🔵یادداشت ها
🖌 رمز بیتابی اولیای الهی برای شهادت
🌺«وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون» (آلعمران / 169)؛ 🌺
🌸هرگز مپندار کسانی که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه آنان زندگانِ در پیشگاه پروردگارند که (با چنین حیاتی) روزی داده میشوند.🌸
🔶 قید «عِنْدَ رَبِّهِمْ» در جمله اخیر این آیه، از نظر ادبی احتمالاتی دارد که هر یک بر ثبوت مقام فاخری برای شهدا دلالت دارد؛ در ادامه به بیان آنها میپردازیم:
1️⃣ «عِنْدَ رَبِّهِمْ» ظرفی است که به کلمه «احیاء» تعلق دارد و متمم معنای حیات است؛ و نوع و مرتبه این حیات را بیان میکند؛
در این احتمال معنی جمله این میشود که شهدا، حی و زنده به #حیات_عنداللهی هستند؛ یعنی مرتبه حیات آنها، مرتبه حیات خدایی است.
🔸 توضیح اینکه حیات، مراتبی دارد؛ مثلاً حیات دنیایی، مراتبی مثل حیات نباتی، حیات حیوانی و حیات انسانی دارد و نیز در مقام مقایسه حیات عوالم گوناگون با همدیگر، باید گفت حیات عالم برزخ بالاتر از حیات دنیایی است و حیات عوالم عقلی بالاتر از حیات عوالم برزخی است و حیات #عالم_اسماء بالاتر از حیات عقلی است.
🔹 بر اساس احتمال فوق الذکر آنچه نصیب شهدا میشود ورود به #عالَم_اسماء و دستیابی به حیات عالم اسماء است که شاخص اصلی آن اسم #الحی خداوند است و البته روشن است که این حیات اصالتاً به ذات الهی اختصاص دارد و با ورود شهدا به جنت ذات، تبعاً به آنها تعلق میگیرد: «فَادْخُلی فی عِبادی وَ ادْخُلی جَنَّتی».
🔹نیز بر اساس این احتمال، کلمه «یُرْزَقُون» میتواند متمم همین معنا باشد و معنیاش این است که آنچه به شهدا روزی داده میشود همان حیات اسم #الحی است و این یعنی رسیدن شهدا به #مقام_فنا در عالم اسمای الهی و زنده شدن به اسم «الحی» که خود در پرتو اسم جامع «الله» محقق میگردد.
2️⃣ احتمال دیگری که از نظر ادبی برای «عِنْدَ رَبِّهِمْ» هست این است که این قید به فعل یا وصف محذوفی مثل «یکونون» یا «مستقرون» تعلق داشته باشد؛ حاصل معنی در این احتمال، این میشود که شهدا، زنده و در #مقام_عنداللهی مستقرند و در آنجا روزی میخورند؛
🔹بر اساس این احتمال مرتبه وجودی شهدا مرتبه عند اللهی است که این نیز با رسیدن شهدا به مقام فنای در عالم اسمای الهی محقق میگردد؛
♦️فرق دو معنای گذشته این است که معنای اول، حیات شهدا را در مرتبه و مقام عنداللهی معرفی میکند، اما در معنای دوم، مرتبه وجود فانی شده شهدا را در مرتبه و مقام عنداللهی قرار میدهد که بالتبع حیاتشان نیز در همان مقام قرار میگیرد.
3️⃣احتمال آخر این است که قید «عِنْدَ رَبِّهِمْ» به فعل «یُرْزَقُون» تعلق داشته باشد و متمم معنای این فعل باشد؛ حاصل معنی در این احتمال، این میشود که شهدا زنده و در #مقام_عنداللهی روزی داده میشوند؛
🔹بر اساس این احتمال، مقام عنداللهی، به روزی شهدا مربوط میشود؛ یعنی مرتبه رزق و روزی شهدا را بیان میکند؛ این احتمال سوم نیز مستلزم این است که شهدا هم مرتبه وجودشان، و هم مرتبه حیاتشان، نیز همان مقام عنداللهی باشد؛ زیرا روزی آنها وقتی در این مرتبه است که خودشان و حیاتشان در آن مقام باشند؛ چون رزق در صورتی در مرتبه اسماء و صفات خداوند خواهد بود که مرزوقی که این رزق را دریافت میکند، در این مرتبه و مقام باشد؛ بنابراین این احتمال هم وقتی حاصل میشود که شهید با صیرورت الی الله به #مقام_فنا در عالم اسمای الهی رسیده باشد.
✳️ در هر صورت طبق مفاد این آیه، شهید با شهادتش در راه خدا، به مقام عنداللهی نائل میشود و وجودش و حیاتش و روزیش همه عنداللهی است؛
🔸بنابراین لذت وصول به چنین مقامی از لذت هر بهشت و جنت دیگری که در مقامات دیگری تشکیل میشود، بالاتر و عالیتر است؛ بلکه لذت جنات و بهشتهای امکانی اصلاً با لذت مقام عنداللهی قابل مقایسه نیستند؛ ازینرو است که اولیای الهی برای رسیدن به #توفیق_شهادت و نتایج پربارش بیتابی و ناشکیبایی میکنند
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_001 P413- S1.mp3
4.77M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه اول
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص413 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_002 P414- S3.mp3
7.19M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه دوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص414 س 4
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🔵یادداشت ها
🖌 به مناسبت رحلت حضرت آيت الله مصباح يزدي :
🌺 «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى بِاللَّهِ حَسيباً» 🌺 (39 احزاب).
🔶 اگر بخواهيم #مصداق روشني از مفاد اين آيه قرآني در نيم قرن گذشته معرفي كنيم، بيشك ميتوان #آيت_الله_مصباح_يزدي را نمونه بارز و مصداق عالي مفاد اين آيه قرار داد؛ زيرا ايشان در فضائي پرچم تبليغ رسالات الهي را برافراشت كه جو سنگيني در برابر اين گونه تبليغات الهي در جامعه ما حاكم بود؛ و كمتر كسي حاضر بود كه با فدا كردن آبرويش از رسالات الهي دفاع كند؛ با اين حال او توانست در اين فضاي مسموم و جو سنگين #غرب_گرايان؛ حقائق الهي دين را به خوبي بيان و از آن دفاع كند.
🔶 نمونه اين ادعا را ميتوان برنامههاي روشنگرانه آيت الله مصباح در دوره دولت محمد خاتمي قرار داد، كه با تسلط غربگرايان بر مناصب دولتي، افكار مسموم غرب و فرهنگ ضد ديني آنها در جامعه ما يكهتازي ميكرد؛ آنها با #فريب اكثريت مردم چنان افكار بيمنطق غرب را در جامعه ترويج كرده بودند كه كسي را ياراي ابراز مخالفت نبود؛
🔸ولي كسي كه بدون هيچ واهمهاي توانست با #منطق_علمي و بيان #حقائق_ديني، در سخنرانيهاي پيش از خطبههاي نماز جمعه تهران در اين جو سنگين غربگرايان، #شكاف ايجاد كند آيت الله مصباح بود؛
♦️ لذا است كه ميتوان اين #عالم_الهي را به روشني مصداق آيه فوق الذكر قرار داد؛
🌺روحش غريق رحمت الهي و مرامش جاودانه باد🌺
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_003 P415- S8.mp3
6.82M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص415 س 8
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_004 P416-S11.mp3
7.18M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهارم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص416 س 11
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_011 P17 - S 15.mp3
8.33M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه يازده
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 17 سطر 15
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02-006 P418-S13.mp3
6.9M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه ششم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص418 س 13
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_012 P20 - S 1.mp3
5.78M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 12
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 20 سطر 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02-007 P419-S13.mp3
6.48M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص419 س 13
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_013 P21 - S 5.mp3
6.8M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 13
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 21 سطر 5
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_008 P420-S13.mp3
6.64M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص419 س 13
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_014 P22 - S 18.mp3
6.76M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 14
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 22 سطر 18
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_009 P421-S13.mp3
4.34M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص421 س 13
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_015 P24 - S 1.mp3
8.21M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 15
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 24 سطر 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🔵یادداشت ها
🖌 رنجايش عاشقانه:
پاسخی به ادعای #سروش/ عذاب خداوند به دوزخیان مصداقی از مهر و محبت پروردگار
🔶 هر رنج دادنی به معنای إعمال خشونت نامعقول، و به مفهوم تحمیل فشار بیجا نیست؛ چه بسا عاقل، کسی را میرنجاند و به او سختی و فشار وارد میکند اما این رنجایش برای نجات او از مهلکه بدتری است، و برای رهائی او است از رنج دردآورتری؛
🔸مثلا فرزندی گرفتار و مبتلا به یک غده سرطانی گشته است و پدر مهربان او طبق نظر کارشناسان پزشکی میفهمد که این فرزند باید جراحی کند و غده سرطانی را بیرون آورد تا بیماری او به هلاکت او منجر نگردد؛ در اینجا پدر علیرغم این که میداند فرزندش گرفتار رنج جراحی میشود، اما با این حال فرزند را زیر تیغ جراحی میبرد؛ در اینجا هیچ عاقلی این نحوه رنجاندن را عبوسی تفسیر نمیکند بلکه همه عقلای عالم حکم میکنند این رنجاندن پدر به فرزند یک #عمل_مهربانانه است و از روی عشق پدری انجام میشود؛ و با تحمیل رنج جراحی هیچ عاقلی نمیگوید پدر با فرزندش با خشونت رفتار میکند بلکه همه این تحمیل رنج را یک کار عاشقانه و مهربانانه میدانند؛ عذاب دهی خداوند به جهنمیان نیز از این نمونه است.
🔷 توضیح مطلب: #گناه موجب دوری انسان از خداوند است و این دوری از خدا، روح انسان را بیمار و #قلب_معنوی او را گرفتار زنگار و چرک میکند چنانکه در قرآن به آن اشاره شده است آنجا که میفرماید : «بل رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُون»🌸؛
🔹بیماریها دو گونهاند: برخی همراه با احساس درد و سایر علائم هشدار دهنده مثل تب هستند؛ و برخی همراه ناراحتی دردآور نیستند؛ خداوند مهربان برای اکثر بیماریهای جسمانی در دنیا علائم هشدار دهنده مثل احساس درد قرار داده تا انسان اقدام به معالجه کند؛ اما در دنیا برای #بیماریهای_روحی_قلبی، علائم هشدار دهنده مثل ناراحتی دردآور قرار نداده است و گرنه انسان با این همه گناه متراکم در روحش، بکلی از زندگی ساقط میشد؛ بلکه خداوند از روی مهربانی، در دنیا به انسان گناهکار فرصت زندگی میدهد؛ و در عوض با تعلیمات انبیاء به او هشدار میدهد که این بیماریهای روحی- قلبی در عالم قیامت همراه با درد و ناراحتی است.
🔶 در اینجا باید توجه کرد ناراحتی و دردی را که خداوند در دنیا بر اثر یک بیماری جسمانی به انسان میچشاند؛ از روی عبوسی و خشونت نامعقول او نیست؛ بلکه به عکس ایجاد همه این دردها و ناراحتیها در انسان، جلوهای از مهر و #محبت و #عشق خداوند است که انسان را متوجه به آسیبها و بینظمیهای جسمش کند تا او اقدام به معالجه کرده و خود را از آسیب و بینظمی جسمش نجات بخشد؛
🔸اگر این دردها و ناراحتیهای هشدار دهنده نبود انسان متوجه ابتلای به آسیب اصلی خود نمیشد و اقدام به معالجه و رفع عامل درد نمیکرد؛ پس این درد و رنج دادن خداوند در دنیا، عین محبت و مهربانی او است؛ و ناشی از عشق و برخاسته از لطف خدا به مخلوقاتش میباشد؛ نه از روی عبوسی و خشونت نامعقول.
✳️ حکمت درد و ناراحتیهائی که خداوند در قیامت به انسان گناهکار میچشاند نیز همین است؛ او به انسان #عذاب_دردناک را میچشاند؛ عذاب از بالا و پایین بر انسان گناهکار احاطه میکند و به انسان، درد حاصل از کارهای زشتش را میچشانند : «یَوْمَ یَغْشاهُمُ الْعَذابُ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ وَ یَقُول ذُوقُوا ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»🌸 تا مثل دردهای دنیایی، این احساس درد او را متوجه و هشیار سازد به این که او گرفتار بیماریهای روحی و قلبی است و باید درصدد رهائی از بیماریها باشد.
✳️ توضیح این که در قیامت، خداوند میزان درک انسان را قوی میکند «کَشَفْنا عَنْکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدید» 🌸(۲۰ ق)؛ لذا او از بیماری و آسیبهای روحی خود که به شکل موجودات موذی، مثل آتش، تجلی میکنند، احساس درد میکند؛ این درد چیزی نیست جز علامت هشدار دهنده به او، (که در دنیا هم در بیماریهای جسمانی نظیرش را تجربه کرده بود) و او را آگاه میسازد که باید از سبب این درد که همان #گناهان و #اعتقادات_باطل است، خود را رها کرده و دست به معالجه بزند؛ عجیب این است که خداوند مهربان در مورد این عذاب و درد هشداردهنده به جهنمیان، به حدّ اقل اکتفا میکند تا از مسیر باطل دنیائیشان بازگردند؛ یعنی از همان ابتدا، درد شدیدی را بر گناهکار وارد نمیکند؛ این نکتهای است که از آیه (۲۱ سجده) فهمیده میشود؛ آنجا که در مورد جهنمیان گرفتار میگوید : «وَ لَنُذیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»🌸، یعنی ما برای این که گناهکارانِ گرفتار در جهنم از مرام غلطشان برگردند، عذاب پایینتری را به آنها میچشانیم نه عذاب بزرگتر را.
ادامه👇👇
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🔺 ادامه از بالا
نتايج برگرفته از ايه
1️⃣ چشاندن عذاب به جهنمیان برای رهائی از مسیر غلطی است که دوزخیان به خاطر آن گرفتار جهنم شدهاند؛ لذا اعلان میکند ما عذاب میدهیم تا شاید از مسیر غلط خود برگردند «لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»؛ پس خود رنج دادن و #عذاب_چشاندن هدف اصلی خداوند نیست؛ بلکه برای برگشتن جهنمیان از مسیر غلط است؛
2️⃣ این تعبیر «لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» نشان میدهد که باب #توبه در جهنم هم باز است و انسانها میتوانند حتى در جهنم از راه غلط خود توبه کنندو نجات یابند؛
3️⃣ خداوند برای تحقق هدف توبه جهنمیان، به حداقل عذاب اکتفا میکند و این باز نشان میدهد چشاندن عذاب خود مطلوب اصلی خداوند مهربان نیست؛
✳️ اين سه دلالت دارند که چشاندن درد به جهنمیان، ناشی از اعمال خشونت #نامعقول نیست بلکه در راستای #نجات دوزخیان و برخاسته از مهر و محبت خدا است نه از سر عبوسی خدا؛
🔸ازینرو است که خداوند خبر عذابش را برای کفار و منافقان بشارت میداند نه خبر بد و ناگوار میگوید : «بَشِّرِ الَّذینَ کَفَرُوا بِعَذابٍ أَلیم» 🌸(۳ توبه)؛ یا «بَشِّرِ الْمُنافِقینَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَلیما » (۱۳۸ نساء)؛ یعنی ای پیامبر عذاب دردناک را به مثابه یک بشارت به کفار و منافقان برسان.
اما متأسفانه #گناهان و #اعتقادات_باطل در عمق جان دوزخیان نهادینه شده ازینرو با فوریت حاضر نیستند دست از آن اعتقادات و رفتار باطل دنیائیشان بردارند و توبه حقیقی کنند؛ لذا تا توبه حقیقی از آن اعتقادات و رفتار باطل دنیائیشان تحقق نیابد و در جهنم به کفر و نفاق و عصیان خود ادامه میدهند، همواره درد هشداردهنده را احساس میکنند و محکوم به درد ابدی و رنج جاودانهاند؛ زیرا این #درد معلول آن #کفر و #عصیان آنها است؛ مثل این که درد کلیه ناشی از سنگ کلیه است؛ و زوال معلول به زوال علت آن است؛ و محال است با حفظ و بقای علت که همان کفر و عصیان است، معلول (احساس درد و ناراحتی) رفع شود و از بین برود؛
اینجا است که خداوند در قرآن به #خلود و #جاودانگی عذاب گناهکاران حکم میکند و مثلا میگوید : «إِنَّ الْمُجْرِمینَ فی عَذابِ جَهَنَّمَ خالِدُونَ»🌸 (۷۴ زخرف) ؛ ولی ابدیت عذاب در فرض بقاء علت، معنیاش این نیست که عملا همواره و بیکران در عذاب میمانند بلکه معنیاش این است که عذاب لازمه ابدی و جدائی ناپذیر از گناه است که علت آن درد است؛ ولی در عین حال، انسان در جهنم، کفرش ادامه نمییابد بلکه کمکم با تمهیداتی که خداوند مهربان فراهم میکند آگاهانه توبه کرده و بالتبع با توبه از گناه و دست برداشتن از اعتقادات باطل، از درد ناشی از گناه و اعتقادات باطل، رهائی مییابد؛
پس #جاودانگی_عذاب در فرض بقاء علت، با #انقطاع_عذاب در فرض زوال علت منافات ندارد؛ بههمین خاطر خداوند در عین این که در آیه (۸۸ آل عمران) حکم به خلود و جاودانگی عذاب برای کفار میکند و میگوید : «خالِدینَ فیها لا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ یُنْظَرُون»🌸 بلا فاصله در آیه (۸۹) با آوردن «الّا …» به مفاد آیه (۸۸) تبصره میزند و میگوید مگر کسانی که بعد از گرفتاری در جهنم توبه کرده و خود را اصلاح کنند که در این صورت خداوند نسبت به آنها امر به زندگی کرده و آنها را مورد رحمت قرار میدهد «إِلاَّ الَّذینَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ»🌸.
ادامه👇👇
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🔺 ادامه از بالا
🔴 بنابراين ادعای دیگر آقای #سروش که در قرآن رهائی از خلود عذاب نیامده؛ و این #صوفیان بودهاند که رهائی از #خلود عذاب را مطرح کردهاند، ادعای باطلی است؛ و به عکس باید گفت رهائی از خلود عذاب جهنم در بسیاری از آیات قرآن مطرح است و اگر عرفا هم ادعای رهائی از جاودانگی عذاب را مطرح کردهاند با تکیه به آیات قرآنی بوده است نه این که عرفا یک سخن مندرآوردی گفته باشند.
🔸نتايج يادداشت: 🔸
🔹 اولا عذاب خداوند به دوزخیان خود مصداقی از مهر و #محبت خداوند است به دوزخیان چون برای هشیارسازی آنها است نسبت به بیماری روحی آنها تا در جهنم توبه کنند و نجات یابند؛ نه اینکه از سر عبوسی و خشونت #نامعقول باشد؛ نظیر احساس دردی است که خداوند برای مبتلایان به سنگ کلیه قرار داده تا آنها را متوجه آسیب کلیهشان بکند و بدنبالش به درمان بپردازند؛ روشن است چنین رنج دادنی مهر است نه خشونت نامعقول.
🔹 ثانیا گرچه این گزاره درست است که «کافر با حفظ کفرش دارای عذاب ابدی است» ولی در عین حال کفار و مجرمان به کفرشان ادامه نمیدهند بلکه بالأخره پس مدتی کم یا زیاد، در جهنم با #توبه و ایمان آگاهانه مؤمن گشته و از عذاب رهائی یافته و مشمول #رحمت خداوند قرار میگیرند.
🔹 ثالثا مسئله رهائی از #جاودانگی عذاب در خود قرآن در آیات زیادی مطرح است و اگر عرفا هم به عدم جاودانگی عذاب قائلند از همین آیات قرآنی الهام گرفتهاند؛ نه این که این ادعا را از خود آورده باشند.
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🖌 رنجايش عاشقانه:
پاسخی به ادعای #سروش/ عذاب خداوند به دوزخیان مصداقی از مهر و محبت پروردگار
لينك مطلب👇👇👇
http://iict.ac.ir/akhoda/
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_010 P422-S6.mp3
7.93M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 10
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص422 س 6
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_016 P25 - S 7.mp3
6.89M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 16
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 25 سطر 7
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_011 P422-S19.mp3
7.76M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 11
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص422 س 11
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_017 P26 - S 10.mp3
7.07M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 17
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 26 سطر 10
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram