eitaa logo
رویای امت
337 دنبال‌کننده
550 عکس
342 ویدیو
7 فایل
ارتباط با من @Akhlaghim
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چند خطی از مصاحبه حسین مهدیزاده با شماره شماره اول مجله اقلیما: ——————- مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag ——————-- اگر خوب به فرآیند خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولتی در ایران نگاه کنید، در ضمن این کار، جرأت نیروی انسانی نظام دیوانی ایران نیز بشدت کاهش یافته است! به شدت از بلندپروازی های نیروی انسانی دولتی کاسته شده! وقتی برای حرفهای مهم به ارکان مختلف حکمرانی داخلی ایران رجوع می شود و احیانا یک طرح قابل دفاع هم روی میز گذاشته می شود، نیروی انسانی دولت -دولت به معنای عام آن- جرأت ورود خط شکنانه به میدان را ندارد و شما را به سرمایه داران و کارآفرینان بازار ارجاع می دهد! بهانه این است که چون دولت حق تعریف کردن کار تصدی گرانه جدید را ندارد، کارها باید مردمی سازی شود، اما به جای مردم به بازار و سرمایه دار و کارآفرین بازاری ارجاع می شوی! اما وقتی به سراغ سرمایه داران و کارآفرینان می روی، به عینه اعتماد به نفس آنها و اینکه خودشان را رهبران پیشرفت و حرکت به سوی آینده ایران می دانند و دولت را فشل و ضعیف می بینی! یعنی اعتماد به نفس نظام دولتی ما برای ساخت نهادهای مورد نیاز و جدیدش عمیقاً پایین آمده و در مقابل نهاد بازار به شدت احساس اعتماد به نفس و خلاقیت و پویایی دارد! لذا شاید بتوان گفت که هر چقدر انقلاب اسلامی در بیرون مرزهای دولت، خلاق و بازی ساز است، ولی در درون دولتش، وارد هر بحرانی که می شود، درمانده و محافظه کارانه، برون سپارانه حرف می زند 🆔 @social_Theory
غذای محلی کشاورزی و تولید غذا حیطه ایست که نه تنها محلی‌سازی در آن مطلوب است، بلکه در واقع ضروری است، اگر فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده را کوتاه کنید، هزینه‌های حمل و نقل غذا، انتشار آلودگی و وابستگی به نفت را کاهش می‌دهید؛ پولتان را مستقیماً به اقتصاد محلی برمی‌گردانید؛ جایی که به شدت به این پول نیازمند است، در اقتصاد محلی غذا، مصرف کننده‌ها اغلب کمتر هزینه می‌کنند و در عین حال درآمد کشاورزان افزایش می‌یابد. در کنار این، سیستم‌های غذای محلی به صورت موثری به محیط زیست سود می‌رسانند. مجموعه کاملی از جنبش‌های مربوط به غذا در حال ظهورند: بازارهای کشاورزی، تعاونی‌های مصرف کننده – تولید کننده، کشاورزی مورد حمایت اجتماعی، حیاط‌های مدرسه قابل برداشت خوراکی غذای آرام Slow Food (در مقابل فست‌فود)، کشاورزی پایدار و باغ‌های شهری. معمولاً مناقشه‌ای مطرح است که اگر ما و غرب محلی‌سازی کنیم، جهان سوم را از یک بازار صادراتی مهم محروم خواهیم کرد، با این حال واقعیت بسیار متفاوت است، این ایده که کاهش فقر در جنوب وابسته به دسترسی بازارهای شمالی است، فرزند جهانی‌سازی است، ما منابع محدودی داریم؛ همانطور که زمین‌های محدود، منابع آب محدود و منابع انرژی محدودی داریم و اگر لازم باشد با استفاده از این زمین، آب و انرژی یک کاهوی اضافه برای خانه‌ای در بریتانیا تولید کنیم، می‌توانیم مطمئن باشیم که در حال دزدیدن از برنج و گندم هندی‌ها هستیم؛ در حال دزدیدن از آب هندوستان هستیم، در واقع وضعیتی را ایجاد می‌کنیم که در آن به کشورهای جهان سوم و جنوب قحطی و خشکسالی صادر می‌کنیم. طرفداران جهانی‌سازی استدلال می‌کنند که بر روی یک سیاره پرجمعیت تنها مزارع صنعتی در مقیاس بزرگ می‌تواند دنیا را سیر کنند، پژوهش ما نشان داده است که مزارع کوچک دارای تنوع زیستی که از ورودی‌های اکولوژیک استفاده می‌کنند، در مقایسه با مزارع تک کشتی‌ صنعتی، سه تا پنج برابر غذای بیشتری تولید می‌کنند. پ ن : مطلب درج شده در یک سایت علیه جهانی سازی اقتصاد از نگاه گروه های طرفدار محیط زیست https://eitaa.com/ommat_Dream
این روز ها که حرف از افزایش حقوق است دو سه نکته عرض کنم ... اولاً که طبیعیه من هم مثل هر ادم منطقی طرفدار افزایش حقوقم ، اما افزایش حقوق واقعاً یک مسکن است برای یک وضعیت معیوب و در شرایط اورژانسی ... اما موضع اصلی باید برچیدن رابطه کاگر و کارفرما باشد که ترجمه ارباب و رعیت یا ارباب و برده در دوره مدرن است که سرمایه داری یکه تاز ان شده . حرف از افزایش حقوق حرف از حداقلیات است ، دوستی فرمودند اینها حداقلیات را نمیشود در گوششان کرد انوقت حرف از ایده های ماهوی چگونه میتوان زد ... اتفاقا عجب حرف نزن هایی هستیم ما ، که نمیتوانیم ایده های بزرگ و ارمانی خودمان را تبدیل به رویای اجتماعی کنیم . انقدر دم از حداقل ها زدیم که گرفتار ادم های حداقلی شده ایم که به همان حداقل ها هم تن نمیدهند . وقتی رویای اجتماعی شکل میگیرد که صدایی متفاوت برای اینده متفاوت و بزرگ بلند شود تا بقیه احساس کنند این اینده بزرگ ارزش جنگیدن دارد ، انوقت میبینید که در یک فرایند تحول اجتماعی کوتاه مدت افرادی برای ساختن ان رویا پا به عرصه سیاست میگذارند . دعوا بر سر حقوق کارگر و گرفتن حق او که هیچ وقت در هیچ جای دنیا به طور کامل احقاق نشد ، حداقل صدو پنجاه سال است که داغ است اما اگر چهارچوب ها و قواعد را بر هم نزنیم هرگز حل نمیشود حتی اگر انقلابات کاگری کنید . ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
🔹دیروز یکی از انبوه‌سازان باسابقه کشور تماس گرفت و ار حقیر گلایه کرد که چرا در برنامه ثریا، انبوه‌سازی را نقد کرده‌ام. فرمود نقد انبوه‌سازی مثل این است که کارخانه‌‌سازی را نقد کنیم؛ آیا کارخانه‌سازی بد است؟! خیلی صریح و شفاف پاسخ دادم که بله!! 🔹برادران و خواهران گرامی، اگر می‌گوییم که مردمی‌سازی رمز تحقق تمدن نوین اسلامی است بایستی تعارف را کنار بگذاریم و مواضعمان را هرچند خوشایند برخی از سرمایه‌داران و ذینفعان نباشد شفاف بگوییم. از منظر تمدن اسلامی، هرنوع صنعت بزرگ مقیاس که لازمه‌اش کارگری و اجیر شدن اکثریت برای اقلیت باشد مطلوبیت ندارد (به جز برخی استثنائاتی که گریزی از آنها نباشد). به جایش آنچه مطلوب است، توسعه کارگاه‌ها و کسب و کارهای خُرد است تا مردم به جای آنکه مواجب بگیر عده‌ای سرمایه‌دار باشند و کارگریِ آنها را بکنند، آقای خودشان باشند و برای خودشان کار کنند. اگر انبوه تسهیلاتی که با رانتهای مختلفِ اصحاب ثروت و قدرت، به مگا کارخانه‌ها و صنایع بزرگ تزریق شده است (که دقیقا در راستای مفهوم انباشت سرمایه و اصول نظام سرمایه‌داری است) به کارگاه‌ها و کسب و کارهای خُرد تزریق شده بود اکنون به مراتب وضعیت اقتصادی عادلانه‌تری داشتیم. 🔹اما آیا لزوما این به معنای تحجّر و بازگشت به قرون گذشته است؟! خیر، هنر حاکمیت این است که بتواند بدون تصدی‌گری، اما با تکمیل زنجیره ارزشِ این کسب و کارهای خُرد، همان محصول نهایی مگا کارخانه‌ها را با شکستن انحصار و با راهبرد مردمی‌سازی به دست بیاورد. این همان تجربه‌ای است که برخی کشورهای دیگر، حتی در تولید محصولات خاصی نظیر خودرو نیز با موفقیت به آن مبادرت کرده‌اند. 🔹پی‌نوشت: در تکمیل عرایض فوق، به این جملات آیت الله جوادی آملی عنایت بفرمایید: "ملت را با شغل و کارگری و با مزدوری اداره کردن مکروه است؛ هرگز دین نمی‌خواهد ملت مزدور باشد... مکروه است انسان مزدور باشد، هر کس باید برای خود کار کند" (۱۳۹۳/۲/۱۸). این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب نبز با بیان دیگری بر آن تاکید دارند: "تمدّن اسلامی، جز با حضور مردم، جز با توجّه و مبادرت مردم امکان‌پذیر نیست. باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند" (۱۴۰۲/۱۰/۲۶). می‌دانم که چنین یادداشتهایی خوشایند سرمایه‌دارانی همچون انبوه‌سازان (که راهبرد آنها دقیقا در تقابل با مردمی‌سازی است) نیست اما قاعدتا از حقیر انتظار می‌رود تا مدافع حقوق مردم باشم و نه مجیزگوی سرمایه‌داران و انبوه‌سازان. 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
هدایت شده از چرخه حیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدون تعارف با بزرگ مرد ترکمن که تاکنون ۸۰ هزار درخت کاشته است! 🌳 در هم‌راهِ هم باشیم؛ 🇮🇷 https://tree.lc360.ir 🔘 @LC360IR
💢 رد عملی دين توسط علوم موجود اگر كسی می‌خواست يك دين را رد نظری كند و با تطابق صد در صد نيز شبهه را وارد می‌كرد، محال بود بتواند همه را كافر كند! اما علوم موجود با مدل كاربرد و مدل عمل، دين را صد در صد رد می‌كند؛ نه اينكه كالای جانشين بدهد! دين را رد نظری نمی‌كند بلكه رد عملی می‌كند؛ يعنی علوم پايه را درست می‌كند و بر اساس آن، علوم تجربی را پی‌ريزی می‌كند و پس از اينكه علوم تجربی را پی‌ريزی كرد، علوم تجربی، قدرت كارآمدی را در جهت علوم انسانیِ متناسب با خود، تعريفِ مطلوب و ايجاد شرايط می‌كند. در شرايط ايجاد شده بر پايگاه علوم پايه، اعتقادات ملت‌ها قابل تعريف می‌شود و برای تغيير آن برنامه‌ريزی عينی انجام می‌گيرد. پس، در هيچ جا برای ابطال بحث نمی‌شود. بحث نظری نمی‌كنند كه اين اعتقادات شما درست نيست! بلكه می‌گويند اعتقاد آزاد باشد و شما برای ما محترم هستيد. می‌گوييم اگر محترم است، پس نظام پولی بر اساس اين احترام بچرخد. می‌گويند: خير. علم می‌گويد كه چگونه بچرخد و علم می‌گوید نظام پولی بر اساس ربا اداره شود! 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از اسکرین‌ شات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرط جالب انصارالله یمن برای آزادی خدمه کشتی گلکسی لیدر 🔻🔻🔻 با اسکرین‌شات همراه شوید @screenshotpersian
«فریب بزرگ دستمزد کارگر»! اقتصاد لیبرال علم‌نمایی است که درباره حقوق‌های نجومی مدیران دولتی یا دستمزدهای ده‌ها میلیاردی و فوتبالیست‌ها و حق‌الزحمه‌های چندصدمیلیونی برخی جراحان و کمیسیون‌های سنگین دلالان ساکت است؛ اما هرسال بر سر میزان سرکوب دستمزد کارگران و افت معیشت آنان و اثرات زیان‌بار تورمی افزایش حقوق آنان، تئوری‌پردازی میکند.. علم‌نمایی که بازار را مقدس می‌داند اما هیچ یک از کرامت‌های انسانی را به رسمیت نمی‌شناسد و آن‌قدری که ثروت را می‌پرستد هیچ حق و ارزشی برای کار و هنر انسان و رشد و تعالی و سعادت او قائل نیست. بیزاری و تبری از لیبرالیسم مهم‌ترین پیشران پیشرفت است. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
برای شنیدن باید گوش داشت فرای این پوست و غضروف حلزونی و چشم داشت فرای این مردمک ها ... خدایا تو را به حق قران کریمت و به حق این ماه عزیز و به حق مروارید درون این صدف ، گوش هایمان را به صداهای ملکوتی شنوا و چشم هایمان بر راه های اسمانی که همه را به ما زمینی های خاک نشین ارزانی داشتی ، بینا بگردان . https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
خودروهای الکتریکی باعث کاهش مصرف سوخت می‌شوند؟ «اقتصاد جهان در چند دهه آینده، همچنان به سوخت‌های فسیلی متکی خواهد بود. فناوری‌های سبز که در حال حاضر ترویج می‌شوند - آبی، خورشیدی و بادی - هنوز از نظر تجاری مقرون به صرفه نیستند، همچنین این انرژی‌ها توان تامین انرژی مورد نیاز جوامع را در آینده نزدیک ندارند. خودروهای الکتریکی به دلیل نیاز به استخراج و پردازش فلزات و مواد معدنی برای تولید باتری و بدنه آلومینیومی‌شان، انرژی فسیلی فراوانی مصرف می‌کنند. در واقع، این نوع خودروها شش برابر بیشتر از خودروهای معمولی و بنزینی، انرژی فسیلی مصرف می‌کنند. همچنین، باتری های وسایل نقلیه الکتریکی برای شارژ خود به تولید برق مبتنی بر سوخت فسیلی نیاز دارند». برشی از کتاب ارزشمند «پایان جهان، تازه آغاز ماجراست: نقشه فروپاشی جهانی‌سازی» نوشته «پیتر زیهان» The End of the World Is Just the Beginning: Mapping the Collapse of Globalization, Peter Zeihan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مسائل مهم در جامعه های متراکم مدرن این است که کالاهای عمومی را چه کسی تولید کند و به مردم بدهد. مثل درمان، راه، نیرو و... نظریه اول این بود که دولت خودش تولید کند و مردم از طریق مالیات عمومی یا قبوض عمومی هزینه آن را بدهند. بعد گفتند که اصلا چرا دولت تولید کند؟ بخش خصوصی تولید کند و بخش دولتی فقط کند.... معروف ترین نقد به این ایده آخر، همین اتفاقی است که در این کلیپ می بیند. بخش خصوصی کالای عمومی و استراتژیک را مثل فرش زیر پایش، یا آبلیموی توی قفسه مغازه اش، خودش می داند! و در دنیای جدید بنگاه دار، خودش ، است و این بنگاه است در مقابل به اسم ! که در اصل یا پاکدست بوده و اهل معامله نبوده و یا رشوه بگیر بوده و شکمش سیر نمی شده که دعوایشان شده! خلاصه بخش خصوصی خیلی گران تر است و قدرت و ثروت را یکجا می بلعد! آنچه به اسم خصوصی سازی نیروگاه ها و کارخانه های عظیم مواد اولیه یا مصارف عمومی می شنوید، در بطن خود این چالش عظیم را دارد. کسانی که در نظام حکمرانی این پیشنهاد را دادند، از اول هم از این مشکل خبرداشتند اما مجریان، وقتی دچار چالش کارمند بی مسئولیت و دغدغه و در نهای رشوه بگیر می شوند، چشمهایشان را می بندند و خصوص سازی (مولد سازی!) را امضا می کنند! نویسنده متن روی فیلم، گفته است که این مشکل است! نه برادر! این یک چرخه ترمیم ناپذیر در زیست جهان مدرن است! نهادسازی برای و پذیرش این اختلال بزرگ در او، در هیچ کجای دنیا یک درمان درست و حسابی که دست آخر همه طرفین، بصورت اخلاقی، جامعه پذیر بشوند ندارد! 🆔 @social_theory
رویای امت
یکی از مسائل مهم در جامعه های متراکم مدرن این است که کالاهای عمومی را چه کسی تولید کند و به مردم بده
ان عزیزی که از دولت کوچک مینالی ، احتمالاً دولت رفاه اروپایی را نسخه مطلوب نجات دهنده میدانی ، اگر از مصائب دولت بزرگ اگاه بودی از ان دفاع نمیکردی ، انشاالله بتوانم در فرصتی مغتم در موردش بنویسم ...
01) دعای أبوحمزه ثمالی، آیت الله میرباقری(1).mp3
47.39M
استاد میرباقری یکی از پرتلاش ترین اساتیدی است که در طول عمر علمی ام با او مواجهه داشته ام و هر چه جلوتر آمده است، پروژه علمی اش وحدت بیشتری پیدا کرده است. اگر مباحث ایشان در دهه 70 و 80 مطالعه شود، دیده می شود که چند مبحث به ظاهر جدا و با ادبیات های موازی در کلام ایشان در جریان است، که یک سوی آن در فلسفه مَدرسی، یک سوی آن در الهیات تبلور یافته در منبر، یک سوی آن در تحلیل های تمدنی و انقلابی و سوی دیگر آن در تحول خواهی در علم دینی بوده است. اما در یک دهه اخیر، به مرور در حال مواجه شدن با یک پروژه واحد از ایشان هستیم که از دل این قطعات، یک و همساز می دهد که آن، زبان کتاب و سنت است. می توان مدعی شد که ابرمساله عملی استاد میرباقری، پیدا کردن معنایی از دین است که بتواند در قامت یک ، _اجتماعی بشر را به عهده بگیرد تا ما ذیل این دین رو به آینده حرکت کنیم. در این مسیر علمی، مفاهیم متعددی توسط ایشان ذیل این پروژه الهیاتی، از نو قبض و بسط شده است که جدیدترین آنها، شاید همین دوگانه باشد. قبلا نوشتم که شاید مصاحبه ای که بنده و دکتر حسنخانی در مجله فکرآورد با ایشان داشتیم، یکی از اولین بروزات این پروژه استاد بود که میتواند یک مقدمه الهیاتی بر باشد. خوشبختانه این بحث موضوع منبر رمضانی 1402 ایشان در مسجد ارک تهران و بعد دهه محرم ثارالله قم هم بود. اینروزها فرصت مغتنمی است برای گوش دادن 4 جلسه رمضانی و البته ابوحمزه های فوق العاده ایشان در سحرهای ماه مبارک 🆔 @social_theory
🔺 تبدیل محبت به ابزار محروميت روانی غرب به مراتب بدتر از محروميت اقتصادی آفريقاست و آمادگی آن‌ها برای انفجار و انقلاب كمتر از آفريقا نيست؛ چرا كه محبت به ابزار تبديل شده است. وقتی محبت وسيله شد، اعتماد از بين می‌رود و مثل پيراهنی می‌توان آن را عوض كرد؛ سكون و آرامش از بين می‌رود، و اضطراب جايگزين آن می‌شود؛ این يعنی در كنه جامعه، عدم اعتماد و امنيت رسوخ كرده است؛ لذا افراد عواطف خود را به حيواناتی مثل سگ و گربه ابراز می‌كنند و برای آن‌ها ارث و ميراث می‌گذارند! 🔅مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۸٫۵٫۲۴ ☑️ @AndisheMonir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تصور اینکه عمودی سازی و متراکم سازی مسکن هزینه ها را کاهش می دهد با این امار که خود نظام مهندسی برای سال ۱۴۰۳ منتشر کرده شکسته خواهد شد !. 🔺هزینه دو طبقه برای هرمتر ساخت بنا ۱۰/۷۰۰ و برای شانزده طبقه ۱۹/۹۰۰ یعنی نزدیک به دوبرابر هزینه ... حالا اگر همین دو طبقه را ویلایی کنید با حذف هزینه راه پله بسیار پایین تر هم میاد ، یک راه پله پانزده متر مساحت لازم دارد که برای دو طبقه سه سقف محسوب میشه که به پشت بام راه پیدا کند یعنی هزینه ۴۵ متر بنا تحمیل میشود. https://eitaa.com/ommat_Dream
"ای علی، تو ستمی را بر یک زن یهودی که در ذّمه حکومتت می‌زیست، تاب نیاوردی و اکنون مسلمانان را در ذّمه یهود ببین و ببین بر آنها چه می‌گذرد." ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
با یکی از دوستان که کوچکی دارد، اما به شدت علاقه مند و جستجوگر در نوآوری های کشاورزیست، به بزرگترین گلخانه شهر رفتیم ، صاحب اقای کریمزاده مردی فعال و البته علاقه مند در حوزه کاری خودِش هست ... بحث بین دوستِمان و اقای کریمزاده گرم شد از جدید ترین بذرهای بازار و بازدهی انها تا ارقامی که امسال برای تست کاشته اند ... انواع کودهای جدید و چند شاهکار دانش بنیان های ایرانی در حوزه کود شیمیایی که در نوع خودش بی نظیره و با قیمت پایین تری بازدهی بیشتری نسبت به نمونه های خارجی دارند اما متاسفانه کشاورزان اشنایی ندارند و همیشه گران قیمت های خارجی را ترجیح میدهند ... به گمانم چند هکتار مساحت گلخانه ها بود با تجهیزات بروز و به گفته خودش شصت هکتار زیر کشت در فضای باز دارد ... کشت سینی های نشاء بر خلاف گذشته با اوردن یک دستگاه جدید مکانیزه انجام میشد ... آقای کریم‌زاده با ذوق توضیح میداد که چگونه با کنترل تغذیه رشد نهال های صیفیجات را به هر شکل دلخواه که بخواهد تغییر میدهد به قول خودش انها را با انگشتان دستش بازی میدهد ... ویژگی مشترک دوست ما و اقای کریمزاده در میزان سرمایه و مقیاس تولید نبود بلکه در ارتباط معنایی بود که با کارشان داشتند ، از اینکه اثر گذارند در خلق ، رشد و تحولات حیطه کاریشان و صاحب نظر ، اگر حق تصمیم و اثر را از انسانها بگیرید چه چیز باقی میماند ، انکه نظر میدهد و تصمیم میگیرد قبلاً به او تفویض شده ... در چند قدم انطرف تر انسان هایی از بودن خود محروم اند ... وقتی دارم به این مسئله فکر میکنم چشمان به کارگرانیست که دارند سینی ها را روی زمین جابه جا میکنند ، به رفتارهایشان نمیخورد انقدر اختیار ، نظر و پویایی داشته باشند ، انها همیشه منتظر فرمان جناب کریم زاده اند ... بارها گفته ام کار باید همچون اثر هنری صاحبش باشد مانند خلق نقشی از یک نگارگر و یا یک قطعه موسیقی از یک موزیسین ... کاروَرزی با کارفرمایی که فرمان بر میراند و کارگری که فرمان میبرد فرق میکند ... یکی یاد گرفته نان فکرش را بخورد و دیگری نان بازو ، اما در دوره ما یک عده چلوکباب سرمایه را ... برای رشید شدن به تجمیع اینها نیاز است اگر هدف جامعه دینی رشد است، نه تجمیع ، صاحب فکر ، کارگر و سرمایه دار در کارخانه یا بنگاه اقتصادی ، تجمیع این سه در فرد ، خانه و خانواده است که میتواند بستر رشد را فراهم آورد ، کسی که امکان تولید و تسلط بر کارش را دارد عزت نفس پیدا میکند ، کمتر دچار تحقیر یا دچار کبر میشود . ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
🔺پيش‌نياز اقتصاد اسلامی بايد بدانيد تا انقلاب فرهنگی نكرده‏‌ايد اصلا نمی‌دانيد چگونه و چكار بايد بكنيد! بنابراين معقول نيست كسی ‏بخواهد فردا صبح اقتصاد اسلامی را پياده بكند؛ زيرا تا معادله پول اسلامی را پيدا نكند نمی‌تواند نظام پولی را اسلامی ‏بكند. بله، می‌شود تخمينی چيزهای جزئی را بيان كرد؛ يعنی تخمينی ابزارهای انتقال قدرت، ثروت و اطلاع را بر يك ‏نسبتی عوض كرد، ولی اينكه بتوان معادله و حكم توصيفی، ارزشی و تكليفی داد غير ممكن می‌باشد؛ زيرا اين كارها انقلاب فرهنگی لازم دارد. 🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ @AndisheMonir
🔻اجرای احکام یا اقامه 🔺 🔰وقتی به عنوان یک روحانی ، یک منبری یا مسلمان سعی در اصلاح جامعه داریم امر به انجام احکام توسط افراد می کنیم ، اما وقتی در موضع یک مسئول یا حاکم اسلامی قرار داریم نمیتوان همان روش را صرفاً پیش گرفت ، شنیدم قبل انقلاب برخی اقایون میگفتند اگر فقط صدا و سیما روزی یک ساعت دست ما بود همه جامعه را هدایت میکردیم ، این به آن خاطر است که فهم از حکمرانی صرفا امکان تبلیغ بیشتر دین است ، خب شاید با توجه به تجربه نداشته ان عزیزان نتوان خُرده گرفت اما ادامه این روند تا به امروز امری غیر قابل توجیه است (هرچند دستگاه تبلیغاتی رقیب از ما قوی تر بوده). ✨اما مسئله این یادداشت این است که توجه نکردن به ساختارها و نظم اجتماعی مدرن یا هر نظم اجتماعی دیگری که نظم مدنظر اسلام نیست زمینه تغییر رفتار و فرهنگ جامعه را به مانند دستگاه مکانیزه ای که مواد خام از یک سو وارد و محصول خاصی از سوی خارج میشود دارد و اراده های فردی غیر سیستمی تاب و توان چندانی برای مقاومت در برابر آن ندارند . از سازو کارهای مالی گرفته تا الگوی تولید و اقتصاد ، شهرسازی و معماری تا الگوی خانواده و الگوی حکمرانی ... ✨برای این مهم باید در خلال توصیه احکام سعی در فهم الگوها و طرح اسلام جهت مدیریت ، فرد ، خانواده و جامعه بود و دقیقاً اولویت یک حکومت دینی پیاده سازی این نظم اجتماعی و تغییر ساختار ها ، روابط اقتصادی و اجتماعی به مثابه ظرف زندگی بود . ظرفی که انجام بعضی رفتارها را منطقی و بهینه می نماید و برخی را بلعکس تا جامعه در یک جبر ساختاری اما نامرئی و نامحسوس تغییر رفتار متناسب دهد. اجرای حکم توسط افراد است اما سعی در پیاده سازی طرح اسلام که حکم متناسب با ان وضع شده، یعنی . وقتی احکام اقامه را دستگاه حکمرانی نمیداند و صرفاً به دنبال اجرای احکام توسط افراد است و نظم اجتماعی را به حال خود رها کرده ، جامعه بعد از طی فرایند استهاله دست به مقاومت میزند و برای کنترل جامعه به ناچار دست به دو روش غلط میزنیم که نه جبران مافات میکند و نه جواب میدهد : ۱_ متوسل به ابزار زور میشویم (فهم سنی از حکومت) ۲_ رها کردن و تساهل که منجر به استهاله میشود شاید برای شما آشنا باشد رویکرد اصولگرایی و اصلاح طلبی در قبال فرهنگ جامعه ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream