eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
183 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
(ع) 🔘پرتو اوّل: شناخت آفریدگان خداوند سبحان ✔️باب اوّل: آغاز آفرينش و آفرينش آسمان‌ها 🔘 امیرالمؤمنین على(ع): 🌟از سخنرانى‌اى درباره كه در آن، آفرينش آسمان‌ها را شرح مى‌دهد -: از جمله گواهان بر خلقت او، آفرينش آسمان‌هاى پابرجاى بدون ستون و برپاى بدون تكيه‌گاه است. آنها را فرا خوانْد و آنها، سر به فرمان و گردن‌نهاده و بى‌هيچ درنگ و سستى، پاسخ دادند، و اگر اقرار آنها به پروردگارى او و گردن نهادنشان بر اطاعت او نبود، آنها را جايگاه عرش خود، محلّ سكونت فرشتگانش، و جايگاه بالا رفتن سخن پاك و عمل شايسته بندگانش قرار نمى‌داد. ستارگان آسمان را نشانه‌هايى قرار داد تا گمگشتگان، در رفت و آمد در وادى‌ها، بِدانها راه جويند. پرده‌هاى شب تاريك، مانع نور آنها نشدند، و پوشش‌هاى تيره سياه، نتوانستند درخشش نور ماه را كه در آسمان‌ها گسترده است، برگردانند. 📚نهج البلاغة: الخطبة 182 عن نوف البكالي، 📚بحار الأنوار: ج 77 ص 308 ح 13. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#گفتگو_در_محضر_اميرالمؤمنين_(ع) 🔰تفكّر و اخلاص ⁉️پرسيدم: اى آبروى عبادت‌كنندگان، بفرماييد كدام عب
(ع) 🔰زمان‌شناسی ⁉️عرض كردم انسان چگونه با حوادث غيرمترقبه برخورد كند كه غافلگير نشود؟ 🖋امیرالمومنین (ع) فرمودند: كسى كه زمان‌شناس باشد (و دورانديش و آينده‌نگر) هرگز از آمادگى براى آينده و حوادث غافل نمى‌شود. در هر مورد به مقتضاى زمان و مكان و شرايط‍‌، پيش‌بينى لازم را انجام مى‌دهد. 📔مجموعه وَرام، 2 / 253 ** * ⁉️مولاى من چگونه بايد از وقت استفاده كرد؟ 🖋كار هر روز را در همان روز انجام بده (و به فردا و روز ديگر موكول نكن) تا موفق شوى. 📔مستدرك 1/ 122 ** * ⁉️عرض كردم، گاهى كارها زياد است و وقت كم مى‌آيد چگونه بايد از زمان استفاده كرد تا به همۀ كارها برسيم‌؟ 🖋فرمود: (آرى هرگز) شب و روز تو براى تمام كارهايت كافى نيست. پس (تنها راه بهره‌گيرى صحيح اين است كه) بايد كارها را تقسيم‌بندى كنى و امور مهّم را اول انجام دهى و ضمناً وقتى هم براى استراحت بگذارى (كه فرسوده نگردى و از پا درنيايى). 📔مجموعه ورام 2 / 253 ** * ⁉️مثلاً به چه كارهايى بيشتر بايد اهميت داد؟ 🖋فرمودند: به كارهاى اساسى، زيربنايى و برنامه‌ريزى شده؛ و نه كارهاى مقطعى و زودگذر بى‌نتيجه و تكرارى زيرا: 🔻سرگرم كارهاى مقطعى شدن فقط‍‌ وقت تلف كردن است. 🖋بدترين راه اتلاف اوقات مفيد سرگرم شدن به كارهاى كم فايده و كم‌اهميت و بى‌نتيجه است. 🔻كه فرصت‌ها را از دست مى‌گيرد و جوانى و استعداد و عمر آدمى را به هدر مى‌دهد، و يك روز كه چشم باز مى‌كند خود را مغبون و عقب افتاده و شكست خورده مى‌بيند و چاره‌اى هم براى جبران ندارد. 🔻لذا از اول بايد به‌گونه‌اى عمل كند كه كارهاى مهم و اساسى و مفيد در اولويت قرار گيرد. 📔غرر الحكم / 479 @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#رفتارشناسی_امام_علی_در_آیینه_تاریخ 🔰1_ پيش از اسلام پدر و مادر على بن ابى طالب(ع)هاشمى بودند؛وى
🔰1_ پيش از اسلام حضرت ابو طالب (ع) نتوانست همۀ نفوذ پدر را به دست آورد زيرا در آن زمان،در شهر مكه، اين نفوذ به ثروت افراد بستگى داشت. در نتيجه برخى رهبران تجارى نظير: ابو سفيان اموى، ابو جهل مخزومى و ابو لهب هاشمى وجود داشتند كه با وى به رقابت پرداختند. اين وضعيت موجب از هم گسيختگى نظام اجتماعى-اقتصادى شهر مكه گرديد. زيرا از زمان به وجود آمدن رهبرى قريش در اين شهر، همواره قدرت از آن يك نفر بود. با اين حال ابو طالب به لحاظ‍‌ معنوى همچنان مهمترين و اولين رهبر قريش باقى ماند. فرزندش على ابن ابى طالب(ع)اين واقعيت را مورد تأكيد قرار مى‌دهد و مى‌فرمايد: «پدرم با فقر و نادارى به زعامت رسيد و پيش از او هيچ‌گاه فقيرى به رهبرى نرسيد.» اما ببينيم چگونه وضعيت ابو طالب كه رهبر قريش يعنى قبيلۀ تجارت بود،به اين حالت در آمد. آيا اساسا در جامعه‌اى كه در آن توان مالى پايۀ قدرت به شمار مى‌رفت، امكان فراهم شدن قدرت فردى براى او وجود داشت‌؟ بنا بر گفتار يعقوبى؛ كه حالت فقر ابو طالب را ناشى از بحران اقتصادى مى‌داند كه ريشه‌هايش به زمان عبد المطلب بازمى‌گشت . يعقوبى مى‌گويد: «سالهاى قحطى و خشكسالى پى‌درپى بر قريش مى‌گذشت تا آنجا كه زراعت از بين رفت و پستانها خشكيد و توليد مثل دام متوقف شد.» شايد اين بحران موجب شد كه عبد المطلب تمام دارايى خود را مصرف كند.به ويژه كه وى به بخشندگى،سخاوت و اطعام مردم و مهيا كردن غذا براى مسافرانى كه در موسم حج به آنجا مى‌آمدند،مشهور بود. پس از فوت او،ابو طالب بر ميراث و قبيلۀ پدر تكيه كرد و توانست به وسيله آنها رهبرى را حفظ‍‌ كند،بى‌آنكه احدى از توانمندان اقتصادى مكه جرئت رقابت با او را بيابد،و يا در رهبرى او كه به عظمت و مجد ساختۀ عبد المطلب متصل بود،خدشه وارد سازد و در نتيجه قريش همگى جزء «ملت» او بودند. بدين ترتيب ابو طالب توانست جايگاه رهبرى را حفظ‍‌ و از برادرزاده‌اش(محمد بن عبد اللّه)حمايت كند. محمد(ص)همواره به ابو طالب ارج مى‌نهاد و براى آنكه از سنگينى بار فقر بر دوش خانواده‌اى كه به ارزشهاى اجدادى خود پايبند بود بكاهد، خيلى زود به زندگى اجتماعى پيوست. (ع) در اين خانواده ديده به جهان گشود و از اخلاق پدرى كه سخت پايبند به سنتها بود جرعه برگرفت؛ و رفتار حضرت محمد(ص) كه در جوانى نگاهى آرام و مطمئن به زندگى داشت و از جهان مادى مكانى كه در آن زندگى مى‌كرد بسيار دور بود را الگو قرار داد. هيچ يك از كودكان ديگر به خوبى او از اين خانواده بهره‌مند نشدند. وى در شرايطى رشد يافت كه خورشيد او را دربرگرفته بود و همچنين در آغوش خانه‌اى آكنده از جلوه‌هاى نبوت قرار داشت. على(ع)امكان زندگى در چنين خانواده‌اى را به دست آورد. حضرت ابوطالب در شرايط‍‌ بسيار سخت در كنار برادرزاده‌اش ايستادگى كرد، و وقتى قريش بنى هاشم را مورد مجازات قرار داده و انجام هرگونه معامله با آنان را براى همگان تحريم كردند، ابو طالب در كنار پيامبر(ص) بود. حضرت على(ع) كه در اين فضاى آكنده از و ارزشهاى جديد رشد كرد،چه در خانه پدرش و يا در خانۀ پسر عموى خود كه براى كاستن از فشار زندگى «رهبر فقير»قريش، به آن انتقال يافت. همۀ اينها در جلاى شخصيت آن حضرت سهيم بود. تا آنجا كه-به نظر بسيارى-اولين مردى است كه به محض آغاز دعوت به اين دين جديد-اسلام-،به آن گرويد. 📗کتاب رفتارشناسی امام علی(ع) در آیینه تاریخ؛ نوشته ابراهیم بیضون؛ مترجم: علی اصغر محمدی سیجانی @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع) 🔰10- اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: *بشّر مال البخيل بحادث او وارث* «مال بخيل را به آفتى از روزگار يا ميراث خوران بشارت بده.» ♻️بشارت خبر مسرّت بخش است، و تبشير القا كردن آن خبر به كسى است كه شادمانى را تعقّل مى‌كند و در اين جا «مَجاز» است براى ترساندن به صورت تهكّم و زور و مقصود از حادث بلاى آسمانى از جايى است كه مورد علم و گمان نمى‌باشد مانند غرق شدن و آتش سوزى و مصادره شدن و جز آن، و بخل، اخلاقى است كه موجب مى‌شود مرد مال خود را از بخشيدن در راه خير نگاه دارد، و ضدّ آن اسراف و نادانى است. يعنى كسى كه مال خود را در راه خير چه به صورت واجب يا احسان نبخشد ناگزير به وسيلۀ بلايى كه گمان ندارد از بين مى‌رود، يا پس از او براى وارثانش مى‌ماند و حسابش بر عهدۀ اوست، و تعلّق گرفتن بشارت و ترساندن به مال «مَجاز عقلى» است چون مژده و بيم دادن در حقيقت به كسى كه شادمانى و غم را تعقل نمى‌كند تعلّق نمى‌گيرد. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#شرح_بر_صد_کلمه_امیرالمؤمنین_(ع) #بخش_دهم 🔰10- اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: *بشّر مال البخيل بح
اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: *بشّر مال البخيل بحادث او وارث* «مال بخيل را به آفتى از روزگار يا ميراث خوران بشارت بده.» ✍️نكته: در ادبیات عرب "مَجاز عقلی"؛ اسناد فعل یا شبه فعل(اسم فاعل، اسم مفعول، اسم زمان، اسم مکان، و... ) به فاعل غیر حقیقی... ♦️از این صنعت ادبی جهت بیان مفاهیم عمیق و متعالی در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام استفاده شده است. معانی عمیق و وسیع در قالب الفاظ کم بیان می شود. ♦️در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام‌‌؛ در حقیقت، فاعل حقیقی "صاحب مال" هست و باید به صاحب مال بشارت (از نوع منفی) داده می شد ولی فرمودند به خود مال بشارت دهید (مال= فاعل غیر حقیقی) ✍️خوب، یقینا کاربست این نوع سازه های ادبی در آیات الهی و کلام اهل بیت علیهم السلام به صورت هدفمند و دارای حکمت هست که با تدبر بیشتر می توان به مقصود اصلی دست یافت... ✍️این عبارت زیبا و حکمت‌آمیز به یکی از حقایق عمیق انسانی و اجتماعی اشاره دارد و به‌خوبی ویژگی‌های رفتار بخیلانه و پیامدهای آن را روشن می‌کند. ♦️تحلیل آن از دو منظر زبانی و مفهومی جالب است: ۱. تحلیل زبانی در این عبارت، مخاطب «مال بخیل» است، نه خود بخیل. این نوع بیان، یک هنر بلاغی و شیوه‌ای برای تأثیرگذاری بیشتر است. در ادبیات و حکمت، گاهی برای برجسته‌سازی اهمیت یک موضوع، چیزی که عامل یا موضوع اصلی است (در اینجا مال)، مستقیم مخاطب قرار می‌گیرد. این شیوه باعث می‌شود تأثیرگذاری پیام تقویت شود و ذهن مخاطب به رابطه بین مال و شخصیت بخیل توجه بیشتری کند. ۲. تحلیل مفهومی انتخاب این نوع بیان حکمت‌آمیز دلایل مهمی دارد: 🔻پیوند بخیل با مالش: بخیل آن‌چنان به مال خود وابسته است که هویت او با مالش گره خورده است. انگار مال بخیل بخشی از وجود اوست و به همین دلیل به جای خود شخص، مال او مورد خطاب قرار گرفته است. 🔻سرنوشت اجتناب‌ناپذیر مال بخیل: از آنجا که بخیل از مال خود استفاده نمی‌کند و آن را ذخیره می‌کند، این مال یا دچار آفت و نابودی می‌شود (مثل دزدی، بیماری، یا از بین رفتن ارزش) یا در نهایت به دست وارث می‌رسد که ممکن است برخلاف بخیل، بدون ملاحظه و بی‌حساب‌وکتاب آن را خرج کند. بنابراین، بشارت دادن به مال، نشان‌دهنده این است که آینده مال بخیل، بی‌ثبات و زوال‌پذیر است. 🔻کنایه به رفتار بخیلانه: خطاب قرار دادن مال به‌جای خود بخیل، نوعی کنایه است که نشان می‌دهد بخیل به‌جای بهره‌مندی از مال خود، آن را بیهوده اندوخته می‌کند. به این ترتیب، مال بخیل تنها برای دیگران ارزشمند است، نه برای خودش. 🔻نتیجه‌گیری عبارت «بشّر مال البخیل» نشان می‌دهد که بخیل به دلیل رفتار نادرست خود در استفاده از مال، در نهایت نه‌تنها از آن سودی نمی‌برد، بلکه سرنوشت مالش نیز به نابودی یا مصرف توسط دیگران ختم می‌شود. 🔻این نوع بیان، علاوه بر هشدار به بخیلان، دیگران را به سخاوت و استفاده صحیح از اموال دعوت می‌کند. ♦️این نکته به‌طور کلی در آموزه‌های دینی و اخلاقی نیز مورد تأکید است که مال ابزار است، نه هدف، و باید به نفع فرد، جامعه و آخرت استفاده شود. @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از KHAMENEI.IR
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 امیرالمؤمنین (ع)؛ بزرگمرد آفرینش | نماهنگ جدید KHAMENEI.IR ☝بیانات رهبر انقلاب درباره ۱۳ رجب، روز ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام: هر کسی که علی بن ابی‌طالب (علیه الصّلاة و السّلام) را ولو از دور بشناسد، یقیناً در یادبود روز ولادت این بزرگمرد آفرینش احساس شادمانی میکند. 🌷مقام در نزد خداوند متعال در سایه‌ی مجاهدت، عبادت، تلاش و فداکاری برای آن بزرگوار به دست آمده است. ۱۳۸۸/۴/۱۵ 📥 مطلب مرتبط: کلیپ صوتی معنای شیعه امیرالمؤمنین علیه‌السلام 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کلام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ولکن أقدار الله عزّ وجلّ لا تغالب وإرادته لا تُرد وتوفيقه لا يسبق ای شیعه ما به راستى كه مقدّرات خداوند متعال، مغلوب نشود و اراده‌ي الهى مردود نگردد و چيزى بر توفيق او پيشى نگيرد. 📘كمال الدين و تمام النعمة / ج 2 / 511 / 45 باب ذكر التوقيعات الواردة عن القائم ع ..... ص : 482 📘بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج 53 / 191 / باب 31 ما خرج من توقيعاته ع ..... ص : 150 @mola_amiralmomenin_as