eitaa logo
پویانویسی
219 دنبال‌کننده
317 عکس
78 ویدیو
15 فایل
اینجا مجال "رحیل" است برای نوشتن و راهِ نوشتن. و فرصتی برای فهم همزمان درون و برون. #علی_اسفندیار ارتباط: @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
⏰ عجب از ما که گم شده‌ایم ✓ و تو چه می‌دانی گم‌شدن برّه‌ای که از چراگاه می‌آید، ✓ گم شدن در گرگ و میش غروب، ✓ و ترس از آغاز دالان شب. ✓ عجب عصرِ بی‌صاحبی ست؟! ✓ عصر گم‌شدن ما... ✓ عجب از ما که گم شده‌ایم، ✓ و عجب‌تر از شنیدن‌های بی‌دیدن. https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
بدهکارترین‌ آدم روی زمین.m4a
2.81M
🎧 پادکستِ «بدهکارترین آدم روی زمین» 🔖 متن: کانال روزنوشت 🎙 خوانش: علی اسفندیار ✔️ همراه نویسندگان_حوزوی می‌مانیم 📢 فرصتی برای نشر یادداشت‌ها و دیدگاه نخبگان حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سپیده، دمیده‌تر می‌شود و من و تو بر طلوع‌مان چشم می‌پوشیم سپیده دمیده‌تر می‌شود و من و تو نقطه کور حادثه را نمی‌بینیم سپیده، سپیده‌تر می‌شود و ما در گیر و دار طرفداری این و آن و نمی‌دانیم بی‌حمایت خورشید غایب، دمیده نخواهیم شد و شهید هرگز... https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815
👈 ما هم لیست دانشمندان‌مان را می‌خواهیم : این متن را جدی نگیرید صرفا برای تلنگر برخی دولتمردان است، شاید رستگار شوند 👇👇👇👇👇👇👇 ❓چرا دشمنان از لیست دانشمندان مون خبر دارند؟ اما این لیست در دست مردم که دانشمندان مال اونهاست نیست؟! ⁉️ چرا این لیست در دست برخی مدیران بی لیاقت و سودجوست که هر لحظه با اون معامله می‌کنند. ‼️ بهتر نیست این لیست را مردم هم داشته باشند و خودشون حفاظت شخصیت هاشون رو به دست بگیرند و با غیرت محلی و بومی و خانوادگی و ملی از اونها حراست کنند‌. ❓چرا دشمنان و معامله گران سیاسی لیست داشته باشند و ما نداشته باشیم؟ یعنی صهیونیست‌ها از ما مردم مَحرم‌ترند؟؟؟ 😔 به خدا قسم، ما مردم لیست‌فروش نیستیم، خودمان پیش مرگ فخری‌زاده ها می‌شویم. ما دیگر به هیچ لیست انتخاباتی، نداریم، وقتی لیست واقعی‌مون دست دشمن میفته. https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815
💠 حوزه علمیه از علامه طباطبایی بیاموزد ✍ علی اسفندیار سرویس دین و اندیشه جوان آنلاین: «همی گویم و گفته‌ام بارها»؛ این مصرع سروده شخصیتی حوزوی است، نوشته علامه طباطبایی رحمت الله علیه. از این شعر پُرشور و شعور، و آن موسیقی فاخری که جناب شهرام ناظری خوانده‌اند، می‌توان بسیار گفت، از ساخت نت‌ها، صدا، اوج و فرود‌ها گرفته تا کلمه کلمه شعر علامه و این که نه آن شعر کهنه می‌شود و نه آن اثر موسیقیایی به ورطه فراموشی سپرده خواهد شد. بی‌گمان شعر معروف علامه طباطبایی(ره) نمونه‌ای از تأثیرگذاری ادبیات در حوزه هنر است، به گونه‌ای سروده شده است که اگر روی آن موسیقی ساخته نمی‌شد، این شعر در گستره چشم‌گیری تکثیر نمی‌شد. کاری که علامه کرد همان کاری است که امروزه شعر حافظ و مولانا در موسیقی می‌کنند. این که در ساحت پژوهش و تولید علم و اثرگذاری بر دانش غرب چه مقدار موفق بوده‌ایم، استادان فن باید به داوری بنشینند؛ اما در حوزه ادبیات و هنر بی‌تردید کم‌کاری‌های جبران‌ناپذیری داشته‌ایم؛ چرا که به اندازه تأسیس مراکز علمی و دانشگاهی، نتوانسته‌ایم برای مخاطبان فارسی زبان هشتادمیلیونی مرکز و مؤسسه راه بیاندازیم و ادبیات تولید کنیم. حالا آنچه در دست های ماست میراث پربرگ و باری است و بیشتر خاک خورده؛ ازین رو باید گفت: حوزه‌ی علمیه امروز، باید در ادبیات به ویژه شعر به بلوغ برسد تا در موسیقی و مداحی درآید و در لحن‌ها و آواز‌ها بگنجد، باید آنقدر در این وادی نوشت و سرود تا به گوش همگان رسد. حوزه‌ی علمیه امروز، باید در داستان و رمان حرف نخست را بزند تا به فیلم‌نامه و سریال و سینما درآید، باید آنقدر نوشت تا به خط تولیدات هنری امروزین رسید، تا آثار حوزویان به دیده همگان بنشیند. حوزه‌ی علمیه امروز، باید طنزنویس داشته باشد، تا در قالب‌های هنری و چند رسانه‌ای جا خوش کند و لبخند حلال بر لب آدم‌ها بنشاند. حوزه‌ی علمیه امروز، باید برای کودکان آنقدر بنویسد تا محصول آن در برنامه‌های فاخر تلویزیونی و سرگرمی‌های مدبرانه حضور یابد، تا کودک دینی تربیت شود. حوزه‌ی علمیه امروز، باید در زبان فارسی، همزبان مخاطبانش بشود مخاطبانی که در دل آن‌ها زندگی می‌کند؛ اما در معیار‌های همزبانی لکنت دارد. حوزه‌ی علمیه امروز، باید برای زنان و دختران آنقدر بنویسد و درباره سبک زندگی این جامعه‌ی پُراحساس تولید اثر کند تا فمینیسم مجال میدان‌داری نکند. این که مدیران و برنامه‌ریزان حوزه، با چند کتاب نگارش و ادبیات فارسی در سطح یک حوزه و یا دو _ سه مؤسسه و مرکز خودجوش، بر توسعه زبان و ادبیات ایرانی، مهر و موم زده‌اند، نشان می‌دهد به دنبال مفرّی برای ادای دِین به مخاطبان فارسی هستند، این راهبرد‌های ناشیانه، یا از سر کامل دانستن اقدامات ناقص است یا از سر بدفهمی در برابر ادبیات فارسی و انرژی نهفته در دنیای کلماتش. گمان می‌رود، حوزه امروز به اندازه‌ی ترجمه متون عربی، از ادبیات فارسی ارتزاق می‌کند؛ یعنی گفت‌و‌گوی یک‌طرفه با مخاطب امروزینِ هشتادمیلیونی. حوزه علمیه‌ی امروز، در حوزه فرهنگ دینی و در رویارویی با مخاطبان فارس زبانش به شدت با کمبود متن فاخر روبه رو است؛ وقتی زبان هم را نفهمیم چگونه باور هم را می‌توانیم راست و درست کنیم؛ زین روست که زاری ما بر تهاجم فرهنگیِ فرنگ برای مخاطب ایرانی باورپذیر نیست‌. از علامه بیاموزیم؛ «همی گویم و گفته‌ام بارها/بود کیش من مهر دلدارها/ پرستش به مستی است در کیش مهر/ برون‌اند زین جرگه هشیارها» و به هنر درآییم. پایان جوان آنلاین https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815
🔵 دولت و شاطر ما باید به شاطر محله‌ی ما سپاس گفت، دستش بابرکت باد، «نان سبزیجات» پیشنهاد خوبی بود، اگر دولت و مجلس هم به اندازه این شاطر دغدغه داشتند، امروز مردمی سالم‌تر بودیم. فقط هراس دارم! حالا که این نانوایی به فکر سلامتی مردم است، نکند جناب جهانگیری حکم پلمپ بدهد و محله‌ی آرام ما را با «مردم یادتان می‌آید...» به جنجال بکشد. بله، سلامتی فقط دکتر، فقط مطب، فقط داروهای خارجی، فقط تن دادن به مافیای داروسازان جهانی! همه ما می‌توانیم طبیب سنتی باشیم، طبیب سنتی کارش تجویز غذای سالم به مردم است، یک بقال سر کوچه هم می‌تواند به فکر سلامتی مردم باشد و تغییر ذائقه ایجاد کند تا کار مردم به دوا و دارو نکشد‌. به امید سلامتی و پیروزی همه خدمتگزاران به نظام به ویژه آقاشاطر محله‌ی ما. و به امید نابودی هر چه تدبیر منافقانه و مردم‌کُش. مهم: این متن قرار نیست، تلاش کادر درمانی عزیزتر از جان‌مان را نادیده بگیرد؛ ما با مافیا کار داریم با سیاستِ بدسگالان! جهان از بدسگالانش تهی کن چنان کز شیخک بی‌شرم طرار. (فرخی) ✍ علی اسفندیار 👇 این هشتگ‌ها حاوی معانی‌ست😊 https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815
چرا گاهی «کم می‌آوریم»؟ چون کم هستیم. چرا همیشه احساس «کم‌آوردن» نداریم؟ چون همیشه امتحان نمی‌شویم. ما همیشه در حضور آموزگار روزگار هستیم؛ اما همیشه پای تخته نیستیم! کمبودمان دقیقا نشانه کم‌بودن‌مان است. از نقطه‌ای شروع می‌کنیم؛ اما حرکت نمی‌کنیم. از همانجا به دیگران سرک می‌کشیم و حسرت می‌خوریم. واقعا چرا کم می‌آوریم؟ چون ذخیره‌ی‌مان کم است و در جمع‌آوری خودمان، خسیس بوده‌ایم. و اِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم.... اگر سپاس‌گو باشیم، خودمان زیاد می‌شویم، ظرف‌مان بزرگ‌تر می‌شود، بیشتر پذیرا می‌شویم؛ آن‌گاه بی‌تردید کم نمی‌آوریم. ✍ علی اسفندیار https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815
پادکست؛شناخت نفاق.mp3
2.71M
🔴 منافق شناسی 🔹با جریان نفاق چگونه برخورد کنیم؟ 💠 حجت الاسلام علیرضا پناهیان 🎧 تدوین: مهدیار اسفندیار https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815
هدایت شده از بهتر بنویسیم
نیم‌فاصله، به معنای ایجاد فاصله بین کلمات دو بخشی، بدون ایجاد فضای خالی در میان آن‌ها است. برای مثال با ایجاد نیم فاصله کلمه دو بخشی «می گذاریم» را شکل درست «می‌گذاریم» می‌نویسیم. 🆔 @benevisim ✍️بهتر بنویسیم
کانال «بهتر بنویسیم» را به دوستانم معرفی می کنم پایدار و نویسا بمانید💐
همین خواسته بس است ما روزی خور شما بودیم اما نمی دانستیم حالا که نمک گیرمان کرده اید سفره دیگری را سراغ نداریم روزی ما را بفرستید حضورتان مستدام ✍️رحیل https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مداحی ویژه ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👤 حاج محمود کریمی
✍️ تجربه امروزم با یکی از نوقلم‌ها ✔️فصل و وصل کلمات در حالی که / جدا نوشته شود (در حالیکه؛ نادرست) نعمت‌ها/ جدا نوشته شود (نعمتها؛ نادرست) استایل‌مان / جدا نوشته شود (البته برای نگارش کلمات لاتین ظرافت‌هایی وجود دارد) خانه‌های‌شان / جدا نوشته شود( خانه‌ هایشان؛ نادرست) می‌کند / می‌شناسم / کلا افعال را این گونه بنویسید(جدا و با نیم‌فاصله) 🔖 اینها برخی قوانین نگارشی است که رعایتش، نویسنده را در چشم خواننده عزیز می‌کند.😊 https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815
📚 چند کتابی که پیشنهاد می‌کنم عزیزان کانال نویسندگان حوزوی به ویژه طلاب و دانشجویان بخوانند🙏 ۱. رمان ملداش به قلم مهدی کرد فیروزجایی. ۲ رمان اجاره نشین خیابان الامین به قلم علی اصغر عزتی پاک. ۴ کتاب مخاطب پنداری در ایران معاصر عبدالرضا سپنجی. ۵، کتاب دین و دولت به قلم حامد الگار . (درباره نقش روحانیت در دوره قاجار) https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✔️ بهترین نویسنده‌ی زندگی من 🔗 امروز را اندکی با نهج البلاغه گذراندم، مروت و انصاف باید خرج داد؛ جدای از شأن برجسته امامت، از بهترین نویسنده‌های خودمان غافلیم، انتخاب قالبِ «نامه»، زاویه دید به اطراف و هستی و پردازش دقیق کلمات و تصویرسازی‌ها همه و همه نشان می‌دهد، بی‌حساب و کتاب از پیشینه خودمان و انسان کامل غافلیم. 🖌 نوشتار زیر بخشی از نامه سی و یکم امیر مؤمنان(ع) به فرزندش امام حسن(ع) است که تقدیم مخاطبان نویسندگان حوزوی می شود.👇 💠 پسرم درست است كه من به اندازه پيشينيان عمر نكرده‌ام، امّا در كردار آنها نظر افكندم، و در اخبارشان انديشيدم، و در آثارشان سير كردم تا آنجا كه گويا يكى از آنان شده‌ام، بلكه با مطالعه تاريخ آنان، گويا از اوّل تا پايان عمرشان با آنان بوده‌ام، پس قسمت‌هاى روشن و شيرين زندگى آنان را از دوران تيرگى شناختم، و زندگانى سودمند آنان را با دوران زيانبارش شناسايى كردم، سپس از هر چيزى مهم و ارزشمند آن را، و از هر حادثه‌اى، زيبا و شيرين آن را براى تو برگزيدم، و ناشناخته‌هاى آنان را دور كردم، پس آن‌گونه كه پدرى مهربان نيكى‌ها را براى فرزندش مى‌پسندد، من نيز بر آن شدم تو را با خوبى‌ها تربيت كنم؛ زيرا در آغاز زندگى قرار دارى، تازه به روزگار روى آورده‌اى، نيّتى سالم و روحى با صفا دارى. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📌 درد ما بسیاری از ما مزه حرف زدن را چشیده‌ایم و مزه نوشتن را نه... ما در دنیای حرّاف‌ها زندگی می‌کنیم و زبان نوشتار جامعه‌ی ما معلولِ معلول. ✍ علی اسفندیار @pooyanevisi
📌درد ما فرهنگ، پروپاگاندا را بر نمی‌تابد، سیاست و تجارت آری. اگر سیاست و تجارت هم فرهنگیده شود، به تمدن نزدیک می‌شویم و الّا فَلا. ✍️ علی اسفندیار @pooyanevisi
💐 مادر! اگر نبودی خلایق یتیم می ماندند مادر! اگر نبودی ما به کدام چادر نماز پناه می بردیم تبریک برای سلامتی همه مادران دعا کنید ✍️ علی اسفندیار @pooyanevisi
🔻 چرا شعرخوانی؟ 1️⃣ دایره واژگانی شما گسترده‌تر می‌شود؛ آن وقت در نوشتن مطالب شخصی‌تان یا در صحبت‌کردن و سخنرانی با کمبود واژه مواجه نمی‌شوید. 2️⃣ موزون بودن شعر سبب می‌شود، ذهن شما به صورت ناخودآگاه وارد مرحله جدیدی از یادگیری بشود که بعدها نوشته شخصی‌تان با کلماتی مناسب و روان ساخته می‌شوند. 3️⃣ زمان خواندن یک شعر نسبت به قالب‌های دیگر ادبی، کمتر است؛ در کمترین زمان بیشترین بهره را می‌برید. 4️⃣ شعر هم خواندنش لذت دارد و هم شنیدنش و هم زودتر با درون ما رابطه برقرار می‌کند؛ بنابراین یادگیری از سه طریق اتفاق می‌افتد. 5️⃣ شعرها معمولا یک خط داستانی را دنبال می‌کنند، آغاز و پایان دارند، گاهی صغری و کبری و نتیجه دارند؛ ذهن شما ناخواسته نظم منطقی یک نوشته را تمرین می‌کند و به ابعاد یک مسأله واقف می‌شود. 6️⃣ شعر را برای یادگیری نخوانیم؛ برای طراوت روح و تممد اعصاب بخوانیم؛ یاد دادن را بسپاریم به دست خود شعر. و نکته آخر این که چیز دیگری است، بویی از خودخواهی در او نیست، عشق‌ها زلال‌تر خودشان را نشان می‌دهند، انرژی مضاعف می‌بخشد و روح خواننده و نویسنده را از صافی عشق‌های حقیقی عبور می‌دهد. ✍️ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇 سلام بزرگوار یک پیشنهاد: تغییر عکس پروفایل ها به پرچم عزیز کشورمون در روز 22بهمن، 🌷🇮🇷🌷🇮🇷🇮🇷🌷🇮🇷🇮🇷🌷🇮🇷🌷🇮🇷 ................................................................................................................................ ✍️ پاسخی که باید می نوشتم👇 سلام علیکم از ابتدای عضویتم در ایتا تا کنون عکس پروفایلم را تغییر ندادم . ترجیح می دهم ثابت باشد، البته حتما عوامل درونی و روحی سبب چنین تصمیمی شده است. آن هم هر چه بود و هست، به عشق قلم و دفتر و کتاب بوده... اما الان بین و میل درونی‌ام دعواست. الان فکر می‌کنم که رأی دادن به نفع میل درونی، یک چیز اضافی است برای ذهنم. الان فکر می‌کنم آن قدر به انقلاب حضرت روح الله مدیون هستم که چند روزی پروفایلم را به عشق او مزین کنم. و می دانم که بر هر نعمتی شکری واجب. السلام علی روح الله الموسوی الخمینی و سپاس وافر از شما که این کوچک را لایق امر به معروف دانسته اید.🙏 علی اسفندیار، 42 ساله/ شب 42 سالگی انقلاب اسلامی