#غدير_را_مستند_بخوانيم
🛑 قسمت نهم :
#جزيياتي از واقعه غدير
✅ چهار اشتباه مشهور در جزييات حادثه #غدير_خم
1⃣-گفته ميشود غدير سه راهي بوده است كه همه حجاج تا انجا امده اند. اينگونه نيست. غدير در نزديكي جحفه يكي از ميقات هاي حجاج است. مسیر مردم عراق از شمال شرقى مکه، مسیر مردم طائف از جنوب شرقى مکه و مسیر مردم یمن از جنوب مکه است. مسیر شمال غربى مدینه که به غدیر منتهى مى شود تنها مسیر مردم مدینه و اطراف مدینه است.
ميقات ذات عرق براى عراقى ها، یلملم براى یمنى ها، قرن المنازل براى طایفى ها و جحفه براى قبیله هاى جنوب مدینه و کسانى که نزدیک به مدینه هستند؛مقرر شده است. لذا اكثرا مسافران مدینه از راه جحفه عبور مى کردند.
3⃣-گفته ميشود جمعيت روز #غدير_خم ،100 هزار نفر بوده در حاليكه ميتوان اين جمعيت را حدكثر تعداد حجاج ان سال دانست و لذا در غدير كه در راه بازگشت به مدينه است، جمعيت كمتري حضور داشته اند.
3⃣-بعضی خواص و عوام اصرار دارند بگویند آیه سوم سوره مائده:
🌴«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا»🌴 در روز #غدیر نازل شده، در حالی که همه شواهد میگوید کل سوره مائده به شکل دفعی و ۱۰ روز قبل از غدیر نازل شده است.کهنترین خبری که میگوید سوره مائده دفعی نازل شده، در تفسیر «عیاشی» آمده است و مُناقِض هم ندارد.
سوره مائده به شکل دفعی و تمام و کمال در روز هشتم ذیالحجة سال ۱۰ هجری بر پیامبر(ص) نازل شد و رسول خدا آیات آن را برای مردم قرائت کردند تا به این آیه رسیدند:«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ؛ ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آوردهاند همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات میدهند»، مردم از پیامبر(ص) مصداق خواستند و ایشان گفتند باید به مسجدالحرام برویم.
چند تن از صحابه پیامبر(ص) به همراه ایشان به مقابل مسجدالحرام رسیدند، مستمندی را دیدند که انگشتر عقیق به دست گرفته و میخواهد به مردم بفروشد، از او پرسیدند این نگین را چه کسی به تو بخشیده است، او هم با دست، علی(ع) را نشان داد که مشغول نماز بود، آنگاه پیامبر(ص) تکبیر گفتند و خبر دادند که مصداق آیه مشخص شد؛.
حضرت علی(ع) در سال ۱۰ هجری از سوی پیامبر(ص) به انجام مأموریتهایی در یمن فرستاده شده بود و در موسم حجةالوداع خود را از یمن به مکه مکرمه رساند، در حالی که از یمن، دیار عقیق، انگشتری برای خود خریده و به دست کرده بود. کتاب کهن«طَی والنَّشر» دو روایت یکی از حذیفة بن الیمان و یکی هم از عمار یاسر نقل کرده است که علی(ع) در مسجدالحرام در حال نماز مستحبی بود، گدا آمد و امیرالمؤمنین انگشتر را به او هدیه کرد، این اتفاق روز ترویه یعنی هشتم ذیالحجة، روز نزول سوره مائده و ۱۰ روز قبل از غدیر رخ داده است.
اگر به تمام آیات سوره مائده به شکل مجموعهای منسجم و متحد که دفعی نازل شده است، نگریسته شود، مشخص میشود که مردم آمادگی لازم را در روزهای قبل ازغدیر برای اعلام ولایت امیرالمؤمنین(ع) کسب کرده بودند.
البته با توجه به نقلهاي نزول ايه در روز غدير، شايد بتوان احتمال داد كه اين ايه دو بار نازل شده است.
4⃣-گفته ميشود كه آيه ((سال سائل بعذاب واقع ....)) بعد از حادثه غدير نازل شد. طبق اين نقل بعد از وقوع غدير ،خبر به شهرهاى عرب رسيد از آن جمله خبر به گوش نعمان بن حارث فهرى رسيد، از ديار خود حركت نموده به نزد رسول خدا ص مشرف شد و عرضه داشت : به ما دستور دادى كه به ((لا اله الا الله )) اعتراف كنيم ، و نيز به اينكه تو رسول خدايى شهادت دهيم ، و دستور دادى جهاد كنيم ، حج بجاى آوريم ، روزه بگيريم ، نماز بخوانيم ، و ما هم قبول كرديم ، آيا به اين مقدار راضى نشدى تا اينكه اين پسر را به خلافت نصب نموده گفتى : ((من كنت مولاه فعلى مولاه ))حال بگو بدانم اين از ناحيه خودت بود و يا از ناحيه خداى تعالى ؟ فرمود: به آن خدايى سوگند كه به جز او معبودى نيست ، اين دستور از ناحيه خدا بود. نعمان بن حارث برگشت ، در حالى كه مى گفت : ((بار الها اگر اين سخن حق است و از ناحيه تو است پس سنگى از آسمان بر سر ما ببار)) همينكه سخنش تمام شد خداى تعالى با سنگى آسمانى بر سرش كوبيد و او را در جا كشت ، و اين آيه را نازل فرمود: ((سال سائل بعذاب واقع )).
👈اينكه اين ايه انجا نازل شد، درست نيست. زيرا كل سوره معارج در مكه نازل شده است. ممكن است پيامبر يا اصحاب بعد از وقوع حادثه بالا، ايه "سال سائل بعذاب واقع" را تلاوت كرده باشند كه نوعي تطبيق است نه شان نزول.
🎙برگرفته از سخنراني و مصاحبه ايت الله محمد هادي يوسفي غروي، مولف مجموعه موسوعة التاريخ الإسلامي.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
امام رضا (ع)
روز مباهله مزیتی است که هیچ کس در آن بر اهل بیت (ع) پیشی نگرفته است.
💠۲۴ ذی الحجه، روز مباهله و نزول آیه مباهله، گرامیباد💠
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
#مباهله و مصاديق مختلف آن
امروز 24ذيجه روز #مباهله است. اين قضيه در آيه 61 سوره آل عمران بيان شده است.
إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ﴿۵۹﴾
الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُن مِّن الْمُمْتَرِينَ ﴿۶۰﴾
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ(61)
در واقع مثل عيسى نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [كه] او را از خاك آفريد سپس بدو گفت باش پس وجود يافت (۵۹)
[آنچه درباره عيسى گفته شد] حق [و] از جانب پروردگار تو است پس از ترديدكنندگان مباش (۶۰)
پس هر كه [از مدّعيان خدا بودن عيسي] - پس از اين آگاهي كه [از طريق وحي] بر تو حاصل شده- درباره [خدا يا پسرِ خدا بودن] او با تو به احتجاج [=بحث و مجادله براي اثبات نظرية خود] پرداخت، 142 بگو: [از اين جدالهاي بيحاصل فراتر] بياييد تا پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و خوديهامان و خوديهاتان [=نزديكترينها از نظر ايماني] را فرا خوانيم، آنگاه [به درگاه خدا به حالت خشوع] روي دعا و نياز [در داوري و حكم] آوريم و لعنت خدا [=دوري از رحمت او] را بر دروغگويان قرار دهيم. 143
__
142 - احتجاج از ريشة «حَجْ» [قصد]، در باب افتعال [مثل: اشتعال = شعلهور شدن] قصد و تلاش ذهني انسان را براي دليل و برهان آوردن در ردّ ادعاي مدعي ميرساند. احتجاج را مجادله و مخاصمه نيز ترجمه ميكنند، اما در مجادله، مفهوم سُست كردن منطق مدّعي، در مخاصمه، مفهوم خصومت و دشمني، و در محاجّه، دليل و برهان عرضه كردن غلبه دارد.
143 - مباهله با مسيحيان نجران [در يمن] از سرفصلهاي تاريخي مناسبات آنها با مسلمانان است. ابتهال را روي آوردن با حضور قلب و خضوع و خشوع به درگاه خدا، در شرايطي دانستهاند كه اختلافات فكري فيمابين فيصله نيافته و منطق و مذاكره به نتيجه نرسيده باشد. مسيحيان با تجزية توحيد به تثليث [پدر، پسر و روحالقُدُس] به شرك نظري و عملي گرفتار شدند و براي پيامبر و مسلمانان، كه اعتقاد به وحدانيت خدا اصل و اساس ايمان به شمار ميرفت، اين امر خلاف توحيد بود.
✅ حربة مباهله، برانگيختن فطرت خدايي و وجدان رهبران مسيحي بود كه در اثر تقليد و تأثير محيط و اوهام شركآميز، با غبار غفلت پوشانده شده بود. وقتي دليل و منطق با لجاجت مواجه شود، چارهاي جز تحريك عواطف و احساسات فطري نميماند، حاضر كردن همة عزيزان و سرنوشت خود را به حكم خدا سپردن، به تعبير امروزي دوئلي است كه يكطرفش به لعنت خدايي دچار ميشود.
رهبران مسيحي نجران كه در عمق ضمير خود باور محكمي به تثليث نداشتند به خاطر موقعيت و مقام خود نميتوانستند كوتاه بيايند، آنها با مشاهده چهرة مُصمّم و ايمان استوار پيامبر و عزيزانش كه به ميدان مباهله آمده بودند، حاضر به مباهله نشدند و براي برخورداري از حمايت قدرتي كه آيينش بر شبه جزيرة عربستان گسترش يافته بود پيشنهاد پرداخت خراج كردند.
مصداق ديگري از منطق و مكانيسم مباهله در چنين بُنبستي را ميتوان در كيفر اتهام زنا، وقتي 4 شاهد يافت نشود، ديد. در اين حالت مردي كه همسر خود را متهم ساخته بايد 4 بار خدا را بر صادق بودن خود در اين اتهام به شهادت بگيرد و پنجمين بار تأكيد نمايد لعنت خدا بر من باد اگر از دروغگويان باشم. همسر او نيز با اداي همين شهادت و لعنت ميتواند اتهام را از خود دور سازد [نور 6 (24:6) تا 9].
وادار كردن ديگران به سوگند، در مواردي كه سخنشان مورد ترديد است، دقيقاً استفاده از حربة وجداني و متوجه ساختن شخص به خطير بودن عواقب سخنش ميباشد. جالب اين كه هم در آية مباهله و هم در آية مربوط به اتهام زنا، هيچكدام طرف ديگر را لعنت نميكنند، بلكه به لعنت [دوري از رحمت] كه ناشي از عملكرد آدمي است يادآور ميشوند.
تفسیر آقاے بازرگان
http://quranpuyan.com/yaf_postsm4808_tml-dr-dstn-mbhlh-w-HDwr-hl-byt-pymbr.aspx#post4808
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣4⃣ تدبر در سوره #مریم
آیه ۸۴ : می گوید ای پیامبر حوصله کن و انتظار نداشته باش با آنان به عذاب هلاکت برسانیم (وضعشان مانند اقوام سلف نیست)
با توجه به آیه های ۸۵ و ۸۶ معلوم میشود که منظور از مجرمین که در مقابل متقین آورده شده فعالان کفر است و از آیه ۸۷ فهمیده میشود آنها خود را بی نیاز از ایمان آوری میدانسته و فکر می کرده اند تازه اگر آخرتی هم در کار باشد «شفاعت کنندگان» به کمکشان خواهند آمد . و در آیه ۹۶ مومنان را دلگرمی میدهد که بزودی معادلات به نفع آنها تغییر خواهد کرد.
از آیه ۹۷ و مقابله ای که بین « لدّ » و متقی برقرار نموده معلوم میشود که منظور از آن فعالان کفر است که در بطن معنی لغوی خویش مفاهیمی مانند لج و اصرار بیجا و عناد را نیز در خویش دارد .
🖌آقای جمال گنجه ای
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14160findunread_tdbr--w-tfsyr-swrh-mrym-nmt-bkhshy-khS-khd-bh-nby-w-hdyt-shdgn-Gz-dwrn-bshrt-pymbr-bh-mwmnyn.aspx#post14160
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🍃🌸🍃
𖤛࿐࿙࿚࿙࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅
💝باسلام به مخاطبان قراندوست كانال #قرآنپويان
💐💐همانطور كه مستحضريد، بنا به پيشنهاد برخي مخاطبان و با هدف جامعيت بخشيدن به پستهاي كانال،
از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص (جمعه 24 آبان ماه 98)
از ابتداي قران، ارسال روزانه قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه ترجمه آن در كانال آغاز كرديم كه بلطف خدا و همراهي شما پس از حدود دو سال، اكنون به انتهاي قران رسيده ايم.
اكنون با پايان يافتن اين دور، جهت توقف يا ادامه و بهبود اين برنامه، اطلاع از نظر شما مخاطبان عزيز نيز ضروريست.
لذا خواهشمندیم در نظر سنجی زير شرکت نمایید.🙏
1⃣ برنامه #قرائت_روزانه يك صفحه از قرآن ادامه پیدا نکند.
2⃣ همانند دوره قبل ، مجددا از ابتدای قرآن شروع شود.
3⃣ همانند دوره قبل، مجددا از ابتدای قرآن شروع شود.اما نكات مختصر تفسيري آن صفحه نيز ارسال شود.
👈لطفا گزینه مورد نظر یا سایر پیشنهادات خود را به آیدے زیر ارسال ڪنید.
@Sgodarzi
༻🍃🌸🍃༺
#پرسش_وپاسخ_قرآنی.
❓زمان نزول ايه #اكمال (ايه 3 سوره مائده): روز #عرفه يا #غدير؟
💮🔶الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا 3 مائده
🔸امروز كسانى كه كافر شده اند از [كارشكنى در] دين شما نوميد گرديده اند پس از ايشان مترسيد و از من بترسيد امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آيينى برگزيدم
↩️ فریقین درباره زمان نزول این آیه تنها دو قول را مطرح کرده اند: نزول آن در حجةالوداع در روز عرفه و نزول آن در غدیرخم؛
🔸پس باید حوادثی که در این دو روز اتفاق افتاده بررسی شود تا مشخص گردد که مقصود در آیه کدام یک از این دو روز است.
✅ در مصادر شیعی نیز در تفسیر عیاشی از امام صادق(ع) چنین نقل شده است: چون رسول خدا(ص) در روز جمعه در #عرفات اقامت کردند، جبرئیل نزد ایشان آمد و گفت: ای محمد! خداوند به تو سلام می رساند و می گوید: با امت خود بگو « الیوم أکملت لکم دینکم؛ امروز برای شما دینتان را کامل کردم».« واتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الاسلام دیناً؛ و نعمتم را بر شما تمام کردم و برای شما اسلام را به عنوان دین پسندیدم و پس از این برای شما چیزی نازل نخواهم کرد».
✅ دسته دوم این روایات دلالت بر نزول آیه در روز #غدیر یا اندکی پس از آن دارد. این روایات در مصادر شیعی با سند صحیح و طرق متعدد نقل شده اند. در مصادر اهل سنت نیز از صحابه ای که شاهد نزول آیه بوده اند، این احادیث روایت شده اند. هر چند برخی از اهل سنت آنها را ضعیف دانسته و یا از مفتریات شیعه شناخته اند، اما این دیدگاه مبنای علمی ندارد؛ چون افرادی که در سلسله سند این روایات آمده اند، از نظر رجال شناسان اهل سنت توثیق شده اند.
👈 شاید بتوان بین دو دسته روایتی که درباره زمان و مکان نزول آیه اکمال است (نزول در عرفه، نزول در غدیر) جمع کرد :
آیه اکمال دو بار نازل شده است: یک بار در عرفه و بار دیگر در غدیر و هر دو مرتبط به اعلان ولایت امام علی(علیه السلام) است. برخی از بزرگان فریقین این احتمال را داده اند. علامه طباطبائی نیز احتمال می دهد روز نزول آیه عرفه و روز ابلاغ آن در غدیر باشد.
✅ بررسی علت نزول
در متن روایاتی که در مصادر اهل سنت از نزول این آیه در عرفه خبر می دهد ـ به جز روایت خلیلی و حسکانی که در آن علت نزول را ولایت امام علی(علیه السلام) می دانند ـ تصریحی به علت نزول آیه نشده است؛ در آنها مشخص نشده چه حادثه ای در عرفه اتفاق افتاد که موجب نزول این آیه و اوصاف مذکور در آن شد
اما در تمام روایات شیعی، اعم از روایاتی که دلالت بر نزول آیه در عرفه و یا دلالت بر نزول آن در غدیر دارد، علت نزول آیه «اعلان ولایت امام علی(علیه السلام)» است.
در متن روایاتی که نزول آیه را در غیر عرفه می داند و از شاهدان نزول این آیه یعنی صحابه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) رسیده است، درباره علت نزول این آیه تنها دو امر ذکر شده است.
امر نخست «تطهیر خانه خدا از لوث وجود مشرکان» است که از ابن عباس نقل شده است. او می گوید:چون سوره برائت نازل شد و مشرکان از بیت الحرام رانده شدند، مسلمانان بدون شرکت مشرکان حج گزاردند؛ این از اتمام نعمت است که خداوند در این آیه فرموده است: «امروز برای شما دینتان را کامل کردم و نعمتم را برای شما به اتمام رساندم».
🔸امر دیگر «نصب ولایت امام علی(ع)» است که از امام علی(ع)، ابوسعید خدری، زیدبن ارقم، ابن عباس و ابوهریره حکایت شده است.
بنابراین، در متن آن دسته از روایات اهل سنت نیز که در آن به علت نزول آیه تصریح شده، اعم از روایاتی که نزول آیه را در #عرفه یا غیر عرفه می دانند، به جز در یک حدیث از ابن عباس، علت نزول آیه اعلان ولایت امام علی(علیه السلام) ذکر شده است.
👈اما در پاسخ حدیثی که تنها از ابن عباس نقل شده و در آن «تطهیر خانه خدا از مشرکان»، علت نزول آیه معرفی شده، می توان گفت: اولاً، احتمال دارد که این روایت در مقام بیان تفسیر آیه یا ذکر یکی از مصادیق اتمام نعمت باشد، نه آنکه علت نزول آیه را بیان کند. ثانیاً، این حدیث مخالف با قول دیگری است که از ابن عباس گذشت. ثالثاً، این حدیث مخالف با ظاهر آیه است که نشان می دهد در آن روز حادثه ای اتفاق افتاده که موجب #اکمال_دین از یک سو و یأس کفار از دین (و نه یأس از مسلمانان) از سوی دیگر شده است. و روشن است که عدم شرکت مشرکان در اعمال حج، موجب اکمال دین و یأس کفار از دین نخواهد بود.
🌸👈پس این امر که آیه اکمال درباره #ولایت_امام_علی(علیه السلام) نازل شده است، ثابت ميشود.
🔖برگرفته از مقاله "پژوهشی درباره مفاد آیه اکمال از دیدگاه فریقین"
نویسنده : حجت الاسلام دکتر فتح الله نجارزادگان
https://b2n.ir/m53784
@quranpuyan
سلاااام...
الهی امروز
بهترین ثانیه ها
شیرین ترین دقایق
دلچسب ترین
ساعت ها
دوست داشتنی ترین
لحظه ها راپیش رو
داشته باشید
روزتون زیبا و بی نظیر در کنار
عزیزانتون
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✴️رستگاری در تزکیه و توجه به خدا
💠🔆 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی«14» وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی«15»/اعلی
🌱 به راستی رستگار شد آن کس که خود را(از پلیدی ها)پاک گردانید."14"
🌱 نام پروردگارش را یاد کرد و نماز گذارد."15"
💬نکته ها🔻
💐💐 تزکیه،آن است که فکر از عقاید فاسد و نفس از اخلاق فاسد و اعضاء از رفتار فاسد،پاک شود و زکات پاک کردن روح از حرص و بخل و مال از حقوق محرومان است.
💐💐در مکتب انبیا،رستگاران پاکان هستند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی» ولی در مکتب طاغوتیان، رستگاران زورمندانند.فرعون می گفت:هر کس پیروز شود رستگار است. «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی»
💐💐 در قرآن رستگاری قطعی،هم برای مؤمنان آمده: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»و هم برای کسانی که خود را تزکیه کرده اند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی» پس مؤمن واقعی همان کسانی هستند که خود را تزکیه کرده باشند.
💬پیام ها🔻
1⃣ قرآن در پایان برخی آیات می فرماید:امید است رستگار شوید. «لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» زیرا کار خیر از افرادی که تزکیه نکرده اند،با ریا و غرور و گناه و منّت گذاری محو می شود.ولی درباره تزکیه شدگان می فرماید:قطعاً رستگارند. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی»
2⃣ تزکیه خود به خود حاصل نمی شود،باید به سراغ آن رفت. «تَزَکّی»
3⃣ تزکیه بدون نماز و عبادت نمی شود. «تَزَکّی ، ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی»
📚تفسیر نور
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣5⃣ تدبر در سوره #مریم
🔹 نکات سوره مریم از تفسیر عبدالعلی بازرگان
مریم:97
فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ وَتُنذِرَ بِهِ قَوْمًا لُّدًّا
ما [درک و فهم] قرآن را به زبان تو آسان [و جاری] کردهایم به این هدف که [صرفا] پرهیزکاران را به آن مژده، و مردمان لجوج را هشدار دهی. 74
__
74- «لُدًّ» جمع «اَلَدّ» به دشمنی سرسخت گفته ميشود. أَلَدُّ الْخِصَامِ [بقره 204 (2:204) ] سختترین دشمن است.
مریم:96
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا
به راستی کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادند، خدای رحمان محبّتی برای آنان [در دل مردم] قرار خواهد داد. 73
__
73- بر حسب مضمون آیه 7 سوره حجرات (49:7) [...وَلَكِنَّ اللهَ حَبَّبَ إِلَیْكُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِكُمْ...] ایمان نه امری تحمیلی و تصنّعی، بلکه امری ذاتی، فطری و محبوب دل آدمی و زینت آن است، پس طبیعی است اگر انسانی آراسته به ایمان واقعی گردد، پلی و پیوندی با دلهای مردم ميزند و دوستی و مودّت آنان را به خود جلب مينمايد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_وپاسخ_قرآنی
💢⭕️رفع دو شبهه در مورد آيه #اكمال و #تبليغ با نگرشي متفاوت
✅مشهور شده است كه آيه اكمال 3 سوره مائده (اليوم اكملت لكم دينكم ...) در روز #غدير نازل شده و آيه تبليغ 67 (بلغ ما انزل اليك: اى پيامبر، آنچه را از پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان. اگر چنين نكنى امر رسالت او را ادا نكردهاى. خدا تو را از مردم حفظ مىكند، كه خدا مردم كافر را هدايت نمىكند.) قبل از آن نازل شده است.
يعني به پيامبر يك يا چند بار اعلام شده كه امر ولايت را برسان و بعد از ابلاغ پيامبر در روز غدير ،آيه اليوم اكملت لكم دينكم نازل شد.
⁉️اگر در ايه 3 ، تكميل دين و ياس كافران، صرفا با اعلام ولايت علي ع باشد در اينجا دو سئوال بوجود مي آيد:
1⃣- چرا در قرآن برعكس آمده است، يعني اول ايه اكمال سپس آيه تبليغ. نميشود كه اول دين،با ابلاغ ولايت تكميل شده باشد و بعد به پيامبر دستور دهد، اعلام كن اين امر را و گرنه رسالتت را انجام نداده اي.
پس این اشکال هست که در قرآن آیه تکمیل شدن دین نخست بیان شده و آیه تبليغ بعدا نازل شده است.
2⃣-روايات زيادي هست كه ميگويند آيه 3 در روز عید قربان یا روز #عرفه نازل شده است. امامت كه در روز عيد قربان يا عرفه اعلام نشد بلكه روز غدير بود. پس تكميل دين و ياس كافران از چه بود؟
💮👈براي پاسخ به اين دوسئوال،بايد موضوع را اينگونه تبيين كرد:
☘بنده پس از تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیدم که واژه "الیوم" دراین آیات به معنای امروز نیست بلکه" یوم "به معنای "دوره" است، مثلا خدا می فرماید" آسمان و زمین را در شش روز خلق کردم" و منظور شش دوره است.
👈 بنابر این در آیه سوم "الیوم"؛" امروز کافران مایوس شدند" به معنای این مدت زمان و این دوره است چرا که کافران امید داشتند که پس از پیامبر(ص) جانشینی نباشد امیدوار بودند پیامبر(ص) را شکست بدهند، در جنگ بدر می خواستند کار را یکسره کنند نتیجه برعکس شد، در جنگ احد و احزاب هم نتوانستند... با گذشت زمان پیامبر(ص) غالب شد و مکه را فتح کرد، قلعه های خیبر را فتح کرد؛ کافران به مرور مایوس می شدند اما در عین حال امید داشتند که پیامبر(ص) بالاخره از دنيا ميرود و ... ولی ایشان در حجه الوداع چند خطبه خواندند که از جمله آن خطبه غدیر است، وقتی امامت مشخص شد كاملا ناامید شدند پس مشخصا یأس کافران ناگهانی نبوده است.
در ادامه آیه می گوید" فلا تخشوهم" کافران مایوس شدند، از کافران نترسید و از من بترسيد و مراد اين است كه از كردار و رفتار خودتان بترسید که خون یکدیگر را نریزید، مال و آبروی یکدیگر را نبرید...
🌹پیامبر(ص) در منا در روز عید قربان فرموده است: ای مردم حرف من را بشنوید و این حرف را نگه دارید شاید من دیگر شما را نبینم و این سال آخر حج من باشد ... سپس فرمود: خون شما، مال شما، آبروی شما بر یکدیگر حرام است، مانند حرمت امروز در این ماه در این سرزمین ...
و سپس چند بار مي پرسد آيا به شما رساندم؟(هل بلغت)
نگرانی پیامبر(ص) از این بیانات مشخص است. او از كشته شدن مسلمان به دست مسلمان نگران است اکنون در حدود سال1430 از آن زمان گذشته و بیشترین مسلمانان به دست یکدیگر کشته شدند، ائمه اطهار به دست مسلمانان کشته شدند، جنگهای امروزه که همگی مسلمان به دست مسلمان.. مشخصا حرف پیامبر(ص) زیر پا رفت.
💮👈سپس ایشان روز دوازدهم دوباره در مسجد خیف که در همان منا واقع شده است خطبه خواند و در ضمن حدیث ثقلین اهل بيت را معرفي نمود و فرمود: من دو چیزگرانبها بین شما گذاشتم، کتاب خودم و عترتم "و تأكيد كرد که این ها از هم جدا نمی شوند ....
👈 تا بالاخره روز 18 ام حضرت علی(ع) را معرفی کردند.
✅ پس اليوم يعني مجموع اين زمانها و جملات آيه 67 براي بيان اهميت واقعه است نه ترسان بودن پيامبر(ص) از تبليغ پيام و معرفي حضرت علي(ع).
✅بعضی افراد آیه 67 مائده را بسیار بد وصف می کنند و می گویند پیامبر(ص) خیلی می ترسید 😔... تا خدا گفت نترس من جان تو را حفظ می کنم.. اما این درست نیست پیامبری که از ابتدا در مقابل مشرکین ایستاد و هیچکس نبود .آن وقت می گویند رسول خدا می ترسید حضرت علی را معرفی کند!!!!
حضرت رسول از اولین روزکه اقوام خود را در مکه جمع کرد و گفت هرکسی به من ایمان آورد وصي من است ترسی نداشت...
👈بنابراین، آیه نه بدین معناست که پیامبر(ص) می ترسید بلکه می خواهد اهمیت آنچه را در اين چند روز بيان شده و ميشود را بگوید كه اولينش اهميت خون و مال و آبروي افراد بود و دومينش هم تراز بودن قرآن و عترت و آخرينش مجري دين صلح و ادامه دهنده واقعي راه پيامبر (ص).
👈به همین دلیل ابتدا مساله صلح را گفت بعدا اهمیت اهل بیت را گفت بعدا در #غدیرمی گوید کسی که می تواند این کار ا بکند که اگر پیرو او باشید خون شما حفظ می شود جنگ داخلی در نمی گیرد حضرت علی(ع) است.
🖋استاد احمد عابديني
@quranpuyan