بخشش در #معنویت_نوپدید
مفهوم "بخشش" در معنویتهای جدید فراوان تبلیغ میشود. این مفهوم در نوشتههای " #اکهارت_توله" فیلسوف آلمانی برجستگی خاصی دارد. در متون اسلامی، مفهوم بخشش در عرصه حیات جمعی و تعامل با افراد در اجتماع وارد شده و به معنای صرف نظر کردن از حق معنوی و مالی خود و یا سهیم کردن دیگران در امکانات شخصی است. اینگونه بخشش در متون دینی، در صورتی #فضیلت_اخلاقی محسوب میشود که با قصد خیر رساندن به دیگران و کسب رضایت خدا انجام شده باشد.
واژه بخشش در کلام #اکهارت، به معنی چشمپوشی از داشتههای خویش و شریک کردن دیگران در داراییهای خود نبوده بلکه به معنی چشمپوشی از نگرانیها و گذشتن از خود است. به عبارت دیگر، بخشش در نظام اندیشه اکهارت، نه با سرگذشت دیگران پیوند میخورد نه با انگیزه ورود به عالم معنا و کسب فضیلت اخلاقی انجام میشود یعنی نه خدا در آن به چشم میخورد و نه رسالت اجتماعی در آن دیده میشود، نتیجه اینکه بخشش در اندیشه اکهارت واژهای در مقابل کینهتوزی یا خساست نیست بلکه در مقابل ندامت به کار میرود.
بخششی که اکهارت به آن دعوت میکند، در حقیقت دعوت به #سرپوش_گذاشتن بر وجدان اخلاقی است یعنی چراغی به نام عذاب وجدان که ممکن است سوسوی آن در نهایت آدمی را به خالقش پیوند دهد و راه بسته انسان مدرن را به عالم معنا باز کند. این در مکتب اکهارت، ضد ارزش است و مدفون کردن آن، ارزش معرفی میشود! اکهارت از دیگران میخواهد با بخشش، گله و شکایت را کنار بگذارند و انسانهای قانع و سربهراهی باشند و اجازه دهند که تمدن غرب به کار خود ادامه دهد.
به راستی #معنویتی که با انکار مشکلات روانی انسان مدرن آغاز میشود، شناختش از نیازهای روحی آدمی چه میزان درست خواهدبود؟ فهمش از ساحتهای وجودی انسان چقدر قابل اعتماد خواهدبود؟ در نهایت راهکارهایی که برای درمان پیشنهاد میدهد، چه میزان واقعبینانه و کارآمد خواهندبود؟
#کانالی_متفاوت
#آشنایی_با_عرفان_های_نوظهور
@n_erfanha
#پروژه_استارگیت
یک سوال برای تفکر؛
افرادی که با ژست #روشنفکرانه، #ماوراء_الطبیعه و #ادیان را به خاطر اعتقاد به آن #خرافه می خوانند، خودشان در خلوت به دنبال چه هستند؟!
@n_erfanha
#عرفان_ناب
روایتی برای حال و روز این روزهای ما:
یکی از اصحاب امام سجاد علیه السلام با نگرانی از گران شدن کالایی خبر می دهد، امام با خونسردی پاسخ می دهد: گرانی این کالا به من مربوط نیست. اگر گران است روزی من بر عهده خداوند است و اگر هم ارزان است، باز هم روزی من برعهده اوست.
منبع؛ وسایل الشیعه/ج17/ص57
#کانالی_متفاوت
#آشنایی_با_عرفان_های_نوظهور
@n_erfanha
آیا میدانید قریب به اتفاق #مدعیان_دروغین برای جلوگیری از #رسوایی قانونی به نام #عدم_قضاوت برای خود وضع کرده اند؟!
#کانالی_متفاوت
#آشنایی_با_عرفان_های_نوظهور
@n_erfanha
خدای بی نام به روایت #ارباب_حلقهها
#طاهری در رابطه با بینامی خداوند میگوید: اگر ما برای خداوند نام بگذاریم (مانند رحمن، رحیم و ...) بت پرست شدهایم» منبع؛ سلسله مباحث عرفان کیهانی، جلسه ششم، ص ۹۱.
این درحالی است که همین افراد در سرآغاز مطالبشان میگویند: «به نام بینام او» که این خود یک نوع نام گزاری برای #خدا به حساب میآید. #سؤال که میتوان از اتباع حلقه پرسید این است که آیا در این نام گزاری جدید (من درآوردی) شما #بت_پرست نشدهاید؟
مگر خدواند در #قرآن نفرموده: «وَ لِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَ ذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛[الأعراف/۱۸۰] و براى خدا، نامهاى نیک است؛ خدا را به آن (نامها) بخوانید! و کسانى را که در اسماء خدا تحریف مىکنند، رها سازید! آنها بزودى جزاى اعمالى را که انجام مىدادند، مىبینند!»
#کانالی_متفاوت
#آشنایی_با_عرفان_های_نوظهور
@n_erfanha
#مدعیان_دروغین
#عرفانهای_نوظهور
ناتوی فرهنگی با ترویج کتاب های موفقیت و انگیزشی!
#کانالی_متفاوت
#آشنایی_با_عرفان_های_نوظهور
@n_erfanha
جریان #احمد_الحسن و تقلید از فقیه
یکی از باورهای احمد الحسن بصری، حرمت « #تقلید از فقیه» است. البته احمد بصری با اصل تقلید از فقیه مخالفتی ندارد، اما از آنجا که خود را نماینده و فرستاده #امام_مهدی(عج) میداند، تقلید را با وجود خود جایز نمیداند! منبع؛ التیه او الطریق الی الله، ص27.
اما اتباع احمد بصری بر خلاف نظر احمدالحسن، تقلید از فقیه را اساساً #باطل دانسته و آن را عملی باطل می پندارند. درحالی که خداوند در قرآن با آیهی نَفر «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ»[توبه/122] وجوب تقلید از فقیه را بر هر مسلمانی واجب میداند.
#کانالی_متفاوت
#آشنایی_با_عرفان_های_نوظهور
@n_erfanha
#عرفان_کاذب
آیا میدانید چرا آتئیست شدن برای جوامع و انسانیت #مضر است؟!
#کانالی_متفاوت
#آشنایی_با_عرفان_های #نوظهور
@n_erfanha
#خبر
فراز و فرود پرونده سرکرده #عرفان_حلقه
پرونده محمد علی #طاهری سرکرده گروه عرفان حلقه قرار است امروز در شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب بار دیگر بررسی و متهم محاکمه شود. هر چند در طول چند سال گذشته دستگاه قضا حکم صادر کرده و طاهری و وکیلش نیز به حکم اعتراض کرده اند اما باید دید امروز دادگاه برای طاهری مجدداً چه #حکمی برای وی در نظر میگیرد و آیا متهم بار دیگر به حکم اعتراض خواهد کرد یا خیر؟
#گزارش_فارس را در لینک زیر بخوانید👇
fna.ir/bnsj5q
#کانالی_متفاوت
#آشنایی_با_عرفان_های_نوظهور
@n_erfanha