eitaa logo
مدرسه تمدنی بینات
672 دنبال‌کننده
623 عکس
101 ویدیو
51 فایل
ما بدنبال ترویج نظریات فقهی مسئله محور در خراسان بزرگ هستیم. 🔽 ارتباط با خادم مدرسه @pishraftslami 🔽 شماره کارت جهت حمایت‌های مالی به جبهه الگوی پیشرفت اسلامی: 5029087001466286 سایت ما https://www.wsti.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان و همچنین رویداد هم افزا برگزار میگردد. 🔆از عموم علاقه‌مندان الگوی پیشرفت اسلامی دعوت می‌نماییم، جهت بازدید از غرفه‌ی مدرسه بیّنات حضور بهم رسانند. 🔹ضمنا در صورت تمایل، می‌توانید حمایت‌های مالی خود را به شماره کارت مدرسه بینات واریز نمایید.👇 📌(شماره کارت را لمس کنید، ذخیره می‌شود)
5029087001466286
✅نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه زمان: ۱۶، ۱۷ و ۱۸ آذرماه ۱۴۰۳ مکان: نمایشگاه بین‌المللی مشهد ✅رویداد هم‌افزا زمان: ۲۱ و ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ مکان: سالن نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی 👈 جهت اطلاع؛ کتابخانه مدرسه تمدنی بینات، بعلت عضویت و حضور در این نمایشگاه و رویداد هم‌افزا، در هفته آتی تعطیل می‌باشد. https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️حضور فعال مدرسه بینات در بیست‌ و‌ پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی 🔆این نمایشگاه شنبه و یک‌شنبه ۱۷ و ۱۸ آذرماه از ساعت ۱۰ الی ۱۹ برقرار می‌باشد. ✅از عموم علاقه‌مندان به مباحث الگوی پیشرفت اسلامی دعوت می‌نماییم، جهت بازدید از غرفه‌ی مدرسه بیّنات حضور بهم رسانند. https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️گفتگوهای داغ در غرفه مدرسه تمدنی بینات در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی 📌۱۷ آذرماه ۱۴۰۳ - نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس https://eitaa.com/olgou_mashhad
🔻حضور مدرسه تمدنی بینات در میان مؤسسات پژوهشی و خانه خلاق و نوآوری اشراق ، طلاب فناور و پژوهشگران در بخش حوزوی نمایشگاه پژوهش و فناوری استان خراسان https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️بازدید حجت‌الاسلام سعیدی فاضل (مدیر جامعةالمصطفی خراسان) از مکتوبات شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 📌۱۷ آذرماه ۱۴۰۳ - نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس https://eitaa.com/olgou_mashhad
💠 حضور دوباره‌ی مدرسه بینات در رویداد هم‌افزا 🔰شما هم دعوتید به بازدید از رویداد هم‌افزایی فعالان فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی 🔸 بستر ارائه توانمندی‌ها، شبکه‌سازی و همکاری ظرفیت‌های مردمی 📆 چهارشنبه ۲۱ و پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۳, از ساعت ۹ الی ۱۹ 📌 مشهدمقدس، پارکینگ شماره ۱ حرم مطهر رضوی، ورودی باب الجواد علیه السلام، سالن همایش و محل نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️دو نمونه از مفاهیم اقتصادی که باید تنقیح شود، مفهوم «پس انداز» و «هدایت نقدینگی» است. ✍ تعریف کینز از پس انداز این است که: مقدار پولی که پس از کسر هزینه‌ها از درآمدهای قابل مصرف هر فرد باقی می‌ماند و بعدا این پول باقی مانده منشأ پیدایش درآمد دیگر می‌شود. ( شبیه به این ضرب المثلی که رایج است: پول پول می‌آورد!) ❗️اشکال اساسی این تعریف، محدود کردن پس انداز به پول و نادیده گرفتن است. 👈 مانند ، پس اندازهای آخرتی و پشتیبانی خداوند متعال، که پس‌انداز است و کارآمدی اقتصادی هم دارد و... ✅ با تشکیل خانواده حدیثی، مفاهیمی همچون پس‌انداز و مفهوم کنز و... را توسعه داده و از محدود نگری به آن‌ها پرهیز می‌دهیم. 📖 مرور جلسات گذشته: جلسه اول/ جلسه دوم/ جلسه سوم. 🗞 جهت مطالعه کتاب؛«نظریه فقهی انفاق» 📌مشهد مقدس | جمعه انتظار https://eitaa.com/olgou_mashhad
🔹باز تعریف مفهوم «قلب» 4⃣ نکته: ۱. اتحاد جایگاه «قلب معنوی» و «قلب جسمی». ۲. انواع کارکردهای شش‌گانۀ قلب. ۳. تشریح چگونگی انواع کارکرد‌های قلب. ۴. لزوم تنقیح معنایی و عدم تنقیح لفظی در قلب. ✍ دلیل بر قلب معنوی و قلب جسمی، تصریح بر جریان ایمان در جارحه(عضو) قلب است. مشهور میان علماء در حال حاضر اینست که قلب بوده و ما دو نوع قلب داریم؛ «قلب معنوی» که موضوعِ برای ایمان است و «قلب جسمی».👈 حال آنکه روایت، قلبی را که أحدٌ مِنَ الجَوارِح است موضوع «ایمان» می‌داند!/ بحارالأنوار ج۶۶ ص۷۴). ضمن آنکه، پذیرفتن اشتراک لفظی در قلب، با و ادامه روایت سازگار نیست! زیرا مستلزم مشترک لفظی شدن جوارحی مثل گوش و چشم است و کسی هم قائل به آن نمی‌باشد.. ❓انواع کارکرد‌های شش‌گانۀ قلب (علاوه بر پمپاژ خون!)؛ 1⃣ تعقّل کردن؛ «فَمِنها قَلبُه الذی یَعقلُ بِه../ بحارالانوار ج۶۶ ص۷۴»)./ أ فلم یسیروا فی الارض فتکون لهم قلوب یعقلون بها../حج ۴۶) و.. 2⃣ تفقّه (فهم عمیق)؛ «لایَجتمِعُ الفقهُ و العَمی فی قلبٍ واحد../ تحف العقول ص۵۱۲). 3⃣ تفهّم (فهم بوسیله حواس)؛«لیس للحواسِ دلالةٌ علی الاشیاء و لا فیها معرفةٌ الّا بالقلب..» 4⃣ و 5⃣ حلّ و عَقد(جذب و دفع در روابط انسانی)؛ مثل محبت، نفرت، کینه، شهوت.. 6⃣ اراده کردن؛ «قلبُهُ الّذی یُریدُ../بحارالانوار ج۶۶ ص۷۴)./ «الحَزم فی القلب../الکافی ج۸ ص۱۹۰ 👈لذا در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام، از🫀قلب نسبت به جوارح بجهت کارکردهای شش‌گانۀ آن، به تعبیر می‌شود. 🗞 جهت مطالعه کتاب؛ «قلب و عروق» https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️بازدید حجت‌الاسلام علی خیاط (مدیر حوزه علمیه خراسان) از مکتوبات شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 📌۱۸ آذرماه ۱۴۰۳ - نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس https://eitaa.com/olgou_mashhad
📣 مباحثات هفتگی در حال برگزاری: 🫀 شنبه دوشنبه چهارشنبه بعد نماز ظهر مدرسه علمیه سعادت مشهد هماهنگی. @Montazeralmahdi77 ☀️ هر روز ساعت ۷ صبح در نرم افزار ویراستی https://virasty.com/olgou313/1731120826062090713 💰 جمعه ها ساعت ۸ صبح ، مدرسه امام خامنه‌ای هماهنگی @sinamalek https://eitaa.com/olgou_mashhad
✅بازدید حجت‌الاسلام عزت‌زمانی (معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی) و آقای مجتبی مختاری (مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی) از مکتوبات شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 📌۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ - رویداد هم‌افزا https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️هم‌اکنون | گفت‌وگوهای داغ و بازدید از کتب شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در غرفه مدرسه تمدنی بینات در 📌 پنج‌شنبه - ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ - سالن نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی https://eitaa.com/olgou_mashhad
مدرسه تمدنی بینات
#سرفصل_دوم 🔹باز تعریف مفهوم «قلب» 4⃣ نکته: ۱. اتحاد جایگاه «قلب معنوی» و «قلب جسمی». ۲. انواع کارک
تشریح نحوه جریان تفهّم و اراده در قلب ✍ بین دانشمندان و فلاسفه مشهور است که مدل‌های مختلف فهمیدن با حواس؛ مثل دیدن، شنیدن، لمس کردن، چشیدن و بوئیدن، را به اعضا نسبت داده و قائلند که اطلاعات این اعضا به مغز رفته و در آن پردازش می‌شوند. مثل نور که از اشیاء پیرامونی به چشم ما خورده و با پردازش اطلاعات دیدنی‌ها در مغز، فهم به معنای بینایی در ما ایجاد می‌شود.. 👈در حالی که در نگاه امام رضا علیه السلام، ایجاد فهم توسط حواس(پنجگانه) تنها در صورت توجه و است!/ التوحید«للصدوق» ص۴۳۸). کما اینکه خیلی از اوقات با نگاه کردن به برخی از اشیاء، با اینکه مثلا نور هم از آن‌ها به چشم ما می‌خورد اما(به جهت عدم توجه قلب)،فهمی برای ما حاصل نمی‌شود. و اما «اراده»، که اصطلاحاً است و نقطه‌ای‌ است که فهم از آنجا آغاز می‌شود؛ 📌 برخی از اتفاقات جانبی تاثیرگذار بر اراده قلب عبارتند از: ۱.وسوسه قلب؛ که یکی از نتائج افزایش آن در قلب، افزایش میل به غذا و شهوت جنسی و به دنبال آن افزایش عملکرد اعضا و در نتیجه فرسودگی اعضاء( از جمله قلب) است../تنبیه الخواطر ج۱ ص۳۶). ۲.بلابل قلب؛ یعنی وسوسه در خود قلب. *تفاوتش با «وسوسه» اینست که؛ وسوسه در اطراف سینه(محیط قلب)ولی «بلابل» در خود قلب است./الخصال ج۲ ص۶۱۲). ۳.رقّت و قساوت قلب../ زمر آیه۲۲، الکافی ج۲ ص۳۲۹ ۴. تاثیر امور معنوی و اخلاقی بر قلب و شناخت منشأ بیماری‌های جسمی؛ در روایت داریم هر کس که دارد، قلبش بیشتر کار میکند و کینه مغز، قلب و عقل را بشدت درگیر می‌کند../غررالحکم ح ۸۵۸۴. 🗞جهت مطالعه کتاب:«قلب و عروق» https://eitaa.com/olgou_mashhad
✅بازدید دکتر مطهری نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) از مکتوبات شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 📌پنج‌شنبه - ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ - سالن نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️تنقیح مفهوم «هدایت نقدینگی» (با تعریف کینز)؛ ✍ کینز بعد از تعریف «پس‌انداز»، صحبت از سرمایه گذاری آن (در بخش تولید) کرده و می‌گوید: «هدایت نقدینگی» به سمت تولید، موجب تقویت و گسترش صنایع شده و از طریق باز توزیع درآمدها در الگوی تولید صنعتی، می‌توان را محقق کرد! مثلا با سرمایه گذاری کردن پس‌انداز در حساب بانکی خود، اتفاق می‌افتد و بانک هم( بر فرض پرهیز از غلط بزرگی به نام بنگاه‌داری!)، با تزریق آن سرمایه به بخش تولید صنعتی، موجب تقویت صنایع می‌شود... 🔺۴ اشکال الگوی تولید صنعتی؛ 1⃣ گسترش بی‌عدالتی؛ به دنبالِ واگذاری سرمایه‌ های تجمیع شده توسط بانک‌ها به سرمایه‌گذاران و در نتیجه در اختیار قرار گرفتن گردش اعتبارات و سود این بنگاه‌های تولید صنعتی به نفع آنها... 2⃣ افزایش آلودگی محیط زیست؛ که موجب گسترش بسته‌بندی‌ های صنعتی( خصوصا در حوزه غذا) و ایجاد فاجعه جزایر پلاستیک در دنیا شده است... 3⃣ گسترش بیماری‌ها؛ که به دلیل از بین رفتن و استفاده از مواد نگه‌دارنده و شیمیایی در تولید صنعتی غذا اتفاق می‌افتد... 4⃣ گسترش اسراف در انرژی؛ مثلا فقط در تولید صنعتی غذا، چه در فرآیند تولید، چه در فرایند نگه‌داری و چه در فرایند توزیع و انتقال آن کلی برق مصرف شده و شما باید دائما از یخچال‌ها استفاده کنید... 👌 با توضیحات بالا، الگوی تولید خانگی و محلی و به اصطلاح حداکثری تولید، راهکار اصلی تحقق عدالت در بخش تولید است. 📖 مرور جلسات گذشته؛ جلسه اول/ جلسه دوم/ جلسه سوم/ جلسه چهارم 🗞جهت مطالعه کتاب؛ «نظریه فقهی انفاق» 📌مشهد مقدس | جمعه انتظار https://eitaa.com/olgou_mashhad
🔆مشارکت در نظرسنجی به اطلاع علاقه‌مندان مباحث الگوی پیشرفت اسلامی می‌رساند، بجهت «رتبه‌بندی مدرسه تمدنی بینات» به لینک زیر مراجعه کرده و مدرسه بینات را در بخش گزینه غرفه محبوب من انتخاب نمایید. ✅امشب آخرین مهلت شرکت در نظرسنجی می‌باشد.👇 https://B2n.ir/m48775
مدرسه تمدنی بینات
❓تشریح نحوه جریان تفهّم و اراده در قلب ✍ بین دانشمندان و فلاسفه مشهور است که مدل‌های مختلف فهمیدن ب
بیماری‌های قلب( اختلالات درونی قلب)؛ 3⃣ نکته: * اشاره به برخی از اصطلاحات بیماری‌های رائج قلب در پزشکی مدرن. * تنقیح بیانی برخی از این اصطلاحات. * اشاره به برخی از اصطلاحات بیماری‌های رائج در طب اسلامی. ✍ برخی از اصطلاحات بیماری‌های قلب در طب مدرن عبارتند از: ۱. کاردیومیوپاتی قلب؛ یعنی بیماری‌‌های ماهیچه قلب که گاهی پاره یا سوراخ میشود و یا رگ آئورت دچار انسداد شده و موجب اختلال در خون‌رسانی می‌شود.. ۲. گرفتگی عروق کرونر؛ سه نوع رگ مهم در قلب وجود دارد و عروق کرونر، رگ‌هایی‌ هستند که خود ماهیچه قلب را خون‌رسانی می‌کنند.. ۳. بزرگی قلب.. ۴. فشارخون؛ حدود ده نوع فشار خون داریم که طب مدرن این ده نوع و ده منشأ را بررسی نمی‌کند! مثلا فشارخون ناشی از غلظت خون، یا فشار ناشی از گرفتگی عروق، یا فشار ناشی از افزایش بلغم خون و.. ۵. نارسایی‌های کلیوی که غیر مستقیم بر قلب تاثیر می‌گذارد.. ✍ تنقیح بیانی اصطلاح «کاردیومیوپاتی»؛ کاردیومیوپاتی ناشی از استرس، یکی از شایع‌ترین کاردیومیوپاتی هاست که در صورت تداوم، منجر به ضعف ماهیچه های قلب و فرسودگی آن می‌شود. از آن به هم تعبیر می‌کنند که ناشی از است. لذا با توسعه معنایی بالا، لفظ ✅ را جایگزین «کاردیومیوپاتی ناشی از استرس» میکنیم؛👈 هم به لحاظ گستردگی و شمولیت این لفظ/ هم به لحاظ سطح تفاهم بالای آن/ و هم به لحاظ اینکه اصطلاحات اهل‌بیت علیهم السلام از بیماری‌ها، با لحاظ منشأ و عوامل ایجاد بیماری‌هاست نه به لحاظ نتیجه آن! 🗞 جهت مطالعه کتاب؛«قلب و عروق» https://eitaa.com/olgou_mashhad
برخی از اصطلاحات بیماری‌های رائج قلب در طب اسلامی؛ 1⃣ همّ و غمّ؛ یکی از بیماری‌های قلب در اصطلاح امام علیه السلام، است. پیامبر خدا همیشه به همسران خود سفارش می‌کردند که هر زمانی که کدو پخت کردند و یا غذایی درست کردند، مقدار را در غذا بیشتر کنند؛ چون فَإنَّهُ یَسُرُّ قَلبَ الحَزینِ./عیون أخبارالرضا علیه السلام ج۲ ص ۳۶. 2⃣ سُدَد(گرفتگی‌ها)؛ تحلیل اهل بیت علیهم السلام از گرفتگی‌ها مشترک است و مانند طب پوزیتویستی، سدّه‌های مختلف بدن را( سده در مغز،در قلب، در پا و..) به صورت مجزا بحث نمی‌کنند. در روایات داریم که یَفتَحُ السُّدَدَ.(خوردن کرفس، همه گرفتگی‌های بدن را باز می‌کند)/مکارم الاخلاق ج۱ ص۳۹۰. 3⃣ ضعف قلب؛ یکی دیگر از اصطلاحات امام علیه السلام در بیماری‌های قلب، است؛..إِنّما تَكونُ اَلشّهَوات مِن ضَعفِ القَلبِ../ ، يُزَكِّي القَلبَ الضّعِيفَ.../نزهة الناظر ج۱ ص۱۳۵ | دعائم الاسلام ج۲ ص۱۴۸. 4⃣ سیاهی قلب؛ تاریکی و سیاهی قلب هم از نظر امام علیه السلام یک بیماری است! در روایات، قلب به وصف سیاهی و همچنین به وصف نورانیت متصف شده:..يَا صَاحبَ الشّعْرِ الأَبيَضِ و القَلبِ الأَسوَدِ - أَمَامَكَ النّارُ../و نورانی شدن قلب با کثرت ، خوردن و و../مشکاة‌الانوار ج۱ ص۱۶۹ | غررالحکم و.. 5⃣ و 6⃣ قساوت و إماتۀ قلب... ✔️ نکته مهم: کثرت استفاده از اصطلاحاتِ دستگاه دانشی غیر معصومین علیهم السلام (که ناقص و قلیل است)، هژمونی و سلطه آن دستگاه را بدنبال خواهد داشت! 🗞جهت مطالعه کتاب؛«قلب و عروق» https://eitaa.com/olgou_mashhad
مدرسه تمدنی بینات
#سرفصل_سوم ❓بیماری‌های قلب( اختلالات درونی قلب)؛ 3⃣ نکته: * اشاره به برخی از اصطلاحات بیماری‌های ر
سوال یکی از مخاطبین محترم؛ ❓در بعضی از روایات آمده که برای همه بیماری‌ها درمان وجود داره. اما در بعضی روایات دیگه میبینیم که درباره بیماری‌های لا علاج و دردهای بدون دواء صحبت کردن! خب اینجا که یه حالت تناقض پیش آمد‼️ بالاخره کدوم درسته؟!🤔 👇👇👇
سلام و احترام خدمت شما بزرگوار 👌به نکته بسیار خوبی اشاره کردید در ابتدا دو نکته رو خدمت شما عرض کنم که؛ 1⃣ بهتر است تک تک این روایاتی که اشاره به درد های بدون دوا دارن رو تفصیلا بررسی کنیم تا بهتر بتونیم نتیجه گیری کنیم. 2⃣ در روایات داریم که هیچ مومنی نیست مگر اینکه به یک دردی در بدنش گرفتار هست و تا زمان مرگش باهاش همراه بوده و موجب کفاره برای گناهانش است... و لذا مومنین که معصوم نیستند و چه بسا گناهانی ازشون سر بزنه و لازم باشه که برای پاکسازی آثار اون گناه از وجودشون، به یک دردهایی دچار بشن... و چه بسا اون درد تا آخر عمرشون باهاشون همراهی کنه تا لااقل از عقوبت و سختی‌های موقع مرگ و بعد از مرگ راحت بشن... ✅ اما بحث اصلی؛ 🔸یک قاعده کلی در رابطه با بیماری‌ها داریم که حضرت می‌فرمایند: لِکلِّ داءٍ دَواءٌ...(برای هر دردی، درمان وجود دارد). اما باز از طرفی می‌بینیم که در حدود ۵،۶ دسته روایات آمده که اگر مثلا انسان از اون کار پرهیز نکنه و یا اون کاری رو که باید انجام بده ولی نده، گرفتار دردی میشه که لا دَواءَ لَهُ..!! ❗️خب اینجا ظاهراً در نگاه اول یک تعارضی بین این دو دسته روایات به وجود میاد( که یکی اطلاق داره و دیگری هم خاص هست).ضمن اینکه در ادامۀ بعضی از روایات دسته دوم( که میگن بعضی دردها بدون دواست)، اشاره شده به اینکه اون درد دوائی نداره مگر اینکه خدا بخواد... إلّا أن یُعافِی الله) 👈 اما چند احتمال اینجا خدمت شما عرض میکنم: ۱_ منظور از «داء لا دواء له»، سختی علاج و درمان و طولانی شدن مرض و بیماری هست. نه اینکه واقعا هیچ درمانی نداشته باشد! ۲_ احتمال داره که دوای اون بیماری در زمانی که حضرت اون روایت رو فرمودند، در دسترس نبوده باشه. ۳_ بر فرض عدم وجود دواء و دارو برای آن بیماری و درد، دعا که وجود دارد! یعنی در روایات علاوه بر اینکه آمده: لِکُلِّ داءٍ دواءٌ... این هم آمده که: لِکُلِّ داءٍ دُعاءٌ... یعنی برای هر دردی علاوه بر دوا و درمان، دعا هم وجود داره! لذا حتی اگر واقعا برای اون درد، درمان و دوائی وجود نداشته باشه، که هست! حتی درباره دعا در روایات داریم که دعا در قضا و قدر انسان هم موثره.( چه برسه به بیماری انسان...) ✍ نتیجه گیری: دو احتمال اولی که خدمت شما عرض کردم، مؤیّدات روایی هم داره اما خب بازم خِلاف ظاهر اون روایاتی هست که میگن «داءٌ لا دَواءَ لَهُ». لذا ممکنه دردهایی باشه که دواء نداشته باشه، اما به هر حال دعا براش وجود داره و با دعا ( اگر که خدا بخواد) می‌تونه اون درد و بیماری رو درمان کنه. ✔️ نکته آخر: قدر متیقّن از گرفتار شدن به درد بدون دواء، انجام اون عمل به صورت مکرر و زیاد است و طوری است که به انجامش عادت دارد! یعنی با صرفاً یک مرتبه انجام دادن اون کار، چه بسا فردی مبتلا به اون نوع درد نشه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تماشایی | افزایش حضور جنیان در زندگی مردم ⚡️یکی از ابزارهای دشمن برای حمله به مؤمنان استفاده از عوامل غریبه است. 🔰برای مقابله با عوامل غریبه دشمن، از اختلاط زندگی خود با جن و شیطان جلوگیری کنید. ✅مطالعه کتاب مس جن را برای ارتقای امنیت خودتان در این حوزه جدی بگیرید. 📚 کتاب اول مس جن + صوت https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️بررسی مفهوم پس‌انداز از نظر «اسلام» 👌 دو نکته مهم در پرداختن به مفهوم پس‌انداز، توسعه معنایی و همچنین میزان حدّ و اندازه پس انداز است. طبق روایت امام صادق علیه السلام، ما چند نوع پس‌انداز داریم؛ ‌۱. پس‌اندازهای خوب که «مال» هستند. ۲.پس‌انداز‌هایی که در حد کنز هستند. ۳.پس‌انداز‌های سه‌گانۀ حرام!؛( مفهوم مال منجر به حرام، مفهوم مال منجر به هلاکت، مفهوم مال منجر به خروج از دایره ولایت اهل بیت...) 👌 اندازه و هم امری مهم است که در نگاه کینز مورد غفلت واقع شده! چرا که؛ «مٰا مِن شَیءٍ إلّا و لَه حدٌّ یَنتهی اِلیه إلّا الذّکر..»/ المحاسن ج۲ ص۵۷۷). اما طبق فرموده بزرگترین اقتصاددان عالم (امام صادق علیه السلام) به مفضل بن عمر، و ذخیرۀ سرمایه، چهار هزار درهم است. به عبارت دیگر؛ طبق دسته‌ای از روایات، آن مقدار ذخیرۀ پولی که می‌توان با آن به منزلۀ مال برخورد کرد و احکام و لوازمِ مالیت را (که مثلا ملکیت یا إباحه در تصرف دو نمونه از احکام مال‌ است..) در آن جاری دانست، در حدود چهار هزار درهم است./ اما در صورت ذخیرۀ پولی بیش از این مقدار، آیا آن مقدار زاید از دایره مالیت و احکام آن خارج شده و داخل در ( یعنی حدّ ممنوعۀ پس‌انداز) می‌شود یا نه؟! جای بحث دارد!(فَتَأمّل). 👌پس‌اندازِ مال در حدّ کنز و مال اندوزی، در قرآن و روایات به شدت مورد مذمت واقع شده و نسبت به آن وعدۀ عذاب داده شده است؛ بی‌آبرویی در دنیا( به جهت حریص بودن و بخل)، و عذاب اخروی... از جمله آنهاست.«سوره توبه آیات ۳۴ و ۳۵». در صورتی که ذخیره پولی، بیش از حد مُجاز باشد و به مقدار مثلا ده یا دوازده هزار درهم برسد، مشمول خواهد شد.( البته با توضیحاتی که بعداً خواهد آمد).../ چهار دسته روایات درباره تبیین حد ممنوعۀ کنز داریم: ۱. روایاتی که مطلق مال‌اندوزی (که بیش از مخارج زندگی معمول است) را کنز می‌داند.۲. روایاتی که بیان میکند هر مالی که حقوق واجب آن( مثل زکات) پرداخت نشود، کنز است. ۳. روایاتی که به حد مشخصی برای حد ممنوعۀ کنز اشاره کرده اند. ۴. دسته چهارم هم درباره عدم تعیین حد مشخصی برای کنز، تا قبل از ظهور است... 👌 با توجه به روایات، فرض پس‌انداز مطلوب و محل مصرف آن، دارا بودن خانوادۀ گسترده شامل؛ فرزندان فراوان، صلۀ رحم گسترده، اطعام و کمک به ایتام و فقراء محله و... است و با صحیح این مفهوم (پس‌انداز)، درک مردم از مفهوم مال و مفهوم کنز ارتقاء پیدا کرده و زمینه را برای طرح مسأله سرمایه گذاری آن مال در قالب (در مقابل نظریه پر چالش هدایت نقدینگی به سمت تولید صنعتی)، فراهم خواهد کرد. 📖 مرور جلسات قبل: جلسه اول/ جلسه دوم/ جلسه سوم/ جلسه چهارم/ جلسه پنجم 🗞جهت مطالعه کتاب؛«نظریه فقهی انفاق» 📌مسجد مقدس جمکران | جمعه انتظار https://eitaa.com/olgou_mashhad