eitaa logo
مُستَبین
983 دنبال‌کننده
109 عکس
29 ویدیو
33 فایل
تاریخ و معارف. برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قصه بجای تاریخ 🎤 سخنی از استاد مورخ و محقق رسول : 🧶 ما از یک جایی به بعد [به جای تاریخ‌نگاری] داریم. 🔖 اشکال این است که داستان‌ها، صورت تاریخی به خود گرفته. 📌 نمونه‌ای از عصر حاضر و پردازش داستانی درباره نوفل‌لوشاتو. 😳 سالها بعد، حتی ناشر از نویسنده نمی‌پذیرد که بوده است 🖤 تیپ کار عاطفی اینطور است. (ع) را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/Mostabin
لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَىٰ رُكْنٍ شَدِيدٍ 🤲 اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ 🤲 اللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيب‏
تحریف حدیث عمار در صحیح بخاری.pdf
1.04M
حدیث شهادت عمار 🏴 از شهیدان سرشناس در جنگ صفین جناب عمار بن یاسر بزرگ و یار بود. 📅 این حادثه بنا به مشهور در ماه صفر اتفاق افتاده و در تقویم کشور ما این روز به عنوان یادمان این شخصیت بزرگ انتخاب شده است. 📌 مهم‌ترین حدیثی که درباره او بیان شده، این سخن پیامبر است که به او فرمود: تو را گروهی طغیانگر خواهند کشت / تقتلک الفئة الباغیه (یا خطاب به دیگران فرمود: تقتله...) 🗡 این پیش‌گویی نقش مهمی در جنگ داشت و عده‌ای را که درباره این نبرد و حقانیت (ع) تردید داشتند متحول کرد. 🗞 مقاله پیوست درباره این حدیث در کتاب بخاری گفتگو می‌کند. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
با تشکر از همراهانی که مطالب مستبین را دنبال می‌کنند؛ طبعاً و حتماً عزیزانی که در انتقال مطالب فجازی فعالند، به اخلاق رسانه‌ای پای‌بند هستند و هنگام نقل مطالب دیگران به صورت باز ارسال (فوروارد) اقدام می‌کنند. یا دست‌کم آدرسی از پیوند مورد نظر در بازنشر آنان درج خواهد بود.
صحابی دوم کربلا 🔍 از میان افرادی که به عنوان رسول‌خدا در حادثه نام برده می‌شوند درباره دو نفر می‌توان با اطمینان سخن گفت زیرا آنان را صحابی دانسته‌اند. ☝️از انس بن حارث در متن شماره ۴۲ مستبین سخن گفته شد. 2️⃣ نفر دوم عبدالرحمان بن عبد رب انصاری خزرجی است، 🔴 او از راویان حدیث به شمار می‌رود. 📖 فُضیل رسّان گوید: او نزد تربیت شده و آموخته بود. @Mostabin 🔷 صحابه‌نگاران نام او را ثبت کرده و گفته‌اند وقتی (ع) در از مردم درباره پرسید، بیش از ده نفر از جمله عبدالرحمن بن عبد رب بلند شدند و گفتند شنیدیم فرمود: 📣 ألا إن اللَّه عز و جل وليّى و أنا ولىّ المؤمنين، ألا فمن كنت مولاه فعلى مولاه، اللَّهمّ وال من والاه‏ و عاد من عاداه، و أحب من أحبه و أبغض من أبغضه و أعن من أعانه‏. 👈 این همان کسی است که در صبح عاشورا بریر با او مزاح می‌کرد. ✍️ از غلام این عبدالرحمن گزارش می‌کند که آقایم به بُریر گفت چه وقت شوخی است؟! بریر گفت من به آنچه در انتظارمان است شادمانم. 📚 اسد الغابه ۳۶۶/۳ تاریخ الطبری ۴۲۳/۵ (تاریخ و معارف) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار 50 ثارالله در بیان آل‌الله نویسنده: محسن رفعت ناشر: دانشگاه حضرت معصومه چاپ اول ۱۴۰۳ ـ ۴۸۶ص 🎤 این کتاب مقتل روایی امام حسین(ع) و گزارش تحلیلی روایات عاشورایی از زبان معصومان است. 🔍 برخی عناوین فصول ۱۳ گانه کتاب عبارتند از: روایات عاشورایی معصومان از سوگواری پیامبران بر شهادت امام (ع)؛ روایات ولادت و کودکی او؛ روایات مربوط به حضور امام در مدینه و مکه؛ روایات از شب و روز عاشورا؛ روایات مربوط به حوادث طبیعی و روایاتی از معصومان درباره حرکت اسیران از کربلا تا مدینه. 👈 این اثر با گردآوری جامع روایات و تحلیل برخی از این روایات، به ژرف‌نگری مخاطب در مقتل‌خوانی معصومان در خصوص شهادت امام حسین(ع) تعمیق می‌بخشد و هدف ایشان را در تبیین باورهای عاشورایی بازخوانی و بازنمایی می‌کند. 🖇 برای اطلاع از چگونگی تهیه کتاب به پیوند شماره ۴۳ مستبین مراجعه کنید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
درود بر آزادگان ایامی از ماه صفر که اسیران کربلا در راه بازگشت از شام به حجاز هستند، با روزهائی از مرداد که آزادگان سرافراز به آغوش وطن بازگشتند، مصادف شده است. یاد این مجاهدان را گرامی می‌داریم و صبر و مقاومتشان را می‌ستائیم.
سفر امام چهارم به عراق 💡 حضور امام (ع) در و و زیارت آنجا همراه برخی یارانش مشهور است؛ 📍 اما درباره سفر امام (ع) از مدینه به کمتر سخن گفته می‌شود. @Mostabin 🖇 بنا به گزارش‌های متعددی، امام چهارم شیعیان از مدینه به عراق سفر کرده و قبر پدرش و جدش را کرده است. 🐪 از آنجا که این سفر به صورت پنهانی و غیر رسمی انجام شده، جزئیات آن از جمله زمانش برای ما روشن نیست. 1️⃣ ابوحمزه برای اولین بار آن حضرت را در کوفه دیده و از خوشحالی خواسته است خود را روی پاهای امام بیندازد که با ممانعت ایشان روبرو شده است. برای ارسال پیام‌ها به دیگران از گزینه باز ارسال (Forward) استفاده کنید. در ایتا 👈 https://eitaa.com/Mostabin
گریه بر سیدالشهدا به چه قیمت؟ ✂️ برشی از گفتگوی آیت الله علیدوست با ایکنا (بخش اول) ✅ عاشورا هم پدیده تاریخی و هم دینی است، قطعاً رنگ دینی عاشورا بسیار پر رنگ‌تر است؛ باید رویکرد جامع داشته باشیم. 😥 اشک‌ گرفتن ارزش است ولی لازم نیست اشک را از روایات و گزارش‌های ضعیف بگیریم؛ 🔵 هنر مداح و واعظ این است که در همین تراث موجود به هدف خود برسد. ⛔️ رویکرد ما ماکیاولیستی نیست که بگوییم «هدف، وسیله را توجیه می‌کند و اگر هم بگوییم اشکالی ندارد زیرا برای امام حسین(ع) است و برای گرفتن اشک»؛ دروغ بد است به خصوص اینکه برای عزاداری امام (ع) به کار برود. 💧بچه خردسال در گرمای ظهر روز عاشورا روی دستان پدر قرار گرفته است بدون اینکه شیری خورده باشد و تشنگی به او فشار می‌آورد و رنگ در صورت ندارد؛ همین مقدار می‌تواند انسان را محزون کند و اشک را درآورد. 🔗 ولی اینکه بخواهیم چیزهای دیگری به آن اضافه کنیم مانند اینکه عمر سعد به حرمله گفت مگر سرخی گلوی علی اصغر را نمی‌بینی و هم بگوید چرا، پس بزن و یا اینکه امام فرموده باشند اگر فکر می‌کنید من آب برای خودم می‌خواهم این بچه را بگیرید و سیراب کنید… این موارد در حادثه وجود ندارد زیرا وقتی امام، (ع) را از مادر گرفت همانجا تیر به بدن ایشان خورد. حالا آیا ضرورت دارد ما این مسائل را افزوده کنیم. با همراه شوید: https://eitaa.com/Mostabin
زمان عزاداری‌ها مدیریت شود برشی از گفتگوی آیت‌الله علیدوست با ایکنا (بخش دوم) 💥 ما به اندازه کافی می‌توانیم از عاشورا بگیریم و به واسطه حقایق از مردم گریه بگیریم لذا نیازی نیست که چیزی بر آن بیافزاییم زیرا باعث لوث و سست شدن پیام خواهد شد. 🎯 هر چیزی باید روی مرز باشد؛ فرمودند: خیر الامور اوسطها؛ نباید مجالس آنقدر زیاد شود که لطافت و نفیس‌بودن آن از بین برود؛ مثلا در محلی اگر دو ماه محرم و صفر صبح و ظهر و شب مراسم باشد زیاد است ➖ یا اینکه دائما ایام عزا را توسعه بدهیم درست نیست ولی نباید این بهانه‌ای برای کمرنگ‌شدن و بی‌رونقی مجالس عزا باشد مثلا محرم و صفر با غیر محرم و صفر فرقی نکند؛ اینجا نوعی مدیریت لازم است که خود هیئات و مردم باید آن را لحاظ کنند. 🔴 اگر بخواهیم مجالس عزای امام حسین(ع) را سیاسی کنیم و مراد از سیاسی هم جناحی است، این به شدت خطر است؛ اسمش سیاسی است ولی واقعیت آن است. 🏴 مجلس امام (ع) باید محترم بماند و جایگاه خودش را حفظ کند ولی اگر تطبیقاتی باشد مثلا اینکه غیرت دینی (ره) سبب شد تا انقلاب رخ دهد و ما هم امروز باید غیرت دینی داشته باشیم، این خوب است و نباید به بهانه سیاسی بودن به آن بتازیم. 📌 مجالس باید مجلس معرفت‌افزایی باشد و حتی مسائل گفته شود. 🎤 گفتگوی کامل استاد را در پیوند شماره ۴۴ مستبین ببینید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 نمازت را خوانده‌ای؟ 👏 درود بر شاعران متعهدی که مضامین پرمحتوا می‌سرایند 🎧 پیشنهاد می‌کنم این اجرای باسم را یکبار با دور کُند بشنوید و به ترجمه زیرنویس دقت کنید 🚶آی پیاده‌ای که برای حسین(ع) می‌روی به او چه خواهی گفت؟ جواب بده 🤝 بر عهد خود (با حسین) باقی باش چشمانت را از نگاه به غیر حسین(ع) پاک کن و از غیبت دیگران! گذشت، چشم‌پوشی، بخشش 🚶‍♂️ای که برای (ع) پیاده می‌روی صفات و او را هم بیاموز در شرایط سخت، نمازش را رها نکرد 👈 از زندگی پر برکتش عبرت بگیر شیطان را رها کن و قرآن را بگیر هوی و هوس را فراموش کن بگذار تو را حسینی بخوانند در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
جابر زائر بینا 📆 مهم‌ترین رویداد تاریخی اربعین سال ۶۱ زیارت انصاری صحابی مشهور رسول‌خدا و دوست امام (ع) از قبر مطهر آن حضرت است. 2️⃣ هر چند برخی از دوم یعنی سال ۶۲ هم سخن می‌گویند ولی هر اتفاقی رخ داده باشد همان سال اول است و بحث از سال دوم معنا ندارد. 🗓 گزارش زیارت جابر را شیخ الطائفه در کتاب دعایی عبادی و تقویمی خود مصباح المتهجد و سلاح المتعبد آورده و می‌نویسد: 🌞 در این روز حرم به مدینه بازگشت و جابر به آمد. ↩️ آنگاه را از امام (ع) روایت می‌کند. ➕ بعدها ذریه شیخ از دیدار و اهل‌بیت سخن می‌گوید. 🕶 ‏آنچه شهرت یافته این است که جابر در این سفر نابینا بود، 👁 اما دکتر ستار در بررسی کوتاهی به این نتیجه رسیده که نابینایی جابر در اواخر عمر او رخ داد و بنا به شواهدی، هنگام زیارت اربعین بینا بوده است. 👈 این یادداشت را در پیوند شماره ۴۵ مستبین مطالعه کنید. (ع) کانال را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/Mostabin/568
هدایت شده از حامد کاشانی
اهانت، تحریک و ایجاد سر و صدا به اسم حزب اللهی گری آن هم در کشور برادر و همسایه، قطعاً خلاف نظر اهل بیت علیهم السلام و همچنین مغایر با نظر مسئولان نظام اسلامی است. یقینا توهین آن افراد به گروهی از شیعیان که در حال خدمت به زوار سیدالشهداء علیه السلام بودند، از نفهمی و سبکسری و به احتمال زیاد به قیادت عامل نفوذی بیگانه بوده. باید یاد بگیریم با مخالف خود آن هم با شیعه‌ی امیرالمومنین علیه السلام درست رفتار کنیم. این رفتار ها میتواند جاهلانی را برای مقابله به مثل و به هم زدن شکوه خدمت مواکب و عظمت اربعین تحریک کند. اللهم إلیک نشکو فقد نبینا و غیبة ولینا وعجل لولیک الفرج
پیامبر و حسنین ✂️ برشی از مقاله پیامبر در دانشنامه اهل‌بیت؛ 👆 اینکه امام و امام علیهماالسلام فرمودند پیامبر نوه‌ای جز ما ندارد 👆 👈 با اینکه زینب دختر هم دو فرزند (علی و امامه) داشته است، چگونه سازگار است؟ پاسخ: @Mostabin 🗡 علی فرزند ابوالعاص و نوه رسول‌خدا در کودکی از دنیا رفت و یا به نقلی در جنگ یرموک (سال ۱۵) شهید شد. ❗️ از امامه هم پس از ازدواج با و شهادت آن حضرت اطلاعی در دست نیست و گویا چندان حیات نداشته است. 🕐 آنچه منبع مطمئن‌تری دارد سخن امام حسین(ع) است که مربوط به حادثه کربلاست (سال ۶۱) و در مقابل کوفیان چنین فرمود. 🔶 به علاوه از این چند خبر برداشت می‌شود که منظور این دو امام از نوه پیامبر، اشاره به وراثت از او در مسئله است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
بارگاه امام دوم ✍️ ابن اثیر ذیل حوادث سال ۴۹۵ می‌نویسد: در این سال منظور بن عماره حسینی فرماندار از دنیا رفت. او کسی بود که معمار اعزامی از برای ساختن گنبدی بر قبر حسن بن علی[ع] و عباس عموی پیامبر را کشت. 🏗 این معمار قمی از سوی مجدالملک فرستاده شده بود. توضیحات @Mostabin: ۱ـ مجد الملک وزیر شیعی دولت در سده پنجم است. 🤝 این وزیر عالم که خدمات بسیاری مانند تقریب بین و سنی انجام داد؛ به بهانه‌ها و اتهاماتی در سال ۴۹۲ق به شهادت رسید. ۲ـ از محلات قدیمی قم است (براسون) که آن را واقع در مسیر و امام‌زاده غریب کنونی یا در محل شهرک ولایت امروزی می‌دانند. ۳ـ با توجه به اینکه مجد الملک را بانی بقاع و گنبد حرم ائمه می‌دانند، به نظر می‌رسد شهادت آن معمار پس از اتمام بنا بوده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
پیامد جعل حدیث از نگاه ثامن الحجج 📌 امام (ع) به ابراهیم بن ابی‌محمود (که از یاران او و راوی موثقی است) فرمود مخالفان ما خبرهایی را درباره فضائل ما کرده‌اند که به سه دسته تقسیم می‌شود: 🔥 دسته اول روایاتی است که درباره ما می‌کند 🧩 دسته دوم روایاتی که در حق ما کوتاهی کرده (جایگاه درست را بیان نمی‌کند) 🪓 دسته سوم روایاتی است که از دشمنان ما بدگویی می‌کند. 🗡 وقتی مردم روایات غالیانه (دسته اول) را می‌شنوند شیعیان ما را تکفیر می‌کنند و می‌گویند شیعه قائل به خدایی ماست ⭕️ وقتی روایات کوتاهی در حق ما را می‌شنوند بدان معتقد می‌شوند [در حالی که جایگاه ما بالاتر از آنهاست] 😡 و وقتی بدگویی دشمنان ما را می‌شنوند در مقابل از ما بدگویی می‌کنند. خداوند فرموده به معبودهای مشرکان ناسزا نگویید که آنها هم به خدای یگانه دشنام می‌دهند (۱۰۸ انعام). ↩️ آنگاه امام فرمود: إِنَّ أَدْنَى مَا يَخْرُجُ بِهِ الرَّجُلُ مِنَ الْإِيمَانِ أَنْ يَقُولَ لِلْحَصَاةِ هَذِهِ نَوَاةٌ ثُمَّ يَدِينَ بِذَلِكَ وَ يَبْرَأَ مِمَّنْ خَالَفَهُ 👊 کمترین چیزی که سلب ایمان می‌کند آن است که کسی بر حرف ساختگی خود باورمند شود و بدان وسیله با مخالفان خود دشمنی کند. صلی الله علیک یا ابالحسن یا علی بن موسی را به دوستان خود معرفی کنید. https://eitaa.com/Mostabin
جشن گمشده روز فداکاری 🗒 یادداشتی از استاد محمد الله‌اکبری 🛌 شب اول ؛ لیلة المبیت است. شبی که علی(ع) در رختخواب پیامبر خوابید تا آن‌حضرت از دشمنان رهایی یابد. 🌙 شبی که سزاوار بود هزار سال پیش به جشنی جهانی تبدیل می‌شد اما منافع قبیله‌ای و دینی و هوی و هوس برخی مانع آن شد. ✍️ بسیاری از مفسران، شأن نزول آیه شِراء یا آیه را این فداکاری امام علی(ع) در آن شب می‌دانند. 📖 و مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ (۲۰۷ بقره) @Mostabin 💡شیعیان از نکوداشت و بزرگداشت خاطره‌های شیرین خود همانند این روز غفلت کرده‌اند چون پیش از آن دو ماه مشغول عزاداری بوده‌اند. 📣 نام‌گذاری چنین روزی به «روز فداکاری و جوانمردی» بسیار مناسب و در خور توجه است. https://eitaa.com/Mostabin