ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب:
☘حفظ آبرو:
🔅قال الصادق علیه السلام
🔸 إذا رَقَّ العِرْضُ استَصْعَبَ جَمْعُهُ.
🔹هرگاه آبـرو بـريزد، جمع آورى و (جبران) آن دشوار است.
📚 ميزان الحكمه ح 12154
به نقل از اعلام الدين
#حدیث
#حدیث_منتخب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ ابوحمزه ثمالی که بود؟
🔻 ابوحمزه ثُمالی ثابت بن دینار، مشهور به ابوحمزه ثمالی و ابن ابی صفیه، راوی ، محدّث و مفسر امامی قرن دوم و از اصحاب امام سجاد ، امام باقر ، امام صادق و امام کاظم علیهمالسلام است.
🔹 سال تولد وی دقیقاً معلوم نیست اما با توجه به اینکه از زاذان کِنْدی (متوفی ۸۲) روایت نقل کرده است، باید پیش از ۸۲ به دنیا آمده باشد. ابوحمزه اهل کوفه بود.
🔸 آل مُهَلَّب او را از موالی خود میدانستند اما نجاشی این ادعا را رد کرده است. ابن بابویه او را از قبیله طی و تیره بنوثُعَل دانسته و دلیل شهرت ابوحمزه را به ثمالی سکونت وی در محله اقامت قبیله ثُماله از تیره اَزْد ذکر کرده است.
🔹 ابوحمزه در کوفه با زید بن علی مراوده داشته و شاهد دعوت و شهادت او در کوفه بوده است. سه فرزند ابوحمزه، یعنی حمزه و نوح و منصور، نیز در قیام زیدبن علی کشته شدند.
🔸 یعقوبی ابوحمزه را از فقهای کوفه شمرده است و کشی و نجاشی در باب منزلت والای وی روایاتی نقل کرده اند. دو روایت در ذم ابوحمزه نیز در رجال کشی آمده است که از دیدگاه آقای خوئی اشکالات سندی دارند و وثاقت ایشان مورد قبول است.
🍃 ابوحمزه از برخی امامان دعاهای متعددی تعلیم گرفته است. شیخ طوسی در مصباح المتهجّد، به نقل از ابوحمزه، دعایی از امام زین العابدین علیهالسلام آورده است.
این دعا که در سحرهای ماه رمضان خوانده میشود، به دعای ابوحمزه ثمالی مشهور است و شروحی نیز بر آن نوشته شده است.
منبع: دانشنامه علوم اسلامی
معجم الرجال خوئی و کتب رجال
#اعلام
#رجال
#ابوحمزه_ثُمالی
#ثابت_بن_دینار
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
▪️امام صادق علیه السلام:
إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ.
💬 یقیناً فاطمه دختر پیامبر صلی الله علیه وآله در جمع زائران مزار فرزندش حسین علیه السلام حاضر میشود و برای گناهانشان استغفار میکند.
📚 کامل الزیارات، باب۴۰، حدیث۴.
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
☘آیا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم حق تشریع داشته است؟
آیت الله سید احمد مددی( حفظه الله تعالی):
🔸 نظر ما در باب احکام این است که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) حق جعل دارند و این صریحِ روایات است و حدود 14 روایت در جایی است و بعضش صحيح است. در باب التفویض ائمة هم حدود 10 روایت است و در کافی 7 روایت داریم.
🔹 در باب ربا مثلاً یک ربا به قرآن ثابت شد و یک ربا به سنت.
🔸 در شب مبعث ظاهراً این اتفاق افتاده است: و ان الله لأبعث نبیه حتی تستکمله... ثم فوّض الیه جمیع ما یحتاج امته الی یوم القیامة و در بعضی از روایات آمده که ولایت تشریع در سائر انبیاء نبوده است و این از خصائص رسول الله (صلی الله علیه و آله) است و سرّ خاتمیت همین است. آن چه عرض کردم تماماً و بعینه در روایات صحیح است.
منبع : نردبان فقاهت
🔸اشاره :
در روایات در مواردی، اصطلاح "سنة" در کنار "فرائض الله" می آید که منظور از سنة ، تشریع الرسول است.
#فقه
حضرت #رسول_الله
صلی الله علیه و آله و سلم
#تشریع_الرسول
#مددی_سیداحمد
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘اسوه حسنه
#امام_زمان حضرت مهدی علیهالسلام
🔹وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...
🔸 همانا دختر رسول خدا صلیالله علیه وآله برای من سرمشقی نیکوست.
📚 غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۶.
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@azizamhosen
ا ﷽ ا
☘کتب اربعه و محمد ها (محمدون)
✅ کتب اربعه رواییِ متقدمین:
1⃣ #کافی- مرحوم #کلینی
2⃣ #من_لایحضره_الفقیه- شیخ #صدوق
3⃣ #الاستبصار- شیخ طوسی
4⃣ #التهذیب- شیخ #طوسی
✔️ نام هر سه نفر «محمد» است لذا به «محمدون ثلاث اُوَل» و اول معروفند.
✅ کتب اربعه رواییِ متأخرین:
1⃣ #وافی- #فیض_کاشانی
2⃣ #وسائل_الشیعة- شیخ #حر_عاملی
3⃣ #بحارالأنوار- علامه #مجلسی
4⃣ #مستدرک_الوسائل- #محدث_نوری
🔸 نام سه نفر اول از این دسته دوم «محمد» است لذا به «محمدون ثلاث اُخَر» و دوم معروفند.
#کتاب_شناسی
#کتب_اربعه
#محمدون اول و دوم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۱۹.mp3
32.29M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۱۹
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۲
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۶
صفحه:۵۳
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۹.mp3
22.97M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۱۹
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۲
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب /۲۱/۲۲/۲۳
صفحه:۶۲۵
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘اهمیت تسبیحات
حضرت زهرا سلام الله علیها
▪️امام صادق علیه السلام:
تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلَاةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ.
💬 تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها هرروز در تعقیب هر نماز، از هزار رکعت نماز در روز برای من دوست داشتنیتر است.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج۳، ص۳۴۳.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#حدیث #حدیث_منتخب
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
☘اهمیت فقه روایت محور :👇
🔹 آیت الله محمدمهدی شب زنده دار:
🔸 از بستگان ما که انسان محققی بود و اخیراً به رحمت خدا رفته، یک جزوهای به من داد و گفت: «این جزوه مربوط به نظام آموزش و پرورش ژاپن است که برای سال 2050 تدوین کردهاند، و دقیقاً مانند حوزه حاج شیخ عبدالکریم است! وقتی مطالعه کردم دیدم درست میگوید، آنها در تحقیقات و تجربیات مختلفشان به همان متد و روشی رسیدهاند که محقق تربیت میکند. متأسفانه امروز به روشهایی روی آوردهایم که تقریباً در مدارس دنیا همان روشها متعارف و متداول است و به نظر من بخش عمده افت شدید علمی که در حوزههای علمیه مشاهده میشود، مربوط به همین مسئله است.
🔹 نظام تدریس و تدرس است در حوزه علمیه خیلی اهمیت دارد از اوایل امر اینگونه متعارف بوده که کسی که کتابی را میخواند، وقتی به کتاب بالاتر میرسید، کتاب پایینتر را فراموش نمیکرد و معمولاً تدریس میکرد و اگر تدریس هم نمیشد، کتاب را دوره میکردند، لذا آن کتب محل رجوع بود. اما شیوهای که الآن در حوزهها رواج پیدا کرده، اینکه شخص کتابی را که میخواند دیگر به آن بازگشتی ندارد. با این روش، طالب علم نهتنها در آن علم تعمق و تبحر پیدا نمیکند، بلکه اندوخته گذشته خود را نیز فراموش نداشتهاند.
🔹کسی که میخواهد در فقه مهارت پیدا کند باید بارها متون فقهی را تدریس کند؛ چه متونی که اختصار بر فتاوا دارد و چه متونی که مشتمل بر استدلال است. اگر در وضعیت موجود کسی نتوانست تدریس کند، باید باهم دورههای خودش یا با کسانی که الآن در حال خواندن آن علم هستند مباحثه کند و این در سابق مرسوم بود.
🔹 کسی که میخواهد به فقاهت برسد و فقیه شود دو شیوه برای او وجود دارد: یک روش روش رایج امروز است که یک کتاب فقهی را مبنا قرار میدهند و استاد و شاگرد به دنبال ادله و فروعاتی را که او مطرح کرده میگردند؛ اما در گذشته عکس این روش عمل میکردند، آنها به روایات مسلط میشدند و بر اثر همین تسلط به روایات «ینحدر عنه الفقه» فقه از او تراوش میکرد. لذا اگر طلبه به این شیوه عمل کند، که مثلاً به کتاب وسایل الشیعه مکرر رجوع کند بهمرور به ابواب و مسایل فقهی مسلط میشود. همانطور که میدانید شیخ حر فهرستی با نام من لا یحضره الامام برای کتاب وسایل خودش نگاشته است که شامل عنوانهای تمام ابواب کتاب وسایل است و با توجه به اینکه کتاب وسایل، تمام مسایل فقه را در ابواب جداگانه آورده، این فهرست دایرةالمعارفی غنی و جامع از مباحث فقهی و خلاصهای از کتاب وسایل محسوب میشود. وقتی شما این فهرست را مطالعه کنید رئوس مباحث مهم هر باب فقهی را بهخوبی میشناسید و بر اثر این تسلط مییابید که در هر باب چند حدیث وجود دارد و مضامین این احادیث چیست و اگر از شما مسئلهای پرسیده شود ذهن شما به آن باب و آن حدیث منتقل میشود.
🔸 تقریرنویسی یک امتیازی بود که در حوزههای علمیه رایج بوده است، البته تقریرنویسی آن چیزی نیست که امروزه در حوزهها متعارف شده زیرا این در حقیقت امالی است، استاد املا میکند و دیگری مینویسد. این تقریر مصطلح کنونی موجب رشد و تکامل علمی نویسنده نمیشود؛ بلکه ممکن است برای برخی افراد مضر باشد؛ چراکه نوعاً نویسنده تقریرات، به معنا و روح مطالب علمی توجه ندارد و همّ و غم او این است که تمام مطلب را بنویسد. در حالیکه تقریرات بهگونهای باید باشد که فرد مطلب را از استاد بشنود و بعد خودش تقریر کند که ممکن است خودش بهتر از استاد آن مطلب علمی را تقریر کند؛ بهگونهای که «ما اخره قد یقدمه و ما یقدمه یؤخره». وقتی خودش خودش میخواهد بنویسد میگوید مدعا چه بود؟ آیا این دلیل وافی به اثبات مدعا هست؟ این چند مقدمه که استاد ضمیمه کرد تا آن نتیجه را گرفت واقعاً کاستی و حلقه مفقودهای ندارد؟ آیا برخی از این مقدمات مستدرک و اضافی نیست؟ و اینگونه باید تقریرنویسی انجام شود.
🔹در حوزههای علمیه از روز اول این مطلب به طلبه تزریق میشد که باید فکر کند و باید با تأمل و فکر جلو برود. نقل است شخصی تقریر بحث آیةاللهالعظمی بروجردی را نوشته بود و خدمت ایشان ارائه داد، ایشان گفتند: خیلی خوب بود، ولی من هیچ مناقشه یا «ان قلتی» نمیبینم، این، همان توجه دادن به اندیشه و نظر است!
#فقه
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
#حدیث
#حدیث_خوانی
#نظر_استاد_شب_زنده_دار_درمورد_فقه_روایی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا
🔻مصاحبه با آیتاللّٰه #شب_زنده_دار
☘اهمیت حدیث و فقه روایی در حوزه های علمیه👆
🔸این یک نقصی است در حوزه!
🔸بعضی طلبه ها اصلا وسائل الشیعه رو هم نمی شناسند!
🔸برخی طلبه ها حتی نمی دانند که "محمد بن حسن " کیست؟!
🔸ورود به فقه از منظر روایات
🔸به نظر من (استاد شب زنده دار)اصلا باید #وسائل_الشیعه تدریس شود.
منبع: 👈
@pand_saadat
#فقه
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
#حدیث
#حدیث_خوانی
#نظر_استاد_شب_زنده_دار_درمورد_فقه_روایی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
☘اهمیت فقه روایت محور :👇
آیتالله شب زنده دار:
🔹 کسی که میخواهد به فقاهت برسد و فقیه شود،
دو شیوه برای او وجود دارد:
🔸روش اول:
یک روش، روش رایج امروز است که یک کتاب فقهی را مبنا قرار میدهند و استاد و شاگرد به دنبال ادله و فروعاتی را که او مطرح کرده میگردند؛
🔸روش دوم:
اما در گذشته عکس این روش عمل میکردند، آنها به روایات مسلط میشدند و بر اثر همین تسلط به روایات «ینحدر عنه الفقه» فقه از او تراوش میکرد. لذا اگر طلبه به این شیوه عمل کند، که مثلاً به کتاب «#وسائل_الشیعة » مکرر رجوع کند، به مرور به ابواب و مسائل فقهی مسلط میشود.
#فقه
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
#حدیث
#حدیث_خوانی
#نظر_استاد_شب_زنده_دار_درمورد_فقه_روایی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘اهمیت بین الطلوعین:
🌹حضرت امام صادق علیه السلام:
به طور حتم، نشستن مرد پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب(مشغول ذکر بودن) از
#سفر_دریایی برای جلب رزق و روزی بهتر است.
👌پرسیدند: گاهی کاری داریم و ممکن است زمانش بگذرد.
فرمود: پس از نماز درپی کارتان بروید و به ذکر خدا مشغول باشید. چون تا زمانی که وضو باقى است، در حال تعقیب نماز خواهید بود.
📚فروع کافی/ج6/ص62
#حدیث
#حدیث_منتخب
#روزی
#بین_الطلوعین
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
توصیه های کابردی در باره حدیث خوانی.mp3
9.28M
✳️ توصیه های کابردی در زمینه تدریس احادیث اهل بیت علیهم السلام
این مبحث روز پنجشنبه هیجدهم آبان ماه در سالن انجمن های حوزه
توسط یکی از اساتید حدیث تبیین شده است.
عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قُلْتُ لأَبِي عَبْدِ اللَّه× رَجُلٌ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِكُمْ يَبُثُّ ذَلِكَ فِي النَّاسِ ويُشَدِّدُه فِي قُلُوبِهِمْ وقُلُوبِ شِيعَتِكُمْ ولَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِيعَتِكُمْ لَيْسَتْ لَه هَذِه الرِّوَايَةُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ قَالَ الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِه قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ.
یک؛ مباحث مقدماتی:
1. نقش احادیث در فقه اصغر و فقه اکبر
2. غربت احادیث در حوزه
دو؛ روش تدریس:
1. تاکید بر سه کتاب
#کافی
#نهج_البلاغه
و #صحیفه_سجادیه
2. انتخاب روایات کوتاه، رسا و بی چالش
3. توزیع مباحث به بخش های اعتقادی و اخلاقی
4. بحث سندی به صورت کوتاه و تمرکز اصلی روی فقه الحدیث
مراحل تفسیر روایات:
1. تبیین پیام کلی روایت
2. بستر صدور روایت
3. مفاهیم واژه ها
4. نکات ادبی و بلاغی
5. نظم و ساختار درونی احادیث
6. استفاده از احادیث و آیات مشابه
7. استفاده از روش تقطیع و تشریح فقرات حدیث
سه؛ نکات مهارت افزایی:
1. روش استفاده از نرم افزارهای حدیثی
2. بازدید از کتاب خانه های تخصصی در زمینه حدیث
3. دیدار با صاحب نظران در حوزه حدیث
#حدیث
#حدیث_شناسی
#حدیث_خوانی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۲۰.mp3
29.95M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۲۰
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۴
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۷/۸
صفحه:۵۷
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۲۰.mp3
23.24M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۲۰
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۴
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب /۲۳
صفحه:۶۲۸
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘ برتری راویان حدیث بر عبادت کنندگان
🔸قال الصادق علیه السلام
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: رَجُلٌ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِكُمْ يَبُثُّ ذلِكَ فِي النَّاسِ، وَ يُشَدِّدُهُ فِي قُلُوبِهِمْ وَ قُلُوبِ شِيعَتِكُمْ، وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِيعَتِكُمْ لَيْسَتْ لَهُ هذِهِ الرِّوَايَةُ، أَيُّهُمَا أَفْضَلُ؟
قَالَ: «الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ».
🔸معاوية بن عمار گويد:
به امام صادق عليه السلام عرض كردم:
مرديست كه از شما روايت بسيار نقل كند و ميان مردم انتشار دهد و آن را در دل مردم و دل شيعيانتان استوار كند و شايد عابدى از شيعيان شما باشد كه در روايت چون او نباشد
كداميك بهترند؟
فرمود:
👌☘ کسی که احاديث ما را روايت كند و دلهاى شيعيان ما را استوار سازد از هزار عابد بهتر است.
الكافي (دارالحديث)، ج۱
#حدیث
#حدیث_منتخب
#حدیث_خوانی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘نظر شیخ #مفید پیرامون شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و #محسن بن علی علیه السلام:
(🔸اشاره:
برخی افراد در اعتقاد شیخ مفید در مواردی از جریان فاطمیه شبهه میکنند. )
شیخ مفید(م413ق) در آثار تاریخی،کلامی و حتی فقهی خود بحث هجوم به منزل حضرت زهرا سلام الله علیها و شهرت آن بین شیعه را مطرح کرده است:
◀️الارشاد:
«در میان شيعه مشهور است که فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از رحلت پدر بزرگوارش، فرزند پسرى داشت كه سِقط شد و رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم ) او را در هنگام حاملگى، محسن ناميده بود.»
◀️الاختصاص:
«فاطمه سلام الله علیها حامله به پسری به نام محسن بود که در جنینی سِقط شد.»
◀️الجمل:
«بنا به دستور عمر، قُنْفُذ، به درِ خانه حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها آمد و از ایشان خواست تا متحصنان را بیرون کرده و بیعت کنند و اگر برای بیعت بیرون نیایند، خانه را با اهل آن به آتش می کشد.»
◀️ایشان حتی در کتاب المقنعه که کتابی فقهی است، زیارت نامه ای را ذکر کرده است که در آن به شهادت آن حضرت و ظلم در حق ایشان اشاره کرده است:
ثم قف بالروضة و زر فاطمة ع فإنها هناك مقبورة فإذا أردت زيارتها فتوجه إلى القبلة في الروضة و قل السلام عليك يا رسول الله السلام على ابنتك الصديقة الطاهرة السلام عليك يا فاطمة بنت رسول الله السلام عليك أيتها البتول الشهيدة الطاهرة لعن الله من ظلمك و منعك حقك و دفعك عن إرثك و لعن الله من كذبك و أعنتك و غصصك بريقك و أدخل الذل بيتك و لعن الله أشياعهم و ألحقهم بدرك الجحيم صلى الله عليك يا بنت رسول الله و على أبيك و بعلك و ولدك الأئمة الراشدين عليك و عليهم السلام و رحمة الله و بركاته .
حضرت #فاطمه_الزهرا
سلام الله علیها
حضرت #محسن علیه السلام
شیخ #مفید
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135