eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۴۰-۱۲۳ كَذَّبَتْ عَادٌ الْمُرْسَلِينَ {123} عاديان پيامبران [خدا] را تكذيب كردند {123} إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ هُودٌ أَلَا تَتَّقُونَ {124} آنگاه كه برادرشان هود به آنان گفت آيا پروا نداريد {124} إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {125} من براى شما فرستاده‏اى در خور اعتمادم {125} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {126} پس از خدا پروا كنيد و فرمانم ببريد {126} وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ {127} و بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‏كنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانيان نيست {127} أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ {128} آيا بر هر بلندی ، بنايى (ویلایی) مى‏سازيد (فراتر از نیاز) و کاری عبث و بی فایده می کنید {128} وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ {129} و كاخهاى استوار مى‏گيريد به اميد آنكه جاودانه بمانيد {129} وَإِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِينَ {130} و چون بازخواست می کنید[چون] زورگويان شدت عمل نشان میدهید{130} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {131} پس از خدا پروا داريد و فرمانم ببريد {131} وَاتَّقُوا الَّذِي أَمَدَّكُم بِمَا تَعْلَمُونَ {132} و از آن كس كه شما را به آنچه مى‏دانيد مدد كرد پروا داريد {132} أَمَدَّكُم بِأَنْعَامٍ وَبَنِينَ {133} شما را به [دادن] دامها و پسران مدد كرد {133} وَجَنَّاتٍ وَعُيُونٍ {134} و به [دادن] باغها و چشمه‏ساران {134} إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ {135} من از عذاب روزى هولناك بر شما مى‏ترسم {135} قَالُوا سَوَاء عَلَيْنَا أَوَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُن مِّنَ الْوَاعِظِينَ {136} گفتند خواه اندرز دهى و خواه از اندرزدهندگان نباشى براى ما يكسان است {136} إِنْ هَذَا إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ {137} اين جز شيوه پيشينيان نيست {137} وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ {138} و ما عذاب نخواهيم شد {138} فَكَذَّبُوهُ فَأَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ {139} پس تكذيبش كردند و هلاكشان كرديم قطعا در اين [ماجرا درس] عبرتى بود و[لى] بيشترشان ايمان‏آورنده نبودند {139} وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ {140} و در حقيقت پروردگار تو مسلط و در عین حال دارای رحمت(نسبت به مومنان) است {140} ♻️عصاره فراز آیات ۱۴۰-۱۲۳ : قوم عاد هم که رفتارهای جبارانه داشتند رسولشان را تکذیب و و دعوتش به پروا از خداوند را نادیده گرفته و عذاب را انکار کردند اما با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند. این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها 🛑قسمت هجدهم : 🔻نمونه‌هاي ديگري از روايات . روايات شان نزول 👈علامه طباطبایی در ذیل آیات جنگ احد در خصوص روایات شان نزول نیز ،نقد خود به روایات شان نزول را تکرار کرده ،مهم ترین ضعف تفاسیری که فقط مبتنی بر روایات است را آشکار می سازد: 💢🔻"دخالت آراء شخصى راويان و تاءثير اختلاف مذاهب درنقل 💢روايات وارده در داستان جنگ احد بسيار زياد است، ولى در آنها از جهات بسيارى اختلاف شديدى وجود دارد كه چه بسا انسان را دچار سوءظن مى كند و بيشتر اختلاف در رواياتى است كه درباره شاءن نزول بسيارى از آيات اين داستان وارد شده كه تقريبا شصت آيه مى شود آرى اينگونه روايات عجيب به نظر مى رسد و جاى هيچ شكى براى اهل تاءمل و دقت باقى نمى گذارد در اينكه حكم كند كه : 👈مذاهب و عقائد مختلف در آن روايات دست اندازى كرده و هر مذهبى روح عقيدتى خود را در روايتى دميده تا با زبان روايت حرف خود را زده باشد و خلاصه استفاده سياسى كرده باشد😞😳 و همين امر باعث شد كه ما از نقل آن روايات در اين بحث روايتى خود دارى كنيم. 👈اهل بحث متوجه اين نكته گردند كه آنچه در آمده اگر نگوئيم همه اش ،حد اقل بيشترش نظريه شخصى راويان است به اين معنا كه راويان آن احاديث غالبا حوادث تاريخى را نقل مى كنند آنگاه يكى از آيات كريمه قرآن را كه با آن حادثه مناسبتى دارد ضميمه نقل خود مى سازند و مردم خيال مى كنند كه آيه نامبرده اصلا در باره همان حادثه نازل شده و چه بسا همين عمل باعث شده كه يك آيه قطعه قطعه شود و يا چند آيه كه در يك سياق قرار دارند تكه تكه گردند و هر تكه اش را داراى تنزيلى مستقل بپندارند و در باره چند آيه اى كه پشت سر هم نازل شده بگويند: آن آيه اش در باره فلان حادثه و آيه دومش در باره آن حادثه ديگر و سومش در باره آن حادثه ديگر نازل شده است و در نتيجه نظم چنين آياتى به هم خورده سياقش به كلى از بين برود و اين خود يكى از اسباب سستى و بى اعتبارى اينگونه روايات است. اضافه كن بر اين آنچه را كه ما در اول اين بحث تذكر داديم و گفتيم : اختلاف مذاهب دينى هم در لحن اين روايات تاءثير گذاشته هر كسى آنها را به طرف مذهب خود سوق داده تا مذهب خويش را با آن توجيه و تاييد كند.😞 💢👈علاوه بر اينكه جوهاى سياسى و انگيزه هائى كه در هر زمانى حاكم بوده اثرى جدى در حقايق و معارف داشته و نگذاشته كه حقايق آنطور كه بوده باقى بماند بلكه در هاله اى از ابهام و اخفايش كرده است بنابراين كسى كه مى خواهد در مسائل تاريخى غور و دقت كند بايد اين عوامل كه گفتيم در ضبط و نقل احاديث تاريخى دخالت داشته اند را از نظر دور ندارد كه سخت در فهم حقايق مؤ ثر است (و تنها خدا هادى است )." تفسير الميزان ادامه دارد https://b2n.ir/g00634 @quranpuyan
امام علی علیه السلام(فرازی از دعای ایشان به درگاه خداوند متعال): يا خَيرَ مَن أفضَت إلَيهِ القُلوبُ اى بهترين كسى كه دل ها به سويش پرواز مى كند شرح الأخبار ج ۱ ص ۳۸۷ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 62 تا 70 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مهمترين پيوند، است‌ 💠إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ 🌱(یهود و نصاری، با ابراهیم نسبتی ندارند؛ بلکه) نزدیک‌ترینِ مردم به ابراهیم، کسانی هستند که از او پیروی کردند، و (نیز) این پیامبر و کسانی که (به او) ایمان آورند. (در حقیقت، ولایت ابراهیم، ولایت خداست) و خداوند، سرپرست مؤمنان است (؛ نه کافران حق پوش). آل عمران - ۶۸ 🔷✨‏در آيه فوق ضمنا اين حقيقت بيان شده است كه هيچ رابطه‌ای بالاتر از رابطه مكتبی نيست، بلكه ارتباط با مردان خدا و اولياء اللَّه تنها از همين طريق است. ‏بنا بر اين هيچ كس نمی‌تواند، ادعای ارتباط با پيامبر اسلام ص و امامان معصوم ع كند مگر از همين طريق. ‏در روايات اسلامی نيز روی اين موضوع، با صراحت تكيه شده است از جمله در حديثی از علی ع می‌خوانيم: 💞‏ان اولی الناس بالانبياء اعملهم بما جاءوا به ثم تلا هذه الاية (إِنَّ أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ ...) و قال ان ولی محمد ص من اطاع‌ اللَّه و ان بعدت لحمته و ان عدو محمد من عصی اللَّه و ان قربت قرابته‌ ‏:" سزاوارترين مردم به پيامبران آنها هستند كه به دستورهای آنها بيش از هر كس عمل می‌كنند- سپس آيه فوق را تلاوت فرمود- و افزود: دوست محمد كسی است كه اطاعت از فرمان خدا كند هر چند نسبش از او دور باشد و دشمن محمد ص كسی است كه نافرمانی او كند هر چند قرابت و خويشاونديش با او نزديك باشد" 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan