💢✴️ تا #عدالت اجرا نشود، هر چه از اسلام بگوییم حرف است
👈اکنون ملاحظه می کنید که تا #عدالت اجرا نگردد، و قسط قرآنی (رسیدن هر کس به حق خویش) عملی نشود، هر چه از اسلام گفته شود، حرف است. فقر مانع رشد است، غنای تکاثری مانع رشد است، زندگی های پر ریخت و پاش (که باعث پایمال شدن حقوق دیگران و محرومیت ضعفا و محرومان است)، مانع رشد است، مجالس اشرافی و قارونی گرفتن مانع رشد است.
💢عاشورا یک حرکت بنیادین و بزرگ جامعه سازی است، که حضرت امام حسین(ع) در بیان هدف خود از این حرکت می فرماید: «ای خدا! تو خوب می دانی که ما برای قدرت طلبی، یا دنیا خواری قیام نکردیم، بلکه خواستیم احکام روشن دین تو را به کار بندیم، و کشور اسلامی را اصلاح کنیم، و مظلومان و ستم دیدگان را از زیر بار ستم نجات دهیم.»
مقصود امام از امر به معروف چسبیدن به یقه چند محروم یا جوان بی پناه نیست بلکه حرکت امر به معروف و نهی از منکر در صورت اصلی خود، قیام در برابر ظلم و ستم است، و خروش برداشتن در برابر سران حاکم و سروران اقتصادی و دیکتاتوری مال (که جامعه ما امروز در چنگ آن گرفتار است!) و هر حاکمیتی که مجری عدالت نباشد.
جوانان آگاه، و مردم متدین ایران! بدانید که جز نظام عامل بالعدل، یعنی مجری عدالت به نحو احسن، در همه چیز و در همه جا و برای همه کس، هیچ حاکمیتی اسلامی نیست. و جزء جامعه قائم بالقسط، یعنی جامعه سرشار از عدالت، هیچ جامعه ای قرآنی نیست. و جز گرفتن حقوق مظلومان از توانگران و رساندن به دست آن، هیچ اصلاحی و حرکتی عاشورایی نیست.
در جامعه اسلامی، نخست #حاکمیت باید امر به معروف شود
💮👈بنا بر این، به نصّ قرآن کریم باید «گروهی» از امت که از همه جهت صلاحیت داشته باشند: امین، عالم، شریف، عادل، وارد به همه احکام اصلی و فرعی اسلام، دارای شخصیتی که جامعه به آنان اعتقاد داشته باشد، و از آنها جز پاکی و فضیلت ندیده باشد و در سنین بالا باشند، به کار انبیایی امر به معروف و نهی از منکر بر خیزند. و چنانکه حضرت امام حسین (ع)، در حرکت آفتاب آفرین عاشورا، با عمل نشان داده است، از جایی شروع شود، که محل شروع فساد است، یعنی حاکمیت. باید در جامعه اسلامی نخست حاکمیت و تمام اعضای آن مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرد و تطهیر شوند، سپس دیگران.
💮👈هنگامی که علی(ع) می گوید: «حاکم اسلامی و کارگزاران حکومت اسلامی نباید هدیه قبول کنند.» چرا از هر مفسد اقتصادی، قبول پول می کنند، و او را و ده ها امثال او را به ادامه دادن به جنایات مالی و مکیدن خون مردم مظلوم و اقشار گوناگون ملت تشجیع می نمایند؟ چرا؟
پس - بنا بر منطق عاشورا امر به معروف و نهی از منکر، باید از بالاترین طبقات شروع شود، تا فساد از ریشه بر افتد، و توانگرانی که قرآن می فرماید مایه فسادند (مفسد فی الارض اند) و به هیچ گونه در برابر اصلاحات تسلیم نمی شوند. حتی در خود پیکره دولت - تکلیف شان با قرآن و عاشورا معلوم گردد. جامعه عاشورا جامعه حسینی است نه یزیدی ... و جامعه تکاثری جامعه یزیدی است نه حسینی.
اگر #عالمان و #حاکمان درست شوند جامعه اسلامی درست می شود
🌱🚩امام حسین (ع) در روز عاشورا از بشریت خواست که اگر دین ندارید آزاده باشند. و این همه تورّم و رانت خواری و چپاول و بی بند و باری، که موجب این همه فساد اخلاقی و سقوط انسانی در جامعه است، و این تورم آزاد و فروشندگان جلاد، و این دستگاه قضایی ویرانه به تعبیر خود مقامات، آیا در خور بردن نام حسین (ع) و عاشورا هست؟
👈من این سخنان را با عرضه یک مقیاس بنیادین و مهم در شناخت جامعه اسلامی به پایان می برم.
🌹 این حدیث معتبر از پیامبر اکرم (ص) رسیده است که فرمود:
💫«دو دسته از امت من هستند که اگر درست شوند جامعه اسلامی درست می شود، و اگر فاسد شوند جامعه اسلامی فاسد می شود. پرسیدند : ای پیامبر خدا! این دو صنف چه کسانی هستند؟ فرمود: #عالمان و #حاکمان .»
📚نقل از کتاب " عاشورا، مظلومیتی مضاعف"
تاليف زنده ياد استاد محمد رضا حكيمي
🌸براي شادي روحشان،فاتحه اي قرائت نماييد.
.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
در دل ندهم ره پس از این مهر بتان را
مهر لب او بر در این خانه نهادیم
#حافظ
سلام
صبحتون بخیر
التماس دعا
🆔 @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 62 تا 69
📄#صفحـہ_10
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_10
❇️#آیه_62_بقره
💠ان الذین امنوا والذین هادوا والنصاری و الصابئین من امن بالله والیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم و لا هم یحزنون "62/بقره"
🌱بدرستی کسانی که مؤمنند و کسانیکه یهودی و نصرانی و صابئی هستند ،هر کدام که به خدا و دنیای دیگر معتقد باشند و کارهای شایسته کنند،پاداش آنها نزد پروردگارشان است و نه بیمی دارند و نه غمگین شوند.
🔷✨صابئین قومی هستند که اقرار به خدا و روز قیامت و بعضی از انبیاء دارند ولی معتقد به تأثیر بعضی ستاره ها در خیر و شر هستند و مراد از (الذین آمنوا) کسانی هستند که ظاهرا ایمان دارند و مؤمن نامیده می شوند اما صرف نامیده شدن به این اسامی (مؤمن ، یهودی ،نصاری ، صابئی )درنزد خدا موجب پاداش یا ایمنی ازعذاب نمی شود ، و همانا ملاک امر و سبب کرامت و سعادت ،حقیقت ایمان به خدا وروز قیامت و همچنین عمل شایسته می باشد.
🔷✨پس سعادت و کرامت دائر مدارعبودیت است ، و رستگاری به باطن و حقیقت است نه به ظاهر ،پس کسانی که بت نپرستیده اند و نظام و احکام الهی را تغییر نداده اند و غزیر یامسیح را پسرخدا ندانسته اند و تنها خدا را عبادت کرده اند برای آنها اجر و پاداش اخروی می باشد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_10
❇️#پیمان_اجبارى چه سودى دارد ؟
💠وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُم بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ "63/بقره"
🌱 و (به یاد آورید) زمانى را که از شما پیمان گرفتیم. و کوه طور را به فرازتان برافراشتیم. (و گفتیم:) «آنچه را (از آیات و فرمان ها) به شما داده ایم،با قدرت بگیرید. و آنچه را در آن است به یاد داشته باشید (و به آن عمل کنید). تا پرهیزگار شوید».
(
🔷✨بعضى در پاسخ این سؤال گفتهاند : قرار گرفتن کوه بر سر آنها جنبه ارهاب و ترسانیدن داشته نه اجبار ، و گرنه پیمان اجبارى ارزشى ندارد.
🔷✨ولى صحیحتر این است که گفته شود : هیچ مانعى ندارد که افراد متمرد و سرکش را با تهدید به مجازات در برابر حق تسلیم کنند ، این تهدید و فشار که جنبه موقتى دارد ، غرور آنها را در هم مىشکند و آنها را وادار به اندیشه و تفکر صحیح مىکند و در ادامه راه با اراده و اختیار به وظائف خویش عمل مىکند.
👈و به هر حال ، این پیمان ، بیشتر مربوط به جنبههاى عملى آن بوده است و گرنه اعتقاد را نمىتوان با اکراه تغییر داد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣ تدبر در سوره #کوثر
🔹نکات سوره کوثر
۱- مفهوم و مصداق کوثر چیست؟
کوثر صیغه مبالغه از کثر بر وزن فوعل است که به معنای بسیار زیاد است. مفهوم و مصداق کوثر را باید با توجه به ایه 3 دریافت. در ایه 3 خداوند خبر میدهد که ان کسی که با بغض و کینه از تو کراهت دارد،خودش ابتر است یعنی که او ترا ابتر خوانده یا آرزو میکند که ابتر باشی اما این گونه نیست بلکه خودش ابتر است نه تو چرا که ما به تو کوثر دادیم.
ابتر یعنی قطع شدن قبل از اتمام و تکمیل.مرد ابتر بعنی مرد بدون نسل یا مردیکه ذکرخیری ازش باقی نماند. با توجه به انکه مخالفان پیامبر باجنبه رسالتی ایشان مخالفت میکردند ونه جنبه شخصیتی ایشان لذا وقتی از مهار این حرکت نامید شدند،با توجه به اینکه پیامبر فرزند پسر هم نداشتند، باین امید او را ابتر و مقطوع النسل میخواندند که با مرگش ،پیام او هم میرا شود و ذکر و یادی از او نماند.
اما خداوند به پیامبر بشارت میدهد که ما به تو کوثر دادیم که رسالتت ابتر نماند.و می بینیم که هم اکنون میلیاردها مسلمان روزانه نام ایشان را در ماذنه ها سر داده و متدین به رسالت ایشان هستند.لذا به نظر میرسد مهم ترین مصداق کوثر که سالت ان حضرت را جوشان و مستمر کرده، ذریه و پیروان ایشان هستند .امامانی که بعد از ایشان پیام رسالت را حفظ و ترویج کردند همگی از نسل حضرت فاطمه س میباشند .فاطمه س دختر پیامبر بود که در افکار و اداب و رسوم مردم آن زمان، نمیتوانست تداوم دهنده رسالت و نام و یاد پیامبر باشد اما خداوند با اراده خود چنین کرد.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/r12143
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
قران پویان
⭕ مروری بر مسئولیت مردم، #علما و تحلیل سکوت انها در
#خطبه_امامحسین ( ع) در منا
🌴✴قسمت هفتم :
وَ إِعْجَابُكُمْ بِالْحَيَاةِ الَّتِي هِيَ مُفَارِقَتُكُمْ فَأَسْلَمْتُمُ الضُّعَفَاءَ فِي أَيْدِيهِمْ فَمِنْ بَيْنِ مُسْتَعْبَدٍ مَقْهُورٍ وَ بَيْنِ مُسْتَضْعَفٍ عَلَى مَعِيشَتِهِ مَغْلُوبٍ يَتَقَلَّبُونَ فِي الْمُلْكِ بِآرَائِهِمْ وَ يَسْتَشْعِرُونَ الْخِزْيَ بِأَهْوَائِهِمْ اقْتِدَاءً بِالْأَشْرَارِ وَ جُرْأَةً عَلَى الْجَبَّارِ فِي كُلِّ بَلَدٍ مِنْهُمْ عَلَى مِنْبَرِهِ خَطِيبٌ يَصْقَعُ فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَةٌ وَ أَيْدِيهِمْ فِيهَا مَبْسُوطَةٌ وَ النَّاسُ لَهُمْ خَوَلٌ لَا يَدْفَعُونَ يَدَ لَامِسٍ فَمِنْ بَيْنِ جَبَّارٍ عَنِيدٍ وَ ذِي سَطْوَةٍ عَلَى الضَّعَفَةِ شَدِيدٍ مُطَاعٍ لَا يَعْرِفُ الْمُبْدِئَ وَ الْمُعِيدَ فَيَا عَجَباً وَ مَا لِي لَا أَعْجَبُ وَ الْأَرْضُ مِنْ غَاشٍّ غَشُومٍ وَ مُتَصَدِّقٍ ظَلُومٍ وَ عَامِلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ بِهِمْ غَيْرِ رَحِيمٍ فَاللَّهُ الْحَاكِمُ فِيمَا فِيهِ تَنَازَعْنَا وَ الْقَاضِي بِحُكْمِهِ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَنَا.
🔶بدینسان ضعیفان را به دست آنان سپردید که برخی را برده و مقهور خود ساختند و برخی را ناتوان و مغلوب زندگی روزمره کردند. در امور مملکت به رأی خود تصرف میکنند و با هوسرانی خویش ننگ و خواری پدید میآورند به سبب پیروی از اشرار و گستاخی بر خدای جبار! در هر شهری خطیبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن میگوید، سرتاسر کشور اسلامی بیپناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بردگان آنهایند (مردمی) که هیچ دست برخوردکنندهای را از خود نرانند.
آنان که برخی زورگو و معاندند و برخی بر ناتوان سلطهگر و تندخویاند، فرمانروایانی که نه خدا شناسند و نه معاد.
شگفتا! و چرا در شگفت نباشم که دیار اسلامی در اختیار فریبکاری نابکار و مالیاتبگیری ستمگر و فرمانروای بیرحم بر مؤمنان است، پس خدا در آنچه ما کشمکش داریم حاکم است و در آنچه اختلاف داریم داوری میکند.
.
شرح فراز هفتم در ادامه👇👇
.
@quranpuyan
.
قران پویان
⭕ مروری بر مسئولیت مردم، #علما و تحلیل سکوت انها در #خطبه_امامحسین ( ع) در منا 🌴✴قسمت هفتم :
📝🖊شرح فرازهفتم #خطبه_امام_حسین ع در منا.
💢 .بخش اول
💢👈سیدالشهدا(ع) رو به بزرگان اسلام میگویند: «اسلمتُم الضُّعفاءَ فیایدیهم»؛ شما این #ضعفا، مستضعفان، فقرا و محرومان را دستبسته و کتبسته تحویل دستگاه #ظلم دادهاید و تسلیم اینان کردهاید. «فمن بین مستعبَد مقهور»؛ گروههایی از مردم برده ایشان شدهاند و مثل بردههای مقهور و شکستخورده، در زیر دست و پای آنان له میشوند. «و بین مستضعف على معیشته مغلوب»؛ عدهای هم مستضعف و فقیر و بیچارهاند و نان شبشان را هم نمیتوانند تهیه کنند.
🔸«یتَقلبونَ فی المُلکِ بِآرائهم»؛ آنها هم هرگونه میخواهند، حکومت میکنند و این محرومان بیچاره در این جامعه بیپناهند. «فی کل بلدٍ منهم على منبره خطیبٌ یصقع.» در هر شهری عدهای را گماشتهاند که افکار عمومی را بسازند و به مردم دروغ بگویند.
🔸«فأیدیهم فیها مبسوطة و الناسُ لهم خَوّل»؛ دستشان کاملا باز است و مردم هم زیر دست و پای اینها دست بسته افتادهاند و نمیتوانند از خود دفاع کنند. «لایدفعون یدَلامس»؛ مردم نمیتوانند دستی را که به سمتشان میآید تا به آنها زور بگوید، عقب بزنند و قدرت دفاع از خود را ندارند. شما همه این صحنهها را مینگرید و بر نمیآشوبید که چرا فقرا و محرومان در شهرها بیپناه و گرسنه افتادهاند؟
⭕️کارگزاران حکومت بویی از انسانیت نبردهاندو شما باز ساکتید
«جبّار عنید على الضعفةِ شدید»؛ ایشان عدهای آدمهای #ستمگر و #معاندند. صاحبان قدرتی هستند که علیه ضعفا و محرومان بسیار خشن عمل میکنند و به روش غیراسلامی حکومت میکنند و متاسفانه بیچون و چرا هم اطاعت میشوند، در حالی که نه خدا را میشناسند و نه آخرت را قبول دارند: «مُطاعٌ لایعرفُ المُبدئ و المُعید فیها عجباً»؛ واقعا عجیب است، چرا من تعجب نکنم؟ تعجب میکنم از شما که این زمین زیر پای ظالمان، صاف، پهن و رام است و حتی یک پستی و بلندی پیش پایشان نمیبینند که لااقل یکبار زمین بخورند و جامعه اسلامی، بیدفاع زیر گام آنان افتاده است. یک عده خائن حکومت میکنند، عدهای باجگیر ستمگر حکم میرانند «و عامل علىالمومنین بهم غیرُرحیم»؛ و کارگزاران حکومت هم بویی از عاطفه، مهربانی و انسانیت نبردهاند و شما باز هم ساکتید.
🎙استاد رحیم پور ازغدی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللّٰهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ، أَحْمَدُكَ وَأَسْتَعِينُكَ، وَأَنْتَ رَبِّي وَأَنَا عَبْدُكَ أَصْبَحْتُ عَلَىٰ عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ، وَأُؤْمِنُ بِوَعْدِكَ وَأُوفِي بِعَهْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ
خدایا تو را ستایش، ستایشت میکنم و از تو کمک میخواهم و تو پروردگار منی و من بنده توأم، صبح کردم بر پیمانت و وعدهات و ایمان میآورم به وعدهات، وفا میکنم به پیمانت تا بتوانم و هیچ نیرو و توانى نیست جز به خداى یگانه بیشریک
💫مفاتیح الجنان. دعای روزانه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 70 تا 76
📄#صفحـہ_11
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan