eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
213 عکس
2 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها مٰلِکِ يَومِ الدّينِ (حمد/4) (خداوند) مالک روز جزاست. ✅ در ذیل این آیه از امام باقر علیه‌السلام روایت شده است: «همه کار‌ها امروز و آن روز به دست خداست... ولی در روز قیامت، تمام حاکمان از میان می‌روند و هیچ حکومتی جز حکومت خدا باقی نمی‌ماند.» ✅ همچنین در حالات امام سجاد علیه‌السلام نقل کرده‌اند: هنگامی که آیه «مٰلِکِ يَومِ الدّينِ» را می‌خواندند، آنقدر آن را تکرار می‌کردند که نزدیک می‌شد جان دهند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص1 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها (حمد/4) ✅ عَنِ الرِّضا عَلَیهِ السَّلامُ: «مٰلِکِ يَومِ الدّينِ‏» اِقرارٌ لَه بِالبَعثِ وَالحِسابِ وَالمُجازاةِ وَ ایجابُ مُلکِ الآخِرَةِ لَه كَايجابِ مُلکِ الدُّنيا. ✅ امام رضا علیه السلام: ذکر «مٰلِکِ يَومِ الدّينِ»، اقرار به زنده کردن مردگان و محاسبه اعمال و پاداش و کیفر الهی و اثبات فرمانروایی آخرت برای خداست، مانند اثبات فرمانروایی دنیا برای او. 🔸منبع: من لا یحضره الفقیه، 1/203 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها (حمد/4) ❇️ یکی از مسائل مهم در علوم قرآنی، اختلاف در قرائت برخی از کلمات قرآن کریم است؛ بدین معنا که گاهی اوقات در خوانش یک کلمه، بیش از یک وجه آمده که همه آنها از صدر اسلام تا عصر حاضر، توسط مسلمانان، ثبت و سینه‌به‌سینه نقل شده است. از سوی دیگر، بر اساس روایات، خواندن قرآن مطابق هر یک از این وجوه از جانب امامان و بزرگان دین، جایز دانسته شده است. ❇️ برای نقل این وجوه مختلف از همان سده‌های نخستین و باتوجه به شهرهای مهم جهان اسلام در آن عصر (مکه، مدینه، کوفه، بصره و شام) افرادی به‌عنوان قاری، مشهور شدند که نام آنها در کتب این علم، ثبت و ضبط شده است. این افراد به یا قاریان هفتگانه شهرت دارند. ❇️ قرائت هر یک از این قاریان هفتگانه توسط دو نفر نقل شده است که به آنها راویان 14گانه گفته می‌شود و کتابت یا چاپ قرآن کریم در کشورهای اسلامی بر اساس روایت یکی از این راویان 14گانه است. در کشور ایران نیز در سده‌های اخیر، قرآن‌ها بر اساس قرائت کوفی و مطابق روایت می‌باشد که در صفحه انتهایی قرآن‌ها به این موضوع اشاره شده است. 💢 کلمه «مٰلِک» نیز از همین کلماتی است که در خوانش آن، دو وجه نقل شده است: 👈 «مالک» بر وزن فاعِل که قرائت عاصم به روایت حفص نیز همین‌گونه است. 👈 «مَلِک» بر وزن فَعِل که ۵ نفر از قاریان هفتگانه بدین شکل قرائت کرده‌اند. ✴️ به دلیل رعایت قواعد و اینکه کلمه، تحمل قرائت دیگر را نیز داشته باشد، کلمه «مالک» به حذف الف (مٰلک) نوشته شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🗓️ سه‌شنبه 3 مهر 1403 🔅 مٰلِکِ یَومِ الدّینِ (حمد/4) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ شرح تف
👆 قدیمی‌ترین قرآن وقفی حرم امام رضا علیه السلام و تصویر امروز 🔶 قرآن کَشواد بن اِملاس ✅ در قرن چهارم هجری از سوی کَشواد بن املاس، حاکم وقت اصفهان در زمان سامانیان، نسخه‌ای 14 پاره از متن کامل قرآن، وقف حرم امام رضا «ع» شده است. در حقیقت، کشواد بن املاس، کاتب قرآن نیست؛ او فقط این نسخه از قرآن را که در سال 327 هـ.ق کتابت شده، بر حرم امام رضا «ع» وقف کرده است. ✅ گفتنی است نام کشواد در مکررا آمده است. وی فرزند بشخوره، از نسل کاوه آهنگر و از پهلوانان بزرگ ایرانی در زمان فریدون و جانشینان اوست که در شاهنامه از او به عنوان کشواد زرین‌کلاه یاد شده است. احتمالا وی فردی متنفذ، وزیر یا حاکمی محلی در در عصر سامانیان بوده است. ✅ از 14 پاره اصلی این قرآن، سه پاره در کتابخانه آستان قدس رضوی باقی مانده است. یک پاره دیگر آن در حراج کریستیز لندن فروخته شده است که از سرنوشت فعلی آن، اطلاعی در دست نیست. ✅ قرآن کَشواد به خط نوشته شده است. خط این قرآن را افراد مختلف به نام‌هایی چون کوفی نسخ، کوفی مشرقی و کوفی ایرانی نامیده‌اند. ویژگی‌های نوشتاری خاص برخی از کلمات این قرآن، نوع نامگذاری سوره‌ها و علامت‌گذاری کلمات آن، توجه نسخه‌شناسان و علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است. 🔸 منبع: صص389-398 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 4 مهر 1403 🔅 اِيّاكَ نَعبُدُ وَ اِيّاكَ نَستَعينُ (حمد/5) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ شرح تفسیری 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها (حمد/5) اِيّاكَ: فقط تو را... نَعبُدُ: می‌پرستيم، بردگی می‌کنيم. اِيّاكَ نَستَعينُ: فقط از تو کمک می‌خواهيم. 🔸منبع: ، ج1، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها اِيّاكَ نَعبُدُ وَ اِيّاكَ نَستَعينُ (حمد/5) (خدایا) تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌جوییم. ✅ «اِيّاكَ نَعبُدُ» بیانگر سه مطلب است: 1- انحصار یعنی *فقط* تو را عبادت می‌کنیم و هیچ موجود دیگری را جز تو عبادت نمی‌کنیم؛ یعنی در مقابل خدا خضوع و خشوع می‌کنیم و در مقابل غیر خدا از انسان‌ها، قدرت‌های مادی و... خضوع و خشوعی نداریم. طبق قواعد ادبیات عربی هنگامى‌كه مفعول بر فعل، مقدم شود، معنى از آن استفاده مى‌شود و در اينجا مقدم شدن كلمه «اياك» بر «نعبد» و «نستعين» دليل بر انحصار است. 2- بندگی فضیلت‌ یعنی بندگی خدایی که منشأ همه خیرات است، یعنی بنده کمال، خیر، نور مطلق و فضیلت‌ها این بر خلاف برای انسان‌هاست که محدود و ناقص‌ هستند و نتیجه آن، است. همچنین بندگی هوا و هوس و بندگی قدرت‌های ظالم برای انسان، ذلت‌بار است. 3- بیان رابطه بین انسان و خدا این رابطه در بعضی ادیان مثل مسیحیت به‌جای بندگی، رابطه پدر و فرزندی معرفی شده است. این موضوع، زاییده تفکرات شرک مردم و یونان قدیم است که آنها خدایان را پدرها و مادرها می‌دانستند؛ برخلاف قرآن که می‌گوید: «لَم يَلِد وَلَم يولَد» 🔸 منابع: با بهره‌گیری از تفسیر نمونه، ج1، ص42؛ سایت مقام معظم رهبری، فیش‌های مرتبط با «ایاك نعبد و ایاك نستعین.» 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها (حمد/5) ✅ عَنِ الرِّضا عَلَیهِ السَّلامُ: «اِيّاكَ نَعبُدُ» رَغبَةٌ وَتَقَرُّبٌ اِلَى اللهِ تَعالىٰ ذِكرُه وَ اِخلاصٌ لَه بِالعَمَلِ دونَ غَيرِه‏ٖ وَ «اِيّاكَ نَستَعينُ‏» استِزادَةٌ مِن تَوفيقِهٖ وَعِبادَتِهٖ وَاستِدامَةٌ لِما اَنعَمَ اللهُ عَلَيهِ وَنَصَرَه. ✅ امام رضا علیه السلام: انسان با ذکر «ایاك نعبد» خود را به خدای والامقام نشان می‌دهد و به او نزدیک می‌شود و اعمالش را برای او -نه برای هیچ‌کس دیگر-، خالص می‌کند و با گفتن «اياك نستعين» از خدا می‌خواهد توفیقاتش را افزون و به او کمک کند تا بیشتر خدا را عبادت کند و از او بخواهد که نعمت‌هایی را که بر او ارزانی داشته بخشد و او را یاری رساند. 🔸 منبع: من لا یحضره الفقیه، 1/310 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها (حمد/5) 💢 نکات قابل توجه در آیه 5 سوره حمد: 1⃣ همزه قطع: در ابتدای دو جمله‌ای که این آیه را تشکیل داده‌اند با حرکت کسره (اِیاك) آمده است. ❇️ در ضبط ، زیر الف، علامت «ء» به همراه حرکت کسره آمده است (إِیاك). ❇️ توجه: نام علمی علامت زیر الف، رَأسُ العَین است که با شکل «ء» نشان داده می‌شود و در نزد عموم، با نام «همزه» مشهور است؛ در حالی که در ضبط‌های ، و ، رأس‌العین (ء) وجود ندارد و الف به‌تنهایی با حرکت کسره نوشته شده است (اِیاك). البته این رویه در نگارش همزه قطع با حرکت‌های فتحه و ضمه نیز به همین منوال است. 2⃣ حرکات همراه صداهای مدی: به نحوه علامت‌گذاری در کلمات این آیه با توضیحات زیر توجه فرمایید. ❇️ حرکت فتحه قبل از در «ایاك»: 🔻ضبط مصری، هندی و ترکی: فتحه همراه با تشدید (ایَّاك) 🔻ضبط ایرانی: الف کوچک همراه با تشدید (ایّٰاك) 🔻ضبط کم‌علامت: بدون هیچ حرکت غیرضروری و فقط استفاده از علامت تشدید (ایّاك) ❇️ حرکت کسره قبل از در «نستعین»: 🔻ضبط مصری و هندی: کسره زیر حرف «ع» (نستعِین) 🔻ضبط ترکی و ایرانی: گاه زیر حرف «ع» (نستعٖین) و گاهی زیر یاء مدی (نستعیٖن) 🔻ضبط کم‌علامت: بدون هرگونه علامت غیرضروری (نستعین) ❇️ این موضوع در مورد حرکت قبل از هم در کلمات دیگر قرآن وجود دارد. ⏺ به طور کلی در ضبط قبل از صداهای مدی هیچ علامت دیگری به عنوان حرکت همراه نیامده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 سیمای یهود در قرآن 👈 وَقالَتِ الیَهودُ یَدُ اللهِ مَغلولَةٌ (مائده/64) ✅ ترجمه: یهود گفت دست خدا بسته است. ✅ این آیه، اشاره به آلوده بودن تفکرات یهود دارد. ✅ از تورات کنونی چنین برمی‌آید که برخی از امور می‌تواند خدا را درمانده کند و مانع رسیدن به اهداف او گردد. ✅ امام صادق علیه‌السلام در تفسیر آیه می‌فرمایند: «منظور یهود از اینکه گفتند دست خدا بسته است این است که آنها گفتند: خدا کار خلقت را تمام کرده و دیگر هیچ کار جدیدی نمی‌کند.» ✅ این درحالی است که خداوند در ادامه آیه شریفه، پاسخ یهودیان را داده و فرموده: بلکه دستان او باز است و هرگونه بخواهد می‌بخشد و انفاق می‌کند. 📌 منبع: قرآن حکیم، چاپ مرکز طبع و نشر 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🗓️ شنبه 7 مهر 1403 🔅 اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقيمَ (حمد/6) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ شرح تفسیری 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری