eitaa logo
مدرسه تمدنی بینات
676 دنبال‌کننده
624 عکس
101 ویدیو
52 فایل
ما بدنبال ترویج نظریات فقهی مسئله محور در خراسان بزرگ هستیم. 🔽 ارتباط با خادم مدرسه @pishraftslami 🔽 شماره کارت جهت حمایت‌های مالی به جبهه الگوی پیشرفت اسلامی: 5029087001466286 سایت ما https://www.wsti.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️دو نمونه از مفاهیم اقتصادی که باید تنقیح شود، مفهوم «پس انداز» و «هدایت نقدینگی» است. ✍ تعریف کینز از پس انداز این است که: مقدار پولی که پس از کسر هزینه‌ها از درآمدهای قابل مصرف هر فرد باقی می‌ماند و بعدا این پول باقی مانده منشأ پیدایش درآمد دیگر می‌شود. ( شبیه به این ضرب المثلی که رایج است: پول پول می‌آورد!) ❗️اشکال اساسی این تعریف، محدود کردن پس انداز به پول و نادیده گرفتن است. 👈 مانند ، پس اندازهای آخرتی و پشتیبانی خداوند متعال، که پس‌انداز است و کارآمدی اقتصادی هم دارد و... ✅ با تشکیل خانواده حدیثی، مفاهیمی همچون پس‌انداز و مفهوم کنز و... را توسعه داده و از محدود نگری به آن‌ها پرهیز می‌دهیم. 📖 مرور جلسات گذشته: جلسه اول/ جلسه دوم/ جلسه سوم. 🗞 جهت مطالعه کتاب؛«نظریه فقهی انفاق» 📌مشهد مقدس | جمعه انتظار https://eitaa.com/olgou_mashhad
🔹باز تعریف مفهوم «قلب» 4⃣ نکته: ۱. اتحاد جایگاه «قلب معنوی» و «قلب جسمی». ۲. انواع کارکردهای شش‌گانۀ قلب. ۳. تشریح چگونگی انواع کارکرد‌های قلب. ۴. لزوم تنقیح معنایی و عدم تنقیح لفظی در قلب. ✍ دلیل بر قلب معنوی و قلب جسمی، تصریح بر جریان ایمان در جارحه(عضو) قلب است. مشهور میان علماء در حال حاضر اینست که قلب بوده و ما دو نوع قلب داریم؛ «قلب معنوی» که موضوعِ برای ایمان است و «قلب جسمی».👈 حال آنکه روایت، قلبی را که أحدٌ مِنَ الجَوارِح است موضوع «ایمان» می‌داند!/ بحارالأنوار ج۶۶ ص۷۴). ضمن آنکه، پذیرفتن اشتراک لفظی در قلب، با و ادامه روایت سازگار نیست! زیرا مستلزم مشترک لفظی شدن جوارحی مثل گوش و چشم است و کسی هم قائل به آن نمی‌باشد.. ❓انواع کارکرد‌های شش‌گانۀ قلب (علاوه بر پمپاژ خون!)؛ 1⃣ تعقّل کردن؛ «فَمِنها قَلبُه الذی یَعقلُ بِه../ بحارالانوار ج۶۶ ص۷۴»)./ أ فلم یسیروا فی الارض فتکون لهم قلوب یعقلون بها../حج ۴۶) و.. 2⃣ تفقّه (فهم عمیق)؛ «لایَجتمِعُ الفقهُ و العَمی فی قلبٍ واحد../ تحف العقول ص۵۱۲). 3⃣ تفهّم (فهم بوسیله حواس)؛«لیس للحواسِ دلالةٌ علی الاشیاء و لا فیها معرفةٌ الّا بالقلب..» 4⃣ و 5⃣ حلّ و عَقد(جذب و دفع در روابط انسانی)؛ مثل محبت، نفرت، کینه، شهوت.. 6⃣ اراده کردن؛ «قلبُهُ الّذی یُریدُ../بحارالانوار ج۶۶ ص۷۴)./ «الحَزم فی القلب../الکافی ج۸ ص۱۹۰ 👈لذا در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام، از🫀قلب نسبت به جوارح بجهت کارکردهای شش‌گانۀ آن، به تعبیر می‌شود. 🗞 جهت مطالعه کتاب؛ «قلب و عروق» https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️بازدید حجت‌الاسلام علی خیاط (مدیر حوزه علمیه خراسان) از مکتوبات شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 📌۱۸ آذرماه ۱۴۰۳ - نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس https://eitaa.com/olgou_mashhad
📣 مباحثات هفتگی در حال برگزاری: 🫀 شنبه دوشنبه چهارشنبه بعد نماز ظهر مدرسه علمیه سعادت مشهد هماهنگی. @Montazeralmahdi77 ☀️ هر روز ساعت ۷ صبح در نرم افزار ویراستی https://virasty.com/olgou313/1731120826062090713 💰 جمعه ها ساعت ۸ صبح ، مدرسه امام خامنه‌ای هماهنگی @sinamalek https://eitaa.com/olgou_mashhad
✅بازدید حجت‌الاسلام عزت‌زمانی (معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی) و آقای مجتبی مختاری (مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی) از مکتوبات شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 📌۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ - رویداد هم‌افزا https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️هم‌اکنون | گفت‌وگوهای داغ و بازدید از کتب شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در غرفه مدرسه تمدنی بینات در 📌 پنج‌شنبه - ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ - سالن نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی https://eitaa.com/olgou_mashhad
مدرسه تمدنی بینات
#سرفصل_دوم 🔹باز تعریف مفهوم «قلب» 4⃣ نکته: ۱. اتحاد جایگاه «قلب معنوی» و «قلب جسمی». ۲. انواع کارک
تشریح نحوه جریان تفهّم و اراده در قلب ✍ بین دانشمندان و فلاسفه مشهور است که مدل‌های مختلف فهمیدن با حواس؛ مثل دیدن، شنیدن، لمس کردن، چشیدن و بوئیدن، را به اعضا نسبت داده و قائلند که اطلاعات این اعضا به مغز رفته و در آن پردازش می‌شوند. مثل نور که از اشیاء پیرامونی به چشم ما خورده و با پردازش اطلاعات دیدنی‌ها در مغز، فهم به معنای بینایی در ما ایجاد می‌شود.. 👈در حالی که در نگاه امام رضا علیه السلام، ایجاد فهم توسط حواس(پنجگانه) تنها در صورت توجه و است!/ التوحید«للصدوق» ص۴۳۸). کما اینکه خیلی از اوقات با نگاه کردن به برخی از اشیاء، با اینکه مثلا نور هم از آن‌ها به چشم ما می‌خورد اما(به جهت عدم توجه قلب)،فهمی برای ما حاصل نمی‌شود. و اما «اراده»، که اصطلاحاً است و نقطه‌ای‌ است که فهم از آنجا آغاز می‌شود؛ 📌 برخی از اتفاقات جانبی تاثیرگذار بر اراده قلب عبارتند از: ۱.وسوسه قلب؛ که یکی از نتائج افزایش آن در قلب، افزایش میل به غذا و شهوت جنسی و به دنبال آن افزایش عملکرد اعضا و در نتیجه فرسودگی اعضاء( از جمله قلب) است../تنبیه الخواطر ج۱ ص۳۶). ۲.بلابل قلب؛ یعنی وسوسه در خود قلب. *تفاوتش با «وسوسه» اینست که؛ وسوسه در اطراف سینه(محیط قلب)ولی «بلابل» در خود قلب است./الخصال ج۲ ص۶۱۲). ۳.رقّت و قساوت قلب../ زمر آیه۲۲، الکافی ج۲ ص۳۲۹ ۴. تاثیر امور معنوی و اخلاقی بر قلب و شناخت منشأ بیماری‌های جسمی؛ در روایت داریم هر کس که دارد، قلبش بیشتر کار میکند و کینه مغز، قلب و عقل را بشدت درگیر می‌کند../غررالحکم ح ۸۵۸۴. 🗞جهت مطالعه کتاب:«قلب و عروق» https://eitaa.com/olgou_mashhad
✅بازدید دکتر مطهری نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) از مکتوبات شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 📌پنج‌شنبه - ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ - سالن نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️تنقیح مفهوم «هدایت نقدینگی» (با تعریف کینز)؛ ✍ کینز بعد از تعریف «پس‌انداز»، صحبت از سرمایه گذاری آن (در بخش تولید) کرده و می‌گوید: «هدایت نقدینگی» به سمت تولید، موجب تقویت و گسترش صنایع شده و از طریق باز توزیع درآمدها در الگوی تولید صنعتی، می‌توان را محقق کرد! مثلا با سرمایه گذاری کردن پس‌انداز در حساب بانکی خود، اتفاق می‌افتد و بانک هم( بر فرض پرهیز از غلط بزرگی به نام بنگاه‌داری!)، با تزریق آن سرمایه به بخش تولید صنعتی، موجب تقویت صنایع می‌شود... 🔺۴ اشکال الگوی تولید صنعتی؛ 1⃣ گسترش بی‌عدالتی؛ به دنبالِ واگذاری سرمایه‌ های تجمیع شده توسط بانک‌ها به سرمایه‌گذاران و در نتیجه در اختیار قرار گرفتن گردش اعتبارات و سود این بنگاه‌های تولید صنعتی به نفع آنها... 2⃣ افزایش آلودگی محیط زیست؛ که موجب گسترش بسته‌بندی‌ های صنعتی( خصوصا در حوزه غذا) و ایجاد فاجعه جزایر پلاستیک در دنیا شده است... 3⃣ گسترش بیماری‌ها؛ که به دلیل از بین رفتن و استفاده از مواد نگه‌دارنده و شیمیایی در تولید صنعتی غذا اتفاق می‌افتد... 4⃣ گسترش اسراف در انرژی؛ مثلا فقط در تولید صنعتی غذا، چه در فرآیند تولید، چه در فرایند نگه‌داری و چه در فرایند توزیع و انتقال آن کلی برق مصرف شده و شما باید دائما از یخچال‌ها استفاده کنید... 👌 با توضیحات بالا، الگوی تولید خانگی و محلی و به اصطلاح حداکثری تولید، راهکار اصلی تحقق عدالت در بخش تولید است. 📖 مرور جلسات گذشته؛ جلسه اول/ جلسه دوم/ جلسه سوم/ جلسه چهارم 🗞جهت مطالعه کتاب؛ «نظریه فقهی انفاق» 📌مشهد مقدس | جمعه انتظار https://eitaa.com/olgou_mashhad
🔆مشارکت در نظرسنجی به اطلاع علاقه‌مندان مباحث الگوی پیشرفت اسلامی می‌رساند، بجهت «رتبه‌بندی مدرسه تمدنی بینات» به لینک زیر مراجعه کرده و مدرسه بینات را در بخش گزینه غرفه محبوب من انتخاب نمایید. ✅امشب آخرین مهلت شرکت در نظرسنجی می‌باشد.👇 https://B2n.ir/m48775