eitaa logo
مروج توحید
7.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
437 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️امام کاظم علیه السلام: هُوَ الطَّرِيدُ الْوَحِيدُ الْغَرِيبُ الْغَائِبُ عَنْ أَهْلِهِ الْمَوْتُورُ بِأَبِيه‏. او (حضرت مهدی علیه السلام) رانده شده و تنها و غریب است. از دیدگان کسان خویش غایب است و انتقام خون پدرش بر زمین مانده است. 📚کمال الدین، جلد2، ص361. 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه چهارم در محضر 🔹 دقیقه ۱ خداوند می فرماید:"کان من الجن"۵۰،کهف شیطان از جن است، یعنی ساختمان وجودش از آتش‌ است. 💦 "ابی ان یکون مع الساجدین "۳۱،حجر شیطان ابا کرد که با ساجدین باشد. مع می فرمايد، پس معلوم می‌شود که شیطان از ملائکه نبود، با ملائکه بود. 🔹 دقیقه ۵ عدم سجده شیطان مقتضای ذاتش بود.یعنی اگر سجده نکرد،اصلا ذاتش اقتضای سجده نداشت. 🔹 دقیقه ۷ آیا اراده قبل از ذات است،یا اراده بعد از ذات است؟اراده بعد از سعادت و شقاوت است،یا اراده قبل از سعادت و شقاوت است؟ 💦 اراده بعد از سعادت و شقاوت است، اراده‌ی هر کس متناسب با ذاتش هست. 💦 شیطان ذاتی است که از رحمت بهره‌ای ندارد،یعنی بهره‌ی زیادی ندارد،رحمت هست اما خیلی کم است 💦 ميزان سعادت و شقاوت از روی رحمت معلوم می شود. 🔹 دقیقه ۹ بر ذات شیطان عدم حاکم است، یعنی خداوند می گوید: سجده کن می گوید:نمی کنم 💦 شیطان یک موجود عدمی است، عدم رحمت بر او حاکم است. بنابراین بر افعالش هم عدم حاکم است،افعالش مطابقت با اراده‌ی خدا ندارد. 🔹 دقیقه ۱۱ لعن به دو نوع بر شیطان وارد شد،لعن مقید ،لعن مطلق 💦 لعن دوری از رحمت است،دوری منظور دوری فاصله‌ای نیست، یعنی اسم رحمان در ساختمان وجودی او کم به کار رفته‌ است 🔹 دقیقه ۱۳ لعن و رَجم هر دو به یک معنا هست، اما مفسرین یک فرقی بین لعن و رجم گذاشته‌اند. 💦 رجم، مطلق دوری هست.یعنی هر کسی که‌ از چیزی دور است،این رجیم است.اما لعن دوری از رحمت خاص را می گویند. 💦 برعکسش صلوات به معنی نزدیکی به رحمت است. 💦 صابر کسی است که مقدار زیادی از صفت رحمت در او به کار رفته است. 🔹 دقیقه ۱۷ اینکه می گوییم: خداوند بر رسولش صلوات فرستاد،یعنی رحمت زیادی را در وجود او وارد کرد. 🔹 دقیقه ۱۹ افعال انسان از صفات انسان ناشی می شود. 🔹 دقیقه ۲۳ یک بهشت،بهشت مقید است.(جنتی) 💦 همان کسانی که صفت رحمت در آنها به مقدار زیاد وجود دارد،دو دسته هستند. بعضی‌ها رحمت عام در آنها زیاد به‌ کار رفته که رحمت عام را رحمان می گوییم بعضی‌ها رحمت خاص در آنها به کار رفته‌ که اینها را رحیم می گوییم. 🔹 دقیقه ۲۶ رحمت خاص برای همه نیست، برای خیلی اندک است، برای کسانی است که به مقام نفس‌ مطمئنه برسند،به مقام صبر و یقین برسند. 🔹 دقیقه ۳۲ توکل،رضا،صبر اينها امور قلبی هستند. حج،نماز،روزه امور جسمی هستند. 💦 آيا همین که انسان نماز خواند،خدا دوستش دارد؟نه،چرا؟ چون چه بسا در قلبش این آدم خراب باشد.....در قلبش اعتراض دارد. 💦 خدا نمی فرماید که خدا دوست دارد، آنهايی را که هر سال به حج می روند،آنهايی که روزی هزار بار نماز می خوانند.نه،می فرمايد:"ان الله یحب المتوکلین" خداوند حب را متعلق به افعال قلبی کرده‌ است. 🔹 دقیقه ۳۷ کسی که مشمول رحمت عام روحانی(اسلام ظاهری)است،این در نهایت به بهشت مطلق می رود.کسی که از رحمت خاص برخوردار است، به‌ بهشت ذات می رود،یعنی وصال،لقاءالله، شهود ذات خدا 💦 لعنت عام،انسان را به جهنم جسمانی می برد. لعنت خاص،انسان را به جهنم خاص می برد، که فراق باشد 🔹 دقیقه ۴۴ شیطان مهلت یافت،چرا مهلت یافت؟این مهلت‌ تا کی هست؟ 💦 خداوند تا يوم الدین شیطان را مهلت داد،این يوم الدین کی هست؟ شیطان به خدا گفت:خدايا تا قیامت مرا مهلت بده. یعنی شیطان يوم الدین را به يوم قیامت تعبیر می‌کند.حالا این دو تا یکی هستند یا فرق می کند؟ خداوند باز این جوری فرمود:"الی يوم الوقت المعلوم "۸۱،ص تو را تا وقت معلوم مهلت می دهم. 🔹 دقیقه ۴۷ سرّش این است که شیطان فهمید،تا زمانی که بساط لعنت در این عالم باشد،من شیطان هم‌ هستم،بساط لعنت تا کی هست؟ تا روز قیامت پس من تا روز قیامت هستم. 🔹 دقیقه ۵۱ وقت معلوم کی هست؟آیا روز قیامت است یا روز دیگر؟ 🔹 دقیقه ۵۳ خدایا!همه را گمراه می‌کنم. همه را یعنی همه‌ی انسان ها از اول زمان آدم، تا قیامت 💦 اگر منظور از يوم الدین، مثلأ روز ظهور امام زمان(ع)باشد،یعنی آنهايی که بعد از امام می آیند،شیطان نتواند گمراه کند،پس دیگر نمی توانست، بگويد:همه را گمراه می کنم. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ نقد نظریه‌ی دکتر سروش در مورد وجود مقدس امام زمان(ع) 💥 چطوری قبول می کنند، یک هرودوت در دوهزار سال پيش ،وقایعی را در مورد کوروش نوشته،الآن ما همان ها را قبول می کنیم.یک نفر بود ،یک مورخ مضافا بر اینکه هرودوت نقطه‌ی مقابل هم دارد،یعنی بعضی از مورخین یونان اصلا برعکس این نوشتند،این کوروش را خیلی ستوده، اما مورخینی در زمان هرودوت بودند، حالا یا هم عصر با او یا نزدیک به او که اصلا از کوروش چهره‌ی خیلی بدی دادند. 💥 ذوالقرنین همان کوروش بوده کوروش شخصیت الهی است. 💥 ما سند کافی داریم،به اندازه‌ای که از لحاظ تاریخی وجود امام زمان(ع)را اثبات کند، به هر حال بزرگان ما پذیرفته اند. 💥 آقای سروش، مقامی را که ما برای ائمه(ع)قائل هستیم،خیلی تنزل می دهد. 💥 ایشان در یک سخنرانی می گفت: اصل اولیه در روایات، بطلان اینهاست،مگر اینکه نقیضش ثابت شود. در یک سخنرانی دیگر می گفت: امام حسن(ع)کسی بوده که‌ مرتبا زن می گرفته و طلاق می داده و... مرتب روایت می آورد و می گفت: روایت داریم که.... پشت سر هم روایت می آورد، یک نفر به ایشان نگفت که،شما خودت قبلا گفتی اصل اولیه در روایات بطلان است. تو اول صحت این روایت را برای ما ثابت کن،بعد بگو 💥 مسئله‌ی منجی مسئله‌ای نیست که فقط ما امروز مطرحش کنیم،هزاران سال است که مطرح می شود. بزرگانی هم اين مسئله را مطرح کردند، که علم امروز بر پایه‌ی تعالیم آن‌ها استوار است.(مولوی، خواجه نصیر، ابن عربی....) 💥 در عرفان برهان عقلی بر وجود انسان کامل داریم. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4101
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرهیز از مجالسی که‌ نام آن حضرت در آنها مورد تمسخر باشد 💥 پرهیز کردن و دوری جستن از مجالس بیکارگان و گمراهان، آنها که یاد امام(ع) را به مسخره می گیرند یا آن حضرت را به بدی یاد می کنند، یا بر آن بزرگوار خرده می گیرند، یا وجود شریفش را انکار می نمایند،یا اینکه از یاد کردن حضرتش روی گردانند، یا مؤمنان آن جناب را به تمسخر می گیرند. 💥 امام صادق(ع)درباره‌ی فرموده خدای تعالی " و قد نزل علیکم فی الکتاب ان اذا سمعتم ایات الله یکفر بها و یستهزئ بها..." فرمود:منظور آن است که چنانچه شنیدی کسی حق را انکار می دارد و آن را دروغ می شمارد، و نسبت به امامان ناروا می گوید،از کنارش برخیز و با او همنشینی مکن، هر کس که باشد. 📚 مکیال المکارم، جلد دوم ص۳۸۰ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 خيال روی تو در هر طریق همره ماست نسیم موی تو پیوند جان آگه ماست 🆔 @moravej_tohid
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_سی_هفتم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «به‌راستی هیچ در خاطر ندارم که چگونه به حجره‌ام در مدرسه برگشتم و چگونه آن شب را که تا دیرهنگامی بی‌هدف در خیابان‌های قم پرسه می‌زدم به‌سر آوردم، و اصلاً آیا توانستم آن شب را بخوابم یا نه، و اگر خوابیدم آیا واقعاً به خواب رفتم، یا در اغمایی فرورفته بودم، و چنان‌که جسمم، ساعت‌ها بی‌هدف در میان خیابان‌ها و کوچه‌های شهر پرسه زده بود، روحم نیز سرگشته و حیران در عوالم گوناگون پرسه می‌زد. اولین تجربه‌ام از عالم مثال در قوس نزول در آن شب برایم واقع شد. عالم هورِقلیا، و شهرهای جابرسا و جابلقا. در میان شهری راه می‌رفتم با دیوارهای بلند و قصرهای سر به فلک کشیده. آن‌چه را بعدها در کتاب آثولوجیا اثر افلوطین اسکندری (و نه ارسطو) خواندم، به این مضمون که در عوالم مثالی شهرهایی وجود دارند که همه‌ی اجزای آن‌ها حیّ و زنده هستند. آتش آن‌جا دارای فهم و شعور است و حتی حشرات در آن‌جا از درکی بسیار قوی برخوردارند، همه‌ی این مطالب را در آن شب در آن عوالم مثالی دیدم و تجربه نمودم. در بالکن بعضی از آن قصرها، یا پشت‌‌بام بعضی خانه‌ها، یا در میان خیابان‌ها به مثال‌های افرادی برمی‌خوردم که قیافه‌هایی شکوهمند، ولی مهیب داشتند. مردان و زنانی که در لباس و هیئت فیلسوفان و حکیمان یونان و روم باستان بودند، یا در لباس و هیئت فیلسوفان و حکیمان اسلام، و بسیار دارای وقار و هیبت عجیبی بودند، که هم از فرط جمال، دوست داشتی نگاهت را به آن‌ها بدوزی و چشم از رویشان برنداری، و هم از شدت جلال و جبروت جرأت نمی‌کردی چشم از روی زمین برداری و نگاهشان کنی. از کنار این مثال‌ها با وحشت و اضطرابی که تمام اعماق وجودم را فراگرفته بود عبور می‌کردم، و چون از کنار هرکدام می‌گذشتم، متوجه من می‌شدند و با کلماتی که تُن بالایی داشتند و گویی در میان سالنی خالی ادا می‌شدند می‌گفتند: «چون به نزدیک شیخ علی پهلوانی رسیدی، سلام مرا برسان و از او برای من طلب همت کن». از بین مثال‌ها بیرون رفتم و از شهر خارج شدم و وارد بیابانی شدم و شهر به زودی از نظرم ناپدید شد. در میان این بیابان، سرگشته به هر سویی می‌رفتم. در آن عالم مثال هرچه می‌خواستم به سرعت حرکت کنم تا بلکه از آن بیابان بیرون روم نمی‌توانستم ولی همان‌طور که آهسته حرکت می‌کردم اما احساس می‌کردم که با هر گام مسافتی طولانی را می‌پیمایم. در میان بیابان ناگهان بنائی شبیه قلعه‌ای بزرگ را دیدم که دیوارهای بلند و باروهای عظیم داشتند و دروازه‌ای بسیار بزرگ داشت و درِ آن نیمه باز بود، داخل شدم. محوطه‌ای وسیع داشت و حجره‌های متعددی در اطراف آن بودند. جوی‌ها و استخرهای بزرگی در میان محوطه بودند ولی هیچ آبی در میان آن‌ها نبود. همان جوی خشک را در پیش گرفتم و رفتم ببینم سرمنشأش از کجاست؟ در قسمت بالای محوطه، چند طبقه ساختمان بود که طبقات فوقانی از اتاق‌ها و سالن‌های متعددی تشکیل شده بودند و طبقه‌ی تحتانی که حالت سرداب و زیرزمین داشت، چون واردش شدم چشمه‌ای را دیدم که آن هم خشک بود ولی سرمنشأ آن جوی‌های آب بود. گویی چندین هزار سال از بنای این قلعه گذشته بود. هیچ‌کس در آن‌جا نبود و ترس زیادی مرا گرفته بود. ناگهان در میان آن سرداب لوحی را دیدم که در گوشه‌ای گذاشته شده و روی آن را غباری گرفته بود. رفتم و آن لوح را برداشتم و با دست، غبار روی آن را پاک کردم و مطالبی را دیدم که بر روی آن حک شده بود که مربوط به آن قلعه و ساکنین آن قلعه بود که فعلا از بیان آن مطالب درمی‌گذرم ...» ◀️ ادامه دارد... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4104 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_سی_هشتم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... از خواب برخاستم و بسیار متحیر و پریشان بودم. به‌راستی این شیخ علی پهلوانی کیست که افرادی چون افلاطون، سقراط، ارسطو، خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ الرئیس، میرداماد و بزرگانی که از هیبت‌های عجیب و عظیمی برخوردار بودند از او طلب همت می‌کردند؟ و ای عجب‌تر این‌که من حقیر و ناتوان را واسطه در این طلب قرار داده بودند؟ نفهمیدم آن روز را چه‌طور گذراندم. در تمام روز قلبم به شدت می‌زد و سرم درد می‌کرد. حال خوشی نداشتم و فقط در خیابان‌ها بی‌هدف پرسه می‌زدم و در بین پرسه زدن‌ها گذارم به صحن‌های حرم می‌افتاد و ساعت حرم را نگاه می‌کردم، و خلاصه خدا می‌داند که آن روز بر من چه گذشت. آن روز به هیچ‌کدام از درس‌ها نرفتم و اصلا نمی‌توانستم حواسم را به درستی مشغول نمایم. درس خواندن نیاز به فعال بودن عقل دارد، و سودای شیخ علی پهلوانی به کلی زمام را از دست عقل در ربوده بود: عشق و سودا چون‌که پر بودش بدن پس نبودش چاره از بیخود شدن آن که باشد او مراقب عقل بود عقل را سودای لیلا در ربود لازم نیست کسی را ببینی تا عاشقش شوی. این عشق‌هایی که منشاء پیدایش آن‌ها عالم طبیعت است و ادراک معشوق با حواس حیوانی یعنی چشم و گوش صورت می‌گیرد، و ادراک حسی، منشأ و علت پیدایش این عشق است، هیچ ارزشی ندارد و به زودی از بین می‌رود. زیرا نهایت پیشرفت این عشق، بعد از گذشتن از چشم و قوه‌ی باصره، تا قوه‌ی خیال است و چون چشم دید تصویر او در قوه‌ی خیال می‌‌افتد، و وهم که فرمانده و سلطان مرتبه‌ی طبیعت انسان است، آن صورت را می‌بیند و حکم می‌دهد که این مورد، تناسب وجودی با تو دارد، پس به سوی او برو، و قلب هم مجذوب او می‌شود و تمام. اما چون وهم قوه‌ای جزئی‌نگر است به زودی احکامش عوض می‌شوند و او را رها می‌کند، و چون مورد دیگری پیدا شود که جذبش قوی‌تر از او باشد، قلب را از تحت جذب آن اولی خارج می‌کند و در تحت جذب خودش قرار می‌دهد و قلب مجذوب این دومی می‌شود. عشق‌هایی که در عالم طبیعت شکل می‌گیرند و منشاء آن‌ها همین عالم طبیعت است، پس آن عاملی که در معشوق موجب پیدایش جذبه می‌شود، یک امر طبیعی است مثل پول او، یا مقام او، یا زیبایی چهره و تناسب اندام او و چیزهایی از این قبیل. این عشق به دلایلی زائل شدنی است. اول این‌که عالم طبیعت نسبت به عوالم ملکوت، عَرَض است و آن عوالم جوهر، پس عشق و ادراکی هم که منشاء آن، عالم طبیعت است، یک عشق و ادراک عرَضی است و عرَض همیشه در معرض زوال است، و حتی اگر در همه‌ی حیات دنیا این عشق و محبت، یا این ادراک و علم، با انسان باشد، ولی در وقت زلزله‌های شدید مرگ، و سکرات موت، این علوم و ادراکات، و این عشق‌ها و محبت‌ها زائل می‌شوند و انسان با عقلی خالی و قلبی تهی وارد عالم دیگر می‌شود. حتی اگر علمِ دین را هم با مرتبه‌ی طبیعت و با عقل جزئی خود فراگیرد، و فیلسوف یا متکلّمی بزرگ هم بشود که خدا را و معاد را با قوی‌ترین ادلّه و براهین ثابت نماید ولی باز در زلزله‌های شدید مرگ از او فرو می‌ریزند و برای همین است که می‌گویند میت را چون در قبر گذاشتند تلقینش دهند و به او بگویند که خدایت کیست و پیامبرت کیست و امامت کیست. به‌راستی مگر این‌ها را این شخص نمی‌دانست، بله می‌دانست ولی با عقل جزئی خود می‌دانست ...» ◀️ ادامه دارد... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4105 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_سی_نهم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... آری، محل پیدایش عشق‌های حیوانی، عالم دنیاست، و ابزار پیدایش این عشق‌ها، حواس ادراکی حیوانی است. انسان با چشم و قوه‌ی باصره چهره‌ی دیگری را می‌بیند و این چهره در قوه‌ی متخیّله‌ی او نقش می‌بندد و وهم یا همان عقل جزئی -که فرمانروای وجود انسان است در زمانی‌که انسان در مرتبه‌ی طبیعت و حیوانیتش زندگی می‌کند- آن نقش را می‌بیند و حکم به حُسن آن می‌دهد. البته ملاک عقل جزئی در حکم به حُسن و قبح، جسم انسان است و وجه طبیعی و حیوانی اوست. هرچه را که حواس ظاهر درک کنند (چشم ببیند، و یا گوش بشنود، و یا بینی ببوید، و یا پوست لمس کند، و یا زبان بچشد) و صورت آن شی‌ء ادارک شده‌ بر قوه‌ی متخیّله نقش بندد، و عقل جزئی بدان شی‌ء عالم شود، اگر آن شی‌ء را به مصلحت جسم و موجب رشد و کمال جسم ببیند، حکم به حُسن او می‌نماید، و قوه‌ی شهویه را امر به جلب او می‌کند، مثل بسیاری از مناظر دیدنی و چهره‌های زیبا و اندام‌های متناسب که در جلو چشم و قوه‌ی بینایی قرار می‌گیرند، یا اصوات خوش، یا غذاهای مطبوع، یا روایح خوش که در مقابل قوه‌ی بویایی قرار می‌گیرند، و عقل با دیدن این چهره‌ی زیبا و اندام متناسب ابتدا می‌سنجد که صاحب این چهره و اندام با جسم من تناسب دارد و برای جسم، لذتی را فراهم می‌کند. پس خوب است. عقل می‌سنجد که این شخص می‌تواند تمایلات جسمی و روحی و روانی مرا در حد زیادی نسبت به سایر زنانی که دیده است ارضا نماید، و در اینجاست که میل شدید در انسان نسبت به رفتن به سوی او و رسیدن به وصال او ایجاد می‌گردد و نحوه‌ی شکل‌گیری عشق‌های دنیوی و مجازی چنین است. اما این امیال و عشق‌ها غالباً به خاموشی می‌گرایند، چرا که این‌ها در ظاهری‌ترین لایه‌ی وجود انسان که طبیعت او و عقل جزئی او باشد شکل می‌گیرند که لایه‌ی عَرَضی وجود اوست و این قول بین حکما رایج است که: «العَرَضُ لا یَدوم» یعنی عَرَض دارای دوام نیست، و اگر این عشق‌ها در تمام مدت دنیا هم با انسان باشند، اما در زلزله‌های شدیدی که هنگام ارتحال از این عالم به عالم دیگر بر انسان مستولی می‌شوند از انسان زائل می‌گردند. سکرات موت چنان شدید و مهیب هستند که کوه‌های مستحکم ادراکات حسی و حیوانی را مثل پنبه‌ی حلّاجی شده می‌کنند و لذا تمامی علومی را که انسان با این عقل یاد گرفته، چه علوم طبیعی مثل پزشکی، ستاره‌شناسی، حیوان‌شناسی، گیاه‌شناسی، و چه علوم انسانی مثل روانشناسی، اقتصاد، حقوق، جامعه‌شناسی، و یا علوم ریاضی با همه‌ی اقسامش، و حتی علوم دین مثل کلام و فقه و حدیث و تفسیر و حکمت الهی، و حتی عشق‌ها و محبت‌هایی که به فرمان عقل جزئی وارد قلب انسان شده‌اند، همه و همه در آن سکرات موت که زمان ویرانی و انهدام بخش طبیعت و عَرَض وجود انسان است، از بین می‌روند و انسان، جاهل به همه‌ی آن علوم و خالی از همه‌ی آن عشق‌ها وارد عالم دیگر می‌گردد ...» ◀️ ادامه دارد... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4106 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_چهلم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... اما عشق‌هایی هم وجود دارند که در این دنیا تشکیل نشده‌اند و منشاء پیدایش آن‌ها ادراکات حسی و فرمان عقل جزئی نیست بلکه انسان بدون این‌ که معشوق را ببیند در قلب خود احساس کششی نسبت به او می‌نماید. مگر ما امام زمان را دیده‌ایم و با ادراکات حسی خود او را درک کرده‌ایم؟ اما به هر حال کششی در درون خود نسبت به او احساس می‌کنیم، در حالی‌ که نه او را با قوه‌ی بینایی دیده و نه صدای او را با قوه‌ی شنوایی شنیده‌ایم. یا عشقی که انسان‌ها با هر مذهب و ملتی نسبت به خداوند دارند، در حالی‌ که خداوند نه قابل دیدن است و نه بوییدن و نه چشیدن و نه شنیدن و نه لمس کردن. آری باید دانست که مکان شکل‌گیری این عشق‌ها عوالم دیگری بوده است و برای مثال، ما خداوند را در عالم میثاق دیده‌ایم و او را ادراک نموده‌ایم. چرا که خداوند خبر می‌دهد که: ای رسول ما! یاد آر آن زمانی را که پروردگارت همه‌ی بنی‌آدم را جمع نمود و خودش را در درون وجود آن‌ها به آن‌ها نشان داد و به آن‌ها فرمود: آیا من ربّ شما نیستم؟ آری، خداوند از آن واقعه چنین یاد می‌کند که: ربّ تو همه‌ی بنی‌آدم را حاضر کرد و: «أشهدهم على أنفسهم» یعنی به آن‌ها فرمود که: «خود»تان را مشاهده کنید. چون «خود»شان را مشاهده کردند به آن‌ها فرمود: آیا من ربّ شما نیستم؟ و انسان‌ها گفتند: «بَلَى شَهِدْنَا» بلی، ربوبیّت تو را مشاهده کردیم. این‌جا بود که انسان‌ها به شهود پروردگار خود رسیدند و چون رب، موجودی است که کامل است و انسان همیشه عاشق کسی می‌شود که کامل باشد و نواقص او را جبران کند پس ما با شهود خداوند به‌ عنوان رب در درون نفس خودمان، هم ربوبیّت او را ادراک کردیم و هم عاشق او شدیم. برای همین بود که وقتی حضرت ابراهیم (ع) خورشید را دید که مردم او را به‌ عنوان رب می‌پرستند، چون به خودش مراجعه کرد دید نسبت به خورشید عشقی و محبتی ندارد، پس فهمید که خورشید نمی‌تواند رب باشد، چرا که هر ربّی محبوب است و خورشید محبوب نبود. آخر حضرت ابراهیم (ع) قبلاً و در عالمی دیگر ربّ واقعی را دیده بود و هم او را ادراک کرده و هم دل در گرو عشق او بسته بود و دانسته بود که رب، باید معشوق و محبوب هم باشد، و اکنون این رب، یعنی خورشید، معشوق و محبوب نیست، لذا از این‌جا بود که می‌فرمود: «لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ». (البته معلوم باشد که خداوند در عالم ذرّ یا میثاق به ‌عنوان رب هم معلومِ انسان شد و هم محبوب. اما به‌ عنوان الله یا به ‌عنوان وجود مطلق و هو، در عالم واحدیّت و احدیّت معلوم و محبوبِ انسان شده بود و این است که عشق انسان به خداوند چه در صورت ربوبیّت و چه در صورت الوهیّت و چه در صورت هویّت عشقی بسیار کهنه و قدیمی است). جناب لسان الغیب در وصف این عشق به رب که در عالم میثاق گریبان انسان را گرفت چنین می‌سراید: آن روز شوق ساغر می خرمنم بسوخت کاتش ز عکس عارض ساقی در آن گرفت و منظورش از «آن روز» همان عالم میثاق است که در آن‌جا عکس صورت خداوند به‌عنوان رب، در وجود انسان افتاد و اگر خداوند توفیق دهد این بیت را در زمانی مناسب شرح گویم، که البته اکنون زمان آن نیست، چرا که به قول مرحوم خواجه‌ی بزرگ ما مرحوم جناب نصیر الدین طوسی (قدّس الله روحه العزیز): حالا آیا ما خداوند را چه به ‌عنوان رب و چه به‌ عنوان الله و چه به‌ عنوان هو در آن عوالم میثاق و واحدیّت و احدیّت با ابزار ادراکی حسی و چشم و گوش و بینی و زبان و پوست درک کرده‌ایم؟ و آیا با همین عقل جزئی و قلبی که در مرتبه‌ی طبیعت متوقف است دل در گرو عشق او نهاده‌ایم؟ مسلماً خیر، چرا که در آن عوالم نه خبر از جسم بوده است، نه خبر از عقل جزئی، و نه خبری از این حواس ادراکی جزئی». 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4107 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
درون.mp3
2.27M
🌅 دادگاه درون ✨ ما عادت داریم، هر چیزی را که با آن رو به رو می شویم،این را در بیرون از خودمان جستجو کنیم. مثلأ می شنویم که حسادت بد است، فوری می گوییم: آره، فلانی آدم حسودی است. تو چه کار به بیرون داری،در خودت جستجو کن، از خودت بیرون نرو ✨ دادگاهی در درون خودش تشکیل دهد. ✨ ریشه های حسد را در درون خودت برو پیدا کن. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4108
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ با عرض سلام و تحیت خدمت شما همراهان گرامی 🌷 📢 لطفاً توجه بفرمایید جهت دسترسی راحت‌تر به مطالب مورد نظر، می توانید بر روی هر یک از هشتک های زیر بزنید، در این صورت، دو فلش در پایین صفحه‌ی گوشی شما می آید که اگر بر روی فلشی که به سمت بالاست بزنید، مطالب قبلی کانال برای شما نمایش داده می شود. 🔸 فهرست و لینک بعضی مطالب مهم کانال علل‌ آشفتگی جامعه چیست؟👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/4207 اهمیت توسل و روضه در سلوک 👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/4169 نسخه‌ی گناه نکردن👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3931 نظریه بیگ بنگ یا قبض و بسط کیهانی 👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/4009 آثار غیب و ملکوت بر رزق و روزی 👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3898 برکت روزی (چگونه پول با برکت به دست بیاوریم؟)👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3897 علت گرفتاری‌های مردم(چرا زندگی برای ما سخت شده؟)👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3882 اختلافات بین زن و شوهرها👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3834 چگونه بهشتی شویم؟👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3823 اخلاق بهشتی و اخلاق جهنمی 👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3828 مدد خضر راه،توسل به امام زمان (ع)👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3506 علت فقر مردم(رزاق اوست)👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3395 استجابت دعا در اضطرار👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/2807 ما در کدام صف قرار می گیریم؟👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3383 نقد نظریه‌ی دکتر سروش در مورد وجود مقدس امام زمان(ع)👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/4101 پشت پرده دنیای مدرن غرب👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/4065 خیلی امام زمان را غایبش کردیم،امام ظهور نکرده،حضور که دارد 👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3593 چگونه اوضاع ما اصلاح می شود؟ عیب از خود ماست👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3584 عرفان های کاذب،مدیتیشن،شیاطین و اجنه👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3886 بیانات علامه مروجی سبزواری در روز میلاد مبارک پیامبر اکرم(ص)،تقریب مذاهب، حجاب و...👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3641 آزادی حقیقی 👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/4134 چرا به امام رضا(ع)غریب می گویند؟ معنای باطنی غربت امام 👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3596 مشکل مردم دنیای امروز 👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3262 لزوم داشتن استاد حی و زنده👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3694 حدیثی مهم در باب درجات ايمان 👇 https://eitaa.com/moravej_tohid/3758 🔸 دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید 👇 www.moravejtohid.com/app 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4109
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید نجـاٺ عـالم خلقٺ مبارڪ اسٺ آواے وحی و لیلۀ بعثت مبارڪ اسٺ 🌷عیدمبعث ✨💕 🌷رحمة‌للعالمین✨💕 🌷برهمگان‌مبارڪ✨💕 🆔‌ @moravej_tohid .
🌸🌸🌸🌸🌸 🌴 آداب زندگی پیامبر(ص) 📖 باب پنجم، آداب لباس پوشیدن ✨ غزالی گفت: پیامبر(ص)هر لباسی را که به دست می آورد. لنگ،عبا پیراهن ،جُبه و امثال آن را می پوشید،از لباس سبز خوشش می آمد. اکثر لباس‌های ایشان سفید بود و می فرمود: به زنده هایتان لباس سفید بپوشانید و با آن مردگانتان را کفن کنید. ✨ ایشان لباس را از سمت راست می پوشید. از سمت چپ لباس را بیرون می آورد و هر گاه لباس جدیدی را می پوشید،لباس کهنه را به مسکینی می بخشید و می فرمود: مسلمانی نیست که به خاطر خدا لباس کهنه خود را به مسلمان دیگری بپوشاند مگر آن‌که تا زمانی که لباس به تن مسلمان مسکین است، او در ضمانت، نگهداری،خیر و خوبی خداوند خواهد بود،چه بخشنده لباس زنده باشد و چه مرده باشد. ص۱۷۵ 📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی(ره) 🆔 @moravej_tohid
چهارمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) 🔸 نسبت آزادی و عدالت 🔸 طغیان شهوات در اثر نبودن قانون و حد 🔸 مصداق انسان مدرن چيست؟ 🔸 اهرام ثلاثه ی مصر 🔸 برده‌داری در اسلام و غرب 🔸 حق مالکیت برای زن در اسلام و در غرب 🔸 ما برای نجات باید به قوانین و تعالیم خودمان برگردیم 🔸 محبوب ترین موجود در دنیا برای خدا زن هست 🔸 تبلیغات شدید غرب علیه دین 🔸 سیر افولی تمدن غرب 🔸 نبودن بينش توحیدی 🔸 مکاتب توحیدی 🔸 نتیجه‌ی نادیده گرفتن عالم ملکوت 🔸 غریزه ی زیاده طلبی بشر 🔸 فلسفه‌ی وجود منجی 🔸 عقل حیوانی و جزیی در مرد و زن ؟ 🔸 زمینه برای رشد عقل کلی در زن خیلی قویتر است و نکات ارزشمند دیگر... مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند . آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid Www.moravejtohid.com جهت مشاهده و دانلود چهارمین جلسه پرسش و پاسنخ در آپارات از لینک ذيل استفاده کنید: https://aparat.com/v/8PyMT
جلسه 4 پرسش و پاسخ.mp3
46.67M
چهارمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) 🔸 نسبت آزادی و عدالت 🔸 طغیان شهوات در اثر نبودن قانون و حد 🔸 مصداق انسان مدرن چيست؟ 🔸 اهرام ثلاثه ی مصر 🔸 برده‌داری در اسلام و غرب 🔸 حق مالکیت برای زن در اسلام و در غرب 🔸 ما برای نجات باید به قوانین و تعالیم خودمان برگردیم 🔸 محبوب ترین موجود در دنیا برای خدا زن هست 🔸 تبلیغات شدید غرب علیه دین 🔸 سیر افولی تمدن غرب 🔸 نبودن بينش توحیدی 🔸 مکاتب توحیدی 🔸 نتیجه‌ی نادیده گرفتن عالم ملکوت 🔸 غریزه ی زیاده طلبی بشر 🔸 فلسفه‌ی وجود منجی 🔸 عقل حیوانی و جزیی در مرد و زن ؟ 🔸 زمینه برای رشد عقل کلی در زن خیلی قویتر است و نکات ارزشمند دیگر... مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند . آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid Www.moravejtohid.com جهت مشاهده و دانلود چهارمین جلسه پرسش و پاسنخ در آپارات از لینک ذيل استفاده کنید: https://aparat.com/v/8PyMT
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه سی و نهم در محضر 🔸 دقیقه ۱ ای احمد! عیوب مردم دنیا زیاد است، در ميان ایشان جهل و حماقت است.در مقابل کسی که از او علم یاد گرفته اند،تواضع و فروتنی نمی کنند،اما خودشان را خیلی عاقل می دانند. ✨ علم وجود است، یعنی وقتی علمی را از کسی یاد می گیری،وجودی را از او گرفته و بر وجودش اضافه شده. علم‌خیلی شریف است،بنای کار عالم بر علم است. 🔸 دقیقه ۴ ما همیشه وجود قوی را عبادت می کنیم. 🔸 دقیقه ۶ امام صادق(ع): من نسبت به سه نفر رحمم می آید،یک گروه کسی که در جامعه دارای عزتی بوده،الآن به ذلت و خواری افتاده دوم، یک آدم غنی و ثروتمندی بوده،حالا به فقر افتاده سوم، یک عالمی که هم اطرافیان خودش و هم جاهلان او را خفيف بشمارند و قدرش را ندانند. 🔸 دقیقه ۸ امام سجاد(ع): حق آن معلم تو،تعظیم برای اوست و اینکه همیشه بزرگداشتش کنی،در مجلسش او را خیلی محترم بشماری و در مقابلش وقار داشته باشی،خوب به او گوش کنی و به او اقبال کنی،یعنی هم در ظاهر و هم‌ در قلب به‌او اقبال کنی. صدایت را در مقابل او بلند نکنی،اگر کسی از او سؤال کرد،تو جواب ندهی، بگذار خود استاد جواب دهد. در مجلس او با کسی صحبت نکنی،در مقابل او از کسی غیبت نکنی،اگر از کسی نزد او سخنی رفت، تو از او دفاع کنی،یعنی در پیش او برای کسی بد گفته نشود،تو از او دفاع کن اگر نزد تو از آن عالم به بدی یاد شد،تو از او دفاع کنی،اگر عیبی از او دیدی،بپوشانی، آن مناقب و محاسنش را آشکار کنی،با دشمنان او ننشینی، با دوستانش دشمنی نکنی،اگر این کارها را کردی،ملائکه شهادت می دهند به اینکه تو واقعا علمت را برای خدا یاد گرفتی 🔸 دقیقه ۱۱ امام صادق(ع): کسی که یک عالم مسلمان را اکرام و احترام کند،در روز قیامت خداوند را ملاقات می کند، در حالی که خداوند از او راضی هست. کسی که به یک عالم مسلمان اهانت کند،خداوند را در روز قیامت ملاقات می کند ،در حالی که خدا از او عصبانی است. ✨چند گروه هستند ،که‌ اگر به آنها اهانت شود،گویی مستقیم یه خود خدا اهانت شده ✨ روايت در اصول کافی:اگر کسی به ولی من اهانت کند،با من اعلام جنگ کرده 🔸 دقیقه ۱۴ بنای کار عالم بر عبادت است. ✨ عبادت یعنی سیر روحانی،سیر وجودی ✨ تا انسان علم به هدف و مقصد نداشته باشد، چگونه می تواند عبادت کند؟ ✨ آسمان و زمین را خلق کردم،برای اینکه بدانید خداوند عالم است، خداوند قادر است، یعنی من این عالم را خلق کردم،که اول علم به خدا پيدا کنيد،علم به صفات خدا پيدا کنيد، بعد او را هدف قرار دهید.با عبادت به‌ سوی او بروید.این است که در اينجا علم بسیار مهم است. 🔸 دقیقه ۱۶ علم یک موجود زنده و حی است. ✨ علم وقتی در قلبی جای گرفت، آن قلب را زنده می کند. زنده به حیات الهی است. ✨ علم همان ذات خداست. علم خداست و خدا علم است. 🔸 دقیقه ۱۹ انسان تا نسبت به همه‌ی اساتیدش احترام نکند،به‌ آن استاد اصلی هم احترام نمی کند. انسان به همه باید احترام کند هر کس که از او چیزی یاد گرفتی،علمی آموختی، باید نسبت به او احترام کنی. ✨ علم یک مشت الفاظ نیست، علم یک حقیقتی است که از آن بالا از مقام روح انسان آمد، و روح آن را از خدا آموخته، تنزل کرد و به حد لفظ و کلمه و جمله رسید، به گوش من خورد،دوباره از گوش من بالا رفت، تا به روح من رسید. 🔸 دقیقه ۲۸ سعدی:خدا عیب های ما را می بیند و می پوشاند، همسایه نمی بیند و می خروشد. ✨ انسان ستار باشد صفات خدا را در خودش پیاده کند.اسماء خدا در وجود ما خُلق می شود،یکی از اسماء خدا ستار بودن است، ما خُلق ستاریت پيدا کنيم. ✨ خودتان را در مقابل علم قرار ندهید. نتیجه اش به خودت برمی گردد. چه‌کسی که علم دنیا به تو آموخته و چه کسی که علم آخرت آموخته 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4117
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
4_6046213522017225371.mp3
26.27M
🎙 جلسه هشتاد و پنجم در محضر 🆔 @moravej_tohid
4_5809709507185477897.mp3
27.77M
🎙 جلسه هشتاد و ششم در محضر 🆔 @moravej_tohid
4_5809709507185477900.mp3
25.1M
🎙 جلسه هشتاد و هفتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
📖 باب گفتگوی برادران دینی 💥 امام صادق(ع)فرمود:به دیدار یکدیگر روید،زیرا دیدارهای شما سبب زنده شدن دلهای خودتان و یادآوری احادیث ماست،و احادیث ما شما را با هم‌ پیوند می دهد(و به هم مهربان می سازد) پس اگر آنها را فرا گیرید و عمل کنید،هدایت و نجات می یابید و اگر آنها را رها کنید،گمراه و هلاک می گردید. پس به آنها عمل کنید و من ضامن نجات شما خواهم بود. 💥 میسّر گوید: امام باقر(ع)به من فرمود:آيا(شما شیعیان)با هم خلوت می کنید و به گفتگو می پردازید و آنچه بخواهید می گویید؛ گفتم: آری به خدا،ما خلوت می کنیم و به گفتگو می پردازیم و آنچه بخواهیم می گوییم فرمود: هان،به خدا دوست دارم که در برخی از آن مجالس با شما باشم.هان، به خدا من بوی شما و نسیم شما را دوست دارم، و شما بر دین خدا و دین فرشتگان او هستید؛ پس با پرهیزگاری و تلاش مرا یاری دهید. 📚 اصول کافی، جلد چهارم ص۳۹۲ 🆔 @moravej_tohid