در این روز﴿ مباهله ﴾ دادن صدقه به تهیدستان به خاطر پیروی از مولای همه مردان و زنان با ایمان، و زیارت آن حضرت، شایسته است، و مناسب تر زیارت جامعه است.
مفاتیح الجنان
https://eitaa.com/neveshteh313/3697
وقتی نیت و غرض حاکم تغییر کند ...
إذا تغيرت نية السلطان تغير الزمان.
هرگاه تغير يابد نيت پادشاه تغير يابد روزگار،
مراد اينست كه حق تعالى از روى حكمت و مصلحت بسبب تغير نيت و قصد پادشاه احوال روزگار را در مملكت او تغيير دهد
پس تا پادشاه عادل باشد توسعه و فراخى دهد
و هرگاه قصد ظلم و ستم كند بركات زمين و آسمان را در آن ملك كم كند و گرانى و تنگى فرستد،
و همچنين اگر نيت پادشاه بر عكس اين تغير كند احوال روزگار نيز برعكس اين تغير كند و اين معنى بر عامه مردم نيز بتجربه معلوم شده و مؤكد و مؤيد اين بسيار بظهور رسيده چنانكه مشهورست كه پادشاهى را گذر بر در باغى انارستان افتاد خواهش آب انار كرد و باغبان را فرمود كه: چند عدد انار بياور و آب بگير او دو عدد انار چيد و آورد چون آب گرفت يك قدح بزرگ از آن پرشد پادشاه از شادابى آن انارها تعجب كرد و از قدر انار حاصل آن باغ و مقدار خراج آن پرسيد باغبان هر دو را بعرض رسانيد در نظر پادشاه آن خراج بر آن باغ با آن مقدار انار و بآن شادابى كم نمود، قصد آن كرد كه بفرمايد كه خراج زياد بر آن قرار دهند، روز ديگر نيز اتفاق افتاد كه از در آن باغ گذشت و باز باغبان را فرمود كه: انار بياور و آب بگير باز باغبان دو عدد انار مثل انارهاى روز پيش آورد و آب گرفت آب كمى از آنها حاصل شد پادشاه تعجب كرد و از وجه آن از باغبان پرسيد باغبان گفت: نمىدانم، وجهى از براى من ظاهر نيست مگر اين كه قصد پادشاه تغيرى كرده باشد، پادشاه چون اين را مشاهده كرد از آن قصدى كه كرده بود پشيمان شد و قرار بهمان خراج مقرر داد روز ديگر نيز به آنجا رفت و انار طلبيد حكايت بر نحو روز اول جارى شد دانست كه باغبان درست گفته و سر در آن تغير قصد و نيت او بوده. و بر خرد خرده دان وجه حكمت و مصلحت در اين معنى ظاهرست چه هرگاه پادشاهان خردمند بر آن متنبه شوند باعث اين شود كه راغب بعدل شوند كه توسعه ايشان و رعيت هر دو در آن باشد و قصد و نيت ظلم و ستم كه بزيان و خسران هر دو آئل گردد كم كنند.
📖شرح محقق بارع جمال الدين محمد خوانسارى بر غُرر الحكَم و دُرَر الكَلم
📖نویسنده: آقا جمال خوانسارى جلد: ۳
صفحه: ۱۲۱
https://eitaa.com/neveshteh313/3698
تحمل کردن سخن اطرافیان ناملایماتی که از آنها میرسد از زینتهای همراهی کردن است.
امام على عليه السلام: زيور همراهى ، تحمّل است.
زَينُ المُصاحَبَةِ الاحتِمالُ.
https://eitaa.com/neveshteh313/3699
هرکس مسئولیتی بر عهده بگیرد اما در انجام آن کوتاهی ورزد.....
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
مَن لَم یَحتَمِلْ مَؤونَةَ الناسِ فقد أهَّلَ قُدرتَهُ لانتِقالِها؛
کسی که بار مؤونه مردم را به دوش نکشد، قدرت خود را سزاوار انتقال [به دیگری ] کرده است.
📖 غرر الحکم 📖
هر کس در هر مسئولیتی باشد اگر قادر به خدمت و تلاش برای کار محول شده (که بخشی از مونه مردم است) نیست و توان تحمل مؤنه مردم را ندارد بهتر است مسئولیت را به فرد لایقتری واگذار نماید.
در روایت دیگری کسی که برتر از خود را ببیند و مسئولیت را به او واگذار نکند مورد لعن واقع شده است.
https://eitaa.com/neveshteh313/3700
صبحانه کله پاچه با نون سنگک ...
🌙 غروب #ماه_رمضان بود،ابراهيم آمد در خانه ما و بعد از سلام و احوالپرسی يــک قابلمه از من گرفت.
بعد داخل کله پزی رفت، به دنبالش آمدم و گفتم: ابرام جون کله پاچه برای افطاری!
عجب حالی ميده؟
گفت: راســت ميگی، ولي براي من نيست، يك دست کامل کله پاچه و چند تا نان ســنگک گرفت، وقتی بيرون آمد ايرج با موتور رسيد، ابراهيم هم سوار شد و خداحافظی کرد 👋
با خودم گفتم: لابد چند تا رفيق جمع شــدند و با هم افطاري ميخورند،از اينکه به من تعارف هم نکرد ناراحت شــدم☹️ فــرداي آن روز ايرج را ديدم و پرسيدم: ديروز کجا رفتيد؟
گفت: پشت پارک چهل تن، انتهاي کوچه، منزل کوچکي بود که در زديم و کله پاچه را به آنها داديم، چند تا بچه و پيرمردي که دم در آمدند خيلی تشکر کردند، ابراهيم را کامل ميشناختند، آنها خانوادهاي بسيار مستحق بودند، بعد هم ابراهيم را رساندم خانهشان.
منبع: سلام بر ابراهیم۱
#شهیدابراهیمهادے
#رمضان
🌺الَّلهُمَّ صلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّد و عجِّل فَرَجَهُم🌺
@dastanquran
https://eitaa.com/neveshteh313/3701
19.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدف ریزش حداکثری مردم و نیامدن مردم پای صندوق رای است ...
و بعدش ....
🆔 https://t.me/havas_anlain/180
https://eitaa.com/neveshteh313/3702
خدا رحمت کند، یک استادی داشتیم، درباره #حضرت_مسلم میگفتند این آدمهای بزرگ، با تحول احوال، ذرهای دگرگونی در آنها ایجاد نمیشود؛ دیروز هجده هزار نفر با او بیعت کردند و بعد، حداقل هفت هشت هزار نفر پا به رکابش آمدند، و شب وقتی از مسجد به بیرون میآید، تنهاست، اما هیچ تحولی در او پیدا نمیشود؛ همان شجاعت و همان استواری در او هست؛ نه تردید میکند، نه شک میکند، نه سست میشود.
در این تحولاتی که در عالَم پیش میآید، کسانی میتوانند بمانند که #بزرگ باشند و آمدوشدِ این حادثهها و این اتفاقات، آنها را زیرورو نکند.»
(کتاب تربیت ولایی، ص۱۷۷)
☑️ @mirbaqeri_ir
https://eitaa.com/neveshteh313/3703
حزن دائم
سالک از زمان شروع سلوک تا زمان رسیدن به لقای محبوب دائماً حزنی در دل دارد.
حزن از اینکه مبادا عمر به پایان رسد و او به مقصود نرسد.
«همین حزن، سالک را هدایت میکند به مقصود».«به محض انقطاع رشتۀ حزن از قلب، فیوضات معنویه منقطع گردد» «اگر قلب شاد و خندان باشد، هم او را بهرهای از معارف نخواهد بود» ؛ «در دل محزون است و صورتش خندان».پس حزن قلبی نباید به عبو س بودن صورت و بداخلاقی بینجامد. مؤمن ترشخو و عبوس نیست و اهل قهقهه نیز نیست و خنده او مانند رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم تبسم است. سالک تبسمی نمکین بر لب دارد، تبسمی که خود حاکی از حزنی درونی است . سالک در طول سلوک الی الله قبض و بسط دارد. در حال قبض نباید «بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ» از دست برود و در حال بسط نباید «حُزنُه فی قَلبِه» کمرنگ شود.
کتاب سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی) صفحه ۳۲۰ و ۳۲۱
@sserfan
چرا ما اندوهگین میشویم؟
قرآن کریم و سنت و سیره نبوی عوامل حزن و اندوه را
1⃣دنیاگرایی و
2⃣ پیروی از شهوات
3⃣و کوتاهی در انجام وظیفه میداند.
چگونه میتوانیم غم دنیایی را از دل خود بیرون کنیم و آن را به دل راه ندهیم؟
✅ عرفان با مبانی دنیازده نبودن از طریق
1⃣ زهد
2⃣ و تسلیم بودن در برابر قضا و قدر الهی
3⃣و توکل بر اینکه تنها قدرت ممکن در همه عوالم هستی خداوند متعال است،
در انسان نگرشی عمیق بهوجود میآورد و اهداف متعالی قرآنی را در عمل و عقیده دنبال میکند.
http://T.me/sserfan
https://eitaa.com/neveshteh313/3705
حواريون از حضرت عيسى عليه السلام سؤال كردند:
سخت ترين چيزها چيست؟
حضرت فرمود : سخت ترين چيزها خشم خداست.
عرض كردند : چگونه مى توان خود را از خشم خدا نگه داشت؟
فرمود : به اين كه خشمگين نشويد.
الإمامُ الرِّضا عليه السلام :
قالَ الحواريُّونَ لِعيسى عليه السلام : أيُّ الأشياءِ أشَدُّ؟
قالَ : أشَدُّ الأشياءِ غَضَبُ اللّه ِ .
قالوا: فيما يُتَّقى غَضَبُ اللّه ِ؟
قال: بأن لا تَغضَبُوا
https://eitaa.com/neveshteh313/3706
اولیای الهی چگونه عجب را از خود دور میکردند؟!
اولیاء خدا برای این که دچار عُجب نشوند، هر آن گاهی اعمال خود را به بزرگان عرضه میدارند و از آنها نصیحت میخواهند.
در جلسهای که قرّاء را به محضر آیتالله العظمی گلپایگانی برده بودند، ایشان به آنها گفتند: من حمد و سورهام را میخوانم، ببینید درست است یا خیر. آن هم در اواخر عمر شریفشان، آن مرجع تقلید! عُجب ندارد که بگوید: من خودم احکامش را میدانم، من میگویم: اگر در قرائت اینطور شود، این است و ...عُجب، انسان را بیچاره و زمینگیر میکند.
https://eitaa.com/neveshteh313/3707
امشب چه نماز شبی خواندم! خوب گرفتار همان نماز شب هستی.
آن روز چه زیارتی رفتیم، عجب زیارتی بود، پس هنوز در آن زیارت، گیر هستی و دیگر یاد خدا نیستی، یاد عمل خود هستی.
لذا باید بدانی خدا آن حال را هم به تو داده، مگر برای تو بوده است!؟ پروردگار عالم به تو لطفی کرده و حالی داد و آن روز زیارتت آنگونه بوده، دیگر رهایش کن. آن کسی را که به تو حال داد، بچسب.
آیت الله قرهی
https://eitaa.com/neveshteh313/3708