eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
836 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 با توجه به پرسش های برخی از عزیزان، توضیحی مختصر درباره تقدیم می‌شود؛ 1⃣ قرار بر این است که، در این مباحثات، طرح به عنوان یکی از طرح‌های پروژه ، ارائه گردد. 2⃣ بعد از هر جلسه ارائه‌ای که از فلسفه مذکور صورت گرفت، بحثی تطبیقی با بر محور کتاب انجام شود. بحث تطبیقی ثمرات متعددی دارد که از جمله آنها؛ دریافت عمیقتر مباحث فلسفه چگونگی اسلامی و نیز حتی تعمیق مباحث فلسفه اسلامی است. 3⃣ و دوستانی که در گروه عضو هستند، بعد از هر ارئه‌ای، نقدها و ایرادها و سؤالات خود را طرح می‌کنند که، حقیر تا جایی که بتوانم و بدانم پاسخ خواهم داد. https://eitaa.com/monir_ol_din/1599
✳ سیداحمد‌بن‌زین‌العالبدین‌علوی‌عاملی اصفهانی (1054 ق) 🔹 سیداحمد علوی عاملی از فیلسوفان برجسته عهد است. وی، از نوادگان و پسرخاله، داماد و شاگرد فیلسوف شهیر، بوده است. وی به تبلیغات و فعالیت‌های در ایران و حتی جهان اسلام حساس بود. اولین توجه خاصه‌اش به تبلیغات و فعالیت‌های مسیحیان این گونه شروع شد که پادشاه مغول هند یک نسخه از کتاب گزاویه - سفیر در دربار مغولان هند- را برای شاه عباس فرستاد و این کار باعث شد که کتاب یاد شده در میان درباریان و نزدیکان شاه عباس مشهور و مورد مطالعه قرار گیرد. 🔹 علوی عاملی صرفاً با توجه به محتوای غیرصحیح کتاب و بدون در نظر گرفتن جنبه‌های استعماری آن کتاب، چند کتاب بر ضد یهودیت و مسیحیت نوشت. وی در کتاب که بر ضد مسیحیت نوشته می.آورد که وی، افزون بر آن کتاب، سه کتاب دیگر با عنوان‌های و در رد شبهات نصارا و صواعق رحمان در رد مذهب یهودیان نوشته است. 🔹 او در بخشی از کتاب، ضمن اینکه سخنان گزاویه را مصداق کلام بی فرجام و خزعبلات و ترهات معرفی می‌کند، در نقد سخنان گزاویه می‌نویسد؛ "ظاهر این است که، رواج دین شما به زور و حکم قتال بود نه به حلم و مدارا" ر.ک. غرب‌شناسی علمای شیعه در تجربه ایران معاصر، ص ۲۴۶ 🔅 سید احمد جد مادری ، دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران است. http://fa.wikishia.net. @monir_ol_din
💥 پرونده‌های علمی که تابحال در کانال انجام شده است؛ 👇👇👇 ⭕️ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی ‌‌ https://eitaa.com/monir_ol_din/585 ⭕️ نسبت دین با علوم طبیعی https://eitaa.com/monir_ol_din/702 ⭕️ مبانی فلسفی اندیشه مقاومت https://eitaa.com/monir_ol_din/873 ⭕️ دیدگاه فرهنگستان درباره فلسفه اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/1029 ⭕️ کربلا و تاریخ https://eitaa.com/monir_ol_din/1081 ⭕️ایرانِ‌آینده https://eitaa.com/monir_ol_din/1250 ⭕️ فلسفه‌فضای‌مجازی https://eitaa.com/monir_ol_din/1466
13911123_1323899.jpg
71.9K
⭕ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی- 1 ✅ فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفه علوم انسانی، فلسفه روانشناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که ما محسوب می‌شود؛ منتها تکیه اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه اسلامی؛ مثل . ما وقتی به فلسفه های غرب نگاه می‌کنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می شود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند. ✅ البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار می‌کنیم - حالا من در این خصوص ارزیابیی ندارم - باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئله حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمی‌شود بگوئیم آقا فلسفه است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده از جاذبه فلسفه غرب، مربوط به این است. همچنین . بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئله انسان، مسئله خدا، مسئله ارتباط انسان و خدا، مسئله تکلیف - در فلسفه اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخ‌های روشنی هم دارد، در فلسفه ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.» 🔺برشی از بیانات مقام معظم رهبری در جمع "اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی" https://eitaa.com/monir_ol_din/585
✔حضرت آیت‌الله‌خامنه ای(مدظله العالی): «در زمینه‌ی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهت‌گیری اینها را هم بایستی معیّن کند؛ «یعنی جهت‌گیری حرکت علمی را حوزه‌ها باید معیّن کنند»، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم می‌دهد. علم می‌تواند در خدمت بشر باشد، می‌تواند علیه بشر باشد؛ می‌تواند در خدمت عدالت باشد، می‌تواند در خدمت ظالمین و مستکبرانِ طواغیتِ عالم باشد؛ کمااینکه الان هست. این جهت دادن به علم هم به عهده‌ی حوزه است.» 🔺 برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب، 18 اردیبهشت 1398 ↩ همانطور که از کلام فوق پیداست، ایشان تصریح دارند به اینکه؛ دین است که به علم جهت می‌دهد. معنای این سخن چیست؟ اگر بخواهیم این سخن را در ظرف «معرفت‌شناسی» قرار دهیم و به حاق و مغز آن دست یابیم چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگر دین و حوزه علمیه عهده‌دار «جهت دهی» به حرکت علمی باشد، چه اقتضائات و لوازمی می‌طلبد؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/702
🏴آجرک‌الله با بقیةالله ▪️السلام علیک یاجعفر بن محمد ایها الصادق یابن رسول‌الله▪️ هزار طایفه آمد هزار مکتب رفت و ماند شیعه که قال‌الامام‌الصادق داشت @monir_ol_din
13980317205681d5c.jpg
28.1K
✔ حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): «پشتوانه از سوی امام بزرگوار یک پشتوانه منطقی و عقلانی و علمی و البته دینی است. بنابراین اجزای این منطق را عرض میکنم: یک جزء این است که مقاومت، واکنش طبیعی هر ملت آزاده و باشرف در مقابل تهدید و زورگویی است. دوم اینکه مقاومت، برخلاف تسلیم، موجب عقب نشینی دشمن میشود. بخش سوم از منطق مقاومت آن است که مقاومت البته هزینه دارد اما هزینه تسلیم در برابر دشمن بیشتر است.» https://eitaa.com/monir_ol_din/873
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.mp3
15.98M
🔹 شنبه 31 خرداد 1399 🔹 مدرس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ تبیین سؤال از «چگونگی فلسفی» 2⃣ غایت طرح «فلسفه چگونگی اسلامی» https://eitaa.com/monir_ol_din/1609
•|ایمانی بودن محتوای فلسفه اسلامی|• استادمیرباقری: در فلسفه و حکمت اسلامی، مقدم بر بوده است، به تعبیر دیگر حکمای اسلامی می‌اندیشیدند. @monir_ol_din
جلسه دوم.mp3
19.49M
🔹 سه شنبه3 تیر 1399 🔹 مدرس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ توضیحی مختصر از غایت و هدف ➖ سؤال از چگونگی به نحو عام و شامل، محور فلسفه چگونگی اسلامی ➖دستیابی به «قانون عام شدن و صیرورت» هدف فلسفه چگونگی اسلامی 2⃣ تبیین غایت فلسفه اسلامی در بیان ➖معرفة الموجودات علی وجه کلی ➖تمییز الموجودات ممالیس بموجود حقیقی ➖نظارت فلسفه اسلامی به وجه ثبات موجودات یعنی "موجودیة بماهو موجودية" 3⃣ مقایسه تطبیقی میان غایت با فلسفه چگونگی اسلامی ➖عدم امکان طرح پرسش «چگونگی» در فلسفه چیستی اسلامی با توجه به وصف «ثبات» در موجودیة بماهو موجودیة https://eitaa.com/monir_ol_din/1611
💥«فلسفه چگونگی» راه نجات از رکود در «تحول علم» و «علم دینی» ✅دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، رئیس پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه شیراز 📎http://www.isaq.ir/vdcgrt9n4ak9t.pra.html @monir_ol_din