هدایت شده از harizavi_ir
🔰 نشست مجازی با موضوع حجاب و تاثیر آن بر ازدواج و بحران جمعیت با حضور حجتالاسلام والمسلمین حریزاوی
———————————————
🔊 کانال رسمی #استاد_حریزاوی
✅ @harizavi_ir
—————————————
🔴 نماز آخرین روز ماه ذیالحجه
نمازی که باعث میشود سال را با خیر به پایان ببریم
🔸برای آخرین روز ماه ذیالحجه که روز آخر سال قمرى نیز است، مرحوم «سیّدبن طاووس» نقل کرده که در این روز دو رکعت نماز مىخوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آیةالکرسى» را مىخوانى و پس از نماز مىگویى:
🔹اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ،
▫️خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى
🔹ونَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ،
▫️و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى
🔹ودَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ،
▫️و مرا به بازگشت بهسویت خواندى بعد از دلیرى کردنم بر تو،
🔹اللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى،
▫️خدایا من از آن اعمال آمرزش مىطلبم پس بیامرز آنها را
🔹وما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى،
▫️و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک گرداند پس آن را از من قبول کن
🔹ولا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یاکَریمُ.
▫️و قطع مکن امیدم را از خودت اى بزرگوار.
🔸وقتى چنین کردى شیطان مىگوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (و او را وسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد!
📚 اقبال الاعمال، ج٢، ص٥١٧
هدایت شده از هر روز با شهدا
#شهدا
🌷سر سفره عقد نشسته بودیم، عاقد که خطبه را خواند، صدای اذان بلند شد.
حسین برخاست، وضو گرفت و به نماز ایستاد
دوستم کنارم ایستاد و گفت:
این مردبرای تو شوهر نمیشود!
متعجب و نگران پرسیدم: چرا؟
گفت: کسی که اینقدر به نماز و مسائل عبادیاش مقید باشد، جایش توی این دنیا نیست!🌷
✍️خاطرهای از شهید #حسین_دولتی
صبحتون شهدایی.....❣
🌷@shahedan_aref
هدایت شده از استاد عابدینی
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
ریال ایران #کمارزشترین_پول_دنیا!
ازاین خبر چه برداشتی میشود؟
اینکه"وضع اقتصادی مردم ایران ازهمۀ کشورهای دنیا بدتراست" درحالی که ارزش پول ملی، #هیچ_ربطی به رفاه ندارد. چرا که با حذف صفرها، میتوان یکشبه ارزش پول ملی رابسیاربالا برد؛ درحالی که رفاه عمومی هیچ تغییری نمیکند.
〰〰〰〰〰〰
پیش از ورود به بحث توجه به این نکته ضروری است که مطالب زیر #به_آن_معنا_نیست که امروزه وضع اقتصادی مردم، بسیارخوب است، درحالیکه متاسفانه در #دهه90 مشکلات اقتصادی بسیارزیاد بود و #مسئولین باید باروحیه جهادی مشکلات راحل کنند.
هدف فقط این جمله است که:«ارزش اسمی پول ملی، تعیینکنندۀ وضعیت رفاه مردم یک کشورنیست»
○○○○○○○○○○○○○○○○○○
اما #توضیح_مطلب
این یک واقعیت است که امروز، ریال ایران کمارزشتر از سایر ارزهای ملی است. اما از این گزاره معمولاً یک برداشت کاملاً اشتباه میشود؛ وقتی چنین خبری را میشنویم ناخودآگاه گمان میکنیم وضع اقتصاد ایران از همهی کشورهای دنیا بدتر است و متوسط رفاه یک ایرانی، از رفاه افراد سایر کشورها کمتر است. باید بدانیم ارزش پول ملی، هیچ ربطی به رفاه ندارد. چرا که اولاً با حذف صفرها، میتوان یکشبه ارزش پول ملی را بسیار بالا برد؛ در حالی که در رفاه عمومی هیچ تغییری رخ نمیدهد. در ثانی، بررسی وضعیت درآمد در کنار ارزش پول ملی است که میتواند وضعیت قدرت خرید مردم را نشان دهد.
🔴 ارزش اسمی پول ملی یعنی آن چیزی که روی پول نوشته شده است. مثلاً در سال 2020 هر هزار تومان ما تقریباً برابر با 20 افغانی افغانستان بوده است! هزار کجا و 20 کجا. با نگاه اول، بهنظر میرسد باید وضع اقتصاد ما از اقتصاد افغانستان بدتر باشد. اما دقیقتر که میشویم، میبینیم درآمد سرانه در افغانستان در سال 2020 میلادی (بر اساس آمارهای بانک جهانی) بهطور متوسط برابر با 39 هزار و 741 افغانی یعنی معادل 2 میلیون و 185 هزار تومان در سال بوده است؛ این در حالی است که درآمد سرانه در ایران در سال 2020 (مطابق آمارهای بانک جهانی) برابر با 46 میلیون و 900 هزار تومان در سال بود.
بنابراین مهم نیست که ارزش یک افغانی نزدیک به 550 ریال است. مهم آن است که بدانیم دریافتی و حقوق افراد چقدر است. در نسبت بین حقوق و ارزش پول ملی است که قدرت خرید معنا پیدا میکند.
نه مهم است که عدد درآمد سرانه اسمی در ایران از همه جا بالاتر است، و نه مهم است که ارزش اسمی پول ملی ما پایینترین در دنیاست!
مهم این است که بدانیم قدرت خرید مردم ما بهطور متوسط در دنیا چه رتبهای دارد.
🔹بر اساس آمارهای بانک جهانی، ایران در سال 2020 میلادی در شاخص قدرت خرید سرانه رتبهی 85م دنیا را از میان 197 کشور کسب کرده است؛ یعنی اگر جهان را به دو نیمه تقسیم کنیم، ما در نیمهی بالایی قرار داریم و بهطور میانگین، قدرت خرید مردم در 112 کشور از ما ایرانیان کمتر است. این نشان میدهد که اسکناسهای بیارزشترین پول دنیا، چندان هم بیارزش نیست و توانسته قدرت خرید ایرانیان را از 112 کشور بالاتر نگه دارد.
🔸 این یعنی چه!؟
یعنی اگر چه ارزش ریال از ارزش پول ملی 197 کشور کمتر است اما درآمد مردم ما به ریال، به اندازهای هست که بتوانیم با حقوقمان، کالاها و خدماتی را بخریم که مردم 112 کشور پایینتر از ما، توان تهیهاش را ندارند.
جالب آنکه برآوردهای صندوق بینالمللی پول نشان میدهد که قدرت خرید سرانه در ایران، تا سال 2027 بالاتر هم خواهد رفت.
🔴 بسیاری از کشورها بودهاند که در چهل سال اخیر، #صفرهای_پولشان را حذف کردند. همین امروز اگر ما 4 صفر را حذف کنیم، ارزش پول ملی از 81 کشور جهان بهتر میشود و تقریباً معادل ارزش پول ملی نیکاراگوئه خواهد شد. این در حالیاست که قدرت خرید مردم نیکاراگوئه هماکنون بر اساس آمارهای بانک جهانی، بهطور متوسط یکسوم قدرت خرید ایرانیان است.
👈 نتیجه آنکه #ارزش_اسمی_پول_ملی، تعیینکنندهی وضعیت رفاه مردم یک کشور نیست و اسکناسهای ریال نیز آنقدرها که رسانههای زرد میگویند، بیارزش نیست!
🔹 ویراست و توئیت #حجت_الاسلام_راجی در رابطه با ارزش پول ملی
♦️ صفحه ویراستی حجتالاسلامراجی
💢 نصب ویراستی
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
هدایت شده از harizavi_ir
🔰 وارد شدن به معرکهای چند هزار نفره؛ یکّه و یکتنه و تنها
یک.
اگر «گودال قتلگاه» محل عمیقترین و زیباترین و بالاترین عبادتی باشد که برای خدای متعال انجام شده،
فقط یک نفر را پیدا میکنیم که در چنین جایی با اباعبدالله همراه شده.
یعنی تنها شریک ِ «اباعبدالله» در این «عبادت»، «عبدالله» است
چه «پدری» و چه «پسری»
برای رسیدن به چنین مقامی از چه گردنهای عبور کرده؟
حدس من:
وارد شدن به معرکهای چند هزار نفره؛ یکّه و یکتنه و تنها
پس شب و روز پنجم محرم، شب و روز امیدواری ما ترسوها به جرأتی است که
یک کودک [لفظی معادل با معنای مدّنظر وجود ندارد] به تاریخ دمیده
دو.
موقعی که مجاهدان، تهران را فتح کردند و خطر، شیخ را تهدید میکرد، من فکر کردم شیخ حتماً به سفارتخانههای خارجی پناه برده و یا گریخته است. وقتی به خانهاش رسیدم، دیدم در باز است. مرا که دید، به شوخی گفت, «لولههنگ دانهای چند است؟!» (سوراخ موشها چند است؟) سپس خندید و گفت: «همه ترسیدند و توی سوراخ موش رفتند» یکی از حضار به شیخ گفت: «آقا! شما که میدانستید با مخالفت نتیجهای نمیگیرید، چرا مخالفت کردید؟ از اول معلوم بود که از پس این ها بر نمیآیید.» شیخ گفت:
«تا اگر صد سال بعد از این بعضی از مسلمانان به قعر زیر زمین و داخل سردابها رفتند و در آنجا با کمال ترس درد دل کردند و گفتند صد سال قبل عدهای دست به دست هم دادند و ریشۀ اسلام را کندند، لااقل یک نفر بگوید که در میان آن عده یک آخوند طبرسی و یارانش بودند که مخالفت کردند!» میرزا جواد سعدالدوله به شیخ پیشنهاد کرد که بیرق «هلند» را بر بالای خانهتان بزنید؛ دیگر حتی لازم نیست به سفارت هلند تشریف بیاورید. زمانی هم که مشروطهخواهان تهران را گرفته بودند، اینطور نبود که جرئت داشته باشند به سفارت خارجی تعرض کنند، و میترسیدند. شیخ در پاسخ به این پیشنهاد، خندید و به استهزا گفت: «آقای سعدالدوله باید بیرق ما را بر روی سفارت اجنبی بزنند. چطور ممکن است که صاحب شریعت که من یکی از مبلغین احکام آن هستم، اجازه فرماید به خارج از شریعت آن پناهنده شوم؟!» آنگاه آیۀ شریفۀ «... وَلَنْ یَجعلَ اللهُ للکافرینَ علیَ المؤمنینَ سبیلاَ». و چند آیۀ دیگر را خواند و سپس ادامه داد: «من حاضرم صد مرتبه زنده شوم و ایرانیان و مسلمین مرا مثله کنند و بسوزانند، ولی به اجنبی پناهنده نشوم.»
[نمونهای معاصر از وارد شدن به یک معرکه چند هزار نفره؛ یکّه و یکتنه و تنها]
و
کودکی [لفظی معادل با معنای مدّنظر وجود ندارد] که «نوّاب عامّ» را تربیت کرده و پرورش داده...
سه.
《قدرتها و ابرقدرتها و نوکران آنها مطمئن باشند که
اگر خمینی یکّه و تنها هم بماند
به راه خود
که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت پرستی است
ادامه میدهد
و به یاری خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام، این پابرهنههای مغضوب دیکتاتورها،
خواب راحت را از دیدگان جهانخواران و سرسپردگانی که به ستم و ظلم خویشتن اصرار مینمایند سلب خواهد کرد.》
پیام به حجاج بیتالله الحرام ۱۳۶۶/۶/۵
[نمونهای امروزین از وارد شدن به یک معرکه جهانی؛ یکّه و یکتنه و تنها]
و
کودکی [لفظی معادل با معنای مدّنظر وجود ندارد] که «نوّاب عام» را تربیت کرده و پرورش داده...
🖊محمدصادق حیدری
———————————————
🔊 کانال رسمی #استاد_حریزاوی
✅ @harizavi_ir
—————————————
هدایت شده از harizavi_ir
🌑مرحوم شیخ عباس قمی( ره) در اعمال روز عاشورا نوشته با این جمله زیریکدیگر را تعزیت بگوئید و از خداوند بخواهید شما را از خونخواهان امام حسین (ع) در رکاب امام زمان (عج) قرار دهد:
🌑 اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد علیه السلام
همچنانکه اولین خواسته ما در زیارت عاشور همین است ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه وآله.
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• اندیشه و تحلیل •
#الگوی_ویرایش_نهادهای_اجتماعی
#آموزش_و_پرورش
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ راه بیراه
٢
یکی از نظریّههای پایه در اندیشۀ اجتماعی امام و رهبری این است که : «ارادۀ ملی جانمایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است»(بیانیه).
حضرت آقا این اندیشه را قرآنی میداند و مطابق تعلیم قرآنی معتقد است اگر «ارادۀ ملی» شکل بگیرد به دنبال آن معجزه رخ میدهد؛ چون خدا خود به میان میآید و دست در کار ویرایش زندگی و موجودیّت حیات بشری میبرد.
«معجزههاى اجتماعى برخلاف معجزۀ اژدها شدنِ عصاى موسى است؛ چون آنطور معجزهها ربطى به ارادۀ انسان ندارد؛ اما معجزههاى اجتماعى بهطور مستقيم به ارادۀ انسانها ارتباط پيدا مىكند؛
«إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد،١١)»(١۶/ ۴/ ١٣٨٣)
امام میفرمود اگر ملت اراده کند هیچ قدرتی در جهان یارای ایستادن مقابل او را ندارد.
این همان تنها راهی است که امام برای مقابله با نظام سلطه یافت، قیام عمومی مردم :
«همۀ راههاى ممكن در این كشور تجربه شد و همه ناكام و ناموفّق از آب درآمد، و بهتدریج یأس دلها را فراگرفت. آن نيرويى كه میتوانست در مقابل رژيم پهلوى به معناى واقعىِ كلمه بايستد، ملت بود؛ يعنى بايد همۀ ملت به صحنه میآمد»(١۴/ ٣/ ٨۴)
این دو بزرگوار واقعاً معتقدند در این صورت معجزه رخ میدهد، کما این که هردو «انقلاب اسلامی ایران» را حادثهای از این قبیل تحلیل مینمودند.
این را چه کسی باور میکند؟ طبعاً فقط مؤمنان.
این را چه کسی به کار میگیرد؟ طبعاً همین مؤمنان.
مؤمنان اگر بخواهند به این آموزه عمل کنند باید چه کنند؟
این الگو در بیانیه و توضیحات اول خرداد ٩٨ (دربارۀ بیانیه) بیان شده است؛ یعنی این آموزۀ اصیل انقلاب در ابتدای دهۀ پنجم انقلاب زمینۀ تجلی و صراحت پیدا کرده است. از منظر قرآنی این یعنی رشد و این یعنی پیشرفت واقعی و این روایت درست انقلاب است.
ایشان وقتی که جوانان را به قیام برای حل مسأله دعوت می کنند و شناسایی مسائل و ارائۀ راه حل و حل را برعهدۀ خودشان میگذارند و نهایتاً برای عاقلانه و متین و متمرکز شدن کار و جلوگیری از نوعی بلبشو و آشفتهکاری میگویند باید «جریانهای حلقههای میانی» (متشکل از جمعی باتجربه و نخبه) شکل بگیرد و حلقههای میانی را هم نه رهبری نه دولت و نه نهادهای حاکمیتی میدانند(تصریح میکنند که باید از خود متن باشد)، نشان میدهد که دارند تلاش میکنند مبتنی بر همین دیدگاه یک قیام ملی برای حل مسائل حیات اجتماعیمان رقم بزنند.
«بتواند این کاروان عظیم جامعه را
و مهمتر از همه جوانهای جامعه را به پیش ببرد» (٩٨/٣/١)
البته ثمرۀ نزدیک این ورود این است که :
«نتیجۀ اینها چه میشود؟
کشاندن نسل جوان متعهّد به عرصهٔ مدیریّت کشور،
که یکی از دوستان گِله میکردند که جوانها را به عرصۀ مدیریّت راه نمیدهند. خب چه جوری وارد عرصۀ مدیریّت میشوند؟
ورود در عرصۀ مدیریّت برای نسل جوان از این راهها اتّفاق میافتد»
و نتیجۀ بلندتر آن این است که :
«اگر نسل جوان وارد عرصۀ مدیریّت شد، و مدیران ارشد نظام از جملۀ جوانهای متعهّد [شدند] ــ که من گفتم جوانهای متعهّد حزباللهی، یعنی واقعاً باید حزباللهی باشند؛ به معنای درست کلمۀ حزباللهی [که طبعاً نگاه قرآنی و انقلابی دارد] ــ
آن وقت آن حرکت عمومی کشور طبعاً استمرار پیدا میکند، سرعت پیدا میکند و انجام میگیرد»
┄┅••؛••┅┄
اینجا یک بحث پیش می آید و آن این که اگر این قیام بخواهد شکل بگیرد جریانی به موازات دولت تشکیل خواهد شد. در آن صورت چرا دولت تشکیل دادیم و چرا داریم اینقدر برای آن تره خرد می کنیم؟
بحث ادامه دارد ...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به حضرت عباس که مایۀ امید بود، سلام الله علیه.
☘️@faslefarhang
هدایت شده از المحکمات
🖊رفع حجاب با حجاب
نوشتار اول از سلسله مباحث « پرده ملکوتی حجاب »
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده:
🔸(خوانندگان گرامی ، در این نوشتار به دنبال آن هستیم که نخست نگاهی معرفتی و توحیدی به موضوع ارزشمند «حجاب» پیدا کنیم تا بر اساس آن به دیگر ابعاد اخلاقی ، اجتماعی و فقهی ـ حقوقی آن بپردازیم . این روش از مطالعه ، به ما کمک می کند تا به ارزش حجاب شرعی و کارکرد آن بیش از پیش پی ببریم و در برنامه ریزی برای گسترش حجاب به دور از محافظه کاری اما هوشمندانه اقدام کنیم .)
««فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ»اعراف/22
⁉️پرسش 1 ـ آدم و حوا هنگامی که از آن «درخت ممنوعه» چشیدند ، چه چیزی بر آنها آشکار گردید که به پوشاندن آن با برگ های بهشتی پرداختند ؟؟؟ ، علامه در المیزان با استناد به قرینه «پوشاندن با برگ» ، واژه «سَوْآتُهُما» را به آشکار شدن اندام و عورتشان(برهنگی) معنا کرده است . همچنین تعبیر «نزع لباس» در آیه «أخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما» (اعراف/22) بر همان تفسیر علامه دلالت دارد .
⁉️پرسش 2 ـ آن درخت ، چه بود که با صرف چشیدن از آن ، آدم و حوا ، برهنه و عریان شدند ؟ ، صدرا در تفسیر خود و هم علامه در رساله «الانسان» ، در تفسیر ملکوتی از داستان آدم در بهشت ، آن درخت را تمثّل عالم طبیعت می دانند که آدم و حوا با التفات و توجه به آن (چشیدن و خوردن ملکوتی نه مُلکی) ، چشمشان بر جهان مادی گشوده شد تا زمینه برای تکمیل قوس نزولشان با «هبوط» و فرود آمدن بر زمین فراهم گردد . لذا اخراج آدم و حوا از بهشت ، عقوبت نبود .
📌آدم و حوا پس از آنکه توانستند جهان مادی و طبیعت را تمثّل کنند ، خود را برهنه یافتند (یعنی انسان وابسته و گراییده به جهان مادی در هیات برهنگی تمثل می کند) لذا التفات آدم و حواء به دنیای مادی ، با برهنگی همراه بود . از اینجا ، دلیل وسوسه شیطان بر نزدیک کردن آدم و حوا به آن درخت روشن میگردد . و معنای گناه و عصیان آن دو نیز معلوم می شود .
⁉️پرسش 3 ـ چرا حضرت آدم و حوا پس از برهنه شدن ، به پوشاندن خود پرداختند ؟ ، زیرا آدم و حوا پیش از گرایش به دنیای مادی ، در صورت ملکوتی خود ، لباس داشتند . لذا در آیه قرآنی(اعراف/27) تعبیر «نزع لباس» توسط وسوسه شیطان آمده است که نشان از پوشش دارد . از این رو ، با پوشاندن دوباره خود (حجاب) در نظر داشتند از اسارت در مُلک و دنیا روی گردان شوند و به ملکوت و غیب التفات یابند و به قرب الهی برسند .
🔹از نگاه انسان شناسی قرآنی ، برهنگی باطن انسان اسیر دنیا می باشد که حتی پس از مرگ به سبب گرایش به دنیا ، باطن برهنه خود را در ملکوت اسفل می بیند «ابکي لخروجي من قبري عریانا» ولی حجاب شرعی ، سبب حرکت به سوی اسماء الهی می گردد . باطن و حقیقت ملکوتی حجاب شرعی نیز همان برگ های بهشتی است (ورق الجنة) اگر چه ما با چشم مادی تنها پارچه می بینیم .
🔰اگر برهنگی را «نماد» و تمثّل انسان دنیاطلب بدانیم ، حجاب نیز «نمود» و تمثل انسان ملکوتی است . درب های آسمان بر جامعه بی حجاب بسته خواهد شد «لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ»أعراف/40 و «حجاب شرعی» زمینه را برای رفع «حجاب مُلکی» و صعود به ملکوت فراهم می سازد .
#حجاب
#حجاب_شرعی
#حجاب_ملکوتی
@almohkamat
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• تحلیل •
#منظر_تمدنی
#روایت_نیرومند
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
دربارۀ حضرت آقا کم نگاشتن، ضعف اخلاقی نیست، ضعف راهبردی است.
ما گناهمان این است که به تنبلی و عافیت عادت کرده ایم و کوچک مانده ایم.
کوچک ماندن منشأ صدها گناه بزرگ است.
مقصود بنده تکریم رهبری نیست، تکریم جای خود را دارد. می توانیم آن را به کروبیان عالم بسپاریم، ولی انقلاب اسلامی ایران نیاز به تحلیل رهبران و رهبری آنها دارد.
ما نیازمندیم «طرح انقلاب» را آنچنان که نزد امام بود و دنبال می شد و آنچنان که نزد رهبر معظم انقلاب است و دنبال می شود، بشناسیم.
و دشمنان این طرح را نیز بشناسیم و ریشه های دشمنی و ثمرۀ دشمنی و بلاهایی که بر سر ما آوردند.
دارد دیر می شود ...
به مثالی توجه کنید :
▫️ جایگاه آیت الله خامنه ای نزد سیاستگذاران کاخ سفید
✍️ دکتر محمد رضا فخر روحانی،
عضو هیات علمی گروه زبان و ادبيات انگليسي دانشگاه قم
"از سالیان دور بخاطر زمینه های کاری، با برخی از اساتید و نخبگان آمریکایی در ارتباط می باشم.
چند سال قبل، شبی میزبان یکی از ایشان در منزل بودم. تلویزیون روشن بود و در حین صحبت کردن، نگاهی به صفحه تلویزیون می انداختیم.
اخبار شبکه یک پخش می شد؛ در بین خبرها برای لحظاتی تصویری از مقام معظم رهبری بر روی صفحه تلویزیون به نمایش درآمد.
همینطور مشغول صحبت بودیم که بی مقدمه از من پرسید نظر شما راجع به آیت الله خامنه ای چیست؟
من گفتم ایشان رهبر ما است و ما او را قبول داریم ....
ایشان گفت:
من جزء یکی از تیمهای مطالعاتی و پژوهشی کاخ سفید هستم و از تمام گرایشهای فکری آنجا اطلاع دارم...
(تا آن زمان بنده از همکاری ایشان با کاخ سفید بی اطلاع بودم)
ما در کاخ سفید ایشان را بعنوان «رهبر ایران» نمی شناسیم؛ بلکه ما ایشان را «طراح تمدن آینده جهان اسلام» می دانیم.
شما در ایران به سخنان ایشان اهمیت نمی دهید اما ما در کاخ سفید روی تک تک کلمات ایشان کار و تحلیل و بر طبق آن برنامه ریزی می کنیم.
خوشتر آن باشد که سر دلبران / گفته آید در حدیث دیگران
کاش حداقل به اندازه دیگران، قدر منویات و رهنمودهای ایشان را می دانستیم و برای تحقق آن نهایت تلاش خود را به کار می بستیم."
┄┅••؛••┅┄
خیلی داریم تأخیر می کنیم.
همین که در این کشور به ایشان توهین شد و شهرآشوب نشد، یعنی هنوز خیلی کوچکیم.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخه گل صلوات هدیه به روح عرشی حاج قاسم که با اخلاق و تواضع و درد و سلامت و شجاعت و هوشمندی، سالهای سال کوشید تا به فهم جایگاه رهبری رسید، رحمت الله علیه.
☘️@faslefarhang
هدایت شده از harizavi_ir
🔰 ششمین #دوره_تخصصی_صحیفه_سجادیه
▪️کتابی که برای سیر و سلوک در زمان غیبت توسط امام زمان«ارواحنافداه» معرفی شده؛
▪️کتابی که چهل سال تبلیغ آن توسط مرحوم علامه مجلسی موجب مستجابالدعوة شدن بسیاری از مردم اصفهان در آن زمان شد؛
▪️تنها کتاب معارف اسلامی که به کلیسا راه یافته است؛
▪️ و...کتابی که شهید مطهری نشر آن در بین اهل سنت را بهترین راه تبلیغ شیعه دانست؛
▪️کتاب بالینی رهبرمعظم انقلاب«دامظلهالعالی» که از جوانان خواهش کردند با آن انس بگیرند و آن را معجزنشان نامیدند؛
🔻شرایط پذیرش:
▪️طلاب «فارغالتحصیل سطح دو و بالاتر»
▪️دانش آموختگان «کارشناسی ارشد» و دکتری
🔻زمان و نحوه برگزاری دوره :
▪️ ۱۵ مهر تا ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
▪️نحوه برگزاری کلاسها:
🔻حضوری - مجازی
💠لینک ثبتنام :
🌐 B2n.ir/sahyfeh402
———————————————
🔊 کانال رسمی #استاد_حریزاوی
✅ @harizavi_ir
—————————————
🔰 امام عسکری علیهالسلام و ایجاد شبکه جهانی
▪️ رهبر انقلاب: حضرت عسکری علیهالسلام در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود توانسته بودند با یک شبکهی عظیم تبلیغاتی و تعلیماتی این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. فقط این نبود که مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» با همان معنای اسلامىِ خودش قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند. ۱۳۸۲/۲/۲۰
🔸 ولادت امام حسن عسكری(علیهالسلام)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد فاطمی نیا :
در همه عمرم تا کنون دعایی به لطافت این دعا ندیده ام.
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔆 متن وصیت نامه آیت الحق میرزا علی قاضی که کمتر از یک ماه پیش از ارتحال نوشته شده و در آن جز به متابعت از شریعت توصیه نفرموده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔺 الحـمـد لله الذى لا یـبقى الا وجهه و لا یدوم الا ملکه و الصلوة و السلام على خاتم النبیین الذى هـو البـحـر و الائمة الاطهار من عترته جواریه و فلکه ، صلى الله علیه و علیهم ما سلک سلکه و نسک نسکه.
و بـعـد، وصـیـت از جـمـله سـنـن لازمـه است و بنده عاصى ، على بن حسین الطباطبایى چندین مـرتـبه وصیت نامه نوشتهام و اینکه در این تاریخ که روز چهارشنبه، دوازدهم ماه صفر سـنـه هـزار و سـیـصـد و شـسـت و پـنـج (۱۳۶۵) اسـت و ایـن وصـیـت نـامـه دو فـصـل اسـت : یـک فـصل در امور دنیا، فصل دیگر در امور آخرت است . مقدم دارم ذکر دنیا را چنان که حق - تبارک و تعالى - در خلقت و ذکر آخرت مقدم داشته است.
دیـگـر آنـکـه از جـمـله قـروض ، پـنـجـاه تـومـان اسـت کـه مال الوصیة علیین رتبت ، حاج سید قریش قزوینی است و بعد از ایشان به حاجى امام قلى رسیده است و از حاجى قلى به والد حقیر رسیده است - رضوان الله علیهم اجمعین . این وجه باید در دست کسى که اهلیت آن را داشته باشد برسد که در دهه محرم از فایده شرعیه آن عـزادارى بـکـنـد، چـیـزى از آن بـه روضـه خـوان بـرسـد، بـه چـاى و قـهـوه و امثال این صرف نشود- ان شاء الله تعالى.
واگر شخص دیگرى را معرفى کردم ، در حاشیه همین وصیت نامه مى نویسم و بعد از این اگر تغییر و تبدیل به نظر رسید، در ذیل ورقه نوشته مى شود.
و فـصـل دوم در امـور آخرت و عمده آنها توحید است . خداى تعالى مى فرماید: ان الله لا یـغـفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء (نساء ۴۸) همانا خداوند شرک به خود را نمى بخشد و جز آن را براى هر که بخواهد مى بخشد. و این مطلب حقیقتش به سـهـولت بـه دسـت نـمـىآیـد و از اولادهـاى بـنـده کـسـى تـا حال مستعد تعلیم آن ندیدهام و از رفقا هنوز وصى آخرتى معین نکرده است که شما را به پـیـروى او امـر کـنـم . عـجـالتـا ایـن شـهـادت را از بـنـده تحمل نمایید:
اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له کما شهد الله لنفسه و ملائکته و اولوا العلم من خلقه لا اله الا هو العزیز الحکیم الها واحدا احدا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا و لا شریک له فـى الوجـود و لا فـى الالوهـیـة و لا فـى العـبـودیـة و اشـهد الله سبحانه و ملائکته و انـبـیـاءه و سـمـاءه و ارضـه و مـن حضرنى من خلقه و ما یرى و لا یرى و اشهدکم یا اهلى و اخوانى على هذه الشهادة بل کل من قرا هذا الکتاب و بلغه شهادتى و اتخذکم جمیعا شاهدا و اشـهـد ان محمدا عبده و رسوله جاء بالحق من عنده و صدق المرسلین و ان اوصیاءه من عترته اثنا عشر رجلا اولهم امیرالمؤ منین على بن ابى طالب و آخرهم الامام منتظر لدولة الحق و انه یـَظـهـر و یُظهر دین الحق - صلى الله علیه و علیهم - و اشهد ان البعث حق و النشور حق و کـلمـا جـاء بـه رسول الله او قاله اوصیاؤ ه - صلى الله علیه و علیهم - حق لا ریب فیه . اسـال الله المـوت عـلى هـذه الشـهـادة و هـو حـسـبـنـا جـمـیـعـا و نـعـم الوکیل . الحمد لله رب العالمین.
امـا وصـیـتـهـاى دیـگـر، عـمـده آنـهـا نـمـاز اسـت . نـمـاز را بـازارى نـکـنـیـد، اول وقـت بـه جـا بـیـاوریـد بـا خضوع و خشوع ! اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان مـحـفـوظ مـى مـاند و تسبیحه صدیقه کبرى سلام الله علیها و آیة الکرسى در تعقیب نماز تـرک نـشـود؛... واجـبـات اسـت و در مـسـتـحبات تعزیه دارى و زیارت حضرت سیدالشهداء مسامحه ننمایید و روضه هفتگى ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عـمـر تـا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هـرگـز حـق آن بـزرگـوار ادا نـمـى شـود و اگـر هـفـتـگـى مـمـکـن نـشـد، دهـه اول محرم ترک نشود.
دیـگـر آنـکـه ، اگـر چـه ایـن حرفها آهن سرد کوبیدن است ، ولى بنده لازم است بگویم ، اطـاعـت والدین ، حسن خلق ، ملازمت صدق ، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویى کردن با هر بر و فاجر، مگر در جایى که خدا نهى کرده . اینها را که عـرض کـردم و امـثـال ایـنـهـا را مـواظـبـت نـمـایـیـد! الله الله الله کـه دل هیچ کس را نرنجانید!
تا توانى دلى به دست آور
دل شکستن هنر نمى باشد
و عن تقریر الاحقر،
🔺 على بن الحسین الطباطبایى
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
🔰 ملاصدرا؛ جامعِ قلب و عقل
⭕️ بی شک تاریخِ حکمت و عرفان و فهم فقهی از شریعت مدیون صدرالمتالهین شیرازی است. نزاع بی پایان و کشمکش های تاریخی اصحاب این سه مشرب همواره راه را بر همنشینی عقل و عشق و شریعت می بست و این ندا را پر طنین می کرد که:
💢ره عقل جز پیچ بر پیچ نیست
💢بر عارفان جز خدا هیچ نیست
⭕️ اما ملاصدرا در مطلع قرن یازدهم هجری با تبعیت از تعالیم الهی قرآن و اهل بیت (ع)، با بنا گذاشتن حکمت متعالیه نشان داد که نه تنها قلب و عقل نتایج متباین ندارند بلکه حکم قطعی عقل با عبور از تنگناهای حکمت مشایی همان است که همواره عارفان از آن سخن می گفتند. گرچه خودِ این عارفان - به شهادت حضرت آیت الله جوادی آملی در تحریر تمهید القواعدِ ابن ترکه- با تمام جلالت شأن هرگز نتوانستند غایت القصوای خود را به صورت عقلی مبرهن نمایند و جمله براهین ایشان بر #وحدت_شخصی دچار خلط مفهوم و مصداق یا اشکالات دیگر است.
⭕️ اما صدرالمتالهین با بنای #اصالت_وجود و تبیین حقیقتِ #تشکیک_وجود و توضیح عمق قاعده #علیت، این سد را شکست و ناکامی تاریخی عقل را در تبیین فلسفیِ #توحید_قرآنی به پایان رساند.
⭕️ البته عظمت صدرالمتالهین تقریبا به طور کامل در غرب مغفول است. در غرب تقریبا از فلسفه اسلامی پس از #ابن_رشد خبری نیست و با پایان یافتن فلسفه #اسکولاستیک که اوج آن در «سَنت توماس #آکویناس» جلوه گر بود رجوع به فلسفه اسلامی نیز کمرنگ شد.
⭕️ حال آنکه ملاصدرا تقریبا هم عصر با #دکارت - یعنی اندیشمندِ آغازگر فلسفه مدرن- می زیست و بر خلاف دکارت نه تنها در #سوبژکتیویسم فرو نرفت بلکه با تفسیر حقیقتِ نفس، دوالیسم دکارتی را نیز که تا حدود دو قرن اندیشه حکمی را در غرب به تنگنا انداخته بود، پشت سر گذاشت.
⭕️ملاصدرا بر خلاف #اسپینوزا، که پس از اثبات وحدت وجود به جبر کامل گرایید و نتوانست تفسیر موجهی از کثرات ارائه کند، با نظریه تشکیک توانست جمع وحدت و کثرت کند و با تبیین وجود ذهنی تفسیر ماهوی را نیز از عالم وجود موجه نماید.
⭕️ وی در حدود دو قرن پیش از #هگل حقیقتِ حرکت را در یافت و از هم آغوشی قوه و فعل حرکت واحدِ سیال تمام عالم ماده را به صورت امری ذاتی و جوهری به دست آورد و انسان را در تغیّری دائمی در عالم ماده تصویر نمود و البته کار را در اینجا به اتمام نرساند و با اتحاد عاقل به معقول ادامه مسیر این انسان را پس از عالم ماده نیز تصویر نمود.
⭕️ در هر صورت گرچه از او زیاد سخن گفته شده ولی هنوز چهره او نزد ما و خصوصا نزد سایر سنت های فلسفی به شدت مغفول و مجهول است...
رحمه الله و حشرنا الله معه
🖊 سید محمد هاشمی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
🔴فلسفه صدرالمتالهین می تواند پایه مستحکم فرهنگ و تمدن بشری قرار گیرد.
▫️مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفه ها در محدوده ملیت و جغرافیا نمی گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه ها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوان بندی متقن و عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند .
▫️هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد و چنین است که به گمان ما فلسفه اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشه انسان این روزگار می جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
📚رهبر معظم انقلاب، پیام به کنگره بزرگداشت صدرالمتالهین
#فلسفه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
هدایت شده از آقا روح الله
همه زحمت انبیا برای این بود که یک #عدالت_اجتماعی درست بکنند برای بشر در اجتماع، و یک #عدالت_باطنی درست کنند برای انسان در انفراد. زحمتهای انبیا برای این بود. اینها زحمتهای انبیا را میخواهند هدر بدهند.
#امام_خمینی (ره)
متن کامل سخنرانی ؛ ٢ دی ۵٨
#آقا_روح_الله 🔻
✅ @agha_ruhollah
هدایت شده از harizavi_ir
🔰 واکنش حجتالاسلام حریزاوی به حادثه تروریستی کرمان
▪️آمریکا انتقام بیست و چهارمین حمله مجاهدان یمنی را پس از ۲۴ ساعت در کرمان گرفت.
▪️باب المندب باز نخواهد شد.
اسرائیل در حال مرگ تدریجی است.
———————————————
🔊 کانال رسمی #استاد_حریزاوی
✅ @harizavi_ir
———————————————
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🔴⚡️کودکانِ سالمند و سالمندانِ کودک؛
🔺️زمان و عمر هر كسی از حيطه نفس او بيرون نيست و عمر حقيقی انسان را نبايد با دفعات گردش زمين به دور خورشيد محاسبه كرد. اين عمر بيرونی برای ثبت در شناسنامه به كار میآيد.
🔺️عمر مفيدی كه خدا به آن سوگند ياد میكند: لعمرك إنّهم لفي سكرتهم يعمهون، همان مقدار سير و سلوك درونی اوست.
🔺️بنابراين، ممكن است انسان در شناسنامه پنجاه يا هشتاد سال عمر داشته باشد ، ولی در سير و سلوك هنوز كودك باشد.
🔺️پس كودكان هفتاد ساله، سالمندانی هستند كه از رشد عقلی برخوردار نبوده اند، چنان كه سالمندانِ كودك همان خردسالانی هستندكه كاركلان كرده و يك شبه ره صدساله را طی نمودهاند.
✍ آیتالله عبدالله جوادی آملی
📚 توحيد در قرآن، صفحه ۱۵٩
مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#اهل_بیت| امام هادی علیه السلام و آماده سازی مردم برای عصر غیبت/ لازم است زندگانی حضرت از این منظر، بررسی شود.
🎙استاد علی فرحانی
#اهل_بیت
#شهادت_امام_هادی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b