📢#شیوه_تغییر_تصمیمات_مدیر👇🏼
#گزارش_راهبردی_متنی
مبتنی بر #قواعد_نوع_سوم_تفکر یعنی تدبر است.
در واقع خواننده را به #تَدَبُّر در #عواقب_یک_تصمیم، ترغیب میکند.
برای دستیابی به ساختار تدبر در گزارش خود، مراحل زیر را طی کنید.
مرحله اول
#ملاکهای _تَدَبُّر مورد نظر خود را بصورت فقهی بحث کنید
و اگر بحث از ملاک مورد نظرتان نیازمند تفصیل است؛
حتما در پیوست شماره یک گزارش از این تفصیل را بیاورید.
مرحله دوم
گزارشی از #چگونگی_تعارض آن تصمیم با #زیرساختهای_هدایت را ارائه نمائید.
این بخش از گزارش کاملا مستدل نگارش میشود و آفت آن کلیگوئی و بررسی غیر دقیق است.
مرحله سوم
با ارائه پیشنهادی کاربردی و هماهنگ با #زیرساختهای_هدایت
به مدیریت زمینههای تصمیم موضوع گزارش بپردازید.
این قسمت از گزارش بسیار مهم است
و در واقع #تصمیم_جایگزین را به مدیر پیشنهاد میدهد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
ادامه بخش قبلی...
📢#شیوه_تغییر_تصمیمات_مدیر👇🏼
مرحله چهارم
ارتباط میان #زیرساخت مرتبط با #زمینه_تصمیم با سایر #زیرساختهای_هدایت را بحث کنید.
در این مرحله به بررسی فقهی #انعکاس_زیرساختهای_هدایت
در یکدیگر میپردازد.
در واقع مطالعه آن، زمینه پیدایش تصمیمات مغایر با زیر ساختهای هدایت را کاهش میدهد.
بدون توجه به مرحله چهارم
امکان اتخاذ مجدد تصمیمات معارض
با زیرساختهای هدایت توسط مدیر وجود دارد.
مرحله پنجم
در بخش پایانی گزارش خود به #تصویرسازی درباره
#مشکلات
#لوازم
#مزیتهای_پردازش_همه جانبه زیرساختهای هدایت بپردازید.
بخش پنجم گزارش، افقی تمدنی را در #ذهن_مدیر ایجاد میکند.
بدون توجه به این بخش، گزارش راهبردی به انتزاعی و غیر کاربردی بودن متهم است.
#غیرکاربردی_بودن_گزارش_راهبردی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ارتباط_بین_نظامسازی_و_قواعد_تقدیر
چه ارتباطی میان نظامسازی و قواعد تقدیر وجود دارد؟!
یکی از مباحث پیچیده مدرسه تمدنی بینات
گفتگو درباره تقدیر و ارتباطش با نظامات اجتماعی است.
به اعتقاد ما
خمیر مایه نظامسازی فهم تقدیر است.
#مرز_سکولار_بودن_و_اسلامیت
به #فهم_حاکمیت_تقدیر در همه شئون بازگشت دارد.
وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ (حجر ۲۱)
با تغییر اصطلاحات و نوشتن یک سند حقوقی نمیتوان به الگوی اسلامی پیشرفت دست یافت؛
الگوی پیشرفت اسلامی اولا و بالذات
یعنی مجموعهای از نظریات بخشی که در متن آن نظریه، ارتباط میان نظامسازی و تقدیر لحاظ و #تبیین شده باشد.
#نظام_سازی
#فقه_التقدیر
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢سه نکته درباره الگوی ساخت👇🏼
❌نکته اول
الگوی ساخت یا #الگوی_نظامسازی_اسلامی
ابزار مفهومیِ مدیرانی است که میخواهند بر اساس مفهوم #هدایت به مدیریت تحولات جامعه خود بپردازند.
⭕️این الگو جایگزینی برای مدلهای مختلف #مدیریت_راهبردی مانند:
ماتریس Swot و مدلهای مختلف #آینده_پژوهشی است.
❌نکته دوم
این الگو، #ساختار_تدبیر در هر مسئلهای را به سه رکن
#تعریف، #تصویر و #تصمیم
تقسیم میکند.
❌نکته سوم :
نظریه حاکم بر نظریات بخشهای مختلف الگوی پیشرفت اسلامی را
بر اساس #قواعد_فقه_البیان
و به صورت استظهاری و فقهی تولید و استنباط میکنیم.
👌🏻به عبارت سادهتر #تنظیم_روابط_انسانی وابسته به #نظامسازی بوده و نظامسازی هم بدون استنباط از فقه امکانپذیر نخواهد بود.
#الگوی_ساخت
#نظامسازی_فقهی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
🔴امام، اسطورهای دستنیافتنی
یا اسوه زندگی ؟؟؟
👌🏻بهترین موضوع مباحثاتی در ایام #نیمه_شعبان و سایر موالید و مناسبتهای مرتبط با ائمه علیهمالسلام، #تبیین_نقش_امام_در_نظامسازی است.
❌برخی میپندارند که امام علیهالسلام همین #نظام_آموزشی،
همین #نظام_سلامت،
همین #نظام_قانونگذاری
همین #نظام_روابط_بینالملل،
همین #نظام_ساخت_مسکن
همین #نظام_مدیریت_شهری
و سایر نظامات مدرن را میپذیرند
و
برخی دیگر، نقشی برای ایشان در نظامسازی قائل نیستند!!!!
❌برخی منبرها هم به #نقش_امام علیهالسلام در تقدیر و شفاعت در آخرت اشاره دارند
و به صورت کلی برای ایشان علمی خاص
بدون بیان کارکردهای آن علم در زندگی بشر تصویر میکنند
و البته هیچ اشارهای به
تعارض #تعریفهای_امام علیهالسلام از امور مختلف
با #تعریفهای_پوزیتویستی رایج ندارند...
⭕️این #تصویرسازیهای_ناقص از امام علیهالسلام در منابر و کتابها باعث شده است، که مردم و نخبگان نقشی محسوس در #نظم_اجتماعی و زندگی برای ایشان قائل نباشند
و بالتبع #انتظار_واقعی برای طلبِ امام علیه السلام هم ایجاد نشود!
❌امام زمان علیهالسلام در ذهن بسیاری از مردمان عصر ما
اسطورهای دستنایافتنی و نه #اسوه_زندگی است.
⭕️متأسفانه امام در ذهنیت ما،
اسوه آموزش | علم | معیشت |
روابط بینالملل | تزکیه | روابط انسانی | کشاورزی | ساخت مسکن | مدیریتشهری
و در یک جمله محور نظامسازی نیست...
#فقه_الامام
#موضوع_منبر
#جمعه_انتظار
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فواید_نظام_مقایسه
ما در مدرسه تمدنی بینات موظفیم به
"نظام مقایسه" درباره تعاریف غلطِ مطرح در #طبقهبندی_موجود_علم هستیم.
#تعاریف_متعارض_با_تعاریف_وحی،
در علوم مختلف وجود دارد
که #نظام_مقایسه معیوب بودن این تعاریف را روشن می کند
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#کنوانسیونهای_غربی به دنبال #تغییر_هویت_شهرهای_مذهبی هستند
✅ #محصولات_تراریخته که واردات غرب بشمار میآید
#سلامت_جامعه را با خطر روبرو کرده است.
✅امروز مردم با #کسب_و_کار_سنتی فاصله گرفتهاند.
در گذشته #مکاسب توسط روحانیون و علما در #بازار برای کسبه بیان میشد، ولی امروز از این خبری نیست.
بازار به دست « #اماکن » افتاده که تنها دستور میدهد و هیچ کس عمل نمیکند و امروز زنجیره بازار با حوزه علمیه قطع شده است.
✅ما در #نظام_مدیریت_شهری با مشکلاتی مواجه هستیم.
در برخی شهرها #سیتی_سنتر (مجتمع تجاری، تفریحی و توریستی) درست کردهاند
و مراکز شهر را که دارای بافت فرهنگی و دینی است خالی میکنند؛
این اقدام مدیران، موجب میشود که قلب شهر که نشان از #هویت_فرهنگی، دینی و مذهبی است
صرفا به #مرکز_تجاری تبدیل شود.
این #خطر، شهرهایی چون #مشهد، #قم و #اصفهان را تهدید میکند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#چگونه_نظم_غلط_یک_جامعه_را_اصلاح_کنیم؟
مدیریت حاکم بر شهرهای مذهبی در صدد عوض کردن تصویرها است.
متاسفانه در شهری مانند قم
#نماهای_رومی ساختمانها بر نماهای اسلامی در ساختمانها، غلبه پیدا میکند
و یا دستهایی بدنبال این هستند که این شهر مذهبی و پایگاه اصلی انقلاب اسلامی را به شهری تجاری تبدیل کنند
و کم کم کلمه « #زائر » را حذف و به جای آن از « #توریست » استفاده کنند.
شهری در مرکز ایران را به عنوان پایلوت برنامه جهانی #مسکن_ملل_متحد قرار دادهاند.
نباید روبه روی جلوههای یک فرآیند ایستاد
بلکه باید نقاط حساس را مورد بررسی و برخورد قرار داد.
اگر بخواهیم نظم غلط یک جامعه را اصلاح کنیم باید
ابتدا «تعاریف»، سپس «تصویرها»
و در انتها «تصمیمها» را در اولویت قرار دهیم و آنها را به چالش بکشیم.
امروز بیشتر دغدغهها و چالشهای ما صرفا بر روی «تصمیم» هاست.
به عنوان مثال به #حجاب که جلوهای از یک آسیب است توجه میکنیم
که لازم است
اما به فوندانسیون و اسکله فکری و گفتمانی این آسیب کم توجهیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #محل_نزاع_در_فقه_آینده👇🏼
⚡️ محل نزاع اصلی در فقه آینده #پردازش_حداکثری_فقه است
ما باید سعی کنیم بر اساس استضائه حداکثری به وحی در #فرآیند_تصمیمسازی_کشور حضور داشته باشیم.
#فقه_آینده
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#منشاء_اصلی_پیدایش_محرومیت_در_کشور👇🏼
#تعریف_غلط از #محرومیت_زدائی
مانند تعریف غلطی که کتاب مرجع بخش اول سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ از مسئله توانمندسازی ارائه داده است
منشاء اصلی پیدایش محرومیت در کشور است.
#توسعه_محرومیت_زاست
#توانمند_سازی
#سند_توسعه_پایدار_2030
#نظریه_تَعَرُّف
#کتاب_توانمندسازی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
چگونه بدون استفاده از #منطق و #فلسفه در مخاطب اثر بگذاریم؟
با استفاده از قواعد #فقه_البیان بهتر از فلسفه و منطق می توانیم #فکر_مخاطب را تحریک کنیم.
#تحریک_فکر مبتنی بر #فقه_البیان شامل
۱.ایجاد تأمل
۲.ایجاد تَعَقّل
۳.ایجاد تَدَبُّر
۴.ایجاد تَجَرُّب
۵.ایجاد تَفَقُه در مخاطب است.
اساساً محدود نمودن تفکر به سطوح چرائی، چیستی و چگونگی،
نوعی تنزل در حوزه تفکر محسوب میشود.
اعتقاد ما این است که همه انواع فلسفه و منطقهای موجود، تفکر را تنزل میدهند
و به همین دلیل فاقد حجیت
و #مانع_رشد هستند!
حجیت عروة الوثقی است.
نمیتوان حجیت را نادیده بگیریم.
تلاش مدرسه تمدنی بینات و انتقادات آن برای ارتقای #مفهوم_تفکر،
با انتقادات #مکتب_تفکیک
و انتقادات #تفقهِ_کاشف_معذِّر_و_منجِّز
و انتقادات #مکتب_اصالت_فاعلیت
به فلسفه و منطق تفاوتهای روشنی دارد!
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir