🟢من یک مرور مختصری میکنم تا در ذهن شما حک شود.
☘️ببینید ما میخواهیم وارد مرحلهی "خوف" شویم؛
☘️قبل از آن باید تواضع داشته باشیم همینطور خودبزرگ بینی، غرور و تعریف کردن از خود را کنار بگذاریم و تواضع داشته باشیم.
☘️مدتی که متواضع بودیم و از خودمان تعریف نکردیم، این نارسیسیم و خودشیفتگی خود را را دور ریختیم، بعد از آن یک مرتبه متولد میشویم،
👈"در عالم خوف" زاده میشویم.
🔹"عالمِ خوف" عالمی است که یک مقام ایمانی دارید یا مقامی در مقابل پروردگار دارید.
❓این مقام چیست؟
☘️هر باری که شما در دل خود حال خوبی با خدا داشتید، یک گفتگوی نیکویی داشتید که حال دل شما خوش شد و از درون احساس خوشی کردید،
👈این "مقام رب" میشود.
☘️حالا "مقامِ رب" هر کسی در یک حدی است.
ما در همین حد کم است که یک لحظه از غفلت خارج شویم.
👈این "مقامِ رب" خود را باید بتوانید حفظ کنید.
☘️"مقامِ رب" را که حفظ کردید یعنی جایگاهتان در مقابل پرورشدهنده یا پروردگار خود حفظ کردید، آن فعلی که حفظ میکنید،
👈"خوف یا بیم" میشود و آن است که تو را مسلح و قوی میکند و تو را نگه میدارد و تازه ایمان از اینجا زاده میشود.
🙏لطفاً تجربه کنید، لحظاتی در حال خوش معنوی باشید و بمانید.
☘️روزهای اول در حد پنج و ده دقیقه،
بعد این حال خوش مستی را بهمدت نیم ساعت، یک ساعت و دو ساعت...
👈روزی شود که شما ۲۴ ساعت در مستی الهی باشید.
☘️روزی شود که یک هفته در دلتان به جز حسهای خوب الهی چیزی نیامده باشد.
☘️وقتی آدم در دل خود پر از عشق به خدا باشد؛ حرفهای بد که میخواهد بیاید گوش خود به خود کَر میشود و نمیشنود، زبان نمیچرخد که حرفهای بد بزند، اندیشه نمیتواند اصلاً در مورد بقیه بد قضاوت کند،
👈خودش در حالت "خوفِ غالب" قرار دارد یعنی کاملاً حفظ شده است و این مقام پیدا کردن میشود.
🔹رفتن در مقام روح، عملی است چندان دور از دسترس نیست.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدانسیوسه_خوف۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🙏پروردگارا؛
از تو طلب میکنیم که ما را خائف، ترسناک و بیمناک درگاه خود قرار دهی.
🙏پروردگارا؛
مقام ما را در درگاه خود افزون و محکم بدار.
🙏پروردگارا؛
از تو طلب میکنیم تواضع را لحظهبهلحظه در زندگی ما بیش و بیشتر بنمایی.
🙏پروردگارا؛
از تو طلب میکنیم که ما و نسل ما را از خائفین و ترسناکان درگاهت، ترسناکان مقام و عشقت قرار دهی.
🙏پروردگارا؛
تو را سپاس میگوییم که قلب ما را متوجه نور الهی خود فرمودی.
نورِ "مقام خوف" را بر ما ارزانی بدار.
💚الحمدلله رب العالمین...
❤️در پناه نور و عشق الهی باشید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدانسیوسه_خوف۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
#لینکیاب دسترسی آسان به فایلهای صوتی و جزوه نوشتاری فایل ها
🟢شرح کتاب صد میدان خواجه عبدالله انصاری #علی_مقدم
🟢میدان اول توبه
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7139
🟢میدان دوم مروت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7220
🟢میدان سوم انابت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7254
🟢میدان چهارم فتوت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7334
🟢میدان پنجم ارادت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7390
🟢میدان ششم قصد
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7422
🟢میدان هفتم صبر
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7477
🟢میدان هشتم جهاد
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7534
🟢میدان نهم ریاضت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7592
🟢میدان دهم تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7625
🟢میدان یازدهم محاسبت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7674
🟢میدان دوازدهم یقظت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7718
🟢میدان سیزدهم زهد
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7765
🟢میدان چهاردهم تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7810
🟢شرحی بر14میدان
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7886
🟢میدان پانزدهم ورع
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7935
🟢میدان شانزدهم تقوا
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7984
🟢میدان هفدهم معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8025
🟢میدان هجدهم مبالات
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8063
🟢میدان نوزدهم یقین
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8093
🟢میدان بیستم بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8128
🟢میدان بیست و یکم توکل
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8159
🟢میدان بیست و دوم لجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8193
🟢میدان بیست و سوم رضاست درونی
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8229
🟢میدان بیست و چهارم موافقت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8268
🟢میدان بیست و پنجم اخلاص
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8298
🟢میدان بیست و ششم تبتل
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8328
🟢میدان بیست و هفتم عزم
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8364
🟢میدان بیست و هشتم استقامت 1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8404
🟢میدان بیست و هشتم استقامت 2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8430
🟢میدان بیست و نهم تفکر 1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8471
🟢میدان بیست و نهم تفکر 2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8512
🟢میدان سی ذکر
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8560
🟢میدان سی ویکم فقر1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8603
🟢میدان سی و یکم فقر2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8635
🟢میدان سی و یکم فقر3
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8673
🟢میدان سی ودوم تواضع 1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8715
🟢میدان سی و دوم تواضع 2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8768
🟢میدان سی و سوم خوف1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8809
#فایلهای_صوتیوجزوهنوشتاری
📚 شرح کتاب #صد_میدان
✍ #خواجه_عبدالله_انصاری
میدان سی و سوم
موضوع:👈 #خوف
قسمت دوم
صد_میدان_33_میدان_سی_و_سوم،_خوف،_قسمت_دوم_5954167592565345775.mp3
45.09M
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8834
✍لینک جزوه نوشتاری این فایل صوتی👆
📚 شرح کتاب #صد_میدان
✍ #خواجه_عبدالله_انصاری
میدان سی و سوم
موضوع:👈 #خوف
(قسمت دوم)
https://eitaa.com/noorveshghelahi
https://t.me/spiritual_mind
https://t.me/alimoghadam
💚«به نام خداوند رنگینکمان
خداوند بخشنده مهربان»
❤️سلام و عرض ادب سروران گرانقدرم؛
در کتاب صدمیدان خواجه عبدالله انصاری، میدان سیوسوم، قسمت دوم هستیم.
☘️قسمت دوم در مورد "خوف" است که آیهی مربوط به آن "و اما من خاف مقام ربه" میباشد.
👈گفته شد که انسان باید از "مقام رب" خوف داشته باشد.
☘️"خوف" هم به معنای چیزی است که شما آن را بسیار دوست دارید، از فرط دوست داشتن عاشق آن میشوید و از شدت عشق دوست ندارید که از بین برود.
☘️در واقع در اینجا ترسی مشابه ترس بهشت و دوزخ در میان نیست بلکه ترسِ حاصل از جدایی عاشقانه داریم؛
👈بهگونهای که حس ارتباط الهی آنقدر گرم میشود که ما خوف از دست دادن داریم.
☘️بیان شد که اگر میخواهید این حس را تجربه کنید، آن لحظاتی که هرازگاهی شیفتهی پروردگار میشوید و در دل حس عبادتگونه بسیار عمیقی دارید را بهخاطر بسپارید.
👈اجازه ندهید که آن لحظات از دست برود و هر زمان که خواست از میان برود با "خوف" آن را نگه دارید.
#علی_مقدم
#میدان_سیوسوم_خوف۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️تصور کنید که من جواهر باارزشی را در دست خود نگه میدارم، مواظب هستم که از دست من نیفتد و نشکند. بابت این موضوع میترسم و برای همین "خوف" را رعایت میکنم.
🔹پس "خوف" یک حالت روانی عاشقانه و کاملاً معنوی است.
🔻شما در کتاب صدمیدان با واژههایی آشنا میشوید که در حیطهی روانشناسی شاید مشخص نشده باشند؛
👈یعنی اصلاً پارهای از این مباحث در مجموعه حواسی که مطرح شده موجود نیست.
☘️زمانی که از "خوف" صحبت میشود؛ حالت جدیدی است که اگر روزی بخواهند راجع به روانشناسی معنوی کاری انجام دهند،
👈این کتاب منبع بسیار نیکویی خواهد بود.
☘️"خوف" سه حالت دارد که حالت اول آن "خوفِ خاطر" است؛ به این معنا که شما در خاطر و اندیشهی خود مواظب باشید و یک لحظه هم آن را رها نکنید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوسوم_خوف۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️"خوف خاطر" به سه قسمت تقسیم میشود که جلسهی قبل راجع به آن صحبت شد.
☘️"خوف مقیم" دومین است.
«خوف مقیم است که آن خوف، بنده را از معاصی بازدارنده»
☘️پس گامِ اولِ خوف، یک حالت ذهنی بود که خدایا من میخواهم در "مقام خوف" بمانم و این ارتباط و لطفی که در حق ما شده است را حفظ کنیم که
👈این همان "خوف" در مرحلهی خاطر میشود.
☘️شما باید آن را در مرحلهی مقیم با تن خود حس کنید.
☘️گاهی اوقات که ارتباط خوبی با معبود خود دارید، یعنی مقیم میشوید.
👈در واقع تمام بدن دچار یک لرزش و ارتعاش الهیگونه میشود.
☘️بدن کسانی که در یک مستی عاشقانه با پروردگار قرار دارند، یک حالت لرزش میگیرد.
👈اگر خطا یا گناه کنند و کارهای بد انجام دهند از آن فضا خارج میشوند.
☘️پس تمام داستان "خوف" این است که ما لذتی را چشیدیم و میترسیم که آن را از دست دهیم و مواظب هستیم که آن لذت خراب نشود.
☘️میگوید کسی که "خوف مقیم" دارد؛ دائماً در حال خوف است،
👈یعنی دائماً در حال حفظ حالت معنوی درونی خود است و نمیخواهد آن را از دست بدهد.
❓چه چیزی باعث از دست رفتن آن میشود؟
👈مَعاصی!
👈"مَعاصی" به معنای عصیانگری در گناه میباشد.
❓تعریف عصیانگری و گناه چیست؟
👈"عصیان" مجموعهی بسیار وسیعیست که در مورد گناه در کتب نوشته شده است.
👈مجموعهی وسیعی هم که نوشته نشده است، عصیان میباشد.
🌱بهطور مثال ممکن است که ناامیدی در هیچ کتاب فقهی بهعنوان "عصیان" و "گناه" نوشته نشده باشد اما زمانی که شما از رحمت خداوند ناامید میشوید و میگویید از دست خدا هم کاری برنمیآید یا من الان گرفتار هستم؛
👈در آن لحظه "عصیان" محسوب میشود و حال دل من خراب میشود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوسوم_خوف۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️پس انسان یکبار وصل را تجربه میکند.
☘️در میدان قبل که "میدانِ تواضع" بود؛ به شما گفته شد که بدن باید متواضع شود.
👈بدن که متواضع شود، حالت ارتباط خوب با پروردگار برقرار میشود و بعد در تواضعِ خود، مقیم میشوید و با "خوف" تواضع خود را حفظ میکنید.
☘️وقتی که نافرمانی یا کار زشت انجام دهید، بدن از آن حالت خارج میشود.
🌱مثلاً خشم بیهوده شما را فرا بگیرید، غیبت کنید و رفتارهای زننده داشته باشید؛ هر کدام از حالتهای زنندهی ترسآمیزی که به مسائل زمینی ختم شود شما را از "خوف" خارج میکند.
👈بعد میگوید کسی که مقیم است میترسد که از "خوف" خارج شود.
☘️پس "ترس مقیم" سه نشانه دارد:
اول:
📚«آن ترس، بنده را از معاصی بازدارد.»
👈سبب میشود که به احترام لحظات خوشی که در دل داشتهاید، گرفتار لحظات ناخوش نشوید.
دوم:
📚«از حرام وی را دور کند.»
👈ما همیشه حرام را برای خود توجیه میکنیم؛ مثلاً کاری بد است و همه میدانیم که بد است اما آن را توجیه میکنیم.
🔻بدترین توجیه برای کار حرام این است که آن را گردن خدا بیندازید و بگویید که من برای خدا این کار را انجام میدهم؛ مثلاً برای خدا تجاوز میکنم!
👈یعنی به حرام وجهه معنوی دهید؛ مثلا برای خدا قتل میکنم!
🔻ما باید مواظب باشیم که گرفتار حرام نشویم.
حرام یک فعلِ ناشایست است.
👈این فعل ناشایست، سبب میشود که ما از حال مقیم خود خارج شویم، پس برای حفظ آن نمیگذاریم که این اتفاق بیفتد.
سوم:
📚«اَمَل مرد کوتاه کند.»
👈اَمَل به معنی آرزو میباشد.
👈آرزو از یک جهت خوب است، مثلاً آرزو میکنم که به فُلانجا دست پیدا کنم و به اهداف خود برسم.
حتی در موفقیت یک پلهای را به نام "آتش آرزو" تعریف کردهاند و میگویند "آتش آرزو" را در خود سوزان کنید تا انگیزهی حرکت پیدا کنید.
☘️ممکن است برای کارهای زمینی هم بسیار کاربردی و خوب باشد
👈اما انسانِ وصلیافته به حضرت حق، همه چیز را دارد و دیگر آرزویی ندارد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوسوم_خوف۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi