کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش اول1⃣ ● عمل به مصالح و قدرت بر اجراى آن ، لوازم و شرائط زمامدار است
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش اول2⃣
● عمل به مصالح و قدرت بر اجراى آن ، لوازم و شرائط زمامدار است نه شرافت دودمان و ثروتمندی
و اما مساله پول دارى ، اگر كسى آن را هم دخيل در اين مساله بداند، و از اركان اين كار بشمارد، از جهل و بى خبرى است
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 436
پيامبر اسرائيلى سپس هر دو پاسخ را يك جا و به صورت يك دليل در آورده و مى گويد: ((و الله يوتى ملكه من يشاء))، و خلاصه آن اين است كه ملك تنها از آن خدا است و احدى را در آن نصيبى نيست ، مگر آن مقدارى كه خدا به هر كسى داده باشد، و در آن هم با اينكه تمليكش كرده باز خود او مالك است ، همچنان كه از اضافه در (ملكه ) اين معنا به خوبى استفاده مى شود، خوب وقتى داستان از اين قرار باشد پس خداى تعالى در ملكش هر جور بخواهد و اراده كند تصرف مى كند،
و احدى قادر نيست بگويد چرا و به چه جهت ؟ (يعنى كسى را نمى رسد كه از علت تصرف خدا پرسش كند، براى اينكه تنها خداى تعالى سبب مطلق است ، و نيز كسى قادر نيست كه از متمم عليت و ابزار كار او بپرسد، براى اينكه خداى تعالى خودش به تنهائى سبب تام است ، او نيازى به متمم ندارد) پس ديگر جاى اين سؤال نيست كه چرا ملك و سلطنت را از دودمانى به دودمان ديگر منتقل كرد؟ و يا چرا آن را به كسى داد كه اسباب ظاهرى و ابزار آن كه همان ثروت و نفرات باشد ندارد؟.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●حضرت آیتالله بهجت قدسسره●■
■یکی از دوستان و از خویشان ما خودش برای بنده نقل کرد.
میگفت: «مهمان فلان آقا بودیم در مشهد، همیشه وارد بر او میشدیم. پنجره را باز کرد و گنبد حضرت رضا علیهالسلام را که دید سلام کرد. من آنجا نشسته بودم، این حاجی خیلی خیّر و صالح بود. اینجا ایستاده بود و سلام کرد، من جواب سلام [حضرت رضا علیهالسلام] را شنیدم که به او [این حاجی] داده شد.
■گفتم حاج آقا! من [جواب سلام را] شنیدم. گفت: خب به سلامتی! تو استعدادت(استعداد معنوی)خوب بود که توانستی بشنوی، ایشان (اهلبیت) به همه جواب میگویند. تو استعدادت قوی بود، خوب بود، و شنیدی.
■[با این حرف] اصلاً خودش را از کرامت خارج کرد وگفت: ایشان (اهلبیت) به همه جواب میگویند.»
بالاخره، مشهد محل شهادت و حضور [حضرت رضا علیهالسلام] است. میت و حی بودن در پیشگاه اینها فرقی ندارد. [تفاوتی] در [حیات و ممات] اینها (اهلبیت) نیست، در غیر اینهاست.
■●(درس خارج فقه، کتاب صلات، ١٣٧٧/١٢/٠۴)●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روايتى سوره کافرون□
#تفسیرالمیزان
□در #الدرالمنثور آمده كه #ابن جرير، ابن ابى حاتم، و ابن انبارى در كتاب (#المصاحف)، از سعيد بن ميناء مولاى ابى البخترى روايت كرده اند كه گفت: #وليد بن مغيره و #عاصى بن وائل و #اسود بن مطلب و #اميه بن خلف رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را ديدند و گفتند: اى محمد بيا #خدايانمان را روى هم بريزيم، ما خداى تو را بپرستيم و تو خدايان ما را در نتيجه #غائله و كدورت بين ما بر طرف شود، همه در پرستش معبودها #مشترك باشيم، و بالاخره يا معبود ما حق است و يا معبود تو، اگر معبود ما حق و #صحيح تر بود سر تو بى كلاه نمانده، و از عبادت آنها #حظى برده اى، و اگر معبود تو حق و صحيح تر از معبود ما باشد سر ما #بیكلاه نمانده، از پرستش او بهره مند شده ايم. در پاسخ اين پيشنهاد خداى تعالى اين #سوره کافرون را نازل كرد كه بگو: هان اى كفار! من #هرگز نمى پرستم آنچه را كه شما مى پرستيد، تا آخر سوره.
□#مؤلف: مرحوم شيخ در #امالى به سند خود از #ميناء از عده اى از اصحاب #اماميه قريب به اين معنا را روايت كرده(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره کافرون□ #تفسیرالمیزان □در #الدرالمنثور آمده كه #ابن جرير، ابن ابى حاتم، و ابن انب
□بحث روایتی سوره کافرون□
#تفسیرالمیزان
□و در تفسير #قمى از پدرش از #ابن ابى عمير روايت كرده كه گفت: #ابوشاكر از ابى جعفر احول از سوره مورد بحث سؤال كرد، كه مگر يك سخنگوى #حكيم اينطور حرف مى زند كه در يك سطر مطلبى را #دوبار بگويد و تكرار كند؟ ابى جعفر احول جوابى از اين اشكال نداشت.
#ناگزير به طرف #مدينه روان شد، و در مدينه از امام #صادق (عليه السلام) پرسيد حضرت فرمود: #سبب نزول اين سوره و #تكرار مطلبش اين بود كه قريش به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) #پيشنهاد كرده بود، بيا تا بر سر پرستش خدايان #مصالحه اى كنيم، #يك_سال تو خدايان ما را عبادت كن و يك سال ما خداى تو را، #باز يك سال تو خدايان ما را عبادت كن و يك سال ما خداى تو را، خداى تعالى در پاسخشان #عين سخن آنان را يعنى #تكرار_مطلب را بكار برد، آنها گفته بودند يك سال تو خدايان ما را عبادت كن در پاسخ فرمود: (لا اعبد ما تعبدون)
آنها گفته بودند و يك سال ما خدای تو را. در پاسخشان فرمود: (و لا انتم عابدون ما اعبد لكم دينكم و لى دين )
□ #ابوجعفر احول وقتى اين پاسخ را شنيد نزد #ابى شاكر رفت، و جواب را بدو گفت. ابوشاكر گفت: اين جواب مال تو نيست اين را #شتر از #حجاز بدينجا حمل كرده، (يعنى تو نزد #جعفر بن محمد رفته اى و #پاسخ را از او گرفته اى).
#مؤلف: #مفاد تكرار در كلام قريش اين است كه بيا تا به #آخر_عمر يك سال تو خدايان ما را و يك سال ما خداى تو را بپرستيم.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
#سبک_زندگی_اسلامی
□○از شما خواهش می کنم همه ی عزیزان با زبان پند و نصیحت ، لین و نرم ،تن به گناه ندهید
در جلسات خلاف حاضر نشوید ،در عروسی هایی که خلاف می شود حاضر نشوید.
□○زنها در عروسی جدا باشند خوشحالی و شادی هم باشد، جداگانه خیلی خوب است، اما آنچه را که شرع مقدس اجازه نمی دهد انجام ندهیم .
سروران من دین خدا معیارتان باشد با خدا بازی نکنید
دین خدا ناموس خداست
حریم ناموس خدا حفظ بشود
هر کجا این حریم شکسته شده تبعات دارد.
□○ان شاء الله شادی کنید ، عروسی بفرمایید ،برای فرزندانتان عروسی بگیرید اما حدود شرعی مراعات شود
بین خانم ها کفی هم بزنند،خوشحال باشند ، اما پیش مرد نه، مردها پیش زنها نروند ،زنها نروند پیش مردها برقصند،
حالا اگر احیاناً اگر چیزی باشد مرد ها با مردها ، زنها با زنها ،شادی داشته باشید ،کمال داشته باشید ،
□○انسان الهی باشید ، لا یمسه الا المطهرون ، خودتان را تطهیر کنید ، ابد در پیش دارید ،می خواهید با صورت انسانی در ماوراء طبیعت محشور بشوید
□○ما از شما انتظار داریم،
از خانواده شهید انتظار داریم ،
از فرزندان شهید ،
برادران شهید ،
جانباز ،سپاه ، بسیج ، پاسدار ، مداح ،روحانی ، از هم انتظار داریم
من و شما دین خدا را حفظ نکنیم که می خواهد حفظ کند ؟
□○استاد صمدی آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○"حضرت رضا سلام الله عليه میفرمایند○□
□لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتّیٰٰ تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصالٍ□
□○عقل انسان مسلمان به مرحلهی کمال نمیرسد، مگر اینکه ده خصلت و خصوصیت در او وجود داشته باشد. آن ده خصوصیت که در انسان مسلمان نشاندهندهی کمال #عقل است؛ چیست؟
۱- الْخَيْرُ مِنْهُ مَاْمُولٌ
انسانی است که همه امید به خیررسانی او دارند؛ او را فرد خیّری میدانند و به چشم خیر به او نگاه میکنند. این اوّلین خصوصیت، که انسان بهگونهای باشد که مردم به او امید خیر ببندند؛ اگر مشکلی دارند، امید داشته باشند که او کمکشان کند و اگر نیازی دارند، امید داشته باشند که او نیاز آنها را برطرف کند.
□○با اینها خودمان را محک بزنیم؛ در خلوت دل خودمان ببینیم بهراستی اینگونه هستیم یا نه؟ وآنوقت ببینیم با محکی که علیّبنموسیالرّضا سلام الله عليه دستمان دادند، آیا میتوانیم خودمان را انسانی کاملالعقل و دارای کمال عقلانی بدانیم یا خیر؟"
#ادامه_دارد
□○استاد مهدی طيب _ جلسه ١٢ دی ٩٢
#حديث #امام_رضا #عقل○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●ظاهراً میرزا حبیبالله خراسانی که عالم و مجتهد بود و دیوان شعری هم از او باقی است، در حرم امام رضا علیه السّلام رو به ضریح نماز خواند. پس از نماز کسی به او گفت: آقا قبله این طرف نبود، اشتباه نماز خواندید. میرزا حبیب پاسخ داد همهی نمازهای یقینی که خواندهام، فدای این اشتباه.
□●هر وقت از خدا راضی شدی، حضرت رضا علیه السّلام را زیارت کردهای و اگر امام رضا علیه السّلام را زیارت کنی، از خدا راضی میشوی.
#یاعلی
□مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□
□●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش دوم1⃣
● افعال خداى سبحان حكيمانه و داراى مصلحت است و در عين حال باريتعالى محكوم و مقهور مصالح نيست
و ((ايتاء)) و افاضه الهيه هر چند كه گفتيم به هر جور كه او بخواهد و به هر كس كه اراده كند صورت مى گيرد، الا اينكه در عين حال بطور بيهوده وگزاف و بدون حكمت و رعايت مصالح صورت نمى گيرد، چون مقصود ما از اينكه مى گوئيم خداى تعالى هر چه بخواهد مى كند و ملك را به هر كس كه بخواهد مى دهد و از اين قبيل مطالب اين نيست كه خدا در كارهايش جانب مصلحت را رعايت نمى كند، و يا خدا كارى را كه مى كند نظير تيرى است كه به تاريكى بيندازد، اگر تصادفا مطابق مصلحت صورت بگيرد كه گرفته ، و اگر نگيرد جزافى مى شود و محذورى هم پيش نمى آيد براى اينكه ملك ، ملك او است ، هر چه بخواهد مى كند،
نه منظور ما اين نيست زيرا كه اين را ادله دينى و براهين عقلى باطل مى كند (وقتى جزاف از خدا صحيح باشد، ديگر عقل ما را ملزم به انجام تكاليف دينى او نمى كند، زيرا در يك يك احكام احتمال جزاف مى دهد) و اين معنا را هم ظواهر دينى باطل مى داند و هم براهين عقلى .
بلكه مقصود ما اين است كه خداى سبحان از آنجا كه هر خلق و امرى به او بازگشت دارد قهرا مصالح و جهات خير هم ، مانند ساير موجودات مخلوق او هستند پس اگر مى گوئيم خدا هر كارى را طبق مصلحت انجام مى دهد معنايش اين نيست كه در كارهاى خود مقهور مصلحت و محكوم به حكم آن است ، بر خلاف ما كه در كارهايمان محكوم به آنيم ،
پس وقتى خداى سبحان كارى مى كند يا خلقى مى آفريند (و جز خوب و جميل نمى كند) قهرا فعل او داراى مصلحت است ، و صلاح بندگانش در آن رعايت شده ، و در عين حال محكوم و مقهور مصلحت هم نيست .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 437
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□ترجمه آيات سوره #کوثر در #تفسیرالمیزان□
□به نام اللّه كه به نيك و بد بخشنده، و به نيكان مهربان است□
محققا ما به تو خير كثير (فاطمه عليها السلام) داديم(۱)
پس به شكرانه اش براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن(۲)
و بدان که محققا شماتت گوی و دشمن تو ابتر و بلا عقب است.(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بيان آيات سوره کوثر در تفسیر المیزان□
□در اين سوره #منّتى بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نهاده به اينكه به آن جناب #كوثر داده كه آن جناب را دلخوش سازد و بفهماند كه آن كس كه به وى #زخم_زبان مى زند كه اولاد #ذكور ندارد و اجاق كور است، خودش اجاق كور است
□اين سوره #كوتاهترين سوره قرآن است.
□روايات در اينكه آيا اين سوره در مكه نازل شده و يا در مدينه #مختلف است وظاهرش اين است كه در #مكه نازل شده است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۱) سوره کوثر□
□إنا أعطيناكَ الكوثر(۱)
#تفسیرالمیزان
□در #مجمع البيان مى گويد: كلمه (#كوثر) بر وزن (فوعل) به معناى چيزى است كه شأنش آن است كه كثير باشد، و كوثر به معناى #خير_كثير است.
ولى #مفسرين در تفسير كوثر و اينكه كوثر چيست #اختلافى عجيب كرده اند.
□ #بعضى گفته اند: خير كثير است. و بعضى #معانى ديگرى كرده اند كه فهرست وار از نظر خواننده مى گذرد:
۱- نهرى است در بهشت.
۲-حوض خاص رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) در بهشت و يا در محشر است.
۳-اولاد رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است.
۴-اصحاب و پيروان آن جناب تا روز قيامت است.
۵-علماى امت او است.
۶-قرآن و فضائل بسيار آن.
۷-مقام نبوت است.
۸-تيسير قرآن و تخفيف شرايع و احكام است.
۹- اسلام است.
۱۰- توحيد است.
۱۱- علم و حكمت است.
۱۲- فضائل رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم)است.
۱۳- مقام محمود است.
۱۴- نور قلب شريف رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است.
□و از اين قبيل #اقوالى ديگر كه به طورى كه از #بعضى از مفسرين نقل شده بالغ بر #بيست_و_شش قول است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○"حضرت رضا سلام الله عليه میفرمایند○□ □لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتّیٰٰ تَكُونَ فِيهِ ع
□○ده خصلت که نشاندهندهی کمال عقل در انسان مسلمان است(بخش دوم)○■
۲- وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَاْمُونٌ
□○دومین خصوصیت که نشاندهندهی کمال عقل است، این است که هیچ کس از او نگرانی ندارد؛ همه خودشان را از شرّ او در امان میبینند و میدانند که او شرّرسان نیست.
۳- سومین خصوصیت:
يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ
□○اگر کسی کار خوب کوچکی انجام دهد، او آن را خیلی بزرگ میشمارد. اگر کسی محبّتی در حقّ او کند؛ کمکی به او نماید؛ هدیهی کوچکی برای او بیاورد و کار کوچکی انجام دهد؛ او این کار کوچک را خیلی بزرگ میشمارد؛ برایش خیلی ارزش قائل است؛ خیلی درصدد تشکّر، سپاسگزاری و تلافی بر میآید.
۴-"وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ"
□○امّا اگر خودش بزرگترین کارهای خیر را انجام دهد، آنها را کم میشمارد و میگوید: اینها چیزی نبود؛ من شرمندهام از کاری که کردم (خودتان میتوانید بین این ویژگیها با بحث عُجب ارتباط برقرار کنید). کار خیر کوچک دیگران را بزرگ میشمارد؛ امّا کار خیر بزرگ
خودش را بسیار کوچک و غیرقابلاعتنا تلقّی میکند.
#ادامه_دارد
□○استاد مهدی طيب _ جلسه ١٢ دی ٩٢
#حدیث #امام_رضا #عجب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●ادب دعا در پيشگاه امام رضا عليه السلام●■
□●هر كدام از ما خواسته ها و حرفهايی داريم و اكثر خواسته های ما دنيايی است ، در حالي كه اين بزرگواران اهل دنيا نيستند ودر فوق اين مقامات به سر مب برند و تا خود انسان ، آن حقيقت حضور را نچشد ، خيال ميكند امام هشتم و ديگر ائمه عليه السلام بايد در اين عالم هرچه از دستشان بر می آيد انجام دهند ، در حالي كه اين طور نيست و هر چه نفس قوی تر می شود و هر قدر كه انسان الهی تر می گردد ، دست تصرفش كمتر می شود
□●چه بسا می بينيد كه بك قبر انسان شريفی در منطقه اب كه مردم به او بيشتر اعتقاد دارند ، بيشتر از امام هشتم عليه اسلام بيماران را شفا ميدهد ،و در امام زاده ها و اين انسانهای شريف بيشتر از كار مردم گره گشايی می شود
□●در اين صورت نبايد فكر كنيد كه چرا امام هشتم بيشتر دست به كار نميشوند زيرا حضور و مراقبت انسان كامل به او احازه نمی دهد كه از خدای تبارك و تعالي چيزی را طلب كند
□●او می فرمايد :
ما چه كاره ايم ؟ عالم خودش خدا دارد و خداست كه دارد خدايی می كند "
□●ما نبايد از امام هشتم ، غيراز امام هشتم را بخواهيم
خواسته های متعارف از شأن مطهّر و عرشی انسان الهی ، آن سويی ، كه نظام هستی كه همه در پيشگاه اقدس اين انسانهای كامل در شهود تام هستند ، واقعا به دور است .
#حضور_و_مراقبت
#استاد_صمدی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●مشهور آسمان(خاطراتی از استاد #علی_صفایی_حائری)●■
■بخش زيبايى از حيات طيبه او به سفرهاى #مشهد تعلق دارد. چرا كه پايان ماه و اول ماه بعد خود را به مشهد مىرساند.
■مىگفت: اگر جسم با دو روز حمام نرفتن بو مىگيرد، روح با يك نيت بد سياه و كدر مىشود. به همين خاطر به امام رضا(علیه اسلام) پناه مىبرد. كه در زيارت يكشنبه حضرت زهرا(علیها السلام) آمده است: «انا قد طهرنا بولايتهم»؛ ما با ولايت آنان تطهير مىشويم.
■مىگفت: زيارت امام رضا(علیه السلام) مثل حمام است. و با اين نياز به درگاه امام(علیه السلام) مىشتافت.
■روزى يكى از مريدان مشهدى گفته بود: بياييد منزل ما خالى است. ايشان از آدرس خانه آن جوان پرسيد و پاسخ شنيد كه مثلا: نخ ريسى! فرمود: دور است. من جايى دور و بر حرم مىخواهم. پرسيدند: چرا اينقدر نزديك؟ فرمود: آخر آلودهها لب حوض مىنشينند!
■آن قدر يقين به رافت و دست گشايشگر آقا داشت كه وقتى گدايى در نزديكى حرم امام رضا(علیه السلام) از او چيزى خواست، با آن همه دست و دلبازى محل نگذاشت و اعتنايى به او نكرد.. و وقتى اصرار فقير را ديد، فرمود: بىسليقهاى! آدم در كنار دريا از يك پيت حلبى آب نمىخواهد!
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○"السّلام عليك يا علیّ بن موسی الرضا"○□
#استاد_فاطمی_نيا:
□○ #علّامهی_طباطبایی فرمودند: "همهی ائمّه رئوف هستند، اما رأفت حضرت رضا (علیه السّلام) حسّی است."
□○این جمله بسيار عجیب است.
یعنی زوّار امام رضا (علیه السلام) اگر ملتفت باشند ، معمولاً مهربانی و رأفت حضرت را حس ميكنند.
□○البته بايد به اين نكته توجه داشت كه تمامی ائمه (علیه السلام) رأفت دارند اما اين ويژگی در حضرت رضا (علیه السلام) ظهور غالب است.
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei