eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
292 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحَمدُ لِلّهِ ربِّ العالمینَ حَمداً أزلیّاً بِأبَدِیِّتِهِ و أبدیّاً بأزلیَّتِه ، سرمَداً بإطلاقِهِ، مُتجَلِّیاً مَرایا آفاقِه ، حمدَ الحامِدینَ دَهرَ الدّاهِرین صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ ، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ، ثمرة شَجَرة الیقین ، سیدة نساء العالمین ، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّةِ عین الرَّسولِ ، الزَّهراءِ البتول ، علیها الصّلوة و السلام. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
❓آیا فلسفه اسلامی داریم؟ بخش اول : از جمله مسائلی که ذهن بسیاری از دانشجویان فلسفه اسلامی را به خود مشغول داشته این است که آیا چیزی به نام فلسفه اسلامی داریم؟و یا اصولا تعبیر فلسفه ی اسلامی تعبیری مسامحی و بی مسمی است؟اگر فلسفه بر مبنای اندیشه آزاد و دارای روشی عینی است به گونه ای که هر کس با هر طرز تفکری و صرفا با التزام به مبادی و مقدمات خاص و روش معین به نتیجه مشخصی میرسد پس فلسفه اسلامی و غیر اسلامی معنا ندارد بلکه حداکثر میتوانیم بگوییم که فلسفه ای داریم ساخته و پرداخته ی حکیمان مسلمان که با نظر به جهان بینی و اصول عقائد خویش آن را ترتیب داده اند.مضافا به اینکه اصولا فلسفه در عالم اسلام ،یک دانش وارداتی است که از یونانیان اخذ شده و بدین لحاظ نیز ،عنوان فلسفه اسلامی ناشایست است . ✅این امر از سوی دو گروه مورد تاکید قرار میگیرد و به عنوان نقطه ضعفی بر آنچه فلسفه اسلامی نامیده میشود مطرح میگردد. 1⃣یک گروه مدعیان روشنفکری و متاثران از مکاتب فلسفی غرب، که خود بر اصناف گوناگون اند. برخی انسان های مومن متدینی هستند که بنده برایشان _از بابا اینکه اهل فکر اندیشه اند _احترام قائلم اما متاسفانه با عمق معارف دینی و فلسفه اسلامی _که آن را صرفا ادامه و پیرو فلسفه یونان میپندارند_آشنایی ندارند. اصناف دیگر که در تدین کمرنگ بسر میبرند و شیفته ی هذچیز مدرن هستند با هرچیز سنتی مخالفند از جمله با فلسفه اسلامی. 2⃣گروه دوم مقدس کیشانی هستند که گمان میکنند با نفی فلسفه اسلامی به دین خدمت کرده و از این طریق ،باور های اصیل شیعی را تقویت مینمایند . این عزیزان باید توجه کنند اشکالات برگرفته از مکاتب شکاک و حس گرا فقط به انتقاد از فلسفه اسلامی و اصول آن راضی نخواهند شد بلکه اساس دین را نیز مورد هجمه قرار میدهد. آیا امروزه میتوان جز با بهره گیری از فلسفه اسلامی میتوان به مقابله با سیل بنیان کن اندیشه های الحادی برخاست؟اگر از فلسفه برای فهم معارف دینی کمک نمیگیرید لااقل در حد ابزار و در جهت پاسخ گویی به افکار الحادی و سفسطه های پیچیده ،از آن بهره بگیرید و اینقدر در حوزه ها طلاب را از فلسفه نترسانید. ⚠️در مورد عنوان فلسفه اسلامی _که بسیار با مسمی است_باید به نکات ذیل توجه کرد : 🔸فلسفه اسلامی علمی است که در پی یافتن و کشف حقیقت است و نظر به واقع دارد ،البته با روش برهانی و تمسک به بدیهیات عقلی و تا آنجا که در توان بشری است مسائل متعلق به مبدا و معاد از جمله اموری است که عقل در مورد آنها به کنکاش میپردازد. 🔸وحی نیز نظر به بیان واقع دارد که با هدف ائ در ارتباط است فی المثل اینکه ما در خارج جند مقوله داریم مسئله ای نیست که وحی در صدد بیانش باشد زیرا به طور مستقیم با هدف وحی در ارتباط نیست ،اما بیان حقایقی در مورد معاد ،مراتب خلقت ،اسما و صفات الهی،نحوه ارتباط حقتعالی با عالم و مانند آن از جمله اموری است که مسلما وحی و اولیا دین به آن میپردازند. قطعا حقایقی وجود دارد که عقل صرف راهی به آنخا ندارد اما در شریعت از آنها خبر داده شده است برای حکیم مسلملان که حقانیت اسلام را با دلایل عقلی پذیرفته و به صدق وحی بر پیامبر عظیم الشان (صلی الله علیه و آله)معترف است ،آنگاه به گزاره ی دینی میرسد که در مورد موضوعی از حقایق خارجی عالم است _مثلا ارواح مهیم یا بداء_با صرف نظر از تعبد شرعی اش به تامل و تحقیق در مورد این موضوع جدید میپردازدکه عقل او تا قبل از نظر در وحی و شریعت حتی تصور آن را نیز نکرده بود .وی با توجه به توصیفاتی که از آن حقیقت شده شاید بتواند دلیل عقلی نیز بر آن اقامه کند. 🔷حال اگر فلسفه ای ،این چنین تاثیرری از اسلام پذیرفته باشد و برخی از موضوع و مسایل اش برگرفته از وحی بوده و در پرتو خصوصیات گفته شده برای آن برهانی عقلی بر مسئله اقامه کرده باشد سوال میکینم که به چه نامی یا پسوندی باید خوانده شود تا هم عقلی بودن و هم اثر پذیری از دین اسلام را نشان دهد؟آیا در این صورت نام فلسفه اسلامی بر آن نیست؟این فلسفه به سبب چنین تاثیری که از دین اسلام پذیرفته است و به مقداری که دعاوی آم مطابقت با واقع و دین _که حکایتگر قسمتی از واقع است_ دارد میتواند مقدس نیز باشد . 🔴نکته ی قابل ذکر این است که اگرچه اخذ صورت مساله از ادله نقلی و حل ان به طریق عقلی _به توضیحی که گذشت_مستلزم این نیست که راه حل و مقدمات و مبادی آن همگی موافق دین باشد بلکه باید آن را اثبات کرد اما در فرض ثبوت این توافق بی شک چنین فلسفه ای به نام اسلامی خوانده میشود و بخشی از مسائلی که در فلسفه اسلامی از زمان کندی تا کنون فراهم امده از جمله اموری است که قرآن و روایات در باب آن سخن گفته و بدان اهتمام داشته اند . https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
📚کتاب "هستی از نظر فلسفه و عرفان" 🔸چاپ اول ۱۳۸۰ قمری و چاپ چهارم ۱۳۸۲شمسی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. 🔸 این کتاب اولین کتابی است که مرحوم استاد علامه آشتیانی نوشته و در مدت ۲۰ روز در مدرسه علمیه نواب در سال ۱۳۷۹ قمری به اتمام رسانده اند، گویا این کتاب به عنوان پایان نامه تحصیلی برای ورود به دانشگاه فردوسی مشهد در نظر گرفته شده بود، کتابی مشتمل بر مباحث وجود که بر طریقه متالهین از حکما و محققین از عرفا نگاشته شده است. 🔸آیت الله العظمی آقا سید ابولحسن قزوینی در قسمتی از تقریظ خود بر کتاب می‌نویسد : کتاب مزبور، بهترین کتابی است که در مباحث راجع به وجود نوشته شده است چه آنکه اکثر مباحث مشکله و معضله را به تحقیق وافی با بهترین اسلوب به مرحله وضوح رسانیده و جمیع نکات معنويه و صوريه را به کار برده اند و در مقام رد اوهام قاصرین، دقیقه ای از ذکر حقیقت مطلب فرو گذار ننموده است. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
مقدمه ششم.wma
8.55M
✅مقدمه ششم 🔴به حسب دستورات دینی مأمور به زیارت اولیا الهی هستیم 🔶بیان تشریعی خداوند، سر تکوینی دارد 🔹اولین مرتبه زیارت : از نظر قرب مکانی نزدیک بشویم هرچه بیشتر به آن مکانی که بیشترین نسبت را با ظاهر امام دارد 🔸اگر زیارت خواند، به حسب الفاظ حسی ارتباط برقرار کرد، اگر مرقد امام را لمس کرد، لامسه اش زیارت کرده ♦️این تخفیف زیارت نیست بلکه اگر بدن ولی مطلق در یک مکانی قرار گرفت، آن مکان شرافت وجودی پیدا می‌کند، چراکه نسبتی با جسمی پیدا می‌کند که با یکی از ارواح عالیه اولیا در ارتباط است 🔺"طبتم و طابت الأرض التي فيها دفنتم" 🔹مرتبه باطني تر: درک امور غیر محسوس مثل رؤیت امام 🔹مرتبه باطنی تر : ادراک نور باطنی امام 🔺همه ی اینها متوقف بر یک نکته است باید بین زائر و مزور ارتباط باشد تا نور باطنی امام در آیینه وجودی این زائر منعکس بشود 🔺فما لم يجعل الله له نورا فما له من نور ✅فقره نخست : السلام عليكم يا أهل البيت النبوة 🔴سلام 🔸همه ی اقوام برای شروع گفتگو از عبارتی استفاده می‌کنند که نشان دهنده مودت است 🔸سلام اسم خداوند است 🔸خداوند بر بندگان سلام داده 🔸سلام خداوند کمالی است که موجب رفع هر نقص است و اینکه کل نظام وجود تسلیم اوست پیامبر آن مخلوقی است که از هر عیب و نقصی به حسب مراتب وجود مبراست و هم کل نظام وجود تسلیم محضر ایشان است 🔺سلام بنده بر بزرگان اخبار از آن حقیقت باطنی سلام و اخبار از تسلیم خودش https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
✅کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین طوسی https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
🌙اَللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالأَْمْنِ وَ الإِْيمَانِ وَ السَّلاَمَهِ وَ الإِْسْلاَمِ رَبِّي وَ رَبُّكَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ شروع اين ماه را بر ما با ايمني و ايمان و سلامت و اسلام قرار ده، (اي ماه) پروردگار من و تو خداي عزّتمند و پر شكوه است. 🔸دعای رؤیت هلال ماه رجب 🟢حلول ماه مبارک رجب المرجب فرخنده و شادباش و توام با صحت و عافیت. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرحمن الرحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ ، ناطقهِ الوجودِ ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ ، الحیاهِ السّاریَهِ فی المجارِی ، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری ، حافظِ معارجِ الیقینِ ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ ، حقیقهِ الحقائقِ الظُّهوریَّهِ ، دَقیقهِ الدّقائق النُّوریَّهِ ، الفُلکِ الجاریَّه فی اللُّجَجِ الغامرَهِ ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَهِ ، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرحمن الرحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی الدّاعی إلی الحَقِّ ،أمینِ الله علی الخَلق ، لِسانِ الصِّدق ، بابِ السِّلمِ ، أصلِ المعارفِ و عَینِ مَنبَتِ العِلمِ ، مُنجی أربابِ المُعاداتِ ، مُنقِذِ أصحابِ الضَّلالاتِ و البِدَعاتِ ، عَینِ الإبداعِ ، اُنموذَجِ أصلِ الإختِراع ، مُهجَهِ الکَونَینِ و مَحجَهِ الثِّقلَین ، مِفتاحِ خزائِنِ الوُجوب ، حافِظِ مَکامِنِ الغُیوبِ ، طَیّارِ جَوِّ الأزَل و الأبَد ، علیِّ بن محمَّدٍ، صلوات الله علیه. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
2219-2218-1-PB.pdf
142.8K
📄بررسی گستره براهین قاعده الواحد 🖋چکیده : 🔸قاعده الواحد يکي از اساسي‌ترين قواعد فلسفة اسلامي‌است که در مسائل مختلف فلسفة اسلامي‌و ديگر علوم مانند علم اصول فقه از اين قاعده استفاده شده است. 🔸در اين نوشتار ابتدا با توجه به براهين اين قاعده و تحليل مبادي و معاني به کار رفته در اين براهين، آشکار شده است که مجراي اين قاعده وحدت حقه حقيقي است. سپس با بيان تقريري ديگر از اين قاعده و اقامة برهان ديگري اين قاعده تعميم داده شده و حدود و ثغور و موارد کاربرد اين تعميم در عالم عقول، عالم مثال وعالم طبيعت تعيين شده است. و جواد پارسایی https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرحمن الرحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی و عَلی بابِ اللهِ المَفتوحِ و کتابِهِ المَشروحِ ، ماهیَّهِ الماهِیّاتِ ،مُطلَقِ المُقَیَّداتِ ، سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود ،المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ ، المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ ، غَوّاصِ بَحرِ القِدَم ، مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ ، حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ ، مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ ، أدیبِ مَعلَمَهِ الأسماء و الشُّئون ، قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ ، غایهِ الظُهورِ و الإیجاد ، مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد ، علیهِ الصَّلوهُ و السَّلام. 🌺میلاد سراسر نور ابن الرضا امام محمد تقی مبارک🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
✅امام جواد(ع) فرموده است: التفقه ثمن لکل غال و سلم الی کل عال. آگاهی دینی بهای هر گرانقدر و نردبان برای جایگاههای بلندپایه است. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸ميلاد سراسر نور ابن الرضا امام محمد تقی مبارک 🌸 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائِه علیٍّ سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّة ، اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صورة الأمانة الإلهیّة ، مادةِ العلومِ الغیرِ المُتناهیةِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَةِ کتابِ الموجودِ ، فاتحة مصحفِ الوجودِ ، حقیقة النقطةِ البائیّة ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّة ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ،علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوةُ و السّلام. 🌺میلاد سراسر نور امیرالمؤمنین، مولی الموحدین، سيد اوصیاء المرسلین امام علی بن ابی طالب علیه السلام مبارک و فرخنده باد. 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
#عشق #صوت_کلاس #استاد_موسوی #کلیپ_صوتی #رجب sapp.ir/musaavi_b https://t.me/musaavi https://eita
سخنی درباب عشق حقیقی و عشق مجازی از عشق از مظلوم ترین واژه های طول تاریخ است که حتی مجازش هم غلط فهمیده شده ، تا چه رسد به حقیقتش. ✅ در حقیقت عاشق کمال خودش را می خواهد و کمال حقیقی همان حق تعالی است. عاشق این کمال را آنگونه می‌خواهد که با آن کمال متحد گردد. در اینجا صاحب کمال با خود کمال دوتا نیستند پس با این تحلیل حقیقت عشق این است که عاشق با کمال مطلق یکی بشود. ✅ کمال مطلق جز حق تعالی نیست ، عاشق حقیقی که عین عشق و معشوق است ، حضرت حق است. دیگران به همان مقدار که به او واصل شوند -یعنی به مقداری که باقی بالله و فانی فی الله شوند- از عشق بهره می‌برند. پس حقیقت عشق به فنا شدن عاشق در معشوق است، اینکه هیچ فاصله ای بین عشق و عاشق و معشوق نباشد. پس اگر کسی عاشق خدا شد یعنی به مرتبه فناء فی الله رسیده است چرا که تا وقتی مباینت و دوئیت بین او و خداوند است عشقش عشق تام نخواهد بود. ✅ اما مجاز ، حقیقت نیست بلکه نمود حقیقت است لکن جدای از حقیقیت هم نیست و سنخیت و رابطه ای بین مجاز و حقیقت وجود دارد. اگر رابطه ای بین حقیقت و مجاز نباشد استعمال مجاز به عنوان نمود آن حقیقت اشتباه خواهد بود. این سخن هم در اعتباریات و هم در امور حقیقی صادق است و وجود سنخیت بین مشبه و مشبه به الزامی است. ❓سوال: چه چیزی شبیه حق تعالی است؟ انسان کامل مَثَل اعلای حق تعالی است و تمام اسماء وصفات در او تجلی کرده است لذا همانگونه که حق تعالی در همه مراتب وجود حضور دارد مَثَل او نیز در تمام مراتب، حاضر است با این تفاوت که حق،کمال قائم به ذات خود است و دیگری نمودی از آن کمال. ✅ به هر موجود که بنگری مظهر بعضی از اسماء است یعنی بعضی از کمالات الهی در او ظاهر شده است مثلا عقول مظهر اسماء تنزیهی هستند موجودات مثالی و طبیعی مظهر اسماء تشبیهی هستند، یا بهشت مظهر اسماء جمایه است و دوزخ مظهر اسماء جلالیه اما آن موجودی که تمام کمالات الهیه در او ظاهر شده انسان کامل است که نمود حق تعالی است و بقیه موجودات چون از نظر کمالات ناقصند دیگر نمود او به شمار نمی‌آیند. انسان کامل،کمال مجازی و حق تعالی کمال حقیقی است ؛ حال اگر عشق به انسان کامل تعلق گیرد عشقی است مجازی. ✅ اینکه گفته شده المجاز قنطرة الحقیقة(مجاز پلی است به حقیقت) نیز درباب عشق است ، یعنی عشق به انسان کامل پلی است برای وصول به کمال مطلق و غیر از این راهی برای وصول به عشق حقیقی نیست. ✅ پس معشوق حقیقی حق تعالی و معشوق مجازی انسان کامل است که نمودی از آن معشوق حقیقی است. حال اگر انسان به کسی یا چیزی غیر از انسان کامل عشق ورزید هرچه مرتبه این عشق پایین تر باشد مجاز بودن این عشق بیشتر خواهد بود. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از مصطفی درویشی
ser_bala .mp3
6.19M
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️انتشار به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها sapp.ir/musaavi_b https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️انتشار به مناسبت سالروز رحلت
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها ☑️ مادامی که تعلق به جانب ماده و حجاب بدن هست عاشق در اذیت و آزار است ؛ لکن عذابی همراه با شیرینی چون این آزار از سمت معشوق است راز این حلاوت آن است که این بلایا از جانب معشوق نشانه التفات اوست. حتی این سخن در جانب عشق های زمینی نیز صحیح است ☑️ حال اگر انسان این مطلب را دانست سرّ بلایایی که بر سر اولیاءالله می آید و راز صبر آنها را خواهد دانست. حقیقت اینست که هر چه که به او می رسد اثر معشوقش را می بیند. از منظر ما او رنج میکشد اما برای او چیزی جز لذت نیست. ☑️ از اینکه می گوییم رسیدن بلا و سختی برای اولیاء الله از آن جهت که اثر معشوق است لذیذ است نباید اینطور برداشت شود که ولی الهی لذت میبرد اما ما که به آن مقام نرسیده ایم چرا باید رنج بکشیم؟ باید گفت هر وقت به مقام او رسیدی تو نیز لذت خواهی برد ولی تا هنگامی که شخص در مرتبه کثرت است و به مقام ولی الهی نرسیده است شرط رسیدن به مقام او ، برقراری سنخیت بین نفس جزئی شخص و نفس کلی ولی الهی است . راه ابجاد این سنخییت آن است که شخص هرطور که شده خود را به ولی کامل نزدیک کند به دو صورت: ۱- شخص تاجایی که مقدور است علومی که نزد ولی کامل است را کسب کند. ۲- شخص کارهای او را تقلید کند. تمام اینها باید انجام شود تا سنخیت برقرار شود و اگر در انجام اینها کوتاهی کند سنخیت حاصل نمی شود ☑️ پس اینکه ما برای سختی های ظاهری ای که ولی کامل متحمل شده عزاداری می کنیم یا در مواقعی که به حسب ظاهر شاد بوده است شادی می کنیم برای برقراری سنخیت بین نفس ما و نفس کامل آنهاست. و این سخن بسیار راهگشاست چون نفس انسان از لحاظ شادی و اندوه منفعل است و حتی در نفوس ضعیف بیش از تاثیر علمی جهات شادی و اندوه اثر می گذارند ☑️ وقتی حضرت زینب و دیگر اسرای کربلا در کاخ ابن زیاد حاضر شدند عبیدالله بن زیاد گفت خدا را شکر که خاندانتان را رسوا کرد و مردانتان را کشت. دیدی خدا با خاندانتان چه کرد؟ حضرت زینب سلام الله علیها دو جواب دادند: ۱- مردان ما را شما کشتید (نه خدا) ۲- ما رایت الا جمیلا؛ آنچه که از خدا رسید تماماً زیبایی بود یعنی از آن جهت که به خدا بر میگردد زیبایی است ایتا تلگرام
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و علی شَجَرَهِ الطُّورِ، و الکتابِ المَسطُورِ، و البَیتِ المَعمورِ، و السِّرِ المَستورِ، و آیةِ النُّور، کَلیم أیمَنِ الإمامةِ، مَنشأِ الشَّرَفِ و الکَرامةِ، نُور مِصباحِ الأرواح، جَلاء زُجاجةِ الأشباحِ ، ماء التَّخمیرِ الأربعینَ، غایةِ مِعراجِ الیَقین، إکسیرِ فِلِزّاتِ العُرفاء، مِعیارِ نُقُودِ الأصفِیاءِ، مَرکَز الأئمَّه العَلَویَّةِ، مَحوَرِ الفَلَکِ المُصطَفَویّةِ، الآمِرِ للصُّوَرِ و الأشکال بِقَبول الإصطِبارِ و الإنتِقال، النُّور الأنور، موسَی بن جعفرٍ، علیه صلوات الله العَلیِّ الأکبر. ⚫️شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد⚫️ ایتا تلگرام
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبـــــْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللــَّیْـــلِ وَ النَّــــهَــــارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحـــْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ 🌺حلول سال شمسی جدید زیر سایه حضرت موسی بن جعفر و امام رضا علیه السلام بر همگان تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحَمدُ لِلّهِ ربِّ العالمینَ حَمداً أزلیّاً بِأبَدِیِّتِهِ و أبدیّاً بأزلیَّتِه ، سرمَداً بإطلاقِهِ، مُتجَلِّیاً مَرایا آفاقِه ، حمدَ الحامِدینَ دَهرَ الدّاهِرین. صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سیِّدِنا و نبیِّنا أصْلِ الوُجُودِ و عینِ الشّاهِدِ وَ المَشْهود ، أوَّلِ الأوائلِ و أدَلِّ الدّلائل و مَبْدءِ الأنوارِ الأزَلیِّ و مُنتَهَی العُروج الکَمالی ، غایه الغایات ، المتعین بالنِّشآت ، أبِ الأکوان بفاعِلیّه و أمِّ الإمکان بقابلیّه ، المثل الأعلی الإلهی ، هَیُولی العَوالِمِ الغَیْرِ المُتَناهِی ، روحُِ الأرواح و نور الأشْباحِ ، فالق إصباحِ الغَیب، دافِع ظُلْمه الرَّیْبِ ، مُحتَدِ التِّسعه و التِّسعین ، رحمهً للعالمین ، سَیِّدِنا فی الوُجود، صاحبِ لواء الحَمدِ و المَقامِ المَحمُودِ ، المُبَرقَعِ بالِعماء ، حبیبِ الله ، محمَّدٍ المصطفی ، صَلَّی اللهُ علَیه و سلّم. 🌺عید سعید مبعث پیامبر رحمت تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از مصطفی درویشی
nobovat.mp3
12.39M
📄گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت 🔵انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث sapp.ir/musaavi_b https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
📄گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت 🔵انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث #نبوت #رجب #ک
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت 🔵انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث 🔸نبوت یک معنای ظاهری دارد که شخصی بین انسان ها به سبب قابلیات و کمالاتی که دارد خداوند حقایقی را بر او آشکار میکند و مامور میشود که این حقایق را به انسان های دیگر ابلاغ کند این نبوت تشریعی است. 🔸اما یک امر باطنی در نبوت هست که این نبوت ظاهری فرع بر آن نبوت باطنی است 🔸نبی یعنی آنی که خبر میدهد اخبار نحوه هایی دارد ،راحت ترین نحوه خبر دادن با لفظ است،گاهی اخبار هایی لفظ در آن مدخلیتی ندارد و بسیار بسیار قوی تر وتخلف ناپذیر تر از الفاظ است چرا که در الفاظ امکان تخلف هست ،مثلا یک کودک شیرخوار ،که پدر و مادر به او نگاه میکند و حالات او را متوجه میشود،پس این یک نحوه خبر دادن است اما ممکن است ما در در عرفمان به این خبر دادن نگوییم اما یک دالی هست و یک مدلولی و شخصی از این دال به این مدلول رسیده است گاهی با اصوات به این مدلول میرسیم و گاهی با مشاهده . ❓آیا نمیشود موجودی به حسب نحوه وجدش و حقیقت وجودش از یک حقیقت دیگری خبر بدهد؟! آنچه گفته شد در مرتبه اعراض و صفات است که میبینید و به این معانی منتقل میشوید،آیا نمیشود که وقتی این موجود ضعیف این میتواند خبر از چیزی بدهد یک موجود بالا تر ،یک موجود بالاتر نمیتواند خبر بدهد ؟ 🔺مسلما میتواند! 🔸معنای اصلی و حقیقت نبوت بر میگردد به اینکه نحوه وجود و حقیقت وجودی کسی به گونه ای باشد که به آن حقیقت وجودش خبر دهنده از ذات و صفات و کمالات خداوند باشد که عرفا به این نبوت تعریفی میگویند .نبوت تعریفی یعنی حقیقتی است که تمام وجودش و مراتب وجودی اش به گونه ای است که حتی اگر چیزی نگوید اصل حقیقت وجودش دلالت بر مبدا میکند این حقیقت نبوت است. 🔹اعلی مرتبه نبوت به این معنا در وجود حضرت ختمی مرتبت محقق شده است ،آن حضرت به حسب باطن ذات و حقیقت نوری خودش حقیقتی است که که تمام کمالات الهی را نشان میدهد آن به بالاترین نحوی که کامل تر ازین اخبار و انباء میسر نیست ،پس به این معنا نبی ،میشود منبی و مخبر از ذات و صفات و کمالات و افعال خداوند ،کنت نبیا و الادم بین الماء و الطین ،قبل از اینکه ادمی باشد اونبی بوده است ،واضخ است که اگر این به معنای این نبوت تشریعی باشد لغو است این اشاره به نبوت تعریفی ایشان دارد ،حقیقت وجودی ختمی مرتبت به گونه است که بشر باشد و نباشد او حقیقت وجودش همواره نبی است و همواره مخبر از ذات الهی هست . 🔸در قران در چند موضع اشاره به این معنا کرده و از پیامبر تعبیر به برهان کرده است و در جای دیگر تعبیر به ذکر کرده است ،میفرماید ما این برهان را فرستادیم ،برهان یک حقیقت آشکار غیر قابل انکاری است که چیز دیگری را اثبات میکند ،ذکر چیزی است که چیز دیگری را تذکر میدهد و یادآوری میکند . 💡ادل دلیل بر خداوند همین است اما اگر برای ضعفا العقول میگویند معجزه بیاور مربوط به ضعف این هاست ،اگر این ها چشم بصیرت داشتند و حقیقت وجودی پیامبر را میدیدند او خودش بالا ترین برهان و معجزه بر حقتعالی بود ،این معجزات و خوارق عادات برای افرادی است که نمیفهمند مثل کودکانی بخواهیم به کار خوب تشویقشان کنیم میگویمد بهشت جایی است که شکلات میدهند ،اگر اواین حقیقت را میشناخت لازم نبود با شکلات او را به کار خوب دعوت کنیم ، کودک هم ربطی به سن ظاهری ندارد ،عده ی کثیری از انسان ها به حسب تقویم سنین زیادی دارند اما به حسب نفسانی کودک هستند ،اما برای امیرالمومنین و برای سلمان فارسی نمیخواهد شق القمر کند او تا وجود پیامبر را مشاهده کند برایش معجزه است ،حتی از جسم ظاهری به آن حقیقت باطن پی میبرد. ایتا تلگرام
سوم فروردین سالروز عروج روح بلند سید الحکماء الاحرار حضرت استاد سید جلال الدین آشتیانی از تنگای عالم خاک گرامی باد بسط فلسفه در حوزه علمیه مشهد و قوت علمی گروه فلسفه دانشگاه رضوی ثمره بنایی است که آن بزرگ مرد آزاده وارسته پایه گذاری فرمود. شایسته است همه اساتید و دانشجویان حکمت و عرفان، خاصه دانش آموختگان در دانشگاه رضوی، به صلوات و دعا و قرائت آیاتی از قرآن کریم، اندکی از دین خود به آن عزیز را ادا نمایند سيد محمد موسوی https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
salavat.mp3
2.49M
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره صلوات ⚪️باز نشر به مناسبت شعبان المعظم ایتا تلگرام
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و عَليٰ المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ، شَخصِ العرفانِ، عَینِ العیانِ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ، فاتِحة کِتابِ الشهادةِ، والي وِلایة السِیادة، الاحدیة الجَمع الوُجودي، الحَقیقِة الکُلیَّه الشُّهُودي، کَهفِ الإمامةِ، صاحِبِ العَلامةِ، کَفیلِ الدّینِ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ، إنسانِ العَینِ، ُلغَزِ الإنشاء، مَضْمونِ الإبداعِ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه. 🌺میلاد سبط النبي حضرت امام حسین علیه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺 ایتا تلگرام
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ 🌺میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام تبریک و تهنیت باد🌺 ایتا تلگرام
هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی یا چشم نمی‌بیند یا راه نمی‌داند هر کاو به وجود خود دارد ز تو پروایی دیوانه عشقت را جایی نظر افتاده‌ست کآنجا نتواند رفت اندیشه دانایی امید تو بیرون برد از دل همه امیدی سودای تو خالی کرد از سر همه سودایی زیبا ننماید سرو اندر نظر عقلش آن کش نظری باشد با قامت زیبایی گویند رفیقانم در عشق چه سر داری گویم که سری دارم درباخته در پایی زنهار نمی‌خواهم کز کشتن امانم ده تا سیرترت بینم یک لحظه مدارایی در پارس که تا بوده‌ست از ولوله آسوده‌ست بیم است که برخیزد از حسن تو غوغایی من دست نخواهم برد الا به سر زلفت گر دسترسی باشد یک روز به یغمایی گویند تمنایی از دوست بکن سعدی جز دوست نخواهم کرد از دوست تمنایی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
اى شاهد جان باز آ، در غیب جهان کم زن نقش رخ زیبا را، در پرده عالم زن راز ابدیت را، در پردهْ نهان گردان یا رخ به جهان بنما وز سرّ ازل دم زن اوضاع جهان بنگر، در هم شده چون زلفت بر نظم جهان دستى، بر طرّه پر خم زن چون دلبر آفاقى، مشکن صف دلها را چون کعبه عشّاقى حرفى ز صفا هم زن از ابلق نُه گردون، جولان به جهان تا کى زان موکب ازرق سوز، بر اشهب و ادهم زن مانند خلیل اى جان، آتشکده گلشن کن بازار صنم بشکن، راه بت اعظم زن هم شعله موسى را، در وادى طور افروز هم سرّ مسیحا، را بر سینه مریم زن چون خسرو امکانى، بر کشور گردون تاز چون پرتو سبحانى، بر عرش معظم زن لاهوت مسیحا را، محو رخ زیبا کن وآشوب کلیسا را، زین معجزه بر هم زن هم قصّه ى حسنت را، بر خیل ملایک گو هم شعله ى عشقت را، بر خرمن آدم زن حال دل مشتاقان، با سانحه‏اى خوش کن فال دل بدنامان، بر بارقه غم زن صد قافله دل گم شد، در هر خم گیسویت دستى پى دلجویى، بر گیسوى پر خم زن موجى ز یم جودت، بر سبطى و قبطى ریز هنگامه ى فرعونان، بر آتش از آن بم زن حالى که رقیبانت، مَستند ز چشمانت زابروى کمان تیرى، بر سینه ى ما هم زن ناز تو و شوق ما، بگذشت ز حد جانا زان عشوه ى پنهانى، راه دل ما کم زن زخمى که (الهى) راست، در سینه ز هجرانت تا چند نمک پاشى، رحمى کن و مرهم زن حکیم مهدی الهی قمشه ای https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b