نقد سها (جلسه ۲۲).mp3
9.91M
✳️ #نقد_شبهات_سها (جلسه ۲۲)
مباحث این جلسه:
۱. چرا قرآن از دخالت منی زن در فرآیند آفرینش انسان یاد نکرده است؟!
۲. مراد از صلب و ترائب چیست؟
http://eitaa.com/alinasirigilani
نقد سروش (جلسه ۳).mp3
8.23M
✳️ #نقد_شبهات_دینی
#نقد_شبهه_سروش (جلسه ۳)
مباحث این جلسه:
۱. قرآن عین سخن خداوند است و سخن پیامبر نیست.
۲.ادله درون متنی مبنی بر استناد گفتار قرآنی به خداوند.
http://eitaa.com/alinasirigilani
دعای کمیل (جلسه ۴).m4a
22.74M
✳️ #شرح_دعای_کمیل (جلسه ۴)
مباحث این جلسه:
۱.چرا در فقره آغازین دعای کمیل از رحمت الهی سخن به میان آمده است؟
۲. بررسی مضامین مشابه در سایر دعاها
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ #پیام_همراهان_گرامی
ابراز لطف و محبت دو تن از اساتید مکرم همراه در باره مباحث کانال
پیام اول:
جامع ترین سلام و درود بر استاد عالی قدر حضرت آیه الله نصیری
با احترام و امتنان فراوان
استادعزیز، سلامت و تندرست باشید.
درپیام رسان ایتا عضو هستم اما روزانه آنلاین نشدم ،البته به خاطر گوشی و تلفن همراه نیز بوده .سعی می کنم که روزانه آنلاین شوم ،دو سه هفته ای هست که عقب افتاده ام . البته فایل صوتی شما بزرگوار را ذخیره کرده ام که گوش کنم ، دعای کمیل را از دست ندادم و سه فایل را کاملا گوش جان داده ام .
شاید اینها دلیل ظاهری ماجرا باشد ،استاد عزیز آزمایشهای الهی به قدری لطف و رحمت دارد که چهره سهمگین تندبادهای دنیا،نمی تواند کوه ایمان را حرکت دهد، قطعا ایمان انسان را راسخ تر می نماید.
نمی دانم آیا من هم می توانم به این مرحله برسم. ارتقا مرتبه در نزد الله تعالی بسیار سخت است.
خدا کند که مسیر را خودش برایم روشن کند. همیشه از خداوند متعال خواسته ام که از گرفتاری در دام «غفلت» نجاتم دهد ؛که چه بسا در برخی از ساعات یا روزهای حیات انسان ،گوهر و زر های نابی در دسترس انسان قرار می گیرد وبا قرار گرفتن در دام غفلت ،خیلی از نعمت ها، در دنیا و آخرت از دست انسان می رود.
استاد عزیز
این شاگرد حقیر محال است محال است که گل گفتارهایتان را ازدست بدهد ،من با مطالعه کتاب های شما انبساط روحی عجیبی برایم حاصل می شود ،
با شنیدن سخنانتان ،درس هایتان بهترین حالات روحی را تجربه کرده ام (نه اینکه هیچ کتابی نخوانده ام یا سخنی نشنیده ام بلکه قلم مؤثر شما چیز دیگری است )
یکی از فرمایشات شما بزرگوار به حدی در من مؤثر بوده که دست قدرت خداوند را به عینه مشاهده کرده ام .
محال است که درس های چون گوهر استاد عزیز را از دست بدهم ؛
محال است که این چنین لطف بزرگ و محبت خداوند را که به خاطر وجود نازنین استاد عزیز بر ما مقدر فرموده ،ناسپاسی کنم؛
محال است که محبت خداوند را برای باز شدن چنین شاهراه عظیمی (درس های استاد) رها کنم؛
محال است که خوشبویی و طراوت درس های دین شناخت استاد را با معطرترین و خوشبوترین عطرهای دنیا جایگزین کنم؛
دست عنایت حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف پشت و پناهتان
شاگردتان ...
پیام دوم:
عمق فکری، وسعت مطالعه، روزآمدی گفتار، زیبایی قلم، دلسوزی معنوی بخشهایی از خدمات حضرت آیت الله دکتر نصیری است.
خدا بر توفیقات ایشان بیافزاید.
... استادیار دانشگاه ...
(نام بنده لطفا در کانال برده نشود و بفرمایید یکی از خوشه چینان خرمن معرفت حضرت استاد)
❇️ پاسخ استاد:
علیکم السلام
تقدیر و تشکر فراوان بابت این همه لطف و محبت.
مطمئن باشید اگر این عبارات محبت آمیز در شوق و اشتیاق بیشتر و باور به مسئولیت سنگین تر این ناچیز در ارایه خدمت افزون تر، نقش داشته باشند، که تاثیر آنها قابل انکار نیست، ثواب خدمت برای دوستان و عزیزان ثبت خواهد شد.
باید باور کنیم که استقامت مخلصانه در این راه پر رمز و راز و خطیر بسیار دشوار است.
دعاگو هستم.
سالم و سرافراز باشید.
🛑 یادآوری:
پیام های محبت آمیز دوستان و اساتید همراه در باره مباحث کانال یا در باره استاد، بدون هیچ دخل و تصرف، مگر در مواردی که جنبه خصوصی دارد و نیز با حذف نام بزرگواری که پیام را ارسال فرموده است، در کانال منعکس می شود.
محمد حسین نصیری
مدیر کانال
http://eitaa.com/alinasirigilani
رونمایی از کتاب آقای بشوی.mp3
14.88M
✳️#سخنرانی_های_دینی #ضرورت_تفسیر_نگاری و #وجوه_اعجاز و نکات بدیع #سوره_مبارکه_کوثر
این سخنرانی در شب جمعه در تاریخ هفدهم بهمن ماه ۱۳۹۹ در حسینیه بلتستانیه قم با حضور جمع کثیری از اساتید، فضلاء، طلاب و سایر اقشار از ایران و شبه قاره، که به مناسبت رونمایی از کتاب «تفسیر سوره کوثر» اثر فاضل محترم حجت الاسلام دکتر بشوی برگزار شد، ایراد گردید.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ #توصیه_های_اخلاقی
فضیلت و اعمال ماه پر فیض رجب به نقل از کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی
بدانکه این ماه و ماه شعبان و ماه رمضان در شرافت، کامل و تمامند و روایات بسیارى در فضیلت آنها وارد شده است بلکه از رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت شده است که رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در احترام و فضیلت به آن نمىرسد و در این ماه جنگ با کافران حرام است!! و رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امّت من است، کسىکه یک روز از ماه رجب را روزه بدارد، مستحقّ خشنودى بزرگ خدا مىشود و خشم حق از او دور مىگردد و درى از درهاى دوزخ به رویش بسته مىشود. و از حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام روایت شده است: هرکه یک روز از ماه رجب را روزه بدارد بهشت بر او واجب مىشود. و نیز فرمود: رجب نام نهرى در بهشت که از شیر سپیدتر و از عسل شیرینتر است، هرکه یک روز از رجب را روزه بدارد به یقین از آن نهر بیاشامد. و از امام صادق علیه السّلام نقل شده است که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: ماه رجب ماه استغفار امّت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزگار و مهربان است و رجب را «اصبّ» [یعنى فروریزندهتر] مىگویند، زیرا رحمت خدا در این ماه بر امّت من بسیار ریخته مىشود، پس بسیار بگویید، استغفر الله
و اساله التّوبة ابن بابویه به سند معتبر از سالم روایت نموده که گفت: در اواخر ماه رجب که چند روزى از آن مانده بود به خدمت امام صادق علیه السّلام رفتم. چون نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد، فرمود: آیا در این ماه روزه گرفتهاى؟ گفتم: نه به خدا اى پسر رسول خدا. فرمود: آنقدر ثواب از تو فوت شده که اندازه آن را جز خدا کسى نمىداند، به یقین این ماهى است که خدا آن را بر ماههاى دیگر فضیلت داده و احترام آن را عظیم نموده و گرامى داشتن روزهداران این ماه را بر خود واجب کرده!! گفتم: یابن رسول الله، اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بخشى از ثواب روزهداران آن نایل مىشودم؟ فرمود: اى سالم هرکه یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد، خدا او را از سختى سکرات مرگ و از هراس پس از مرگ و از عذاب قبر ایمن مىکند، و هرکه دو روز آخر این ماه را روزه بدارد، به آسانى از صراط مىگذرد، و هرکه سه روز آخر این ماه را روزه بدارد از وحشت بزرگ روز قیامت، و از سختیها و هولهاى آن روز ایمن مىشود، و برات آزادى از آتش دوزخ را به او عطا مىکنند. در هر صورت براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده و در روایت آمده: اگر کسى قدرت بر روزه ماه رجب را ندارد، هر روز این تسبیحات را صد بار بخواند، تا ثواب روزه ماه رجب را دریابد:
سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ اِلّا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ
http://eitaa.com/alinasirigilani
تذکری در باره اهتمام به ماه رجب.m4a
19.96M
✳️ #توصیه_های_اخلاقی تذکر و تذکاری در باره اهمیت ماه پر فیض رجب المرجب
مباحث:
۱. تاکید بر جایگاه ماه رجب در مفاتیح الجنان
۲. فضایل ماه رجب در کتاب فضایل الاشهر الثلاثه
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ #توصیه_های_اخلاقی
اعمال روز اوّل ماه رجب به نقل از مفاتیح الجنان
روز اول ماه رجب روز شریفى است و در آن چند عمل است: اوّل: روزه گرفتن، روایت شده: حضرت نوح علیه السّلام در این روز سوار کشتى شد، و به کسانى که با او بودند امر فرمود روزه بدارند. و هرکه در این روز روزه بدارد، آتش دوزخ به فاصله یک سال راه از او دور مىشود. دوّم: غسل کردن. سوّم: زیارت امام حسین علیه السّلام، شیخ از بشیر دهّان از امام صادق علیه السّلام روایت کرده: هرکه روز اوّل رجب حسین بن على علیهما السّلام را زیارت کند بىتردى خداى عالم او را بیامرزد. چهارم: خواندن دعاى طولانى و مفصّلى که سیّد در کتاب «اقبال» نقل کرده.
خارج فقه (جلسه ۱۰۵۸).mp3
29.4M
✳️ #خارج_فقه (جلسه ۱۰۵۸)
مباحث این جلسه:
۱. ادامه بررسی روایات باب پنجم از ابواب کتاب القضاء از کتاب شریف وسایل الشیعه
۲. معنا شناسی مفهوم کفر
http://eitaa.com/alinasirigilani
تفسیر جلسه ۱۹.mp3
34.42M
✳️ #خارج_تفسیر (جلسه ۱۹)
مباحث این جلسه:
۱. ادامه تفسیر آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین»
۲. نقد نظریه تفویض اداره عالم به اهل بیت (ع)
http://eitaa.com/alinasirigilani
#نگاشته_های_معرفت_دینی
#امام_محمد_باقر_در_یک_نگاه
شناسنامهء مبارك امام محمد باقر ( ع )
نام مبارك : محمد ( ع )
كنيهء شريف : ابوجعفر
لقب مبارك : باقر العلوم ، شاكر ، هادى ، امين ، شبيه
نام پدر بزرگوار : على بن الحسين ( ع )
نام مبارك مادر : فاطمه بنت الحسن ( ع )
تاريخ ولادت : 3 صفر سال 57 هجرى
سال شروع امامت : 95 ه . ق
سن شروع امامت : 20
مدت امامت : 19 سال
مدت عمر مبارك : 57 سال
تاريخ شهادت : هفتم ذى الحجه سال 114 ه . ق
علت شهادت : نوشيدن زهر / به تحريك هشام
همسر : أم فروه دختر قاسم بن محمد بن ابى بكر
محل دفن : بقيع
تعداد فرزندان : 5 پسر و 2 دختر
امام باقر (ع) از نگاه برخی از عالمان اهل سنت
1 . گفتار ابن حجر :
" ابن حجر عسقلانى " مى نويسد : " محمد باقر به اندازه اى رموز و اسرار علوم و دانشها را آشكار ساخته و حقايق احكام ، حكمتها و لطايف دانشها را بيان نموده است كه جز كوردلان و تاريك باطنان ، كسى نمى تواند آنها را انكار كند و از اين رو شكافندهء مشكلات علم ، و برافرازندهء پرچم دانش لقب يافته است " .
2 . گفتار ابن عطا :
" عبد الله بن عطاء " كه يكى ديگر از شخصيتهاى برجسته و يكى از دانشمندان بزرگ عصر امام بود ، مى گويد :
" من هرگز دانشمندان اسلام را در هيچ محفل و مجمعى ، كوچكتر و زبون تر از محفل محمد بن على ( عليه السلام ) نديدم ، من " حكم بن عيينه " را كه در علم فقه مشهور آفاق بود ، در خدمت محمدباقر ديدم كه مانند كودكى در برابر استاد عالى مقام ، زانوى ادب بر زمين زده ، شيفته و مجذوب كلام و شخصيت امام گرديده است " .
امام باقر ( عليه السلام ) در سخنان خود ، اغلب به آيات قرآن مجيد استناد مى نمود و از كلام خدا شاهد مى آورد و مى فرمود : " هر مطلبى گفتم از من بپرسيد كه در كجاى قرآن قرار دارد ؟ تا آيهء مربوط به آن موضوع را معرفى كنم " .
3 . گفتار ابن خلكان :
احمد بن محمد معروف به " ابن خلكان " ( 608 - 681 ه ) ، از مشاهير مورخين و قضات و علماى نامى قرن هفتم هجرى ... در برابر عظمت علمى و موقعيت اجتماعى امام ( عليه السلام ) ناچار لب به اعتراف گشوده و مى نويسد:
« ابوجعفر محمد بن زين العابدين . . . ملقب به " باقر " يكى از ائمهء دوازده گانه به اعتقاد شيعهء اماميه و پدر ( امام ) جعفر صادق ( عليه السلام ) مى باشد و باقر ( عليه السلام ) عالم بزرگ و سيد عظيمى بود و به اين جهت به او " باقر " گفته شد كه علم را مى شكافت و به آن توسعه مى بخشيد.»
*منبع: چهارده نور پاک، مرحوم عقیقی بخشایشی
🆔eitaa.com/alinasirigilani
🌐www.maref.ir
خارج فقه (جلسه ۱۰۵۹).mp3
27.94M
✳️ #خارج_فقه (جلسه ۱۰۵۹)
مباحث این جلسه:
ادامه بررسی روایات باب پنجم از ابواب کتاب القضاء از کتاب شریف وسایل الشیعه
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ #اخبار_و_اطلاعیه_ها
چگونگی اعلام شرکت در دروس استاد نصیری به حوزه علمیه قم
با سلام خدمت همه عزیزان همراه؛
با توجه به پیجویی شماری از دوستان در باره چگونگی اعلام حضور در دروس خارج فقه و اصول و درس حدیث خوانی استاد علی نصیری به استحضار می رساند:
۱. در مرحله نخست با توجه به ثبت رسمی این دروس در سامانه معاونت آموزش حوزه علمیه قم، مناسب است دوستان به این سامانه مراجعه و عنوان درس مورد نظر را انتخاب کنند.
۲. همان گونه که استحضار دارید دروس استاد به صورت درس گفتار به صورت مستمر همه روزه در کانال ایتا بازتاب داده می شوند.
دوستانی که دروس را پیگیری می کنند، می توانند از طریق ادمین کانال یا شماره همراه: 09125515821
درخواست خود مبنی بر اعلام حضور در دروس استاد را ابلاغ فرمایند تا نامه مورد نظر جهت ارایه به معاونت آموزش حوزه خدمت آنان تحویل گردد.
با آرزوی توفیقات روز افزون
ششم دی ماه ۱۳۹۹
محمد حسین نصیری
مدیر کانال و مدیر اجرایی موسسه معارف وحی و خرد
تفسیر جلسه ۲۰.mp3
20.69M
✳️ #خارج_تفسیر (جلسه ۲۰)
مباحث این جلسه:
۱. ادامه تفسیر آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین»
۲. نکاتی در باره وجوه اعجاز قرآن
http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه (جلسه ۱۰۶۰).mp3
10.83M
✳️ #خارج_فقه (جلسه ۱۰۶۰)
مباحث این جلسه:
ادامه بررسی روایات باب پنجم از ابواب کتاب القضاء از کتاب شریف وسایل الشیعه
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ #نگاشته_های_معرفت_دینی
#امام_هادی_و_مجلس_بزم_متوکل
در يكى از شبها هنگامى كه متوكل در مجلس بزم به مى گسارى مشغول بود دستور جلب امام ( عليه السلام ) را صادر نمود . مأمورين در نيمهء شب ، و بدون اطلاع اهل خانه ، هنگامى كه همه در بستر گرم خود آرميده بودند ، وارد منزل امام شدند تا محل سكونتش را مورد تفتيش و بررسى قرار دهند .
آنان نخست به اطاق اختصاصى ، خود امام ( عليه السلام ) حمله بردند و با چشم خود ديدند كه آن بزرگوار ، اطاق را خالى از اغيار نموده ، و در را به روى خود بسته و با لباس مخصوص به روى ريگ و سنگ ريزه نشسته ، و به راز و نياز پروردگار عالم پرداخته است . مأمورين ، ديگر اطاقها را نيز مورد بازرسى قرار دادند و از آنچه كه می جستند اثرى نيافتند .
ولى در دل شب در برابر ديدگان بيمناك و نگران اهل خانه ، خود امام را به حضور متوكل بردند . موقعى كه امام ( عليه السلام ) را وارد بر متوكل نمودند ، مشاهده نمودند كه او در صدر مجلس بزم قرار گرفته است و در دست خود ، گيلاس شراب دارد و مشغول مى گسارى است . امام ( عليه السلام ) را در كنار او جا دادند ، وى با كمال بىشرمى ، جام شرابى را كه در دست داشت به امام ( عليه السلام ) تعارف نمود ، امام امتناع ورزيد و فرمود :
سوگند به خداوند عالم ، شراب هرگز داخل خون و گوشت و بدن من نشده است ، مرا از آن معاف دار ! متوكل گفت : پس شعر خوبى براى من بخوان كه خوشحال تر شوم و رونق مجلس ما افزون تر گرداند . امام در پاسخ فرمودند : من اهل شعر نيستم و كمتر از اشعار گذشتگان را حفظ دارم .
متوكل گفت : چاره اى نيست ، جز آنكه بايد شعر بخوانى ! امام ( عليه السلام ) شروع به خواندن اشعار عبرت انگيز و هوشدار دهنده اى نمود كه مضمون آنها ، اين چنين است :
1 . " قله هاى مرتفع را براى خود منزلگاه انتخاب كردند ، و مردان مسلح را براى پاسدارى و حفاظت آن منازل ، برگزيدند و وسائل ايمنى را از هر جهت فراهم نمودند ولى هيچ كدام از آن تدابير ، نتوانستند جلو مرگ مهاجم را بگيرند و آنان را از گزند روزگار ، محفوظ نگهدارند " .
2 . " آنان پس از گذشت روزگار كوتاه ، از آن قله هاى سر به فلك كشيده ، و كاخهاى محكم و كوه پايه ، به گودالهاى قبر پائين كشيده شده با هزاران بدبختى و فلاكت به آن گودالها فرود آمدند " .
3 . " در اين هنگام بود كه فريادى برخاست و بر آنان بانگ زد : كجا رفت آن زينتها ؟ كجا رفت آن تاجها ؟ كجا رفت آن شكوه و جلال و شوكتها و طمطراقها ؟ "
4 . " آرى ، كجا رفت ؟ آن چهره هاى نازپرورده كه هميشه به ناز و نعمت در پس پرده هاى رنگارنگ ، خود را از ديگران ممتاز مىساختند و چهرههاى خويشتن را از ديگران ، پنهان مىداشتند " .
5 . " آخر الأمر ، قبر ، آنان را رسوا ساخت ، و آن چهره هاى متنعم و شاداب ، جولانگاه كرمهاى زمين شدند كه بر چهره و روى آنها به حركت در مىآيند " .
6 . " آنان مدت درازى دنيا را خوردند ، و به كام خود كشيدند ولى امروز همانها كه خورندهء همهء چيزها بودند ، خود ، خوراك و غذاى زمين و كرمها و حشرات آن شدند ! "
7 . " چه عمرهاى طولانى را در راه آبادانى منازل ، صرف كردند ؟ كه آنان را از گزند حوادث مصون دارند ولى با شنيدن بانگ كوچ ، آن عمارتها و اهل و عيال و زندگى را ترك گفتند " .
8 . " چه بسيار ، اموال و ذخائر و اندوختهها كه از خود به جا گذاشتند و با رسيدن اجل ، آنها را به دست دشمنان و بدخواهان خود سپرده و كوچيدند " .
9 . " منازل و قصرهاى آباد آنان ، با گذشت زمان ، به تلهاى خاك ، تبديل يافت و سرنشينان آنها از منازل آباد ، به گودالها و حفرههاى قبور منتقل گرديدند " .
صداى امام با آن جذبه معنوى و ملكوتى ، تا اعماق روح اهل بزم و شراب نفوذ كرد به حدى كه رئيس آنان ، متوكل ، جام شراب را محكم به زمين كوبيد و اشكهاى چشمش همانند باران سرازير شد و آن محفل عيش و نوش به مجلس وعظ و اندرز تبديل يافت و متوكل سفاك و سنگ دل به تفقد از وضع زندگى شخصى امام پرداخت و همنشينان او نيز ، اشك ريختند . متوكل با خضوع و شكستگى كامل از امام پوزش خواست ، و او را با احترام تمام ، دوباره به منزل خود باز گردانيد .
منبع: چهارده نور پاك ( فارسي ) - عقيقى بخشايشي - ج 12 - ص 1586 – 1589
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️#گفتگو_ها_و_مصاحبه_ها
اسلام برخلاف نظر سها بر فراگیری همه علوم تأکید کرده است.
به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد دروس خارج حوزه علمیه، ۲۵ بهمنماه در ادامه سلسله جلسات نقد مباحث نقد سها، گفت: سها مطرح کرده که قرآن و اسلام، اساساً علوم طبیعی و تجربی، ریاضی، نجوم، هندسه و طب را دانش تلقی نکرده است و تنها برای علوم دینی ارزش قائل است که این ادعا، ادعای کذب است.
وی با بیان اینکه اسلام به صورت مطلق بر علوم تأکید کرده، گرچه در برخی موارد ممکن است علم دین را در اولویت قرار داده باشد، افزود: در قرآن کریم در آیات ۴۱ و ۴۲ سوره مبارکه عنکبوت «مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ ﴿۴۱﴾ إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» برای آنکه باور بتپرستان را تمثیل کند، آن را به خانه عنکبوت تشبیه کرده و در جای دیگر تأکید فرموده است که این مثلها خطاب به مردم است و فقط عالمان عاقل به آن دست مییابند؛ «وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ»(۴۳ عنکبوت).
وی اظهار کرد: آیا عالمان در اینجا فقط مقصود عالمان دین هستند؟ این خلاف مقصد آیه است، زیرا خطاب آیه ناباوران به خداوند است. بنابراین علم در اینجا نمیتواند اختصاص به یک عده عالم دینی داشته باشد؛ یا در آیه ۲۴۷ بقره «وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»؛ خداوند دلیل انتخاب طالوت را اعطاء علم و قدرت جسمی برشمرد؛ سؤال این است که آیا طالوت ملای دین بود و تفسیر و حدیث میدانست؟ اینکه بستر این درخواست علمی فراتر از علم دین و مدیریت جامعه آن روز و جنگ و صلح است به خوبی روشن است.
بنیانگذار مؤسسه معارف وحی و خرد تصریح کرد: در آیه ۸۵ سوره اسراء از روح سؤال شد «وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا» و خداوند فرموده است که ما علم اندکی در این باره دادهایم؛ آیا اینجا بستر فقط علم دینی است؟ روح در اینجا حتی اگر روحالقدس هم مقصود باشد، شناخت آن لزوماً دانش دینی نیست و میتواند از شاخههای علم غیردینی باشد. یا در سوره مبارکه نجم در آیات ۲۹ و ۳۰ «فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّى عَنْ ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا»؛ «ذَلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَى» در اینجا فرموده که از کسانی که از یاد ما رویگردان هستند، دوری کن، زیرا آنها فقط حیات دنیا را طلب میکنند که اندکی از علم است؛ حال اگر مبلغه از واژه «مِن» در عبارت «من العلم» را علم دینی بدانیم، کاملاً خلاف مقصود آیه است، لذا این علم هم مطلق است و کاملاً با وضوح میتوان دید.
توصیه اسلام به علمآموزی به صورت مطلق
استاد نصیری بیان کرد: در کافی شریف در جلد اول در باب نخست، یعنی فرض العلم چند روایت بیان شده است؛ پیامبر فرمودند «طلب العلم فریضة علی کل مسلم ...»؛ براساس هر روشی استدلال کنیم، کلمه علم با الف و لامی که دارد، توسعه معنایی یافته و همه دانشها را در بر میگیرد؛ در جنگ بدر هم وقتی تعداد زیادی از مشرکان اسیر شدند، پیامبر شرط آزادی آنها را آموزش سواد به ده نفر قرار دادند؛ آیا مشرکان علم دینی داشتند؟ یا پیامبر به برخی صحابه میفرمود که فلان زبان را با رفتن به سرزمینی دیگر یاد بگیرند؛ آیا یادگیری زبان علم دینی است؟
وی با اشاره به روایت «اطلبوا العلم ولو بالصین»، افزود: این روایت هرچند اعتبار سندی قوی ندارد، اما آیا پیامبر توصیه میکنند که به چین بروید تا علم دینی بیاموزید؟ اگر علم دینی مراد بود که مدینه مهد آن بود. یا در روایاتی که فضیلت علما بیان شده، داریم پیامبر وارد مسجد شدند و دیدند عدهای مشغول عبادت و عدهای مشغول گفتوگوی علمی هستند؛ حضرت به گروه علمی پیوست؛ آیا این گروه صرفاً مباحثه علوم دینی داشتند؟
👇👇👇
👆👆👆
استاد نصیری با بیان اینکه در روایت دیگری بیان شده که مردم سه گروه هستند؛ عالم، متعلم و عدهای گرد و غبار پراکنده در فضا، اظهار کرد: روایت فرموده که یا عالم باش و یا در مسیر فراگیری علم و یا دوستدار علم؛ آیا تقسیمبندی سه گانه با عالم و علم دینی جور در میآید؟ روشن است که مراد همه مردم هستند؛ البته در برخی موارد مانند «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» و جایی که سخن از تفقه در دین است، مراد علم دینی است که این روایات و آیات هم قرینه دال بر علم دینی دارند.
نصیری اظهار کرد: در توحید مفضل امام صادق(ع)، وقتی راجع به علم سخن گفتهاند، فرمودهاند که خدا دو نوع علم به انسان داده است؛ یکی خداشناسی، معادشناسی و نبوت و بر و نیکی به والدین و ... و دانش دیگری در مورد صلاح دنیا و اداره آن مانند دامداری و کشاورزی، بیرون آوردن آب از درون زمین و درمان بیماریها و استخراج معادن و ... است؛ امام به صراحت دو نوع علم یعنی صلاح دین و دنیا را بیان فرموده است.
وی افزود: اینکه حضرت از برخی علوم و شغلها مانند کشاورزی و دامداری و ... نام برده، آیا مرادشان علم دینی است؟ اینکه حضرت از علوم معدن و زمینشناسی و کشتیسازی و تجارت نام بردهاند، آیا منصفانه است بگوییم اسلام به سایر علوم بیتوجه هست و همه توجه خود را به علم دینی معطوف کرده است.
کد خبر: ۳۹۵۳۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
خارج فقه (جلسه ۱۰۶۱).mp3
28.01M
✳️ #خارج_فقه (جلسه ۱۰۶۱)
مباحث این جلسه:
۱. آغاز بررسی روایات باب ششم از ابواب کتاب القضاء از کتاب شریف وسایل الشیعه در نهی از قیاس
۲. فواید و برکات بررسی روایات باب ششم
http://eitaa.com/alinasirigilani
تفسیر جلسه ۲۲.mp3
43.03M
✳️ #خارج_تفسیر (جلسه ۲۲)
مباحث این جلسه:
تفسیر آیه «اهدنا الصراط المستقیم»
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ #اخبار_و_اطلاعیه_ها مدرسه مجازی حدیث پژوهی مقارن با محوریت «سنت شناسی مقارن»
✔️با حضور ارزشمند استاد شیخ محمد سند و حججاسلام سید کاظم طباطبایی، علی نصیری و سید علی دلبری
زمان: چهارشنبه ۲۹ بهمن ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰، پنجشنبه ۳۰ بهمن ۸ تا ۱۱ و ۱۶ تا ۱۷:۳۰
لینک ثبت نام:
http://paziresh.dte.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✳️ #دیدگاه_های_فرهنگی_اجتماعی
در آستانه #انتخابات از تخریب و جفا به یکدیگر پرهیز کنیم!
تجربه چند سال انتخابات گذشته نشان داد که از چند ماه قبل چه فضای مسموم و تا حدود زیاد ادبیاتی پر از اهانت، افترا، دشنام، تحقیر، تعابیر زننده و هر آن چه که می تواند خاطر را آزرده کرده و جان را مکدر سازد، حتی در میان دوستان مومن و انقلابی رخ می نماید!
گویا همین دیروز و پیش از انتخاب مجدد آقای روحانی بود که در گروه موسسه معارف وحی و خرد که آن روز در تلگرام دایر بود، چه طوفان و غوغایی به راه افتاد!
آن قدر چکاک شمشیر تیز و تند زبان ها و نگاشته ها و تندرهای کوبنده اهانت ها گوش را می خراشید که گاه تحمل بازخوانی مطالب دوستان را از انسان می گرفت!!
بارها با خود می گفتم:
خدایا! اینها چند برادر و خواهر ایمانی، درس خوانده در حوزه و دانشگاه و گاه اینک در قبای استادی هستند که چنان به هم می تازند که گویا لشکر اسلام به جنگ روم و ترک رفته است!
اگر ملامت نفرمایید! بگویم که حکایت ما در این عرصه حکایت چند تماشاگر ساده دل پر هیجان بازی فوتبال است که از شدت حرص زیاد و از حدّت سبّ و دشنام به همدیگر غیر از بر دوش گرفتن بار گناه، گاه جان می دهند!
این در حالی است که خود بازیکنان گاه از این همه هیجان در شگفت می مانند!
ورود به عرصه انتخابات و ابراز نظر حق هر ایرانی؛ به ویژه حق فرهیختگان است؛ بالاخص در آن جا که گمان می کنند روشنگری لازم است و انگاره شان آن است که باید هشدار دهند و راه بنمایند!
اما هیچ کدام از این امور، لزوماً اهانت، جسارت، دل آزاری، فرسودگی ذهن و جان دیگران را در پی ندارد!
راستی؛ این همه از اخلاق و اخبار منش نیک، بردبارانه، کریمانه و نزیهانه اهل بیت (ع) می شنویم و می گوییم، نباید در مواقع لزوم و پر لغزش نصب العین ما باشد؟!
بارها اهل بیت (ع) فرمودند که شأن و شخصیت خود را در دو حالت خشم و رضا بیازمایید!
نه در خشم از جانب حق و حق مداری خارج شوید و نه در حالت رضا و خشنودی به جانب باطل روی آورید!
🔸 نصیحت تابناک و هشدار ثامن الحجج (ع) که از طریق عبدالعظیم حسنی به دوستان و پیروان آن حضرت خطاب شد، نصب العین همه ما باشد که فرمود:
«ولا يشغلوا أنفسهم بتمزيق بعضهم بعضا ، فاني آليت على نفسي أنه من فعل ذلك وأسخط وليا من أوليائي دعوت الله ليعذبه في الدنيا أشد العذاب ، وكان في الآخرة من الخاسرين.»
مفهوم «تمزیق» که به معنای پاره کردن، در هم پیچیدن و نابود کردن است، جای تامل فراوان دارد؛ نظیر آیه شریفه «و مزقناهم کل ممزق»
گاه به یاد شعری می افتم که استاد ادبیات کم نظیر ما؛ حضرت حجت هاشمی خراسانی بر زبان ترنم داشت:
هر چه کردیم علاج دل بیمار نشد
تنگ شد حوصله ما ز پرستاری دل!
🔹 برادر و خواهر ماه ایمانی!
دل، زبان و قلم بسی خود شکند و بسی شکننده اند و به شدت نیاز به حوصله و پرستاری دارند.
بیاییم دل، زبان و قلم خود را برای رضای خدا و برای آن که عاقبت ما تار و تاریک نشود، به خاطر هر مساله خُرد و خواری یا هر مساله کُل و کلانی آلوده نکنیم!
از این لحظه تا روز انتخابات در سال 1400 این گوی و این میدان!
🔸 نصیحت حکیمانه مولوی را هم بنیوشیم:
بیا تا قدر یک دیگر بدانیم
که تا ناگه ز یک دیگر نمانیم
کریمان جان فدای دوست کردند
سگی بگذار ما هم مردمانیم
غرضها تیره دارد دوستی را
غرضها را چرا از دل نرانیم
چو بر گورم بخواهی بوسه دادن
رخم را بوسه ده کاکنون همانیم
علی نصیری
بیست و هشتم بهمن ماه 1399
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir