شرح جامعه کبیره ۵.MP3
57.48M
✅مقدمه پنجم :وضع الفاظ
🔴برخی فصاحت و بلاغت قرآن را اعجاز شمردند
🔸زبان امر اعتباری است چرا که به اختلاف زمان و مکان و... متفاوت است
🔸معجزه باید امر تکوینی باشد
🔸ظاهر را اعجاز میشماریم در حالیکه در آن تصرف میکنیم
🔴راه برخی فلاسفه مشاء و برخی معتزله :
🔸الفاط قرآن اشاره به حقایق مجرد است
🔸تعبیر از آن ها به همان حقیقت برای مردم ممکن نیست
🔸پس باید به نحوی گفت که اکثر متوجه شوند
🔸سخن گفتن به نحوی که اقل متوجه شوند خلاف حکمت است
🔸در واقع مقصود از این الفاط تشبیه، استعاره، مجاز هایی است که حکایت از امور مجرد دارد
🔴راه عرفان و حکمت متعالیه :
🔸الفاظ موضوع له معانی مطلق اند
🔸هر لفظ یک حقیقت مشترک بین مراتب مختلف دارد که این لفظ برای آن حقیقت مشترک است
🔸آن حقیقت در هر مرتبه اقتضای خاص خود را دارد
🔸مثلا حیات موجود مادی با عقول و خداوند متفاوت است
🔸حقیقت مشترک در معنای حیات "دراک فعال" است
🔺بر این اساس هیچ مجازی در قرآن نداریم و هیچ آیه ای بر خلاف ظاهر معنا نمیشود
🔺باید معنای درست ظاهر را شناخت
#شرح_جامعه_کبیره
#استاد_موسوی
#صوت
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
🔴کلیپ صوتی ویژه نشست سالانه گروه فلسفه
🔴به زودی صوت کامل بارگذاری خواهد شد
#نشست_سالانه_گروه_فلسفه
#سنت_فلسفی
#استاد_موسوی
#کلیپ_صوتی
#صوت
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
✅سلسله تنازلي و وجود دهری اشیاء مادی
🔶نخستین همایش دانشجویی فلسفه
🔺دانشگاه تربیت مدرس
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
Musavi - Mirdamad.mp3
48.62M
🔸حق تعالی ثابت است
🔸اشیائی بودند که اکنون نیستند و چیز هایی میآیند که نبودند
🔸معلول از علت خود تخلف نمیکند
🔸وجود هر چیز به وجود علت اوست
🔸حق تعالی فاعل مطلق است
🔸این در کنار نکات پیشین این را مینماید که حق تعالی نسبت به وقایع حال فاعل است و نسبت به آینده الان فاعل نیست
🔺با توجه به معنای زمان فاعلیت خداوند مشمول زمان خواهد بود و این مستلزم تغییر در ذات است
🔴پاسخ میرداماد
🔸تمام اشیاء که در سلسله بی آغاز و انتهای زمانی موجود اند و به حسب زمانی مترتب اند، دفعة واحدة به حسب مرتبه دهر مجمتع اند و بینشان تقدم و تاخر نیست
♦️این پاسخ موجب تسلسل است
🔸تسلسل در جانب تنازل رخ نمیدهد
♦️اما با برهان تضایف میتوان این تسلسل را ابطال کرد
✅ابطال تسلسل با برهان تضایف در جانب علت صدق میکند ولی در جانب معلول نه!
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحَمدُ لِلّهِ ربِّ العالمینَ حَمداً أزلیّاً بِأبَدِیِّتِهِ و أبدیّاً بأزلیَّتِه ، سرمَداً بإطلاقِهِ، مُتجَلِّیاً مَرایا آفاقِه ، حمدَ الحامِدینَ دَهرَ الدّاهِرین صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ ، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ، ثمرة شَجَرة الیقین ، سیدة نساء العالمین ، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّةِ عین الرَّسولِ ، الزَّهراءِ البتول ، علیها الصّلوة و السلام.
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
#پرسش_و_پاسخ
❓آیا فلسفه اسلامی داریم؟
بخش اول :
از جمله مسائلی که ذهن بسیاری از دانشجویان فلسفه اسلامی را به خود مشغول داشته این است که آیا چیزی به نام فلسفه اسلامی داریم؟و یا اصولا تعبیر فلسفه ی اسلامی تعبیری مسامحی و بی مسمی است؟اگر فلسفه بر مبنای اندیشه آزاد و دارای روشی عینی است به گونه ای که هر کس با هر طرز تفکری و صرفا با التزام به مبادی و مقدمات خاص و روش معین به نتیجه مشخصی میرسد پس فلسفه اسلامی و غیر اسلامی معنا ندارد بلکه حداکثر میتوانیم بگوییم که فلسفه ای داریم ساخته و پرداخته ی حکیمان مسلمان که با نظر به جهان بینی و اصول عقائد خویش آن را ترتیب داده اند.مضافا به اینکه اصولا فلسفه در عالم اسلام ،یک دانش وارداتی است که از یونانیان اخذ شده و بدین لحاظ نیز ،عنوان فلسفه اسلامی ناشایست است .
✅این امر از سوی دو گروه مورد تاکید قرار میگیرد و به عنوان نقطه ضعفی بر آنچه فلسفه اسلامی نامیده میشود مطرح میگردد.
1⃣یک گروه مدعیان روشنفکری و متاثران از مکاتب فلسفی غرب، که خود بر اصناف گوناگون اند. برخی انسان های مومن متدینی هستند که بنده برایشان _از بابا اینکه اهل فکر اندیشه اند _احترام قائلم اما متاسفانه با عمق معارف دینی و فلسفه اسلامی _که آن را صرفا ادامه و پیرو فلسفه یونان میپندارند_آشنایی ندارند.
اصناف دیگر که در تدین کمرنگ بسر میبرند و شیفته ی هذچیز مدرن هستند با هرچیز سنتی مخالفند از جمله با فلسفه اسلامی.
2⃣گروه دوم مقدس کیشانی هستند که گمان میکنند با نفی فلسفه اسلامی به دین خدمت کرده و از این طریق ،باور های اصیل شیعی را تقویت مینمایند .
این عزیزان باید توجه کنند اشکالات برگرفته از مکاتب شکاک و حس گرا فقط به انتقاد از فلسفه اسلامی و اصول آن راضی نخواهند شد بلکه اساس دین را نیز مورد هجمه قرار میدهد.
آیا امروزه میتوان جز با بهره گیری از فلسفه اسلامی میتوان به مقابله با سیل بنیان کن اندیشه های الحادی برخاست؟اگر از فلسفه برای فهم معارف دینی کمک نمیگیرید لااقل در حد ابزار و در جهت پاسخ گویی به افکار الحادی و سفسطه های پیچیده ،از آن بهره بگیرید و اینقدر در حوزه ها طلاب را از فلسفه نترسانید.
⚠️در مورد عنوان فلسفه اسلامی _که بسیار با مسمی است_باید به نکات ذیل توجه کرد :
🔸فلسفه اسلامی علمی است که در پی یافتن و کشف حقیقت است و نظر به واقع دارد ،البته با روش برهانی و تمسک به بدیهیات عقلی و تا آنجا که در توان بشری است مسائل متعلق به مبدا و معاد از جمله اموری است که عقل در مورد آنها به کنکاش میپردازد.
🔸وحی نیز نظر به بیان واقع دارد که با هدف ائ در ارتباط است فی المثل اینکه ما در خارج جند مقوله داریم مسئله ای نیست که وحی در صدد بیانش باشد زیرا به طور مستقیم با هدف وحی در ارتباط نیست ،اما بیان حقایقی در مورد معاد ،مراتب خلقت ،اسما و صفات الهی،نحوه ارتباط حقتعالی با عالم و مانند آن از جمله اموری است که مسلما وحی و اولیا دین به آن میپردازند.
قطعا حقایقی وجود دارد که عقل صرف راهی به آنخا ندارد اما در شریعت از آنها خبر داده شده است برای حکیم مسلملان که حقانیت اسلام را با دلایل عقلی پذیرفته و به صدق وحی بر پیامبر عظیم الشان (صلی الله علیه و آله)معترف است ،آنگاه به گزاره ی دینی میرسد که در مورد موضوعی از حقایق خارجی عالم است _مثلا ارواح مهیم یا بداء_با صرف نظر از تعبد شرعی اش به تامل و تحقیق در مورد این موضوع جدید میپردازدکه عقل او تا قبل از نظر در وحی و شریعت حتی تصور آن را نیز نکرده بود .وی با توجه به توصیفاتی که از آن حقیقت شده شاید بتواند دلیل عقلی نیز بر آن اقامه کند.
🔷حال اگر فلسفه ای ،این چنین تاثیرری از اسلام پذیرفته باشد و برخی از موضوع و مسایل اش برگرفته از وحی بوده و در پرتو خصوصیات گفته شده برای آن برهانی عقلی بر مسئله اقامه کرده باشد سوال میکینم که به چه نامی یا پسوندی باید خوانده شود تا هم عقلی بودن و هم اثر پذیری از دین اسلام را نشان دهد؟آیا در این صورت نام فلسفه اسلامی بر آن نیست؟این فلسفه به سبب چنین تاثیری که از دین اسلام پذیرفته است و به مقداری که دعاوی آم مطابقت با واقع و دین _که حکایتگر قسمتی از واقع است_ دارد میتواند مقدس نیز باشد .
🔴نکته ی قابل ذکر این است که اگرچه اخذ صورت مساله از ادله نقلی و حل ان به طریق عقلی _به توضیحی که گذشت_مستلزم این نیست که راه حل و مقدمات و مبادی آن همگی موافق دین باشد بلکه باید آن را اثبات کرد اما در فرض ثبوت این توافق بی شک چنین فلسفه ای به نام اسلامی خوانده میشود و بخشی از مسائلی که در فلسفه اسلامی از زمان کندی تا کنون فراهم امده از جمله اموری است که قرآن و روایات در باب آن سخن گفته و بدان اهتمام داشته اند .
#استاد_موسوی
#مکتوبات
#آیین_اندیشه
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
📚کتاب "هستی از نظر فلسفه و عرفان"
🔸چاپ اول ۱۳۸۰ قمری و چاپ چهارم ۱۳۸۲شمسی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
🔸 این کتاب اولین کتابی است که مرحوم استاد علامه آشتیانی نوشته و در مدت ۲۰ روز در مدرسه علمیه نواب در سال ۱۳۷۹ قمری به اتمام رسانده اند، گویا این کتاب به عنوان پایان نامه تحصیلی برای ورود به دانشگاه فردوسی مشهد در نظر گرفته شده بود، کتابی مشتمل بر مباحث وجود که بر طریقه متالهین از حکما و محققین از عرفا نگاشته شده است.
🔸آیت الله العظمی آقا سید ابولحسن قزوینی در قسمتی از تقریظ خود بر کتاب مینویسد :
کتاب مزبور، بهترین کتابی است که در مباحث راجع به وجود نوشته شده است چه آنکه اکثر مباحث مشکله و معضله را به تحقیق وافی با بهترین اسلوب به مرحله وضوح رسانیده و جمیع نکات معنويه و صوريه را به کار برده اند و در مقام رد اوهام قاصرین، دقیقه ای از ذکر حقیقت مطلب فرو گذار ننموده است.
#جمال_جلال
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
مقدمه ششم.wma
8.55M
✅مقدمه ششم
🔴به حسب دستورات دینی مأمور به زیارت اولیا الهی هستیم
🔶بیان تشریعی خداوند، سر تکوینی دارد
🔹اولین مرتبه زیارت :
از نظر قرب مکانی نزدیک بشویم هرچه بیشتر به آن مکانی که بیشترین نسبت را با ظاهر امام دارد
🔸اگر زیارت خواند، به حسب الفاظ حسی ارتباط برقرار کرد، اگر مرقد امام را لمس کرد، لامسه اش زیارت کرده
♦️این تخفیف زیارت نیست بلکه اگر بدن ولی مطلق در یک مکانی قرار گرفت، آن مکان شرافت وجودی پیدا میکند، چراکه نسبتی با جسمی پیدا میکند که با یکی از ارواح عالیه اولیا در ارتباط است
🔺"طبتم و طابت الأرض التي فيها دفنتم"
🔹مرتبه باطني تر:
درک امور غیر محسوس مثل رؤیت امام
🔹مرتبه باطنی تر :
ادراک نور باطنی امام
🔺همه ی اینها متوقف بر یک نکته است باید بین زائر و مزور ارتباط باشد تا نور باطنی امام در آیینه وجودی این زائر منعکس بشود
🔺فما لم يجعل الله له نورا فما له من نور
✅فقره نخست :
السلام عليكم يا أهل البيت النبوة
🔴سلام
🔸همه ی اقوام برای شروع گفتگو از عبارتی استفاده میکنند که نشان دهنده مودت است
🔸سلام اسم خداوند است
🔸خداوند بر بندگان سلام داده
🔸سلام خداوند کمالی است که موجب رفع هر نقص است و اینکه کل نظام وجود تسلیم اوست
پیامبر آن مخلوقی است که از هر عیب و نقصی به حسب مراتب وجود مبراست و هم کل نظام وجود تسلیم محضر ایشان است
🔺سلام بنده بر بزرگان
اخبار از آن حقیقت باطنی سلام و اخبار از تسلیم خودش
#صوت
#استاد_موسوی
#شرح_جامعه_کبیره
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
✅کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین طوسی
#خواجه_نصیرالدین_طوسی
#استاد_موسوی
#صوت_کلاس
#صوت
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
khaje_nasirodin_tosi (online-audio-converter.com).mp3
2.17M
✅کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین طوسی
#خواجه_نصیرالدین_طوسی
#استاد_موسوی
#صوت_کلاس
#صوت
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
🌙اَللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالأَْمْنِ وَ الإِْيمَانِ وَ السَّلاَمَهِ وَ الإِْسْلاَمِ رَبِّي وَ رَبُّكَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ
شروع اين ماه را بر ما با ايمني و ايمان و سلامت و اسلام قرار ده، (اي ماه) پروردگار من و تو خداي عزّتمند و پر شكوه است.
🔸دعای رؤیت هلال ماه رجب
🟢حلول ماه مبارک رجب المرجب فرخنده و شادباش و توام با صحت و عافیت.
#رجب
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرحمن الرحیم
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ ، ناطقهِ الوجودِ ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ ، الحیاهِ السّاریَهِ فی المجارِی ، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری ، حافظِ معارجِ الیقینِ ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ ، حقیقهِ الحقائقِ الظُّهوریَّهِ ، دَقیقهِ الدّقائق النُّوریَّهِ ، الفُلکِ الجاریَّه فی اللُّجَجِ الغامرَهِ ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَهِ ، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام.
#رجب
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرحمن الرحیم
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی الدّاعی إلی الحَقِّ ،أمینِ الله علی الخَلق ، لِسانِ الصِّدق ، بابِ السِّلمِ ، أصلِ المعارفِ و عَینِ مَنبَتِ العِلمِ ، مُنجی أربابِ المُعاداتِ ، مُنقِذِ أصحابِ الضَّلالاتِ و البِدَعاتِ ، عَینِ الإبداعِ ، اُنموذَجِ أصلِ الإختِراع ، مُهجَهِ الکَونَینِ و مَحجَهِ الثِّقلَین ، مِفتاحِ خزائِنِ الوُجوب ، حافِظِ مَکامِنِ الغُیوبِ ، طَیّارِ جَوِّ الأزَل و الأبَد ، علیِّ بن محمَّدٍ، صلوات الله علیه.
#رجب
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
✅مولی هادی سبزواری و شرح منظومه
#مولی_هادی_سبزواری
#شرح_منظومه
#استاد_موسوی
#پرسش_و_پاسخ
#حکمتانه
ایتا تلگرام
manzome.mp3
15.31M
✅مولی هادی سبزواری و شرح منظومه
#مولی_هادی_سبزواری
#شرح_منظومه
#استاد_موسوی
#پرسش_و_پاسخ
#حکمتانه
#صوت_کلاس
#صوت
ایتا تلگرام
2219-2218-1-PB.pdf
142.8K
📄بررسی گستره براهین قاعده الواحد
🖋چکیده :
🔸قاعده الواحد يکي از اساسيترين قواعد فلسفة اسلامياست که در مسائل مختلف فلسفة اسلاميو ديگر علوم مانند علم اصول فقه از اين قاعده استفاده شده است.
🔸در اين نوشتار ابتدا با توجه به براهين اين قاعده و تحليل مبادي و معاني به کار رفته در اين براهين، آشکار شده است که مجراي اين قاعده وحدت حقه حقيقي است. سپس با بيان تقريري ديگر از اين قاعده و اقامة برهان ديگري اين قاعده تعميم داده شده و حدود و ثغور و موارد کاربرد اين تعميم در عالم عقول، عالم مثال وعالم طبيعت تعيين شده است.
#مکتوبات
#استاد_موسوی و جواد پارسایی
#مقاله
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرحمن الرحیم
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی و عَلی بابِ اللهِ المَفتوحِ و کتابِهِ المَشروحِ ، ماهیَّهِ الماهِیّاتِ ،مُطلَقِ المُقَیَّداتِ ، سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود ،المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ ، المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ ، غَوّاصِ بَحرِ القِدَم ، مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ ، حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ ، مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ ، أدیبِ مَعلَمَهِ الأسماء و الشُّئون ، قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ ، غایهِ الظُهورِ و الإیجاد ، مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد ، علیهِ الصَّلوهُ و السَّلام.
🌺میلاد سراسر نور ابن الرضا امام محمد تقی مبارک🌺
#رجب
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
✅امام جواد(ع) فرموده است:
التفقه ثمن لکل غال و سلم الی کل عال.
آگاهی دینی بهای هر گرانقدر و نردبان برای جایگاههای بلندپایه است.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌸ميلاد سراسر نور ابن الرضا امام محمد تقی مبارک 🌸
#حدیث
#رجب
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائِه علیٍّ سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّة ، اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صورة الأمانة الإلهیّة ، مادةِ العلومِ الغیرِ المُتناهیةِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَةِ کتابِ الموجودِ ، فاتحة مصحفِ الوجودِ ، حقیقة النقطةِ البائیّة ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّة ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ،علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوةُ و السّلام.
🌺میلاد سراسر نور امیرالمؤمنین، مولی الموحدین، سيد اوصیاء المرسلین امام علی بن ابی طالب علیه السلام مبارک و فرخنده باد. 🌺
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b