خارج اصول. عرف جلسه88.mp3
8.3M
خارج اصول جلسه88 یکشنبه12 اسفند....عرف
خارج فقه نجاست...خمر جلسه86.mp3
5.3M
خارج فقه...نجاست خمر..جلسه86.....دوشنبه 13 اسفند..
خارج اصول...برائت جلسه89.mp3
6.59M
خارج اصول...دوشنبه...جلسه89....برائت
خارج اصول...برائت جلسه90.mp3
7M
خارج اصول جلسه 90..سه شنبه 14 اسفند....برائت
خارج فقه نجاست...مسکر جلسه87.mp3
5.56M
خارج فقه جلسه87....سه شنبه 14 اسفند...مسکرات
بسم الله الرحمن الرحیم
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي الدِّينِ.(کافی/ج1)
طرح در مسیر اجتهاد
به فرموده قرآن، تفقه در دین بر طلاب لازم است. فقیه شدن در دین خیری است که از خداوند بر برخی از انسانهای باهمت و مخلص ارزانی شده است. فقاهت هدفی است که با برنامه ریزی درسی منظم و حضور اساتید محترم میتوان به این هدف دست پیدا کرد.
جمعی از شاگردان حضرت آیت الله احدی(دامت برکاته) این افتخار را دارند زیر نظر استاد طرح دوره پنج ساله اجتهاد را با عنوان «در مسیر اجتهاد» اجرا کنند.
این دوره به خواست خداوند از تابستان شروع خواهد شد. در این نوشتار کلیات برنامه برای دوستان بیان میشود:
دوستان در این دوره در رشته فقه و اصول به فقاهت خواهند رسید. ادبیات عرب، رجال، درایه در حد نیاز اجتهاد را فراخواهند گرفت. مطالعه و مباحثه یک دوره تفسیر قرآن و یکی از منابع حدیثی را به پایان خواهند برد. همچنین در طول دوره عزیزان حداقل حافظ 10جزء قرآن خواهند شد. دوره تعریب نیز برگزار خواهد شد.
ضوابط کلی دوره
1-دوستان موظف هستند در این مجموعه 9 ساعت از شبانه روز خود را صرف درس و بحث کنند.
2- این 9 ساعت شامل حضور در کلاس، مطالعه، مباحثه، گوش دادن سی دی، کارگروه ها و...میباشد.
3- لزوم حضور در کلاس خارج فقه و اصول استاد.
4 - مطالعه و مباحثه منابع ارائه شده.(شامل کتب، سی دی، دروس استاد و...)
5- لزوم پایبندی به قوانین گروه و حضور مرتب در برنامه ها.
6- لزوم شرکت در امتحانات شفاهی حوزه و پایان نامه و...(در این دوره پایان نامه نویسی و...تعلیم داده خواهد شد).
منابع کلی مطالعات و تحقیقات دوره: تفسیر( مجمع البیان، کتاب تفسیر تنعیم استاد، المیزان). فقه(جواهر، مستمسک، مکاسب و..). اصول(کفایه، رسائل، مصباح الاصول و...).
لازم به ذکر است تعطیلات این گروهها فقط در ایام تبلیغی خواهد بود. جزئیات برنامه ها، قوانین و منابع تحقیقاتی به افراد ثبت نام کننده قبل از شروع دوره اعلام خواهد شد. ثبت نام تا 22 اسفند. فیضیه ساعت 8 خارج اصول استاد. مدرس حائری.
بسم الله الرحمن الرحیم
توجه توجه
آغاز ماه رجب ماه خودسازی (روز جمعه اول ماه رجب)
. امام كاظم عليه السّلام فرمود: رجب ماه بزرگى است كه خداوند در آن ماه پاداشها را دو چندان كند و گناهان را پاك سازد. هر كه روزى از ماه رجب را روزه بدارد، دوزخ به اندازه مسافت صد سال از او دورى گزيند و هر كه سه روز از ماه رجب را روزه بدارد بهشت بر او واجب آيد.
انشاءالله ما هر روزثوابهای روزه ماه رجب را از کتاب ثواب الاعمال مرحوم صدوق می نویسیم از سی روز شروع می کنیم تا به یک روز برسیم همچنین یک روز قبل گذاشته می شود تا با ثواب روزه ان آشنا شوید و روزه را از دست ندهید...همچنین برای هر روز اگر شخصی نتواند روزه بگیرد صدقه دهد اگر نتواند صدقه دهد ذکری را ذکر می کنیم تا با گفتن ان ثواب روزه نصیبش شود. ما را هم در این ماه شریف از دعای خود محروم نفرمایید التماس دعا.....
... پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: هان! به راستى، رجب ماه اصمّ خداست و آن ماهى بزرگ و گرانمايه است و همانا از آن رو به «اصمّ» ناميده شده كه هيچ ماهى در پيشگاه خدا ارجمندتر و فضيلتمندتر از اين ماه نيست و اهل جاهليّت عرب در روزگار جاهليّت آن را بزرگ مىداشتند؛ پس چون اسلام در رسيد، بر آن جز بزرگى و فضيلت نيفزود. هان! به راستى، رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امّت من است. ؛ هر كه سى روز از ماه رجب را روزه بدارد، نداگرى از آسمان ندا برآورد كه اى بنده خدا! هان! گناهانى كه پيش از اين بر تو رخ داده بخشيده شد. در فرصت بازمانده كردارت را از سر گير و خداوند گرامى و بزرگ در هر بهشتى به او چهل هزار شهر زرّين ارزانى فرمايد كه در هر شهرى چهل هزار كاخ و در هر كاخى چهل هزار هزار (چهل ميليون) خانه و در هر خانه چهل هزار هزار سفره زرّين و در هر سفره اى چهل هزار هزار كاسه و در هر كاسه چهل هزار هزار خوراك رنگين باشد كه هر خوراك و نوشيدنى را رنگى جداگانه است و در هر خانه چهل هزار هزار تخت زرّين باشد كه در ازاى هر تخت هزار ذراع در هزار ذراع است و بر هر تختى دخترى حورى است كه هر يك را سيصد هزار زلف بر رو افتاده درخشان باشد كه هر زلف را هزار هزار (يك ميليون) دختر خدمتكار خردسال بر دوش برند و آنها را از مشك و عنبر آكنده سازند تا روزه دار ماه رجب به پيش او رود؛ اين از آن كسى است كه همه ماه رجب را روزه داشته است. (1) به آن حضرت عرض شد اى پيامبر خدا! اگر كسى به سبب ناتوانى يا بيمارى و يا زنى به آن سبب كه پاك نباشد، از روزه ماه رجب باز ماند چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: براى هر روز قرص نانى صدقه بدهد. سوگند به آن كس كه جانم به دست اوست، به راستى كه اگر هر روز اين صدقه را پرداخت كند، به آنچه كه باز گفتم و فزونتر از آن دست يابد و بى گمان، اگر همه آفريدگان از آسمانيان و زمينيان گرد هم آيند تا پاداش اين كار را اندازه گيرند، به يك دهم از فضيلتها و درجه هايى كه در بهشت از آن ايشان مىگردد نمىرسند. عرض شد: اى پيامبر خدا، اگر كسى توان پرداخت اين صدقه را نداشت چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: با اين ذكر در هر روز صد بار خدا را تسبيح گويد تا سى روز به پايان رسد: «سبحان الإله الجليل، سبحان من لا ينبغي التّسبيح الّا له، سبحان الاعزّ الاكرم، سبحان من لبس العزّ و هو له اهل
خارج اصول...برائت جلسه91.mp3
5.41M
خارج اصول...چهارشنبه 15 اسفند...جلسه91...برائت
خارج فقه نجاست...مسکر جلسه88.mp3
6.79M
خارج فقه...چهارشنبه 15 اسفند...جلسه88...نجاست مسکر
🌺ثواب بیست ونه روز روزه ماه رجب🌺
👈کسی که بیست و نه روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند او را میبخشد....هر چند زنی باشد که هفتاد مرتبه عمل زشت را انجام داده باشد اگر از گرفتن روزه قصدش وجه خدا ی عزوجل و آزادی از جهنم باشد.
به آن حضرت عرض شد اى پيامبر خدا! اگر كسى به سبب ناتوانى يا بيمارى و يا زنى به آن سبب كه پاك نباشد، از روزه ماه رجب باز ماند چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: براى هر روز قرص نانى صدقه بدهد. سوگند به آن كس كه جانم به دست اوست، به راستى كه اگر هر روز اين صدقه را پرداخت كند، به آنچه كه باز گفتم و فزونتر از آن دست يابد و بى گمان، اگر همه آفريدگان از آسمانيان و زمينيان گرد هم آيند تا پاداش اين كار را اندازه گيرند، به يك دهم از فضيلتها و درجه هايى كه در بهشت از آن ايشان مىگردد نمىرسند. عرض شد: اى پيامبر خدا، اگر كسى توان پرداخت اين صدقه را نداشت چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: با اين ذكر در هر روز صد بار خدا را تسبيح گويد تا سى روز به پايان رسد: «سبحان الإله الجليل، سبحان من لا ينبغي التّسبيح الّا له، سبحان الاعزّ الاكرم، سبحان من لبس العزّ و هو له اهل
التماس دعا
You:
🌺ثواب بیست ونه روز روزه ماه رجب🌺
👈کسی که بیست و نه روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند او را میبخشد....هر چند زنی باشد که هفتاد مرتبه عمل زشت را انجام داده باشد اگر از گرفتن روزه قصدش وجه خدا ی عزوجل و آزادی از جهنم باشد.
به آن حضرت عرض شد اى پيامبر خدا! اگر كسى به سبب ناتوانى يا بيمارى و يا زنى به آن سبب كه پاك نباشد، از روزه ماه رجب باز ماند چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: براى هر روز قرص نانى صدقه بدهد. سوگند به آن كس كه جانم به دست اوست، به راستى كه اگر هر روز اين صدقه را پرداخت كند، به آنچه كه باز گفتم و فزونتر از آن دست يابد و بى گمان، اگر همه آفريدگان از آسمانيان و زمينيان گرد هم آيند تا پاداش اين كار را اندازه گيرند، به يك دهم از فضيلتها و درجه هايى كه در بهشت از آن ايشان مىگردد نمىرسند. عرض شد: اى پيامبر خدا، اگر كسى توان پرداخت اين صدقه را نداشت چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: با اين ذكر در هر روز صد بار خدا را تسبيح گويد تا سى روز به پايان رسد: «سبحان الإله الجليل، سبحان من لا ينبغي التّسبيح الّا له، سبحان الاعزّ الاكرم، سبحان من لبس العزّ و هو له اهل
التماس دعا
اشکال: اولا ملاک حکومت این است که دلیل حاکم دلیل محکوم را تفسیرکند تفسیرهم یا به توسعه یا به تضییق دلیل محکوم است درحالی که دراینجا بویی از تفسیر نمی اید بلکه برعکس خذبقول ابی عبدالله شاید اشاره باشد به عدم صدور روایت زراره و اینکه زراره اشتباه کرد و سهل در شنیدن داشت. یا مثلا لا شک لکثیرالشک دامنه شک را تفسیرکرد یعنی امده دائره اعتنای به شک را همه جا ندانست بلکه برخی جاها دانست
ثانیا: روایات طهارت نیاز به تفسیرندارد چون هم روایات طهارت و هم روایات نجاست مقطوع الصدوراند و هردو ظاهر در طهارت و نجاست اند و هردو نسبت به طهارت و نجاست ابهامی ندارند لذا نیازی به تفسیرندارد از کجا فرمودید که این دلیل حاکم و ان محکوم است
ثالثا: محقق اردبیلی در مجمع الفائده و البرهان ج 1 ص 310 می نویسد که دلالت صحیحه زراره از نظرما مبهم است و اجمال دارد چون مشخص نمی کند که قول ابی عبدالله را بگیر کدام قول را می گوید قول ابی عبدالله که با ابی جعفر امده یا قول ابی عبدالله که به تنهایی امده؟ این اجمال نمی گذارد که ما حدیث صحیحه را حاکم بر روایات طهارت کنیم.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خارج_فقه__شنبه_97/12/11
#جلسه_85
#فصل_فی_النجاسة_بررسی_نجاست_خمر _ _
@ostadahadi
ایا خمر نجس است یا نه؟ گفته شد روایات دو دسته اند دسته ای حکم به نجاست و دسته ای حکم به طهارت می کنند و هردو دسته هم صحیح السندهستند پس باید راهی پیدا کنیم. سه راه حل ذکر شد و هردو رد شد
اما #راه_حل_چهارم: جمع دلالی کنیم اخبارنجاست اظهراست و اخبارطهارت ظاهراست اظهربرظاهرمقدم است امایانکه اخبارطهارت ظاهراست بخاطراین است که دربارۀ خمرکلمۀ طاهر ندارد بلکه دربارۀ دوری کردن از لباس و عدم دوری کردن از لباس آلوده به خمراست مثل کلمۀ لابأس بکار رفته است این کلمه ظاهر در طهارت است و نص در طهارت نیست اما اخبار نجاست دربرخی از روایات تصریح به نجاست دارد و در برخی از روایات تصریح به نجاست ندارد ولی مارا از استفادۀ به این شراب و طعام منع می کند می فرماید ابی که داخلش قطره ای خمر افتاد نخورید لذا اظهردر نجاست است
اشکال: اولا این قاعده درجایی استفاده می شود که عرف بتواند قرینیت یکی از دو طرف برای طرف دیگر را بفهمد درحالی که دراینجا عرف نسبت به هردو دسته روایت متحیر است چون یک طرف اراقه و اهراق دارد دورریختن ابی که قطرۀ خون و شراب دران افتاده دارد و از طرف دیگر لا باس دارد عرف می ماند که به کدام طرف عمل کند قرینۀ صارفه ندارد تا بتواند در یکی از دو طرف تصرف کند
ثانیا: اگر روایات نجاست خمر اظهر می بود نباید مثل محقق در معتبر بفرماید که روایات منع بخاطرنجاست خمرنیست بلکه بخاطرحرمت خمراست مثل اینکه در دیگ غذا روغن حیوان حرام گوشت بریزند اگر ما را از خوردن این غذا منع کنند این منع از باب حرام است نه از باب نجاست پس روایات نجاست اظهر نیست چون احتمال دارد منع از استفاده از آبی که قطره ای خمردران ریخته است بخاطرتحریم خمرباشد نه بخاطرنجاستش . کتاب المعتبر ص 117 فی النجاسات سطر32
ثالثا: حرمت خمر از ضروریات دین است اگر کسی منکر حرمت خمرشود منتسب به الحاد و کفر می شود اما اگر کسی منکر نجاست خمر شود منسوب به الحاد و کفرنمی شود پس حرمت خمر بیش از نجاست خمر اهمیت دارد لذا اظهردرحرمت است نه اظهر در نجاست
راه حل5/ روایات طهارت محکوم به روایات نجاست است پس روایت نجاست دلیل حاکم است مرحوم خوئی در تنقیح ج 3 ص 86 این نظریه را پذیرفته است
این نظریه معروف به اخبار علاجیه هم هست چون وقتی دلیل حاکم مقدم بر دلیل محکوم شود تعارض را معالجه و درمان می کند. منظورایشان از دلیل حاکم و محکوم صحیحه علی بن مهزیار است گفت در نامۀ عبدالله بن محمد به امام هادی (علیه السلام) خواندم که نوشت: فدایت شوم زراره از امام باقر و امام صادق عها دربارۀ خمری که به لباس اصابت کرد پرسید امام فرمود لا بأس بان یصلی فیه انما حرم شربها اشکالی ندارد که در این لباس نماز بخواند خداوند نوشیدن خمر را حرام کرد اما غیر زراره سایرروات از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند امام پاسخ داد اذا اصاب ثوبک خمر او نبیز یعنی المسکر فاغسله اذا عرفت موضعه وان لم تعرف موضعه فاغسله کله و ان صلیت فیه فاعد صلاتک اگر مسکربه لباست اصابت کرد ان محب اصابت را بشوی و اگر محل اصابت مشخص نیست کل لباس را بشوی و اگر دراین لباس نماز خواندی نمازت را اعاده کن اماما نمی دانم این حرف امام صادق را که غیر زراره نقل کرد بگیرم یا ان حرف امام صادق که زراره نقل کرد بگیرم؟ فاعلمنی ما آخذ به . به من اعلام کن کدام یک را اخذ کنم؟ امام (علیه السلام) به خط خودش نوشت و من خواندم: خذ بقول ابی عبدالله (علیه السلام) یعنی به ان حدیثی که غیر زراره نقل کرد به ان عمل کن پس خمر نجس است و قول به طهارت محکوم این دلیل نجاست خمر است
موید این نظریه روایت خیران خادم است ایشان می گوید به مردی نوشتم منظور از مرد امام موسی بن جعفر است در میان اصحاب ما اختلاف است که ایا خمر نجس است یا پاک است؟ برخی لباس الوده به خمر را اجازه نماز می دهند و برخی اجازه نمی دهند. امام نوشت لا تصل فیه فانه رجس دراین لباس نماز نخوان این لباس نجس است . تهذیب الاحکام ج 1 ص 281 و وسائل ج 2 باب 38 ابواب نجاسات ح 4 ص 1055.
مرحوم خوئی در این روایت از نظر سند خدشه می کند چون در سند روایت یهل بن زیاد امده که مخدوش است و توثیق ندارد ولی حکومت را قبول دارد
#تقریب_استدلال : امام (علیه السلام) بجای اینکه بنویسد خذ بروایت ابی جعفر وابی عبدالله (علیه السلام) نوشت خذ بروایت ابی عبدالله یعنی روایتی که حکم به نجاست می کند و اگر منظور امام برای راوی مشخص نبود لا اقل سوال می کرد که منظور شما از ابی عبدالله (علیه السلام) روایت زراره است یا غیر زراره . و این که سوال نکرد دلیل براین است که روایت نجاست مقدم بر طهارت خمر است لذا حکم به نجاست خمر کنید.
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خارج_فقه_یک_شنبه_97/12/12
#جلسه_86
#فصل_فی_النجاسة_بررسی_نجاست_خمر __
@ostadahadi
روایاتی که درباره نجاست خمر است دو طایفه بودند یک طایفه بر نجاست و طایفه دیگر برطهارت دلالت داشتند. حال چگونه باید جمع کنیم چگونه فتوا دهیم. حدودا 5 راه حل بیان شد و هیچکدام را نپذیرفتیم.
#راه_حل_ششم: از مرحوم حائری و خیلی از فقها : شهرت روائی در هردو طرف است هم در طرف طهارت و هم در طرف نجاست چاره ای نداریم به اینکه این دو دسته روایت را با تعارض، حکم به تساقط کنیم هم طائیه نجاست و هم طائفه طهارت را کنار گذاریم بعد از تعارض و تساقط به قاعده طهارت یا استصحاب طهارت مراجعه کنیم. در نتیجه حکم به طهارت خمر می دهند لکن خوردنش را حرام می دانند
درپاسخ می گوئیم که: روایات نجاست خمر#شهرت_عظیمه دارد چنانکه صاحب ریاض در ج 2 ص 84 فرمودند. اما روایات طهارت فتوای شذوذی از اصحاب ماست قائل به طهارت نادر است به عدد انگشتان نمی رسد لذا چگونه حکم به تساقط هردو روایت می کنید در حالی که شهرت عظیمه از قدما و متاخرین با روایات نجاست خمراست. حداقل این است که باید فتوا به احتیاط می دادید.(شهرت عظیمه یعنی قریب به اجماع)
#راه_حل_هفتم: مرحوم نراقی در مستند الشیعه ج 1 ص 193: یکی از مرجحات منصوصه اخذ به مااشتهربین اصحابک است روایات نجاست، شهرت قویه دارند به سرحداجماع رسیده است صحیحۀ علی بن مهزیار و خبرخیران خادم ایندوتا هم مویّد روایات نجاست اند لذا از باب مرجحات منصوصه روایات نجاست را برتری می دهم و قائل به تعارض و تساقط نمی شوم.
#اشکال_استاد: اگرچه این راه از بقیه قوی تر است لکن اشکال دارد به اینکه روایات طهارت به حسب عمل موافق با عامه و به حسب حکم مخالف عامه است اما روایات نجاست به حسب حکم موافق با عامه و به حسب عمل مخالف با عامه است لذا شهرت عظیمه و قویه چطور تشکیل می شود؟ عظیم بودن و وقوی بودن شهرت در صورتی است که یک طرف تعارض از نظر فتوا مخالف با عامه نباشد بلکه عملا و فتواً موافق با عامه باشد با وجود اینکه فقهای ما دراین روایات عده ای توقف کردند و فتوا ندادند عده ای احتیاط کردند و عده ای فتوای به طهارت خمر دادند تشکیل شهرت عظیمه و قویه بعید به نظر می اید
#راه_حل_استاد_احدی: ما از راه حکومت نجاست را انتخاب می کنیم لکن نه از حکومتی که مرحوم خوئی استفاده کردند. در جلسه بعد ان شاء الله.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خارج_فقه_سه_شنبه_97/12/14
#جلسه_87
#فصل_فی_النجاسة_بررسی_نجاست_خمر _ _
@ostadahadi
#راه_حل_8_استاد_احدی: ابتدا باید مقدمه ای ذکر کنیمو ان اینکه: اخبار ترجیح یا روایات علاجیه درجائی است که دو حدیث معتبرباشد یکی امربکند و یکی هم نهی بکند چنانکه سوالی که زراره از امام صادق ع پرسید این است که اقای من «یاتینا عنکم الخبران المتعارضان و احدهما یامروالاخرینهی دو روایت به ما رسیده که یکی ام رو و یکی نهی می کند در اینجا امام مرجحات سندی را مطرح کرد و فرمود ببین کدامیک اعدل و کدام افقه و اورع است درحالی که مورد بحث ما دو طایفه از روایات اند که یک طایفه حکم به نجاست خمر و طایفه دیگر حکم به طهارت خمر می دهند در بین ایندو طایفه صحیحه علی بن مهزیار وارد می شود که قطعا از اخبار علاجیه و ترجیح نیست که مثل اقای خوئی فکر می کرد چون در اینجا یک طرف امرو یک طرف نهی نیست یقینا صحیحه علی بن مهزیار می خواهد حکم واقعی خمر را بیان کند و به ما بفرماید که اخبار نجاست مطابق با واقع است و اخبارطهارت خمر مخالف با واقع است لذا این روایات را طرح کنید پس ما قائل به حکومت صحیحه علی بن مهزیار بر روایت طهارتیم نه از باب دلیل حاکم و محکومی که در اصول مطرح است چون درانجا محور حکومت برتوسعه یا تضییق است بلکه مایان حکومت را از باب تعیین حکم الله واقعی می دانیم کدامیک حکم الله واقعی است ما می خواهیم این را معین کنیم نجاست خمریا طهارت خمر؟ لذا ربطی به اخبار ترجیح و علاجیه ندارد.
حکومت و ورد خروج موضوعی اند لکن جایی که تعبد است می شود حکومت اما جایی که تعبد نیست می شود ورود.
مساله: همه مسکراتی که از ریشه (اصالتا و بالذات)مایعات اند هم حرام اند و هم نجس اند.
تنقیح ج 3
5دلیل فقها بر نجاست کلیه مسکرات مایع اقامه کرده اند
1/ اجماع: البته اقای خوئی بیان نکرد که از کجا هست. اولین کسی که ادعای اجماع کرد شیخ طوسی در خلاف ج 2 ص 484 و محقق در المعتبر ج 1 ص 424 و نیز در کتاب المعالم ص 239 دارد که لا نعرف فی ذلک خلافا بین الاصحاب
مرحوم خوئی می نویسد که این اجماع تقدیری است ولی فقهای سابق همه انرا اجماع مرکب می دانند مثل سید درناصریات که گوید کل من قال بانه محرم الشرب ذهب الی انه نجس کلاخمرلا خلاف فی ان النجاسته تابعة لتحریم شربه یعنی هرکسی که از فقها شرب مسکر را حرام می داند حکم به نجاستش را هم می دهد مثل خود خمر بین حرمت شرب و نجاستش ملازمه است و هیچ اختلافی دراین ملازمه نیست دیگران به جای اجماع مرکب نوشتند عدم القول بالفصل که بازهم همان اجماع مرکب است . لکن اجماع تقدیری شیخ ان چیزی نیست که ایشان می گوید.
اشکال ما براین دلیل این است که این اجماع مدرکی است و کاشف از رای معصوم نیست اجماع تعبدی ان است که کاشف از رای معصوم باشد در حالی که اینجا کاشف نیست
دلیل2/ اطلاق روایات اهراق اب مشک اگر قطره ای از مسکرات درونش بریزد دراین زمینه 3 روایت است یکی روایت عمربن حنظله قلت لابی عبدالله ع ما تری فی قدح من مسکریصب علیه الماء حتی تذهب عادیته و یذهب سکره چه می فرمایید درباره مشکی پراز مسکرکه انقدر اب بریزیم دران که مستی اش برود؟ فرمود فقال لا والله ولا قطره فی حب الا اهریق ذلک الحکم داخل ظرفی اگر یک قطره مسکر بریزد انرا دور بریزید دقیقا دراین روایت فرمود باید دور ریخته شود و دلالت حدیث کامل است چون صدر حدیث مال مسکر است که مطلق است و شامل همه مسکرات مایع می شود
دربارۀ سند حدیث اختلاف نظراست برخی تعبیربه صحیحه دارند ولی در رجال خوئی عمربن حنظله توثیق ندارد فقط یزیدبن خلیفه که خودش واقفی مذهب است از امام صادق ع دربارۀ عمربن حنظله پرسید امام فرمود ایشان علیه ما دروغ نمی بندد . از نظرما توثیق به حساب می اید ولی اقای خوئی گوید که راوی اش ضعیف است یعنی یزیدبن خلیفه چون واقفی است قابل اعتماد نیست لذا سندا ضعیف می داند.
استاد: در علم رجال به 8یا 9 وجه بیان شد که چگونه به برخی روایات عمل کنیم. یکی ازراههایی که بیان شد تکرر روایات و کثرت نقل است جناب عمربن حنظله نقل های زیادی از ائمه دارد مهمترین روایتش روایت ولایت فقیه و اجتهاد و تقلید است لذا گفتند مقبوله عمربن حنظله مثل صاحب جواهر بعداز نقل این حدیث فرمود هرکس منکر ولایت فقیه شود طعم فقه را نچشیده است
ثانیا در توثیقات رجالی به عقیده و مذهب کاری نداریم گرچه یزیدبن خلیفه واقفی است لکن مشکلی ایجاد نمی کند بلکه ما تابع عدم قدح هستیم یعنی روات ما و فقهای ما دربارۀ ایشان اگر بگویند دروغگو و فاسق است مابه روایتش عمل نمی کنیم در حالی که درباره یزیدبن خلیفه قدحی نرسیده است و ایشان هم خیلی روایت در باب نجاسات و طهارات و معاملات داریم لذا به نظر می رسد این روایت دلیل کاملی است براینکه کل مسکر نجس هم از نظرسند(برخلاف خوئی) و هم دلالت مشکلی ندارد.
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_اهم_خارج_اصول_چهار_شنبه_97/12/8
#جلسه_86
#ظن_مطلق
#قیاسات__
@ostadahadi
#مورد_هشتم: که اهل سنت دارند این است که گفتارها و رفتارهای صحابی منبع احکام شرعیه است. علمای اهل سنت در صغری و کبری اختلاف دارند.
اما صغری؛ صحابی کیست؟ سه نظر است:
1) کسی است که عصر پیامبر را درک کرده و در مجالس آن حضرت رفت و آمد کرده.
2) علاوه بر مصاحبت و مجالست روایت را از آن حضرت شنیده و حفظ کرده و نقل کرده.
3) کسی که برای مدت طولانی رسول خدا را درک کرده و در حال ایمان از دنیا رفته.
غزالی المستصفی ج1 ص 165- معالم المدرستین مرتضی عسکری ج 1 ص 91.
اما کبری: (حجیت) در کبری هم سه نظر است:
1- قول و رفتار و امضای حکومتی و غیر حکومتی ابوبکر و عمر حجت است.
2- مذهب خلفای راشدین حجت است.
3- مذهب همه صحابی پیامبر بطور مطلق حجت است.
ادله اینها چیست؟
دلیل اینها روایت معروف پیامبر (ص) است که: «اصحابی کالنجوم بدیّهم اقتدیتم إهتدیتم»
و در کنار این حدیث تمامی صحابه را عادل می دانند و عدالت را این چنین معنا میکنند: « اصحاب پیامبر همگی اعدل امت و ائمه هدایت و حجج دین و ناقلان کتاب و سنت اند.» ابوحاتم الرازی الجرح و التعدیل ص 7 تا 9
« عدالت تمامی صحابه قطعی و ثابت است» ابن عبد الرب صاحب الاستیعاب فی اسماء الاصحاب ص 2.
ابن حجر عسقلانی قائل است: « اجماع اهل سنت بر بهشتی بودن تمامی اصحاب پیامبر است و مخالفی در مسأله نیست جز اندکی از بدعت گذاران همه پاک اند و اهل بهشت.
#اشکالات_اینها:
1. بسیاری از علمای رجال و حدث و فقه اهل سنت این حدیث را جعلی می دانند چون در سند سه نفرند نعیم بن حماد که طبق نظر خودشان ضعیف است و عبد الرحیم که کذاب است و حارث بن عزین که مجهول است. محمد بن یوسف ابوحیان / بحر المحیط ج 5 ص 525- احمد بن حجر هیثمی صواعق المحرقه ص 2- و ابوبکر بزاز و ابن حزم میگویند این حدیث باطل است.
2. بر فرض صحت، حدیث چند معارض دارد:
أ- پیامبر فرمود من شما را وارد حوض میکنم بعد فرمود لأنازعنّ ثم لأغلبنّ با عده ای منازعه میکنم نمی گذارم وارد حوض شوند . صحیح مسلم ج 4 ص 1796- مسند احمد بن حنبل.
ب- پپیامبر (ص) : در بین اصحاب من فتنه ای خواهد شد ...خداوند اینها را به رو به آتش می اندازد.
ت- قیل یا رسول الله من أصحابُک؟ قال اهل بیتی. بحار ج 2 ص 220 حدیث 1.
3. عدالت همه اصحاب مخالف با اجماع و ضرورت مسلمین است چون بعضی از آنان در روایت مورد طعن واقع شدند مانند عبدالله بن سرح. کنز العمال هندی ج11 ص 78 – و آیه نباء در مورد خالد بن ولید نازل شد.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خارج_اصول__شنبه_97/12/11
#جلسه_87
#ظن_مطلق
#قیاسات_ __
@ostadahadi
#مطلب_سوم: کاربرد عرف در 3 ظهورات ادلۀ شرعیه یعنی بسیاری از موضوعاتی که متعلق احکام به عرف واگذار می کند تا معنای واقعی اش مشخص شود مثل کلمۀ صعید در فتیمموا صعیدا طیبا یا مثل کلمه اوحیه یا مثقال در مثال زکات و ... یا مثل فقیر در مصرف زکات کیست؟
مورد 2/ کشف مقصود گوینده یعنی مراد جدی متکلم را می خواهیم بدانیم چیست به عرف مراجعه می کنیم مثل اقرارنامه ها و وقف نامه ها و وصیت نامه ها این اسناد را به عرف ارجاع می دهند تا مقصود واقف مشخص شود
مورد3/ مالانص فیه: برخی از عقود خالی از روایات اند مثل عقد بیمه یا عقد فضولی مستحدثاتی که در طول زمان به وجود می ایند دستمان از معصوم (علیهم السلام) کوتاه است به عرف عام یا خاص مراجعه می شود.
#مطلب_چهارم: ارزش عرف در روایات معصومین علیهم السلام : روایات به چند دسته تقسیم شده اند:
#دسته_اول: روایاتی که مرجع تشخیص مکیل و موزون را عرف می داند چون ربا و زیادی درایندوتا ربا محسوب می شود باید ببینیم مکیل و موزون چیست. صحیحۀ حلبی عن الصادق (علیه السلام) : عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَا كَانَ مِنْ طَعَامٍ سَمَّيْتَ فِيهِ كَيْلًا فَلَا يَصْلُحُ مُجَازَفَةً هَذَا مِمَّا يُكْرَهُ مِنْ بَيْعِ الطَّعَام( الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج5 ؛ ص193)
هرچیزی که از طعام باشد و آنرا میکل بنامی فروشش به عنوان فروش تخمینی (مجازفه)صحیح نیست بلکه حتما باید کیل شود.
#تقریب_استدلال برروی سَمَّیت است انچه را عرف نامگذاری کرده ملاک در مکیل است پس یک نفر که نام گذاری نمی کند بلکه عرف است که نامگذاری می کند
#دستۀ_دوم: مراد متکلم را به عرف موکول کرد عم محمد بن الحسن الصفّار انه کتب الی ابی محمد الحسن ابن علی صفار به امام عسکری نوشت که: فی رجل اشتری بیتا فی داره بجمیع حقوقه وفوقه بیت ال هل یدخل البیت الاعلی عقوب البیت الاسفل ام لا؟ مردی خانه ای خرید با تمامی حقوق ان خانه منتهی طبقۀ دیگری بالای ان خانه هست ایا ان طبقه جزو حقوق طبقۀ پایین محسوب می شود یانه؟ فوقع لیس له الا مااشتراه اسمه امام در جواب نوشت که: هیچ حقی برای خریدار نیست مگران مقداری که عرفا بگویند این را خریده است پس امام (علیه السلام) حکم شرعی این شخص را موکول به عرف کرد تشخیص عرف دراینجا ملاک است که ایا مورد معامله بیع با تمام حقوقش بود یا نه بیت بالا را شامل می شود یا نه؟ وسائل ج 12ص 406
#دسته_سوم: روایاتی که مسامحات عرفی را پذیرفت و بران صحه گذاشت اسحاق ابن عمار می گوید به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْحَكَمِ بْنِ مِسْكِينٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَسْتَقْرِضُ الرَّغِيفَ مِنَ الْجِيرَانِ وَ نَأْخُذُ كَبِيراً وَ نُعْطِي صَغِيراً وَ نَأْخُذُ صَغِيراً وَ نُعْطِي كَبِيراً قَالَ لَا بَأْسَ.» ( وسائل الشيعة ؛ ط. آل البیت، ج18 ؛ ص361)
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#متن_خلاصه_خارج_اصول_یک_شنبه_97/12/12
#جلسه_88
#ظن_مطلق
#قیاسات___
@ostadahadi
#حجیت_عرف:
بین فقهای امامیه و اهل سنت اختلاف است که آیا عرف یک دلیل مستقل است جدای از کتاب و سنت است یا تابع آندو.عده ای از اهل سنت معتقد به حجیت عرف هستد بعنوان یکی از ادله احکام شرعیهو مهمترین دلیل آنها آیه آل عمران/110 و سوره اعراف/119 و روایت عبدالله بن مسعود : «مارأه المسلون حسنا فعندالله حسن » عرفی که نزد مسلمین ثابت و حسن باشد با دلیل شرعی ثابت است( مجموعه رسئل ابن عابدین ص 124)
#اشکال:
#اولا: روایت مقطوعه است احتمالا این کلام ابن مسعود است نه پیامبر (ص)و بزرگانشان مثل ابن عابدین و علائی معتقدند این حدیث از پیامبر نیست. و در کتب سنن ترمذی و نسائی و ابی داود و صحیح مسلم و بخاری یافت نشد.
#ثانیا: این دلیل اخص از مدعا است چون مدعا این است که عرف بعنوان یک دلیل مستقل حجت است ولی روایت خاص است چون دلالت میکند بر موردی که عرف مسلمین می پسندد این دلالت، خاص است چون بحث روی پسندیده بودن نیست.
#ثالثا: این روایت بیشتر مدرک اجماع مسلمین اهل سنت است چون مثلا اجماع مسلمین بر خلافت ابابکر بود لذا حجت است اما از نظر شیعه حجت نیست.
#رابعا: منظور از حسن، حسن عقلی یا عرفی است اگر حسن و قبح عقلی منظور شماست روایت تأکید بر حکم عقل است نه امضای عرف . احکام شرعیه تابع مصالح و مفاسد واقعیه است ربطی به حسن و قبح ظاهری و عرفی ندارد لذا علم و جهل مکلف در تشریع احکام دخیل نیست.
اما #نظر_فقهای_شیعه:
عرف دلیل مستقل نیست فقط #مرجع_تشخیص_موضوعات_و_عناوین_شرعیه است مثلا زمان قیمی است یا مثلی؟ ائمه خودشان تعیین نمیکردند و موکول به عرف میکردند البته حجیت عرف مشروط به امضای شارع است وامضای شارع تطبیق اطلاقات و عمومات آیات بر مصادیق عرفی است یا لااقل تقریر معصوم (ع) عرف را امضا کرده باشد و گاهی عرف دو زمان باهم فرق میکند مثلا عرف زمان دو امام فرق میکرد.
#عرف_مستحدثه: عرفی که بعد از ائمه ایجاد شده مثل بیمه سرقفلی و بورس ، اوراق بهادار ، حق التألیفاینها ارجاع به فقهای شیعه میشود چنانچه از راه اطلاقات ادله مانند احل الله البیع و تجارة عن تراضٍ و اوفوا بالعقود منافات نداشت رد یا تأیید میکنند. پس حجیت عرف به امضای بلاواسطه یا با واسطه شارع است لذا هر عرفی حجت نیست و عرف منبع احکام نیست.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴