مفاهیم کلی.pdf
374K
📝 #مقاله | مفاهیم کلی
ویژگی مفاهیم ماهوی، فلسفی و منطقی
تمایز مفاهیم ماهوی، فلسفی و منطقی
آیا معیارهایی نظیر نوع اتصاف و عروض یا توجه به ما به ازاء خارجی، برای تمایز این سه دسته مفاهیم، صحیح است؟
✏️ دکتر #سیدمحمود_نبویان
📚 #معرفتشناسی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | شهید مطهری:
انسان کامل یعنی انسانی که قهرمان همه ارزشهای انسانی است، در همه میدانهای انسانیت قهرمان است.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
خداباوری مسئله شرّ.mp3
5.11M
🔥#خردنوا | خداباوری و مسئله شرّ
➖آیا خدا خالق شر است؟
➖بررسی پاسخهایی به مسئله شرّ
➖بیان نظر تحقیق در این مسئله
👤 استاد #محمد_سربخشی
📚 #فلسفه_دین | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
15.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
🌀 تحولات غرب؛ ضد استکبار یا ضد خدا؟
✂️ بخشی از نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران در دورهی مشروطه
👤 حجت الاسلام دکتر #مهدی_ابوطالبی
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
هستیشناسی حقوق.mp3
25.98M
⚖ #خردنوا | هستیشناسی حقوق
منشا حقوق
واقعی یا قراردادی بودن حقوق
رابطه حقوق و اخلاق و طبیعت
سکولاریزه کردن علم و فلسفه
👤 استاد #حسن_رحیمپور_ازغدی
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۴
🧩 لذتگرایی (واقعگرایی) ۱
😋 گزارههای مورد قبول لذتگرایان:
۱. همه لذتگرایان بر این عقیدهاند كه سعادت چیزی جز لذت و برخورداری هر چه بیشتر از لذت نیست.
۲. همه لذتها ذاتاً خوبند یا هر چیزی كه به خودی خود، خوشایند باشد، به خودی خود، خوب است. البته ممكن است لذتگرا جایز بداند كه برخی لذتها از نظر اخلاقی بد یا نادرست باشند یا این كه به سبب نتایج حاصل از آنها، بد باشند.
۳. تنها لذتها ذاتاً خوبند، و هیچ چیز دیگری جز لذت دارای ارزش ذاتی نیست؛ هر چیزی كه ذاتاً خوب باشد، ذاتاً لذتبخش است. البته لذتگرا ممكن است تجویز كند كه چیزهای دیگر، حتی دردها، به عنوان وسیله وصول به لذت، ارزشمند باشند؛ اما ارزش آنها ارزشی عرضی، ابزاری و غیری خواهد بود.
۴. لذت و خوشایندی ملاك و معیار خوبی ذاتی است.
۵. خوبی ذاتی یك كار یا احساس، متناسب با كمیت لذتی است كه در بر دارد (یا متناسب با غلبه كمی لذت بر المی است كه در آن كار یا احساس وجود دارد).
البته لذتگرایانِ كمیتنگر قضیه پنجم را میپذیرند اما لذتگرایان كیفیتنگر آن را نفی میكنند.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۰۷-۱۱۱
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | علی صفایی حائری:
مذهب در جایی ضرورت پیدا میکند که راه انسان طولانی باشد، نه فقط تا توالت و آشپزخانه؛ که برای اینها به این همه استعداد نیازی نیست.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
82.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
1⃣ فیلم کامل نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی
تعریف اصلاحطلبی
جامعه مدنی
نگرشهای گوناگون در مردم سالاری
مردم سالاری دینی و غیردینی
تعدد قرائتها در گفتمان اصلاحات
اومانیسم بهمثابه انسانشناسی اصلاحات
ایجاد گفتمان قانونگذاری علیه خدا
👤 دکتر #محمدرضا_باقرزاده
📤 کیفیتهای مختلف
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
50.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
2⃣ فیلم کامل نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران دورهی مشروطه
مبانی فکری مشروطهخواهان
مشروعیت مشروطه
اعتماد مرحوم نائینی و آخوند خراسانی به مشروطه
آشنایی شیخ فضل الله با «ایسم»های غربی
👤 دکتر #مهدی_ابوطالبی
📤 کیفیتهای مختلف
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
38.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
3⃣ فیلم کامل نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران مجلس خبرگان قانون اساسی
تعریف جریانشناسی
جامعیت قانون اساسی
توجه به همه ابعاد مادی، معنوی، فردی و اجتماعی انسان در قانون اساسی
و ...
👤 دکتر #رضا_محمدی
📤 کیفیتهای مختلف
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🗂 #پرونده_ویژه | پیوند مطالب بنیان قانون (جریانشناسی فکری قانونگذاران)
➖ صوت و فیلم کامل ادوار مجلس شورای اسلامی
➖ صوت و فیلم کامل دوره مشروطه
➖ صوت و فیلم کامل خبرگان قانون اساسی
➖ مبانی اندیشه اصلاحطلبی
➖ عنوان نکنید که در دولت همچو کردند...
➖ در واقع پلورالیسم راه گفتگو را میبندد
➖ خشت اول را قانونگذار میگذارد
➖ تحولات غرب؛ ضد استکبار یا ضد خدا؟
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۵
🧩 لذتگرایی (واقعگرایی) ۲
1⃣ لذتگرایی حسی آریستیپوس
این نظریه بر این نكته تأكید دارد كه هر چیزی كه دارای لذت حسی باشد، ذاتاً خوب است. و ارزش هر چیز دیگری تنها و تنها با همین معیار سنجیده میشود.
🔻 معرفتشناسی آریستیپوس
آریستیپوس در معرفتشناسی، دیدگاهی شكاكانه اتخاذ كرده است؛ كه با دیدگاه اخلاقی او درباره لذت حسی و آنی كاملاً سازگار است. حاصل عقیده او، این جمله است كه «ما فقط به احساسهای خود میتوانیم اطمینان داشته باشیم». و به تعبیر دیگر، «تنها احساسهای ما به ما معرفت یقینی میدهند. اما درباره اشیاء فی نفسه، حواس نمیتوانند هیچ آگاهی یقینی به ما بدهند، و همچنین هیچ معرفت یقینی نسبت به احساسهای دیگران نداریم. بنابراین، احساسهای شخصی باید پایه و اساس برای رفتار عملی باشند».
🔻 لذت جسمانی یا غیر جسمانی؟
۱. بسیاری از اندیشمندان و مورخان فلسفه، و حتی فیلسوفانی مانند جان لاك، بر این عقیدهاند كه آریستیپوس سعادت را در لذت جسمانی میدانست.
۲. برخی دیگر از نویسندگان بر این باورند كه آریستیپوس و سایر كورنائیان لذت را تنها به معنی لذات حسی نمیفهمیدند، بلكه بر لذات عقلانی نیز تأكید داشتند.
۳. برخی دیگر از نویسندگان گفتهاند: آریستیپوس و پیروانش، افزون بر لذت، فضیلت را نیز دارای ارزش ذاتی میدانند و این با لذتگرایی حقیقی حسی و جسمانی ناسازگار است.
✍ نقد و بررسی
۱. نقص در معرفتشناسی
این دیدگاه، حاكی از نوعی حسگرایی افراطی است. و این سخن كه «ما نمیدانیم كه عسل شیرین است و گچ سفید است و آتش میسوزاند و خنجر آهنین میبرد»؛ بلكه صرفاً احساسهایی از آنها را میدانیم، از نوعی شكگرایی نسبت به عالم واقع حكایت میكند.
۲. غفلت از پیامدها
چه بسیارند لذات آنی و زودگذری كه منشأ آلام و بلایای فراوانی در آینده میشوند. چنانكه افراط در میگساری موجب انواع بیماریهای جسمی و روحی میشود. و چه بسیارند آلام و رنجهای فعلی و موقتیای كه سرچشمة آسایش و راحتی در آینده میشوند. مانند عمل جراحی.
۳. مخالفت با فهم متعارف از اخلاق
این نظریه، در حقیقت معنایی جز نفی اخلاق ندارد؛ زیرا معنایی كه عموم مردم از اخلاق میفهمند این است كه برخی از صفات و افعال انسانی ممدوح و پسندیدهاند و برخی دیگر مذموم و ناپسند. و وظیفه هر انسانی این است كه از طرفی، در پی كسب صفات پسندیده و انجام فضایل اخلاقی باشد و از طرف دیگر، در اجتناب از صفات نكوهیده و پرهیز از انجام كارهای مذموم از هیچ كوششی دریغ نكند. هر چند كه برای اتصاف به فضایل و اجتناب از رذایل اخلاقی ممكن است متحمل رنجها و سختیهایی شود.
۴. نادیده گرفتن لذتهای اخروی
انحصار در لذات دنیوی و غفلت از لذات اخروی، باعث شده است كه از شناخت لذات كاملتر و خالصتر و پایدارتر اخروی باز مانده و به لذات حسی و محدود و مقطعی این دنیا دل خوش دارند.
۵. نادیده گرفتن سایر ابعاد وجودی انسان
یكی دیگر از اشكالات این دیدگاه آن است كه این لذات آنی و زودگذر همگی مربوط به غرایز است. در حالی كه انسان، منحصر در غرایز نیست. حالات و شؤون وجودی آدمی بسیار فراتر از دایره تنگ و محدود غرایز است. انسان افزون بر غرایز، دارای ویژگیهای دیگری چون عواطف و عقل نیز هست.
۶. عدم ارائه راه حل برای موارد متزاحم
مادری كه بخواهد از بچهاش پرستاری كند و به ندای عاطفه مادرانه خودش گوش فرادهد به ناچار میبایست، در مواردی، از یك سری لذتهای غریزیاش مانند خوابیدن دست بكشد. راحتی خود را سلب كند. هر چند با ارضاء عاطفه مادرانهاش لذتی به دست میآورد؛ اما روشن است كه برای به دست آوردن این لذت باید لذت یا لذتهای دیگری را از دست بدهد. خوب در این موارد چه باید كرد. ملاك خیر و شر در اینجا چیست؟
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۱۱-۱۲۷
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات