📚«قصد با طلب حقیقت به زاد خاطر»
👈یعنی هنگامیکه شما آهنگ حقیقت یا نیت به یک کارِ حقیقتگونهای را انجام میدهید؛ تمام وجود شما باید به زادِ خاطر باشد.
👈یعنی به این فکر باشید که توشهی خود را بر این کار افزون کنید.
👈یعنی به فکر این باشید که توشهی آخرت بگیرید.
📚«و تذلّل آگهی از اطلاع حقّ بر سرّ»
👈یادتان باشد که خداوند تمام اسرار و خفیهای ذهن و قلب ما را میفهمد، یعنی ممکن است من کار نیکو یا خیری انجام دهم اما هنوز در اعماق قلبم حسادت وجود دارد.
☘️خداوند عمیقترین حالات روانی ما را میبیند، در واقع اینجا «تذلّل سِرّ» است.
📚«تذلّل قبول امر را سه نشان است»
👈یعنی اگر فرمان الهی را بپذیرید، سه نشانه دارد.
📚«رغبت در علم»
👈در انگلیسی گفته میشود که (interest) باشید، یعنی هیجان داشته باشید و دائماً در حال یادگیری باشید.
☘️اگر شما به این باور برسید که باید به یک معشوق آسمانی رسید، باید با تمام وجود خود را ارزانی و هدیه بداریم و به مقام «تذلل» برسیم؛
👈یعنی در مقابل آن به خاک افتاده و سجده کنیم و تمام وجود ما را خشوعی تذلّلوار بگیرد تا تشنهی یادگیری و علم باشیم.
☘️تمام کسانی که در مسیر طریقت هستند،
👈ناخودآگاه علاقه دارند چیزی یاد بگیرند.
☘️یعنی فرد علاقه دارد که یک فایل صوتی گوش کند و به چند نفر دیگر هم بدهد یا کتابی بخواند به بقیه هم یاد دهد.
❓ما چرا اینقدر اشتیاق یادگیری داریم؟
👈چون اشتیاق کمال الهی داریم، یعنی فقط کافیست اشتیاق رشد و تعالی از شما گرفته شود؛ دیگر هیچ گونه علمی برای شما ارزش نداشت و میگفتید "دیگر برای من مهم نیست."
مانند انسانهایی که میخواهند خودکشی کنند و افسرده شدند، اشتیاق اینها از بین رفته است.
☘️شما برای یادگیری ذوق دارید و این نشاندهندهی زنده بودن شماست.
☘️من گاهی اوقات خانمها و یا آقایانی را میبینم که سن بسیار بالایی دارند اما بسیار با اشتیاق مطالب را دنبال میکنند و یاد میگیرند.
👈این اشتیاق، نشاندهندهی زنده بودن و ارزش حیات آنها است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«پس رغبت در علم و حرص بر وِرد»
👈«ورد» همان ذکر میشود.
👈«حرص بر ورد» یعنی هنگامیکه بیکار میشوید، حرف بیهوده نزنید و نام خدا ببرید.
☘️گاهی وقتها یک حالات معنوی به ما دست میدهد.
👈اگر میخواهید این حالات معنوی از دست نرود، حالات عادی خود را که حرفهای معمولی میزنید یا سرگرم مسائل دیگر هستید، بهتر است زیرلب ذکر بگویید.
☘️بهترین ذکرها هم اسم پروردگار است، هر اسمی که از خدا میشناسید و به دل شما مینشیند را بگویید.
🔻بعضی افراد میگویند که "یک ذکر بگویید، به این تعداد بگویید، ذکر مخصوص تو چیست...؟"
👈همهی اینها بازی است.
☘️«ذکر» اسم پروردگار است.
👈هر اسمی که از خدا تکرار کردید، درواقع میگویید "خدایا من به یاد تو هستم."
❓چرا تکرار میکنید؟
👈اگر این را تکرار نکنید، ذهن شما پر از آشفتگی میشود.
🔻جالب است بعضی افراد اطلاعات کافی در مورد اوراد و اذکار ندارند، بعد میگویند "هنگامیکه ذکر میگوییم مورد حملهی اَجنه و شیاطین قرار میگیریم."
👈نام خدا که حمله ندارد.
☘️زمانی که شما یکی از نامهای خدا را به نیت خداوند تکرار میکنید، تمام اینها حفاظهای قدرتمندی بر روی اَسماء الهی است.
🔺واقعاً برای من خندهدار است، اسمِ عرفان باشد و بگوییم که "ورد یا ذکر یک کار شیطانی است!"
☘️در صورتی که هر وردی یا هر ذکری که نام پروردگار و نام محبوب شما باشد را تکرار کنید؛ تقدیر خود را پاک میکنید و وجود خود را تطهیر میکنید.
👈این پاک کردن و تطهیر کردن سبب میشود که شما هر روز به یاد خدا باشید و او را فراموش نکنید.
☘️«ذاکر» کسی است که زیاد ذکر میگوید.
❓ذکر به چه معناست؟
👈به این معناست که از یاد نبریم.
☘️در واقع شما شروع میکنید، حرف های مثبت و الهی خوب میزنید یا آن لحظاتی که حرف نمیزنید، زیر لب نام خدا را میآوردید.
☘️امروزه جدیداً بسیاری از افراد ذکر های «هواپونوپونو» را میگویند.
«متاسفم، لطفاً مرا ببخش، متشکرم و دوستت دارم.»
👈این هم خوب است.
👈چون آن هم «استغفرالله» و توبه است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️تمام آنها نام خدا محسوب میشود و ارزشمند است.
👈اگر اینها را به کار نبریم، پس چه چیزی را به کار ببریم ؟
☘️در ذهن همینطور میآید که "در آنجا ما دعوت نکردند، به ما توهین کردند، اگر پدرم پولدار بود؛ الآن این اتفاق افتاده بود"
👈و ذهن انسان پر از خواطر میشود.
☘️پس انسان ذاکر یا انسانی که اهل ورد است...
☘️«ورد» همان ذکر کلمهی فارسی آن است.
👈زمانی که از ورد صحبت میشود، فکر میکنند که منظور، جادو است.
خیر!
👈«ورد» همان نام خداوند است.
🔹کسیکه اهل ورد یا ذاکر است، در واقع در حال ذخیرهسازی لحظات عمر خود است، چون این لحظات میتوانست با بیهودگی از دست برود اما اسم خدا را میآورد.
☘️چقدر خوب است که بعضی از خانمها و آقایان کهنسال که میشوند، اهل ذکر میشوند و دیرتر آلزایمر میگیرند.
☘️خدا گواه است؛ من آدمهایی بسیاری را دیدهام که اهل ذکر هستند و حداقل کمتر اعصاب خود و بقیه را خورد میکنند.
برای خودش ذکری میگوید و سرگرم است.
👈اگر ذکر نگوید، بسیار به هم میریزد.
💎پس میگوید انسانی که اهل تذلل است و در مقام قبول امر است؛
👈اول «رغبت به علم» دارد و در تمام مدت میخواهد چیزی یاد بگیرد.
👈دوم اینکه «حرص بر ورد» دارد؛ بهعبارتی میخواهد همینطور ذکر بگوید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و نظر باریک»
👈«نظر باریک» به معنای این است که دقتنظر دارد و تیزهوش است.
👈یعنی همه چیز را خیلی خوب میفهمد.
☘️ممکن است نظر باریک من در راستای این باشد که بگویم "لباس فلانی اتو نداشت" و از دور متوجه شوم که مثلاً پرچم پشت «مقدم» اتو نداشت.
👈این یک نوع نظر باریک میشود
👈اما یک نظر باریک دیگر این است که بتوانم تمام رفتارهای شخصی خودم را با دقت زیر نظر بگیرم و ببینم که کجا ایراد دارد، چه جایی میتوانم آن را اصلاح و چه جایی میتوانم آن را بهتر کنم.
☘️پس «باریکبینی» یا «نظر باریک بودن» گاهی میتواند به ما آسیب برساند، مانند زمانی که سرگرم زندگی دیگران شویم!
👈گاهی هم میتواند برای ما دقت، هوش و ذکاوت بیاورد.
☘️سلولهای مغزی انسانی که هر روز در حال خودسازی است، در حال رشد است.
👈مثلاً سلولهای مغزی آدمهایی که حرص و غصه میخورند یا ناراحت و اندوهبار هستند؛ هر روز که سن آنها بالاتر میرود، سلولهای مغزی آنها میمیرند.
🔹کسیکه در مسیر معنویت بیفتد، سلولهای مغزی او هر روز تازه جوانتر میشود و رشد میکند.
☘️من خیلی دیدهام آدمهایی که عقل، شعور و درایت آنها در یک سنی پایین بوده است اما از زمانی که به عرفان، معنویت و خودسازی روی آوردند؛
👈باهوشتر و فهمیدهتر شدند و عقل آنها بیشتر شده است.
❓چرا؟
👈چون باریکبین شده است.
☘️بنابراین دقت نظر آدم بالا میرود و هر روز بهتر و بهتر میشود.
🩵پس یکی از نشانههای مسیر صحیح معنوی هوش و دقت بالا است!
🔻اگر مسیر معنوی شما را به سمت خنگ بودن، نفهمیدن و مرتکب اشتباه شدن میکشاند، اشتباه است!
☘️شما در مسیر معنوی باید هر روز جوانفکرتر شوید.
👈جوانتر به این معنا که شما از لحاظ فیزیکی باید جوان و شاداب شوید.
✨ اگر نور الهی دریافت میکنید، شما باید هر روز قویتر و باهوشتر شوید.
👈هوش معنوی و شعور شما باید بیشتر شود.
🌱به عنوان مثال، قبلاً به من میگفتند "بچهی بیشعوری هستم" اما الآن که فهمیدهتر شدهام، باید باشعورتر شوم.
👈سطح آگاهی و شعور من باید افزایش پیدا کند.
☘️اگر باریکبینتر شوم، متوجه میشوم این کاری که میکنیم مایهی آزار بقیه است یا باعث دلشکستن میشود و مواظب بیشتری میکنیم!
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📕پس شما به صورت آکادمیک و به شیوهی صد میدان خواجه عبدالله انصاری تک به تک میدانها را مطالعه کنید، فایلها را گوش دهید، بر روی آن فکر کنید و آیات قرآنی که بیان میشود را بدون هیچ قضاوتی مبنی بر اینکه "من قرآن را دوست دارم یا ندارم" مثل یک محقق بخوانید.
👈ببینید که این بزرگوار چه آیات قشنگی را انتخاب کرده است و در مورد آن آیات فکر کنید.
☘️زمانیکه در مورد این آیات فکر شود، هوش ما را خیلی افزایش میدهد و درک ما نسبت به مسائل خیلی بهتر میشود و پس از آن شما میبینید که مغز شما رشد کرد.
📕کسانیکه تا به اینجای صد میدان آمدهاند، (با وجود اینکه میدان سی و هشتم هستیم) یک دور زندگی خود را نگاه کنید.
👈ببینید که واقعاً تیزبین و باهوش نشدید؟
📕من میگویم که خواجه عبدالله انصاری یک دانشگاه در کتاب صد میدان دارد، چون واقعاً هر روز شاهد انسانهای باهوشتری میشویم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷کم هوشی، دشمن یک مملکت است!
👈یعنی اگر ضریب هوشی یک مملکت پایین آمد و مردمان آن خنگ شدند، بدترین انتخابات را میکنند و به بدترین افراد تن میدهند!
👈ما باید باهوش شویم.
☘️یکسِری نظامهای سرمایهداری وجود دارد که دوست دارد ما را به کارگر تبدیل کند،
👈دوست دارد که ایرانیها به کارگر غربیها تبدیل شوند!
🔻امروزه چقدر از ایرانیها متأسفانه در کشورهای دیگر در حال خدمت هستند!
👈طبیعتاً باید افراد کمهوشی در این مملکت باشند.
🔻ممکن است ما کارگر چینیها شویم و همینطور به سمتی میرویم که با چینیها رابطه برقرار شود.
👈چینیها که ما را مدیر کارخانههای خود نمیکنند، مگر اینکه ما جلوی فقر هوشی خود را بگیریم!
🔹زمانیکه باهوش شویم، هم در دنیا نجات پیدا میکنیم و هم بیجهت در دامن یک سری امپریالیسم یا یکسری آدمهایی که ذهن ما را در برمیگیرند، نمیافتیم و بهسادگی هم فریب نمیخوریم و آخرت ما هم حفظ میشود؛ چون آدم کمهوش ناآگاهانه در حال آسیب به بقیه است و آخرت خود را خراب میکند.
🔷پس تمام این موارد سبب میشود که شما انسان باهوش و با درایت بالایی شوید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️بهخاطر داشته باشید که انسان معنوی فقط یک آدم نمازخوان مؤمن نیست،
👈بلکه یک آدم زیرک و باهوش است که بهسادگی فریب نمیخورد.
🔻اگر ما را بهسادگی فریب دهند، برای این است که معنوی نیستیم و هوش معنوی ما پایین است!
🙏همین الآن از خداوند طلب کنیم که ما را در تذللی قرار دهد که فقط راه الهی را ببینیم، راههای تاریک و ظلمانی را بشناسیم و در آن پا نگذاریم؛
👈چون که تمام اینها به ناآگاهی بشر ختم میشود!
🔻اگر میخواهید مسیر استعمار فکرها را بشناسید؛ این است که وقتی میخواهند شما را مستعمرهی فکری کنند و سطح آگاهی شما را پایین بیاورند؛
👈اولین کاری که انجام میدهند این است که در شما غرور تزریق میکنند و همینطور میگویند "شما ملتی با تاریخ و تمدن بالا هستید، ملت باهوشی هستید، فیروز نادری را در ناسا دارید و مریم میرزاخانی دارید..."
(همهی آنها معلوم نیست ترور بیولوژیکی شدند، چه شدند که یک به یک به رحمت خدا رفتند!) و همینطور به ما غرور کاذب میدهند.
🔻غرور انسان را خنگ میکند!
🔻زمانی که من و شما خنگ شدیم، هر روز مغرورتر میشویم و بر روی اسب مغرور بار بیشتری میتوانند بگذارند و برای استعمارگران و کسانی که میخواهند دنیای ما را کنترل کنند، نیروی کار بهتری میشویم!
🕊پس ما باید با فرارَوی از خویشتن خود و با جدا کردن بندهای جهل خویش، به سمت هوش، آگاهی و فهم بیشتری حرکت کنیم، باید حریص علم و ورد باشیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️بعضیها همینطور میگویند که "این همه کشور وجود دارد که باایمان نبودند و چقدر پیشرفت کردند..."
👈اگر منظور از بیایمانی، «کمونیست» است؛ هر جای دنیا که میرویم آنها بیچاره، بیپول، فقیر و گرفتار هستند.
☘️تنها بیخدایان علنی «کمونیست»ها بودند و خیلی بیچاره بودند.
👈در واقع کشورهای کمونیستی، هیچ وقت هم نتوانستند به یک سطح درآمد متوسط برسند.
👈در نزدیک به صد سال پیش تا به امروز واقعاً اذیت شدند.
🔻پس در تفکرات معنوی اگر گفته شود که "خدا توهم است..."
👈خیر، حکمت چند هزار ساله پشت این قرار دارد.
☘️یعنی چندین هزار سال، آدمهای باهوشی که به مراتب از من و شما باهوشتر بودند، متوجه شدند که این مسیر درست است.
👈نتیجهی آن در کتاب صد میدان وجود دارد.
☘️باید به یک سری از حکما اعتماد کنیم.
اینها آدمهایی بودند که برای منافع شخصی خود حرف نمیزنند و میخواستند به من و شما و نسلهای بعدی کمک کنند.
👈حاصل این کمک کردن هم این است که ما رشد کنیم و در دام نیفتیم.
🔻ما هر روز با دامهایی مواجه میشویم که اگر ناآگاه باشیم، گرفتار میشویم و باید از ناآگاهی نجات پیدا کنیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🙏پروردگارا؛
از تو طلب میکنیم که نور قلبی ما را افزایش دهی.
🙏پروردگارا؛
از تو طلب میکنیم که هوش قلبی ما را افزایش دهی.
🙏پروردگارا؛
هوش معنوی ملت، جوانان، فرزندان و نسل ما را افزایش بده.
🙏پروردگارا؛
ما ناآگاه و جاهل بودیم، گرفتار غرور فقر و تعصب بودیم و در دام شیاطین گرفتار میآمدیم؛ راه را بر ملت ما روشن بگردان تا در دامهای پیشرو نیفتیم.
🙏پروردگارا؛
هر آنچه که ضربه خوردیم و اشتباه کردیم، حاصل غرور، خود بزرگبینی و خودپسندی ما بود.
در زندگی ما فروتنی و تذلل را جاری بگردان.
🙏پروردگارا؛
ما را آگاه گردان که سر تعظیم جلوی هیچ کس به جز نور حق تعالی فرود نیاوریم.
🙏پروردگارا؛
هر جایی که کسی را بزرگتر از تو دیدیم، هر جایی که شرک ورزیدیم و چشم امید ما به غیر از خدا بود، ما را آگاه و روشن بگردان.
🙏پروردگارا؛
از تو طلب میکنیم که نسل ما را در ایران نسلی باهوش، فهمیده، باشعور و پر از نور خرد، آگاهی و فرزانگی الهی قرار بده.
🙏پروردگارا؛
از تو طلب میکنیم تمام خطاهای پیشینیان، نیاکان و ما را که به علت نفهمی، کشور و مردمان خود را گرفتار رنج، مصیبت و بیچارگی کردیم؛ ببخش و بیامرز.
🙏پروردگارا؛
ما را آگاه کن و کمک کن که با آگاهی زندگی کنیم.
💚الحمدالله رب العالمین
❤️در پناه نور و عشق الهی باشید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
#لینکیاب دسترسی آسان به فایلهای صوتی و جزوه نوشتاری فایل ها
🟢شرح کتاب صد میدان خواجه عبدالله انصاری #علی_مقدم
🟢میدان اول توبه
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7139
🟢میدان دوم مروت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7220
🟢میدان سوم انابت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7254
🟢میدان چهارم فتوت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7334
🟢میدان پنجم ارادت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7390
🟢میدان ششم قصد
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7422
🟢میدان هفتم صبر
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7477
🟢میدان هشتم جهاد
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7534
🟢میدان نهم ریاضت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7592
🟢میدان دهم تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7625
🟢میدان یازدهم محاسبت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7674
🟢میدان دوازدهم یقظت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7718
🟢میدان سیزدهم زهد
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7765
🟢میدان چهاردهم تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7810
🟢شرحی بر14میدان
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7886
🟢میدان پانزدهم ورع
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7935
🟢میدان شانزدهم تقوا
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7984
🟢میدان هفدهم معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8025
🟢میدان هجدهم مبالات
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8063
🟢میدان نوزدهم یقین
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8093
🟢میدان بیستم بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8128
🟢میدان بیست و یکم توکل
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8159
🟢میدان بیست و دوم لجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8193
🟢میدان بیست و سوم رضاست درونی
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8229
🟢میدان بیست و چهارم موافقت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8268
🟢میدان بیست و پنجم اخلاص
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8298
🟢میدان بیست و ششم تبتل
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8328
🟢میدان بیست و هفتم عزم
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8364
🟢میدان بیست و هشتم استقامت 1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8404
🟢میدان بیست و هشتم استقامت 2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8430
🟢میدان بیست و نهم تفکر 1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8471
🟢میدان بیست و نهم تفکر 2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8512
🟢میدان سی ذکر
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8560
🟢میدان سی ویکم فقر1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8603
🟢میدان سی و یکم فقر2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8635
🟢میدان سی و یکم فقر3
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8673
🟢میدان سی ودوم تواضع 1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8715
🟢میدان سی و دوم تواضع 2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8768
🟢میدان سی و سوم خوف1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8809
🟢میدان سی و سوم خوف2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8832
🟢میدان سی و چهارم وجل1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8871
🟢میدان سی و چهارم وجل2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8898
🟢میدان سی و پنجم رهبت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8934
🟢میدان سی و ششم اِشفاق
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8966
🟢میدان سی و هفتم خشوع1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8990
🟢میدان سی و هفتم خشوع2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9029
🟢میدان سی و هشتم تذلل
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9058