هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۱۶
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه شانزدهم است که آیات امیرالمؤمنین در قرآن را با هم مرور میکنیم.
در جلسه قبل بیان شد که خداوند تبارک و تعالی در آیه مباهله با واژه « أَنْفُسَنَا » امیرالمؤمنین را نفس و جان پیامبر خطاب کرد
و شیعه و اهل سنت اعتقاد دارند که پیامبر به امیرالمؤمنین فرمودند « حَربُکَ یا عَلِیُّ حَربی، وَ سِلمُکَ یا عَلِیُّ سِلمی » جنگ با تو جنگ با من است و دوستی و آشتی با توی علی آشتی با من پیامبر.
برای روشنتر شدن این آیه دو تا نکته میخواهم خدمتتان عرض کنم :
یک. حسن بصری که به دروغ بعضیها او را زاهد میشمارند بعد از جنگ جمل رو کرد به امیرالمؤمنین و فرمود : چرا مسلمانان را کُشتی تو قاتل هستی!
امیرالمؤمنین به او گفت : اگر آنها حق بودند چرا آنها را یاری نکردی؟ و اگر باطل بودند خُب حقشان بود که کشته شوند.
حسن بصری گفت من لباس رزم پوشیدم و حرکت کردم تا آنها را یاری کنم که صدایی از غیب شنیدم که گفت : « اِرْجِعْ فَانِ الْقَاتِلُ وَ الْمَقْتُولُ کِلاهُما فِی النَّارِ » برگرد که در این جنگ هر کسی بکشد و هر کسی کشته شود اهل آتش است، پس من متوجه شدم لشکر شما و لشکر مقابل تان هر دو باطل هستند، به همین خاطر نرفتم برای یاری آنها.
امیرالمؤمنین فرمودند تو درست شنیدی آیا گوینده آن خبر را هم میشناسی؟
گفت : نه نمیشناسم!
حضرت فرمودند : او برادر تو شیطان بود، تو خواستی سپاه جمل را یاری کنی شیطان هم به تو گفت : « اگر در آن سپاه حاضر بشوی و بکشی یا کشته شوی اهل آتش هستی »
چون امیرالمؤمنین که جان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هست و همیشه حق با پیامبر خداست و لشکر مقابل پیامبر است، که همیشه باطل خواهد بود.
دو. اگر بر فرضِ محال خداوند تبارک و تعالی جانشینِ پیامبر را معرفی نمیکرد و جای آن میفرمود : « ای مردم خودتان بعد از شهادت پیامبر، جانشین ایشان را انتخاب کنید »
کسانی که بعد از پیامبر اکرم جمع شدند و به غیر از علی رأی دادند ظلم کردند به آیه قرآن، چون آیه قرآن میفرماید : « علی نفس و جان پیامبر است » و تا وقتی جانِ پیامبر در بین مردم حاضر باشد مردم نباید با غیر پیامبر دستِ بیعت بدهند.
بنابراین کسانی که بعد از شهادت پیامبر، حضرت علی را کنار زدند و او را به خلافت انتخاب نکردند، بر فرض که مردم حق انتخاب داشته باشند به آیه قرآن ظلم کردند و در روز قیامت باید پاسخگوی پیامبر و خداوند به خاطر انجام این گناه بزرگشان باشند.
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 16 ؛ جان پیامبر 4.mp3
1.52M
امیرالمؤمنین در قرآن 16 ؛ جان پیامبر 4
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 22 ؛ تلفن خدا
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 17 ؛ دشمنی با نبوت و امامت 1.mp3
1.71M
امیرالمؤمنین در قرآن 17 ؛ دشمنی با نبوت و امامت 1
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۱۷
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه هفدهم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را با هم دوره میکنیم.
در این جلسه یک مقدمهای را عرض میکنم تا در جلسه آینده آیه مورد نظر را تقدیمتان کنم.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دو تا دشمن سرسخت داشتند که به حضرت ایمان نیاوردند و برای نابودی پیامبر و دین اسلام تلاش کردند که پیامبر چندین جنگ را با این دو گروه انجام دادند.
یک. مشرکان مکه.
دو. اکثریت یهود اطراف مدینه.
حالا علت دشمنی آنها چه بود؟
اَخْنَس بن شَریق به ابوجهل گفت : نظرت درباره محمد که میگوید « من پیامبر خدا هستم و بر من وحی میشود » چیست؟
ابوجهل گفت : « به خدا قسم راست میگوید و او در طول عمرش دروغ نگفته، اما مقام سِقایت حاجیان یعنی آب دادن به حاجیان و مقام کلیدداری کعبه نزد آنهاست، اگر مقام پیامبری هم برای آنها باشد برای بقیه قریش چه میماند؟
بعد گفت : « ما با فرزندان عبد مناف رقابت کردیم آنها عطا کردند ما هم عطا کردیم، آنها اطعام دادند ما هم اطعام دادیم تا هم شأن آنها باشیم، حالا آنها میگویند ما پیامبری داریم که بر او وحی میشود! ما هرگز به آنها ایمان نمیآوریم. من سن و ثروتم بیشتر از محمد است و باید به من وحی میشد! »
ببینید علت دشمنی مشرکان حسادت آنها بود و یهودیان اطراف مدینه هم در تعالیم دینیشان خوانده بودند که پیامبری با ویژگیهای خاص در مدینه ظهور خواهد کرد که آن پیامبر آخرالزمان است.
آیه ۸۹ سوره بقره میفرماید « فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ » هنگامی که پیامبر آمد و آنها تطبیق دادند، دیدند همان ویژگیهای پیامبر موعود در ایشان هست. با این حال کفر ورزیدند و به او ایمان نیاوردند.
آقا امیرالمؤمنین فرمودند علت کُفرِ یهود در آیه ۱۰۹ سوره بقره بیان شده که از روی حسادت است که ایمان نیاوردند. « کُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ »
حضرت ابراهیم علیه السلام دو تا پسر داشت به نام اسحاق و اسماعیل علیهما السلام.
یهودیان از نسلِ اسحاق بودند و پیامبر اکرم از نسلِ اسماعیل.
آنها میگفتند : « بنی اسحاق » محال است که به « بنی اسماعیل » ایمان بیاورند. خدا باید به ما وحی میفرستاد و پیامبر را باید از بین ما انتخاب میکرد چون ما فضیلتِ بیشتری داریم از فرزندان اسماعیل پس میبینید که علت دشمنی این دو گروه حسادت آنها بوده.
در جلسه آینده بیان میکنیم که چنین حسادتی نسبت به آقا امیرالمؤمنین هم وجود داشته است.
هدایت شده از
تاریخچه نماز.pdf
1.38M
#تاریخچه_نماز در ۳۳ متن
در این جلسات به سوالاتی مانند سوالات ذیل پاسخ میدهیم.
🌼 وضو و نماز از چه زمانی وارد دین اسلام شد؟ ( داستان واجب شدن نماز در شب معراج چگونه بود است )
🌸 مسلمانها که نماز می خوانند، آیا ادیان دیگر هم نماز داشته اند یا نماز به مسلمانان اختصاص دارد؟
🌼 اولین نماز جماعت را چه کسانی خواندند؟
🌸 اولین مسجد را چه کسی ساخت؟
🌼 اولین کسی که در این عالم نماز خواند چه کسی بود؟
🌸 آیا نمازهای پنچ گانه در آیات قرآن و در ادیان گذشته هم آمده یا خیر؟
🌼 وقتی که مسافرت می رویم و نمازهای چهار رکعتی را دو رکعتی می خوانیم این عمل ما به آیاتِ قرآن استناد دارد یا نه؟
🌸 چرا نمازهای روزانه هر روز تکرار می شوند؟ علتِ تکرارش چیست ؟
🌼 علت تغییر جهت قبله از بیت المقدس به کعبه چه بوده است؟ و تغییر قبله از چه زمانی بوده است؟
#pdf
هدایت شده از
رجعت ؛ چرا و چگونه؟.pdf
853.2K
✅ رجعت ؛ چرا و چگونه؟
🌹 20 سخنرانی پنج دقیقه ای در موضوع رجعت
#pdf
May 11
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۱۸
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه هجدهم است که با موضوع آیات فضیلت امیرالمؤمنین در خدمت شما هستم.
در جلسه قبل بیان شد که مشرکان مکه و یهودیان به خاطر حسادتشان، به پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله ایمان نیاوردند.
در تاریخ آمده که چندین و چند قبیله محضر پیامبر شرفیاب شدند و گفتند ما به شرطی به شما ایمان میآوریم که مقام خلافت و جانشینی تو بعد از تو در قبیله ما باشد.
پیامبر هم در جواب آنها فرمودند : « إنَّ الأَمرَ إلَی اللّهِ یضَعُهُ حَیثُ یشاءُ » مقام خلافت دست من نیست بلکه دست خداست و به هر کسی بخواهد میدهد.
وقتی آقا رسول اکرم در عید غدیر خم دست آقا امیرالمؤمنین را بالا گرفتند و فرمودند « مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌ مَوْلَاهُ » هرکس من رهبر و سرپرست او هستم این علی بعد از من رهبر و سرپرست اوست و همانطور که جانتان را فدای من می کردید باید جانتان را فدای امیرالمؤمنین کنید، برخی از مسلمانها به حضرت حسادت ورزیدند.
خود آقا امیرالمؤمنین به اِبن عباس فرمودند : [طبق فرموده پیامبر در روز عید غدیر خم] « أَنَا أَوْلَی النَّاسِ بِالنَّاسِ بَعْدَه » من به جان مردم از خودشان سزاوارتر شدم ، یعنی باید جانشان را فدای جان من میکردند.
این سبب شد آتش حسادت در برخی از مسلمانها شعله ور شود در آیه ۵۴ سوره نساء آمده : « أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ » گروهی از مردم به گروه دیگر حسادت میکنند به خاطر نعمتهایی را که خدا به اون ها داده.
ابن عباس فرمودند : « نَزَلَتْ فِی رَسُولِ اَللَّهِ وَ فِی عَلِیٍّ » این آیه درباره پیامبر و امیرالمؤمنین است.
یعنی یهودیان به خاطر مقام نبوت به پیامبر حسادت کردند و برخی از مسلمانها به خاطر مقام امامت و خلافت به امیرالمؤمنین حسادت کردند.
در ادامه آیه آمده « فَقَدْ آتَینا آلَ إِبْراهِیمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَیناهُمْ مُلْكاً عَظِیماً » ما به آلِ ابراهیم کتاب را دادیم حکمت را دادیم و حکومت بزرگ را دادیم که منظور از آل ابراهیم در تفاسیر آمده پیامبر اکرم امیرالمؤمنین و امامان علیهم السلام هستند.
و « مُلکِ عَظیم » در این آیه را امام باقر اینگونه تفسیر کردند که « أَنْ جَعَلَ فِیهِمْ أَئِمَّةً مَنْ أَطَاعَهُمْ أَطَاعَ اَللَّهَ » خداوند امامانی را قرار داد که اطاعت آنها را مساوی با اطاعت خودش قرار داد و مخالفت با آنها را مساوی با مخالفت خودش قرار داد و این « مُلکِ عَظیم » هست.
بنابراین آیه میخواهد بفرماید که حسادت به پیامبر اکرم توسط مشرکان و یهودیان به خاطر نعمت مقامِ رسالت و حسادت به آقا امیرالمؤمنین به خاطر نعمتِ مقام خلافت بوده که برخی از مردم نمیتوانستند این نعمتها را ببینند.
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 18 ؛ دشمنی با نبوت و امامت 2.mp3
1.57M
امیرالمؤمنین در قرآن 18 ؛ دشمنی با نبوت و امامت 2
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 23 ؛ جاده اتوبان
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 24 ؛ رختخواب مقدس
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 19 ؛ واجب الاطاعة 1.mp3
1.8M
امیرالمؤمنین در قرآن 19 ؛ واجب الاطاعة 1
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۱۹
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه نوزدهم است که آیات فضائل امیرالمؤمنین را با هم دوره میکنیم.
در آیه ۵۹ سوره نساء خداوند متعال مؤمنین را مورد خطاب قرار میدهد و میفرماید : « یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ » ای کسانی که ایمان آوردهاید از من خدا و رسول من و اولیالامر اطاعت کنید.
برای اینکه مشخص بشود مصداق « اولِی الاَمر » دقیقاً چه کسانی هستند و این واژه از ابهام در بیاید چند تا نکته را خدمتتان عرض میکنم :
یک. خطاب آیه به مؤمنان در طول تاریخ است تا روز قیامت. بنابراین در هر زمانی باید « اولِی الاَمر » وجود داشته باشد تا مؤمنان مأمور باشند که از اولیالامر اطاعت کنند.
دو. آیه نفرموده فقط دستوراتِ فقهی یا دستوراتِ سیاسی، جنگ و یا اقتصادیِ « اولِی الاَمر » را اطاعت کنید.
چون قید نزده و به قول ما طلبهها آیه را مطلق قرار داده هر دستوری « اولِی الاَمر » بدهند در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، احکام عبادی و اجتماعی باید بدون چون و چرا به آنها بگوییم چشم و دستورشان را اطاعت کنیم، همان گونه که دستورات پیامبر خدا و خدا را بدونِ چون و چرا اطاعت میکنیم.
سه. « اولِی الاَمر » باید از هر خطا و اشتباه و گناهی پاک باشند باید معصوم باشند. کسانی که ما به طور مطلق میخواهیم از آنها اطاعت کنیم نباید از روی جهل و از روی هوا و هوس دستوری خلافِ دستور خداوند تبارک و تعالی بدهند.
فخر رازی از علمای بزرگ اهل سنت هم این آیه را اینگونه تفسیر کرده که « اولِی الاَمر » در این آیه باید حتماً معصومین باشند، یعنی کسانی که از گناه پاک پاک هستند.
پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : « لا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِی مَعْصِیةِ الْخَالِقِ » اگر مخلوق دستوری را بدهد که خلاف گفته خداوند تبارک و تعالی هست نباید اطاعت بشود.
پس « اولِی الاَمر » در این آیه باید کسانی باشند که در طول عمرشان، حتی از روی جهل یک دستور مخالفِ دستور خداوند تبارک و تعالی صادر نکند.
بنابراین اینکه بگوییم یارانِ پیامبر اولِی الاَمرند یا فرماندهان نظامی زمان پیامبر یا فرماندارانِ حکومت اسلامی در همه زمان ها یا عالمان دینی مصداق « اولِی الاَمر » هستند حرف کاملاً اشتباهی است.
این یک سخن باطل است که کسی بگوید هر کسی حاکم مسلمین شد « اولِی الاَمر » محسوب میشود! و حتی اگر فاسق و ظالم باشد مسلمانها باید به دستورات او گوش کنند!
این حرف بسیار باطل است که هر کسی که حاکم مسلمین شد حتی اگر یزیدِ شرابخوارِ سگ بازِ میمون بازی باشد که با محارمِ خودش عمل بیعفتی انجام میدهد ما او را مصداق « اولِی الاَمر » بدانیم و او را واجب الاطاعه بدانیم.
هدایت شده از
متن آیات امیرالمؤمنین در قرآن.pdf
1.9M
🌹 آیات امیرالمؤمنین در قرآن 🌹
💟 آیا میدانید بیش از ۳۰۰ آیه از قرآن کریم در فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام است؟
💟 حیف از شیعه امیرالمومنین از ین آیات بیاطلاع باشد.
🌼تفسیر تعدادی از این آیات در pdf# آمده است.
🌼 به عشق آقا و مولایمان هم مطالعه کنیم و هم در گروهها و کانالها پخش کنیم.
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۲۰
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه بیستم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را با هم دوره میکنیم.
در جلسه قبل بیان شد که در آیه ۵۹ سوره نساء خداوند تبارک و تعالی اطاعت از « اولِی الاَمر » را در کنار اطاعت از خود و رسولش قرار داد و به مؤمنین دستور داد که هر چه « اولِی الاَمر » میگویند آنها بگویند چشم.
حالا برای ما سؤال است که « اولِی الاَمر » دقیقاً چه کسانی هستند؟
در آیه ۴۴ سوره نحل خداوند یکی از وظایفی را که بر دوش پیامبرش قرار میدهد این است که « وَ أَنْزَلْنا إِلَیكَ الذِّكْرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیهِمْ » ای پیامبر واژههای سخت و مُبهم قرآن را برای مردم روشن کن و توضیح بده.
حالا میخواهیم پنج جایی که پیامبر اکرم ، « اولِی الاَمر » را برای ما مشخص کرده خدمتتان عرض کنم.
یک. حضرت فرمودند : « یا علی! طَاعَتُکَ طَاعَتِی وَ طَاعَتِی طَاعَةُ اللَّهِ » اطاعت از توی علی اطاعت از من پیامبر است و اطاعت از من پیامبر اطاعت از خداوند تبارک و تعالی است.
پس یکی از مصادیق « اولِی الاَمر » ، خود امیرالمؤمنین است.
دو. در حدیث دیگری فرمودند که برترین و بهترین جای بهشت جایی است که من همراه با ۱۳ تن از اهل بیتم در آنجا هستیم و از نعمتهای خدا استفاده میکنیم. بعد فرمودند : علی بن ابیطالب ، فاطمه، حسن، حسین و نه تن از فرزندان حسین علیهم السلام ، آن ۱۳ نفری هستند که در بالای بهشت در کنار من قرار دارند و این گونه توضیح دادند که آنها ویژگیشان این است : خداوند متعال در آیه اولی الامر « أَطیعُوا اللَّهَ وَأَطیعُوا الرَّسولَ وَأُولِی الأَمرِ مِنكُم » اطاعت از آنها را در کنار اطاعت از خودش و رسولش قرار داد. « قَرَنَ طَاعَتَهُمْ بِطَاعَتِهِ وَ طَاعَةِ رَسُولِ اللَّه »
سه. جابر بن عبدالله انصاری به پیامبر عرضه داشت : ما خدا و رسولش را شناختیم تا از آنها اطاعت کنیم اما « اولِی الاَمر » را نشناختیم!
پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : اولین آنها علی است و بعدش حسن، بعد حسین، بعد علی بن الحسین، بعد محمد بن علی که در تورات صفت او که باقر است آمده
« سَتُدْرِكُهُ یا جَابِر » تو او را درک خواهی کرد. سلام من را به پنجمین جانشینم برسان و بعد پیامبر اکرم، تک تک امامان را برای ایشان نام بردند، یعنی همان دوازده امامی که اطاعت از آنها بر امت واجب شده است.
دو مورد بعد را در جلسه بعد خدمتتان عرض میکنم.
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 20 ؛ واجب الاطاعة 2.mp3
1.51M
امیرالمؤمنین در قرآن 20 ؛ واجب الاطاعة 2
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 25 ؛ نقره طلا الماس
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از سخنرانی کوتاه نمازی
بهای بهشت ؛ 73 سخنرانی دو دقیقه ای نماز.pdf
1.35M
🌹 بهای بهشت 🌹
۷۳ سخنرانی دو دقیقه ای نماز
💟 مطالعه آن را به معلمان و مبلغان محترم توصیه میکنیم.
💟 بسیار خوب است این چند روز آخر ماه رمضان در موضوع نماز مطالعه کنیم و کیفیت نماز خود را بالا ببریم.
#pdf
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 26 ؛ چقدر جگر داری؟
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 21 ؛ واجب الاطاعة 3.mp3
1.89M
امیرالمؤمنین در قرآن 21 ؛ واجب الاطاعة 3
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۲۱
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه بیست و یکم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را با هم دوره میکنیم.
در جلسه قبل بیان شد که در آیه ۵۹ سوره نساء خداوند ما را امر کردند به اطاعت از «اولِی الاَمر» و پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله مصادیق «اولِی الاَمر» را برای ما روشن کردند.
چهار. مورد بعدی که پیامبر مصداق «اولِی الاَمر» را توضیح دادند در آخرین خطبه عمر شریفشان بود که فرمودند :
من از میان شما میروم دو چیز گرانبها را بین شما میگذارم که
«لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی»
تا وقتی که به قرآن و اهل بیت من چنگ بزنید و دنباله روی آنها باشید و به دستورات آنها عمل بکنید گمراه نخواهید شد.
آقا امیرالمؤمنین فرمودند : که پیامبر با بیان این خطبه میخواستند مصادیق «اولِی الاَمر» را به مردم یادآور بشوند چون در آن آیه آمده که از «اولِی الاَمر» اطاعت کنید و پیامبر هم فرمودند که از اهل بیتِ من اطاعت کنید.
معلوم میشود «اولِی الاَمر» و «اهل بیت پیامبر» مصداقِ خارجی واحدی دارند و هر دو یک گروه هستند.
شیعه و سنی نوشتند که پیامبر اکرم ، فاطمه ، حسن ، حسین و علی بن ابیطالب علیهم السلام را جمع کردند و فرمودند : «اَللّهُمَّ هؤُلاءِ أهلُ بَیتی» خدایا تو شاهد باش که اینها اهل بیت من هستند. پس اطاعت از آنها عمل به آیه اطاعت از «اولِی الاَمر» محسوب میشود.
و مورد پنجم : پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله در جمع هزاران نفر از حاجیانی که سال آخر عُمر پیامبر به حج رفته بودند در منطقه غدیر خُم فرمودند :
«إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَمَرَنِی وَ نَهَانِی» هر آنچه سبب خوشبختی دنیا و آخرت شما بشود خدا به من آموزش داده کارهایی را که باید انجام دهید و کارهایی را که باید ترک کنید و من همه آنچه را که میدانستم به علی بن ابیطالب علیه السلام آموزش دادم.
«فَاسْمَعُوا لِاَمْرِهِ» هرچه او گفت بگویید : چشم.
«وَ أَطیعُوهُ تَهْتَدُوا» از او اطاعت کنید تا هدایت پیدا کنید. دقت کنید در آیه «اولِی الاَمر» واژه «أَطیعُوا الرَّسولَ» آمده و در اینجا هم پیامبر از همین واژه استفاده کردند و فرمودند که از علی اطاعت کنید.
این خطبه متواتر بین شیعه و سنی هست پس مهمترین مصادیق «اولِی الاَمر» آقا امیرالمؤمنین است که همه باید به حرف او گوش کنیم.
بعد از شهادتِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همه باید به در خانه علی بن ابیطالب میرفتند و از ایشان کسب تکلیف میکردند برای امور دینی و دنیایی و امور سیاست ، اقتصاد و فرهنگ و اعمال عبادیشان که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.
بعد از اینکه سخنرانی پیامبر در روز عید غدیر تمام شد ، ایشان فرمودند : خیمهای را برپا کنید.
آقا امیرالمؤمنین داخل آن خیمه قرار گرفتند و پیامبر فرمودند : روبروی حضرت علی قرار بگیرید و بگویید : «السَّلامُ عَلَیک یا اَمِیرَ الْمُوْمِنِینَ» به او سلام بدهید ، به عنوان امیر و رهبر شما.
در تاریخ آمده که ابوبکر و عُمر بن الخطّاب و برخی دیگر روبروی حضرت قرار گرفتند و گفتند : «بَخٍّ بَخٍّ یا ابالحسن لَقَدْ أَصْبَحَتَ مولایَ وَ مَولی کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُومِنةِ» بَه بَه ای ابالحسن ، تو رهبر و مولای من شدی و مولای همه مؤمنین و مؤمنات.
پس مصداق روشن «اولِی الاَمر» آقا امیرالمؤمنین است.
May 11
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۲۲
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه بیست و دوم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را با هم دوره میکنیم.
در این جلسه به «آیه ولایت» رسیدیم یعنی آیهای که تمام مفسّران شیعه و تقریباً تمام مفسّران اهل سنت مثل اِبن عساکر ، حاکم نیشابوری ، طبری ، تفتازانی ، نسائی ، سید شریف جُرجانی و ... این آیه را در شأن آقا امیرالمؤمنین دانستند.
ماجرای نزول این آیه از این قرار است که یک فقیری وارد مسجد پیامبر شد و از مردم درخواست کمک کرد.
آن تعداد از یاران پیامبراکرم صلی الله علیه و آله که داخل مسجد بودند همه به او بیتوجهی کردند و هیچکس به او کمک مالی نکرد.
آقا امیرالمؤمنین و پیامبر عزیزمان علیهما السلام در حال خواندن نماز مستحبی بودند.
آقا امیرالمؤمنین انگشتری به دست راستشان داشتند که وقتی این جریان اتفاق افتاد دستشان را به سمت فقیر دراز کردند و از او درخواست کردند انگشتر را از دست امیرالمؤمنین در بیاورد. «وَ لَهُ خَاتَمٌ عَقِیقٌ یمَانِی أَحْمَر»
حضرت یک انگشترِ عقیقِ یمن سرخ داشتند که هنگام نماز به دست راستشان میکردند و نماز را اقامه میکردند.
[من و شما هم که از دوستدارانِ امیرالمؤمنین هستیم حتماً شبیه امیرالمؤمنین یک انگشتر عقیقِ سرخ برای نمازهایمان داشته باشیم]
فقیر این انگشتر را گرفتند و از مسجد خارج شدند.
پیامبر اکرم در هنگام نماز خودشان این واقعه را دیدند و بعد از نماز دستشان را به دعا بلند کردند و فرمودند :
خدایا برادرم حضرت موسی از تو درخواست کرد که «رَبِّ اِشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ یسِّرْ لِی أَمْرِی» خدایا سینهام را فراخ قرار بده و کارم را آسان کن و برادرم هارون را جانشین من قرار بده تا به واسطه او پُشتم محکم باشد.
من هم همین دعا را به درگاه تو میکنم و از تو میخواهم : «وَ اجْعَلْ لِی وَزِیراً مِنْ أَهْلِی عَلیّاً» خدایا علی را وزیر من قرار بده تا به واسطه او پشت من محکم باشد.
ابوذر میگوید : من شاهد این جریان بودم ، به خدا قسم جمله آخر پیامبر تمام نشده بود که جبرئیل نازل شد و آیه ۵۵ سوره مائده را نازل کرد :
«إِنَّما وَلِیكُمُ اللَّهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یقیمونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتونَ الزَّكاةَ وَهُم راكِعونَ»
فقط و فقط رهبر و سرپرست شما خداست و پیامبرش و کسانی که در حال نماز در رکوعشان زکات میدهند.
مفسران فرمودند : منظور از زکات دهنده در این آیه فقط آقا علی بن ابیطالب علیه السلام بوده این آیه بیان میکند که رهبر جامعه اسلامی بعد از پیامبر عزیزمان حتماً ایشان خواهند بود.
این آیه توضیحاتی دارد در جلسه آینده خدمتتان عرض میکنم.
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 22 ؛ رهبر مسلمانان 1.mp3
1.69M
امیرالمؤمنین در قرآن 22 ؛ رهبر مسلمانان 1
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d