#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_12
#ایه78
⁉️«امي» و « #اماني» يعني چه؟ چرا پيامبر #امي بوده است؟
💠🔆 وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ 78/بقره
🌱 و بعضي از آنان بيسواداني هستند كه كتاب [تورات] را نميشناسند، مگر آرزوهايي [خام و نژادپرستانه] و فقط پندارگرايي ميكنند [=تابع تصوّرات خود هستند].
💐🕊 «أُمِّي»، منسوب به اُمّ [مادر]، دلالت بر درس نياموختگي و بيسوادي ميكند، گويي فرزندي همچنان نزد مادر مانده و به مدرسه نرفته است. اعراب پيش از اسلام عموماً اُمّي بودند و به ندرت خواندن و نوشتن ميدانستند. خداوند به عمد پيامبر اسلام را «أُمِّي» ناميده است تا كسي گمان نكند سخن اوست [اعراف 157 (7:157) و 158 ، جمعه 2 (62:2) ] چرا كه نه كتابي خوانده و نه خطي نوشته بود [عنكبوت 48 (29:48) ] و نه اصلاً ميدانست كتاب و ايمان چيست [شوري 42]. قرآن اصطلاح «أُمِّي» را در برابر «اهل كتاب» قرار داده است كه معرّف دو گروه: اعراب بيسواد و باديهنشين، و بنياسرائيل [يهوديان و مسيحيان] ميباشد: آلعمران 20- ...وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ.... بنياسرائيل خود را باسواد و درس آموخته و مسلمانان را اُمّي ميشمردند و از موضع خود برتربيني تعهدّي درقبال آنان براي خود قائل نبودند: آلعمران 75- ...قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ....
💐🕊 آرزو كردن را در زبان عربي «تمني» ميگويند كه تصوراتي را در ذهن و خيال ميپروراند. «أَمَانِي» جمع «اُمنيه» است كه به آنچه در دل و ذهن و زبان انسان نقش بسته و بيان ميشود گفته ميشود. هر ملتي اميد و آرزوهايي دارد كه ممكن است حق يا باطل، واقعي يا كاذب باشد؛ «هنر نزد ايرانيان است و بس!» را ميتوان از جملة «اماني» بسياري از ايرانيان شمرد كه سخن شاعر شيرين زبان خويش فردوسي را از هزارة پيش حقيقتي انكار ناپذير تلقي كردهاند.
💐🕊بنياسرائيل نيز خود بزرگبينيهاي زيادي داشته و دارند كه در اين آيه به يكي از آنها اشاره كرده است. ما مسلمانان نيز به «اماني»هاي مغاير قرآن دلبستهايم؛ كتاب الهي سرنوشت بندگان را به ايمان و عمل صالح گِره زده است، اما بسياري از باورمندان سرنوشت خود را به تقليدِ چشم و گوش بسته سپرده و دل به شفاعتهاي بيعمل و توسلهاي بيوسيله خوش ميكنند.
📚تفسیر آقاے بازرگان
🍃❈🌸❈🍃
🆔@quranpuyan
.#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_12
#ایه83
💮🌺 #رفتار _خوب و #گفتار_نیکو با همه مردم.
💮🔶 وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ(83 بقره)
🔹و (بياد آريد) زمانى كه از بنىاسرائيل پيمان گرفتيم، جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و بينوايان، احسان كنيد و با مردم، به زبان خوش سخن بگوييد و نماز را برپاى داريد و زكات بدهيد. امّا شما (با اينكه پيمان بسته بوديد،) جز عدّهى كمى، سرپيچى كرديد و روى گردان شديد.
💮🌸. #حسن_معاشرت وگفتار و رفتار نیکو در برخورد با توده مردم، اعم از مؤ من و کافر؛ گفتار و گفته هر دو باید زیبا و نیکو باشد، خواه مخاطب و مورد گفتگو مخالف باشد یا مؤ الف. سخن نیک سخنى است که محتواى آن خیر و مصلحت و روش آن مقبول و دل پذیر است، نه صرفاً هر سخن خوشایند دیگران ؛ از همین رو این دستور اخلاقى و اجتماعى نیکو امر به معروف و نهى از منکر کردن را نیز شامل مى شود.
👈این پیمان اخلاقى و قانون مردمى و انسانى، یعنى نیکو سخن گفتن و با نرمى رفتار کردن و بدى دیگران را با روش نیک پاسخ گفتن، از احکام روابط بین الملل و از بهترین اصول کلى اسلام در تربیت جوامع انسانى است. البته این حکم، ظرف و موقعیت خاص خود را دارد و چنین نیست که در هر شرایطى با گفتار نیکو با کافران سخن گفته شود.
🌸💮-اگرچه به همهى مردم نمىتوان احسان كرد، ولى با همه مىتوان خوب سخن گفت. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»
💮🌸 برخورد خوب و گفتار نيكو، نه تنها با مسلمانان، بلكه با همهى مردم لازم است. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»
📚تفاسیر :
💫💫تسنیم ، نور
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣1⃣ تدبر در سوره #کوثر
🔹نکات سوره کوثر
۳- ارتباط سوره با سوره قبلی(مریم)
در بیان آیات 63 و 64 سوره مریم اشاره شد که:" آیات 58گانه ابتدای سوره بر محور رحمت بخشی و نعمت بخشی خداوند به هدایت یافتگان متمرکز است،اما نوع حمایت و رحمت در انها خاص است و از نوع حمایتهای غلبه بر مخالفان و هلاکت دشمنان نیست.
در چهار داستان اصلی و مشروح سوره رحمت ذکر شده،بر اعطای فرزند و ولی و وارث به برگزیدگان سلف تعلق گرفته است.به زکریا،بنا به درخواستش یحیی هبه میشود که ولی او بوده از او و ال یعقوب ارث ببرد.به مریم بطور خارق العاده،عیسی عطا میشود که رحمتی از جانب خدا باشد. به ابراهیم به پاس گوشه گیریش از مشرکان و انچه میپرستند؛اسحاق و یعقوب و سایر فرزندان نبیش هبه می شود.با در خواست موسی برای داشتن وزیر و جانشین، خداوند از روی رحمت،هارون را هم به نبوت برمی گزیند.پس نوع رحمت و حمایت خدا ،در این ایات خاص است.
به نظر میرسد در مقطع زمانی نزول سوره مریم،پیامبر از بابت جانشینی و وراثت خود و چگونگی سیر دین بعد از خودشان نگران بوده و این ایات درصددرفع این نگرانی ایشان است."
در سوره کوثر خداوند با توجه به علنی شدن حرف و ارزوی مخالفان مبنی بر ابتر بودن پیامبر،با اعلام اعطای کوثر به پیامبر که ماندگاری رسالت ایشان را بدنبال دارد،این نگرانی را کاملا رفع می نماید.
با توجه به قول مشهور تولد حضرت فاطمه س در سال 5 بعثت،نزول این سوره هم در همان سال و بعد از تولد ایشان می باشد.لذا این سوره نمیتواند جزو سوره های اولیه نزول بوده باشد .زیرا می باید بقدری از زمان اغاز رسالت و تبلیغ پیامبر گذشته باشد که مخالفان بغض و کینه ایشان را بدل گرفته و با ناامیدی از مهار و جلوگیری از گسترش ان،باتوجه به پسر نداشتن ایشان ارزوی ابتر ماندن این جریان را نمایند
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/r12143
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
قران پویان
.📝شرح فراز هفتم #خطبه_امام_حسین ع در منا
#تار-و-پود-استبداد
خطبهی اباعبدالله الحسین(ع) سه مرحله دارد: مرحلهی اول دربارهی مسئولیتناشناسی بسیاری از علماء و دانشمندان است. مرحلهی دوم (که نتیجهی مرحلهی اول و معلول آن است) دربارهی شیوع فساد و استبداد در حکومت است و مرحلهی سوم (که آنهم معلول دو علت گذشته است)، فلاکتی است که در جامعه اتفاق میافتد. براساس تحلیل حضرت، آنچه در میان مردم از مظالم و ستمگریهاست و آنچه در طبقهی حکّام از ظلم و ستم است، همه نتایج عمل نکردن به مسئولیتی است که متوجه علماء میشود و اگر آنها به رسالت خود عمل کنند، هم به اصلاح حکومت کمک کردهاند و هم ظلم و ستم در میان مردم رخت برمیبندد. این سیر بحثی است که در خطبهی حضرت دیده میشود.
اما بلایی كه سر مردم میآید: «وَ النَّاسُ لَهُمْ خَوَلٌ» همهی مردم را به بردگی میگیرد. همه باید مطیع و تسلیم و فدایی او باشند و در برابر او، عقل و فکر و ارادهی خود را کنار بگذارند. هویت انسانها را از آنها میگیرد. نتیجهی بنده شدن انسانهای آزاد و به بردگی گرفتن آنها در جملهی بعد است: «لَایَدْفَعُونَ یَدَ لَامِسٍ» مردم نمیتوانند دست هیچکسی که بهسوی آنها دراز شده را کنار بزنند و دفع کنند.
«لَایَدْفَعُونَ یَدَ لَامِسٍ» در مورد کسی و در جایی است که شخص قدرت دفاع و مقاومت در برابر دیگری را نداشته باشد و نتواند در برابر هر تعدی و تجاوزی که متوجه او میشود، عکسالعملی از خود نشان دهد. دست کسی که بر او بلند میشود، دفع نمیکند و نمیتواند مقاومت کند. این تعبیر در کاربرد دوم، نشاندهندهی ضعف و ناتوانی شخص است. حکومتهای مستبد و رژیمهای استبدادی هر بلایی که به سر مردم آوردند، مردم نمیتوانند عکسالعملی از خود نشان دهند، ایستادگی و مقاومت کنند و از حق خودشان دفاع کنند؛ مردمی بیدفاع و بیپناه! در واقع این جمله با آن جمله قبل حضرت «فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَهٌ» بسیار نزدیک میشود که قدرت و حاکمیتشان بدون هیچگونه مانع است. آنجا توصیفی برای حکومت بود که حکومت از این اقتدار مطلق برخوردار است که هر تصمیمی را میتواند بگیرد، بدون اینکه مانع و مزاحمی در برابر او وجود داشته باشد و اینجا توصیفی برای تودههای محروم و ضعیف مردم است که پناهی ندارند و دستشان از قدرت کوتاه است و هر بلایی سر آنها بیاید ناچارند بپذیرند.
این تعبیر، تعبیر سنگینی است و ماهیت رژیم استبدادی را با همین یک جمله میتوان نشان داد و میتوانیم بگوییم تعریف اباعبدالله الحسین(ع) از دولت مستبد و حاکم مستبد، این است که هرکجا که مردم قدرت برای مقاومت و دفاع از حقوقشان نداشته باشد، آنجا استبداد تحقق پیدا کرده است.
💢✅ فرمایش امیرالمومنین(ع) در مورد مردم بی دفاع در برابر فراعنه!
گویا اباعبدالله الحسین(ع) در این سخنرانی، همان بیانات نورانی امیرالمؤمنین علی(ع) را تکرار میکنند چون این مضامین، همان مضامینی است که امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبهی قاصعه (خطبه۱۹۲نهجالبلاغه) برای مردم فرموده بودند: «…اتَّخَذَتْهُمُ الْفَرَاعِنَهُ عَبِیداً» شیوه و روش فرعونیان این است که مردم را به بندگی میگیرند. «عبید» همان «خول» است . «فَسَامُوهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ» بدترین شکنجهها را متوجه مردم (که بردگان خود میدانند) میکنند. «وَجَرَّعُوهُمُ الْمُرَارَ»
👈 حضرت میفرمایند: این #فراعنه__در_حکومت خود دائماً در کام مردم تلخی میریزند و مردم باید این تلخیها را جرعهجرعه ببلعند و بخورند. «جَرَّعُوهُمُ» یعنی جرعهجرعه و کمکم چیزی را به دیگری نوشاندن و «مرّ» هم غذای تلخ است. حضرت میخواهند بفرمایند این طور نیست که در یک روز و یک قضیه و حادثه، تلخی برای مردم پیش بیاورند و دیگر بعد از آن حادثهی تلخ، مردم زندگی راحت و شیرینی را تجربه کنند، نه! فراعنه تمام زندگی را بر مردم تلخ میکنند؛ هرروز بدتر از دیروز! مردم احساس خوشحالی در زندگی ندارند و لذتی از زندگی نمیبرند. هر روز یک مسأله! هر روز یک گرفتاری و ناراحتی! نمیگذارند آب خوش از گلوی مردم پایین برود.😔
تا به این جملهی میرسند: «فَلَمْ تَبْرَحِ الْحَالُ بِهِمْ فِی ذُلِّ الْهَلَکَهِ وَ قَهْرِ الْغَلَبَهِ» پیوسته آنها در سایهی فلاکت، بدبختی و بیچارگی زندگی میکنند «لایجِدُونَ حِیلَهً فِی امْتِنَاع» برای امتناع، مقاومت و تسلیم نشدن، هیچ چارهای ندارند و راه به جایی نمیبرند و خود را در محاصره میبینند.
@quranpuyan
ادامه دارد👇
.👈ادامه شرح فراز هفتم #خطبه_امام_حسين(ع) در منا
🔴وضع #جامعه_بی_دفاع!
👈از این بیانات نورانی خوب میتوانیم بفهمیم که اگر در جامعهای راه دفاع به روی مردم بسته شد و مردم نتوانستند به دنبال حقوق خود بروند و در کوچکترین حقوق، مردم با مانع مواجه میشوند، #استبداد وجود دارد. یکی از حقوقی که متهم دارد، این است که میتواند از خود دفاع کند، وکیل بگیرد ولی اگر این حق گرفته شد و شخصی را متهم کنند ولی نتواند دفاع کند! رسانههایی که در اختیار حکومتهاست، میتوانند شخصی را مورد اتهامات مختلف قرار بدهند و او حق پاسخگویی ندارد، این بدون دفاع ماندن است. این برای مراحل قبل از رسیدگی قضایی است و بعد از صدور حکم که شخص نمیتواند از خودش دفاع کند یا اصلاً تصمیمگیریها در اختیار نهاد قضایی نباشد و افرادی پشت صحنه برای سرنوشت افراد تصمیمگیری کنند. کوچکترین آن این است که شخص متهم بخواهد وکیل بگیرد ولی میگویند نه، تو حق نداری اینها را وکیل کنی، هرکه را ما میگوییم و قبول داریم، باید وکالت تو را داشته باشد. بیدفاع شدن این است «وَ لا سَبِیلاً إِلَی دِفَاع»!
به کلام اباعبدالله الحسین(ع) در این خطبه برگردیم. حضرت فرمودند: اینها قدرت را به دست گیرند و چنین روزگار تلخی و سیاهی برای مردم به وجود میآورند که کسی نمیتواند دفاعی داشته باشد. «فَمِنْ بَیْنِ جَبَّارٍ عَنِیدٍ وَ ذِی سَطْوَهٍ عَلَى الضَّعَفَهِ شَدِیدٍ مُطَاعٍ لَایَعْرِفُ الْمُبْدِئَ وَ الْمُعِیدَ»» آنچه که در جامعه هست، حکمرانانی جبار و ستمگر که قدرت و شدت عملشان فقط در برابر مردم مظلوم است. کسانیکه باید مورد اطاعت قرار بگیرند ولی خدایی نمیشناسند. نه مبدأی، نه آخرتی، نه گذشتهای، نه آیندهای، چیزی نمیفهمند!
«فَیَا عَجَباً! وَ مَا لِی لَاأَعْجَبُ » امام حسین(ع) اظهار شگفتی میکنند! چه شگفتآور است! و باید از این وضع شگفتزده بود! در تعجبم از این زمان و زمانه! در شگفتیام از این روز و روزگار و این وضع مردم! حضرت فرمودند: «وَ الْأَرْضُ مِنْ غَاشٍّ غَشُومٍ» زمین را که دغلکاران ستمگر گرفتند («غشّ در معامله» یعنی فریب دادن و «غشوم» هم یعنی ستمگر). ستمگرانی فریبکار که ظاهرشان ستم را نشان نمیدهد و خیلی هم ادعای اخلاق و دیانت و عدالت دارند! این یک.
دو: «وَ مُتَصَدِّقٍ ظَلُومٍ» متصدّق کسی است که به دیگری جیره و صدقه میدهد. حضرت میفرمایند: اینها که قدرت را به دست گرفتهاند، حکمرانانی هستند که مردم را جیرهخوار و صدقهگیرندهی خود قرار دادند و البته ستمکار هم هستند یعنی حق مردم را رعایت نمیکنند و در حد بخور و نمیر، چیزی به مردم میدهند. جامعهی اسلامی را جامعهی #صدقهخوار و #گدا پرورش دادند. مردم را متکدی کردند و هرکجا بروی، آثار این تکدیگری و گدایی و صدقهخواری را میبینید و ظلوم و جفاکار هم در حق مردم هستند. این دو.
سوم: «وَ عَامِلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ بِهِمْ غَیْرِ رَحِیمٍ» انسانهای سنگدل و مأمورانی بر مردم مسلط میشوند که بر انسانهای باایمان رحمی ندارند و دستشان به هر جنایتی باز میشود. نه از ریختن خون مردم، دل آنها تکان میخورد و نه از #ظلم و بیعدالتی در حق مردم شفقتی پیدا میکنند. حضرت میفرمایند: این وضع چه شگفتآور است! آن فریب که توأم با ستم است، آن جیرههایی که صدقه است و به مردم میدهند، آنهم همراه با ظلم و ستم است و آن قساوتهایی که در حق مردم میکنند که ستم و ظلم عریان و آشکارست.
🎙استاد سروش محلاتي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🥀 ❓ أَيْنَ الطَّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءَ ؟ أَيْنَ الْمَنْصُورُ عَلَىٰ مَنِ اعْتَدىٰ عَلَيْهِ وَافْتَرىٰ ؟ أَيْنَ الْمُضْطَرُّ الَّذِي يُجابُ إِذا دَعا ؟ أَيْنَ صَدْرُ الْخَلائِقِ ذُو الْبِرِّ وَالتَّقْوىٰ ؟
🥀🍁 کجاست خواهنده خون کشته در کربلا، کجاست آن پیروز شده بر هر که به او ستم کرد و بهتان زد، کجاست آن مضطّری که اجابت شود هنگامی که دعا کند، کجاست سرسلسله مخلوقات، دارای نیکی و تقوا، کجاست.؟
💫فرازی از دعای ندبه
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan