eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
☘مظهر صبر خدای حیّ داور زینبم! ☘یادگار حیدر و زهرای اطهر زینبم! ☘فتح کردی شام را سنگر به سنگر زینبم! ☘آمدی همچون علی از فتح خیبر زینبم! ☘گر چه آهی نیست از آه تو ظالم سوزتر ☘بازگشتی از همه سردارها پیروزتر 🍀ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیــها و روز پرســتار مبـارک باد🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️برخی گمان میکنند با تغییر محل سکونت، آدمهای تازه دور خود جمع کردن، تغییر شغل یا مسافرت می توانند از شرّ مشکلاتشان خلاص شوند. فراموش میکنند که هر جا بروند خودشان را همراه میبرند. ▪️نمیتوانیم از آنچه که هستیم فرار کنیم اگر در تهران افسرده باشیم، در شمال هم احساس افسردگی خواهیم کرد. با تغییر صحنه ممکن است مدتی اوضاع بهتر بنماید، با این حال رفته رفته همان رفتارهای پیشین را در پیش خواهیم گرفت، همان کمبودها، همان روحیّه، همان احساسها باز به سراغمان خواهد آمد. ▪️این امر در عشق هم صادق است . به زعم خودمان انتخابمان درست بوده دیری نمیگذرد که در می یابیم هنوز اندر خم همان کوچه اوّلیم، مضطرب، ناخوشبخت و زیاده خواه. و فکر می کنیم ایراد در شریک زندگیمان است ☑️دگرگونی ها را باید در درون محقّق کنیم نه در بیرون. همین است و بس! میتوان انتخاب کرد، اما نمیتوان از رنج حاصل از انتخاب در امان ماند.
⁉️ ▪️ : حیوانات هر وقت از یاد خدا غافل می شوند ، در دام صیاد می افتند . انسان هم هر وقت از یاد خدا غافل شود ، در دام شیطان می افتد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ ، از شیخ حسین سامرایی كه از اتقیای اهل منبر در عراق بودند، نقل كردند: در ایامی كه در سامرا مشرف بودم، در روز جمعه ای، طرف عصر به سرداب مقدس رفتم. دیدم غیر از من احدی نیست. حالی پیدا كردم و متوجه مقام حضرت صاحب الأمر علیه السلام شدم. در آن حال صدایی از پشت سر شنیدم كه به فارسی فرمود: به شیعیان و دوستان بگویید كه خدا را به حق عمه ام حضرت زینب علیهاالسلام قسم دهند، كه فرج مرا نزدیك گرداند. ◾️ستاره ی درخشان شام ص ۳۳۰◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️ادعُونى اَستَجِب لَکُم، یعنی مرا به خانه‎ی دلتان وعده بگیرید تا من اجابت کنم و بر شما وارد شوم. وقتی آمد، بگو اِلَهی اَلبَیتُ بَیتُکَ وَ العَبدُ عَبدُکَ. یعنی این دل من خانه‎ی توست و من هم بنده و عبد مملوک تو هستم. ▪️دست خدا هنوز توی آب و گل است، لذا مأیوسین که می‎بینند خیلی کار بد از آنها سر می‎زند، در دعا می‎گویند: إن کُنتُ عِندَکَ فى اُمِّ الکِتابِ شَقِیاً فَاجعَلنى سَعیدا ً فَاِنَّکَ تَمحُو ما تَشاءُ وَ تُثبِتُ وَ عِندَکَ اُمُّ الکِتابِ: خدایا اگر در نزد تو در امّ‎ّّالکتاب از اشقیا هستم، پس مرا سعید کن؛ زیرا تو آنچه را بخواهی، محو می‎کنی و اثبات می‎نمایی و امّ‎الکتاب نزد توست. ▪️گدایی کاسبی‎ای است که هیچ خسارت و ضرر در آن نیست. دعاهای ائمّه علیهم السّلام را بخوان. آنها ارزش گدایی را می‎دانستند. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️زن مگو، مرد آفرین روزگار ▪️زن مگو، بنت الجلال، اخت الوقار ▪️زن مگو، خاک دَرَش نقش جَبین ▪️زن مگو، دست خدا در آستین @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️وضو كه از چشمه عشق گرفته شود زنگار را مى‌زدايد. از اينكه وضوء به چهار عضو سر و رو و دست و پا اختصاص يافت اين است كه ايزد تعالى چون نماز را واجب كرد نخواست كه بندگان وى آلوده به خدمت  آيند، ايشان را فرمود وضوء كنند و با اين چهار عضو مخصوص كرد زيرا كه آدم اول روى به درخت گندم كرد و به پاى برفت و به دست از درخت گندم باز كرد و بر سر نهاد و بر حوا آورد، ايزد عز اسمه بفرمود اين چهار عضو گناه كار را به گاه خدمت بشستن و مسح كردن تطهير كنند.  ▪️اين داستان بيان حال آدم و آدمی‌زاد است و همانند آن در آيات و روايات بسيار است. الحمدلله كه مولاى مكرم خود اهل اشارت است. ▪️نكته‌اى كه در اين بيت بايد بدان اهميت داد اين است كه گفت: من هماندم كه از چشمه عشق وضو ساختم، يكسره بر هرچه كه هست چار تكبير زدم. يعنى از چشمه عشق وضو ساختن همان و چار تكبير زدن همان. نظير بيت ديگرش: عاشق آندم كه بدام سر زلف تو فتاد گفت: كز بند غم و غصه نجاتم دادند ▪️يعنى به دام سر زلف افتادن همان و از بند غم و غصه نجات يافتن همان. پس ديده بصيرت  آدمى را حجابى جز غبار كدورت نفس نيست و همين‌كه در چشمه عشق پاك شد ديده بر آن پاك انداخت؛ اعنى تا اين را ببرد آن را بديد. ◾️ (نامه‌ها برنامه‌ها)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️فرمود: این دو طرف، دو دیوار بسته است. اینچنین نیست که آدم هر چیزی را تصدیق بکند، هر چیزی را تکذیب بکند‌. فرمود: می خواهی تصدیق کنی، بدهی، چیزی را بکنی، بگویی آری؛ باید باشد، نشد ساکت باش! بخواهی نفی کنی، تکذیب کنی؛ باید محققانه باشد، و گرنه ساکت باش! اگر خواستی بپذیری، (لا تقف ما لیس لک به علم انّ السّمع و البصر و الفواد کلّ اولئک کان عنه مسئولاً)* . فرمود: اگر خواستی دهنت را باز کنی، حرف بزنی؛ بعد از پژوهش حرف بزن. اگر خواستی دهن باز کنی، تکذیب کنی، بعد از پژوهش تکذیب بکن. در آیه دیگر فرمود: (بل کذّبوا بما لم یحیطوا بعلمه و لمّا یاتهم تاویله)*؛ هر دو گروه را ذات اقدس اله مذمّت کرده! تکذیب بی پژوهش، تصدیق بی پژوهش وضعش است‌. مگر آدم می تواند دهن باز کند هر چه را بگوید (آری)، هر چه را بگوید (نه)؟!! @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
▪️فرمود: این دو طرف، دو دیوار بسته است. اینچنین نیست که آدم هر چیزی را تصدیق بکند، هر چیزی را تکذیب
. ☑️خام فکری، ثمره تصدیق و تکذیب بدون پژوهش ▪️اصلاً ما را به وادار کرده است؛ ما هر جا کردیم، با مان بودیم، با مان بودیم؛ منطق ما صواب می شود. هر جا بی پژوهش بودیم، با پژوهشگران نبودیم؛ منطق ما صواب نیست. بارها به عرضتان رسید که ما بین دو سیم خاردار بسته ایم. این از غرر ماست که مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) از بیان نورانی حضرت نقل می کند که (انّ الله سبحانه و تعالی خصّ (او حضّ او حصّن) _ که سه قرائت شده است _ عباده بآیتین من کتابه)*. فرمود: ذات اقدس اله با دو آیه مردم را به پژوهش دعوت کرده است. بالاخره مردم یا یک چیزی را ( ) می کنند، اثبات می کنند؛ یا ( ) می کنند، نفی می کنند. فرمود: این دو طرف، دو دیوار بسته است. اینچنین نیست که آدم هر چیزی را تصدیق بکند، هر چیزی را تکذیب بکند‌. فرمود: می خواهی تصدیق کنی، بدهی، چیزی را بکنی، بگویی آری؛ باید باشد، نشد ساکت باش! بخواهی نفی کنی، تکذیب کنی؛ باید محققانه باشد، و گرنه ساکت باش! اگر خواستی بپذیری، (لا تقف ما لیس لک به علم انّ السّمع و البصر و الفواد کلّ اولئک کان عنه مسئولاً)* . فرمود: اگر خواستی دهنت را باز کنی، حرف بزنی؛ بعد از پژوهش حرف بزن. اگر خواستی دهن باز کنی، تکذیب کنی، بعد از پژوهش تکذیب بکن. در آیه دیگر فرمود: (بل کذّبوا بما لم یحیطوا بعلمه و لمّا یاتهم تاویله)*؛ هر دو گروه را ذات اقدس اله مذمّت کرده! تکذیب بی پژوهش، تصدیق بی پژوهش وضعش است‌. مگر آدم می تواند دهن باز کند هر چه را بگوید (آری)، هر چه را بگوید (نه)؟!! ▪️الکافی / جلد ۱ / صفحه ۴۳ و ▪️بحار الانوار / جلد ۲ / صفحه ۱۱۳ و ۱۸۶ ▪️ سوره اسراء / آیه ۳۶ ▪️ سوره یونس / آیه ۳۹ ◾️نماز جمعه قم شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر ؛ ۱۳۸۶/۰۹/۲۳◾️ ✔️بیستم آذر . آغاز هفته پژوهش و فناوری @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حاج آقا دولابی: ▪️وقتی غفاریت خدا رو باور کردی، به خودت میگویی در دیزی باز است ولی حیایِ گربه کجا رفته است؟! آن وقت ادب میکنی و از گناه پرهیز میکنی... @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام سجاد (علیه السلام): ▪️الْمُؤْمِنُ مِنْ دُعَائِهِ عَلَى ثَلَاثٍ إِمَّا أَنْ يُدَّخَرَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُعَجَّلَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُدْفَعَ عَنْهُ بَلَاءٌ يُرِيدُ أَنْ يُصِيبَه ▪️مؤمن نسبت به دعای خود از سه حال خارج نیست: ۱. یا برای او ذخیره می‌شود، ۲. یا بلافاصله برایش محقّق می‌شود، ۳. یا به‌واسطۀ آن از بلایی که مقدّر بود به او برسد، جلوگیری می‌شود. ◾️(تحف العقول، ص ۲۸۰)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️روش آیت الله بهجت برای رفتار با بچه های بازیگوش!◾️ ▪️بچه‌ها توی خانه بازی‌گوشی و شیطنت می‌کردند. گاهی درمانده می‌شدیم. ▪️از آیت‌الله بهجت قدس‌سره پرسیدم: «با بچه‌ای که از دیوار راست می‌رود بالا و حرف گوش نمی‌کند، باید چه کار کرد؟» ▪️گفتند: «همان‌طوری که توقع دارید خدا با شما رفتار کند، با این بچه‌ها هم همان‌طور رفتار کنید. ▪️این‌طور اگر نگاه کنید، دیگر زدن بچه‌ها یا بداخلاقی با آن‌ها به‌خاطر اشتباه، بی‌معنی می‌شود. بچه هم احساس نمی‌کند که بابایش درکش نمی‌کند.» ◾️کتاب به شیوه باران ، ص ٣٩◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت روحانی مجاهد و عظیم الشان؛ میرزا کوچک خان جنگلی (۱۱/ آذر)◾️ ☑️آخرین پیام مکتوب میرزا کوچک گیلانی به مردم ایران ▪️... مردم همه منتظرند روزگاری را ببینند که از جمعیت ما اثری به میان نباشد. پس از آنکه نتایج تلخی از سوء افکار و انتظار خود دیدند آنوقت دو دست ندامت به سر کوفته قدر هویت ما را می فهمند . بلی آقای من، امروز دشمنان، ما را دزد و غارتگر خطاب می کنند در صورتی که هیچ قدمی جز در راه آسایش مردم و حفاظت مال و جان و ناموس آنها بر نداشتیم. ما هر گونه اتهاماتی را که به ما نسبت می دهند می شنویم و حکمیت را به خداوند قادر و حاکم علی الاطلاق واگذار می کنیم. عجالتاً تحت تقدیرات الهی هستیم تا ببینیم کار، به کجا منتهی خواهد گردید. در خاتمه سلامتی و دوام شما را از خداوند مسئلت داشته، ادعیه خالصانه خود را تقدیم می دارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آيا تسليم شدن رفاه را به دنبال دارد؟ ▪️وقتي در ايران اشغال شد برخي از استان‌ها نه تنها تسليم شدند بلکه برخي از آن‌ها حاضر به همکاري با انگليسي‌ها هم شدند و انگليسي ها هم با استفاده از همين فضاي همکاري توانست مزدوراني از ايرانيان به استخدام خود دراورد: از جمله پليس جنوب به استعداد ۶ هزار نفر؛ شبه نظاميان مسيحي آذربايجان غربي، به استعداد ۷ هزار نفر؛ مزدوران خراسان و سيستان، به استعداد ۲۵۰۰نفر؛ مزدوران کرد (که تعداد دقيق آن‌ها ذکر نشده). ▪️و برخي از استان‌ها از جمله اقدام به مقاومت کردند و به جنگ با انگليسي‌ها برخواستند. انگليسي ها در مناطق تصرف شده خود به هر دليل اقدام به خريد و انبار غله از ايران کردند و ايجاد کردند بطوري که در ايران قحطي مصنوعي درست شد. ▪️و با آن‌که اولاً خشکسالي در کشور نبود و گزارشات از وفور باران حکايت مي‌کند و ثانياً غله در عراق و هند به وفور و ارزان يافت مي‌شد، اما اجازه حمل غله به ايران داده نمي شد. در ايران به حدّي قحطي بالا گرفت که حدود 9 ميليون نفر از مردم ايران مردند و افراد از شدت قحطي گوشت مرده ها را هم مي‌خوردند تا نميرند. ◾️یاد داشت: دکتررضا رمضان نرگسی (صومعه سرایی)◾️ ⬅️ادامه دارد.....
☑️آيا تسليم شدن رفاه را به دنبال دارد؟ ▪️وقتي در ايران اشغال شد برخي از استان‌ها نه تنها تسليم شدند بلکه برخي از آن‌ها حاضر به همکاري با انگليسي‌ها هم شدند و انگليسي ها هم با استفاده از همين فضاي همکاري توانست مزدوراني از ايرانيان به استخدام خود دراورد: از جمله پليس جنوب به استعداد ۶ هزار نفر؛ شبه نظاميان مسيحي آذربايجان غربي، به استعداد ۷ هزار نفر؛ مزدوران خراسان و سيستان، به استعداد ۲۵۰۰نفر؛ مزدوران کرد (که تعداد دقيق آن‌ها ذکر نشده). ▪️و برخي از استان‌ها از جمله اقدام به مقاومت کردند و به جنگ با انگليسي‌ها برخواستند. انگليسي ها در مناطق تصرف شده خود به هر دليل اقدام به خريد و انبار غله از ايران کردند و ايجاد کردند بطوري که در ايران قحطي مصنوعي درست شد. ▪️و با آن‌که اولاً خشکسالي در کشور نبود و گزارشات از وفور باران حکايت مي‌کند و ثانياً غله در عراق و هند به وفور و ارزان يافت مي‌شد، اما اجازه حمل غله به ايران داده نمي شد. در ايران به حدّي قحطي بالا گرفت که حدود 9 ميليون نفر از مردم ايران مردند و افراد از شدت قحطي گوشت مرده ها را هم مي‌خوردند تا نميرند. ◾️یاد داشت: دکتررضا رمضان نرگسی (صومعه سرایی)◾️ ..... @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️آيا تسليم شدن رفاه را به دنبال دارد؟ #قسمت_اول ▪️وقتي در #جنگ_جهاني_اول ايران اشغال شد برخي از
☑️آيا تسليم شدن رفاه را به دنبال دارد؟ ▪️در چنين شرايطي خطه شمال که دراختيار انگليسي‌ها نبود توانسته بود با مديريت از اين قحطي درامان بماند، حتّي توانست پناهگاهی برای بسیاری از ایرانیان قحطي زده باشد. جنگلی‌ها مقرری مشخصی از برنج برای مردم تهران، همدان، و چند شهر و آبادی دیگر در نظر گرفته بودند. عملکرد کمیته تحت ریاست کوچک خان در خصوص مدیریت قحطی باعث شد هیئت‌های مذهبی آمریکایی حقوق بشری در رشت پول امداد را پس فرستند و بگویند به دلیل تدابیر مؤثری که جنگلی‌ها به کار گرفته‌اند به کمک ایشان نیازی نبوده‌است. به گفته یکی از پزشکان بیمارستان آمریکایی در تهران با نام «جی دی فریم»، جنگلی‌ها با فراهم آوردن سرپناه برای مردم بی‌پناهي که به گيلان پناه مياوردند و کنترل ورود و خروج برنج از شهر رشت عملیات امداد ترتیب دادند. این عملیات امداد شگفتی این پزشک را برانگیخته بود. ▪️اين در حالي بود که ساکنان تهران، همدان، قزوين، زنجان، مشهد و ساير شهرهاي ايران به طور شرم آوري تقريباً هيچ کمکي به بهبود اوضاع وحشتناک قحطي زدگان نمي‌کردند، جنگلي‌ها ماهيانه ده هزار تومان (برابر با ۱۰ هزار دلار به نرخ عادي) براي کمک به آوارگان قحطي زده‌اي که به رشت مي‌آمدند خرج مي‌کردند. ◾️یادداشت: دکتر نرگسی (صومعه سرایی)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روایـت ایـن اسـت کـه فاطمه سلام‌الله‌علیها بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند در ایـن دنیـا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می‌آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عـرض می‌کرد و مسائلی از آینده نقل می‌کرد. ظاهر روایت این است که در ایـن ۷۵ روز رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی را که جبرئیل می‌خواهد بیاید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است، نبا و انبیـای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثـال اینهـا، بـین همـه کـس نبوده است. ▪️فقط این است که برای حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است، آن که من دیده‌ام کـه جبرئیـل بـه طور مکرر در این ۷۵ روز وارد می‌شده و مسائل آتیه‌ای که بر ذریه او می‌گذشته است، آن مـسائل را می‌گفته است و حضرت امیر هم ثبت می‌کرده است. ▪️در هر صورت، من این شرافت و فـضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده‌اند ـ با اینکه آن‌هـا هـم فـضایل بزرگی اسـت ـ ایـن فضیلت را من بالاتر از همه می‌دانم که برای غیر انبیاء علیهم‌السلام آن هم نه همـه انبیـاء، بـرای طبقه بالای انبیا علیهم‌السلام و بعض از اولیائی که در مرتبه آن‌ها هست، برای کس دیگر حاصل نشده... و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه سلام‌الله‌علیها است. ◾️ (صحیفه امام، ج۲۰، ص۶-۸)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️زمان را با ذکر شکار می‌کرد، با ذکر نفس می‌کشید. ▪️در خانه بیشتر ذکر «یا هادی» و «یا الله» را می‌گفت. گاهی با چشمان بسته، ذکر «یا ستّار» بر لب داشت. ▪️می‌خواست به جایی برود، هنگامی که از منزل خارج میشد، زمانی که برای دیدن کسی به اتاق بیرونی می‌رفت، ذکر «یا ستّار» را می‌گفت. همیشه ذکر می‌گفت. ▪️می‌رفت کتاب بردارد، در همین زمان کوتاه ذکر می‌گفت. بعد از ذکرِ رکوع و سجود نمازش، «یٰا اَرْحَمَ الرّٰاحِمٖینَ» را زمزمه می‌کرد. ◾️(این بهشت، آن بهشت، ص٢۶؛ بر اساس خاطرۀ حجت‌الاسلام و المسلمین علی بهجت)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️دعا برای فرج در غروب روز جمعه در ساعت استجابت دعا : ▪️من از پیغمبر شنیدم که فرمودند در روز جمعه ساعتی است که هر کس آن را مراقبت کند و در آن لحظه دعا کند دعایش مستجاب میشود و آن زمانی است که نیمی از خورشید غروب کرده باشد. ◾️معانی الاخبار ص ۳۹۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
✔️حاج اسماعیل دولابی میگه: آزمون ایمان زمانی است که چیزی را میخواهید و به دست نمی آورید @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀اعمال قبل از خواب🍀 1⃣🍀 وضو قبل از خواب ثواب شب زنده داری را دارد. 2⃣🍀ختم قرآن با خواندن ۳ بار سورهٔ توحید ؛ و برای بیدار شدن نماز صبح ۱۲ بار سورهٔ توحید. 3⃣🍀خواندن ایة الکرسی با فضیلت و ثواب بسیار 4⃣🍀 تسبیحات حضرت زهرا «سلام الله علیها» از اهل ذکر محسوب میشوید 5⃣🍀تلاوت معوذتین «سورهٔ فلق و ناس» 6⃣🍀 پیامبران را شفیع خود گردانیم : ﺍَﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻲ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ ﻭَﺍﻝِ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ وِّ ﻋَﻠَﻲ جمیع ﺍﻻ‌َﻧْﺒِﻴﺎﺀِ ﻭَﺍﻟﻤُﺮْﺳَﻠﻴﻦ.َ 7⃣🍀ﻣﺆﻣﻨﯿﻦ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﺿﯽ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺳﺎﺯیم (ﺍَﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﻏْﻔِﺮْ ﻟِﻠْﻤُﺆْﻣِﻨﻴﻦَ ﻭَﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨﺎﺕ)ِ. 8⃣🍀آیه اخر سوره مبارکه کهف جهت بیدار شدن برای نماز شب و نماز صبح: 🍀قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا . 9⃣🍀سوره تکاثر به سفارش امام صادق «علیه السلام» هر کس قبل از خواب بخواند از عذاب قبر در امان میباشد. 🔟🍀پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می فرمایند: هر کس آیه «شهداللّه» ر در وقت خواب بخواند، خداوند هفتاد هزار فرشته به واسطه آن خلق می کند که تا روز قیامت برای او طلب آمرزش کنند. 🍀شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ.( ؛ ج ۲/۴۲۱) 1⃣1⃣🍀هرکس قبل از خواب سه مرتبه بگوید: (یَفْعَلُ اللهُ ما یَشاءُ بِقُدْرَتِهِ، وَ یَحْكُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ) او همانند کسی است که ۱۰۰۰ رکعت نماز خوانده است. 2⃣1⃣🍀 یک حج و یک عمره به جا آورید : «۱ بار : ﺳُﺒْﺤﺎﻥَ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻭَ ﺍﻟْﺤَﻤْﺪُ ﻟِﻠّﻪِ ﻭَ ﻻ‌ﺍِﻟﻪَﺍِﻻ‌َّ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻭَ ﺍﻟﻠّﻪُ ﺍَﻛْﺒَﺮُ. » 3⃣1⃣🍀تسبیحات امیرالمومنین امام علی «علیه السلام» : ۱۰ بار سبحان الله- ۱۰ بار الحمدلله - ۱۰ بار الله اکبر - ۱۰ بار لا اله الا الله @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️قوس نزول و قوس صعود - ۱ ▪️آفرینش چیزى جز تجلّى ذات اقدس اله نیست و مراتب این تجلّیات، قوس نزول نامیده مى‌شود. بنابراین جهان خلقت و به تعبیر دیگر، ما سِوى اللّه، نتیجه‌ى قوس نزول است. ▪️ - فیض اقدس ▪️ذات حضرت حق غیب مطلق است. تعیّن اوّل حق که نظر به غیب ذات، مقام احدیّت نامیده مى‌شود، خلافت و قائم‌مقامى ذات را در تجلّیات عهده‌دار است. در نخستین تجلّى حضرت احدیّت، که فیض اقدس نامیده شده است، در حضرت علم الهى، ابتدا اسماء و صفات حضرت حق پدید آمد. سپس طرح عالم خلقت در علم حضرت حق، که اعیان ثابته خوانده مى‌شود، پدیدار شد. ▪️ - فیض مقدّس ▪️ با تجلّى دوم، که فیض مقدّس نامیده مى‌شود، طرح عالم خلقت عملى شد و جهان خلقت، که اعیان خارجیّه خوانده مى‌شود، پدید آمد. در این مرحله، ابتدا جبروتیان، که در مرتبه‌ى تامّ تجرّدند، پدید آمدند و عالم جبروت به‌وجود آمد. سپس ملکوتیان در دو مرتبه‌ى اعلى و اسفل پدید آمدند و عالم ملکوت ایجاد شد. درنهایت، جهان مادّه یا عالم طبیعت، یا ناسوت و یا مُلک به‌وجود آمد. به این ترتیب، قوس نزول، که از احسن تقویم آغاز شده بود، به اسفل سافلین ختم شد. ======== جبروت: عالم عقول مجرّده. ملکوت اعلى: عالم نفوس کلیّه. ملکوت اسفل: عالم مُثُل معلّقه. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️قوس نزول و قوس صعود - ۱ ▪️آفرینش چیزى جز تجلّى ذات اقدس اله نیست و مراتب این تجلّیات، قوس نزول نا
☑️قوس نزول و قوس صعود - ۲ ▪️با به انتها رسیدن قوس نزول، قوس صعود آغاز و جریان بازگشت و رجعت به مبدأ شروع شد. ▪️از دل خاک بى‌جان، گیاه رویید. گیاه نیز طعمه‌ى حیوانى شد و به پیکر حیوان تبدیل شد. حیوان نیز غذاى انسان شد و به بدن انسان مبدّل گردید. ▪️همین سیر در مراحل انعقاد نطفه‌ى انسان تا به کمال حیوانى رسیدن جنین در چهار ماهگى، و پس از آن، تعلّق یافتن روح انسانى، که از احسن تقویم به اسفل سافلین فرود آمده و تنزّل یافته بود، به جنین، طى مى‌شود. ▪️در هر دو صورت یادشده، سیر کمالى جماد، گیاه و حیوان، به پدید آمدن بشر منجر شد. سیر کمالى مزبور تا این مرحله، به‌صورت قهرى و جبرى طى شد. ▪️بشرى که در مسیر سلوک عرفانى قرار مى‌گیرد، با ترک دلبستگى و تعلّق از دنیا و تهذیب و تزکیه‌ى نفس از راه علم و عمل، به اختیار، راه کمال را در پیش مى‌گیرد. ▪️در نخستین گام، با پشت سر نهادن عالم طبیعت، به عالم ملکوت راه پیدا مى‌کند و سپس به عالم جبروت بار مى‌یابد. آن‌گاه از جبروت نیز پر مى‌کشد و به عالم لاهوت یا مقام واحدیّت، که نتیجه‌ى فیض اقدس بود، وارد مى‌شود. ▪️در این عالم، به ترتیب به فنا و توحید افعالى، صفاتى و اسمائى نایل مى‌شود؛ به این صورت که ابتدا فاعلیّت خود و هرچه جز خدا را در فاعلیّت حضرت حق فانى مى‌بیند و تنها فاعل هستى را خدا مى‌یابد و همه‌ى ما سوى اللّه را تجلّیگاه فاعلیّت خدا مشاهده مى‌کند. ▪️سپس تمامى صفات خود و دیگر مخلوقات را در صفات الهى فانى و مندک و همه‌ى عالم را جلوه‌گاه صفات الهى مى‌یابد و در تمامى عالم، صفتى جز صفات الله نمى‌بیند. ▪️آن‌گاه تمامى موجودات صاحب صفت را در حضرت حق فانى مى‌بیند و در عالم، صاحب‌ صفتى جز خداوند مشاهده نمى‌کند. ▪️در اینجا نوبت به آخرین جهش و پرواز مى‌رسد و با صعود از عالم لاهوت، هستى سالک، همه‌ى ما سوى الله و همه‌ى افعال و صفات، در حضرت احدیّت فانى مى‌شود و اثرى از احساس هستى، صفت و فعل، در وجود سالک باقى نمى‌ماند و این‌گونه تمامى تجلیّات، در ذات فانى و مندک مى‌شود. ▪️در اینجا سالک به فنا و توحید ذاتى و به تعبیر دیگر، به فناء فِى اللّه و بقاء بِاللّه نایل مى‌شود و به این ترتیب قوس صعود به پایان مى‌رسد و به عالم هاهوت، یعنى مقام احدیّت ختم مى‌شود. ======== در ادبیّات عرفانى، بعضآ اصطلاح ملکوت در برابر مُلک به کار مى‌رود و مقصود از آن، تمام عوالم بالاتر از عالم ناسوت یا طبیعت است. در چنین مواردى، ملکوت شامل جبروت و جبروتیان نیز مى‌باشد. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️قوس نزول و قوس صعود - ۲ ▪️با به انتها رسیدن قوس نزول، قوس صعود آغاز و جریان بازگشت و رجعت به مبدأ
قوس نزول و قوس صعود - ۳ ▪️عارفان براى تشریح و تفهیم دو قوس نزول و صعود، تشبیه‌هاى گوناگونى به‌کار برده‌اند؛ از جمله اینکه: ▪️خورشید به هنگام طلوع، پرتو خود را در دشت مى‌گستراند و هرچه این پرتوها از مبدأ و منشأ خود که قرص خورشید باشد، فاصله مى‌گیرند، از یک سو گسترده‌تر و از سوى دیگر ضعیف‌تر مى‌شوند. هنگام غروب، خورشید پرتو خود را برمى‌چیند و در خود جمع مى‌کند. یا اینکه انسان نَفَس را از ریه‌ى خود خارج مى‌کند و در فضا مى‌پراکند و در بازدم، دوباره هوا را به ریه‌ى خود باز مى‌گرداند. ▪️به هر ترتیب، قوس نزول، سیر از وحدت به کثرت، از لاتعیّنى به تعیّن، و از قوّت به ضعف است. ▪️قوس صعود، سیر از کثرت به وحدت، از تعیّن به لاتعیّنى، و از ضعف به قوّت است. ▪️تجلّیات در قوس نزول هرچه متأخّرترند، ضعیف‌تر، رقیق‌تر، محدودتر و متعیّن‌ترند، و طىّ قوس صعود، با فرو نهادن و رهیدن از تعیّنات و حدود، به‌تدریج شدّت و قوّت پیدا مى‌کنند تا سرانجام از همه‌ى حدود و تعیّنات برهند و به مبدأ واحد خود باز گردند. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei