بسم الله الرحمن الرحیم
💎 مردم مهماند - ۱ 💎
آیهای که تصویرش را میبینیم، آیه ۱۱۲ سوره #آلعمران است. آیات قبل پیرامون #اهل_کتاب است، پس این آیه هم مربوط به اهل کتاب (احتمالا یهودیان؛ به دلیل شباهت محتوای آیه با آیه ۶۱ سوره #بقره) است. مفسرین گفتهاند که این آیه دلیل ذلت تشریعی و تکوینی اهل کتاب (#یهود) است.
💡 ترجمه آیةالله #مکارم_شیرازی:
آنها هر كجا يافت شوند مهر ذلت بر آنان خورده است، مگر با ارتباط به خدا (و تجديد نظر در روش ناپسند خود) و (يا) با ارتباط به مردم (و وابستگی به اين و آن) و در خشم خدا مسكن گزيده اند، و مهر بيچارگی بر آنها زده شده، چرا كه آنها به آيات خدا كفر ميورزند و پيامبران را به ناحق ميكشند اينها به خاطر آن است كه گناه ميكنند و (به حقوق دگران) تجاوز مينمودند.
⚡️ قسمتهای داخل کمانک را مترجم برای کمک به فهم بهتر متن به آن افزوده است و جزو متن #قرآن نیست.
بحث من پیرامون «حبل من الناس» است.
برخی مفسرین آنرا #امیرالمؤمنین دانستهاند و برخی جزیه و خراج و سرسپردگی به #حکومت_اسلامی گفتهاند. بعضی از مفسرین هم به صورت کلی «ارتباط با مردم» ترجمه کردهاند.
#علامه_طباطبایی در #تفسیر گرانسنگ #المیزان این بخش را اینگونه ترجمه کرده است:
... مگر اينكه متوسل به خدا و يا به وسيلهای مردمی بشوند و زورمندانی از ايشان حمايت كند ...
ایشان هم مانند اکثر (همه) مفسرین در ترجمه یک کلمه «یا» افزودهاند که دلیلش را در متن تفسیر ایشان نیافتم.
#مردم_مهماند ادامه دارد 👇 ...
لا أدري
@Qalam_gah
💎 مردم مهماند - ۲ 💎
در متن عربی آیه ۱۱۲ سوره #آلعمران میبینیم که «حبل من الناس» با یک «و» به «حبل من الله» وصل (عطف) شده است.
درباره این «و» و «یا» میتوان چند فرضیه مطرح کرد:
🔸 #ریسمان_الهی و ریسمان مردمی باید در کنار هم باشند تا مانع ذلت شوند؛ و هیچ کدام به تنهایی رفع ذلت نمیکنند.
یعنی ریسمان الهی (فرض کن #اسلام یا #ولایت_امیرالمؤمنین) به تنهایی کافی نیست و ارتباط با مردم هم باید باشد تا با تمسک به این دو ریسمان عزت بیابند.
این فرضیه به وضوح غلط است و شاید متضمن نوعی #شرک باشد!
🔸 مثل غالب (همه) مفسرین «و» را به «یا» ترجمه کنیم و بگوییم به جز اسلام آوردن راه دیگری هم برای خلاصی از ذلت (یا کاستن از شدت زبونی و خواری) وجود دارد و آن #ریسمان_مردمی است.
مفسرین این رشته را به پیوند با زورمندان، قرارگرفتن تحت ذمه حکومت اسلامی یا همپیمانان حکومت اسلامی و مانند اینها ترجمه کردهاند که جای بحث دارد و قطعا نمیتواند به تنهایی رافع ذلت الهی، معنوی و اخروی باشد و حداکثر این است که ذلت دنیوی و عرفی را کاهش بدهد؛ چه بسا یکی از موارد مورد نظر آیه همین باشد.
🔸 بگوییم این «و» معنایش قرارگرفتن ریسمان مردمی در کنار ریسمان الهی نیست؛ بلکه در طول هم هستند و به معنای بیان جزء از کل یا مصداق اصلی و عملی آن قاعده کلی (آویختن به ریسمان الهی) است.
یعنی پیوند خوردن به ریسمانی از مردم مصداق اصلی و عملی پیوستن به ریسمان الهی است.
من قطعا شایستگی کافی برای اعلام نظر درباره احتمالات بالا را ندارم ولی آن چیزی که از این آیه کریمه میفهمم این است که «به هر روی #مردم_مهماند و باید در محاسبات مادی و معنوی (تشریعی و تکوینی) جایگاه مهمی داشته باشند»
#مردم_مهماند ادامه دارد 👇 ...
لا أدري
@Qalam_gah
بعد از اینکه بخش اول و دوم #مردم_مهماند را آماده کردم، قبل از ارسال در کانال، به دو روحانی بزرگوار ارائه دادم.
بخشی از نکات ایشان را در ویرایش دو بخش اول به کار بردم و بخش دیگری را هم انشاءالله در بخش سوم ارائه خواهم کرد.
و من الله التوفیق
لا أدري
@Qalam_gah
💎 مردم مهماند -۳ 💎
در کنار بحث از «حبل من الناس»، لازم است کمی به مفهوم «ضربت علیهم الذلة» هم بپردازیم.
💡 ضربت علیهم الذلة تقریبا به معنی «زبونی بر آنان چنبره زده» است.
🧐 حال پرسش این است که کدام خواری؟
❔خواری عرفی دنیوی و مادی؟
❔خواری و ذلت معنوی و اخروی؟
❔یا ذلت و زبونی دنیا و آخرت با هم؟
🔰 اگر فرض کنیم مراد این آیه فقط ذلت معنوی و اخروی است، چگونه ریسمان مردمی میتواند عزتبخش باشد؟ کدام #ریسمان_مردمی این توان و خاصیت را دارد؟!
معتقدیم که چنگ زدن به #ریسمان_الهی، اگر با لوازم و ضروریاتش صورت بگیرد، قطعا در دنیا و آخرت عزتبخش است؛ چرا که «... وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنينَ ...» (آیه ۸ سوره #منافقین) 💪
🔰 اگر فرض کنیم که مراد آیه فقط ذلت دنیوی و عرفی باشد، آنگاه میتوانیم ادعا کنیم که خداوند متعال این واقعیت را بیان کرده است که «پیوند با مردم میتواند (نه لزوما و نه قطعا) رفع ذلت دنیوی کند»؛ و این پرسش آشکار میشود که «پیوند با مردم چگونه باید باشد؟»
#مردم_مهماند ادامه دارد ...
لا أدري
@Qalam_gah
💎 مردم مهماند -۴ 💎
برخی مفسرین، مراد از #اهل_کتاب در این آیه (۱۱۲ سوره #آلعمران ) را #بنی_اسرائیل دانستهاند به قرینهی آنکه مشابه این متن در پی داستان بنیاسرائیل در آیات ۴۰ تا ۶۱ سوره #بقره آمده است.
اگر این سخن را بپذیریم، نکتهای جلوهگر میشود:
😡 بنیاسرائیل هم با خدا در افتادند و هم با مردم. 😡
👺 آنان چه در عصر پیامبرانی که از قوم و نژاد خودشان بودند و چه بعد از آن تا عصر #پیامبر_اعظم، با پیامبران خدا دشمنی کردند و بنا بر ظاهر متن قرآن (۶۱ بقره و ۱۱۲ #آلعمران و ...) در پیامبرکشی استمرار داشتند.
🧟♂ علاوه بر این، بنیاسرائیل خود را #قوم_برتر میدانستند و نه تنها با مردم غیر از نژاد خودشان رفتار درستی نداشتند، بلکه به گواهی قرآن (۸۳ #بقره) در میان شاخههای مختلف خودشان هم رفتار برادرانهای نداشتند!
حال میتوان ادعا کرد که شاید یکی از موارد مورد نظر این آیه این باشد:
این بنیاسرائیل پیامبرکش وخودبرتربین باید دو ایراد اساسیاش را برطرف کند، وگرنه همیشه در چنبره ذلت باقی میماند؛ هم باید دست از دشمنی با خدا (و رسولان الهی) بردارد و هم مردم را به رسمیت بشناسد و با آنان پیوند بخورد.
پس #مردم_مهماند حتی اگر خود خدا به شما گفته باشد که تو را بر عالمین برتری (یا ترجیح) دادم.
#مردم_مهماند ادامه دارد ...
لا أدري
@Qalam_gah
عیدتون مبارک 🌺
اعیادتون مبارک 🌸
میلاد امام #موسی_کاظم، بابالحوائج و ولینعمت حقیقی #ما_ایرانیها، مبارک. 💐
ما ایرانیها، در بسیاری از شهرها و روستاها میزبان و شاید به تعبیر درستتر مهمان فرزندان و نوادگان #امام_کاظم هستیم و از سفره گسترده امام هفتم خوشهچینی میکنیم.
انشاءالله در شناخت و بهرهبرداری از معارف ایشان بیشتر کوشش کنیم.
💎 حدیث از #امام_کاظم درباره جدیت و #تلاش 💎
💡 عَلَیکَ بِالجِدِّ وَ لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِهِ فَاِنَّ اللهَ تَعالىٰ لا یُعبَدُ حَقَّ عِبادَتِه.
📖 بر تو باد به تلاش و کوشش و [اینکه به زعم باطلت] خود را از مرز کوتاهی در عبادت خدا و بندگی او خارج نسازی؛ پس به درستی که خداوند والا آن گونه که شایسته است بندگی نمیشود.»
شرح حدیث توسط #امام_خامنهای در پست بعدی 👇
لا أدري
@Qalam_gah
💎 شرح حدیثی از حضرت موسیبن جعفر، توسط #امام_خامنهای در ابتدای #درس_خارج فقه (۱۵مهر۹۷) 💎
توصیه #امام_کاظم علیهالسلام به تلاش تام و تمام؛
💡عَلَیکَ بِالجِدِّ وَ لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِهِ فَاِنَّ اللهَ تَعالىٰ لا یُعبَدُ حَقَّ عِبادَتِه.(۱)💡
🔸 عَلَیکَ بِالجِد
این روایت از حضرت موسیبنجعفر است و سندش، سند بسیار معتبری است و صحیح است که توصیه میفرمایند به «جدّیّت»؛ جدّیّت یعنی تلاشِ تام و تمام؛ [یعنی] هر چه میتوانید #تلاش کنید. جِدّ در مقابل هزل(۲) نیست، در مقابل وهن(۳) است، [به معنی] سستیکردن، عدم مبالات؛ قَوِّ عَلى خِدمَتِکَ جَوارِحی وَ اشدُد عَلَى العَزیمَةِ جَوانِحی وَ هَب لِیَ الجِدَّ فی خَشیَتِکَ وَ الدَّوامَ فِی الِاتِّصالِ بِخِدمَتِک.(۴) میفرمایند در رفتارِ دوران حیات خود، در مقابل وظیفه، در مقابل پروردگار دارای جِدّ باش!
🔸 وَ لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِه
این هم مکمّل و دنبالهی همان جِدّ است؛ میفرماید که خودت را از اندازهی یک آدمِ مقصّر خارج نکن، خودت را از حدّ تقصیر در عبادتِ خدا بیرون نیاور؛ یعنی هیچ وقت گمان نکن که خب، ما دیگر آن کاری که باید بکنیم، انجام دادهایم؛ ما دیگر آن وظیفهی لازم را در قِبال پروردگار انجام دادهایم؛ نه، هیچ وقت چنین چیزی برای من و شما پیش نمیآید؛ ما همیشه در مقابل خدای متعال، دچار تقصیر و کوتاهی هستیم. مغفرت الهی و گذشت الهی، مورد نیاز صدّیقین و اولیای معصومین است؛ یعنی آنها هم «ما عَبَدناکَ حَقَّ عِبادَتِک»،(۵) حقّ عبادت الهی را، حقّ اطاعت الهی را بهجا نیاوردند؛ با اینکه همهی وجودشان غرق در عبادت و محبّت و معرفت الهی است، در عین حال «ما عَبَدناکَ حَقَّ عِبادَتِکَ وَ ما عَرَفناکَ حَقَّ مَعرِفَتِک»؛(۶) بنابراین میفرماید که «وَ لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِه».
🔸 فَاِنَّ اللهَ تَعالىٰ لا یُعبَدُ حَقَّ عِبادَتِه
بعد برای همین مطلب که شما همیشه در محدودهی مقصّرین -[یعنی] تقصیرکنندگان- قرار دارید، استدلال ذکر میفرمایند: خدای متعال آن چنان که مشایستهی عبادت او است، هرگز عبادت نمیشود! ما یک کاری میکنیم، [برای] یک وظیفهای، یک راهی که در مقابل ما گذاشتهاند، تلاشی میکنیم که باید این تلاش را بکنیم؛ هیچ وقت گمان نکنید که حالا آن کاری را که ما باید بکنیم، انجام دادهایم، ما حقّ بندگی را انجام دادهایم؛ نه، هیچ وقت چنین چیزی را تصوّر نکنید. خیلی جهالت میخواهد که انسان به صِرف چند حسنهای که انجام میدهد، کار خوبی که انجام میدهد، خودش را قانع کند بگوید: خب، دیگر الحمدﷲ ما فلان قدر صدقه که در روز میدهیم، نماز شب هم که میخوانیم، در فلان اداره هم که مشغول کار و تلاش هستیم، دیگر کارمان را انجام دادهایم؛ نخیر، ما مقصّریم، تقصیر داریم در قبال آنچه تکلیف و وظیفهی ما است. عرض کردم که سند این روایت، یک سند بسیار معتبری است و انسان در بین این روایات اخلاقی و مانند اینها کمتر سند به این محکمی مشاهده میکند.
۱) امالی طوسی، مجلس هشتم، ص ۲۱۱؛ «حضرت موسیبنجعفر (علیه السّلام) فرمود: بر تو باد به تلاش و کوشش و [اینکه به زعم باطلت] خود را از مرز کوتاهی در عبادت خدا و بندگی او خارج نسازی؛ پس به درستی که خداوند والا آن گونه که شایسته است بندگی نمیشود.»
۲) شوخی
۳) سستی
۴) مصباح المتهجّد، ج ۲، ص ۸۴۹
۵) صحیفهی سجّادیّه، دعای سوّم؛ «هرگز آن چنان که شایستهی تو است، بندگیات نکردیم.»
۶) بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۲۹۲
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45942
لاأدري
@Qalam_gah
💎 هوا بهاری میشود؟ 💎
چند روزی هست که هوای #تهران تغییر کرده و بر خلاف روال این فصل سال، خنکتر شده و گهگاه رگباری از #باران_رحمت نازل میشود.
در این روزها، که با هفته پایانی #دولت_نحس #روحانی مقارن شده، نسیم خنکی به تناوب میوزد و جان آتش گرفته ما در این تابستان ۸ساله را با خنکای دلچسبی نوازش میدهد.
گویا آسمان تهران هم برای انزال (بلکه ازاله) یک #فرعون متکبر و منافق از تخت سلطنتش خرسند و بیقرار است.
لا أدري
@Qalam_gah
قلمگاه
💎 هوا بهاری میشود؟ 💎 چند روزی هست که هوای #تهران تغییر کرده و بر خلاف روال این فصل سال، خنکتر شده
💎 هوا بهاری میشود؟ -۲ 💎
بعد از نوشتن متن کوتاه قبلی، برخی از دوستان قدیم محبت کردند و مرا نواختند. یکی از ایشان فرمودند که «زیاد دلخوش نباش» و دیگری بعد از شمارش مناصب مختلف جناب حسن #فرعون و مدت آنها چنین نوشته:
«اگر فکر میکنید یه موجود عجیب و غریبی از مریخ اومده و شده رییس جمهور و فرعونه و غیره، محض اطلاع اینا رو گفتم که بدونید نه خیر، اتفاقا ایشون دقیقا خودِ خودِ جمهوری اسلامی بوده و هست. ایشون دقیقا نماد این نظام و خروجی و مورد اعتماد این ساختاره.
خوبه به جای بد و بیراه گفتن به یک فرد، به ریشه های تولید این افراد از دل این ساختار فکر کنیم.»
نکته آن دوست 👆 و پاسخش 👇 را اینجا مینویسم:
🔸اول/ سلام؛ خدا قوت برادر؛ اعیاد گذشته و ایام آینده، به ویژه #مباهله، مبارک. 💐
🔸دوم/ من فقط اعلام وضعیت هواشناسی کردم؛ انصافا چند روزه که هوا بهاری شده؛ یکی دو شب پیش کولر خاموش که هیچ، از سرما پتو لازم شدم 😁
🔸سوم/ #جمهوری_اسلامی، مثل یک #جوان، بلکه نوجوان، چهلسالهایست که از بدو تولد یتیم بوده؛ خیلی چیزها را در حال تجربه کردن است و خیلیها برای فریب و انحرافش نقشه کشیدهاند. لغزیده و خطا کرده و پشیمان شده و از بعضی تصمیمات برگشته. جمهوری اسلامی معصوم نیست ولی انشاءالله عاقل و عبرتبین، و خوداصلاحگر، هست.
🔸چهارم/ در حالت کلی؛ زمانی را برای قضاوت درباره یک #مجموعه_انسانی (سیستم اجتماعی) مناسب میدانم که
«حداقل طی یک دوره مدیریتی، اداره سیستم توسط تربیتشدگان همان سیستم صورت گرفته باشد.»
با این دیدگاه؛ چهل سال برای ارزیابی و نمرهدهی به موفقیت هر نظام حکومتیای، چه در عرصه صحت و #خودسازگار بودن نظریات زیربنایی آن حکومت و چه در عرصه #کارآمدی این نظریات، کم است.
در مورد جمهوری اسلامی حداقل باید تا #1408 (و شاید #1416) برای موفقیت #تلاش و برای ارزیابی نتایج #صبر کنیم و سپس درباره موفقیت یا عدم موفقیت #زمامدار ی #دهه_شصتی ها و #دهه_هفتادی های نظام نظر بدهیم.
🔸 پنجم/ یک چیزی که شاید شما «خود خود جمهوری اسلامی» بدانیدش و من #وصله_ناجور مینامم، #اندیشه_هاشمی است؛ معتقدم بعد از مرگ آقای هاشمی رفسنجانی، حداقل یک دهه زمان لازم است تا لکههای اندیشه #غیر_انقلابی او از تار و پود #نظام_انقلابی جمهوری اسلامی شسته شود.
پانویس ۱: البته از این لکههای اندیشهای باز هم در نظام داشته و داریم ولی به نظرم هیچ کدام به قوت و چسبندگی اندیشههای #هاشمی_رفسنجانی نبوده و نخواهند بود؛ حتی ...
پانویس ۲: جهت روشنگری، منزل ما شمال تهران نیست بلکه پایینتر از خیابان انقلاب است. برچسب شمال شهری و مرفه بیدرد و مشابهاتش بهم نمیچسبه 😉
لا أدري
@Qalam_gah
قلمگاه
💎 هاشمیزدایی از نظام -۱ 💎
💡 در انتهای متنی که به مناسبت آخرین روزهای کاری #دولت_نحس منتشر کردم، اشارهای گذرا به زدودن آثار اندیشه آقای هاشمی رفسنجانی از #نظام_انقلابی داشتم؛ با عنایت دوستان و همچنین به مناسبت انتشار سخنان منتشر نشده #امام_خامنهای و آقای هاشمی (تصویر بالا)، این موضوع را اندکی تفصیل میدهم و شاید در آینده شرح بیشتری بنویسم.
🔸 شستشوی تار و پود نظام از #اندیشه_هاشمی روندی دارد که باید طی شود و کار یک روز و دو روز نیست.
🔸 این اندیشه محدود به یک نفر و یک حزب نیست؛ بلکه با توجه به حضور طولانی مدت آقای #هاشمی_رفسنجانی و همفکرانش در مناصب مختلف و کلیدی جمهوری اسلامی، #بدنه_اجتماعی دیدگاه آنان گسترش یافته و در میان اقشار مختلف نفوذ و هوادار پیدا کرده است.
البته هواداری از این دیدگاه محدود به #انقلابیون_دیروز و خستگان امروز نیست؛ بلکه طبیعی است که این اندیشه در میان مذهبیهای #غیر_انقلابی، مخالف نهضت #امام_خمینی، و ضد #براندازی حکومت #پهلوی، نیز هوادارانی داشته باشد.
🔸 از سوی دیگر، یک اندیشه محدود به یکی دو گزارهی معدود و معین نیست. در #اندیشه_هاشمی #غربگرا یی در کنار تبدیل جمهوری اسلامی به یک عضو عادی و معمولی جامعه جهانی و یکی مثل بقیه و ساختن #ژاپن_اسلامی یا مالزی (یا حتا ترکیه) شیعه است و این دو در کنار حذف نهادها و #ساختارهای_انقلابی قرار دارند.
🔸 پاکسازی #جمهوری_اسلامی از این دیدگاه غیر انقلابی، ابعاد مختلفی دارد.
❕هم باید #خودباوری را تقویت کنیم و هم باید زمینه استفاده از #تجربیات_غرب را فراهم کنیم.
❕هم باید از #فلسطین و #سوریه و #افغانستان و ... حمایت کنیم و هم با #شوروی و #روسیه و #انگلیس و #فرانسه و حتی #آمریکا گفتگو، #مذاکره و حتی همکاری مقطعی داشته باشیم.
❕هم باید مثل همه دنیا در #طب_مدرن پیشرفت کنیم و #واکسن بسازیم و هم باید مجال پیشرفت، گسترش و تبلیغ #میراث_پزشکی خودمان را فراهم کنیم.
❕هم باید #ساختار_رسمی وزارتخانه و اداره کل و ... را برای رتق و فتق روزمره امور داشته باشیم و هم باید #گروههای_جهادی را پر و بال بدهیم تا کارها روی زمین نماند.
💡 همه اینها کمک میکند که نفی و اثبات دو اندیشه در کنار یکدیگر قرار بگیرد و مردم رشد کنند و انتخاب کنند؛ فراموش نمیکنیم که #مردم_مهماند و پیراستن افکار و عواطف عموم مردم از #غرب و #غرب_گرا یی #تلاش و #صبر توأمان میخواهد.
لا أدري
@Qalam_gah
بسم الله الرحمن الرحیم
💎 بررسی محتوای یک کتاب -۱ 💎
کتاب #تبار_انحراف، جلد اول
چند روز پیش فرصت پیدا کردم که #کتاب تبار انحراف را بخوانم.
🔸 دو سوم ابتدایی کتاب مربوط به پیامبران پیش از پیامبر اعظم است و محتوای جذاب و جدیدی برایم نداشت. به همین دلیل کل کتاب را با سرعت زیاد و #مطالعه_روزنامهوار -تقریبا ۲۵۰ صفحه در ۳ ساعت- خواندم.
🔸 تقریبا یک سوم نهایی کتاب پیرامون توطئهها و دسیسههای قوم #یهود در سالهای منتهی به میلاد پیامبر اعظم و دوران پیش و پس از اعلام پیامبری آن حضرت -درودهای خدا بر او خاندانش باد- نوشته شده است.
این بخش از کتاب بیش از آنکه گزارههای ارزشمند تاریخی درباره نقش یهودیان در وقایع آن دوره از #تاریخ به خواننده بدهد، پرسشهایی را در این زمینه مطرح میکند و در پاسخ به آنها فرضیههایی را ارائه میدهد.
فرضیاتی که در این کتاب نه تنها اثبات نشدهاند، بلکه گاه با استدلالهای ناقص و بسیار ضعیف میتوانند به تقویت نظریه #توهم_توطئه دامن بزنند.
در برخی موارد نیز ادعاهای کتاب ظاهر توهین به شخص #پیامبر_اعظم -صلواتالله و سلامه علیه و آله- را به خود میگیرند.
🔸 این کتاب دو جلد دیگر هم دارد که من نخواندهام.
جلد دوم به نقش قوم یهود در #عصر_خلفا اختصاص دارد (و گویا هنوز منتشر نشده!)
جلد سوم به تأثیرات یهودیان در دوران #امیرالمؤمنین، امام #حسن_مجتبی، و #امام_حسین تا #عاشورا و پس از آن تا پایان سلسله پادشاهی #امویان میپردازد.
🔸 به نظر میرسد که دستاندرکاران کتاب تبار انحراف برای کاهش حجم کتاب و پوشش همه مسائل کلی، از پرداختن به بسیاری از جزئیات صرف نظر کردهاند.
شاید مسئله دیگری که دست تهیهکنندگان کتاب را بسته، تعصبات بیجا پیرامون برخی از #صحابه باشد؛ که همیشه قلمها را کند کرده و مانع صراحت تاریخنگاران و شفافیت تاریخ شده است.
💡 به همین دلیل، فقط میتوان مرور سریع و گرفتن سرنخهایی از این کتاب را برای تحقیق در تاریخ #صدر_اسلام، و یافتن رد پای دشمنترین دشمنان اهل ایمان در حوادث گوناگون، به دوستان توصیه کرد؛ نه بیشتر. 💡
❗️پانویس ۱: تبار انحراف از کتابهایی است که مدتها پیش تهیه کرده بودم ولی در اولویت مطالعهام نبوده و فرصتی برای مطالعهاش فراهم نشده بود؛ تا اینکه به صورت اتفاقی لابلای کتابهای #کتابخانهام به چشمم خورد و کتاب را دستم گرفتم.
❗️پانویس ۲: #صهیونیسم_جهانی نظریه توهم توطئه را طراحی و ترویج کرده تا مخالفینش را به آن متهم کند.
لا أدري
@Qalam_gah
💎 لا أدري 💎
شماری از دوستان پیرامون «لا أدري» پرسشهایی داشتند.
💡 باید عرض کنم که نوشتههای من، در بهترین حالت ناقصند و کامل نیستند؛ تازه اگر درست باشند و غلط نداشته باشند.
چه بسیار نوشتههایی که تنها چند روز بعد از نوشتنشان هنگام بازخوانیشان متوجه اشتباهات بزرگی شدم. 😲
لا أدري یادآوری این نکته به خودم و دیگران است که نمیدانم.
🔥دانش من کامل نیست و چه بسا دانستههایی که عین جهل هستند.🔥
لا أدري
کانال قلمگاه در سه پیامرسان ایتا، بله و تلگرام بهروزرسانی میشود:
eitaa.com/Qalam_gah
https://ble.ir/Qalam_gah
https://t.me/Qalam_gah
💎 نمایندگی مردم در رأس امور؟ 💎
💡شنیده میشود که برخی از نمایندههای مجلس به فکر استعفا از #مجلس_شورا ی اسلامی و ورود به مناصب دیگر هستند.
🔸این یک ماجرای تکراری است و هر بار که #دولت جدیدی تشکیل میشود، تعدادی از ساکنین بهارستان به پاستور و اقمارش اسبابکشی میکنند.
🔸اینکه مجلسیآدم، صندلیهای دیگر را به صندلیهای بهارستان ترجیح میدهد، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ و من امیدوارم که دو علت زیر نباشد:
🔥 او صرفا یک مجلسیآدم است و خود را #نماینده_مردم نمیداند. به همین دلیل تعهدی نسبت به مردم ندارد و بار وکالت مردم را به راحتی بر زمین میگذارد.
🔥 غیر از اینکه او ارزشی برای مردم قائل نیست، مجلس شورای اسلامی را هم در رأس امور نمیداند و صندلیهای دیگر را بالاتر و والاترهای صندلیهای بهارستان میداند.
لا أدري
@Qalam_gah
بسم رب الحسین
تفریبا دو هفته از آخرین متنی که نوشتم میگذرد. بیشتر این فاصله زمانی، به خاطر محرم بود.
انشاءالله از امروز دوباره در خدمتتان هستم.
یا حسین
لا أدري
@Qalam_gah
قلمگاه
💎 لا أدري 💎 شماری از دوستان پیرامون «لا أدري» پرسشهایی داشتند. 💡 باید عرض کنم که نوشتههای من، در
💎 لا أدري 💎
متن زیر خلاصه متنیست درباره #لا_أدري که به صورت اتفاقی به دستم رسید:
... الان که دارم این متن را می نویسم در میان دانشجویانم سه پایان نامه در این موضوع [=افغانستان] در حال اجرا دارم. ... اما می گویم نمی دانم.
... «من نمی دانم» من به این معنا نیست که نمی توانم چند بند بنویسم. از پیچیدگی بسیار حکایت می کند. سکوتی از سر استیصال در پیچیدگی ها.
اما با دیدن پست قبل، برخی مخاطبان کانال را ترک کردند، شاید از این جهت که «نمی دانم» اساسا در جامعه ما حرف بدی است.
ای کاش «نمی دانم» به امری رایج بدل شود.
کل متن را در نشانی زیر بخوانید:
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi/3238
💎 چند برداشت از هیأتگردیها -۱ 💎
پیش از اول/ سال گذشته که اولین محرم کرونایی بود، به واسطه خرابی خودرو نتوانستم از هیأتها بهره ببرم و #هیأت_گردی خوبی نداشتم. امسال اما توفیق بیشتری داشتم و توانستم همراه خانواده از چند برنامه بهره ببرم.
اول/ اولین شبی که به مجلس #حامد_کاشانی و حاج #محمود_کریمی رفتم، الحمدلله به موقع رسیدیم و داخل محوطه اصلی هیأت نشستیم.
پسر کوچکم از برنامه سینهزنی خیلی خوشش آمده بود و روز بعد مدام میگفت «بریم اونجا که للنگ للنگ میکردند»
منظورش همان صدای «سنج و دمام» بود.
☑️ گویا این دمامزنی که چند سال قبل هم در مراسم حاج محمود به کار رفته و واکنشهای مثبتی را دریافت نکرده بود، امسال (یا از سال گذشته) برای هماهنگی سینهزنها جای ناظم و میاندار هیأت را در اکثر هیآت بزرگ و پر مخاطب #تهران گرفته است.
☑️ به نظرم این یک حرکت رو به جلو است و حتی در #پسا_کرونا هم میتواند در راه رشد و گسترش مراسمهای عزاداری به کار گرفته شود.
چرا و چگونه؟ انشاءالله توضیح خواهم داد.
#هیأت گردی در #محرم_کرونایی ادامه دارد ...
لا أدري
@Qalam_gah
💎 چند برداشت از هیأتگردیها -۲ 💎
دوم/ به نظرم این دوران کرونایی در کنار مصیبتها و آفاتش، برکاتی هم داشته است؛ به ویژه برای اهالی تعظیم شعائر که باید این #برکات_کرونا را بشناسند و برای حفظ آن در #پسا_کرونا برنامهریزی کنند.
☑️ در دوران #پیشا_کرونا هیأتها و مراسم عزاداری معمولا در اماکن بسته برگزار میشد. مگر برخی هیآت بزرگ و پرمخاطب که هسته اصلی هیأتشان در یک مکان محدود بود و بقیه مخاطبین در محوطه بیرونی از مراسم بهره میبردند.
به هر حال قالب و غالب #عزاداری_پنهان بود.
☑️ اما در #دوران_کرونا میادین، خیابانها و کوچهها عرصهی برگزاری عزاداریها است و هیأت به زندگی روزمره مردم عادی نزدیکتر شده است.
شاید با کمی غلو بتوان گفت «به #عزاداری_علنی رسیدیم و هیأت از پستوی شهر به صحن علنی زندگی شهری آمده»
☑️ همین ممنوعیت برگزاری مجالس عزا در فضای سرپوشیده، باعث شده که ابراز وجود هیأتیها و #تعظیم_شعائر علنی، به دستهرویها و ایستگاههای صلواتی پر سر و صدا و گاه آزاردهنده محدود نباشد بلکه همه ارکان این مراسم (اعم از قرائت قرآن و زیارت عاشورا، سخنرانی، سینهزنی و ...) میانه خیابان و جلوی چشم مردم است. کاش یادمان بماند که #مردم_مهماند .
☑️ از سوی دیگر عزاداری کف خیابانی الزاماتی دارد که «در نظر گرفتن دیدگاه و برداشت عمومی» چکیدهاش است. نوعی از #شفافیت اجباری که مانع برخی (خیلی) از انحرافات در هیأتها، ابداعات گمراهکننده و رهزن در عزاداریها، هزینههای هنگفت بدون اولویت و ... است؛ کاش یادمان بماند که مردم مهماند.
☑️ غیر از عمومی و علنی شدن روضهها، که نزدیکی #هیأت به زندگی روزمره را در پی داشته، فعالیتها و #خدمات_اجتماعی هیآت هم بیشتر و پیداتر شده است. فعالیتهای هیآت برای حمایت از اقشار آسیبدیده از کرونا (چه در حوزه بهداشت و درمان و چه در حوزه اقتصاد و معیشت) حضور هیأت در #سبک_زندگی اجتماعی و ملی ایرانیها را بیشتر و عمیقتر کرده است.
❗️پانویس ۱: منکر آفات کرونا نیستم که انشاءالله با رفتار هوشیارانه و دعای خالصانه اهل علم و دین رفع خواهد شد.
❗️پانویس ۲: مدعی نیستم که انحرافات در عزاداریها و مخارج غیرمنطقی عمومیت دارد؛ کم است ولی اصلا نباید باشد.
❗️پانویس ۳: چه بسا یکی از اهداف #امام_باقر از برپایی مجلس عزا در صحرا جلب توجه و تأمل عموم مردم بوده باشد.
#هیأت_گردی در #محرم_کرونایی ادامه دارد ...
لا أدري
@Qalam_gah
💎 چند برداشت از هیأتگردیها -۳ 💎
سوم/ نکته دیگری که در مراسم چند هیأت توجهم را جلب کرد، نوعی #گردش_مذهبی یا به تعبیری پیکنیک در هیأت بود.
☑️ شبهای تابستان در #سبک_زندگی خانواده ایرانی همیشه فرصت بوستانگردی و شبنشینی بوده است. شرایط کرونایی که بسیاری از تفریحهای تابستانی را ممنوع یا محدود کرده، این شبگردی و شبنشینیها را تشدید کرده و در شبهای محرم نوعی گردش مذهبی را صورت داده است. 👨👩👧👦🏕
☑️ اصل داستان خیلی خوب است ولی امسال برخی مناظر ناخوشایند را هم دیدم؛ خانوادههایی که حجاب برخی از افرادشان کامل نبود، زن و مرد جوانی که در آغوش هم نشسته بودند، خانوادهای که حتی موقع روضه و سینهزنی استیل دورهمی و گردشیشان را حفظ کردند، نمونهای از تصاویر ناپسندی بود که امسال در فضای عمومی هیآت دیدم. 😒
☑️ البته و برای تأکید، امسال هم مناظر زیبای زیادی از حضور #خانواده_ایرانی در #هیأت دیدم. مناظری که از کودکی تاکنون همیشه در مراسم مختلف اسلامی-ایرانی (از دعای کمیل گرفته تا ۲۲ بهمن) دیده و چشیدهام و از شماره بیرون است؛ شیرخوارهها در خواب ناز، نونهالها سرگرم بازی، نوجوانها در میانه بازی و سینهزنی، بزرگترها مشغول تربیت کوچکترها، و همه متنعم از سفره گسترده رحمت واسعه الهی یعنی #امام_حسین
❗️پانویس ۱: بوستانگردی در شهرهای کوچک و روستاها هم هست ولی در بوستانهای شخصی و خانوادگی نه بوستانهای عمومی.
❗️پانویس ۲: تأکید میکنم که #خانواده عنصر اساسی و هسته تجزیهناپذیر جامعه است و تمام فعالیتهای اجتماعی اصیل باید بر مبنا و با محوریت خانواده برپا شود. اگر توفیق باشد در آینده درباره این گزاره کمی شرح خواهم داد.
#هیأت_گردی در #محرم_کرونایی ادامه دارد ...
لا أدري
@Qalam_gah
💎 چند برداشت از هیأتگردیها -۴ 💎
امسال در مراسمهایی که توفیق حضور داشتیم، در مکانهای متفاوت چند #رصد_فرهنگی داشتم.
چهارم/ در یک مورد، یکی از دوستان مذهبی و متدین و شاغل در مجموعههای انقلابی را در یک #هیأت در افسریه دیدم؛ همسرش به جای چادر، مانتوی مشکی بلند و گشاد و روسری مشکی بلندی پوشیده بود. گویا نوعی #حجاب_جدید است که طی دهه محرم چند مرتبه دیگر نمونه آن را در هیآت دیدم.
☑️ من با تنوع بخشی به البسه بانوان در بیرون منزل موافقم ولی باید مراقب باشیم که از هدف اصلی منحرف نشویم و زمینه انحراف در آینده را فراهم نکنیم. هدف اصلی #پوشش_بانوان در بیرون منزل، تأمین حجاب و عفاف است و آسانسازی فعالیتهای اجتماعی یک هدف فرعی است.
☑️ انصافا این لباس پوشش کاملی است و #حجاب و عفاف را تأمین میکند؛ ولی نباید روزهای اولی که مانتو را در کشور مطرح کردند و گویا مجوز ترویجش را هم از مراجع گرفتند، فراموش کنیم. آن روزها مانتوها بسیار بلند و گشاد بودند و نوع برش و دوختشان مانع بدننمایی میشد. الان که تقریبا سه دهه از آن زمان میگذرد، مانتوها به کجا رسیدهاند؟! نباید دوباره سرمان کلاه برود.
☑️ نکته دیگر درباره این پوشش، استفاده از آن توسط بانوانی است که عادتا انتظار داریم چادری باشند. اگر ترویج پوششهای متنوع بانوان در بیرون از منزل منجر به جذب بیحجابها یا شلحجابها به هر حجابی بشود، خوب است ولی اگر قدمی در کاهش تقیدات مذهبی متدینین باشد قطعا گامی به سوی دوزخ است. کما اینکه در مقطعی انواع چادرهایی رواج یافت که از #چادر بودن فقط اسمش را داشتند؛ برخی نازک بودند و برخی حجم بدن را نمایش میدادند!
#هیأت_گردی در #محرم_کرونایی ادامه دارد ...
لا أدري
@Qalam_gah
💎 چند برداشت از هیأتگردیها -۵ 💎
سال گذشته در کتاب «از معراج برگشتگان» نوشته حمید داودآبادی، مطالبی درباره محله #تهراننو و «سکونت ساواکیها و گاردیها» در بخشی از آن (پیش از انقلاب اسلامی) خواندم.
چند ماه پیش هم خبری درباره «تهاجم به یک روحانی با سلاح سرد» در یکی از میادین این محله شنیدم.
همچنین شنیده بودم که برخی از «گزارشهای شبکه من و تو از حسینپارتی» مربوط به این محله است.
امسال سعی کردم چندبار در شبهای محرم به این محله بروم و چرخی بزنم.
فرصت زیادی نداشتم ولی در همان زمان کوتاه دو #رصد_فرهنگی داشتم که تکرار شد.
پنجم/ لباس مشکی با طرحهای فراماسونی و شیطانپرستی و کلا غیراسلامی؛ در زمانها و مکانهای مختلف لباس مشکی با طرحهای «چشم جهانبین» ، «بافومت» ، «پنتاگرام بز» و ... را دیدم که چند جوان به تن داشتند!
☑️ نمیگویم فراگیر بود ولی انگشتشمار هم نبود و جلب توجه میکرد.
☑️ مشابه این لباسها را در بساط دستفروشهای افسریه هم دیدم.
☑️ به نظرتان #نمادسازی چه جایگاهی در #فرهنگسازی دارد؟
ششم/ پوشش نامتعارف و در مواردی بسیار زننده برخی زنان که حتی در مقایسه با #پوشش_بانوان شلحجاب یا بیحجاب خیابان پاسداران (محدوده پادگان ۰۶) بسیار افتضاحتر بود!
☑️ در پوشش بانوانی که طی شبهای محرم در پاسداران دیدم، حداقل نوعی از تعقل و منطق (غیر اسلامی) دیده میشد ولی آنچه در تهراننو دیدم بیشتر به عقدهگشایی و فرصتطلبی شبیه بود.
❗️پانویس ۱: در چند شبی که به مجلس عشیره عاشورایی رفتم، عمدا خودرومان را جایی دورتر از پادگان گذاشتم و بخشی از مسیر را با #خانواده پیادهروی کردیم.
❗️پانویس ۲: قطعا آنچه که در تهراننو دیدم، نه همهی تهراننو بوده و نه همهاش از آن تهراننو.
#هیأت_گردی در #محرم_کرونایی ادامه دارد ...
لا أدري
@Qalam_gah
💎 کوهپیمایی -۱ 💎
✅ ما رفتیم، خوش گذشت
مدتها بود از کوه و #کوهپیمایی دور بودم ولی به برکت برخی از دوستان عزیزم، تابستان امسال توفیق داشتم چندبار به کوههای شمال تهران بروم.
👨👩👧👦 هم با #خانواده رفتیم
😎 هم مجردی و گروهی رفتیم
😅 و هم مجردی و تنها رفتم.
🏕 هم آخر هفته و موقع تعطیلات رفتیم
😅 هم وسط هفته و روز کاری
🙄 هم اول صبح و توی تاریکی هوا رفتیم
😬 هم وسط روز و زیر آفتاب
🦋🌱 در همه حالات خوب بود و خوش گذشت. 🧗♂🚵♂
💡 پیشنهاد میکنم کوهپیمایی را یکی از بخشهای اصلی و ثابت برنامهی هفتگی یا حداقل برنامه ماهانه خودتان قرار بدهید. 💡
علاوه بر اینکه خیلی در سلامت روح و جسم و ذهن مؤثر است، اگر شانس داشته باشید (به شانس اعتقاد دارید؟) میتوانید برخی از بزرگان مادی و معنوی مملکت را هم هنگام کوهپیمایی ببینید. 😉
برنامه پیشنهادی زمانبندی برای کوهپیمایی در روز کاری را در پست بعدی مشاهده بفرمایید 👇
❗️پانویس ۱: لازم است درباره تفاوت کوهپیمایی و کوهنوردی توضیح بدهم؟
لا أدري
@Qalam_gah
💎 کوهپیمایی -۲💎
✅ زمانبندی پیشنهادی برای #کوهپیمایی در روز کاری
پیشنهاد میکنم کوهپیمایی یکی از بخشهای اصلی و ثابت برنامهی هفتگی یا ماهانهتان باشد؛ خیلی در سلامت روح و جسم و ذهن مؤثر است.
#برنامه
🕋 این موقع سال (شهریور) حدودا پنج صبح وقت اذان است.
🌄 اگر حدود ساعت ۴.۵ از خانه خارج شوید، میتوانید نماز را پای کوه بخوانید و کوهپیمایی را شروع کنید. 🤲
🏞 میتوانید ساعت ۵:۱۵ حرکت کنید و بعد از حدود نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه صعود (بستگی به قدرت بدنی، تفریحی یا ورزشی رفتن، برنامه روزانه بعد از کوهپیمایی و ... دارد)، اندکی استراحت کنید و خوراکی مختصری نوش جان کنید. 😋
🔸 بعد از آن میتوانید حدود ساعت ۶:۳۰ (یا زودتر) پایین آمدن را شروع کنید.
🔸 با این برنامه میتوانید ساعت ۸ صبح سر کار باشید.
❗️پانویس ۱: اگر شب قبل خواب کافی داشته باشید، نه تنها در روزهای کوهپیمایی بهرهوریتان در محل کار کاهش نمییابد، بلکه به تدریج افزایش مییابد.
❗️پانویس۲: در روزهای کاری هم کوههای شمال تهران خلوت نیستند و این خیلی خوشحال کننده است. الحمدلله
چند عکسی که از مسیر کوهپیمایی دارآباد گرفتم در پست بعد 👇
لا أدري
@Qalam_gah
💎 کوهپیمایی -۳ 💎
✅ چند عکس و فیلم از مسیر کوهپیمایی دارآباد
مسیر #کوهپیمایی دارآباد، یک مسیر مناسب برای #خانواده و کودکان است. در این مسیر یک پیادهرو با عرض حدود ۲ متر و جدول سنگی در حاشیه مسیر وجود دارد که شیب ملایمش کوهپیمایی را آسان میکند.
❗️پانویس ۱: این عکسها را پیش از طلوع آفتاب گرفتم.
لا أدري
@Qalam_gah