⭕️ فلسطین؛ رویای مشترک، زبان مشترک
📌 حجت الاسلام مجتبی نامخواه
🔻امکانی که فلسطین برای ما فراهم کرده است، امکان «رویای مشترک» است. یکی از مشکلاتی که ما پس از عثمانی در عالم اسلام داریم، یک فروپاشی دوگانه است. یعنی تا قبل از عثمانی و فروپاشی آن، حداقل دوگانهها درونمذهبی بودند و رقابت شیعۀ صفوی و عثمانیِ اهلسنت بود و این خیلی رقابتِ ویرانگری نبود، چون از قلب عالم شیعی در ایران و نجف، سید جمال اسدآبادی میتوانست بلند شود و با مصر، ترکیه و کل عالم اسلام ارتباط بگیرد.
🔻اما بعد از عثمانی این امکان را به طور کامل از دست دادیم. یعنی در عالم اسلام دیگر رویای مشترکی نداریم چون بر اساس قومیت، جغرافیا و غیره، عالم اسلام چندپاره شد. در مناطق اسلامی بیشتر بر اساس نوع نسبتی که با غربیها داشتند، یعنی اینکه غرب چطور قرار است این منطقه را استعمار کند، یک کشور شکل دادیم.
🔻در نتیجه ما در عالم اسلامی اساساً رویای مشترکمان را از دست دادیم. فلسطین اما برای ما رویای مشترک ایجاد کرده است. یعنی کاری کرده که من با همۀ عالم اسلام میتوانم بر اساس زبان و رویای مشترک، ارتباط برقرار کنم و واقعاً هم رویاست. در عالم اسلامی و حتی منطقهای در هیچ موردی غیر از فلسطین به این معنا رویا نداریم. ببینید در تجسم گرافیکی و هنری، آزادی قدس را چقدر خوب میتوانیم تصویر کنیم. این به واسطه همین امکان رویای مشترک حاصل شده است.
🔻فلسطین نه تنها در عالم اسلام به ما رویای مشترک داده بلکه یکی دیگر از مهمترین بحرانهای ما را هم حل کرده است. ما در عالم اسلام به عنوان اقلیت عالم جهان غالب و مشخصاً در تشیع و گرایش بیداری در اسلام، یک «ضدنظم» در این عالم هستیم. مهمترین مسئله ما این بود که نمیتوانستیم رویای خودمان را در نقطهای با رویای جهانی مفصلبندی کنیم. هیچ زبان مشترکی نداشتیم.
🔻اما فلسطین این زبان مشترک را به ما داده است. یعنی در مواقع و ادواری، مثلاً به صورت خیلی محدود در اوج انقلاب اسلامی، با حرکتهای ناسیونالیستی جهان عرب یا با حرکتهای آزادیبخش و استقلالطلب آفریقا یا با حرکتهای رهاییبخش آمریکای لاتین ارتباط گرفتیم ولی بلافاصله همان زمان مسئلههای اعتقادی و سیاسی و حتی ملی و قومی خیلی جدی میشد. یعنی مرتب چیزهایی خلق میشد که این رویای مشترک را بهم میزد. رویای مشترک من و انسان غیرمسلمان!
🔻فلسطین، این رویای مشترک را به ما میدهد. یعنی سر یک مسئله میتوانیم با انسان اروپایی مشترک باشیم، با انسان مسلمان غیر ایرانی میتوانیم مشترک باشیم، با چپ میتوانیم مشترک باشیم، با شرق دور و آفریقا میتوانیم ادبیات مشترک پیدا کنیم. این رویای مشترک و امکان مفصلبندی با رویای جهانی خیلی مهم است.
🔘 خبرگزاری ایبنا
@okhowahmag
💢حوزه باید پای کار تقریب بیاید؛ نمیشود انقلاب بخواهد، حوزه نخواهد!
✔️ در گفتگو با استاد احمد مبلغی:
🔹گاهی اقتضائات تقریب رعایت نمیشود. ببینید ما یا نباید در یک عرصۀ جهان اسلامی با این عظمت و با این ابعاد گسترده ورود داشته باشیم یا اگر وارد شدیم، باید اقتضائاتش را بشناسیم. مثلا یکی از اقتضائاتش این است که حوزه باید پای کار تقریب بیاید. نمیشود که انقلاب بخواهد، حوزه نخواهد یا حوزه بخواهد، بخشی از آن بخواهد، آن بخشی هم که میخواهد کمتر حرف بزند، آن بخشی که نمیخواهد، صدایش بلندتر باشد.
🔸جالب این است که در برابر آن کسانی که صدای بلند ضدتقریب داشتند، آن کسانی که اهل تقریب و وحدت بودند، به موازات بلندتر شدن صدای آنها، اینها هم دچار تقیۀ تقریبی میشدند. تقیۀ تقریبی دیگر خیلی بد است، یعنی شما تقریبی باشی، حرفی نزنی. تقریبی باشی، آن درد و دلت یا آن نگاه و اندیشهات را نگویی، به خاطر اینکه دیگری به تو حرف نزند و یا وضعیت اجتماعی را بخواهی حفظ بکنی و یا به هر دلیل دیگر، این خیلی بد است.
🔹ما تقریب را بد فهمیدیم، همایش محور شدیم، آن هم سالیانه یک همایش؛ اصلا اینطور نیست، تقریب یک ایده است برای میدان عمل و بکار گیری در فضای بیرون. همچنین در پس تقریب خودمان احیاناً بعضی کسانی که نفوذ پیدا میکنند در تقریب وجود دارند، نفوذیهای تقریبی ما کم نداریم و اینها میخواهند کارهای دیگری انجام بدهند، خب این خراب میکند.
👈 متن گفتگو را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73895
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
___________
@okhowahmag
⭕️ گلایه امام جمعه زاهدان از روند رسیدگی به پرونده ۸ مهر
📌آیتالله محامی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان
🔻عده زیادی از واقعه هشتم مهرماه سال گذشته گلایهمند بوده و همچنان سوال دارند که ما برای بخشی از اینها جوابی نداریم.
🔻قوه قضائیه و سازمان قضایی نیروهای مسلح اقدام خاصی نداشتهاند و در چند ماه گذشته که مسئله را از رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح پیگیری کردیم عنوان کردند کار در حال پیگیری است و قبل از سالگرد واقعه هشت مهرماه پرونده بسته خواهد شد و مقام معظم رهبری نیز در این جهت تاکید دارند.
🔻پس از آن با تخلف یک سرباز انتظامی مواجه شدیم و رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در رسانه ملی گزارش دادند که با سرباز خاطی برخورد صورت گرفته و بلافاصله پس از آن نیز بنده پیامکی فرستاده و عنوان کردم ای کاش توان برخورد با کادر متخلف را هم داشتید و وعدههای شما به کجا رسید که بلافاصله پاسخ دادند کار در حال انجام و نتیجه نزدیک است و حال با گذشت چند ماه هنوز اتفاقی رخ نداده است.
🔻وجود چنین اتفاقاتی کار انتخابات در سیستان و بلوچستان را سخت میکند اما نباید ناامید شویم بلکه باید تلاش بیشتری داشته باشیم.
@okhowahmag
⭕️ سیل الاقصی (۱)، سیلی سرخ کودکان و رسوایی بازی کودکانه
✍ مهدی شمقدری
🔻در همان روزهای آغازین عملیات «طوفان الاقصی» در حاشیه موج جهانی حمایت از غزه مظلوم و مقتدر، بویژه در میان مسلمانان، نداهایی متفاوت نیز شنیده میشد!
یکبار از زبان عالمی در ظاهر اهلسنت میشنویم که: «حماس شرور و جنگ طلب است» ویکبار از زبان روحانی به ظاهر شیعه میشنویم: «حماس دشمن ما در نزاع سوریه بوده است»! گاه آن یکی میگوید: «حماس رافضی است» و گاه دیگری میگوید:«حماس ناصبی است»!
🔻آن طرف میگوید: «خون مسلمین را هدر میدهد»، این طرف میگوید: «حماس با شیعیان غزه درگیر است»! آن یکی، حکم عدم جواز حمایت از حماس را صادر میکند! این یکی، شبهه میکند که «حماس، خیرهسر است و ما را داخل دردسر انداخته است»! صدالبته که این دهانها رسوا شدند و خیلی زود از فریاد به پچ پچ فروکش کردند!
در سوی دیگر این صحنه، آنچه دیده میشود استفاده از فرصت یک مساله واقعی برای هم جبهگی امت است.
🔻 فلسطین این محور اساسی برای وحدت، زمینه پیوند در مرز «طریبیل» عراق شد. عشایر و شیوخ عرب، از شیعه و سنی در مرز اردن، تجمع کردند؛ با هم شعار دادند، با هم نماز خواندند، باهم راه را بستند، هم سفره شدند و پیوندهای ملی و امتی خود را تحکیم کردند. یکبار سنی امامت میدهد و یکبار شیعه، یکبار شیعه مهمان سفره سنی میشود و یکبار سنی مهمان شیعه. یکبار سنی رجز میخواند و یکبار شیعه و هرکدام می خواهد جانش را برای دیگری و برای فلسطین فدا کند!
💯 «طوفان الاقصی» سیلی بزرگوارانه کودکان غزه بود تا ما مسلمانان از هپروت دعواهای کودکانه پا در میدان رزم بزرگان بگذاریم؛ تا دوباره به یادآوریم که «اسلام» ما منوط به یاری مظلومان است، منوط به دشمنی با مستکبرین است و وابسته به مقاومت در برابر شیاطین پیدا و پنهان است! البته از قدیم گفتهاند: «آدم خواب را میشود بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده، نه!».
🔻باید آگاهانه خود را در این مسیر پیدا کنیم وگرنه همان میشود که آن واعظ غزاوی گفت: «به من گفتند که امت باید برای غزه نماز غایب بخواند، گفتم: غزه باید برای امت، نماز غایب بخواند!».
___
۱.«طوفان» در عربی به معنای «سیل» است و مفهوم طوفان در زبان فارسی، معادل «عاصفه» در زبان عربی میباشد، بنابراین معنای «طوفان الاقصی» میشود «سیل الاقصی».
@okhowahmag
⭕️حوزه علمیه و فلسطین مظلوم
✍ علی اکبری
🔻حوزه علمیه تا آزادی قدس در کنار مردم فلسطین خواهد بود، حوزه علمیه وظیفه شرعی خود را دفاع از مظلوم میداند، حوزه علمیه مبارزه با اسرائیل ظالم را یک امر جهادی میداند، حوزه علمیه.....
🔻 این جملات، شعارهایی است که از آغاز طوفان الاقصی بطور مداوم از تریبون های حوزوی شنیده میشود. شعارهایی که نشان میدهد ردپایی از خودش در میدان عمل، جز برگزاری تجمع مردمی ندارد. شاید بهتر باشد بگوییم حوزه علمیه در مساله حمایت از جریان مقاومت اسلامی بخصوص در عملیات طوفان الاقصی، مانند برخی دیگر از مساله ها، ورود تشریفاتی دارد تا عملیاتی. چرا تشریفاتی ؟....
👈 متن کامل یادداشت را در سایت اخوت مطالعه نمایید: okhowah.com/fa/13961
@okhowahmag
📌آیت الله بهجت رضواناللهعلیه:
🔻 اگر مورچهای ما را گاز بگیرد، آرام و قرار نداریم و از گزیدن یک پشه ناراحت میشویم، پس چرا بر سر مؤمنین و مؤمنات از زمین و هوا آتش و موشک میبارد، ولی ما ناراحت نمیشویم؟!
🔻چگونه ما که از نیش یک پیشه آرام و قرار نداریم،حاضر میشویم این همه تیر و بلا و عذاب بر سر مسلمانان بریزد؟!
🔻آیا خوب است فردا هم بلا بر سر تو بیاورند و از کسی سر و صدا و فریاد بلند نشود و اصلا متأثر نشوند؟ آیا ناراحت نمیشوی؟!
در محضر بهجت، ج۳، ص۲۸
#آیت_الله_بهجت
#حمایت_از_مظلوم
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌رهبر انقلاب: اون کسانی که میان پیش شیعه بغض و کینه سنی در دل او وارد میکنن و پیش سنی بغض و کینه شیعه در دل او وارد میکنن والله...
👈 توصیف ایشان از این عده را، حتما بشنوید.
@okhowahmag
هدایت شده از مهدی مسائلی، مطالعات و یادداشتها
⚡️حضرت زهرا(ع) از مقدسات همه مسلمانان است/نفی تحمیل عقیده
✍مهدی مسائلی
بیشتر شیعیان معتقدند که حضرت فاطمه زهرا(ع) در جریان منازعهی خلافت و بیعت گرفتن از امام علی(ع) متحمل رنجها و آسیبهای جسمی و سقط جنین شدند و به خاطر بیماری ناشی از آن، از دنیا رفتند و به شهادت رسیدند. گزارشهایی در منابع شیعی در اینباره وجود دارد که شیعیان معمولا به آنها استناد میکنند، اما در میان اهلسنت فقط مستنداتی برای تهدید به آتش زدن خانه امام علی(ع) وجود دارد و برای فراتر از آن، یعنی مضروب شدن حضرت زهرا(ع) نقل تاریخی اثباتی وجود ندارد. منابعی از اهلسنت که معمولا آدرس آنها برای اثبات این موضوع فهرست میشود، به ذکر اعتقادات شیعیان یا معتزلیانِ متمایل به شیعه اشاره میکنند و خود این منابع چنین باوری را باطل میدانند.(نمونهاش نقل شهرستانی در الملل و النحل و ذهبی در میزان الاعتدال)
بر این اساس، اهلسنت معتقد به مضروب شدن حضرت زهرا(ع) و شهادت ایشان نیستند و چنین گناهی را برای عمر و ابوبکر ثبت نمیکنند. پس قبول خلافت آنها و احترام بدیشان، ملازمهای با روا دانستن آسیب زدن به حضرت زهرا(ع) ندارد. از این گذشته، در کتابهای حدیثی اهلسنت فضائل بسیار و والایی برای حضرت فاطمه زهرا نقل شده است و آن حضرت نه تنها از مقدسات شیعه بلکه از مقدسات تمام مسلمانان است. با این مقدمه چند نکته را عرض میکنم:
۱. با تمسک بر منابع اهلسنت راهی برای علم یا حتی گمان به وقایع مورد اعتقاد شیعه وجود ندارد. بسیاری از شیعیان با اعتماد و تکیه بر منابع حدیثی خودشان، معتقد به عنوان شهادت برای حضرت زهرا(ع) هستند و برای ایشان عزاداری میکنند ولی نمیتوان این عقیده را به اهلسنت تحمیل کرد و آنها را در تنگنای انتخاب اهلبیت(ع) یا خلفا قرار داد.
۲. مخالفان وحدت و برادری اسلامی در میان شیعه معمولا از این سخن میگویند که ما با قاتل حضرت زهرا(ع) دوست نمیشویم. این در حالیست که اهلسنت اعتقادی به قتل حضرت فاطمه(ع) ندارند، و قدر و منزلت آن حضرت نزد آنان بدان حد است که در صورت اثبات چنین امری، آنها نیز هرگز با قاتل آن حضرت رفاقت ندارند.
۳. سیره اهلبیت(ع) در برابر عموم مسلمانان هیچگاه پیش کشیدن موضوع رنجهای حضرت زهرا(ع) و گسست فاصلهها نبوده است و مجادلاتی از این دست مورد توصیه امامان واقع نشده و گزارش و روایتی برای آن نداریم. در این موضوع هرکس میتواند اعتقاد خویش را داشته باشد ولی هنگامی اعتقاداتمان تنشزا میشود که بخواهیم آنها را به دیگران تحمیل کنیم و لوازم اعتقادی خودمان را به دیگران نسبت دهیم...
بگذریم
.........
@azadpajooh
⭕️ منطق اسلام، نفی سلطه استکبار بر جهان مستضعفین
📌حجت الاسلام و المسلمین ایزدهی در گفتگو با اخوت
🔻 اسلام سعی کرده امت واحد بسازد. یعنی سعی کرده بگوید شما مسلمانان برادر هستید و سرنوشت شما یکی است. سعی کرده بگوید اگر شما به مسلمانی کمک کنید در واقع به خودتان کمک کردید. اگر میگوید: انما المؤمنون اخوه، المؤمنون بعضهم اولیاء بعض، من سمع منادیا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم و... حکایت این است که گویا همه مسلمانان سرنشینان یک کشتی هستند، اگر یک جایی از آن کشتی خراب شود همه در خطر نابودی و غرق خواهند بود. نمیشود بگوییم ما به آن قسمت کشتی کار نداریم.
🔻 نوع نگاه انسانی اسلام اقتضا میکند که با تبعیض و ظلم حتی در آفریقای جنوبی مخالفت داشته باشد. درمورد اسرائیل هم منطق اسلام برای مخالفت، سلطه و ظلم بر مسلمانان و غصب سرزمین اسلامی و حاکمیت دارالاسلام است. لازمه اینها این است که نوع نگاه امام و انقلاب نسبت به مسلمانان و حمایت از آنها، از باب خودی شکل میگیرد و پیرو این فتوا میدهند. بهعلاوه پیشفرض این فتوای حمایت، انتساب و نگاه انسانی هم هست.
👈متن کامل مصاحبه را در سایت اخوت مطالعه نمایید
okhowah.com/fa/13962
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تکفیر ممنوع
📌 حجت الاسلام و المسلمین عاملی:
🔻رسول خدا (ص) اومد یک اصلی رو پایه گذاری کرد که کسی در دین من، در آیین من حق نداره دیگری رو تکفیر بکنه. این نهایت درایت پیغمبره.
‼️خدای ما هر پیغمبری رو فرستاده یه جمله رو گفت: (أن أقیموا الدین ولاتتفرقوا فیه) نری به نام دین اختلاف درست بکنی، مردم رو جون هم بندازی، به نام دین!!!
@okhowahmag
⭕️ ائمه ما لعان نیستند.
📌 آیت الله هادوی تهرانی
🔻 مرحوم آیت الله تسخیری به بنده گفت که طلبه ای در مسجد الحرام به من گفت: من روزی نیست که یک تسبیح لعن به تو نفرستم و بنده به او گفتم: قبول باشد!
🔻 در حالیکه آیت الله تسخیری دلسوز اسلام و مؤمن بود و با بدنی که بیمار بود از این طرف دنیا به آن طرف دنیا میرفت تا صدای شیعه را به همه برساند.
🔸 فقیهی چون شیخ طوسی به طریق اولی معتقد است که وقتی لعن حیوانات جایز نیست، لعن انسان ها حرام است. و متأسفانه برخی به راحتی دیگران را لعن میکنند.
🔸 البته اگر دلیل خاصی از روایات و آیات برای آن داشتیم بحث دیگریست. در سنت ائمه هم بیان شده که ما لعان نیستیم، ولی رفقای ما به راحتی وقتی از لحاظ سیاسی با دیگران اختلاف دارند، از تعبیر «لعنت الله علیه» استفاده میکنند!
▫️درس تفسیر، سوره مبارکه الحجر، ج ۵۱
@okhowahmag
⭕️دوستی اهلبیت، عامل اتحاد و ائتلاف
✍ حجت الاسلام محسن قنبریان
🔻موالات، دوستی و اطاعت اهلبیت(ع)، باید موجب ائتلافِ تفرقه ها شود (بمولاتکم ائتلفت الفرقه)؛ و الا راه را درست طی نمی کنیم!
اگر کسی بگوید: موالات، فقط پذیرش ولایت اهلبیت(ع) است و ائتلافی با مذاهب غیر شیعه نیست! باز می گویم: پس چرا بین شیعیان ۱۲ امامی، تفرقه هست؟! در این تلقی انگار هرچه ولائی تر، جدایی طلب تر!
🔻 می کشد به جایی که انکار قمه زنی یا منع سبّ خلفاء هم خروج از تشیع باشد! اهل سنت -به اعتراف عامه و علمائشان- اقلا دوستدار اهلبیت هستند؛ پس چه چیز ائتلاف با شیعیان را می شکند؟!
۱. عالمانی که با خبط و خطا تعریض و تعرض به اهل بیت می کنند.
۲. عوام زدگانی که در شعر و شعار و… مسبب شهادت صدیقه طاهره(س) را سنیان کشورشان القاء می کنند یا با یک درجه تخفیف وارثان قاتلان می گمارند!
۳. سیاستمدارانی که فرمایش فاطمی(س) را کامل به کار نمی بندند که فرمود: خداوند عدالت اجتماعی را برای همگان و هم تراز کردن قلوب واجب کرد(جعل الله…العدل تنسیقاً للقلوب)
🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇
@okhowahmag
⭕️دو گانه مقاومت و تسلیم؛ دوگانه جدید حاکم بر منطقه
📌رهبر انقلاب
🔻 یک خصوصیّت دیگر (نقشه جدید منطقه) این است که در این منطقه، دوگانههای جعلی و تحمیلی درست کرده بودند؛ این دوگانهها به هم ریخت. دوگانهی عرب و غیر عرب، دوگانهی شیعه و سنّی؛ افسانهی هلال شیعی ــ خطر شیوع شیعه در منطقه ــ یک حرف بیربطی بود که مطرح کردند؛ اینها همه به هم ریخت.
🔻در این قضیّهی طوفانالاقصیٰ و قبل از طوفانالاقصیٰ، بیشترین کمک را به فلسطینیها چه کسی کرد؟ شیعهها کردند؛ شیعهی لبنان، شیعهی عراق، شیعهی عرب، شیعهی غیر عرب. این دوگانهها به هم ریخت و به جای این دوگانههای تحمیلی، یک دوگانهی جدیدی بر منطقه حاکم شده: دوگانهی مقاومت و تسلیم؛ امروز در این منطقه این دوگانه مطرح است.
🔻«مقاومت» یعنی چه؟ «مقاومت» یعنی تسلیم نبودن در مقابل زورگویی و زیادهخواهی و دخالتهای آمریکا؛ این مقاومت است. حالا بعضیها صد درصد مقاومت میکنند، بعضیها هشتاد درصد، بعضی پنجاه درصد؛ بالاخره جریان و حرکت مقاومت، امروز در منطقه یک جریان واضحی است، و نقطهی مقابلش «تسلیم» است که خفّتبار است، ذلیلکنندهی ملّتها و دولتها است.
🔘بیانات در دیدار بسیجیان ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇
@okhowahmag
هدایت شده از مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸🇱🇧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فرزندان واقعی فاطمه زهرا سلاماللهعلیها چه کسانی هستند؟
🔆 جملات ۶۰ سال پیش امام خمینی (ره) که بعید است تاکنون در رسانهای شنیده باشید!
#فاطمیه
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
⭕️قالت فاطمة الزهراء سلام الله علیها:
🔻جَعَلَ اللَّهُ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ
خداوند جهاد را براى عزت اسلام قرار داد. (فرازی از خطبه فدکیه)
⚫️ شهادت دخت پیامبر اسلام «صلوات الله علیه»؛ حضرت صدیقه طاهره؛ فاطمه مرضیه «سلام الله علیها» را تسلیت عرض میکنیم.
@okhowahmag
⭕️قالت فاطمة الزهراء سلام الله علیها:
🔻جَعَلَ اللَّهُ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ
خداوند جهاد را براى عزت اسلام قرار داد. (فرازی از خطبه فدکیه)
#استوری
#حضرت_زهرا_س
#فلسطین
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 نماهنگ زیبای «غزه تنها نیست»
🎙 با نوای حاج علی ملائکه
قلب دنیا غصه دار قصه های غزه است
غزه تنها نیست دنیا هم صدای غزه است
ابرهه اندیشه بیت المقدس کرده است
وقت پرواز ابابیل از فضای غزه است
ای مسلمانان نجات قدس در دست شماست
اتحاد مسلمین مشکل گشای غزه است
ای امید جان مظلومان عالم العجل
ذکر تعجیل فرج در ربّنای غزه است.
🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇
@okhowahmag
⭕️ وظیفه اسلامی در مواجهه با عقاید مخالف
📌شهید استاد مطهری:
🔻وظیفه داریم درباره مسلمانها و برادران مؤمن، تا هر حد که مقدور است، «حمل به صحت» کنیم؛ مگر آنجا که شرعاً راه بسته است، اما ما ضد این دستور اسلام رفتار میکنیم. مثلا کسی «کتاب» در باب «علم امام» مینویسد که امام حسین از شهادت خود در کربلا بیخبر بوده. ما باید چه کنیم؟
🔻 خود آن آقا را میخواهیم. اصلًا «وظیفه اسلامی» این است. قبل از اینکه جار و جنجال راه بیندازیم و سر و صدا بکنیم و قبل از اینکه حرفی بزنیم، باید خود او را بخواهیم. بگوییم ما از شما خواهش میکنیم نظر خودتان را درباره این مسئله توضیح بدهید.
🔻او نظر خودش را میگوید. یک وقت به طور صریح و قاطع میگوید خیر، من این مطلب را قبول ندارم. اما اگر سخنی گفت که برخلاف #عقیده ما بود و این عقیده از عقایدی بود که جزء «ضروریات مذهب» است، میگوییم راه تو از راه ما جداست.
🔻اما اگر خودش توضیح داد، ولو توضیحش برخلاف ظاهر عبارتش بود، و ما دیدیم آنچه که او میگوید چیز بدی نیست، دیگر نباید «حمل به فساد» کنیم و جار و جنجال راه بیندازیم و «تکفیر» و «تفسیق» کنیم و احیاناً (واویلا چه چیزهایی هست!) افرادی بگویند من یقین دارم این آدم ولدالزنا است. از کجا؟ چون میگویند فلان حرف را زده. چه صغرا و کبراهایی میچینند! و چه گناهان بزرگی را به نام «نهی از منکر» مرتکب میشوند.
🔸 اسلام میگوید: انْ شَهِدَ عِنْدَک خَمْسونَ قَسامَةً عَلی أنَّهُ قالَهُ وَ قالَ لَمْاقُلْهُ فَصَدِّقْهُ وَ کذِّبْهُمْ.
اگر پنجاه بینه شرعی حرفی را میزنند، اما از خودش پرسیدید و گفت من چنین چیزی نگفتم، حرف خودش را بپذیرید. وقتی از خودش پرسیدیم و گفت نه، حرف خودش را قبول کنیم.
🔸حالا که حرف او را قبول کردیم، با کسانی که علیه وی نظر دادند، چه رفتاری کنیم؟ آنها را تفسیق کنیم که شما چرا تهمت زدید؟
نه، با آنها هم بد رفتار نمیکنیم و میگوییم شما هم اشتباه میکنید. دیگران میگویند پس آنها چه گفتند؟ میگوییم آنها هم اشتباه کردهاند،سوء تفاهم برایشان شده است.
✅ اگر به این دستور عمل کنیم، این همه «نفاق» و «اختلاف» در میان ما پیدا نمیشود.
تا جای ممکن، هر دو طرف را حمل به صحت کردهایم.دستور اسلام است که ضَعْ فِعْلَ اخیک عَلی احْسَنِهِ. فعل آن فرد را حمل به احسن و اصلحش کن، فعل این را هم حمل به صلاحش کن.
▫️آشنایی با قرآن، ج۳
#شهید_مطهری
#اختلاف
#آداب_نقد
🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇
@okhowahmag
⭕️ وحدت اسلامی برای تفاهم است نه برای غلبه کلامی
📌امام موسی صدر
🔻دعوت به تقریب مذاهب به منظور شناساندن مذاهب اسلامی است زیرا علت اصلی دوری مذاهب از یکدیگر فقدان شناخت است. این دعوت، در واقع، تا حد بسیاری موفق شده است و میتوان با تأکید بر آن در رسانه ها، این موفقیت را تقویت کرد.
🔻 اساس این کار نزدیکی و تفاهم است نه جدل و تلاش برای غلبه کلامی اما گام پیشنهادی برای تحقق این امر آن است که مشکلات و دشواری هایی که امروزه مسلمانان با آنها روبه رو هستند مانند مسائل جوانان، زن، دانشجویان، کارگران و سرمایه های معادن، نزد علمای اسلام مطرح شود و از آنان درخواست شود تا برای هر یک از آنها راه حلی اسلامی به دست دهند.
🔘 کتاب ارج نامه انسان
🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇
@okhowahmag
⭕️مسلمین حق تکفیر هم را ندارند!
📌شهید آیت الله بهشتی
🔻این یک واقعیت انکار ناپذیر است که مسلمانان از مذاهب فقهی و کلامی متعددی پیروی می کنند که معروفترین آنها در فقه؛ حنفی، شافعی، جعفری، مالکی، حنبلی و زیدی و در کلام؛ اشعری و معتزلی و به یک نظر شیعی است.
🔻بسیار بعید به نظر می رسد که ما بتوانیم همه مسلمانان را به پیروی یکی از این مذاهب و رها کردن مذهبی که تاکنون پیرو آن بوده اند بکشانیم، ممکن است صد یا هزار با یک میلیون نفر با بیشتر را به این کار بکشانیم ولی همه را نه.
🔻این هم عملی به نظر نمی رسد که همه مذاهب موجود را به یک سو بگذاریم و همه را به مذاهب تازه ای درآوریم. تجارب مكرر نشان داده است که هر وقت به این فکر افتاده اند که مشکل اختلاف در مذاهب فقهی و کلامی را به این صورت حل کنند نه تنها موفق نشده اند بلکه اختلاف را شدیدتر و وسیع تر کرده و در حقیقت، مذهبی بر مذاهب قبلی افزوده اند.
🔻 راه حل، این است که بر طبق نص کتاب و سنت، هر مسلمان که به خدای یکتا و نبوت پیغمبران او و پیغمبر بزرگوار اسلام معتقد باشد و کتاب خدا و سنت رسول خدا(ص) را بی چون و چرا بپذیرد و اساس عقل و عمل خود بشناسد و به تعالیم مسلم اسلام از قبیل معاد و جزای اعمال، نماز، روزه، زکات، حج، جهاد، دوستی خاندان رسول خدا(ص)، اطاعت از ائمه عدل و مبارزه با ائمه جور، دفاع از سرزمین اسلام، امربه معروف و نهی از منکر و معتقد باشد، چنین شخصی مسلمان و عضو رسمی امت اسلام است .
🔻و اختلاف نظر در جنبه های دیگر که مربوط به طرز استنباط مطالب از کتاب و سنت و تابع علل و عوامل گوناگون است هرگز نباید سبب شود که صاحبان آراء فقهی یا کلامی گوناگون، یکدیگر را تکفیر کنند و هر یک، دیگری را خارج از اسلام و غیر مسلمان بشمارند.
📚کتاب اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، ص ۳۱
🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇
@okhowahmag
⭕️ مجله علمی_رسانه ای اخوت برگزار میکند
🔻نشست نقد و بررسی رساله دکتری با موضوع اندیشه تقریب مذاهب اسلامی
📚عنوان رساله:
مطالعه جامعه شناختی _تاریخی اندیشه تقریب مذاهب اسلامی در بین روحانیون شیعه و دلالت های آن برای سیاستگذاری فرهنگی
🔸ارائه دهنده: دکتر رسول زرچینی
🔸ناقدین:
حجت الاسلام و المسلمین مهدی مسائلی
دکتر محمدصادق حسین زاده
⏰زمان: پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲
ساعت ۱۶
🏫مکان: قم، میدان روح الله، حسینیه هنر، دفتر اخوت
🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇
@okhowahmag
May 11