eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
769 دنبال‌کننده
153 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 بَلیٰ مَن كَسَبَ سَيِّئَةً وَاَحاطَت بِهٖ خَطيٓــَٔتُه فَاُولـٰٓئِكَ اَصحٰبُ النّارِ هُم فيها خٰلِدونَ (بقره/81) آری؛ (عذاب طولانی به شما خواهد رسید؛ زیرا) کسانی که بدی کنند و (آثار) گناهانشان (سراسر وجود) آنان را فراگیرد، اهل آتش‌اند و همیشه در آن خواهند ماند. ✅ منظور از «احاطه خطیئه» این است که انسان، دستش از هر راه نجاتی بریده شود، گویا گناهان، آن‌چنان او را محاصره کرده‌اند که هیچ راه و روزنه‌ای برای هدایت او وجود ندارد، در نتیجه چنین کسی جاودانه در آتش خواهد بود و اگر در قلب او مقداری وجود داشت یا از اخلاق و صفات فاضله مانند انصاف، خضوع و... مقداری بهره داشت، قطعاً امکان و سعادت برای او متصور بود. ✅ برخلاف گمان بنی‌اسرائیل که خیال می‌کردند کیفر خداوند درباره آنان با کیفر الهی نسبت به دیگران تفاوت دارد، این آیه می‌فرماید: همه در برابر قانون یکسان هستند و اگر آثار گناهان، چنان انسان را احاطه کند که فرصت و بازگشت نداشته باشد، برای همیشه در جهنم خواهد بود. 👈 در ارتباط با آیه شریفه گفتنی است: نافع و ابوجعفر به‌صورت «خَطیئاتُه» و باقی قراء به‌صورت «خَطيئَتُه» تلاوت کرده‌اند. 🔸 منبع: المیزان، ج1، ص215؛ نور، ج1، ص147 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/81) 💢 «اَحاطَت»: شیوه نگارش واژه «اَحاطَت» در مصاحف مختلف به دو دسته تقسیم می‌شود: - اَحـٰطَت به : در مصحف امیری و مصحف مدینه بر اساس نقل ابوداود سلیمان بن نجاح - اَحاطَت به : مصحف لیبی، مصحف شبه قاره و مصحف مرکز طبع و نشر قرآن بر اساس آراء ابوعمرو دانی ✅ وجه ترجیح اثبات الف در این واژه ذکر شده است. 💢 «خَطيٓــَٔتُه»: واژه «خَطيٓــَٔتُه» در منابع علم و به تبع آن مصاحفی که ملتزم به رعایت قواعد آن هستند، به حذف پایه همزه نقل شده است. در مصحف نیز واژه «خَطيٓــَٔتُه» بدون پایه همزه نگارش شده است. ✍ لازم به ذکر است در برخی مصاحف و که التزامی بر رعایت قواعد رسم المصحف ندارند،​ «خَطیــئَتُه» با درج پایه یاء برای همزه، نگارش شده است. ✴️ جهت آشنایی بیشتر با انواع ضبط این عبارت در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به دانشنامه قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir/word?wid=651925&type=rasm 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
هم‌اکنون مراسم رونمایی از جدیدترین قرآن‌های کتابت شده توسط مرکز طبع و نشر قرآن
🔰 مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد عبدالرسول عبائی 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد عبدالرسول عبائی ✅ استاد عبدالرسول عبائی، متولد 1324 ه‍.ش در کربلا، از سن 9 سالگی از محضر اساتیدی چون شیخ محمدحسین کاتب، دکتر احمد امین، دکتر داود عطار، شیخ کاظم حلی و ملامحمدعلی نعلچی از اساتید قرآنی بغداد بهره‌مند بودند. ✅ در خاطرات جوانیِ بازگوشده توسط ایشان با استاد «عبدالباسط» زمانی که 12 سال داشته، آمده است: زمانی که نوجوان بودم برای اولین بار از شهر کربلا همراه با استاد که به عراق آمده بود تا تلاوت‌هایی را داشته باشد به شهر دیگری رفتم. ✅ وى تحصيلات ابتدایى تا متوسطه را در همان شهر به پايان رساند و تحصيلات عاليه را در دانشكده اصول دين دانشگاه بغداد در سال 1349 به پايان برد. ✅ همچنین ایشان با توجه به مراودات و ارتباط با مرحوم در تألیف برخی از کتب با ایشان همراهی داشته‌اند. ✅ یکی از برجسته‌ترین و شاخص‌ترین عناصر شخصیتی این چهره قرآنی، تلاش برای به ‌اوج رساندن بوده و عیان‌ترین وجه تجلی این شاخصه، تلاش او برای نزدیکی مسابقات و بوده است. شاید اگر بگوییم که ایشان یک‌تنه رابط فعالان قرآنی خارج از کشور با قرآنیان ایرانی بوده است، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. ✅ فعالیت‌ در مرکز طبع و نشر قرآن: ارتباط ایشان با مرکز به سال 1376 برمی‌گردد که از ایشان خواسته شد با توجه به ارتباط عمیق وی با داوران بین‌المللی قرآن کریم، قرآن مرکز طبع و نشر را به ایشان عرضه و نظراتشان را اخذ نمایند. ایشان از سال 1378 به عضویت شورای تحقیق مرکز درآمده و از آن سال تا کنون بهره‌های فراوان علمی و ادبی را به همکاران خود در مرکز رسانده‌اند. ✅ از دیگر فعالیت‌های ایشان در مرکز طبع و نشر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 🔘 عضویت در کمیته بازنگری علائم وقف و ابتدا 🔘 عضویت در کمیته تجدید نظر در علائم وقف و ابتدا 🔘 همکاری در علامت‌گذاری سجاوندی در مرکز در 2 نوبت 🔘 همکاری در تألیف کتاب عربی منهج مصحف مرکز طبع و نشر در رسم، ضبط، وقف و ابتدا ✴️ با توجه به ارتباط علمی و شخصی استاد عبائی با بسیاری از اساتید جهان اسلام در حوزه قرائت و کتابت، ایشان پل ارتباطی مرکز در حوزه بین‌الملل به شمار می‌آیند. ✴️ امید است این اندک معرفی از این استاد گرانقدر قرآنی مورد قبول واقع شود و خداوند ما را از وجود ارزشمند ایشان بیشتر بهره‌مند نماید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 10 آذر 1403 🔅 وَاِذ اَخَذنا ميثاقَ بَنیٓ اِسرآءيلَ لاتَعبُدونَ اِلَّا اللهَ وَبِالوالِدَينِ اِحسانًا وَذِی القُربیٰ وَاليَتٰمیٰ وَالمَسٰكينِ وَقولوا لِلنّاسِ حُسنًا وَاَقيمُوا الصَّلوٰةَ وَءاتُوا الزَّكوٰةَ ثُمَّ تَوَلَّيتُم اِلّا قَليلًا مِنكُم وَاَنتُم مُعرِضونَ (بقره/83) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 83 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: No. 1 ✓ محل نگهداری: کتابخانه رضا رامپور، هند ✓ خط: C.III بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 345 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 287*202 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 15 و 16 سطر ✓ نشان پایان آیات: دو نقطه مستطیل که به شکل مورّب روی هم قرار گرفته‌اند. ✓ علامت تخمیس: ندارد ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی‌رنگ که در میان آن، یک گل شش‌پر با رنگ‌های قرمز و مشکی رسم شده است. ✓ نقط الاعجام: نسخه در اصل، فاقد نقط‌الاعجام است اما در برخی صفحات در دوران متأخر از کتابت، برخی از حروف، نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمز مدوّر به شیوه ❇️ این نسخه، منسوب به امام علی علیه‌السلام است که با توجه به نوع خط و ویژگی‌های مصحف، این انتساب بعید به نظر می‌رسد. ✅ برای مشاهده تصاویر این نسخه می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید. https://corpuscoranicum.de/en/manuscripts/878/page/2v?sura=1&verse=1#manuscript_page 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/83) لاتَعبُدونَ: نپرستيد. بِالوالِدَينِ اِحسانًا: به پدر و مادر نيکی کنيد. 📝 «احسانًا» مفعول مطلق نائب از فعل است، به معنای «اَحسِنوا». قُربیٰ: خويشاوندی ذِی القُربیٰ: خويشاوند، كسی كه دارای خويشاوندی است. المَسٰكينِ: بيچاره و بينوا 📝 صيغه مبالغه از «سکن» حُسنًا: [سخنی] نيک تَوَلَّيتُم: روی برگردانديد، پشت کرديد. وَاَنتُم مُعرِضونَ: در حالی که اِعراض می‌کرديد. 📝 واو حاليه و اين حال، حال مؤکده است، زيرا «تَوَلّی» و «اعراض» به يک معنا هستند، البته بعضی بين «تولّی» و «اعراض» فرق گذاشته‌اند و گفته‌اند: تَوَلّی یعنی بازگشتش به محل اوليه باشد؛ يعنی 180 درجه مسير را عوض کند و اعراض، 90 درجه مسير را عوض کند. 🔸منبع: ، ج1، ص42 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/83) ❇️ عَنِ الباقِرِ (ع) فی قَولِهٖ تَعالىٰ «وَقولوا لِلنّاسِ حُسنًا» قالَ: قولوا لِلنّاسِ اَحسَنَ ما تُحِبّونَ اَن يُقالَ لَكُم. فَاِنَّ اللهَ يُبغِضُ اللَّعّانَ السَّبّابَ الطَّعّانَ عَلَى المُؤمِنينَ المُتَفَحِّشَ السّائِلَ المُلحِفَ وَيُحِبُّ الحَیِیَّ الحَليمَ العَفيفَ المُتَعَفِّف. ❇️ امام باقر (ع) در توضیح این سخن خدا که می‌فرماید: «با مردم، نیكو سخن بگویید» فرمود: با مردم بهتر از آن‌گونه‌‌ای سخن بگویید که دوست دارید با شما سخن گفته شود؛ زیرا خداوند بر افرادی که مؤمنان را لعنت می‌کنند، دشنام می‌دهند، طعنه می‌زنند، سخنان زشت می‌گویند و با اصرار از دیگران چیزی می‌خواهند، خشم می‌گیرد ولی افراد باحیا و بردبار و پاکدامن و بامناعت را دوست دارد. 🔸منبع: تفسیر عیاشی، ج1، ص48 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذ اَخَذنا ميثاقَ بَنیٓ اِسرآءيلَ لاتَعبُدونَ اِلَّا اللهَ وَبِالوالِدَينِ اِحسانًا وَذِی القُربیٰ وَاليَتٰمیٰ وَالمَسٰكينِ وَقولوا لِلنّاسِ حُسنًا وَاَقيمُوا الصَّلوٰةَ وَءاتُوا الزَّكوٰةَ ...(بقره/83) زمانی (را یاد کنید) که از بنی‌اسرائیل پیمان گرفتیم که «جز خدا را نپرستید؛ به پدر و مادر نیکی کنید و (هم چنین) به خویشان و یتیمان و بینوایان؛ با مردم، نیکو سخن بگویید و نماز را کامل و بی‌نقص به‌ جای آورید و (از مال خود) انفاق کنید (چه واجب باشد و چه مستحب)».‌‌.. ✅ برای رسیدن به خوشبختی و سعادت، دو رابطه لازم است. یکی و دیگری . ما هنگامی به سعادت خواهیم رسید که در ابتدا خدای خود را بشناسیم و بدانیم که چرا ما را آفریده و از ما چه انتظاری دارد و پس از آن، رابطه خود را با مخلوقات خدا تنظیم کنیم. خداوند متعال به وسیله پیامبران، چگونگی برقراری این دو رابطه را به ما آموخته است. ✅ «وَقولوا لِلنّاسِ حُسنًا» یعنی با مردم به نیکی سخن بگویید. عمل به این آیه شریفه بسیاری از مشکلات و را حل خواهد کرد. اگر انسان‌ها پیش از صحبت‌کردن با دیگران فکر کنند و آنگاه صحبت کنند، روابط همچنان دوستانه و محترمانه باقی خواهند ماند. بخش قابل‌توجهی از مشکلات خانوادگی (رابطه میان پدر و مادر با فرزندان و رابطه زن و شوهر) در گرو عمل‌کردن به این آیه شریفه است. در روایات از اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام آمده است که آن طوری با مردم صحبت کنید که دوست دارید با شما آن‌گونه صحبت شود. 👈 در ارتباط با اختلاف قرائت آیه شریفه گفتنی است: ابن کثیر، حمزه و کسائی «لا یَعبُدونَ» و باقی قراء «لا تَعبُدونَ» تلاوت کرده‌اند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانش‌آموزان)، ص12 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/83) 💢 «بَنیٓ اِسرآءيلَ» درباره شیوه نگارش واژه «اسراءیل» در مصاحف مختلف موارد زیر قابل توجه است: اولا در خصوص نگارش همزه در این کلمه همه علما متفق اند که این کلمه بدون پایه نوشته می‌شود. ثانیا: در خصوص الف پس از راء دو قول وجود دارد - اسرءیل به پس از راء، در مصحف امیری و مصحف مدینه بر اساس نقل ابوداود سلیمان بن نجاح این وجه ترجیح داده شده است. - اسراءیل به پس از راء: در مصحف لیبی، مصاحف هند و پاکستان و مصحف مرکز طبع و نشر قرآن بر اساس نقل ابوعمرو دانی این وجه ترجیح داده شده است. در برخی از مصاحف ایرانی و ترکی این کلمه با اثبات الف پس از راء و همزه روی پایه یاء «اسرائیل» نگارش شده است که مخالف قواعد رسم المصحف می‌باشد. 💢 «اليَتٰمیٰ»: واژه اليَتٰمیٰ بر اساس اجماع علمای در هر دو قالب معرفه و نکره در سراسر قرآن کریم، به حذف الف بعد از تاء و قرار گرفتن الف کوتاه روی آن نگارش می‌شود. 💢 «المَسٰكينِ»: واژه المَسٰكينِ نیز بر اساس اجماع علمای در هر دو قالب معرفه و نکره در سراسر قرآن کریم، به و قرار گرفتن الف کوتاه روی «سین» نگارش می‌شود. ✴️ جهت آشنایی بیشتر با انواع ضبط این عبارت در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به دانشنامه قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر به آدرس زیر مراجعه نمایید : http://pediaquran.ir/word?wid=651946&type=zabt&mid=13 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
📸 گزارش تصویری مراسم رونمایی از جدیدترین قرآن‌های چاپ شده توسط مرکز طبع و نشر قرآن کریم 📆 چهارشنبه 7 آذرماه 1403 📍 حسینیه الزهرا (س) 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 11 آذر 1403 🔅 وَاِذ اَخَذنا ميثاقَكُم لا تَسفِكونَ دِمآءَكُم وَلا تُخرِجونَ اَنفُسَكُم مِن دِيارِكُم ثُمَّ اَقرَرتُم وَاَنتُم تَشهَدونَ (بقره/84) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ معرفی نسخه
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (بقره/84) لا تَسفِكونَ: نريزيد. دِمآءَ: خون‌ها، 📝 جمع دم. دِيارِكُم: خانه‌هايتان، 📝 جمع دار. کلمه «ديار» به معنای شهر و سرزمین هم هست که در اینجا به معنای شهر و سرزمين به کار نرفته است. اَقرَرتُم: [اين پيمان را] پذيرفتيد 📝 «اقرار» در زبان عربی لزوما درباره پذيرش اتهام به کار نمی‌رود. وَاَنتُم تَشهَدونَ: در حالی‌که -به گرفتن اين پيمان- گواهی می‌داديد. 🔸منبع: ، ج1، ص42 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/84) ❇️ عَنِ العَسکَرِیّ (ع): قالَ رَسولُ اللهِ (ص) لَمّا نَزَلَت «وَاِذ اَخَذنا میثاقَکُم لا تَسفِکونَ دِماءَکُم» الآیَةُ فِی الیَهودِ اَیِ الَّذینَ نَقَضوا عَهدَ اللهِ وَکَذَّبوا رُسُلَ اللهِ وَقَتَلوا اَولِیاءَ اللهِ اَفَلا اُنَبِّئُکُم بِمَن یُضاهیهِم مِن یَهودِ هٰذِهِ الاُمَّةِ؟ قالوا: بَلیٰ یا رَسولَ اللهِ. قالَ: قَومٌ مِن اُمَّتی یَنتَحِلونَ اَنَّهُم مِن اَهلِ مِلَّتی یَقتُلونَ اَفاضِلَ ذُرِّیَّتی وَاَطایِبَ اَرومَتی وَیُبَدِّلونَ شَریعَتی وَسُنَّتی وَیَقتُلونَ وَلَدَیَّ الحَسَنَ وَالحُسَینَ کَما قَتَلَ اَسلافُ الیَهودِ زَکَرِیّا وَیَحییٰ. ❇️ امام عسکری (ع): رسول‌خدا (ص) هنگام نزول آیه «زمانی (را یاد كنید) كه از شما پیمان گرفتیم كه خون همدیگر را نریزید» فرمود: آنان یهودیانی هستند که پیمان خدا را شکسته، پیامبرانش را انکار کرده و اولیاء او را به قتل رساندند. آیا می‌خواهید شما را از یهودیان این امّت که با آنها یکسان هستند باخبر سازم؟ عرض کردند: بله ای رسول خدا. فرمود: گروهی از امّت من ادّعا می‌کنند که اهل ملّت من هستند. آنها شایستگان خاندان من و پاکان نسل مرا به قتل می‌رسانند و شریعت و سنّت مرا دگرگون می‌کنند و نوه‌های من حسن و حسین را می‌کشند؛ همان‌گونه که در اجداد یهودیان، زکریّا و یحیی را کشتند. 🔸منبع: برهان، ج1، ص268 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ 🔸 وَاِذ اَخَذنا ميثاقَكُم لا تَسفِكونَ دِمآءَكُم وَلا تُخرِجونَ اَنفُسَكُم مِن دِيارِكُم ثُمَّ اَقرَرتُم وَاَنتُم تَشهَدونَ (بقره/84) زمانی (را یاد کنید) که از شما پیمان گرفتیم که خون همدیگر را نریزید و یکدیگر را از سرزمین‌تان بیرون نکنید. پس (به این پیمان) اقرار کردید و شما (یهودیانِ زمان نزول قرآن، به آن پیمان الهی و اقرار پیشینیان‌تان) گواهی می‌دهید. ✅ عوامل شکست ملت‌ها: 1️⃣ شکست ملت‌ها، نتیجه به هم خوردن آنان و پدید آمدن کشمکش‌ها و جنگ‌های داخلی است. ملتی که در برابر هم صف‌آرایی کنند و سنگ در میان خود اندازند و به جای کمک به یکدیگر، به جان هم افتند و در پی تصرف اموال و سرزمین‌های هم برآیند و برای ریختن خون یکدیگر آستین بالا زنند دیر یا زود می‌شوند. چنین ملتی، کشورش می‌شود و افرادش و بدبخت می‌‎شوند. 2️⃣ پیامبر گرامی اسلام در خصوص کینه فرمودند: امت‌های قبل در شما نفوذ کرده است؛ و که تراشنده است؛ البته نه تراشنده موی؛ بلکه تراشنده دین. به خدایی که جان محمد در کف اوست، به نمی‌روید تا شوید و مؤمن نمی‌شوید تا یکدیگر را بدارید. آیا می‌خواهید کاری را به شما بیاموزم که اگر بکنید، یکدیگر را دوست خواهید داشت؟ به همدیگر کنید. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص 13 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ 💢 شماره نسخه: 51go ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی مشهد ✓ خط: تحول یافته یا سبک نوین بر اساس دسته بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 248 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 85*109 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: کاغذ ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 21 سطر ✓ نشان پایان آیات: چهار نقطه مستطیل که به شکل لوزی روی هم قرار گرفته‌اند. ✓ علامت تخمیس: حرف هاء در متن و یک قندیل مذهب و طلایی با نوار لاجورد در حاشیه ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی‌رنگ در متن و یک شمسه زرین در حاشیه که در میان آن، کلمه عشر رسم شده است. ✓ نقط الاعجام: تمام حروف در این نسخه نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از علائم خلیل بن احمد ❇️ استفاده از یک دایره قرمز رنگ برای نشان دادن مواضع وقف ✅ نام و تعداد آیات سوره در یک قاب مستطیل و مذهب نوشته شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 12 آذر 1403 🔅 ثُمَّ اَنتُم هٰٓؤُلآءِ تَقتُلونَ اَنفُسَكُم وَتُخرِجونَ فَريقًا مِنكُم مِن دِيارِهِم تَظٰهَرونَ عَلَيهِم بِالاِثمِ وَالعُدوانِ وَاِن يَأتوكُم اُسٰریٰ تُفٰدوهُم وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيكُم اِخراجُهُم اَفَتُؤمِنونَ بِبَعضِ الكِتٰبِ وَتَكفُرونَ بِبَعضٍ فَما جَزآءُ مَن يَفعَلُ ذٰلِكَ مِنكُم اِلّا خِزیٌ فِی الحَيوٰةِ الدُّنيا وَيَومَ القِيٰمَةِ يُرَدّونَ اِلیٰٓ اَشَدِّ العَذابِ وَمَا اللهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعمَلونَ (بقره/85) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (بقره/85) ثُمَّ: با اين همه... اَنتُم هٰٓؤُلآءِ: شماها، اين شماها تَظٰهَرونَ عَلَيهِم: [در حالی‌که] يکديگر را عليه آنان کمک می‌دهيد، عليه آنان پشتيبان يکديگر می‌شويد. 📝 در اصل، «تَتَظاهَرونَ» بوده؛ جمله حاليه است. الاِثمِ: گناه، کار زشتی که استحقاق ملامت و مذمّت دارد. العُدوانِ: ظلم، افراط در ظلم يَأتوکُم: بيايند به نزد شما. اُسٰریٰ: اسيران؛ 📝 اُسٰریٰ حال است، يعنی در حالی‌که در دست دشمن اسير هستند، آنها را نزد شما بياورند و آنها از شما کمک بخواهند. تُفٰدوهُم: فديه آنها را پرداخت می‌کنيد که آزاد شوند. 📝 يا از خود آنها فديه می‌گرفتيد و آزادشان می‌کرديد (در اين صورت «يَأتوکُم اُسٰریٰ» يعنی «اسير شما شوند»). وَهُوَ: در حالی‌که مطلب از اين قرار است که... فَما: پس نيست، يا پس چيست؟ الحَيوٰةِ الدُّنيا: زندگی نزديكتر و دم دست. القِيٰمَةِ: برخاستن از قبور. يُرَدّونَ: برگردانده می‌شوند. مَا اللّٰهُ بِغافِلٍ = مَا اللهُ غافِلًا: خدا غافل نیست. 🔸منبع: ، ج1، ص43 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹