eitaa logo
نقد باستان پرستی
2هزار دنبال‌کننده
543 عکس
403 ویدیو
38 فایل
بنا داریم جعلیات تاریخی و هویت تقلبی یهودی که برای ملت ایران تراشیدن رو با اسناد رسوا کنیم هیچ حرفی را بدون سند از ما نپذیرید ما هم هیچ حرف بی سندی را قبول نمی کنیم @naqdebastanparasti ارتباط باادمین https://eitaa.com/ali_azizi_ir @Habib_Algharib
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴💥گواهی به بی اعتباری 📣💥دکتر در کتاب «مزدیسنا و ادب پارسی»، ج ۱، ص ۱۹۸ از قول ابراهیم پورداود (مقدمه چاپ دوم گاثاها، ص یط ـ یی) چنین نقل کرده است: «آیین دوره ساسانی از مبدأ خود بسیار دور گردید.» ⁉️جای طرح این پرسش است$: که پس از چند یا چند سال از خود بسیار دور شده، چگونه می توان به اصل آن دست یافت؟ لازمه ی سخن بی اعتباری دین است. 💢شهید نیز می گوید: «احدى از مورخان و محققان انکار ندارد که عقاید در بعدى و مخصوصاً در دوره که مورد بحث ماست به و گرایید. و هزاران خرافه و پیرایه در دوره ساسانیان به کیش زردشت بستند. در این جهت احدى ندارد و همه معترفند.» 📚 (خدمات اسلام و ایران، ص ۲۱۳) - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴 "ذوالقرنين" در نگاه 🔰💥روایت اول : ابو جعفر بن یزید بن هالد بن طبری آملی ، طبری در تاریخ خود را می داند 📚ج 1 ص 220 و ص 337-338-339 چاپ بیروت 🔰💥روایت دوم : احمدبن ابی یعقوب اسحاق بن جعفر بن وهب ابن واضع الکاتب الاصبهانی الاخباری مولی بنی العباس مورخ و جغرافی دان مسلمان معروف به ابن واضح یعقوبی در شرح حال پادشاهان یونان و رم می نویسد : از پادشاهان اول ، نام برده فیلفوس است پس از او پسرش پادشاه شد ، همو است و مادرش المفیدا ( المپیاس ) و معلمش ارسطو فیلسوف بود. 📚تاریخ یعقوبی ، ج 1 ، ص 174 🔰💥روایت سوم : ابو احمدبن داود بن دینوری ، متولد دهه اول قرن سوم هجری. در روایات دینوری با شرح و تفصیل زیادی بیان می شود و اینکه اسکندر را همان ذوالقرنین می داند. 📚دینوری ، اخبارالطول ، ص 53 🔰💥روایت چهارم : ابوعلی محمدبن عبدالله تمیمی وزیر عبدالملک منصوربن نوح سامانی . در دوران سلسه ایرانی سامانیان به دلیل توجه به احیای ادبیات فارسی آثار زیادی به زبان فارسی ترجمه شد. در روایت میگوید ؛ را از بهر آن خوانند که از این قرن تا بدان قرن برسید و قرن به پارسی سرو بود و گوشه جهان را قرن خوانند که یک گوشه جهان آن جاست که آفتاب برآید و یکی آن جا فرو شود هر یکی را قرن خوانند و هر دو را قرنین خوانند و خداب عزوجل اندر قرآن او را ذوالقرنين خواند. 📚ن. ک به؛ بلعمی ، تاریخنامه طبری ، ج 1 ، ص 488-489 🔰💥روایت پنجم ابوبکر عتیق آبادی : ابوبکر عتیق بن محمد هروی سور آبادی در اواسط قرن پنجم هجری قمری زندگی می کرده است سورآبادی در تفسیر مشهور خود در شرح داستان می نویسد که قصه ذوالقرنین آن است که اهل مکه از قول اهل مدینه ، رسول را سه سوال مرسیدند ؛ حدیث روح و حدیث اصحاب کهف و حدیث ذوالقرنین، بن قیصر رومی بود. 📚تفسیر سور آبادی، ج 2 ص 256 🔰💥روایت ششم ابن : فارسنامه ابن بلخی قدیمی ترین کتابی است که درباره جغرافیایی فارس نوشته شده است. در روایت ابن بلخی را به پدر ، یعنی فیلیپ منسوب می کنو و می نویسد؛ به روایتی فیلقوس بود و نشب او در باب انسال یاد کرده آمده است . 📚ابن بلخی، فارسنامه ، ص 164 🔰💥روایت هفتم امام : ابو عبدالله محمدبن عمربن حسین بن حسین بن علی طبرستانی رازی یکی از دانشمندان ایرانی علم تفسیر که به فخرالدین و یا امام فخر رازی معروف است. امام فخر رازی در تفسیر خود در انطباق با مصداق تاریخی آن تاکید دارد . وی در پایان به این نتیجه می رسد کسی که چنین نشانه ای دارد بوده است . 📚دانشنانه قرآن و قرآن پژوعی ج 1 ص 760 🔰💥روایت هشتم : عزالدین ابوالحسن علی بن الکرم الشیبانی ابن اثیر در الکامل فی التاریخ که در سال 628 هجری قمری به تالیف آن پرداخته شرح بیشتری به اخبار اختصاص داده است. 📚ابن اثیر ، الکامل فی التاریخ ج 1 ص 187 الی 189 📚تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی ج 1 ص 69 پیرنیا 🔰💥روایت نهم حمدالله مستوفی : حمدالله مستوفی درباره کیستی ذوالقرنین متاثر از روایت طبری است و را می داند. 📚حمدالله مستوفی، تاریخ گزیده ، ص 95 🔰💥روایت دهم : عمادالدین ابوالفداء اسماعیل بن عمربن کثیر قرشی در کتال البدایه و النهایه تالیف 744 هجری قمری در روایت خود از ذوالقرنین می نویسد که همان است. 📚ابن کثیر ، البدایه و النهایه ج 2 ص 105و 106 🔰💥روایت یازدهم و خواند میر : محمدبن سیدبرهان الدین امیر خاوند شاه بن کما الدین محمود معروف به میر خواند مولف کتاب تاریخ روضه الصفا سیرت الامناء و الملوک و الخلفا میرخواند در کتاب حبیب السیر فی اخبار افراد بشر روایت هایی از بودن مقدونی نقل کرده است که به طور نسبی به روایات دیگر مورخان نزدیک و همسو است. 📚خواند میر ، تاریخ حبیب السیر ج 1 ص 209 🔴💥با توجه به این همه منابع تاریخی مشاهده می شود که نام در هیچ یک از روایات مورخان حداقل به عنوان نیامده است ، فقط یک نفر به نام آزاد هندی در سال های اخیر که یکی از چهره های هند بشمار می رفت ، پس از مراودات و ارتباطات مشکوک با حکومت این نظریه بی اساس را مطرح کرد و که چهره ای مبهم و نا شناخته در تاریخ ایران بود را مطرح کرد و هیچ توجیه علمی و قرآنی که قابل استناد باشد را عنوان نکرده است. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منشور حقوق بشر کوروش، یک دروغ تاریخی ما وظیفه داریم مقابل این جهل بایستیم سخنرانی بسیار مهم استاد حسن عباسی ۷ آبان ۱۴۰۰ - همدان @BisimchiMedia
⭕️نقشه‌ی شوم صهیونیست برای هفت آبان 🔺ببینید پیشنهاد خبرنگار و نویسنده صهیونیست نشریه National Review در تاریخ 5 نوامبر 2016 به رئیس جمهور امریکا برای رسیدن به هدف در هم شکستن ایران؛ روز 7 آبان و تجمع مقبره کورش را جدی گرفته و از این فرصت استفاده کرده و تا می‌تواند آن را شعله‌ورتر سازد @Afsaran_ir@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
4_6021576223807769296.mp3
25.19M
🔴 نابودی امپراطوری شیعه و تجزیه ایران بر اساس اسناد بین المللی فاش شده 😱🤔😱🤔😱🤔😱🤔😱🤔 💠 عمارهای امام خامنه ای عزیز در تاریخ ماندگار خواهند شد و صدها سردار بی نام و نشان طب سنتی 🔺 تقدیم به مسئولین اطلاعاتی و امنیتی غافل و بعضا خائن کشور!!! 🔻تقدیم به دانشمندان، دانشجویان، علما و فضلای مهدی (عج) محوری که هنوز ارتباط کرونا با تمدن نوین و ظهور را کشف نکردند!!! 🔻تقدیم به علمداران بیدار 🎧 صوت: ابعاد پنهان 🔸 اسناد بین المللی معتبر مبنی بر نابودی و تجزیه ی شیعه خانه ی حضرت حجت عج!!! 🤔😱🤔😱🤔😱🤔😱🤔😱🤔 🔹 اسناد بین المللی معتبر مبنی بر نابودی امپراطوری شیعه 👤 سخنران: مهندس محمدعلی - متخصص مطالعات سایبرنتیک - مدرس دانشگاه تهران @nofuz1395
🔴در گروهی از در مورد آدم سوال شد که چطور به دنیا آمده اند ؟ 🔰💥و اما پاسخی که دوستان زرتشتی دادند و بود و را هم معرفی فرمودند که زیر این مطلب ارسال خواهد شد 🔴💥 عقیده دارند از که بر زمین ریخته شد پس از 40 سال ای می روید که دارای دو است 👈( مشی و مشیانه ) که دارای فرزند می‌شوند، هر جفت یک و یک و هر کدام از جفت با هم می کنند و روانه یکی از هفت کشور می شوند . از آنان فرزندان دیگر به وجود می آیند و ادامه می یابد . ⁉️سوال اینجاست این عزیزانی که در هر بحثی مدعی و و هستند ! با توجه به کدام دین و مذهب و علم و منطق قبول می کنند که آدمی سال بر روی زمین باقی بماند؟ و بدون اینکه بستر فراهم باشد وجود انسان شکل بگیرد؟ انسانی متولد بشود؟ آن هم توسط یک گیاه؟ ⁉️در کدام دین و عقیده الهی باور به این نوع تولد وجود دارد؟ 🔞لازم به ذکر هست حتی آلت پرستان هم قائل به زایش از طریق آمیزش زن و مرد هستند ⁉️آیا آدمی در نگاه از یا به وجود آمده است؟ 📛متاسفانه توضیح و دلیل قانع کننده ای در این رابطه ارائه ندادند و باز هم ما را به خرد و اندیشه دعوت کردند 😌 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴 و پان در روایات کهن ایرانی 💢در روایات کهن که نشانه هایی از آن در آثاری چون تبلور یافته است ، پیروزی و بر به نحوه ی آفرینی شده است. 💢در چنانچه ملاحظه می شود نسب بردن از شمرده می شود. 📛مثلا کسانی که مخالف رسیدن بهرام پنجم به پادشاهی بودند ، عمده ترین این بود که وی در میان بزرگ شده است و فرهنگ ندارد. 📛خرده گیران چهارم او را برای داشتن مادر ترک تحقیر می کردند. و خسرو دوم ، بهرام چوبین را به این دلیل سرزنش می کند که او اهل شهری است که مردم آنجا را یاری دادند. 📛همچنانکه چوبین ، دوم را سرزنش می کند که در نبرد با وی از و سپاه کمک گرفته است. 💢‼️آری در گذشته هم پرستی و وجود داشت ، و تاریخ نشان داده است آنهایی که روحیات داشته اند ، افراد و بین بوده اند و بیشترین ضربه را همانان به زده اند. 💢عده ای هم در این میان رفتار زشت نیاکان خود را الگو قرار داده موجبات و اذیت خود را فراهم می کنند. ✅محمد امین محمدزاده 📚منابع : تاریخ طبری ، ج 1 ، ص 858؛ اخبارالطول ص 87؛ مسعودی ، مروج الذهل ، ج 2 ص 221؛ بلعمی ، ج 2 ص 1081؛ فردوسی، شاهنامه، ص 2696 به نقل از احسان یار شاطر؛ تاریخ روایی ایران ، مندرج در تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانی ج 3 قسمت اول ص 521؛ تحقیقی علمی درباره پیشینه و کیستی ذوالقرنين، تحقیق و تالیف جلیل عرفان منش ص 137 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴کوروش و نابودی و به گرفتن آنان 📛پیش از این به نابودی برخی از تمدن‌های کهن به دست و دیگر اشاره کردیم. یکی دیگر از تمدن‌هایی که به دست کوروش بر افتاد و از بین رفت، تمدن کهن و درخشان بود. با اینکه اهالی لیدی در همان زمان کوشیدند تا از سلطه رهایی یابند، اما این که به رهبری بر پا شد، به فرمان کوروش و به خشن‌ترین شکل ممکن سرکوب شد. کورش با اعزام سپاهی به فرماندهی مازارس دستور داد که تمامی قیام ‌کنندگان را به بکشند و رهبر آنان را زنده به نزد او بفرستند. او همچنین دستور داد را چنان خرد و منکوب سازند که راه هرگونه شورشی علیه سلطه پارسیان هخامنشی بسته شود. 📛سپاه کوروش به سرعت دست به منکوب کردن لیدیایی‌ها می‌زند و رهبر آنان را به می‌گیرد. و می‌شوند و مردم شهرهای و خانه‌های خود را رها کرده و راه فرار در پیش می‌گیرند. کاریه به کشیده می‌شوند و گروهی از اهالی کزانتوس و کونوس در لیکیه دست به می‌زنند و را بر تعبد و ترجیح می‌دهند. شهرها یکی پس از دیگری می‌شوند و پس از اینکه تاراج می‌گردند، نظامی پارسی و نیروهای ضد شورش در آنها مستقر می‌شوند. 📚برای آگاهی بیشتر و تفصیل منابع بنگرید به: بریان، پی‌یر، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ترجمه مهدی سمسار، تهران، انتشارات زریاب، ۱۳۷۷، جلد اول، صفحه ۱۱۴ تا ۱۱۷. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
📷 https://rizy.ir/hITta 🟣 شیوع ازدواج با محارم در سراسر سلسله‌ی هخامنشیان به حدّی زیاد است که نمی‌توان آن‌را انکار کرد! +18 📛 هم‌چنان‌که ازدواج با اقارب در میان قدیم کاری عادی بوده، در دوره هخامنشیان نیز پیوند زناشویی با محارم با توجیه حفظ خـون و نژاد مرسوم بود و ازدواج‌هایی میان خواهر و برادر و پدر و دختر معمول بوده است. ❌ و زنان زیبایی از محارم بارها مانند تخـت سلطنت یا سایر امور موروثی از این پادشـاه به آن پادشـاه می‌رسیده مانند آتوسا که توسط دو برادرش یعنی کمبوجیه و بردیا دست به دست شد! 🔻 ازدواج با خواهرش : هرودوت می‌نویسد با این‌که در پارس، ازدواج خواهر و برادر سابقه نداشت، کمبوجیه گروهی از قضات شهر را مأمور مشروع نشان‌دادن این ازدواج کرد و آن قضات با ترس از این‌که مورد قهر کمبوجیه قرار نگیرند، قانونی، دل‌خواهِ وی را فراهم کردند و جان خود را نجات دادند؛ تنها فرزند حاصل از این ازدواج، با لگد کمبوجیه به شکم رکسانا در زمان حاملگی سقط شد! 🔻 ازدواج کمبوجیه با خواهر دیگرش (دختر کوروش): که این ازدواجِ خواهر و برادری نیز پس از مرگ رکسانا به وقوع پیوست. 🔻 ازدواج با خواهرش آتوسا: این ازدواج با محارم نیز پس از مرگ کمبوجیه انجام شد. 🔻 ازدواج داریوشِ بزرگ با آتوسا: بعد از بردیا، داریوش، با ورود به حرم‌سرای کمبوجیه، آتوسا را به همسری با خودش گرفت. 🔻 ازدواج با خواهر ناتنی دیگرش به نام ؛ وی زنان غیر رسمی‌ای نیز داشت که در حرم‌سرای او اقامت داشتند! 🔻 از طرفی ازدواج با خواهر خود به نام ( - دختر اردشیر اول )، حاصلش اردشیر دوم و آمستریس بود. 🔻 سپس در ادامه‌ی نسل هخامنشیان، نیز با دو دختر خود آتوسا (این آتوسا با آتوسایی که دختر کوروش بود، متفاوت است.) و آمستریس (این با دختر داریوش دوم متفاوت است.) وصلت کرد. 🔻 ، پس از اردشیر دوم با برادر دیگرش نیز ازدواج کرد که حاصل ازدواج برادر (اردشیر سوم) با خواهرش (آتوسا)، اَرشک و دختری به نام پروشات دوم بود. 🔻 نیز با برادرش که یازدهمین پادشاه هخامنشی بود، مزدوج شد و پس از او توسط تصاحب و با وی ازدواج کرد. 📛 پلوتارک، دیودور، کنت کورث و دی سئارک، همگی حضور ۳۶۰ زن در حرم اردشیر دوم و را روایت کرده‌اند. ⁉️ عیاشی و بوالهوسیِ : 📛هر شب زنان بر در اتاق خواب شاه به انتظار می‌ماندند تا او هر که را که مایل باشد، از میان آنان برگزیند، در مورد خشایارشا در با صراحت در می‌یابیم که وقتی استر به دربار اسوتروی رسید، خواجه‌ای به نام اژه، برای او عطرهای گوناگون و غذاهای فراوان مهیا ساخت و هنگامی‌که شب توسط شاه احضار شد، به اتاق او رفت و صبح باز آمد و از آن پس در خانه‌ی دوم بانوان که شش گس، خواجه‌ی شاه و سرپرست زنانِ شاه، مدیریت آن را بر عهده داشت، اقامت گزید. ✅ در آخر باید به این نکته توجه داشت که این عیّاشی و رفتارهای سوءاستفاده‌گرایانه، در نزد شاهان_هخامنشی به وفور یافت می‌شد وگرنه بنابر اسناد موجود، مردم عادی، سرگرم زندگی معمولی و خود بودند و بنابر تصریح کتاب ، ازدواج با محارم را امری ناپسند و زشت قلمداد می‌کردند. پایان 📌 گردآوری بسیاری از رابطه‌های سلسله‌ی هخامنشیان و جمع‌آوری آن‌ها در یک یادداشت، برای اولین بار توسط «جنبش مردمی حلال‌زاده‌ها» انجام شده و ارائه می‌شود. 📚 منابع: 🔹 تاریخ هرودوت، ص ۲۰۵. 🔸 ایران در زمان ساسانیان، آرتور کریستین سن، ص۴۳۴، پاورقی. 🔹 کتاب از زبان داریوش، ص۲۷۶-۲۷۷، هاید ماری کخ، مترجم پرویز رجبی. 🔸 پیر برایان، از کوروش تا اسکندر، ص۲۳۶ الی ۲۳۹. 🔹 هینتس، والتر، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران، نشر ماهی، ۱۳۸۷، ص۱۳۹ و ۱۴۰؛ 🔸 ادی، سموئیل کندی، آئین شهریاری در شرق، ترجمه فریدون بدره‌ای، تهران، ص۱۳۶. 🔹 کتاب استر، کتابی در بخش سوم تنخ (عهد عتیق - تورات) ✌جنبش مردمی حلال‌زاده‌ها 📡 @HalalZadeha
🔴کوروش و به گرفتن مردم ماد 📛یکی دیگر از که منجر به نابودی تمدنی کهن شد، غلبه او بر و شهر هگمتانه (همدان/ اکباتان) بود. غلبه‌ای که با مساعدت اشراف و فئودال‌ها صورت پذیرفت و منجر به غارت هگمتانه و به بردگی کشیدن گروهی از مردم آن شد. 📛او توانست با به اسارت گرفتن (دختر آخرین پادشاه ماد) و تهدید مبنی بر شکنجه او و فرزندانش، را وادار به تسلیم کند و سپس با شوهر آمیتیس، او را به همسری خود در آورد. در نهایت نیز شاه نگون‌ بخت و شکست خورده در بیابانی دورافتاده رها شد تا از گرسنگی و تشنگی جان بسپارد. 📚در تاریخ ایران کمبریج به سرپرستی ایلیا گرشویچ آمده است که «گرایش مردم ماد نسبت به کورش خصمانه بود» (ص ۲۴۱). او هگمتانه را غارت کرد و برخی از را به گرفت» (ص ۲۴۰). 📛با اینکه مادها دستکم دو بار در زمان کوشیدند تا استقلال خود را از سلطه باز یابند، اما در هر دوبار با خشونت‌بار داریوش مواجه شدند و ۳۸.۰۰۰ نفر از آنان قتل‌عام گردیدند. چنین بود که هویت و تمدن از میان رفت و از صفحه محو شد. 📚بنگرید به: گرشویچ، ایلیا، تاریخ ایران دوره ماد- از مجموعه تاریخ کمبریج، ترجمه بهرام شالگونی، تهران، انتشارات جامی، ۱۳۸۷، صفحه ۲۳۸ تا ۲۴۱. تاریخ امپراتوری هخامنشیان ( از کوروش تا اسکندر ) جلد اول ، ص 102 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
💢رابطه با 🔴💥تیر خلاص و جواب و "در رد ذوالقرنین بودن کوروش" دکتر باستان‌شناس، تاریخ‌نگار، نویسنده و در باستان‌شناسی دوران ایران و استاد دانشگاه‌های شیراز، تهران، هاروارد، کلمبیا، گوتینگن و اورگن شرقی و بنیانگذار بنیاد تحقیقات هخامنشی در سال ۱۳۵۲ . 🔴علیرضا شاپور شهبازی در" کتاب زندگی و جهانداری کوروش" نوشته است : یکی از چیزهایی که بر اثر اعتقادات مردم محلی به جای مانده است ، نقش انسانی است که دارای چهار بال و معروف به" آتف ( atef ) " می باشد . در سال 1950 آزاد کوشید تا ثابت کند این انسان بالدار نشان دهنده ی ذوالقرنین است ، ‼️فرضیه وی با همه محبوبیتی که یافته ، از تاریخی و باستان شناسی ، بی بهره است . 🔰شاپور شهبازی اشاره می کند که دلیل بودن کوروش از نگاه ابوالکلام تندیس انسان بالدار است که بر این اساس استدلال های دیگری هم از تورات مطرح می کند . 🔰شاپور شهبازی نوشته است: اما این سخنان و استدلال هارا نمی توان پذیرفت ، زیرا باید دانست که "مجسمه ای" آن هم در " استخر " از بر جای نمانده است 🔰همچنین بر سر وی است مصری، است که بر دو پیچان استوار شده ، و بستگی و رابطه ای با دو " شاخ قوچ " ندارد 🔰ابوالکلام آزاد را آقای استاد سامی به دعوت کرده بودند ، اما وی بیمار شد و بدانجا نتوانست رفت ، و هرگز آن نقش ( تندیس ) را ندید ، بنابراین تعبیر از آن کرد ، و نتیجه هایی گرفت که پذرفتنش بی اندازه محال و دشوار است. 🔰با اینهمه باید افزود که و خواست او به بود ! ⁉️این موضوع را استاد سامی به این بنده آگاهی دادند. ⁉️( جای سوال است که بدانیم چرا اندیشه و خواست یک که حتی از بازدید نکرده است هدفش به باشد ) 📚منبع : کتاب زندگی و جهانداری کوروش، شاپور شهبازی، ص ۲۵۱ تا ۲۵۶ محقق : محمد امین محمدزاده - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴 در میان زرتشتیان باستان ( قرض دادن زن خود به مرد دیگر ) 📛هرگاه به زن خود می گفت : " از این لحظه تو آزاد و صاحب اختیار خود هستی " زن بدین وسیله از نزد شوهر خود طرد نمی شد ، ولی اجازه می یافت به عنوان ( چاکر زن = زن خدمتکار ) اختیار کند. 📛در صورتی که شوهری زن خود را طرد می کرد ، بی آن که صریحا اختیار او را به خود او بسپارد و زن شوهر دیگری اختیار می گرد ، فرزندانی که از ازدواج جدید در حیات شوهر اولش می زایید از آن شوهر اولش بود ، یعنی زن تحت تبعیت شوهر اول باقی می ماند. 🔞شوهر حق داشت خود را یا یکی از زنانش را ( حتی زن ممتاز خود را ) به مرد دیگری ، بی آن که قصوری کرده باشد بسپارد تا این مرد از خدمات آن زن استفاده کند . رضایت زن شرط نبود. و شوهر دوم حق دخل و تصرف در اموال زن را نداشت ، فرزندانی که در این ازدواج متولد می شدند ، متعلق به خانواده شوهر اول بودند و مانند فرزندان او محسوب می شدند. 📛هاشم رضی در کتاب «وندیداد» در شرح فرگرد ۴، صفحه ۵۰۷ ـ ۵۰۸ چنین می نویسد: در «ماتیکان هزار داتستان» یا هزار ماده ی قانونی مطالب بسیاری در باره ی زنان، ازواج، واگذاری زنان یا آمده است. یک مرد حتی می توانست علی رغم میل و رضایت پادشاه زن خود، او را به اشخاص تنگدستی که نیاز به زن داشتند، برای واگذار کند. شرایط معاهده، زمان واگذاری، فرزندانی که از این زن در مدت قرض دادن وی تولید می شد، همه قبلا مورد موافقت دو طرف قرار می گرفت. 📚منبع: در باره ی حقوق ساسانی، ج ۱، ص ۳۶ ایران در زمان ساسانیان، پروفسور آرتور کریستین سن ، ص 349-350 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🍃ﺩﺭﺣﺪﯾﺜﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ‏( ﻋﻠﯿﻪﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ” ﺗﻌﺼﺐ” ﺳﺆﺍﻝ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ‏ 💠“ ﺗﻌﺼﺒﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻫﮑﺎﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻧﯿﮑﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺪﺍﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﻭ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻋﺼﺒﯿﺖ ﻧﯿﺴﺖ، ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﻭ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺘﻤﮕﺮﯼ ﯾﺎﺭﯼ ﺩﻫﺪ 📚اصول كافي/شيخ كليني(ره) جلد ٢ ،صفحه٣٠٨ - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
💢هدف از پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک در آیین زرتشت چیست؟⁉️‼️ ✅👈با نگاهي به اوستا متوجه اين نكته خواهيم شد كه هدف از پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك در آيين زرتشتي اين است كه انسان به روان برسد! توضيح اينكه بنا بر تعاليم زرتشتي، گاو (در اوستا: geu/geuš) نخستين آفريده اهورامزدا است، كه جهانِ پاك از روانِ او خلق شده است و لذا روحِ گاو نخستين در منابع زرتشتي از قداستِ وي‍ژه‌اي برخوردار است و مبدأ پاكي شمرد مي‌شود. 📚ابراهیم پورداود، گاتها کهن‌ترین بخش اوستا، تهران: انتشارات اساطیر، 1378. ص ۱۱۸ – ۱۱۷ ✅👈در تمامِ بخش‌هاي اوستا گاو و روان او (به اَوستايي: urvan geuš)‌ مورد ستايش قرار گرفته است و در اين باره اسناد بسيار وجود دارد. اما نكته عجيب اين است كه در اوستا، گاتها، هات 28، بند 1 می‌خوانیم: ahyâ ýâsâ nemanghâ ustânazastô rafedhrahyâ manyêush mazdâ pourvîm speñtahyâ ashâ vîspêñg shyaothanâ vanghêush xratûm mananghô ýâ xshnevîshâ gêushcâ urvânem. ✅👈ترجمه: ای مزدا، ای سپندمینو؛ اینک در آغاز با دست‌های برآورده ترا نماز می‌گزارم و خواستار بهروزی و رامشم. [بشود که] با کردارهای پاك و با همه‌ی خرد و منش نیک، «گئوش اوروَن» را خشنود کنم». زرتشت دست به سوی آسمان دراز می کند، نماز می گزارد، رامش و بهروزی می خواهد، و دست به دامانِ نيكي‌ها (پندار نيك و كردار نيك و گفتار نيك) ‌مي‌شود، و هدف او از نيكي، رسیدن به است. 📚Avesta, Yasna 28: 1, Based on edition of Karl F. Geldner, Avesta, the Sacred Books of the Parsis, Stuttgart, 1896. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴پوشش در ایران 🍃💐پوشش در باستان هم بنا به شرایطی که ذکر شد همیشه سبک و اسلوب خاصی داشته‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی چه نزد و چه نزد در ایران یک حقیقت بوده‌است و به هیچ وجه در به سر نمی برده‌اند. 🔴برخی معتقد هستند که این پوشش کامل و آراسته به نوعی ریشه به وجود آمدن در است. 📚ویل دورانت معتقد است نقش و زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است که می‌توان ایران را پراکندن "حجاب" در جهان دانست. 📚دائرةالمعارف لاروس نیز به وجود در ایران باستان اشاره می‌کند.در تفسیر اثنی عشری چنین آمده‌است: «تاریخ نشان می‌دهد که حجاب در ایران قدیم وجود داشته ‌است. پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، باید فرهنگ مردم ایران را هم بررسی کرد 📚کوروش نیکنام از موبدان زرتشتی : در ایران و را هیچگاه برهنه نمی‌بینیم، نسبت به محل زندگی، آب وهوا وشیوه کار و زندگی هر شهر و روستا پوشش‌های گوناگونی وجود داشته که نمونه آن را هم اکنون در پوشش زنان گیلکی، مازندرانی، کرد، لر، بلوچ، بختیاری، ترک ، اقوام دیگر و زرتشتیان مشاهده می‌کنیم. از ویژگی‌هایی که در اینگونه پوشش‌ها به شکل یکسان وجود دارد دو چیز است، اینکه این پوشش‌ها با رنگ‌های طبیعت همگون است یعنی رنگ‌های سرخ، سبز، ارغوانی، زرد ودیگر زنگ‌ها در پوشش آنان بوده وکمتر از رنگ‌های تیره به ویژه سیاه استفاده می شده چون باور داشتند رنگ‌های کبود، افسردگی آور وغم انگیز است. اینکه در همه پوشش‌ها دستان زن و مرد برای انجام کارها به ویژه برای کشاورزی آزاد بود، نمونه پوشش‌ها را در اقوام لر، کرد، بلوچ، گیلکی و... می‌توان یافت. 🔴 با وجود اینکه زنان در ایران قدیم از لحاظ پوشش و حجاب جایگاه ویژه ای داشتند ، اما متاسفانه مشاهده می شود که در بین شاهان هخامنشی و ساسانی رفتارهای غیر انسانی علیه زنان صورت میگیرد و دستخوش تصرف و سو استفاده می گردد ، جای انکار نیست، تقریبا همه مورخین نوشته اند، از یونانی و در عصر هخامنشی گرفته تا مورخین عصر حاضر، درباره طبقه اشراف عهد می گوید: "هر کدام از آنها چند زن عقدی دارند ولی عده زنان غیر عقدی بیشتر است". 📚 (مشیرالدوله، تاریخ ایران باستان، جلد ششم، چاپ جیبی، صفحه 1535). 📚 استرابون درباره همین طبقه می گوید: "آنها زنان زیاد می گیرند، و با وجود این زنان غیر عقدی بسیار دارند". (همان ماخذ، صفحه 1543). 📚ژوستن، از مورخان عصر اشکانی، درباره اشکانیان می گوید: "تعداد زنان غیر عقدی در میان آنها و به خصوص در خانواده سلطنتی از زمانی متداول شده بود که به ثروت رسیده بودند، زیرا زندگانی صحراگردی مانع از داشتن زنان متعدد است". (همان ماخذ، جلد نهم، صفحه 2693). آنچه در ایران باستان در میان طبقه اشراف معمول بوده است چیزی بالاتر از تعدد زوجات، یعنی بوده است. 🔴ازدواج با قبل از اسلام در آثار نویسندگان ایرانی و خارجی 📚سعید نفیسی می گوید: "چیزی که از اسناد آن زمان حتما به دست می آید و با همه هیاهوی جاهلانه که اخیرا کرده اند از بدیهیات مسلم تمدن آن زمان است این است که نکاح نزدیکان و محارم و زناشویی در میان اقارب درجه اول حتما معمول بوده است". (تاریخ اجتماعی ایران، جلد 2، صفحه 35). 📚و تصریحاتی که نویسندگان اسلامی از قبیل مسعودی، ابوحیان توحیدی، ابوعلی بن مسکویه کرده اند می آورد و جریان قباد با دختر ، و ازدواج چوبین با ، و ازدواج گشنسب که بعد مسیحی شد با خواهر خود را یادآور می شود. 📚مرحوم مشیرالدوله در کتاب نفیس خود: "ایران باستان" از مورخ قدیم یونانی، درباره نقل می کند که: "اینها (مغ ها) موافق عاداتشان حتی با مادرانشان ازدواج می کنند". (جلد ششم، چاپ جیبی، صفحه 1546) و همچنین در مورد کمبوجیه، و درباره اردشیر دوم در مورد ازدواج با محارم اذعان کرده اند - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴ناسیونالیسم و پاسخ اسلام قابل توجه باستانگرایان : 📛گرایش به جنبه های قومی و ملی در زبانهای اروپایی «ناسیونالیسم» خوانده می شود که برخی از دانشمندان فارسی زبان آن را «ملت پرستی» ترجمه کرده اند. مطابق بیان گذشته، بر و قومی و ملی متکی است نه بر و . 👈ناسیونالیسم را نباید به طور کلی محکوم کرد. اگر تنها جنبه داشته باشد، یعنی موجب بیشتر و روابط حسنه بیشتر و احسان و خدمت بیشتر به کسانی که با آنها زندگی مشترک داریم بشود، ضد عقل و منطق نیست و از نظر اسلام مذموم نمی باشد، بلکه اسلام برای کسانی که طبعا حقوق بیشتری دارند از قبیل همسایگان و خویشاوندان، حقوق قانونی زیادتری قائل است. 📛ناسیونالیسم آنگاه عقلا محکوم است که جنبه منفی به خود می گیرد، یعنی افراد را تحت عنوان ملیتهای مختلف از یکدیگر جدا می کند و روابط خصمانه ای میان آنها به وجود می آورد و حقوق واقعی دیگران را نادیده می گیرد. ✅نقطه مقابل ناسیونالیسم، «انترناسیونالیسم» است که قضایا را با مقیاس جهانی می نگرد و احساسات ناسیونالیستی را محکوم می کند. ولی همچنانکه گفتیم همه را محکوم نمی کند، را محکوم می کند نه احساسات را. 📚منبع : خدمات متقابل اسلام و ایران ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری، انتشارات صدرا ، ص 58 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴💥آیین می باشد 🔰💥مقتضیات و شرایطی که قوم خانه نشین ایران شرقی در آن زندگی میکرد ، و دائما در معرض حمله بدویان مهاجم و مخرب بود ، در این اندیشه را ایجاد کرده که را اداره می کند : نیک و بد - نخستین شخصیت ناشی از مزداست ، و دوم از ارادهٔ شر ( ) نشات یافته است. در گرداگرد موجودات الهی قرار دارند ، که بعضی از آنان محتملا هستند ، که در اصل به صورت قوای پرستیده می شدند. بین این که نماینده ی مخالفت بین اندیشه و هوش است ؛ در پایان به فتح روح خیر خاتمه می یابد . 💥بنابراين ظاهر است و زرتشتی (( توحیدی ناقص )) می باشد . 📚منبع ایران از آغاز تا اسلام، تالیف رومن گریشمن ، ترجمه محمد معین ، چاپ هفدهم ، بهار 1386 ، ص 179 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴اهورامزدا نمادی که ایرانی نیست. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
♦️‏فرانسوی‌ها در ایران کاوش نکردند، بلکه بی‌رحمانه غارت و تخریب کردند به احتمال زیاد این آثار، بازمانده همان تندیس سنگی کاخ داریوش بزرگ در شوش باشد که مادام ژان دیولافوا، غارتگر فرانسوی حدود ۱۴۰ سال پیش با پتک تخریب کرد وی در کتاب خاطراتش می‌گوید:👇 ‏"با تاسف تماشا می‌کردم، در حدود ۱۲ هزار کیلو وزن دارد، تکان دادن چنین توده عظیمی غیر ممکن است. بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم، پتکی بدست گرفتم و بجان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه به‌ او زدم. سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوه رسیده از هم شکافت " ✍ وحید بهمن @NOORI82325
🔴 شانه زدن و گرفتن رفتاری در نگاه مزدا ⁉️ از مزدا پرسید: کدام است مرگ آورترین کردار مردمان که نیروی رنج آور دیوان را می افزاید؟ ‼️ پاسخ داد : چنین کرداری آن است که کسی خویش را زند یا بتراشد یا ناخن های خود را بگیرد 📚منبع: اوستا ، وندیداد ، فردگرد هفدهم ، بند یک و دو - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴کوروش و به گرفتن مردم ماد 📛یکی دیگر از که منجر به نابودی تمدنی کهن شد، غلبه او بر و شهر هگمتانه (همدان/ اکباتان) بود. غلبه‌ای که با مساعدت اشراف و فئودال‌ها صورت پذیرفت و منجر به غارت هگمتانه و به بردگی کشیدن گروهی از مردم آن شد. 📛او توانست با به اسارت گرفتن (دختر آخرین پادشاه ماد) و تهدید مبنی بر شکنجه او و فرزندانش، را وادار به تسلیم کند و سپس با شوهر آمیتیس، او را به همسری خود در آورد. در نهایت نیز شاه نگون‌ بخت و شکست خورده در بیابانی دورافتاده رها شد تا از گرسنگی و تشنگی جان بسپارد. 📚در تاریخ ایران کمبریج به سرپرستی ایلیا گرشویچ آمده است که «گرایش مردم ماد نسبت به کورش خصمانه بود» (ص ۲۴۱). او هگمتانه را غارت کرد و برخی از را به گرفت» (ص ۲۴۰). 📛با اینکه مادها دستکم دو بار در زمان کوشیدند تا استقلال خود را از سلطه باز یابند، اما در هر دوبار با خشونت‌بار داریوش مواجه شدند و ۳۸.۰۰۰ نفر از آنان قتل‌عام گردیدند. چنین بود که هویت و تمدن از میان رفت و از صفحه محو شد. 📚بنگرید به: گرشویچ، ایلیا، تاریخ ایران دوره ماد- از مجموعه تاریخ کمبریج، ترجمه بهرام شالگونی، تهران، انتشارات جامی، ۱۳۸۷، صفحه ۲۳۸ تا ۲۴۱. تاریخ امپراتوری هخامنشیان ( از کوروش تا اسکندر ) جلد اول ، ص 102 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
💢رابطه با 🔴💥تیر خلاص و جواب و "در رد ذوالقرنین بودن کوروش" دکتر باستان‌شناس، تاریخ‌نگار، نویسنده و در باستان‌شناسی دوران ایران و استاد دانشگاه‌های شیراز، تهران، هاروارد، کلمبیا، گوتینگن و اورگن شرقی و بنیانگذار بنیاد تحقیقات هخامنشی در سال ۱۳۵۲ . 🔴علیرضا شاپور شهبازی در" کتاب زندگی و جهانداری کوروش" نوشته است : یکی از چیزهایی که بر اثر اعتقادات مردم محلی به جای مانده است ، نقش انسانی است که دارای چهار بال و معروف به" آتف ( atef ) " می باشد . در سال 1950 آزاد کوشید تا ثابت کند این انسان بالدار نشان دهنده ی ذوالقرنین است ، ‼️فرضیه وی با همه محبوبیتی که یافته ، از تاریخی و باستان شناسی ، بی بهره است . 🔰شاپور شهبازی اشاره می کند که دلیل بودن کوروش از نگاه ابوالکلام تندیس انسان بالدار است که بر این اساس استدلال های دیگری هم از تورات مطرح می کند . 🔰شاپور شهبازی نوشته است: اما این سخنان و استدلال هارا نمی توان پذیرفت ، زیرا باید دانست که "مجسمه ای" آن هم در " استخر " از بر جای نمانده است 🔰همچنین بر سر وی است مصری، است که بر دو پیچان استوار شده ، و بستگی و رابطه ای با دو " شاخ قوچ " ندارد 🔰ابوالکلام آزاد را آقای استاد سامی به دعوت کرده بودند ، اما وی بیمار شد و بدانجا نتوانست رفت ، و هرگز آن نقش ( تندیس ) را ندید ، بنابراین تعبیر از آن کرد ، و نتیجه هایی گرفت که پذرفتنش بی اندازه محال و دشوار است. 🔰با اینهمه باید افزود که و خواست او به بود ! ⁉️این موضوع را استاد سامی به این بنده آگاهی دادند. ⁉️( جای سوال است که بدانیم چرا اندیشه و خواست یک که حتی از بازدید نکرده است هدفش به باشد ) 📚منبع : کتاب زندگی و جهانداری کوروش، شاپور شهبازی، ص ۲۵۱ تا ۲۵۶ محقق : محمد امین محمدزاده - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴 در میان زرتشتیان باستان ( قرض دادن زن خود به مرد دیگر ) 📛هرگاه به زن خود می گفت : " از این لحظه تو آزاد و صاحب اختیار خود هستی " زن بدین وسیله از نزد شوهر خود طرد نمی شد ، ولی اجازه می یافت به عنوان ( چاکر زن = زن خدمتکار ) اختیار کند. 📛در صورتی که شوهری زن خود را طرد می کرد ، بی آن که صریحا اختیار او را به خود او بسپارد و زن شوهر دیگری اختیار می گرد ، فرزندانی که از ازدواج جدید در حیات شوهر اولش می زایید از آن شوهر اولش بود ، یعنی زن تحت تبعیت شوهر اول باقی می ماند. 🔞شوهر حق داشت خود را یا یکی از زنانش را ( حتی زن ممتاز خود را ) به مرد دیگری ، بی آن که قصوری کرده باشد بسپارد تا این مرد از خدمات آن زن استفاده کند . رضایت زن شرط نبود. و شوهر دوم حق دخل و تصرف در اموال زن را نداشت ، فرزندانی که در این ازدواج متولد می شدند ، متعلق به خانواده شوهر اول بودند و مانند فرزندان او محسوب می شدند. 📛هاشم رضی در کتاب «وندیداد» در شرح فرگرد ۴، صفحه ۵۰۷ ـ ۵۰۸ چنین می نویسد: در «ماتیکان هزار داتستان» یا هزار ماده ی قانونی مطالب بسیاری در باره ی زنان، ازواج، واگذاری زنان یا آمده است. یک مرد حتی می توانست علی رغم میل و رضایت پادشاه زن خود، او را به اشخاص تنگدستی که نیاز به زن داشتند، برای واگذار کند. شرایط معاهده، زمان واگذاری، فرزندانی که از این زن در مدت قرض دادن وی تولید می شد، همه قبلا مورد موافقت دو طرف قرار می گرفت. 📚منبع: در باره ی حقوق ساسانی، ج ۱، ص ۳۶ ایران در زمان ساسانیان، پروفسور آرتور کریستین سن ، ص 349-350 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
💢هدف از پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک در آیین زرتشت چیست؟⁉️‼️ ✅👈با نگاهي به اوستا متوجه اين نكته خواهيم شد كه هدف از پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك در آيين زرتشتي اين است كه انسان به روان برسد! توضيح اينكه بنا بر تعاليم زرتشتي، گاو (در اوستا: geu/geuš) نخستين آفريده اهورامزدا است، كه جهانِ پاك از روانِ او خلق شده است و لذا روحِ گاو نخستين در منابع زرتشتي از قداستِ وي‍ژه‌اي برخوردار است و مبدأ پاكي شمرد مي‌شود. 📚ابراهیم پورداود، گاتها کهن‌ترین بخش اوستا، تهران: انتشارات اساطیر، 1378. ص ۱۱۸ – ۱۱۷ ✅👈در تمامِ بخش‌هاي اوستا گاو و روان او (به اَوستايي: urvan geuš)‌ مورد ستايش قرار گرفته است و در اين باره اسناد بسيار وجود دارد. اما نكته عجيب اين است كه در اوستا، گاتها، هات 28، بند 1 می‌خوانیم: ahyâ ýâsâ nemanghâ ustânazastô rafedhrahyâ manyêush mazdâ pourvîm speñtahyâ ashâ vîspêñg shyaothanâ vanghêush xratûm mananghô ýâ xshnevîshâ gêushcâ urvânem. ✅👈ترجمه: ای مزدا، ای سپندمینو؛ اینک در آغاز با دست‌های برآورده ترا نماز می‌گزارم و خواستار بهروزی و رامشم. [بشود که] با کردارهای پاك و با همه‌ی خرد و منش نیک، «گئوش اوروَن» را خشنود کنم». زرتشت دست به سوی آسمان دراز می کند، نماز می گزارد، رامش و بهروزی می خواهد، و دست به دامانِ نيكي‌ها (پندار نيك و كردار نيك و گفتار نيك) ‌مي‌شود، و هدف او از نيكي، رسیدن به است. 📚Avesta, Yasna 28: 1, Based on edition of Karl F. Geldner, Avesta, the Sacred Books of the Parsis, Stuttgart, 1896. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴پوشش در ایران 🍃💐پوشش در باستان هم بنا به شرایطی که ذکر شد همیشه سبک و اسلوب خاصی داشته‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی چه نزد و چه نزد در ایران یک حقیقت بوده‌است و به هیچ وجه در به سر نمی برده‌اند. 🔴برخی معتقد هستند که این پوشش کامل و آراسته به نوعی ریشه به وجود آمدن در است. 📚ویل دورانت معتقد است نقش و زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است که می‌توان ایران را پراکندن "حجاب" در جهان دانست. 📚دائرةالمعارف لاروس نیز به وجود در ایران باستان اشاره می‌کند.در تفسیر اثنی عشری چنین آمده‌است: «تاریخ نشان می‌دهد که حجاب در ایران قدیم وجود داشته ‌است. پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، باید فرهنگ مردم ایران را هم بررسی کرد 📚کوروش نیکنام از موبدان زرتشتی : در ایران و را هیچگاه برهنه نمی‌بینیم، نسبت به محل زندگی، آب وهوا وشیوه کار و زندگی هر شهر و روستا پوشش‌های گوناگونی وجود داشته که نمونه آن را هم اکنون در پوشش زنان گیلکی، مازندرانی، کرد، لر، بلوچ، بختیاری، ترک ، اقوام دیگر و زرتشتیان مشاهده می‌کنیم. از ویژگی‌هایی که در اینگونه پوشش‌ها به شکل یکسان وجود دارد دو چیز است، اینکه این پوشش‌ها با رنگ‌های طبیعت همگون است یعنی رنگ‌های سرخ، سبز، ارغوانی، زرد ودیگر زنگ‌ها در پوشش آنان بوده وکمتر از رنگ‌های تیره به ویژه سیاه استفاده می شده چون باور داشتند رنگ‌های کبود، افسردگی آور وغم انگیز است. اینکه در همه پوشش‌ها دستان زن و مرد برای انجام کارها به ویژه برای کشاورزی آزاد بود، نمونه پوشش‌ها را در اقوام لر، کرد، بلوچ، گیلکی و... می‌توان یافت. 🔴 با وجود اینکه زنان در ایران قدیم از لحاظ پوشش و حجاب جایگاه ویژه ای داشتند ، اما متاسفانه مشاهده می شود که در بین شاهان هخامنشی و ساسانی رفتارهای غیر انسانی علیه زنان صورت میگیرد و دستخوش تصرف و سو استفاده می گردد ، جای انکار نیست، تقریبا همه مورخین نوشته اند، از یونانی و در عصر هخامنشی گرفته تا مورخین عصر حاضر، درباره طبقه اشراف عهد می گوید: "هر کدام از آنها چند زن عقدی دارند ولی عده زنان غیر عقدی بیشتر است". 📚 (مشیرالدوله، تاریخ ایران باستان، جلد ششم، چاپ جیبی، صفحه 1535). 📚 استرابون درباره همین طبقه می گوید: "آنها زنان زیاد می گیرند، و با وجود این زنان غیر عقدی بسیار دارند". (همان ماخذ، صفحه 1543). 📚ژوستن، از مورخان عصر اشکانی، درباره اشکانیان می گوید: "تعداد زنان غیر عقدی در میان آنها و به خصوص در خانواده سلطنتی از زمانی متداول شده بود که به ثروت رسیده بودند، زیرا زندگانی صحراگردی مانع از داشتن زنان متعدد است". (همان ماخذ، جلد نهم، صفحه 2693). آنچه در ایران باستان در میان طبقه اشراف معمول بوده است چیزی بالاتر از تعدد زوجات، یعنی بوده است. 🔴ازدواج با قبل از اسلام در آثار نویسندگان ایرانی و خارجی 📚سعید نفیسی می گوید: "چیزی که از اسناد آن زمان حتما به دست می آید و با همه هیاهوی جاهلانه که اخیرا کرده اند از بدیهیات مسلم تمدن آن زمان است این است که نکاح نزدیکان و محارم و زناشویی در میان اقارب درجه اول حتما معمول بوده است". (تاریخ اجتماعی ایران، جلد 2، صفحه 35). 📚و تصریحاتی که نویسندگان اسلامی از قبیل مسعودی، ابوحیان توحیدی، ابوعلی بن مسکویه کرده اند می آورد و جریان قباد با دختر ، و ازدواج چوبین با ، و ازدواج گشنسب که بعد مسیحی شد با خواهر خود را یادآور می شود. 📚مرحوم مشیرالدوله در کتاب نفیس خود: "ایران باستان" از مورخ قدیم یونانی، درباره نقل می کند که: "اینها (مغ ها) موافق عاداتشان حتی با مادرانشان ازدواج می کنند". (جلد ششم، چاپ جیبی، صفحه 1546) و همچنین در مورد کمبوجیه، و درباره اردشیر دوم در مورد ازدواج با محارم اذعان کرده اند - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat