eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
838 دنبال‌کننده
186 عکس
2 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/112) بَلیٰ: چرا. 📝 بَلیٰ برای پاسخ مثبت به یک سؤال منفی به کار می‏رود. اَسلَمَ: تسلیم کند و در اختیار [خدا] قرار دهد. 📝 اگر «اَسلَمَ» با «اِلیٰ» به کار رود به معنای «دادن، تسلیم کردن و در اختیار قراردادن» است و بعید نیست در اینجا نیز به همین معنا باشد، زیرا بسیار اتفاق می‏افتد که «لام» به معنای «ِالیٰ» به کار رود. وَهُوَ مُحسِنٌ: درحالی‌که نیکوکار باشد. لا خَوفٌ عَلَیهِم: جای نگرانی بر آن‌ها نیست یا جا ندارد که کسی نگران آن‌ها باشد. 🔸 منبع: ، ج1، صص54 و 55 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/112) ❇️ اَمیرُ المُؤمِنین (ع): «وَلا خَوفٌ عَلَیهِم» حینَ یَخافُ الکافِرونَ مِمّا یُشاهِدونَه مِنَ العِقابِ «وَلا هُم یَحزَنونَ» عِندَ المَوتِ لِاَنَّ البِشارَةَ بِالجِنانِ تَأتیهِم. ❇️ امام علی (ع): «ترسی آنان را فرانمی‌گیرد» زمانی که کافران از مشاهده جزای اعمالشان وحشت می کنند «و اندوهگین نمی شوند» هنگام مرگ، زیرا مژده بهشت به آنان رسیده است. 🔸 منبع: احتجاج، ج1، ص29. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 بَلیٰ مَن اَسلَمَ وَجهَه لِلّٰهِ وَهُوَ مُحسِنٌ فَلَهٓ اَجرُه عِندَ رَبِّهٖ وَلا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یَحزَنونَ (بقره/112) چرا؛ (دیگران نیز وارد بهشت می‌شوند؛ زیرا) کسانی که در حال نیکوکاری خود را به خدا تسلیم می‌کنند، پاداششان را نزد پروردگارشان خواهند یافت، و نه ترسی آنان را فرامی‌گیرد و نه اندوهگین می‌شوند. ✅ از ابتدای قرآن تا این آیه، برای بار سوم است که خداوند متعال به اهل کتاب می‌گوید: سعادت واقعی انسان، دائرمدار نام‌گذاری نیست و احدی در درگاه خدا احترامی ندارد، مگر در برابر ایمان واقعی و عبودیت و منظور از ایمان، تسلیم‌شدن در برابر خداست و منظور از احسان، عمل صالح است. ✅ «مَن اَسلَمَ وَجهَه لِلّٰهِ» جالب‌توجه اینکه در آیه فوق، اسلام به «وجه» نسبت داده شده (آنها صورت خود را در برابر خدا تسلیم می‌کنند) این به خاطر آن است که روشن‌ترین دلیل برای تسلیم در برابر چیزی، آن است که انسان با تمام صورت متوجه آن شود. این احتمال نیز وجود دارد که «وجه» به معنی ذات بوده باشد، یعنی آنها با تمام وجود خود، تسلیم فرمان پروردگارند. 🔆 در آیه شریفه: یعقوب «وَلا خوفَ» و باقی قراء به صورت «وَلا خوفٌ» خوانده‌اند. 🔸 منابع: المیزان، ج1، ص258؛ نمونه، ج1، ص403 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/112) 💢 «اللّه»: ضبط لفظ جلاله «اللّه» در سراسر قرآن کریم، در مصاحف مختلف به دو شیوه است: الف. درج الف کوتاه بر فراز تشدید: مصحف ترکیه، مصحف هندی، مصاحف ایرانی قدیم، مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم ب. درج حرکت فتحه به‌جای الف کوتاه: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف الجزایر، مصحف لیبی ✍️ لازم به ذکر است برخی از علمای رسم، حذف الف کوتاه در ضبط این کلمه را به‌خاطر ممانعت از ایجاد اشتباه با واژه «اللّـٰت» در آیه «اَفَرَءَیتُمُ اللّـٰتَ وَالعُزّیٰ» (نجم/19) توجیه کرده‌اند. ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد شهید رضا سنگی 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد شهید رضا سنگی ✅ شهید سنگی در سال ۱۳۵۱ در شهر ارومیه دیده به جهان گشود. وی در سال ۱۳۶۹ فارغ‌التحصیل انجمن خوشنویسان ایران شد و از محضر استادانی چون فلسفی، سعادتمند، صادقی و هریسی در رشته نسخ و ثلث و نستعلیق بهره برد. ایشان ضمن تحصیلات دانشگاهی علوم حوزوی را فراگرفت و ملبس به لباس روحانیت شد. او از سال ۱۳۷۰ به صورت مداوم در تحریر و کتابت قرآن فعالیت کرد و تا پایان عمر موفق شد هفت قرآن را کتابت کند. اولین قرآن خطی ایشان و معروف به «قرآن طلایی» در اردبیهشت سال ۱۳۷۸ تقدیم مقام معظم رهبری شد. ✅ کتابت قرآن کریم و اهدای آن به مقام معظم رهبری شروع فعالیت‌های این شهید با مرکز طبع و نشر قرآن کریم را به دنبال داشت. تسلط ایشان بر نسخ عربی باتوجه به جوان بودن ایشان همچنین داشتن ویژگی‌هایی همچون پرکار و دقیق بودن وی منجر به خلق آثار قرآنی در مدت کوتاهی در مرکز طبع و نشر قرآن کریم شد. ✅ شهید رضا سنگی در شهریور سال۱۳۸۲ به جهت زیارت عتبات عالیات عازم سرزمین عراق شد و پس از شركت در مراسم پرفیض نماز جمعه كه به امامت شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر حكیم در بارگاه مطهر حضرت علی(ع) برگزار شد، بر اثر انفجار تروریستی در فاجعه بمب‌گذاری مقابل حرم مطهر حضرت علی(ع) مجروح شد و به دلیل شدت جراحات وارده، در ۲۲ شهریور ۸۲ به فیض شهادت نائل آمد. ✅ پدر شهید سنگی نقل می‌کند که بعد از اطلاع دادن خبر رحلت ایشان به مقام معظم رهبری ایشان می‌فرمایند: «بگوئید به فیض شهادت نایل شده‌اند. ایشان حقیقتاً شهید هستند.» همچنین مقام معظم رهبری در خصوص ایشان به پدر شهید فرمودند: «جوان شایسته و بایسته‌ای بود اگر می‌ماند برای اسلام خدمت بسیار می‌کرد». 🙏 برای شادی روح این شهید کاتب قرآن، صلوات و فاتحه‌ای عنایت بفرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🗓️ شنبه 8 دی 1403 🔅 وَ قالَتِ اليَهودُ لَيسَتِ النَّصٰریٰ عَلیٰ شَیءٍ وَ قالَتِ النَّصٰریٰ لَيسَتِ اليَهودُ عَلیٰ شَیءٍ وَهُم يَتلونَ الكِتٰبَ ۚ كَذٰلِكَ قالَ الَّذينَ لا يَعلَمونَ مِثلَ قَولِهِم ۚ فَاللّٰهُ يَحكُمُ بَينَهُم يَومَ القِيٰمَةِ فيما كانوا فيهِ يَختَلِفونَ (بقره/113) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ معرفی نسخه (مربوط به مطالب آیه 113 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: KFQ29 ✓ محل نگهداری: مجموعه ناصر خلیلی، لندن ✓ نوع خط: کوفی D.IV، بر اساس طبقه‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 1 برگ ✓ ابعاد برگ: 158*207 میلی‌متر ✓ جنس برگ: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 15 سطر ✓ نشان پایان آیات: چند نقطه مستطیل که به شکل مورب روی هم قرار گرفته‌اند. ✓ علامت تخمیس: باتوجه به محدود بودن صفحات، علامتی یافت نشد. ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی در متن که با نقطه‌های قرمز و سبز محاط شده است. ✓ نقط الاعجام: بیشتر حروف، فاقد نقطه بوده ولی بعضی از حروف مانند «ن» نقطه‌دار هستند. همچنین در دوران متاخرتر از کتابت تمام حروف با نقاط مشکی رنگ نقطه گذاری شده‌اند ✓ علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمز رنگ به شیوه ابوالاسود. ✳️ به دلیل محدود بودن صفحات این نسخه امکان ارائه اطلاعات بیشتر مقدور نمی‌باشد. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/113) لَیسَتِ النَّصٰریٰ عَلیٰ شَیءٍ: هیچ چیزی نیستند، هیچ جایگاهی ندارند. كَذٰلِكَ: ک + ذلک، اینچنین. لايَعلَمونَ: [مشرکین که] علم و اطلاعی ندارند. يَختَلِفونَ: با یکدیگر اختلاف دارند یا [با پیامبر] مخالفت می‏کنند. 🔸منبع: ، ج1، ص55 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/113) ❇️ قالَ رَسولُ الله (ص): إِنَّكُم خالَفتُم أَيُّهَا اليَهودُ وَ النَّصارىٰ كِتابَ اللّٰهِ وَ لَم تَعمَلوا بِهٖ، فَلَو كُنتُم عامِلينَ بِالكِتابَينِ- لَما كَفَّرَ بَعضُكُم بَعضاً بِغَيرِ حُجَّةٍ، لِأَنَّ كُتُبَ اللّٰهِ أَنزَلَها شِفاءً مِنَ العَمىٰ، وَ بَياناً مِنَ الضَّلالَةِ، يَهدِی العامِلينَ بِها إِلىٰ صِراطٍ مُستَقِيمٍ، كِتابُ اللّٰهِ إِذا لَم تَعمَلوا بِهٖ كانَ وَبالًا عَلَيكُم، وَ حُجَّةُ اللّٰهِ إِذا لَم تَنقادوا لَها- كُنتُم لِلّٰهِ عاصينَ وَ لِسَخَطِهٖ مُتَعَرِّضين‏. ❇️ پیامبر اکرم (ص): «هر دو گروه شما (یهودیان و نصرانیان) با کتاب خدا مخالفت‌ می‌کنید و به آن عمل نمی‌نمایید؛ که اگر شما به کتاب خدا عمل می‌کردید، بدون دلیل به یکدیگر نسبت کفر نمی‌دادید؛ زیرا کتاب خدا مایه‌ی شفا از نابینایی [جهل] و نجات از گمراهی است؛ عمل‌کنندگان را به راه راست هدایت می‌کند. ولی وقتی به دستوراتی که در کتاب خداست عمل نکردید، [همان کتاب الهی] موجب وبال و افزایش گناه شما می‌شود. وقتی حجّت خدا را نپذیرفتید مخالف خدا و مشمول خشم او خواهید بود. 🔸منبع: تفسیر منسوب به امام حسن عسکری، ص545 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَقالَتِ الیَهودُ لَیسَتِ النَّصٰریٰ عَلیٰ شَیءٍ وَقالَتِ النَّصٰریٰ لَیسَتِ الیَهودُ عَلیٰ شَیءٍ وَهُم یَتلونَ الکِتٰبَ کَذٰلِكَ قالَ الَّذینَ لا یَعلَمونَ مِثلَ قَولِهِم... (بقره/113) یهودیان گفتند «مسیحیان برحق نیستند»، و مسیحیان (نیز) گفتند «یهودیان برحق نیستند»؛ درحالی‌که (هر دو دسته،) کتاب (آسمانی) را می‌خوانند (و می‌دانند که هر دو در زمان خودشان برحق بوده‌اند). نادانان (مشرک) نیز سخنی همانند آنان گفتند (که مسلمانان برحق نیستند)... ✅ شأن نزول آیه شریفه: ابن عباس می‌گوید: هنگامی که نصارای نجران وارد بر پیامبر خدا (ص) شدند، در همان هنگام دانشمندان یهود نیز وارد شدند و میان آنها در حضور پیامبر (ص) کشمکش و نزاع برخاست، رافع بن حرمله -که یکی از یهود بود- گفت: شما چیزی نیستید. و پیامبری عیسی (ع) و کتاب انجیل را انکار کرد، سپس یکی از نصاری گفت: یهود چیزی نیستند. و پیامبری موسی (ع) و کتاب تورات را انکار کرد، آنگاه خداوند این آیه را نازل فرمود. ✅ منظور از نادانان در آیه شریفه چه کسانی هستند؟ در اینکه «لا یَعلَمونَ» چه کسانی هستند بین مفسران نظراتی مطرح شده است. ظاهراً مراد، کفار و مشرکین عرب‌اند، که پیرو کتابی نبودند و گویا معنای آیه این است: وقتی شما که اهل کتابید، این حرف را بزنید، مشرکین هم از شما یاد می‌گیرند و می‌گویند: مسلمانان برحق نیستند یا اهل کتاب برحق نیستند. 🔸 منبع: مجمع‌البیان، ج1، ص358؛ المیزان، ج1، ص258 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/113) 💢 «نَصٰـریٰ»: بر اساس آرای علمای رسم المصحف این کلمه بالاتفاق به حذف الف بعد از صاد نوشته می‌شود. اما در مصاحف مختلف به دو شیوه حذف یا اثبات نگارش شده است: ✅ و درج الف کوتاه بر حرف ص : مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف الجزایر، مصحف لیبی و مرکز طبع و نشر قرآن کریم ✅ : مصحف ترکیه، مصاحف ایرانی قدیم وجه اثبات الف مخالف قواعد رسم المصحف می‌باشد. 💢 «قیٰمَة»: بر اساس در تمامی مصاحف واژه «قیٰمَة» در سراسر قرآن کریم به نگارش شده است. ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir/ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 9 دی 1403 🔅وَمَن اَظلَمُ مِمَّن مَنَعَ مَسٰجِدَ اللهِ اَن يُذكَرَ فيهَا اسمُه وَسَعیٰ فی خَرابِهآ اُولـٰٓئِكَ ما كانَ لَهُم اَن يَدخُلوهآ اِلّا خآئِفينَ لَهُم فِی الدُّنيا خِزیٌ وَلَهُم فِی الـٔاخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ (بقره/114) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🔰 آیا اختلاف قرائت، مستلزم #تحریف قرآن است؟ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_
👆 در مطلب گذشته به این سؤال پاسخ داده شد: آیا اختلاف قرائت، مستلزم تحریف قرآن است؟؟؟ ✅ در ادامه مطلب گذشته به دیدگاه شیعه در خصوص علم قرائت پرداخته خواهد شد: 👇👇👇👇👇👇
🔰 دیدگاه شیعه در خصوص علم قرائات ✅ در روایتی از اهل بیت علیهم‌السلام آمده است: «اِنَّ القُرآنَ واحِدٌ نَزَلَ مِن عِندِ واحِدٍ وَلـٰكِنَّ الِاختِلافَ يَجیءُ مِن قِبَلِ الرُّواةِ.» بدین معنا که قرآن، یکی است و از سوی خدای واحد نازل شده و اختلاف قرائات از ناحیه راویان است. همچنین در روایتی از امام صادق علیه‌السلام در خصوص می‌خوانیم: «اِقرَءوا کَما یَقرَاُ النّاسُ» یا در روایت دیگری آمده است: «اِقرَءوا كَما تَعَلَّمتُم فَسَيَجيئُكُم مَن يُعَلِّمُكُم» یعنی [در اختلاف قرائت] همانطور بخوانید که مردم یک منطقه می‌خوانند، به‌زودی شخصی (حضرت حجت) خواهد آمد که به شما (قرائت اصلی را) تعلیم خواهد داد. ✅ گفتنی است بزرگان دین و فقها به تبع این روایت، خواندن قرآن و نماز، مطابق هر یک از این وجوه را دانسته‌اند؛ بنابراین خواندن هر دو وجه «مالِک» یا «مَلِک» در نماز و تلاوت‌، مُجاز است. ✅ توضیح اینکه در قرن اول و دوم با توجه به اینکه نوشتهٔ نخستین قرآن، بدون نقطه و علامت بوده، این موضوع، بستری را برای تحمل قرائات مختلف به وجود آورده است؛ یعنی قاریان هر شهر، پایبند به متن قرآن بوده و مبتنی بر مصحف شهر خود تلاوت می‌کردند که در نهایت، این موضوع اختلاف در قرائات را به دنبال داشته است. ✅ با تأیید قرائات مختلف توسط اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، تعدادی از شاگردان ایشان مانند «زُرارَةِ بن اَعیُن» و برادرش «حُمران» علم قرائات را فراگرفته و حتی برخی از ایشان مانند «اَبانِ بن تَغلِب» اولین کتاب در علم قرائت را نوشتند. ✅ همچنین از میان علمای شیعه، دانشمندان برجسته‌ای همچون ، ، و...، به تبع اهل بیت علیهم‌السلام نه‌تنها قرائات را جایز دانسته‌اند بلکه بر این علم، مسلط بوده و در کتاب‌های خود بدان اشاره و استناد کرده‌اند. 🔸 منابع: ، ص74؛ خصال، ج2، ص610؛ الکافی، ج2، ص630؛ تفسیر البرهان، ج1، ص47؛ مصحف دولة الکویت للقرائات العشر 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 10 دی 1403 🔅وَلِلّٰهِ المَشرِقُ وَالمَغرِبُ فَاَينَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ اِنَّ اللهَ واسِعٌ عَليمٌ (بقره/115) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 115 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: (arabe 5178 (m ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ نوع خط: D.III بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 4 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 102*147 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 6 سطر ✓ نشان پایان آیات: سه دایره طلایی‌رنگ که به شکل مثلث روی هم قرار گرفته‌اند. ✓ علامت تخمیس: ندارد. ✓ علامت تعشیر: ندارد. ✓ نقط الاعجام: نسخه فاقد نقط‌الاعجام است. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمز مدوّر به شیوه ❇️ استفاده از نقاط سبز رنگ مدوّر برای نشان دادن سایر قرائات ✅ برای مشاهده تصاویر این نسخه می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8419227g/f47.item.r=arabe%205178 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/115) اَینَما: به هرجا. 📝 از اسماء شرط است. ظاهراً «اَینَ» در اینجا متضمن معنای «اِلیٰ» است، یعنی اِلیٰ اَیِّ مَکانٍ؛ مثل: «فَاَینَ تَذهَبونَ» (تکویر: 26)؛ ناگفته نماند که نحویین «اَینَ» را ظرف می‏دانند. تُوَلّوا: روی بگردانید، رو کنید. ثَمَّ: در آنجا. وَجهُ اللّٰهِ: چهره خداوند. 📝 یعنی به هر طرف رو کنید، رودرروی خداوند قرار دارید. کنایه از اینکه همه‌جا، در محضر خداوند هستید. واسِعٌ: گسترده و فراگیر، دربرگیرنده [همه‌جا]، محیط [بر همه‌جا]. 🔸 منبع: ، ج1، ص56 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/115) ❇️ عَنِ العَسکَرِیِّ (ع): یَعنی اِذا تَوَجَّهتُم بِاَمرِهٖ فَثَمَّ الوَجهُ الَّذی تَقصِدونَ مِنهُ اللهَ وَتَأمُلونَ ثَوابَه. ❇️ امام عسکری (ع): منظور آیه این است که اگر انگیزۀ شما از انجام کاری، اجرای امر الهی باشد، این نیّت الهی است و [می‌توانید از چنین عملی] انتظار ثواب خدا را داشته باشید. 🔸 منبع: احتجاج، ج1، ص42. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَلِلّٰهِ المَشرِقُ وَالمَغرِبُ فَاَینَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ اِنَّ اللهَ واسِعٌ عَلیمٌ (بقره/115) مشرق و مغربِ (عالم) فقط از آنِ خداست. پس به هرجا رو کنید، آنجا سوی خداست؛ چراکه (رحمت) خداوند، فراگیر، و (او) بسیار داناست. ✅ به دنبال آیه گذشته در این آیه می‌فرماید اگر شما را از رفتن به مساجد و پایگاه‌های توحید منع کردند، راه بندگی خدا بسته نیست. شرق و غرب این جهان متعلق به خداست. پس به هر سمتی بروید و به هر سو رو کنید، او آنجاست. ✅ نکته دیگر اینکه مفهوم توجه به قبله، هرگز محدود بودن ذات پاک خدا در سمت معینی نیست؛ بلکه ازآن‌رو که انسان یک وجود مادی است و باید به سویی نماز بخواند، دستور داده شده که همه به یک سو نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگی در صفوف مسلمین پیدا شود. ✅ همچنین محلی که به‌عنوان قبله تعیین شده (کعبه)، نقطه‌ای مقدس است که قدیمی‌ترین پایگاه توحید است و توجه به آن، بیدارکننده خاطرات توحیدی است. کعبه، جایی است که به‌سوی آن نماز گزارده و سجده می‌شود و نه به خود آن. در بسیاری از عبادات نیز البته توجه به قبله شرط نیست. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص 18 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/115) 💢 «فَاَینَما»: واژه «فَاَینَما» در این موضع، بر اساس اجماع علمای به صورت متصل نگارش شده است. ✍️ لازم به ذکر است بر اساس قول دانی، عبارت موصول «اَینَ ما» در سراسر قرآن کریم به صورت منفصل نگاشته شده غیر از چند موضع زیر: ✅ فَاَينَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ (بقره/115) ✅ اَينَما تَکونوا یُدرِککُمُ المَوتُ (نساء/78) ✅ اَينَما يُوَجِّههُ لا يَأتِ بِخَيرٍ (نحل/76) ✅ اَينَما كُنتُم تَعبُدونَ (شعراء/92) ✅ اَينَما ثُقِفوٓا اُخِذوا (احزاب/61) اما مصاحف در این مواضع، مختلف عمل کرده‌اند، برخی مواضع بقره، نحل و شعرا را متصل نوشته‌اند و برخی دیگر، مواضع بقره، نساء و احزاب را. 💢 «واسِعٌ»: این کلمه بر اساس رأی ابوداود به حذف الف و براساس رأی دانی به اثبات الف نوشته می‌شود. بر همین اساس در مصاحف مختلف به دو شیوه حذف یا اثبات الف نگارش شده است: ✅ بر اساس قول دانی: مصحف ترکیه، مصحف لیبی، مصحف هندی، مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم ✅ بر اساس قول ابوداود: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف الجزایر ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سه‌شنبه 11 دی 1403 🔅بَديعُ السَّمٰو‍ٰ‌تِ وَالاَرضِ وَاِذا قَضیٰٓ اَمرًا فَاِنَّما يَقولُ لَه كُن فَيَكونُ (بقره/117) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 توجه اهل بیت عصمت و طهارت به علم قرائات (اختلاف قرائت) ✅ در زمان حیات و حضور اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم اجمعین، گاهی تفاوت دو تلفظ از قرآن نزد ایشان مطرح می‌شد و حضرات، یکی یا گاه هر دو را تأیید می‌کردند. در این خصوص روایات و سیره‌های متعددی از ایشان نقل شده است که بیانگر توجه اهل بیت به علم قرائت است. 1️⃣ مرحوم کلینی در کتاب کافی از سالم بن سلمه نقل می‌کند: مردی در مقابل امام صادق (ع) قرآن را تلاوت کرد، اما برخی از حروف و کلمات را برخلاف قرائت مردم آن زمان می‌خواند. امام صادق (ع) بعد از تلاوتش فرمودند: از خواندن قرآن به این روش خودداری کن. سپس فرمودند: «اقرا کما یقرا الناس» (قرآن را همانطور که مردم می‌خوانند بخوان). همچنین *شیخ صدوق از امام رضا علیه‌السلام* نقل می‌کند که شخصی در مورد چگونه تلاوت کردن سوره توحید پرسید (که کفوًا بخوانم یا کفؤًا؟) امام رضا (ع) فرمودند: همانطور که مردم می‌خوانند بخوان. 2️⃣ حمزه کوفی می‌گوید: در شهر مدینه، قرآن را برای امام صادق (ع) قرائت کردم. امام صادق (ع) فرمودند: خواندنی‌تر از تو کسی بر من قرآن را نخوانده است. سپس حضرت فرمودند: در قرائتی که داشتی هیچ اختلافی با تو ندارم مگر اینکه 10 حرف را من به‌گونه‌ای دیگر تلاوت می‌کنم، هرچند همین 10 حرف در زبان عربی، خوب و جایز است. سپس حضرت این 10 مورد را برای من ذکر کردند. 3️⃣ گفتنی است در میان اهل بیت عصمت و طهارت، امام علی، امام حسن، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم‌السلام در سلسله سند قرائت‌های هفتگانه مشهور وجود دارند. حمزه کوفی در این خصوص می‌گوید: تلاوتم را بر حمران ابن اعین عرضه کردم در حالی که حمران تلاوتش را بر دئلی عرضه کرده بود و ابوالاسود نیز برای علی علیه‌السلام خوانده بود. 4️⃣ نکته قابل توجه اینکه برای اهل بیت عصمت و طهارت، قرائت‌های مختلفی از قرآن کریم در کتاب‌های تفسیر معتبری همچون: مجمع‌البیان، بحرالمحیط، روح‌المعانی، کشاف زمخشری و... نیز ذکر شده است که برخی از آنها با قرائات معتبر، موافق و تعدادی از آنها با قرائات شاذ، همخوان است. 🔸 منابع: اصول کافی، ج2، ص633؛ التوحید، ص284؛ غایة‌النهایة، ج1، ص300؛ المنهج‌الالهیه، ص8 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 12 دی 1403 🔅وَلَن تَرضیٰ عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصٰریٰ حَتّیٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم قُل اِنَّ هُدَی اللهِ هُوَ الهُدیٰ وَلَئِنِ اتَّبَعتَ اَهوآءَهُم بَعدَ الَّذی جآءَكَ مِنَ العِلمِ ما لَكَ مِنَ اللهِ مِن وَلِیٍّ وَلا نَصيرٍ (بقره/120) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 120 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 11224goj ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ کاتب و مذهّب: نامعلوم. ✓ واقف: ابوالقاسم علی بن سیمجور در سال 383 ه‍.ق. بر حرم امام رضا «ع» وقف کرده است. ✓ نوع خط: تحول‌یافته یا سبک نوین بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 58 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 110*155 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 13 سطر ✓ نشان پایان آیات: گل هشت‌پر طلایی‌رنگ ✓ علامت تخمیس: حرف هاء کوفی طلایی‌رنگ ✓ علامت تعشیر: یک شمسه در متن با ترکیبی از رنگ‌های طلا و قرمز که در میان آن، تعداد آیات به حروف نوشته شده است. ✓ نقط الاعجام: تمام حروف در این نسخه نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: ← استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه ← استفاده از علائم ساکن، همزه، تشدید، مد با رنگ سبز به شیوه بن احمد ← استفاده از نقاط سبز مدور برای نشان دادن سایر قرائات ✓ نام سور و تعداد آیات: نام سوره به همراه تعداد آیات به خط و به قلم زر، مابین سوره‌ها در یک قاب مستطیل منقش به همراه یک ترنج در حاشیه کتابت شده است. ✅ هرچند کاتب این قرآن مشخص نیست ولی واقف آن، شخصی به نام «ابوالقاسم علی» است که از نوادگان «ابراهیم بن سیمجور» است. مورخین گفته‌اند: «ابراهیم بن سیمجور» عهده‌دار امارت بخارا، هرات، مرو و حاکم نیشابور بوده است. ✅ نام‌گذاری سوره‌ها در این قرآن، با نام‌های متداول تا قرن هفتم هجری مطابقت دارد، اما نام‌گذاری برخی از سوره‌ها متفاوت است به‌عنوان نمونه، سوره فرقان به نام «سورة القرآن» نام‌گذاری شده است. ✅ در شیوه نگارش کلمات این قرآن، تفاوت‌هایی با قرآن‌های امروزی مشاهده می‌شود. نمونه‌های زیر در این خصوص قابل توجه است: هاولا به جای هؤلاء جزاو به جای جزاء لا اوضعوا به جای لاوضعوا ✅ اصل این نسخه، ده‌پاره بوده و هریک از این پاره‌ها سه جزء کامل قرآن را شامل می‌شود. در حال حاضر از این قرآن حدود 18 جزء باقی مانده است. 12 جزء از این قرآن در کتابخانه آستان قدس رضوی و 6 جزء دیگر در انگلستان و کانادا قرار دارد. 👈 علاقه‌مندان برای مطالعه تفصیلی می‌توانند به کتاب «قرآن‌های کوفی در ایران»، صفحات 403 الی 422 مراجعه کنند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/120) لَن تَرضیٰ: هرگز راضی نخواهد شد. حَتّیٰ: تا اینکه یا مگر اینکه. تَتَّبِعَ: پیروی کنی. مِلَّتَهُم: دین و آیین آنها. هُدَی اللّٰهِ هُوَ الهُدیٰ: فقط هدایت الهی، هدایت [واقعی] است. 📝 «ال» در خبر، حصر را می‌رساند و «هُوَ» ضمیر فصل و مؤکد این حصر است. لَئِن: اگر. 📝 لَ + اِن. این لام را «لام موطِّئه [زمینه‌ساز] قسم» می‌نامند، و نشان می‌دهد که پیش از آن، قسم وجود دارد. اَهوآءَهُم: خواسته‌های آنها، میل‌های نفسانی آنها. الَّذی جآءَكَ مِنَ العِلمِ: [آن] علم که نزد تو آمد. 📝 «مِن» بیانیه است. مِنَ اللّٰهِ: از جانب اللّٰه؛ یا به جای اللّٰه. وَلِیٍّ: حامی شخص از قبیله خودش. نَصیرٍ: یار و یاور از قبیله دیگر یا هم‌قَسَم از قبیله دیگر. 🔸 منبع: ، ج1، ص57 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ 🔸 وَلَن تَرضیٰ عَنكَ الیَهودُ وَلَا النَّصٰریٰ حَتّیٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم قُل اِنَّ هُدَی اللهِ هُوَ الهُدیٰ وَلَئِنِ اتَّبَعتَ اَهوآءَهُم بَعدَ الَّذی جآءَكَ مِنَ العِلمِ ما لَكَ مِنَ اللهِ مِن وَلِیٍّ وَلا نَصیرٍ (بقره/120) یهودیان و مسیحیان از تو خشنود نخواهند شد مگر اینکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: «تنها هدایت الهی، هدایت (حقیقی) است.» (امّا) اگر پس از دانشی که (از طریق وحی) برایت به دست آمد، از هوس‌هایشان پیروی کنی، در برابر خداوند هیچ سرپرست و یاوری نخواهی داشت. ✅ شأن نزول آیه شریفه: از ابن عباس چنین نقل شده که یهودیان مدینه و نصارای نجران، انتظار داشتند که پیامبر اسلام (ص) همواره در قبله با آنها موافقت کند، هنگامی که خداوند، قبله مسلمانان را از بیت‌المقدس به سوی کعبه گردانید، آنها از پیامبر (ص) مأیوس شدند. آیه فوق نازل شد و به پیامبر (ص) اعلام کرد که این گروه از یهود و نصاریٰ نه با هماهنگی در قبله و نه با چیز دیگر از تو راضی نخواهند شد، جز اینکه آیین آنها را دربست بپذیری. البته برای شأن نزول این آیه، تفاسیر دیگری نیز نقل شده است. 🔸 منبع: تفسیر نمونه، ج1، ص428 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ (بقره/120) 💢 «تَرضیٰ»: واژه «تَرضیٰ» در شیوه‌های مختلف ضبط، بدین صورت نگاشته می‌شود: ✅ شیوه مصری: درج حرکت فتحه بر حرف ضاد و الف کوتاه بر حرف یاء ✅ شیوه هندی، ترکی و ایرانی قدیم: درج الف کوتاه بر حرف ضاد ✅ شیوه کم‌علامت: درج الف کوتاه بر حرف یاء ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 ولادت امام باقر علیه السلام بر همه شیعیان و محبین حضرتش مبارک باد 🔹صلوات خاصه امام باقر علیه السلام 🔸 برگرفته از مفاتیح الجنان چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم و به شیوه کم علامت 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇 @moshaf_org
🔰 مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 دکتر حمیدرضا مستفید 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹