eitaa logo
اندیشکده پیک شفا
10.6هزار دنبال‌کننده
492 عکس
50 ویدیو
2 فایل
✍️جهاد تبیین
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم✨ 📜المقالةُ الاولي: في الامُورِ الطَّبيعيَّةِ و هي مُشتَمِلَةٌ علي خَمسَةِ فُصُولٍ‏ ←مقاله نخست در امور طبيعيه و شامل پنج فصل است‏. 📄الفصل الأوّل: في الأركانِ و الأمزِجَة ←فصل اول: ركنها و مزاجها 1⃣أمّا الأركان‏ الف. ركنها 📄فهى أجسامٌ بَسِيطَةٌ و هي أجزاءٌ أوَّليَّةٌ لِبَدَنِ الإِنسانِ و غَيرِهِ، الّتى لا يُمكِنُ أن تَنقَسِمَ الى أجسامٍ مُختَلِفَةِ الصُّوَرِ و الطَّبائِعِ. ←ركنها كه بنياد بدن موجودات (انسان و غير انسان) بر آنها نهاده شده است، چهار جسم‏ بسيط اند كه تقسيم آنها به اجزائى كه از نظر صورت و طبع‏ مختلف باشند ممكن نيست. و هى أربَعَةٌ: اين ركنها عبارتند از: 🔥النَّارُ، و هي حارَّةٌ يابِسَةٌ ←آتش، كه گرم و خشك است 🌥و الهَواءُ، و هو حارٌّ رَطبٌ. ←هوا، كه گرم و تر است 💧و الماءُ، و هو بارِدٌ رَطبٌ. ←آب، كه سرد و تر است 🌍و الأرضُ، و هي بارِدَةٌ يابِسَةٌ. ←و زمين كه سرد و خشك است. 📖و أمّا الأمزِجَةُ ←مزاجها 📄فَنَقُولُ: إنَ‏ الأركانَ إذا تَصَغَّرَتْ أجزاؤُها و تَماسَّتْ، فَعَلَ‏ بَعضُها في بَعضٍ بِقُواها المُتَضادَّةِ و كَسَرَ كُلُّ واحِدٍ منها سَورةَ كَيفيَّةِ الآخَرِ ←(مزاجها از تركيب اركان و تاثير آنها در هم پديد مى‏آيند.) بدين ترتيب كه‏ هرگاه اجزاى كوچكى از چند ركن در تماس با هم قرار گيرند، به سبب كيفيت‏هاى متضادى كه دارند در هم‏ اثر كرده و از شدت كيفيت‏هاى موجود در يكديگر مى‏كاهند. 📄فَإذا انتَهَي الفِعلُ و الانفِعالُ بينها الى حَدٍّ مّا، حَدَثَتْ‏ لذلك المُرَكَّبِ كَيفِيَّةٌ مُتَشابِهَةٌ في جَميعِ أجزائِهِ، و هي‏ المِزاجُ. ←وقتى اين اثرگذارى و اثرپذيرى به حد معينى برسد و كيفيّتى مشابه در همه اجزاى اين جسم مركب به وجود بيايد، مزاج پديد مى‏ آيد. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍آنچه محتاج اليه حفظ‍‌ صحت است 📜مجملاً چون ابدان بنا بر آنچه الله تعالى بحكمت بالغۀ خود از طبایع بر آن قرار داده است دائمة التحلل است، به اين معنى كه غريزيه را در بدن انسان خلق كرده و را نيز بر بدن انسان محيط‍‌ ساخته و اين هر دو بتدريج به تحليل مى‌برند اجزاء بدن انسانى را، پس لا بد و ناچار است انسان را از بدل ما يتحللى كه قائم مقام آن تواند بود و سبب نشو و نما و بقا و اعتدال طبائع باشد، چندانكه باقى تواند بود قوت انسان، مراد آخر عمر است و اين اعتدال تمام به دو چيز حاصل مى‌شود: ❶يكى غذايى كه موافق طبع و بنيه و عادت و فصل باشد و غذا را بقدر احتياج از آنچه طبع او به آن راغب‌تر باشد ميل نمايد، مراد اينست كه خواهش طبع را در گوارش حفظ‍‌ و صحت فى الجمله دخلى هست. ❷و ديگرى اخراج فضول متولده در بدن؛ زيرا كه اگر اخراج نشود خواهش غذا و بهم نمى‌رسد و بدن انسانى به اين سبب از اعتدال منحرف و علل و متولد مى‌شود. 📗حفظ الصحه شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امام علی(ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏ شود، مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن بازتر مى‏ گردد. 📚نهج البلاغه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
✨بسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم✨ 📜المقالةُ الاولي: في الامُورِ الطَّبيعيَّةِ و هي مُشتَمِلَةٌ علي خَم
✍تقسيم عقلى مزاج‏ 📄و هو يَنقَسِمُ بِحَسَبِ القِسمَةِ العَقلِيَّةِ الى ما يَكُونُ مُعتَدِلًا بِالحَقِيقَةِ و هو أن تَكُونَ‏ المَقادِيرُ من الكَيفِيَّاتِ المُتَضادَّةِ في المُمتَزَجِ مُتَساوِيَةً و يُسَمَّي مُعتَدِلًا بِالحَقِيقَةِ، و إلى ما يَكُونُ خَارِجاً عن الاعتِدالِ الحَقِيقِىِّ. ← ، بنا بر تقسيم عقلى، يا است يا نامعتدل حقيقى. مزاجى كه ميزان كيفيتهاى متضاد موجود در آن مساوى باشند، معتدل حقيقى است و در غير اين صورت، است. 📄لكن القِسمُ الأوَّلُ ممّا لا يُمكِنُ أن يُوجَدَ في الخارِجِ‏ أصلًا، بَلِ الّذى‏ يُوجَدُ من الأمزِجَةِ إِنَّما هو خارِجٌ‏ عن الاعتِدالِ الحَقيقىِّ. ←البته، مزاج معتدل حقيقى جز در عالم ذهن يافت نمى‏شود و تنها مزاجى كه‏ در عالم خارج وجود دارد مزاج نامعتدلِ حقيقى است. ✍انواع مزاج نامعتدل حقيقى‏: و يَنقَسِمُ الى: 📄ما تُسَمّيهِ الأطِبّاءُ مُعتَدِلًا بِالفَرضِ، و هو أن يَكُونَ لِمَوضُوعٍ مّا نَوعُ مِزاجٍ هو أصلَحُ الأمزِجَةِ لَه‏ و إلى ما يَكُونُ خَارِجاً عَن هذا الاعتِدالِ. ←نزد اطبّا، اين نوع به و تقسيم مى‏شود. مزاج معتدل فرضى شايسته‏ترين مزاج براى يك موجود است. پس، مزاجى كه خارج از اين محدوده باشد، نامعتدل فرضى است. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
هوالشافی ✍برای پیشگیری از زایمان سخت و سزارین و آسیب‌های احتمالی به کودک، ده روز یا یک هفته قبل از زایمان مصرف جوشانده (جوشانده پایه در علاج بیماریهای زنان و زایمان) به میزان یک تا ۳ لیوان در روز باعث خروج راحت جنین و خروج جفت و پاک شدن کامل رحم پس از زایمان می‌شود. ☕️طرز مصرف: هر بار یک قاشق غذاخوری از مخلوط(۲۱ قسمتی بانوان) نیم کوب شده دارو را با ۱/۵ لیوان آب بجوشانند تا یک لیوان بماند صاف کنند و شیرین کرده میل کنند. 📄چینش نسخه زایمان راحت↓↓↓ 1⃣ منضج صبحگاهی؛ شامل: تخم شربتی، بالنگو و فرنجمشک از هر کدام یک قاشق مرباخوری که با هم مخلوط شده است در یک لیوان شربت گلاب و عرق بیدمشک کمی شیرین نموده هر روز صبح ناشتا تناول شود. 2⃣ منضج میان وعده: پنج عدد انجیر با ۱۰ عدد آلوی بخارا هر شب در یک پیاله آب خیس کرده و بین صبح تا ظهر تناول کنند. 3⃣ رژیم غذایی را بر مصرف غذاهای آب پز با مزاجی معتدل و مایل به گرمی که از جمله انواع شورباها، حاوی سبزیجات فراوان و حبوبات و گوشت و میوه‌های جالیزی مانند کلم سنگ، کلم و کدو و لبو و خورشت سیب و خورشت به و آش شلغم و غیره باشد. ✅ میوه‌های مرطوب مانند: انگور و ازگیل و زالزالک و انجیر تازه، تناول گردد. مصرف شیر غیر پاستوریزه جوشیده که چربی آن را کمتر گرفته باشند به مقدار فراوان بسیار مناسب می‌باشد. ✅ شکم باردار با روغن بادام شیرین و یا زیتون و کنجد هر روز چرب شود. ✍زنده یاد استاد حکیم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حتماً بادقت بشنوید؛ 🔻چکیده‌ اعترافات دکتر اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت (نمکی) در برنامه‌ تلویزیونی: «ما (وزارت بهداشت) برای کاهش بی‌سابقه و شگفت‌انگیز جمعیت (از سازمان بهداشت جهانی) جایزه گرفتیم و پُز دادیم که پدر مردم را درآورده‌ایم و افتخار هم کردیم! 🔴 دروغ گفتیم که بارداری زنان زیر بیست سال و بالای چهل سال، خطر دارد! بارداری، امری الهی و طبیعی است و غربالگری و سونوگرافی مادران باردار، غلط است!»‌. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
سلامت اعضای انسان از جهت روحی، پیرو او است. 🫀هنگامی‌که انسان به خدا توجه داشته باشد و بخواهد برای او حرکت کند: ✓علاوه بر این‌که از مخالفت عملی با دستورهای الهی دور می‌کند و اعضا و جوارح او مرتکب نمی‌شوند، ✓ از رذایل اخلاقی نیز مانند کبر، حسد، عجب و غرور به خواهد ماند ✓ و در نتیجه از امراض جسمانی برخاسته از این صفات نیز خواهد بود. ✍حضرت آیت الله تحریری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امام علی(ع): كسی كه با كتاب آرامش يابد، هيچ آرامشی را از دست نداده است. 📚غررالحكم، ح ۸۱۲۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اندیشکده پیک شفا
✍تقسيم عقلى مزاج‏ 📄و هو يَنقَسِمُ بِحَسَبِ القِسمَةِ العَقلِيَّةِ الى ما يَكُونُ مُعتَدِلًا بِالحَق
📖انواع مزاج معتدل فرضى‏ 📄و المُعتَدِلُ بِهذا المَعنَي يَعرِضُ‏ لَهُ ثَمانِيَةُ أوجُهٍ من الاعتِباراتِ: ←مزاج معتدل فرضى از هشت وجه بيرون نيست: 1⃣أحَدُها: المُعتَدِلُ النَّوعىُّ (بِالقِياسِ الى ما هو خَارِجٌ عن نَوعِه‏). و هو المِزاجُ الّذى يَحصُلُ لِلإنسانِ مَثَلًا بِالقِياسِ الى سائِرِ الكائِناتِ. ❶حالت اول: معتدل بين انواع (در قياس مزاج انواع مختلف از يك جنس). و آن مزاجى است كه مثلًا در نوع انسان در قياس با مزاج ساير موجودات وجود دارد. 2⃣الثّانى: المُعتَدِلُ النَّوعِىُّ (بِالقِياسِ الى ما هو داخِلٌ في نَوعِهِ). و هو المِزاجُ الّذى يَحصُلُ لِأعدَلِ شَخصٍ من أشخاصِ نَوعِ الإنسانِ. ❷حالت دوم: معتدل نوعى (در قياس مزاج همنوعان با يكديگر). نمونه آن مزاجى است كه براى معتدل‏ترين فرد از ميان انسانها قابل تصور است. 3⃣الثّالِثُ: المُعتَدِلُ الصِّنفىُّ (بِالقِياسِ الى ما هو خارِجٌ عَن صِنفِهِ). و هو المِزاجُ الّذى يَحصُلُ لِسُكّانِ إقليمٍ من الأقاليمِ بِالقياسِ الى سَائِرِ الأقاليمِ. ❸حالت سوم: معتدل بين اصناف (در قياس مزاج يك صنف با چند صنف ديگر). آن است كه مزاج يك صنف در ميان مزاج اصناف ديگر معتدل باشد، مثلًا مزاج ساكنان يك اقليم در قياس با مزاج ساكنان اقاليم ديگر. 4⃣الرّابِعُ: المُعتَدِلُ الصِّنفيُّ (بِالقياسِ الى ما هو داخِلٌ في صِنفِهِ). و هو المِزاجُ‏ الّذى يَحصُلُ لِأعدَلِ شَخصٍ من أشخاصِ صِنفٍ مُعَيَّنٍ. ❹حالت چهارم: معتدل صنفى (در قياس مزاج هم‏صنفان). و آن مزاج معتدل‏ترين انسان موجود در يك صنف است. 5⃣الخامِسُ: المُعتَدِلُ الشَّخصِىُّ (بِالقِياسِ الى ما هو خَارِجٌ عَنه‏). و هو المِزاجُ الّذى يَحصُلُ لِشَخصٍ مُعَيَّنٍ حتّي يَكُونَ مَوجُوداً صَحِيحاً. ❺حالت پنجم: معتدل بين اشخاص (در قياس مزاج يك شخص با مزاج اشخاص ديگر). و آن مزاج موجود در شخص معينى است كه به واسطه آن تندرست و سالم مى‏ماند. 6⃣السّادِسُ: المُعتَدِلُ الشَّخصىُّ (بِالقِياسِ الى أحوالِهِ في نَفسِهِ). و هو المِزاجُ الّذى إذا حَصَلَ لِشَخصٍ كانَ علي أفضَلِ‏ ما يَنبَغى أن يَكُونَ عليه. ❻حالت ششم: معتدل شخصى (در قياس مزاجهاى مختلف يك شخص). و آن مزاجى است كه شخص با وجود آن در بهترين حال از حالات خود است. 7⃣السَّابِعُ: المُعتَدِلُ العُضوِىُّ (بِالقِياسِ الى غَيرِه). و هو المِزاجُ الّذى يَجِبُ أن يَكُونَ لِنَوعِ كُلِّ عُضوٍ من الأعضاءِ ممّا يُخالِفُ‏ به غيرُهُ. ❼حالت هفتم: معتدل بين اعضا (در قياس مزاج يك عضو با مزاج اعضاى ديگر) و آن مزاجى است كه نوع يك عضو از بدن بايد داراى آن باشد كه مزاج اعضاى ديگر بدن با آن مخالف است. 8⃣الثَّامِنُ: المُعتَدِلُ العُضوِىُّ (بِالقِياسِ الى أحوالِهِ في نَفسِهِ). و هو المِزاجُ الّذى إِذا حَصَلَ لِعُضوٍ، كانَ علي أفضَلِ ما يَنبَغى‏ أن يَكُونَ عليه. ❽حالت هشتم: معتدل عضوى (در قياس مزاج يك عضو با خودش). و آن بهترين حالت مزاجى براى يك عضو است. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
✍آنچه محتاج اليه حفظ‍‌ صحت است 📜مجملاً چون ابدان بنا بر آنچه الله تعالى بحكمت بالغۀ خود از طبایع بر
✍آنچه لازم است بر حافظ صحت 📜واجبست كه بر خود لازم سازد كه چون صبح شود، بعد از آنچه الله تبارك و تعالى بر او واجب ساخته از نماز و وضو و مسواك به بهترين چوبها، كه سنت پيغمبر صلى الله عليه و آله است و سنونات نافعه بجميع امراض دندان و دهن و لثه، كه مناسب آن مرض و فصل باشد و ما ذكر آنها خواهيم نمود وقتى‌كه برسيم بموضعش، و بعد از نماز و تسبيح و او را در شكر آنچه الله تعالى انعام فرموده ✓تأمل نمايد در آنچه ظاهر مى‌شود در دهن او كه اوّل اشياست بر آنچه در معدۀ او هست از زيادتى و كمى ‍‌ 1⃣پس اگر خوش‌بو و خوش‌مزه باشد دلالت مى‌كند بر و غايت اعتدال 2⃣و اگر مزۀ دهن مايل به تلخى باشد دلالت مى‌كند بر زيادتى ، پس مناسب و سزاوار اينست كه ميل نمايد و بعد از آن قليلى آب گرم ميل نمايد تا سبب انحدار مادۀ صفرا باسفل معده شود. 3⃣و اگر بيابد خشكى در دهن يا دلالت مى‌كند بر زيادتى در پس صواب اينست كه سادۀ سرد شده با يخ يا مثل آن ميل نمايد. 4⃣و اگربيابد با آنچه مذكور شد از خشونتى در و پس باید كه بياشامد و يا 5⃣و اگر آب دهن خود را زياده بيند، قدرى اضافه نمايد با گلقند عسلى 6⃣و اگر با اين حال آروغ ترشى ظاهر شود، جوارش كندرى با نارمشك يا جوارش عود ميل نمايد و بقدر يك ساعت حركت نمايد، بعد از آن آنچه رغبت داشته باشد ميل نمايد. 📗حفظ الصحه شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🔸استاد میرباقری 🔻واضح است که اول بالا رفتن سن است. اگر ۱۰ سال سن ازدواج را تأخیر بیاندازید، به طور طبیعی کنترل طبیعی واقع خواهد شد؛ برای این که سن ازدواج بالا برود، دعوت به بانوان شد. 🔻البته ما با تحصیل مخالف نیستیم ولی با تحصیل در الگوی غربی مخالفیم؛ این واضح است. در مدل تحصیل غربی، بجای وظایف خانوادگی اصالت با تحصیل است و اصل شدن تحصیل نسبت به موجب بالا رفتن ده ساله سن ازدواج می شود و در این ده سال هم طبیعیست که جوان ها نیاز به تأمین و تأمین عاطفه دارند و باید برایشان فکری کرد؛ 🔻لذا دوست یابی غربی مطرح می شود، و بعد هم مرتب سریال های تلویزیون که مرتب در همه آنها دوست یابی های یک طرفه و دو طرفه و چند جانبه و اگر ازدواجی هم اتفاق بیافتد در اصل تبدیل سبک ازدواج سنتی به ازدواج مدرن است؛ 🔻در قدم بعد هم می شود خانواده تابع اشتغال و اصالت با اشتغال است؛ بعد هم خانواده ای که اصل در آن لذت است نه ، و بعد هم که ازدواج می کنند تازه ۶-۵ سال می خواهند دنبال تأمین وظایفشان باشند، مثل این که تا بحال دنبال چه بودند؛ بعد از این هم به طور طبیعی یکی دو تا فرزند بیشتر نمی آورند؛ این یک سیکل از پیش طراحی شده است، که قبول یکی، مستلزم قبول کل آن است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امام حسن(ع): در شگفتم از كسى كه درباره خوراكيهاى خود می اندیشد اما درباره نيازمنديهاى عقلى ‏اش تأمل نمى ‏كند. 📚بحارالانوار، ج1، ص218 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🇮🇷 ۱۲ بهمن ماه سالروز بازگشت امام خمینی(ره) به ایران اسلامی و آغاز ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و خروج نیروهای تروریستی امریکا و اسرائیل از کشور مبارک باد 🇮🇷 ✨پيامبر صلي الله عليه و آله : يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدِيِ سُلطانَهُ. مردمى از مشرق قيام مى كنند و زمينه حكومت مهدى(عج) را فراهم مى آورند. 📚كنزالعمّال، ح 38657 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍نشانه‌های سردی کلیه چیست؟ ❄️برودة الكلية يدل عليها اموری که دلالت بر سردی کلیه دارند عبارتند از: ①بياض البول ←سفیدی ②و ذهاب شهوة المباضعة ←نداشتن ③و ضعف الظهر ←ضعف کمر ④و كون الظهر كظهر المشايخ ←و اینکه مانند کمر پیران باشد ⑤و قد تكثر في الكلية الأمراض الباردة ←و اینکه بیماری‌های عارض بر آن شود ⑥و يضرها البرد ←و از سردی‌ها متضرر شود. 📗القانون فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
امام باقر(ع): هیچ شرافتی چون بلند همتی نیست. 📚تحف العقول، ص 286 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
#کتاب_بخوانیم ✍نشانه‌های سردی کلیه چیست؟ ❄️برودة الكلية يدل عليها اموری که دلالت بر سردی کلیه دارن
✍نشانه‌های گرمی کلیه چیست؟ 🔥يستدلّ على حرارة الكلية اموری که دلالت بر کلیه دارند عبارتند از: ①بالبول المنصبغ بالحمرة و الصفرة ←رنگ سرخ و زرد می‌باشد ②و بقلّة شحمها ←کم بودن چربی کلیه ③و بما يظهر في لمسها ←گرمی که به واسطه لمس فهمیده می‌شود ④و بأمراض تسرع إليها مثل الأورام الحارة و مثل ذيابيطس الحار ←به واسطه اینکه بیماری‌های گرم عارض بر می شود مانند بیماری ورم‌های گرم و ذیابیطس گرم ⑤و من قوة شهوة المباضعة ←زیاد بودن ⑥و من كثرة العطش ←تشنگی زیاد 📗القانون فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
آنچه لازم است بر حافظ صحت (خواب) عبارتست از سكون حواس پنجگانه كه آن باصره و سامعه و لامسه و شامه و ذائقه باشد و اشتغال طبيعت و مشاهدۀ روح چيزى را كه در قعر بدن است از مواد و ‍‌ و غير آن. 📄چنانچه در غلبۀ اخلاط‍‌ بيان نموده ایم كه از جمله علاماتى كه دلالت بر غلبۀ هر يك از اخلاط‍‌ مى‌نمايد اينست كه صاحب آن ‍‌ زائد در خواب چيزی بيند كه باعتبار رنگ، مناسبتى با آن خلط‍‌ زائد داشته باشد. 🟥مثلا هرگاه در خواب چيزهاى بسيار سرخ بيند مثل و اشياى سرخ رنگ، اين دلالت دارد بر زيادتى خون. 🟨و همچنين در خواب ديدن چيزهاى زرد دلالت دارد بر زيادتى ⬜️و همچنين آب و برف و باران و خنكى دلالت مى‌نمايد بر اينكه در مزاج آن شخص رطوبت و غالبست. ⬛️و ديدن چيزهاى سياه و تيره و خوفناک و بالجمله خوابهاى موحش دلالت مى‌نمايد كه بر مزاج بينندۀ آن غالبست. 📗حفظ الصحه شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
#کتاب_بخوانیم ✍آنچه لازم است بر حافظ صحت (خواب) #خواب عبارتست از سكون حواس پنجگانه كه آن باصره و س
✍آنچه لازم است بر حافظ صحت (خواب) در واقع عبارت است از رجوع و ميل كردن به سوی به علت طلب استراحت و و به عبارت ديگر ترك حركت است به استعمال . و طبيعی از اين خواب را، اسباب اربعه است: ❶علت مادی(داخلی) آن، رطب معتدل است که مرتفع می شود از معده بسوی دماغ(مغز)، پس می پوشاند را و منع می کند آن را از فعل خودش، مثل بخاری که صعود می کند از زمین به هوا که حائلی است در میان ماه و روشنی آفتاب که منع میکند این روشنی را از کامل کردن فعلش. و بدان که درازی و کوتاهی خواب، تابع ارتفاع این بخاریست. ❷و سبب صوری(داخلی)، مقدار و وقت و شكل خواب است. ❸و سبب فاعلی(خارجی)، است. ❹و علت غائی(خارجی)، اجتماع و رجوع قوا است به باطن به جهت طلب استراحت. 📄این است كه انسان بعد از آنكه از خواب شد نهايت راحت را به هم می رساند ✓و دفع می شود از او خستگی و كسالتها كه در زمان بيداری داشت ✓و می گردد به حسب ، كامل ✓و به حسب ، اقوی ✓و به حسب ، اوفر ✓و افعال طبيعيّه بدن و و غيره به او تمام می شود ⭕️و اگر خواب نباشد، دوام تعب و حركت موجب و آن است. در اين حال نفس از تدبير بدن عاجز می گردد و موجب هلاكت است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🌸 فرا رسیدن مبعث پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی ﷺ را خدمت شما عزیزان تبریک عرض میکنیم.🌸 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍در بیان آنکه خانه است... «...و هر گاه كه آدمى را حاجت به واجب شود، قدرى از آن(سودا) بر فَم معده(دهانه معده) مى‌آيد و به سبب ترشى و زمختى(غلظت) خود، فَم را كه عصبى است و قوی الحس، لذع(تحریک) كند و اجزاى او بيفشرد و مع ذلك او را قوت دهد تا دريابد آدمى را كيفيتى كه مسمى است به جوع(گرسنگی)، و دليل بر آنكه باعث جوع و محرك شهوت(اشتهای به غذا) است، آن است كه مى‌بينيم بعض مردم را كه ایشان ضعيف است، چون ترشى مى‌خورند اشتهاى ایشان پديد مى‌آيد، لهذا در شهرهاى روزه‌ داران افطار به مى‌كنند و اگر نكنند اشتها پديد نيايد مطلق، يا چنانچه بايد كما لا يخفى.» 📗مفرّح القلوب ـ_____________________________ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
#کتاب_بخوانیم ✍آنچه لازم است بر حافظ صحت (خواب) در واقع #خواب عبارت است از رجوع و ميل كردن #حرارت_
✍آنچه لازم است بر حافظ صحت (خواب) ✓بايد كه خواب بعد از رسيدن طعام باسفل معده باشد ✓و بايد كه بخوابد در مكان معتدل الهوا در كيفيات اربع، يعنى گرمى و ترى و سردى و خشكى ✓و همچنين معتدل در روشنى و تاريكى ✓و افضل هيآت نائم آنست كه ابتداء بر جانب راست بخوابد و بعد از قدر زمانى برگردد بر جانب چپ ✓و اگر تشنه شده باشد در خواب، اوّلا آب نخورد بلكه بيرون كند پاى خود را از لحاف كه اگر تشنگى كاذبست برطرف مى‌شود و ميل به آب نمى‌شود و اگر تشنگى بعد از آن باقى باشد، بعد از بيدارى زود نبايد آب بياشامد بلكه ❁مى‌خورد معتدل المزاج آب مخلوط‍‌ بسكنجبين ❁و صاحب صفرا آب انار ترش و شيرين و آب سيب و آب ريباس ❁و صاحب سودا آب عسل ❁و صاحب بلغم آب عسل با ادويۀ حاره 📗حفظ الصحه شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🇮🇷فرا رسیدن یوم الله ۲۲ بهمن، سالروز جشن پیروزی انقلاب اسلامی مبارک‌🇮🇷 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍حضرت آیت الله تحریری: در جامعه‌ی اسلامی همه‌ی مردم باید به_سوی_بندگی الهی حرکت کنند. در راستای همین هدف انجام شد. 🟩مردم کشور ما: ✓ از علما و رویگردان نیستند ✓ بلکه از کسانی رویگردان هستند که با همراهی می‌کنند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa