eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قران پویان
✴️ نترسیدن از حرف دیگران در بیان الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا {۳۹} همان كسانى كه پيامهاى خدا را ابلاغ مى كنند و از او مى ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مىكند {۳۹}سوره احزاب در تفسیر و تبیین این ایه سوره احزاب مثال زیر بیان شد که به مناسبت ۱۴ خرداد،مجددا ارسال میکنیم. ذكر اين نكته لازم است كه واكنش هاي مخالفت آميز با اداب و رسوم ناحق يا آنچه به غلط متداول و است،صرفا اختصاص به مردم عادي ندارد بلكه ميتواند در هر حوزه اي بين علما و متخصصين آن رشته هم رخ دهد. از جمله در بحث همين تحريفات عاشورا،چه بسا بيان صحيح ماجرا و واقعيت معتبر در برخي جزييات اين واقعه ،باعث سرزنش و مخالفت برخي مبلغين و مداحان و حتي مردم شود و فرد نبايد از بيان نتيجه تحقيقات درست خود و انجام وظيفه خود ،بخاطر حرف ديگران سر باز زند. نمونه ديگر اين خط شكني و مخالفت سايرين ،را ميتوان در حكم امام در آزاد سازي مشاهده كرد. پس از حكم ايشان،يكي از روحانيون دفتر امام ،نامه اي به ايشان نوشته و پس از طرح دلايل فقهي ،جمله زير را بيان ميكند(كه همين قسمت و پاسخ آيت الله خميني،مد نظر ماست و داوري در خصوص مباني علمي وفقهي اين دو بزرگوار در اين مساله نداريم) "در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالى از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتى در نشر آنها دیده نمى شود. دیگر هرطور صلاح مىدانید. "۱ ايشان پس از پاسخ موارد فقهي ،جمله مذكور را اين گونه پاسخ داده اند: "شما را نصیحت پدرانه مى کنم که سعى کنید را درنظر بگیرید 👉و تحت تأثیر مقدس نماها و آخوندهاى بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و آخوندهاى بیسواد صدمهاى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد."۲ ۱و۲ : منبع:سايت جماران 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🏴🏴👌 از دید امام خمینی 👈 و نمایندگان منتخب، مردم هستند و باید خواسته های آنها را پیگیری کنند حتی اگر به نطر آنها، غلط باشد 💫کانال قران پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا در قرآن و روايات ✅ و مکارم اخلاقی و پرهیز از رذائل اخلاقی در اسلام جزئی از دین بصورت منفک نیست بلکه روح و جوهر دین که حاکم بر تمام زوایای فکری، گفتاری و رفتاری انسان است محسوب می شود. براساس روایتی مهم پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)فرمودند: بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. یعنی من برای تکمیل مکارم اخلاقی و اعتلای اخلاق نیک مبعوث شدم. ♦ براين اساس و باتوجه به نزديكي ايام و لزوم رعايت اصول اخلاقي توسط نامزدها و هواداران انها و نيز كليه مخاطباني كه پستهاي سياسي توليد يا بازنشر ميكنند، در چندين قسمت به تبيين آيات و روايات مرتبط با اخلاق سياسي در سايت و كانال قرآن پويان در پيام رسانها و كانال زيست قرآني پرداخته ايم. موضوعات ارسالي تاكنون عبارتند از: 1⃣ ⭕شماره 1: ✳ مسؤولیت مضاعف انسانها در حوزه قدرت سیاسی در اسلام 2⃣. ⭕شماره 2: و به نامزدها و هوادارانشان ممنوع🚫 3⃣. ⭕شماره 3: منع از دادن به نامزدها و هوادارانشان 4⃣. ⭕شماره 4 : ممنوعيت انتشار و فوروارد به نامزدها و طرفدارانشان 5⃣ ⭕شماره 5 : و نسبت به نامزدها و طرفدارانشان ممنوع🚫 6⃣. ⭕ شماره 6: احترام به توسط حاکمیت ، ستون دین هستند. 7⃣ ⭕شماره 7: و داوطلبان انتخابات و طرفدارانشان ممنوع🚫 8⃣ ⭕شماره 8: * * و انتخابات، مردم است. ممنوع⛔** 9⃣ ⭕شماره 9: و ريختن نامزدها و طرفدارانشان ممنوع🚫 🔟 ⭕شماره 10: مواجهه با رقبا و طرفدارانشان: نفرت و ممنوع 1⃣1⃣ ⭕شماره 11: وظیفه ما در برابر پستهاي حاوي به نامزدهاي انتخابات و هوادارانشان چيست؟ ♦سرزنش شديد استاد مطهري از ناقلان . 2⃣1⃣ ⭕ شماره 12: كار ، و مداحي نامزدها ممنوع! در تبليغات حرام است. 💮👈توصيه هاي اخلاقي حجت الاسلام قرائتی براي داوطلبان انتخابات و هوادارا نشان: 3⃣1⃣⭕️شماره 13: 🔴🔺نسبت دادن به افراد و پخش آن ، از مصاديق اشاعه . شما هم ميتوانيد ضمن مطالعه مشروح مطالب هر يك از موضوعات فوق و ارسال آن براي علاقمندان نظرات و مطالب خود را نيز ارسال فرماييد. https://b2n.ir/akhlaq کانال قرآن پویان @quranpuyan 💫کانال زیست قرآنی 💎Eitaa:b2n.ir/E.zist 💎WatsApp:b2n.ir/W.zist 💎Telegram:t.me/zistequrani
باراِلها، دل‌های ما را به میل مده پس از آنکه به حق فرمودی، و به ما از لطف خویش اجر کامل عطا فرما که همانا تویی بخشندهٔ بی‌منّت. @quranpuyan
♻♻♻ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ 4⃣تدبر در سوره نگاهي متفاوت به ميوه و ممنوعه .چرا شيطان، ادم را به وسوسه كرد؟ طه:120 فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَاآدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَى پس [با وجود این توصیه] شیطان وسوسه‌اش کرد و گفت: ای آدم، آیا [مي‌خواهي] تو را به شجره جاودانگی 101 و فرمانروائی زوال‌ناپذیر راهنمائی کنم؟ 102 [تا عمری ابدی و ثروتی تمام نشدنی داشته باشی]. __ 101- درباره میوه ممنوعه‌ای كه آدم و همسرش از آن خوردند ، سخن‌های بسیار گفته شده است. عده‌ای گفته‌اند سیب بوده، كسانی هم گفته‌اند گندم بوده است: پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت ناخلف باشم اگر من به جوی نفروشم اما در قرآن فقط گفته شده است: «به این شجره نزدیك نشوید» [فلاتقرباهذه الشجره....] منظور از نزدیك شدن به شجره‌ای كه موجب ظلم مي‌شود چیست؟ البته معنای متعارف «شجره»، همان درخت قابل فهم همگان است. اما این كلمه به معانی غیر مادّی هم در قرآن به كار رفته است. همچون: «شجره طیبه» و «شجره خبیثه» [در تمثیل كلام توحیدی و كلام شرك آمیز]، «شجره ملعونه» كه مفسرین به سلسله بنی امیه نسبت داده‌اند، «شجره زقوم» در قعر جهنم، و مواردی دیگر. اتفاقاً ابلیس نیز آدم و همسرش را به «شجره خلد» [شجرة جاودانگی] فریب داد! به طور كلی در زبان عربی به هر چیزی كه همچون درخت دارای ریشه و اساس، تنه اصلی، شاخ و برگ و میوه و محصول باشد، شجره مي‌گويند. یعنی هر چیزی كه نظام و شبكه و شاخه و شعبه داشته باشد و سیستم و سلسله مراتبی همچون درخت در آن قابل مشاهده باشد. سیستم‌های حكومتی نیز ریشه در فرهنگ و عقاید مردم، تنه اصلی [زمامدار]، سلسله مراتبی همچون شاخ و برگ و عملكرد منفی یا مثبتی همچون میوه تلخ و شیرین دارند. آیا نمي‌توان شجره‌ای را كه نزدیك شدن به آن موجب ظلم مي‌گردد، در زبان نمادین و به گونه سمبلیك، همان پیروی از شیطان در نافرمانی از رحمان دانست كه سرآغاز سلسله انحرافات بعدی مي‌گردد؟ 102- بزرگترین ترس و نگرانی آدمی دو چیز است: 1- پیر شدن و ترس از مرگ، 2- از دست دادن مالکیت‌های اعتباری و قدرت. این که 14 بار در قرآن به مؤمنان وعده داده شده است که در بهشت نه ترسی خواهند داشت و نه حُزنی [لا خوف علیهم و لاهم یحزنون]، عطف به همین نیاز ذاتی آدمی است که تنها در بهشت تأمین مي‌گردد و اتفاقاً شیطان آدم و همسرش را در دنیا به چنین فریبی وسوسه کرد [فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ...وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَهِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَا مَلَكَیْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِینَ- اعراف 20 (7:20) ]. مَلک شدن آدمی، همان فرشته صفت شدن اکتسابی اوست که شایسته جایگاه بهشتی اش مي‌کند، او باید در بهشتی ساختن زمین مشارکت نماید تا در رستاخیز، از میراث‌بران بهشتی باشد که در بنایش سهیم بوده است. از تفسير اقاي عبدالعلي بازرگان https://b2n.ir/taaha کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قرآن و روايات ⭕️شماره 14 : برای همه مردم و داوطلبان ✳ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‌ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا «8»مائده و هرگز خصومت با گروهي، شما را به بى‌عدالتى وادار نكند. به عدالت رفتار كنيد ✅ یعنی همه حق انتخاب داشته باشند. " «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ» برای چیست؟ به این آیه توجه کنید. نمی گوید «لیقیم الناس بالقسط»؛ نمی گوید، «ما همه پیامبران را فرستادیم تا مردم را اقامه به قسط کنند، بلکه می گوید، پیامبران همه می آیند تا مردم «خودشان» اقامه به قسط و عدالت کنند. جامعه باید خودش همراه و همدل باشد. نمی شود برای مردم تصمیم گیری کرد. ♻ مسئولین انصاف داشته باشند؛ ببینند اگر آنچه واقع می شود مطابق ذائقه آنها نبود ،همین طور رفتار می کردند؟ قسط به چه معناست؟عدالت. آزادی هم عدالت است. عدالت را تنزل دادن به عدالت اقتصادی، کُشتن عدالت است. البته عدالت را از حوزه اقتصادی خارج کردن نیز دست بُردن در مفهوم عدالت است. ⬅ ؛ یعنی همان مقدار که شما حق داری صحبت کنی من هم حق دارم؛ یا همان قدر که شما حق داری رای دهی من هم حق دارم. یعنی همان اندازه که شما حق داری نماینده خود را انتخاب کنی من هم حق دارم کسی که دلم می خواهد کنم. من نیز حق دارم آنی که دلم می خواهد انتخاب کنم. البته هر کدام مورد اقبال اکثریت واقع شد محل اطاعت است. نمی شود تو برای من منتخب معرفی کنی و بگویی بیا و به این رأی بده! همانطور که نمی توانم من برای تو این کار را کنم. عدالت در همه جنبه هایش آرمان ماست. البته هیچ کس معصوم نیست و ممکن است ما انسان ها هزاران اشتباه داشته باشیم." ✒حجت الاسلام سید حسن خمینی https://b2n.ir/akhlaq کانال قرآن پویان @quranpuyan
امام صادق(ع) إنَّ مِمّا يُزَيِّنُ الاسلامَ الاخلاقُ الحَسَنَةُ فيما بَينَ النّاسِ خوش خلقی در بين مردم زينت اسلام است. 📚كنزالعمال، ج ۱۰ ◾️شهادت امام جعفر صادق (ع) تسلیت و تعزیت باد @quranpuyan
✴️‏صلوات خاص امام عليه السلام :✴️ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِي إِلَيْكَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِينِ‏ اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ كَلاَمِكَ وَ وَحْيِكَ وَ خَازِنَ عِلْمِكَ وَ لِسَانَ تَوْحِيدِكَ وَ وَلِيَّ أَمْرِكَ وَ مُسْتَحْفَظَ (مُسْتَحْفِظَ) دِينِكَ‏، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. پروردگارا درود فرست بر حضرت جعفر بن محمد امام صادق كه گنجينه علم تو و خواننده خلق با نور علم و حجت روشن بسوى حق است. پروردگارا چنانكه تو او را معدن اسرار كتاب وحى خود و مخزن علم و زبان گوياى به توحيد و معرفت و ولى امر خود و نگهبان دين خويش قرار دادى. پس درود فرست بر او بهترين درودى كه بر احدى از خاصان و حجتهاى خود فرستادى كه البته تو اى خدا در صفات و ذات پسنديده و بزرگوارى. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃 از امام جعفر صادق علیه السلام روايت شده كه فرموده اند:  اَلذُّنوبُ الَّتى تُغَيِّيرُ النِّعَمَ البَغىُ وَ الذُّنوبُ التَّى تورِثُ النَّدَمَ القَتلُ وَ الَّتى تُنزِلُ النِّقَمَ الظُّلمُ وَالَّتى تَهتِكُ السُّتورَ شُربُ الخَمرِ وَ الَّتى تَحبِسُ الرِّزقَ الزِّنا وَ الَّتى تُعَجِّلُ الفَناءَ قَطيعَةُ الرَّحِمِ وَالَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ وَ تُظلِمُ الهَواءَ عُقوقُ الوالِدَينِ؛ 🔅**گناهی كه نعمت ها را تغيير مى دهد، تجاوز به حقوق ديگران است**. 🔅گناهى كه پشيمانى مى آورد، قتل است. 🔅گناهى كه گرفتارى ايجاد مى كند، ظلم است. 🔅**گناهى كه آبرو مى بَرد، شرابخوارى است**. 🔅**گناهى كه جلوى روزى را مى گيرد، زناست.** 🔅**گناهى كه مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خويشان است**. 🔅**گناهى كه مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تيره و تار مى كند، نافرمانى از پدر مادر است**. 📚علل الشرايع ج ۲، ص ۵۸۴ ، ح ۲۷ 🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃 https://telegram.me/quranpuyan
➡️➡️➡️ یک نمونه از رعایت حقوق بشر و اخلاق نیکوی حضرت امام (ع) نقل کنم که مرحوم کلینی در کافی نقل کرده است: «روزی امام صادق(ع) غلامش را به دنبال کاری فرستاد ولی غلام دیر کرد. امام(ع) خودش شخصاً بدون اینکه فرد دیگری را دنبال او بفرستد، به دنبال غلام راه افتاد؛ دید غلام کنار کوچه خوابش برده است! امام(ع) عصبانی نشد، بیدارش هم نکرد بلکه شروع کرد او را باد زدن، تا بالاخره بیدار شد. وقتی بیدار شد امام (ع) فرمود: این فرصتی که خوابیدی، در اختیار ما بودی، الآن وقت خوابیدن نیست، این درست نیست که هم شب بخوابی هم روز! بلکه شب‌ها را بخواب و استراحت کن و روزها کارهایی که به تو محول شده انجام بده».[کافی، ج۲، ص۱۱۲.] ✳️ شما کجا می‌توانید جایی پیدا کنید که مثل اسلام به حقوق بشر اهمیت داده شود؟! کجا می‌توانید دینی پیدا کنید که مثل اسلام باشد که به بشر و انسان توهین و تحقیر روا ندارد؟! با این دیدگاه سراغ آیات و روایات بروید و جاذبه‌های اسلام را برای مردم بیان کنید. امروز جذب به اسلام از این راه است که واقعیات اسلام در باره رعایت حقوق انسان با هر مذهب و مرام و نژادی برای جهان بشریت را بگویید. اسلام واقعی طرفدار بشریت است نه اسلام متحجران و خشونت طلبان. اگریک آدمی هم بد است ولی بالاخره آدم است با هر مذهب و مرامی که می‌خواهد باشد، باید حقوقش رعایت شود. قرآن می‌فرماید: «لَقَد کرَّمنا بنی آدم».[الاسراء(۱۷)، ۷۰.] امروزه معجزه اسلام ، طرفداری از حقوق بشر است و اگر این معجزه خوب بیان شود، دنیا به طرف اسلام گرایش پیدا می‌کند. ✳️ايشان در ادامه سخنان خود با اشاره به مرارتهای آن امام بزرگوار در ترویج دین و مذهب به اهانتهای منصور به ایشان اشاره کردند و فرمودند: «به دستور منصور خانه امام را آتش زدند و امام را شبانه و با پای پیاده نزد او آوردند تاریخ می نویسد منصور ظاهراً از کار خود پشیمان شد و به امام صادق (ع) عرض کرد چه حاجتی داری، حضرت فرمود بروید به زن و بچه‌ام بگویید مرا به منزل تو آورده اند و این کلام امام گویای این مطلب مهم است که بزرگ‌ترین مصیبت برای زن این است که نداند همسرش کجاست و فرزند نداند پدرش کجاست. این گویای بدترین ظلم و ستم است برای اینکه حضرت را در دل شب بردند، بچه‌ها خواب بودند و با آن وضعی که شنیده اید بردند». ✳️ایشان با بیان اینکه برخی ها برای خوش خدمتی به ظالمان به جای آوردن کلاه، سر می‌آورند این افراد را بدترین افراد و آنان را خسر الدنیا و الاخرة توصیف کردند و فرمودند: «این افراد که متأسفانه زیاد هم هستند برای خوشحالی سردمداران چنین می کنند ولی غافلند که سردمداران جرم و گناه را به گردن ایشان می اندازند اینها بدترین افراد اند، اینها خسر الدنیا و الآخرتند؛ هم دینش و هم دنیایش را از دست می دهد و هم توی سرش می‌زنند، این افراد از قبیل پسر ربیع اند که او سواره بود و امام صادق (ع) پیاده و پا برهنه، او اسب را می‌دواند و زمانی که حضرت به او گفت آهسته برو من پیرمرد شصت ساله که نمی‌توانم و توان ندارم تند بیایم که او هیچ توجهی به امام نکرد. وقتی جنایت بشر برسد به این جا، هیچ کس نمی‌تواند نگهش دارد و معلوم است که جایگاه چنین کسی اسفل السافلین است». از سخنان آيت الله صانعی بمناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️شرمنده امام صادق(ع) هستیم!🔻 ♻️امام صادق (ع) به عنوان یک رهبر بزرگ فکری برای ماشیعیان ،درجهانِ ادیان و فرهنگها مشهور است. امامتاسفانه ازدین وآیین وفرهنگ او جامانده ایم و چه بسا بشود اعتراف نمود که به جز"فقه"درگستره وسیع علوم و افکار،آیین و فرهنگ حضرت صادق (ع) مهجور است. ♦️فرازهایی ازآیین امام صادق(ع): 🔸 ۱) امام صادق (ع) برای پیشبرد آرمان هاواهداف بزرگ فکریش از شیوه هایی که به خشونت ورزی و اتهام زنی ختم میشود،کاملا دوری می جست. و بجای خشونت و استبداد سیاسی و فرهنگی، ازتعامل و همکاری با فِرَق استفاده میکردوبرای تنوعات فکری آغوش بازی داشت. در میان شاگردان نه صد نفری تاچهارهزارنفری اش ؛ با افراد مختلف وگرایش های فکری ودینی دگراندیش مواجه بود وپذیرای آنان بود بشکلی که در محافل علمی حضرت (ع) افراد بدون توهین واتهام با هم به گفت و شنود علمی و منطقی می پرداختند. 🔸۲) پرهیز از فرقه گرایی ،سیره مستحکم امام صادق (ع) است. اوتنها شاگردانی با تنوع افکار و سلایق اعتقادی متفاوت داشت، بلکه نوعِ برخورد امام(ع)با امثال ابوحنیفه نشان از دوری ازهرگونه فرقه گرایی است. 🔸۳) برنامه دیگر امام صادق(ع) مبارزه جدی با و افراطی گری است. امام صادق(ع)محبوب شیعیان و خصوصاشاگردانش بود. شاهد این ادعا سخن منصور دوانقی است که به ابوحنیفه گفت:«مردم شیفته امام جعفر صادق(ع) شده اند! - ان الناس قد فتنوا بجعفر بن محمّد» و گاهی این محبوبیت باعث افراط و غلوگویی آنان در مورد امام (ع) میشد ، ولی امام،برخورد جدی با افراطی گری را داشت . از اینجا بود که امام صادق به افرادی که در مسجد برخی سخنان را می‌گفتند فرمودند:« عده‌ای به مسجد می‌روند و ما و خودشان را انگشت‌نما می‌کنند آن‌ها از ما نیستندوما هم از آن‌ها نیستیم،من امام کسانیم که از من پیروی کنند ... یَقُولُونَ: إِمَامٌ، أَمَا وَ اللَّهِ مَا أَنَا بِإِمَامٍ إِلَّا لِمَنْ أَطَاعَنِی، فَأَمَّا مَنْ عَصَانِی فَلَسْتُ لَهُ بِإِمَامٍ، لِمَ یَتَعَلَّقُونَ بِاسْمِی؟ .. » 🔸۴) استفاده از "تقیه" برای بقاء "اصل دین" ، سیره مستحکم امام صادق است. این نمونه را ملاحظه کنید؛ امام صادق فرماید؛ در زمان منصور روزی بر او وارد شدم.آن روز یوم الشک بود و مردم در شک بودند که عید فطر شده یا نه؟ منصور گفت: شما، امروز روزه‌ای؟ گفتم:این مربوط به سلطان است اگر تو روزه بگیری ما هم روزه می‌گیریم واگر تو نگیری ما هم نمی‌گیریم». منصور به غلامش گفت: «سفره را بیاور» و من با منصور غذا خوردم و قسم به خدا می‌دانستم که آن روز ازماه رمضان است؛ ولی افطار یک روزه و گرفتن قضای آن برایم آسان‌تر از این است که گردنم را بزنند و "خدا عبادت" نشود! 🔸 ۵)امام صادق(ع) بدون تعارف جامعه دینی را به اسم و شعار و .. معرفی نمیکند ، بلکه به حیات و پویایی سه عنصر مهم ومتفاوت معرفی میکند و آن؛ امنیت و محبت و رفاه است؛ «یَحْقُنُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الدِّمَاءَ وَ یُصْلِحُ بِهِ ذَاتَ الْبَیْنِ وَ یَلُمُّ بِهِ الشَّعْثَ وَ یَشْعَبُ بِهِ الصَّدْعَ وَ یَکْسُو بِهِ الْعَارِیَ وَ یُشْبِعُ بِهِ الْجَائِعَ وَ یُؤْمِنُ بِهِ الْخَائِفَ..». پس در حاکمیت دینی ؛ اولا ؛ خون بی‌گناهی ریخته نمی‌شود. و ثانیا ؛ انس و الفت بین انسان‌ها حاکم می‌شود، و ثالثا ؛ نیازهای مادی زندگی از خوراک وپوشاک به راحتی برای همه تأمین می‌شود و ترس و وحشت از زندگی انسان‌ها رخت برمی‌بندد. 🔸 ۶) مبنای فکری امام صادق بر پرهیز از هرگونه سیاست و یا رفتاریست که منجر به "فریب افکار و تحقیر مردم" نشود . درروایت است شخصی به ایشان گفت : من دارای امکانات مالی خوبی از نظر منزل و مرکب و .. هستم ، آیا اینها همان"بزرگی و گردن کشی" بحساب نمی آید؟ امام صادق(ع)فرمود:گردن کشی و جباریت از آنِ کسی است مردم و جامعه را فریب میدهد و حقائق را از آنان میپوشاند!.. و هر کس مردم را تحقیر و افکار جامعه را فریب دهد تمام معنای "جباریت" است ؛ إِنَّمَا اَلْجَبَّارُ اَلْمَلْعُونُ مَنْ غَمَصَ اَلنَّاسَ وَ جَهِلَ اَلْحَقَّ ... مَنْ حَقَّرَ اَلنَّاسَ وَ تَجَبَّرَ عَلَيْهِمْ فَذَلِكَ اَلْجَبَّارُ . واقعاً جامعه ما؛ چقدر به این آموزه های امام صادق نزدیک هستیم ؟! آیابرای غلبه بر "مخالف خود" از ابزارهای خشونت ورزی در نرم افزار و سخت افزار استفاده نمیکنیم؟ آیا در رعایت مصالح عمومی و ایجاد عدالت و رفاه حتی در سطح ضعیف وانمانده ایم تا بسیاری بخاطر معاش خود "تحقیر"نشوند؟ آیا به آنقدرکه بفکرشرعیات ومستحبات بوده ایم‌،فکربقاء"اصل دین"بوده ایم؟ بله گمان کنم؛شرمنده امام صادق هستیم! ✍️ حجت الاسلام هادی_سروش @quranpuyan