#صدای_شما
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
صندوق ناشناس نورستان
https://daigo.ir/secret/497017049
#تولید_محتوا #نویسندگی_قدم
قسمت سوم
چه محتوایی اثربخش است؟
سطحی همراه با تنوع یا
عمیق همراه با تفکر
با نظر به پیامهای شما عزیزان و اهمیت موضوع این بحث را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار میدهیم.
تنوعطلبی آن هم از نوع سطحی آفت این روزهای ماست این موضوع نه تنها محتواگران و بلاگرها را درگیر کرده بلکه تمام مراحل زندگی و تحصیلی ما را دچار مسمومیت کرده است. دنبال فراگیری زبان انگلیسی میرویم کمی بعد پشیمان میشویم. چند ماهی سراغ یک فعالیت هنری میرویم و باز کنار میگذاریم و...
بهتر است اول این موضوع را ریشه یابی کنیم. دلیل اینکه تولیدکنندگان محتوا به سمت تنوع طلبی روی میآورند هم به دلیل ذائقه خودشان است و هم ذائقه مخاطب که در طول سالیان دراز مسموم شده.
گذاشتن مطلب عمیق نیاز به مطالعه، بررسی و پرداخت دارد اما مطلب سطحی را میشود از هر سایت و کانال دم دستی برداشت و بعد از تغییر کوچکی به عنوان یک محتوا دوباره بازنشر داد. استفاده از مطالب دیگران اشکالی ندارد به شرط آنکه تکمیل کننده بحث باشد نه اینکه کل محتوا را از آنها وام بگیریم.
اگر کمی به زندگی خود و اطرافیانمان نگاه کنیم همه به نوعی درگیر این موضوع هستیم؛ از این شاخه به آن شاخه پریدن.
نداشتن هدف مشخص و فرار از آینده نامشخص باعث شده با فراگیری چندین موضوع بیربط و سطحی احساس رضایت کاذب در ما ایجاد شود؛ و ما به عنوان یک محتواگر این شیوه زندگی را به مخاطبان پیشنهاد میکنیم آن هم به صورت کاملا ناخوداگاه.
و اما راه چاره چیست؟
۸۰ درصد محتوای یک کانال یا یک پیج بهتر است در مورد یک موضوع مشخص باشد و ۲۰ درصد بقیه میتواند موضوعات مرتبط اما متنوع را دربر بگیرد.
به عنوان یک محتواگر باید مطالعات عمیقی در مورد موضوع پیج یا کانالمان داشته باشیم و هرروز بر دانش خود بیافزاییم. این امر به رشد خودمان و مخاطبمان کمک میکند. در ضمن باید به مخاطبمان یاد بدهیم با روش عمل و پاداش همزمان رضایت حقیقی را از یک فعالیت حقیقی تجربه کند. انشاءالله در مورد این روش جایگزین در پستهای بعد صحبت میکنیم.
✨لطفا نظرات خود را برای ما بفرستید و در تکمیل کردن بحث به ما کمک کنید.
#فاطمه_رستمزاده
صندوق ناشناس نورستان
https://daigo.ir/secret/497017049
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
@Noorestan_ir
#تولید_محتوا #نویسندگی_قدم
قسمت چهارم
مخاطبشناسی
مخاطبشناسی با ذائقهشناسی متفاوت است. ذائقهشناسی مخاطب، زیر مجموعه مخاطبشناسی است. به قول معروف چو صد آید نود هم پیش ماست.
در قسمت قبلی گفتیم که بهتر است ۸۰ درصد موضوع رسانهی ما در مورد یک موضوع باشد. حالا موقع آن شده که به این فکر کنیم برای چه مخاطبی در حال تولید محتوا هستیم.
شاید بگویید من میخواهم از محتوایی که تولید میکنم همه بهره بگیرند. این خواسته مغایر با داشتن مخاطبی خاص در ذهن نیست. چه بسیار نوشتههایی که برای یک نفر نوشته شده اما هزاران نفر از آن بهره بردهاند. مثل نوشتههای چارلی چاپلین برای دخترش.
وقتی مخاطبمان را در ذهنمان خاص میکنیم اتفاق خوبی میافتد اینکه نوشتههایمان صمیمی میشود و از خطابهگویی میپرهیزیم.
اما مشخصات این مخاطب باید چگونه باشد؟
مخاطبمان را باید باهوش، حساس و نکتهبین فرض کنیم؛ اکثر اوقات واقعا با همین مخاطبان روبه رو هستیم.
نکته مهم دیگر این است که باید بدانیم مخاطب ما به چه چیزی نیاز دارد. اگر رسانه ما در مورد توسعهفردی است باید بدانیم مخاطب ما در این زمینه به چه آموزشهایی نیاز دارد.
یادمان باشد 👈«کمک کردن به مخاطب بهترین راه تأثیرگذاری است.»
اگر در زمینه دینشناسی کار میکنیم باید بدانیم مخاطب ما چه شبهاتی دارد. هجمههای دشمن بیشتر به سمت کدام مباحث دینی است.
اگر در زمینه مهدویت کار میکنیم باز باید فرصتها و تهدیدهایی که ممکن است برای مخاطبمان پیش بیاید را بشناسیم.
همینطور نیاز است در مورد سن و اطلاعات تقریبی مخاطبمان در مورد موضوع رسانه خود هم چیزهایی بدانیم.
خیلی فرق میکند که ما برای کودکان تولید محتوا میکنیم یا نوجوانان و جوانان یا بزرگسالان. لحن و نوع گفتار ما و محتوایی که تولید میکنیم در هر یک متفاوت است.
👈توجه کنید ممکن است شما محتوایی برای نوجوانان تولید کنید ولی بزرگسالان هم از آن بهره بگیرند اما مخاطب در ذهن شما باید مشخص باشد حتی اگر آن را هیچ وقت به زبان و نوشته نیاورید.
پس تا اینجا نیاز است دو کار اصلی را در رسانک -رسانه کوچک- خود آغاز کنیم.
۱- انتخاب یک موضوع
۲- شناخت مخاطب
✨لطفا نظرات خود را برای ما بفرستید و در تکمیل کردن بحث به ما کمک کنید.
#فاطمه_رستمزاده
صندوق ناشناس نورستان
https://daigo.ir/secret/497017049
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
@Noorestan_ir
مخاطبان گرامی نورستان سلام✨اولین روز اردیبهشت ماهتون بخیر✨
در جریان هستید:
چند روزی است در مورد #تولید_محتوا با هم گپ و گفت میکنیم اما به نظرم کافی نیست؛ بخاطر همین ایدهای به ذهنم رسید👈 بودن یک کارگاه عملی در کنار این گپ و گفت میتواند کارسازتر باشد.
عزیزانی که دوست دارند در کارگاه #تولید_محتوا شرکت کنند به صندوق ناشناس پیام بدهند.
تنها شرط شرکت در این کارگاه داشتن یک رسانه کوچک و عزمی راسخ است.
👈🔴این کارگاه #تولید_محتوا ویژه بانوان عزیز است.
#تولید_محتوا #نویسندگی_قدم
قسمت پنجم
تأثیرگذاری
اگر تبدیل به فرد تأثیرگذاری نشویم نمیتوانیم محتوای تأثیرگذاری خلق کنیم.
شاید به نظر جمله سادهای بیاید اما انجام دادنش به این سادگی نیست.
فرد تأثیرگذار مسیر درستی را به سمت هدفی درست طی میکند. او همواره در حال حرکت رو به جلو است. میداند که چه میخواهد و برای این خواسته برنامه میریزد و به برنامههایش عمل میکند.
شاید کمی شبیه نصیحتهای مادربزرگها به نظر بیاید اما مادربزرگها که اشتباه نمیکردند ما دوست نداشتیم قید راحتطلبی را بزنیم و تغییر کنیم.
میدانید مشکل از کجا شروع شد؟ از آنجا که رسانهها در تبلیغات به ما القا کردند آرامش مساوی با آسایش است. آرامش مساوی با استراحت کردن و لم دادن و چیپس خوردن است. آرامش نتیجه پول است. آرامش نتیجه داشتن وسایل لوکس است.
شما چه فکر میکنید؟ اگر این طور است پس چرا ثروتمندها هم آرامش ندارند و به دنبال چیزهای بیشتری هستند.
اگر به یاد داشته باشید در قسمتهای قبل در مورد تنوعطلبی حرف زدیم. رسانهها بخاطر اینکه نفهمیم بیراهه میرویم مدام مسیرهای انحرافی جدیدی جلوی پایمان گذاشتند. مدلهای مختلف لوازم التحریر، دکوریها، لوازم لوکس منزل و...
هیچکس نمیگوید آرامش وقتی به سراغت میآید که در مسیری که خدا برایت معین کرده گام برداری، حرکت کنی آن هم رو به جلو. آرامش نتیجه کار است نه راحتطلبی
چگونه میتوانیم به فرد تأثیرگذاری تبدیل شویم؟
اولین راه و سختترین راه فاصله گرفتن از گوشی همراهتان است. شاید بگویید خب شما همین مطلب را صدقه سر همین موبایل گذاشتهاید. اگر این حرف در ذهنتان تداعی شد پس منظورم را درست نتوانستهام برسانم.
کار کردن دور از فضای مجازی به صورت آفلاین و انتشار در زمان آنلاین شدن؛ فقط در این صورت است که میتوانید خودآگاه باشید.
میپرسید اینها چه ربطی به تأثیرگذاری دارد؟
تأثیرگذاری فقط در صورتی امکان دارد که خودآگاه باشید فقط افرادی که خودآگاه هستند میفهمند این فضای مجازی چگونه شما را از مسیر درست منحرف میکند و رسیدن به مقصد را سالیان سال به تعویق میاندازد. دلیل اینکه بیشتر از یک مطلب در روز نمیگذارم به همین علت است. نمیخواهم مدام چشمتان به گوشی باشد. شما هم با مخاطبانتان این کار را نکنید. تمرکز را از آنها نگیرید. شاید تعداد افرادی که دنبالتان میکنند بیشتر شوند اما به حق الناسش نمیارزد. این قسمت از حرفهایم برمیگردد به همان ذائقهسازی.
تأثیرگذار شوید تا بتوانید با محتوای تأثیرگذار مخاطبتان را جذب کنید.
انشاء الله در مورد این بحث و راههای تأثیرگذاری در کارگاه عملی تولید محتوا صحبت بیشتری میکنیم.
#فاطمه_رستمزاده
✨لطفا نظرات خود را برای ما بفرستید و در تکمیل کردن بحث به ما کمک کنید.
صندوق ناشناس نورستان
https://daigo.ir/secret/497017049
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
@Noorestan_ir
📣🔴سلام خدمت همه همراهان گرامی نورستان✨
با توکل به خداوند کارگاه #تولید_محتوا از امروز شروع شد.👌🌹
👈✅عزیزانی که تمایل دارند در این دوره رایگان شرکت کنند پیام بدهند.
آخرین مهلت پیوستن تا پایان ۶اردیبهشتماه
🔸به نام خدا🔸
در بعضی از داستانها «مکان و زمان» اهمیت ویژهای پیدا میکنند.
«در چنین داستانهایی، فردی جایی مأنوس و جایی را که به آن تعلق دارد ترک میکند و به مکانی یا محلی کاملا غریب مهاجرت میکند.»
در انیمیشن قوی «Inside Out» مکان، نقش زیادی را ایفا میکند. «رالی» بعد از اینکه به دلیل شغل پدرش به شهری بزرگ مهاجرت میکند، دچار بحران روحی میشود. تمام ویژگیهای به ظاهر طبیعی شهر جدید، محرک رفتارهای عجیب رالی میشود. تفاوت فرهنگ به خوبی خودش را به صورت یک معضل نشان میدهد.
نمونهٔ دیگری از این نوع داستانها را در کتاب «بیابان تاتارها» دیدهام.
در این داستان، قدمت قلعهٔ «باستیانی»، قوانین حاکم در آنجا، همین طور دورافتادگی آن از هرگونه تمدنی، محرک رفتارهای متفاوت شخصیتهای کتاب است. حتی میتوان پا را فراتر گذاشت و گفت که این قلعه، به عنوان یک شخصیت اصلی در این داستان نقش ایفا میکند.
آبستفلد میگوید: «به یاد داشته باشید که بخش عمدهای از نویسندگی، کشف داستان است و مکان و زمان بعضی وقتها به آن کشف کمک میکند.»
شاید نام «رگتایم» را شنیده باشید. کتاب معروف نویسندهٔ نام آشنا «ای.ال.دکتروف».
دکتروف برای شروع این داستان دچار مشکل شده بود. همان درد آشنای دنیای نویسندهها، اضطراب و سختی شروع کار.
بالاخره او اینگونه آغاز کرد «من در خانهای زندگی میکنم که در سال ۱۹۰۶ ساخته شد.»
جالب است بدانید این جمله که نطفهٔ اصلی رگتایم بوده، در نسخهٔ نهایی حذف شده است.
بهتر است برای شروع، بی پروا باشیم. قرار نیست نسخهٔ پیشنویس اثر ما را کسی بخواند. پس راحت و بیپروا بنویسیم و دنیای داستان خود را قدم به قدم کشف کنیم. طولانیترین راهها با اولین گام آغاز میشود. در آخرکار میتوانیم جهانی را که ساختهایم نظم دهیم و زیبا کنیم؛ این در صورتی است که جهانی را با نوشتن ساخته باشیم.
🖋️ #فاطمه_رستمزاده
#کشف_دنیای_نویسندگی #آموزش_نویسندگی #نویسندگی_قدم
@Noorestan_ir
#تولید_محتوا #نویسندگی_قدم
قسمت ششم «قسمت آخر»
🖋️✨خوب نوشتن
خوب نوشتن یکی از کلیدهای اثربخش بودن در دنیای جدید است. نوع خاصی از وجاهت هست که فقط با خوب نوشتن پدید میآید.
سوالی که پیش میآید این است:
چطور میتوانیم خوب بنویسیم؟
🔹غلط ننویسیم:
«خواستن» با «خاستن» فرق میکند اولی به معنای تمایل داشتن به چیزی است و دومی به معنای بلند شدن. «که» را نمیتوان «ک» و «به» را نمیتوان «ب» نوشت و...
وقتی غلط مینویسیم مخاطب باهوش ما را جدی نمیگیرد و دیگر به محتوای ما اهمیتی نخواهد داد چون ابتداییترین چیزها را رعایت نکردهایم.
🔸فخر فروشی نکنیم:
چه در محتوا، چه در به کار بردن جملات و کلمهها نخواهیم دانش خود را به رخ خواننده بکشیم. مخاطب ما آنقدر باهوش است که با یک نگاه این موضوع را میفهمد و دلگیرش میکند.
🔹از جملات کوتاه استفاده کنیم:
جملات کوتاه خوشخوانتر هستند.
🔸راحت بنویسیم:
فرض کنیم مشغول گفتوگو با مخاطبمان هستیم. منظورم این نیست که عامیانه بنویسیم، اما طوری بنویسیم که وقتی متن ما را میخواند حس کند با او حرف میزنیم.
🔹از واژههای با بار منفی برای جملات مثبت استفاده نکنیم و برعکس:
مثلا آفت بار منفی دارد.
👈 آفت وقت تنبلی است.✅ یعنی تنبلی آفت است
👈آفت دروغگویی صداقت است.❌ یعنی صداقت آفت است.
🔸دایره واژگانمان را افزایش دهیم:
ما به عنوان یک محتواگر یا یک نویسنده مهمترین ابزاری که در دست داریم واژههاست. هرچه ابزار بیشتری در دست داشته باشیم بهتر میتوانیم مفاهیمی که در ذهن داریم را به مخاطب انتقال دهیم.
🔹به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست🔸
کتاب #بهتر_بنویسیم از رضا بابایی منبع خوبی برای آموختن این موارد است.
🖋️ #فاطمه_رستمزاده
@Noorestan_ir
✅کدام مطالب نورستان را بیشتر میپسندید؟
✅جای چه چیزی را در نورستان خالی میبینید؟
از این دو طریق میتوانیم گفتوگو کنیم👇👇
💠صندوق ناشناس نورستان
https://daigo.ir/secret/497017049
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
@Noorestan_ir
به جای اینکه زیر بار افکارمان له شویم، بهتر است با نوشتن، این بار سنگین را از روحمان برداریم.
#معجزه_نوشتن
#فاطمه_رستمزاده
@Noorestan_ir
به جای فکر کردن در مورد اینکه در مورد چه بنویسید دست به کار شوید. نوشته هنگام نوشتن شکل میگیرد.
@Noorestan_ir
کاربرد زمانهای مختلف در زندگی:
👈برای تباه کردن زندگی، باید یا مدام در گذشته غوطه ور شد و یا با اوهام در آینده خیالبافی کرد! مهم این است که حال درک نشود!
👈برای موفقیت در آینده، با تجربه از گذشته، باید در حال تلاش کرد!
#الهه_سادات_بنیجمالی
@Noorestan_ir
آب جاری هیچ گاه نجس نمیشود چون حرکت دارد چون به جریان افتاده؛ ماهم اگر حرکت نداشته باشیم و اگر به جریان نیفتیم، استعدادهایمان و تمام نیروهایمان میگندد.
#نرگس_امیری
@Noorestan_ir
حس میکنم زمان بیش از حد سعی بر زود گذر کردن دارد. همه چیز ساعت به ساعت و روز به روز به گونهای در حال گذر است که انگار عهد بسته تا لحظهای مارا آرام نگذارد و امان ندهد تا کمی بنشینیم و فیضی از دست آوردمان ببریم. گاهی فکر میکنم که زندگی کمتر از دو روز است؛ شاید دو ساعت باشد یا کمتر، اما هرچه که باشد لذت بردن و شاد بودن حتی در این دو ساعت غمگین چیزیست که خاطرمان را آسوده میکند.
#رقیه_بابایی
@Noorestan_ir
✨بعد از آن...
«آقا صادق» قبل از اینکه سر و کلهاش در زندگیام پیدا شود به گناهان کوچک و بزرگم توجهی نداشتم.
بعد از ظهر روز پنجشنبه در حال بالا و پایین کردن فضای مجازی بودم که اسم ایشان به چشمم خورد؛ یک فایل صوتی در کانالی بارگذاری شده بود و در توضیحاتش نوشته بودند: «مستند صوتی شنود قسمت اول، روایتی متفاوت از یک مأمور امنیتی...»
تا آنموقع فکر میکردم مستندها صرفاً تصویری هستند و هیچوقت به یک مستند صوتی گوش نداده بودم. کنجکاو شدم تا بیشتر دربارهی مستند شنود بدانم؛ در گوگل جستجو کردم و روی اولین سایت کلیک کردم، چند فایل صوتی آپلود شده بود و من اولین قسمت شنود را انتخاب کردم.
راوی این مستند صوتی شخصی بود که با نام مستعار «صادق» صدایش میزدند؛ به دلیل اینکه ایشان مأمور امنیتی بود و به همین سبب نمیخواست هویتش لو برود. آقا صادق حین مأموریت به بیماری مننژیت مبتلا میشود و طعم مرگ را میچشد اما بعد از نجات یافتن از چنگ مرگ، چشمانش به بُعد دیگری از زندگی باز میشود.
روایتگریهای آقا صادق از دنیای ماورا و آخرت را که میشنیدم، حیرت و تعجبی توأم با ترس وجودم را فرا میگرفت. تعجبم از شنیدن دیدهها و تجربههای ایشان بود و حیرتم از عظمت و بزرگی و دقت خداوند در حسابرسی اعمال بندگانش ...
روایتگریهای آقا صادق از آخرت و پیشامدهای آن دنیا، تلنگرهای بزرگی به من زد. او میگفت و من میشنیدم و صحبتهایش را در ذهنم ثبت میکردم.
حالا که شنود را کاملا گوش کردهام بیش از پیش مراقب رفتار و اعمالم میشوم تا مبادا در آخرت با دست خالی و بار گناهان سنگین در محضر خداوند برسم.
#زهرا_تقوائی_راد
@Noorestan_ir
✨به نام خدا✨
نوشتن لغتنامه شخصی
تا به حال معنی واژهها را تغییر دادهاید؟🤔
برای انجام این تمرین باید برای هر واژه معنای دیگری را در نظر بگیریم.
میتوانیم با دید یک طنزپرداز به واژهها نگاه کنیم🤡، یا یک فیلسوف🧐، یا یک شاعر😇، یا آدمی بدبین😱 یا خوشبین🙃.
به عنوان مثال برشی از لغتنامه شخصیام را آوردهام:
✅نوشتن: رفیقی که تنهایت نمیگذارد.
✅دوست: آنکه خانهاش را نمیتوان یافت.
✅موبایل: عضو باهوش خانواده که میداند چطور تمام هوش و حواسها را به خود پرت کند.
✅خواب: راهی برای هضم کردن حوادث روز
میتوانید برای این واژهها لغتنامه شخصی خود را بنویسید:
🔸آسمان:
🔹زندگی:
🔸مرگ:
🔹دوستی:
🔸نوشتن:
🔹امتحان:
🔸مطالعه:
منتظر خواندن لغتنامه شخصی شما در صندوق ناشناس هستم.
https://daigo.ir/secret/497017049
#فاطمه_رستمزاده
#آموزش_نویسندگی
#نویسندگی_قدم
@Noorestan_ir
سلام. خیلی عالی بود واقعا لذت بردم.😍😍 🌹🙏✨👌👏👏👏
#صدای_شما
#تمرین نوشتن لغتنامه شخصی
✨منتظر خواندن لغتنامه شخصی شما هم در صندوق ناشناس هستم.
https://daigo.ir/secret/497017049
@Noorestan_ir
🔴دسترسی سریع به مطالب:
✨مطالب آموزشی کانال👇
#آموزش_نویسندگی
#فاطمه_رستمزاده
✨مطالب مربوط به رسانه شخصی و تولید محتوا👈 #تولید_محتوا
برشهای خوبی از کتابهای خوب👇
#لقمهای_از_یک_کتاب
نویسندگان نورستان👇
#فائزه_مرادی
#رقیه_بابایی
#فاطمه_فرمانی
#نرگس_امیری
#نرگس_بهرامی
#الهه_سادات_بنیجمالی
#زینب_خان_آبادی
#مینا_محمدی
#بهار_اسکندری
#فاطمه_سادات_صادقی
#شایسته_قادری
#زهرا_تقوائی_راد
#فاطمه_رستمزاده
#صدای_شما
#تمرین نوشتن لغتنامه شخصی
نه تنها از نوشتن لغتنامه شخصی لذت میبرم بلکه خواندن آن هم من رو دچار هیجان میکنه.
انگار از چشم یک فرد دیگه به جهان پیرامونت نگاه میکنی و این نگاه جدید خیلی زیباست.
✨منتظر خواندن لغتنامه شخصی شما هم در صندوق ناشناس هستم.
https://daigo.ir/secret/497017049
@Noorestan_ir