🔰 بر کرانه آیهها
#نکات_لغوی_ادبی
الحمد: ستايش. ستايش کردن يعنی کسی را خوب، نيکو و قابل تعريف دانستن.
الحمد لله: فقط الله، ستودنی است، ستودن و ستايش کردن، فقط سزاوار الله است.
رب: مالک و صاحباختيار
العٰلَمين: اهل عالم، جهانيان، جن و انس يا مردم
🔸منبع: کتاب #در_محضر_قرآن ، ج1، ص14
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
#اشاره_روایی
✅ عَن اَبی عَبدِ اللهِ عَلَیهِ السَّلامُ: شُكرُ النِّعمَةِ اجتِنابُ المَحارِمِ وَتَمامُ الشُّكرِ قَولُ الرَّجُلِ «الحَمدُ لِلّٰهِ رَبِّ العالَمينَ».
✅ امام صادق علیه السلام: شکر نعمت، دوری از محرمات است و کمال شکر، این است که انسان بگوید: «الحمد لله رب العالمین».
🔸منبع: کافی، 3/246
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
#نکات_نگارشی_و_علامتگذاری
✅ 1- این آیه با کلمه «الحمد» شروع شده است که در ابتدای آن، «همزه وصل» وجود دارد. همانطور که میدانیم همزه وصل، ذاتا بدون علامت است و در صورت ابتدا از آن، بر اساس کلمهای که بعد از آن آمده حرکتی میگیرد؛ مثلا اگر کلمه بعد از آن، از نوع اسم باشد، حرکت همزه وصل، «فتحه» خواهد بود.
👈 از آنجا که تشخیص نوع کلمات از لحاظ علم «صَرف» برای همه امکانپذیر نیست؛ لذا در برخی شیوههای علامتگذاری، حرکتی را به عنوان حرکت غیراصلی برای این حرف (همزه وصل) نوشتهاند تا تلاوتکننده آیات، حرکت صحیح #همزه_وصل را در هنگام ابتدا بداند و آن را درست بخواند.
👈 بر خلاف ضبط مصری (عثمانطه) که هیچ حرکت کمکی بر روی همزه وصل نگذاشته و نیز بر خلاف ضبط ایرانی و ضبط هندی که حرکت همزه وصل، بهطور کامل و مانند همه حرکتهای مصحف، نوشته شده است، در مصحف #کم_علامت ، حرکت همزه وصل، بهصورت #ریز -نه بهعنوان حرکت اصلی- مشخص شده است؛ مانند متن قرمزرنگ در تصویر آیه امروز.
✅ 2- بر اساس منابع علم رسمالمصحف، الف بعد از عین در کلمه «العٰلمین» بر مبنای قاعده #حذف_الف در کلمات جمع سالم مذکر و مؤنث -که موارد مشابه بسیاری در قرآن دارد- حذف شده است؛ مانند: «وَالصّٰدِقینَ»، «الظّٰلِمونَ» یا «کَلِمٰت»، «ظُلُمٰت» و ... . در واقع این کلمه فقط در مصحف به این شکل (بدون الف) نگاشته میشود و در #املای_عربی ، اثبات الف در این کلمه منعی ندارد.
👈 البته در مصاحفی از قبیل ایرانی و ترکی، این کلمه با #اثبات_الف آمده است که مغایر با رسمالمصحف بوده و از لحاظ علمی از درجه اعتبار پایینتری برخوردار هستند.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 2 مهر 1403
🔅 الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ (حمد/۳)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ نکات لغوی-ادبی
2️⃣ اشاره روایی
3️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
#نکات_لغوی_ادبی
الرَّحمٰنِ: بخشنده؛ البته عدهای آن را عَلَم برای خداوند دانسته و همان «رحمٰن»، ترجمه میکنند.
الرَّحیمِ: مهربان، لطفکننده، احسانکننده
🔸منبع: کتاب #در_محضر_قرآن ، ج1، ص14
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
#اشاره_روایی
❇️ قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهٖ: «اَنَّ لِلّٰهِ عَزَّوَجَلَّ مِائَةُ رَحمَةٍ وَاَنَّه اَنزَلَ مِنها واحِدَةً اِلَی الاَرضِ فَقَسَّمَها بَينَ خَلقِهٖ، بِها يَتَعاطَفونَ وَيَتَراحَمونَ وَاَخَّرَ تِسعًا وَتِسعينَ لِنَفسِهٖ يَرحَمُ بِها عِبادَه يَومَ القِيامَةِ.»
وَرُوِیَ اَنَّ اللهَ قابَضَ هٰذِهٖ اِلىٰ تِلکَ فَيُكمِلُها مِائَةً يَرحَمُ بِها عِبادَه يَومَ القِيامَةِ.
❇️ پیامبر صلی الله علیه و آله: «خداوند عزوجل صد رحمت دارد و از آن، یک بخش را به زمین فرستاده و در میان مخلوقاتش تقسیم کرده است؛ آنها بهسبب همان یک بخش، به هم لطف و مهربانی دارند و 99 تای دیگر را برای خود نگه داشته تا در روز قیامت با آن به بندگانش لطف کند.» و روایت شده که خدا آن یک بخش را نیز میگیرد و 100 تای آن را کامل میکند و در روز قیامت، با تمام رحمتش به بندگانش رحم میکند.
🔸 منبع: مجمع البیان، 1/94
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
#نکات_نگارشی_و_علامتگذاری
❇️ این آیه شریفه از سوره حمد، در واقع بخشی از آیه یکم همین سوره است که قبلا در مورد آن، مطالبی گفته شد.
اما در اینجا در خصوص قواعد نگارش کلمه اول این آیه (الرحمٰن) در املای عربی نکتهای ارائه میشود:
✴️ بر اساس اصول و قواعد نگارش عربی (غیر از کتابت قرآن) کلمه «الرحمٰن» اگر اسم عَلَم (اسم خاصی که از آن برای نامیدن اشخاص، اشیاء و ... استفاده میشود) محسوب شود یا اگر همراه با الف و لام باشد بدون الف بعد از میم نوشته میشود.
✴️ اما اگر بدون الف و لام باشد یا علم نباشد با الف نوشته میشود (رحمان).
💢 با این حال بر اساس #رسم_المصحف ، و توافق تمامی کاتبانِ مصحفِ پایبند به رسمالمصحف، این کلمه در #کل_قرآن ، بدون الف بعد از میم نوشته میشود و بر این اساس نگارش آن با الف بعد از میم در قرآن، وجه علمی نداشته و در جهان اسلام از درجه اعتبار علمی ساقط است.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 آشنایی با علم رَسمُالمُصحَف (شیوه نگارش کلمات در قرآن کریم)
👈 در یازدهمین همایش بررسی شیوههای نگارش و علامتگذاری قرآن کریم در شیراز مطرح شد:
✅ در نگارش کلمات قرآن، موارد متعددی به چشم میخورد که با نگارش متداول اختلاف دارد، گاهی حرفی در یک کلمه حذف شده است مانند کلمه «مالِک» در سوره حمد که بدون الف نوشته میشود (ملک) اما با الف خوانده میشود (مالک)؛ درمقابل، گاهی حرفی نوشته شده که خوانده نمیشود مانند کلمه «مِائَة» که الف آن خوانده نمیشود؛ به این نوع از نگارش که اختصاص به کلمات قرآن دارد اصطلاحا «رسمالمصحف» میگویند.
✅ علم #رسم_المصحف در میان علمای مغربزمین در قرون گذشته از اعتبار خاصی برخوردار بوده است اما امروزه در همه سرزمینهای اسلامی، قرآن بر اساس رسمالمصحف نگارش مییابد.
✅ پیشینه رسمالمصحف به صدر اسلام و نگارش اولیه قرآن و زمان جمعآوری آن برمیگردد. به اعتقاد ما قواعد نگارش کلمات قرآن در صدر اسلام، مدوّن نبوده و چند قرن بعد از ظهور اسلام، این قواعد، تدوین شده است.
✅ عدم تکامل خط در زمان نزول قرآن باعث شد که برخی کلمات بهگونهای نوشته شود که امروزه دیگر بدان شکل نوشته نمیشود.
🔸منبع: بخشی از سخنرانی دکتر توکلی، قائممقام مرکز طبع و نشر در همایش بررسی شیوههای نگارش و علامتگذاری قرآن کریم در شیراز
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔸@moshaf_org🔸
🗓️ سهشنبه 3 مهر 1403
🔅 مٰلِکِ یَومِ الدّینِ (حمد/4)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ نکات لغوی-ادبی
2️⃣ شرح تفسیری
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
👈پ.ن: تصویر پیوست، صفحهای از قرآن کشواد بن املاس است.
در ادامه مطالب به معرفی این مصحف کهن، پرداختهایم.
🔰 بر کرانه آیهها
#نکات_لغوی_ادبی
مٰلک يوم: مالک روز [جزا] يا مالک امر و نهی در روز [جزا]
الدين: جزا، پاداش
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، ص14
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹