جلسه دوم.mp3
19.49M
#صوتجلسهدوم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 سه شنبه3 تیر 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ توضیحی مختصر از غایت و هدف #فلسفهچگونگیاسلامی
➖ سؤال از چگونگی به نحو عام و شامل، محور فلسفه چگونگی اسلامی
➖دستیابی به «قانون عام شدن و صیرورت» هدف فلسفه چگونگی اسلامی
2⃣ تبیین غایت فلسفه اسلامی در بیان #علامهطباطبائی
➖معرفة الموجودات علی وجه کلی
➖تمییز الموجودات ممالیس بموجود حقیقی
➖نظارت فلسفه اسلامی به وجه ثبات موجودات یعنی "موجودیة بماهو موجودية"
3⃣ مقایسه تطبیقی میان غایت #فلسفهچیستیاسلامی با فلسفه چگونگی اسلامی
➖عدم امکان طرح پرسش «چگونگی» در فلسفه چیستی اسلامی با توجه به وصف «ثبات» در موجودیة بماهو موجودیة
https://eitaa.com/monir_ol_din/1611
#گفتگو
💥«فلسفه چگونگی» راه نجات از رکود در «تحول علم» و «علم دینی»
✅دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، رئیس پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه شیراز
📎http://www.isaq.ir/vdcgrt9n4ak9t.pra.html
@monir_ol_din
جلسه سوم.mp3
11.77M
#صوتجلسهسوم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 شنبه7 تیر 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ ضرورت «معیار صحت» برای ارزیابی "پاسخ" به "پرسش چگونگی"
2⃣ ویژگیهای معیار صحت؛
- انکارناپذیری
- شمولیت
- حقیقی بودن در مقابل اعتباری بودن
- ثبات در مقابل نسبی بودن
https://eitaa.com/monir_ol_din/1615
#یادداشت
💥از فلسفه #چرایی و #چیستی تا فلسفه #چگونگی
✅حجة الاسلام دکتر مصطفی جمالی.
📎http://www.isaq.ir/vdcgr39u4ak9z.pra.html
@monir_ol_din
#گفتگو
💥فلسفه در آزمون #کارآمدی
✅دکتر سید حسین نصر
«در علوم جدید، بودن و نبودن خداوند یکسان است. از لحاظ فلسفی و علمی خداوند هیچ سهمی در علوم جدید ندارد، استغفرالله. در دانشگاهی که خودم در آن خدمت میکردم، دانشگاه شریف فعلی، اگر کسی دستگاه جدیدی اختراع کند فخر ملت و بزرگی اسلام میشود. اینطور نیست! بله، فخر ملت از لحاظ تکنولوژی میشود، ولی از لحاظ اسلام نیست. درست برعکس است. اگر اسلام بخواهد باقی بماند باید جهانبینی و علومی را مطابق خود درست کند نه اینکه تمدن دیگر و یک علم لاادری را اتخاذ کند.»
http://farhikhtegandaily.com/news/34700/
#صرفاًجهتاطلاع
@monir_ol_din
جلسه چهارم.mp3
16.22M
#صوتجلسهچهارم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 سه شنبه10 تیر 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ مقایسه تطبیقی «انکارناپذیری» با «بداهت»
- بداهت یعنی؛ وضوح ذهنی
- انکارناپذیری یعنی؛ تعجیز عملی و عدم امکان انکار
https://eitaa.com/monir_ol_din/1621
#گفتگو
💥فلسفه اسلامی در انحصار #الهیات
✅ دکتر محمد فنایی اشکوری
«تمرکز فلاسفه ما بیشتر در #مابعدالطبیعه بوده و کمتر درباره مسائل عینی زندگی در فلسفه اسلامی بحث شده است. بیشتر مباحث فلسفه، ذهنی و انتزاعی است، درنتیجه محدود به اقلیت خواص است. درحالیکه فلسفه فقط مباحث ماورایی نیست، گرچه این مباحث هم لازم است و البته فلسفه اسلامی ازاینجهت قوی است، ولی فلسفه به الهیات محدود شده و وارد مباحث #اجتماعی و زندگی نشده است؛ فلاسفه غرب بیشتر به این جنبه توجه کردند و حالا فلسفه اسلامی اگر بخواهد وارد مباحث اجتماعی شود، باید در آن یک #تحولی رخ دهد.»
https://article.tebyan.net/453230
#صرفاًجهتاطلاع
@monir_ol_din
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨
🌸🌸 آمدم ای شاه پناهم بده....
🌸🌸
اللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي
اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ
وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ
و َمَن تَحت الثَّري
اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ
صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً
مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة
كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ.
@monir_ol_din
جلسه پنجم.mp3
12.95M
#صوتجلسهپنجم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 شنبه 14 تیر 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣توضیح سه اصل غیرقابل انکار به عنوان معیار صحت؛
- اصل تغایر فی الجمله
- اصل تغییر فی الجمله
- اصل هماهنگی فی الجمله
https://eitaa.com/monir_ol_din/1625
1355967_146.jpg
190.3K
#گفتگو
✅ دکتر نصرالله حکمت؛ استاد دانشگاه شهید بهشتی
1⃣ تاریخ فلسفه اسلامی موجود در دانشگاهها؛ مجعول و قلابی
2⃣ در وضعیت توقف تفکریم نه امتناع آن
3⃣ سیطره متد بر انسان در فلسفه غرب
4⃣ بازخوانی سنت فلسفی؛ راه پاسخ به نیاز جوانان
5⃣ مهمترین دغدغه فارابی؛ دغدغه امروز جامعه
📎https://iqna.ir/fa/news/3808018
@monir_ol_din
6516_200_278.jpg
10.2K
#گزیدهکلام
💥هماهنگی فلسفه چگونگی اسلامی با فلسفه اسلامی
✅استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره)، بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم
«فلسفه چگونگیاي که ما ميگوييم هماهنگ با فلسفه #هستيشناسي است. ملاحظه فرموديد چه عرض ميکنم؟ فلسفه چگونگي ما قطع نشده که بگوييم کاري به خدا ندارد که مثل غربيها بخواهيم بحث کنيم. آنچه را که در فلسفه هستي گفتيد، هماهنگ با فلسفه چگونگياي است که ما ميگوييم. صحبت از اين است که ما فلسفه چرايي (صدرایی) را با فلسفه چگونگي تکمیل میکنیم. البته در فلسفه چگونگي اثبات ميکنيم که کليه اشياء و تغييرشان و ذوات و اينها، به تبع يک حرکت تکاملي است. اتفاقاً اين مبنايي که دارم عرض ميکنم، با #اصالتوجود بسيار نزديک است و با اصالت ماهيت نميسازد. يعني براي ذوات اشياء، خاصيت ذاتي منفصل قائل نميشويم؛ ولي اگر در خاطر مبارکتان باشد در فلسفه اصالت وجود، چون خواص را مال ذوات ماهيات نميدانند و ماهيت را انتزاع از مراتب وجود ميدانند، «وجود» متحرکي را که در اينجا بيان ميکنيم بعداً ميشود تولي و ولايت، اين سازگار با آن هست. ممکن است مباحث بعيده اصالت وجود را ما نپذيريم. يعني به عبارت ديگر اصل مطلب را بسيار نزديک با صحبت خودمان ميدانيم. اگر اينطوري بشود، بحث ما ميشود #تکاملفلسفهوجود در مکانيزم هستي.»
✔️مراجعه شود؛ به دوره پژوهشی #فلسفهحکومت، جلسه 6- کد پژوهشی ۳۲۱
@monir_ol_din
جلسه ششم.mp3
17.01M
#صوتجلسهششم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 شنبه 21 تیر 1399
🔹 مُدرّس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ بررسی تطبیقی «اصل واقعیت» علامه طباطبائی با اصول غیرقابل انکار
https://eitaa.com/monir_ol_din/1628