فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصائب امیرمؤمنان
🎤 امام موسی صدر میگوید علی(ع) سه مصیبت داشت:
1️⃣ یکی مظلومیت و شهادتش که حداکثر ۶۰ سال طول کشید
2️⃣ دوم ظلم به فرزندانش که حداکثر ۳۰۰ سال طول کشید
3️⃣ اما سوم و مصیبت بزرگ او در عملکرد شیعیان اوست
⛔️ بد اخلاقی، غش در معامله، بیسوادی و…
⁉️ آیا درست است جامعه ما از همه جوامع عقبتر باشد؟
😔 ما چه پیروانی برای علی(ع) هستیم؟؟
🔍 امروز جهان نمایشگاه است و همه رفتار ما را میبینند.
📌 سید موسی صدر، عالم نواندیش و تأثیرگذار در عرصه جهانی (متولد ۱۳۰۷ قم) به سال ۱۳۵۷ طی سفر به لیبی ناپدید شد.
📘 سخنان فوق در سال ۱۳۵۰ به مناسبت ولادت امیرمؤمنان در کاشان ایراد شده و در کتاب «علی(ع) موحد بود و بس!» آمده است.
ر.ک: به سایت ایشان در متن شماره ۳۱ مستبین.
#امیرالمؤمنین
#ماه_شهادت_علی(ع)
#مستبین را به دوستان خود معرفی کنید.
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
تبریک و استدعا
فَتَفْرَحُ الْمَلَائِكَةُ وَ تَسْتَبْشِرُ وَ يُهَنِّئُ بَعْضُهَا بَعْضَاً بِمَا يُعْطِي اللَّهُ هَذِهِ الْأُمَّةَ إِذَا أَفْطَرُوا
🌹 عید سعید فطر را به همراهان گرامی کانال مُستَبین صمیمانه تبریک و تهنیت عرض میکنم.
🤲 از خدای بزرگ میخواهیم اعمال ناچیز ما را در این ماه قبول فرماید.
و هر خیر و برکتی که به محمد(ص) و آل او ارزانی داشته، به ما هم عنایت فرماید.
📌 تلاش شد در این ماه به مناسبت شهادت #امیرمؤمنان و مولای موحدان، هر دو روز مطلبی درباره آنحضرت تقدیم شود.
👈 از این پس روال قرار دادن مطالب هر از چندی و مناسبتی خواهد بود.
↩️ برنامه این است که بخاطر شلوغی فضای مجازی، کمتر مزاحم اوقات عزیزان شویم. ضمن اینکه تهیه و تنظیم برخی مطالب نیز زمانبر است.
🙏 لطفاًً با نظرات خود #مستبین را برای هر چه بهتر شدن یاری فرمایید و آن را به دیگران معرفی کنید 👇
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
هدایت شده از تابش آگاهی-تاملات عقلانی پیرامون دین
📌در توضیحالمسائل سیزده مرجع، همگی بالاتفاق کلمه فلان را نوشتند و نه فلان بن فلان. در کتب فقهی هم جستجو کردم غالب قریب به اتفاق، فقط فلان، ذکر شده و سخنی از اسم پدر میت نیست. البته در نقلی از سیدبنطاوس فلان بن فلان آمده است. نکته مهم آنست که حتی اگر مستند فلان بن فلان هم محکم و روایاتش متواتر هم بود باز این ادبیات، متعلق به جامعه عربی صدر اسلام است که افراد را به نام پدرشان صدا میزدند. امروزه که غالباً چنین سبکی وجود ندارد ذکر نام و نام خانوادگی میت کافی است[مثلاً خدایا ثوابش را برای روح حسین احمدی بفرست] لذا تلفظ نام پدر میت، ضرورتی ندارد و بیان معادل این عبارت به هر زبانی کافی است.
#تدین_عقلانی
@tabeshe_agahi
معرفی برنامه پرسمان تاریخی
پاسخ به سؤالات مربوط به تاریخ اسلام و زندگانی اهلبیت(ع)
رادیو معارف
جمعهها ساعت 4 تا 4:45 عصر
آدرس برنامه و آرشیو پاسخها:
http://radiomaaref.ir/programhome/?m=045102
لینک نمونه پاسخها در پیامرسان ایتا
https://eitaa.com/radiomaaref/7629
https://eitaa.com/radiomaaref/8021
https://eitaa.com/radiomaaref/8411
#مستبین
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️درگذشت ویلفرد مادلونگ، اسلام شناس بلندپایه آلمانی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 صبح امروز پرفسور مادلونگ اسلام شناس شهیر آلمانی در آستانه نود و سه سالگی درگذشت. پروفسور ویلفرد مادلونگ در ۲۶ دسامبر ۱۹۳۰م (مطابق ۵ دی ۱۳۰۹ش) در شهر اشتوتگارت آلمان متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی و متوسطه به دانشگاه قاهره رفت و لیسانس تاریخ و ادبیات اسلامی را در سال ۱۹۵۳ دریافت کرد.
۰
🔸وی سپس به تحصیلات عالی در زادگاه خود ادامه داد و در سال ۱۹۵۷م از دانشگاه هامبورگ درجه دکتری در مطالعات اسلامی دریافت کرد. مادلونگ رساله دکتری خود را تحت نظر اسلامشناسان آلمانی همچون اشتروتمان (R. Strothmann) و اشپولر(B. Spuler) به پایان رساند. او سه سال (۱۹۵۸-۱۹۶۰م) وابسته فرهنگی سفارت آلمان غربی در بغداد بود و سپس زندگی علمی خود را در زمینه اسلامشناسی دنبال کرد.
🔹مادلونگ در اردیبهشت ۱۳۹۷ش در مراسم اختتامیه کنگره بینالمللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» که تحت اشراف آیت الله مکارم شیرازی در قم برگزار شد، شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام (مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
صفحات اولیه و جلد کتاب بهرهمندی.pdf
1.68M
📚 معرفی آثار 38
📃 فهرست مطالب و صفحات اولیه اثر جدید:
بهرهمندی فقه از تاریخ
انتشارات المصطفی
چاپ اول ـ اسفند 1401
📘 در این کتاب بررسی میشود:
🔍 دانش فقه در مسیر شکلگیری و استنباط احکام چه تعاملی با تاریخ داشته است؟
شناخت رویدادهای تاریخ صدر اسلام، چه کمکی به درک بهتر زمینههای شکلگیری فقه و صدور فتاوا و احکام آن دارد؟
⁉️ روش تاریخی چگونه در بهرهمندی از منابع در فقه مساعدت میکند؟
📌 منازعات مذهبی در تاریخ، چه جایگاهی در استنباط داشته است؟
اهمیت شناسایی تغییر و تطور تاریخی واژگان فقهی چه اندازه است؟
↩️ نمونههایی چون غیبت مخالف یا نگاه اجتماعی به زن در بافت تاریخی و سیر رویدادهای گذشته چه تأثیری بر فقه و نگاه فقیهان دارد؟
👨🎓این کتاب رساله دکتری رشته تاریخ اهلبیت(ع) به راهنمایی استاد رسول جعفریان بوده است.
#مستبین از نظرات و نقدهای صاحب نظران بخصوص متخصصان رشتههای فقه و حقوق استقبال میکند.
معرفی و خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=71017
https://buy-pub.miu.ac.ir/product/4410385
این جعفری است و مرا خوشحال میکند
امام صادق(ع) به یکی از یارانش فرمود به کسانی که فکر میکنی سخن مرا میشنوند و اطاعت میکنند، سلام مرا برسان و آنان را به تقوا سفارش کن،
و تلاش برای خدا
و راستگویی
و امانت داری
و سجده طولانی
و همسایه داری
↩️ پیامبر هم همینها را برای مردم آورد
و فرمود حتی یک سوزن را به صاحبش برگردانید.
📌 آنگاه امام صادق(ع) فرمود:
هر کدام از شما که در دینش پارسا، راستگو، امانتدار و با مردم خوشخُلق باشد؛
دیگران خواهند گفت این جعفری است و این مرا خوشحال میکند ✅
ولی اگر خلاف این رفتار کند ننگ من است و آبروی مرا برده است.⛔️
📃 کافی، ۶۳۶/۲
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
لعن برتر از صلوات نیست
🤲 صلوات (دعا و درود) بر پیامبر به اندازهای اهمیت دارد که در قرآن آمده و خدای متعال بدان اقدام و توصیه کرده است.
📖 آیه مشهوری که همه حفظ هستند:
إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليما
⛔️ اما گاهی شنیده میشود که ثواب #لعن بیش از #صلوات است!
@Mostabin
📌 دو دلیلی که برای این مطلب ذکر شده، جعلی و بدون مدرک است.
1️⃣ میگویند امیرمؤمنان به کسی که در حال طواف مشغول لعن بود سلام نکرد و فرمود نخواستم تو را از این ثواب مهم باز دارم که ثوابش از صلوات بیشتر است.
🔍 این مطلب در کتاب مجمع النورین اثر ابوالحسن مرندی آمده که حدود صد سال پیش نوشته شده و هیچ اعتباری ندارد.
👈 درباره این نویسنده دوره قاجار به متن شماره ۳۲ مستبن مراجعه کنید.
2️⃣ میگویند خیاطی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت لباسی با ذکر لعن دوختهام و لباسی با ذکر صلوات؛ امام اولی را ترجیح داد.
⚖️ این سخن در هیچ منبع معتبر و حتی غیرمعتبری نیامده و معلوم نیست ساخته و پرداخته کیست.
✅ البته اصل لعن ظالمان قابل انکار نیست و در قرآن نیز بر آن تأکید شده است.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
خادمان امام رضا.mp3
3.39M
صلی الله علیک یا ابا الحسن الرضا(ع)
تقدیم به زائران و خادمان ثامن الحجج
#امام_رضا
#مُستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
مُستَبین
.
مردی از قم
در کتاب بحار روایتی به نقل از امام کاظم(ع) وجود دارد که پس از انقلاب اسلامی شهرت یافته و بر حرکت امام خمینی(ره) تطبیق شده است.
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ(ع) قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا يَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ يَتَوَكَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ.
اصل این روایت در کتاب تاریخ قم بوده که گویا مرحوم مجلسی از اصل عربی کتاب (نوشته قرن ۴) نقل کرده است.
آنچه امروزه در دست است، ترجمه کتاب قم است که در اوایل قرن نهم به فارسی برگردان شده و این روایت با تفاوتی اندک در آن آمده است (ر.ک: ص ۲۷۷ چاپ مرعشی).
@Mostabin
فارغ از مباحث منبع و سند، و بدون هر گونه افراط و تطبیقگرایی در اخبار، و با احترام به هر برداشتی که ممکن است دیگران داشته باشند میتوان گفت:
هیچ بعید نیست چنین مطلبی از امام معصوم صادر شده باشد. زیرا آن حضرات از طریق رسولخدا به وحی متصل بودند و میراثی چون کتاب علی(ع) در دست داشتند و بنا به روایاتی از کتاب کافی و بصائر؛ محدَث (طرف گفتگوی فرشتگان) نیز بودند.
از سوی دیگر، هرچند در اخبار مدح و ذم شهرها و مناطق و گروهها انگیزه جعل فراوان وجود دارد، اما در این خبر انگیزهای برای جعل به چشم نمیخورد. چون نه در تاریخ کسی را سراغ داریم که در قم قیام مهمی کرده و یاران و مردمانی چنین مقاوم (که در روایت وصف شده) داشته باشد و نه در عصر امام کاظم(ع) یا تألیف تاریخ قم (اصل عربی سده ۴ یا ترجمه فارسی سده ۹) دلیلی بر جعل روایت سراغ نداریم.
برداشت خود امام خمینی هم نزدیک به این بود اما تأکید کرد که: «ما نمیدانیم، ممکن است».
بنابراین نباید چنین مطالبی با قطع و یقین بیان شود؛ اما تطبیق خبر امام کاظم(ع) نیز دور نیست.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
غفیله فاطمی نیا.mp3
1.25M
یزید و نماز غفیله
📃 در روایات اهلبیت بر ۳۴ رکعت نافله (دو برابر نمازهای واجب) تأکید شده و ۵۱ رکعت نماز شبانهروز از صفات مؤمن دانسته شده است.
در عین حال شیخ صدوق روایتی درباره نماز ساعت غفلت (بین مغرب و عشا) نقل کرده و شیخ طوسی کیفیت آن را بیان کرده است (مصباح، ۱۰۶/۱).
🤲 این نماز به غفیله شهرت یافته و امروزه نزد ما بیش از آن نوافل اصلی اهمیت یافته است.
@Mostabin
🎤 برخی درباره این اهمیت و ثواب این نماز، میگویند یزید از امام سجاد(ع) خواست راهی برای توبه به او یاد دهد و آنحضرت نماز غفیله را به او آموخت.
❌ اما چنین مطلبی در منابع معتبر و غیرمعتبر یافت نمیشود.
👆 توضیح بیشتر در صوت پیوست آمده که مرحوم فاطمینیا از بیان مطالب بیمدرک گلایه میکند.
#نوافل
#یزید
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در خصوص پیام پیشین،
یکی از دوستان گرامیام مطلب زیر را فرستاده است 👇
بنابراین در کتب غیرمعتبر یافت میشود.
با تشکر از ایشان و همه همراهان مستبین
📌 درباره مطلب مربوط به یزید و نماز غفیله؛
مرحوم آقای پیشوایی میفرمود این مطلب در کتابی به نام «ریاض القدس» آمده است.
مراجعه کنید به چاپ اسلامیه، ج2، ص332.
این کتاب در صد سال اخیر نوشته شده است.
نویسنده آن صدرالدین واعظ قزوینی، خطیب و ادیب تهرانی که حدود 1330ق وفات كرد.
بهرامی خشنودی
شعر طنز دکتر بازی
🙏 با اعتذار و احترام به همه استادان و دکترهای واقعی
👈 و به امید استفاده صحیح از القاب علمی و قانونی
خاک ایران یکسر از دکتر پر است
هرکه دکتر نیست نانش آجر است
ملک ایران سرزمین دکتران
اینقدر دکتر نباشد در جهان
عابران هر خیابان دکترند
دانههای برف و باران دکترند
هم وزیران هم مدیران دکترند
بیشتر از نصف ایران دکترند
هرکه پستی دارد اینجا دکتر است
دیپلم ردی است، اما دکتر است
هرکه شد محبوب از ما بهتران
هرکه شد منصوب بالا دکتر است
هرکه رد شد از در دانشکده
یا گرفته دکتری، یا دکتر است
شعر نو مدیون دکترها بوَد
تو ندانستی که نیما دکتر است؟
شاعر تیتراژهامان دکتر است
مجری اخبار سیما دکتر است
آنکه مثل آفتاب نیمهشب
سر زد از صندوق آرا دکتر است
ای تو افلاطون و جالینوس ما
دکترایت نخوت و ناموس ما
در جهانی که پر است از نابغه
دکتری چندان ندارد سابقه
بیسبب افسردهای، غم میخوری
سرزمین ماست مهد دکتری
من نگویم، شاعران فرمودهاند
رخش و رستم هردو دکتر بودهاند
شاعران از رودکی تا عنصری
بیگمان دارند هریک دکتری
عارف شوریده دکتر مولوی
نام پایاننامه او مثنوی
وحشی و اهلی و صائب دکترند
تاجر و دهقان و کاسب دکترند
عالمان را خود حدیثی دیگر است
حجتالاسلام دکتر بهتر است
بحثهای جعل مدرک نانبری است
بهترین سرگرمی ما دکتری است
عدهای مشغول دکترسازیاند
عدهای سرگرم دکتربازیاند
شاعر: اسماعیل امینی
شهادت امام جواد(ع)
📃 بر اساس برخی روایات و بنا به دیدگاه شیخ صدوق در کتاب اعتقادات، همه امامان شیعه به شهادت رسیدهاند.
📘 اما شیخ مفید در کتاب کلامی ـ تاریخی خود الارشاد، ذیل زندگانی و تاریخ امام جواد(ع) مطلبی را مطرح کرده که محل بحث و گفتگو قرار گرفته است.
@Mostabin
🗞 مقاله بررسی دیدگاه شیخ مفید درباره شهادت امام جواد(ع) در مجله تاریخ اسلام با تفکیک سه رویکرد تاریخی، روایی و کلامی با کنکاش در این موضوع، کوشیده است شواهدی برای چگونگی شهادت ائمه ارائه نماید.
📌 همچنین با تکیه بر شواهد تاریخی، اختلاف این دو عالم بزرگ شیعی را نتیجه دو رویکرد متفاوت در بررسی موضوع دانسته است.
🖇 این نوشته در متن شماره 33 مستبین قابل دسترسی و مطالعه است.
صلی الله علیک یا اباجعفر یا محمد بن علی
#امام_جواد(ع)
#صدوق
# مفید
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
چهلم اموات و تعداد فرزندان
📌 از آداب و رسوم امروزی آن است که گفته میشود در برگزاری چهلمین روز درگذشت افراد باید تعداد فرزندان را از عدد ۴۰ کسر کرد.
⁉️ گویا اعتقاد به این موضوع از یک دهه هم تجاوز نمیکند و روشن نیست چنین تصوری از کجا نشأت گرفته و مرسوم شده است.
⏰ این موضوع نمونهای از تحول آداب و رسوم و جدّی شدن آن در طول زمان است.
🏰 اساساً معارف دینی جز تأکید بر حضور در تشییع، توصیهای درباره ختم، سوم، ششم، هفتم یا چهلم ندارد و جز حادثه #اربعین در خصوص سیدالشهدا مراسمی سراغ نداریم.
⬛️ البته آداب و رسوم امروزی و تسلیت به بازماندگان متوفی و بزرگداشت و فاتحه و قراءت #قرآن و دعا برای اموات عملی پسندیده است؛ هر چند متأسفانه برخی مراسمات امروزی، جز تشریفات و نام بردن از حاضران نیست و حتی گاه قراءت قرآن از سوی حاضران فراموش میشود.
@Mostabin
⛔️ آنچه در تاریخ اهلبیت داریم منع از پخت و پز در خانه متوفی و غذا بردن برای خانواده اوست که ما دقیقاً به عکس آن عمل میکنیم.
⚔️ وقتی #جعفر بن ابیطالب در نبرد موته به شهادت رسید پیامبر به دخترش #فاطمه(س) دستور داد تا سه روز برای #اسماء بنت عُمیس (همسر جعفر) غذا ببرد.
🔵 و امام صادق(ع) فرمود غذا خوردن نزد اهل مصیبت، رفتار اهل #جاهلیت است.
📚 الکافی، ۲۱۷/۳؛ من لایحضر، ۱۸۲/۱
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار ۳۹
نخستین اندیشه های شیعی؛ تعالیم امام محمد باقر(ع)
این کتاب اثر خانم ارزینا آر. لالانی (Arzina R. Lalani) پژوهشگر غربی است که به جهت مزایای آن، حدود ۲۰ سال پیش در ایران از سوی کتاب سال ولايت برگزیده شد.
✍️ نویسنده با مروری بر اندیشه امامت به زندگی امام #باقر(ع) و دوران آنحضرت میپردازد و از جریانهای درونشیعی بحث میکند.
📖 بخشی از کتاب به آموزههای امام پیرامون امامت و دیدگاه ایشان پیرامون توحید، ایمان، تقیه، قضا و قدر پرداخته است..
🧷 این اثر به زبانهاى مختلفی ترجمه و منتشر شده است.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خرافات قربانی
👀 بنا به گزارشهای تاریخی، از خرافات دوران #جاهلیت این بود که وقتی کسی خانهای میخرید یا کار جدیدی انجام میداد حیوانی میکشت تا از چشمزخم در امان بماند.
🐑 این رفتار از سوی رسولخدا منع شد؛ چنانکه برخی گفتهاند نزول آیه «لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ» ناظر به این رفتار بود که خون #قربانی را به در و دیوار میمالیدند.
@Mostabin
⛔️ در روایتی از امام #صادق(ع) نیز مالیدن خون عقیقه بر سر نوزاد، از اعمال دوران جاهلیت و شرک دانسته شده است.
🗞 المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ۸۰۸/۶؛ معانی الاخبار، ۲۸۲.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار ۴۰
↩️ ادامه دانشنامهها درباره امیرمؤمنان
۲ـ دانشنامه امیرالمؤمنین بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ
زیر نظر محمدی ریشهری
تهیه و نشر مؤسسه دارالحدیث
📆 این اثر در ۱۴ جلد به دو صورت سالشمار و موضوعی به زندگانی امیرمؤمنان پرداخته است.
🔖 عنوان عربی کتاب موسوعة الامام علی بن ابیطالب(ع) است که متن عربی در سمت راست و ترجمه فارسی در سمت چپ کتاب درج شده است.
✅ امتیاز دانشنامههای دارالحدیث آن است که علاوه بر جمعآوری مطالب، بخشی را به بررسی و تحقیق اختصاص داده است.
✂️ خلاصه این کتاب با عنوان گزیده دانشنامه و برگردانهایی از آن به زبانهای دیگر موجود است.
@Mostabin
۳ـ دانشنامه امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع)
📗 این کتاب در واقع دانشنامه نیست بلکه ترجمه کتاب مفصل مرحوم باقر شریف القَرشی با عنوان موسوعة الامام امیرالمؤمنین است که با عنوان دانشنامه منتشر شده است.
👈 بنابراین به تشابه نام این آثار باید توجه داشت تا با یکدیگر اشتباه نشود. ضمن اینکه هیچیک از سه اثر معرفیشده ساختار دانشنامهای ندارند.
✍️ باقر شریف عالم عراقی (درگذشته ۱۳۹۱ش)، زندگانی ۱۴ معصوم را نوشته و مجموع آنها در ۴۰ جلد با عنوان موسوعة سیرة اهلالبیت منتشر شده است. پنج جلد از این مجموعه به زندگی حضرت زینب، ابوالفضل العباس، مسلم بن عقیل و زید بن علی میپردازد.
#امیرالمؤمنین
#معرفی_آثار
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
حدیث یوم الدار.pdf
416.4K
یوم الدار تا غدیر
🪑 طرح مسئله جانشینی و تعیین امیرمؤمنان به وصایت بهوسیله رسولالله اختصاص به روز غدیر ندارد.
📅 بیست سال قبل از آن و در سومین سال بعثت، رسولخدا این موضوع را در دورهمی خاندان عبدالمطلب یا بنیمطلب مطرح کرد.
📌 نشستی که یوم الدار یا یوم الانذار نام گرفت.
🧷 یوم الدار روز اجتماع بستگان پیامبر در خانه او برای شنیدن دعوت به اسلام؛
🔗 و یوم الانذار اشاره به نزول آیه «أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبين» و دستور خداوند به فرستادهاش برای شروع دعوت رسمی خود با فامیل.
🎤 در آن روز پیامبر فرمود کیست که ایمان آوَرَد و وصی و خلیفه من باشد؟ در آن جمع فامیلی جز #علی(ع) کسی دعوت پیامبر را پاسخ نگفت و رسولخدا فرمود این علی جانشین من میان شماست.
@Mostabin
📣 در فاصله یوم الانذار تا غدیر خم، پیامبر(ص) بارها به اشاره و تصریح از جانشینی خود سخن گفت و علی بن ابیطالب(ع) را معرفی کرد.
🔵 اشاره به وصایت امیرمؤمنان در یوم الانذار در منابع معتبری چون تاریخ #طبری (۳۲۱/۲) آمده است: انّّ هذا أخي و وصیّى و خليفتي فيكم.
🟢 مقاله پیوست به بررسی حدیث یوم الدار پرداخته و شبهات مخالفان را پاسخ میدهد.
#یوم_الانذار
#امیرالمؤمنین
#غدیر
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
تأثیر عزاداری بر اخلاق و افسردگی.pdf
180.3K
بسم الله
و صلی الله علیک یا اباعبدالله
محرم ۱۴۴۵
مقاله اول:
تأثیر شرکت در عزاداریهای محرم بر وضعیت خُلقی و درجه افسردگی؛
جامعه آماری دانشجویان یک دانشگاه؛
مجله دست آوردهای روان شناختی
👈 این پژوهش به بررسی تأثیر شرکت در مراسم سوگواری مذهبی دهه اول ماه محرم بر سطح افسردگی شرکت کنندگان پرداخته است.
@Mostabin
↩️ فرضیه:
شرکت در عزاداریهای محرم سبب افسرده شدن افراد نمیشود.
📌 نتایج:
نتیجهگیری محقق آنست که آزمودنیهای سالم شرکتکننده در این پژوهش و همچنین عموم آزمودنیها پس از شرکت در مراسم عزاداری به سمت افسردگی پیش نرفتهاند، اما آزمودنیهای افسرده پس از شرکت در مراسم عزاداری به سمت بهبود پیش رفتهاند.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
آسیبشناسی عزاداری در ایران.pdf
698.7K
محرم 1445
📃 مقاله دوم: آسیب شناسی مراسم عزاداری با تاکید بر جامعه ایران
فصلنامه پاسخ، ش 26 ـ تابستان 1401
✍️ برخی آسیبها و آفات بررسی شده در این مقاله عبارتند از: اصل قرار گرفتن شور و تضعیف شناخت، تحریف هدف قیام، دروغ، بزرگنمایی، طرح مباحث موهن، قمهزنی، آلات موسیقی و استفاده از سبکهای نامناسب، کاسبکاری از طریق مجالس عزاداری، خرافات.
🔵 بارگذاری مقالات به منظور اطلاع رسانی و آشنایی با آراء مختلف است و همه مطالب آنها، الزاماً دیدگاه مستبین نخواهد بود.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
رابطه مجالس عزاداری با افسردگی.pdf
572.2K
محرم 1445
3️⃣ مقاله سوم:
بررسی و تحلیل رابطه برپایی مجالس عزاداری با افسردگی
فصلنامه پاسخ
@Mostabin
📌 نتایج:
نتایج پژوهش نشان میدهد که براساس هیچیک از ملاکهای مطرح در تشخیص ناهنجاریها و اختلالات روانی ازجمله «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM» نهتنها برگزاری مراسم عزاداری و ابراز رفتاری هیجانی غم از مصادیق ناهنجاری و یا اختلال افسردگی نیست؛ بلکه براساس پژوهشهای انجامگرفته اینگونه مراسمها باعث شادی، نشاط و آرامش است.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
مناسک عاشورا و دین ورزی.pdf
387.9K
محرم 1445
مقاله چهارم:
مناسک عزاداری و گفتمان کربلا در دینورزی اقشار فرودست شهری
نشریه مطالعات فرهنگی و ارتباطات
@Mostabin
گفتمان کربلا و هیئتهای عزاداری در سبک جدید آن در فضاهای شهری بخش اصلی و کانونی فعالیتهای دینی مردم و بالاخص جوانان فرودست شهری را تشکیل میدهد و مهم ترین گفتمان دینی آنهاست. این گفتمان چارچوب اصلی نگاه دینی آنها در فهم و برداشت از مذهب تشیع و باورها و مناسک آن و عمل بر مبنای این فهم را فراهم میکند.
مبنای تئوریک این تحقیق نظریات کلیفورد گیرتز (دین به مثابه نظام فرهنگی) است و از روشهای انسانشناسی تفسیری استفاده میکند.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
علل عدم بیعت امام با یزید.pdf
451K
محرم 1445
مقاله پنجم:
علل بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید
📘 دوفصلنامه سیره پژوهی اهلبیت شماره 12، سال 1400
✍️ حسین قاضیخانی
@Mostabin
چکیده
❓درباره چرایی عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید، دلایلی چون شخصیت فرزند معاویه، ویژگی شیعیان کوفه و سرنوشت الهی مطرح شده است.
🔍 اما بررسیهای تاریخی نشان میدهد امید بستن امام به کوفیان یا تن دادن به سرنوشتی محتوم تأثیر چندانی در عدم بیعت نداشته است. شخصیت یزید نیز تنها بخشی از علت است. تقابل جریان اموی ـ علوی و تلاش بنیامیه برای تخریب شخصیّت امام علی(ع) و شیعیان از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بیعت نکردن سیدالشهداست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
🔵 بر اساس شیوه معمول جامعه اسلامی با مرگ معاویه، انتخاب خلیفه باید به شورای مسلمانان واگذار میشد. در این صورت با توجه به شخصیت امام حسین(ع) و جایگاه اجتماعی و سیاسی ایشان، امکان داشت تا خلافت به خاندان اهلبیت بازگردد. در حالی که انتخاب یزید به ولیعهدی و تبدیل خلافت به حاکمیت موروثی برای همیشه بازگشت خلافت به اهل بیت را غیر ممکن میساخت.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin