eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مهمترين پيوند، است‌ 💠إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ 🌱(یهود و نصاری، با ابراهیم نسبتی ندارند؛ بلکه) نزدیک‌ترینِ مردم به ابراهیم، کسانی هستند که از او پیروی کردند، و (نیز) این پیامبر و کسانی که (به او) ایمان آورند. (در حقیقت، ولایت ابراهیم، ولایت خداست) و خداوند، سرپرست مؤمنان است (؛ نه کافران حق پوش). آل عمران - ۶۸ 🔷✨‏در آيه فوق ضمنا اين حقيقت بيان شده است كه هيچ رابطه‌ای بالاتر از رابطه مكتبی نيست، بلكه ارتباط با مردان خدا و اولياء اللَّه تنها از همين طريق است. ‏بنا بر اين هيچ كس نمی‌تواند، ادعای ارتباط با پيامبر اسلام ص و امامان معصوم ع كند مگر از همين طريق. ‏در روايات اسلامی نيز روی اين موضوع، با صراحت تكيه شده است از جمله در حديثی از علی ع می‌خوانيم: 💞‏ان اولی الناس بالانبياء اعملهم بما جاءوا به ثم تلا هذه الاية (إِنَّ أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ ...) و قال ان ولی محمد ص من اطاع‌ اللَّه و ان بعدت لحمته و ان عدو محمد من عصی اللَّه و ان قربت قرابته‌ ‏:" سزاوارترين مردم به پيامبران آنها هستند كه به دستورهای آنها بيش از هر كس عمل می‌كنند- سپس آيه فوق را تلاوت فرمود- و افزود: دوست محمد كسی است كه اطاعت از فرمان خدا كند هر چند نسبش از او دور باشد و دشمن محمد ص كسی است كه نافرمانی او كند هر چند قرابت و خويشاونديش با او نزديك باشد" 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️۶۵آل‌عمران 💠‏يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْراهِيمَ وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ وَ الْإِنْجِيلُ إِلاَّ مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ (۶۵/آل‌عمران) 🌱‏ای اهل كتاب! چرا درباره‌ی ابراهيم گفتگو و نزاع می‌كنيد؟ (و هر كدام او را پيرو آيين خود می‌دانيد،) در حالی كه تورات وانجيل، پس از او نازل شده است، چرا تعقّل نمی‌كنيد؟ 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏هر يك از دو گروه يهوديان و مسيحيان، ابراهيم عليه السلام را از خود می‌دانستند و به قدری بازار اين ادّعا داغ بود كه قرآن در دو آيه‌ی بعد می‌فرمايد: «ما كانَ إِبْراهِيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا» اين آيه برای پوچی ادّعای آنها می‌گويد: چگونه شما ابراهيم را كه قبل از تورات و انجيل بوده، تابع آن دو كتاب می‌دانيد؟ كتابی كه هنوز نازل نشده است، پيرو ندارد. آيا حاضر نيستيد اين مقدار هم فكر كنيد كه لااقل حرف شما با تاريخ منطبق باشد. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ هنگام موعظه، از القاب متين وعناوين فرهنگی مخاطبان استفاده شود. «يا أَهْلَ الْكِتابِ» ‏2⃣ علم و كتاب، از چنان ارزشی برخوردارند كه منسوبان به آن نيز محترم است. ‏«يا أَهْلَ الْكِتابِ» ‏3⃣ سعی نكنيد با انتساب شخصيّت‌ها به خود، حقّانيت خود را اثبات كنيد. ‏«لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْراهِيمَ» به جای نزاع در انتساب شخصيّت‌های والا، از فكر آنان پيروی كنيد. ‏4⃣ ادّعاهای خود را مستند و هماهنگ با منطق و فطرت و تاريخ قرار دهيد. «وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۱۳-۱۰۵ سوره شعرا از تفسیر نور ۱- همه ی انبیا دارای هدفی واحد هستند،لذا تکذیب یک پیامبر به منزله تکذیب همه ی پیامبران است. «کَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِینَ» (قوم نوح تنها حضرت نوح را تکذیب کردند،ولی قرآن می فرماید: «الْمُرْسَلِینَ» یعنی تمام انبیا) ۲- اخلاق و رفتار انبیا با مردم زمان خود،برادرانه بوده است. «أَخُوهُمْ» ۳- شرط اصلی در فرستاده و حامل پیام،امین بودن است. «رَسُولٌ أَمِینٌ» ۴- دینداری،از اطاعت از رهبری الهی جدا نیست. «فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَطِیعُونِ» آری تبلور تقوا در پیروی از انبیاست. ۵- مبلّغ دینی نباید از مردم توقّع مادّی داشته باشد و از آنان چیزی درخواست کند.(اخلاص،شرط نفوذ کلام است). «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ» ۶- کسی که بر خدا توکّل کند،می تواند از مردم بی نیاز باشد. ما أَسْئَلُکُمْ ... إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلی رَبِّ الْعالَمِینَ ۷- خداوند پاداش مبلّغان دینی را برخود لازم کرده است. إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلی رَبِّ ... ۸- راه های بهانه را ببندید و کارهای معنوی را به نیّت اجر و مزد مادّی انجام ندهید. «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ» در سوره ی قلم آیه 46 نیز می خوانیم: «أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ» ۹- حرف حقّ و مکتب حقّ را نباید به خاطر طرفداران گمنام آن تحقیر کرد. «وَ اتَّبَعَکَ الْأَرْذَلُونَ» ۱۰- بنده شناس خداوند است و حسابگر اوست،ما را چه کار که ردّ یا قبول کنیم. وَ ما عِلْمِی ... ۱۱- تجسّس وعیبجویی از زندگی خصوصی افراد،ممنوع است. وَ ما عِلْمِی ... ۱۲- برای قضاوت درباره ی دیگران،ایمان صادقانه و عمل صالحِ امروزِ آنان را بنگرید و گذشته ی افراد را به رُخ آنان نکشید. «بِما کانُوا یَعْمَلُونَ» ۱۳- سوابق بد،مانع تغییر و تحوّل و توبه ی مردم نیست. «کانُوا یَعْمَلُونَ» ۱۴- وظیفه ی انبیا،اصلاح مردم ودعوت به توحید است.آنان متولّی حساب و کتاب افراد نیستند. «إِنْ حِسابُهُمْ إِلاّ عَلی رَبِّی» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐💐💐💐 فروش کتاب "باورها و رفتارهای قرآنی" بمناسبت ميلاد مبارك پيامبر گرامي اسلام ص و امام جعفرصادق ع 👈👈 در هفته وحدت از سه شنبه 26 مهر تا يكشنبه 2 آبان 🔶لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ﴿۲۱﴾ سوره احزاب قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نيكوست 🌺 نسخه كتاب را تنها به قيمت 50 هزار تومان سفارش دهيد. ✅✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين بايدها و نبايدهاي اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. 🔶 يك نسخه را هم ميتوانيد به عنوان به دوستان و اشنايان تان و يا كتابخانه مسجد، مدرسه، هيات، شركت ،موسسه و ...موردنظرتان اهدا نماييد تا همواره در ثواب مطالعه و عمل به كتاب باشيد. 🔶جهت مشاهده كتاب توسط مولف (آقاي سيدكاظم فرهنگ) در شبكه قرآن سيما به لينك زير مراجعه نماييد https://www.aparat.com/v/huYxR 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 ✳عزيزاني كه در سفارش اينترنتي و دريافت رمز دوم مشكل دارند، به شماره زير پيام دهند. 09123732102 ✅جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست و فصل اول كتاب به لینکهای زیر مراجعه کنید https://eitaa.com/raftarequrani https://b2n.ir/e96701
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت نوزدهم : 🔻نمونه‌هايي از روايات تفسيري . ⛰روايات . ⭕❓آيا همه معتبرند؟ در تفسير كدامند؟ 👈علامه طباطبايي در ذيل تفسير ايات ابتداي سوره قاف،به رواياتي در خصوص كوه قاف اشاره كرده و انها را باطل دانسته است 💢🔻"در الدر المنثور است كه ابن ابى حاتم از ابن عباس روايت كرده كه گفت : خداى تعالى در وراى اين زمين دريايى خلق كرده محيط به زمين ، و در پشت آن درياى محيط، كوهى است كه به آن كوه قاف آسمان دنيا مى گويند، كه آن دريا را پوشانده . و در ماوراى آن كوه زمين ديگرى مثل همين زمين ، ولى هفت برابر آن آفريده . و در ماوراى آن زمين درياى محيطى به آن و در وراى آن دريا كوهى ديگر به نام قاف آسمان دوم و محيط به آن دريا آفريد. و همچنين شمرد تا به هفت زمين و هفت دريا و هفت كوه و هفت آسمان رسيد. آنگاه گفت : و اين است معناى آيه ((و البحر يمده من بعده سبعه ابحر((. 👈و نيز در آن كتاب آمده كه ابن منذر، ابن مردويه ، ابو الشيخ و حاكم از عبداللّه بن بريده روايت كرده اند كه گفت : ((ق (( كوهى است از زمرد كه محيط به دنيا است كه دو طرف آسمان روى آن قرار دارد. 💢باز در همان كتابست كه ابن ابى الدنيا - در كتاب عقوبات - و ابو الشيخ - در كتاب العظمه - از ابن عباس روايت كرده اند كه گفت : خدا كوهى آفريده كه نامش قاف است و سراسر عالم را فرا گرفته و ريشه هايش تا آن صخره اى كه زمين روى آن است فرو رفته ، و چون خدا بخواهد شهر و قريه اى را دچار زلزله كند، به آن كوه دستور مى دهد تا ريشه هاى خود را تكان دهد - البته آن ريشه اى را كه از كنار اين قريه عبور كرده كوه هم آن ريشه خود را تكان مى دهد، و آن محل را مى لرزاند، از اين جهت است كه يك جا زلزله مى شود، و جاى ديگر نمى شود. 💢مؤلف : قمى هم به سند خود از يحيى بن ميسره خثعمى ، از امام باقر (عليه السلام ) نظير آن روايت را از عبداللّه بن بريده ، و روايت ديگرى را كه در معناى آن است بدون ذكر سند، و بدون ذكر نام امام نقل كرده و فرموده : كوهى محيط به دنيا است كه در وراى آن ياجوج و ماجوج قرار دارند. 💢👈و به هر حال اين روايات به هيچ وجه قابل اعتماد نيستند، و امروز بطلان آنها يا ملحق به بديهيات است و يا خود بديهى است . تفسير الميزان ادامه دارد https://b2n.ir/g00634 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شمارش نعمتهای خدا خارج از توان بشریت است ، اما گاهی نعمتهایتان را بشمارید ، قلب سپاسگزار، لذت عشق و خوشبختی بیشتری را جذب میکند. وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحيمٌ و اگر نعمت های خدا را بشمارید ، شمار و حساب نتوانید کرد ( چه رسد به شکر همه ) به یقین خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. 🌱 نحل ، آيه ۱۸ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 71 تا 77 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️۷۱_آل‌عمران 💠‏يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ۷۱- آل عمران 🌱‏ای اهل كتاب! چرا حقّ را به باطل مشتبه می‌سازيد و (يا) حقّ را كتمان می‌كنيد، در حالی كه خود (به حقّانيت آن) آگاهيد. 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏امام صادق عليه السلام درباره‌ی‌ «وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» فرمودند: يعنی اهل كتاب به صفات ذكر شده برای پيامبر اسلام در تورات آگاه‌اند، (ولی آن را كتمان می‌كنند).۱ 🔷✨‏بسياری از تحريف‌گران، با نام اسلام‌شناس، مستشرق، مورّخ وجهانگرد، در كتاب‌ها و ثبت مكان‌ها وزمان‌های تاريخی تصرّف كردند و در دائرةالمعارف‌ها به عنوان محقّق چنان سيمايی از اسلام ترسيم كردند كه خواننده به فكر ايمان و تأمّل در عقايد اسلامی نيافتد. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ مشتبه كردن وكتمان حق، دو اهرم نيرومند دشمن برای ايجاد انحراف در بين مؤمنان است. در دو آيه‌ی قبل فرمود: «يُضِلُّونَكُمْ ...» در اين آيه می‌فرمايد: ‏«تَلْبِسُونَ، تَكْتُمُونَ» ‏2⃣ كتمان حقّ، حرام و اظهار آن واجب است. «تَكْتُمُونَ الْحَقَّ ...» ‏۱ تفسير قمی، ج ۱، ص ۱۰۵. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️۷۴_آل‌عمران 💠يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ 🌱هر ‌کس را بخواهد، به رحمتش اختصاص می‌دهد، و (این بدان سبب است که) خداوند، لطف و عنایت بزرگ دارد. آل عمران - ۷۴ 🔷✨ وقتی فضل خدا به دست خود او باشد، و او به هر كس بخواهد بدهد و نيز وقتی خدا واسع و عليم باشد، ديگر چه مانعی دارد كه فضل خود را به بعضی از بندگانش اختصاص دهد؟ چون مالك ملك عالم، او است و او می‌تواند در ملك خود هر جور كه بخواهد تصرف كند و وقتی ممنوع التصرف در فضل خود نيست و می‌تواند به هر يك از بندگان خود بدهد، ديگر واجب نيست كه همه اقسام فضل خود را به همه و تك تك افراد بدهد، چون اگر پای وجوب در كار بيايد، خود نوعی سلب اختيار و ممنوعيت در تصرف می‌شود، پس او می‌تواند فضل خود را به هر كس كه خواست اختصاص دهد. 🔷✨‏خدای تعالی گفتار در آيه مورد بحث را با جمله:" وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ" ختم كرده، و اين در حقيقت به منزله تعليلی است برای همه مطالب قبل، چون وقتی فضل خدا عظيم باشد و آن هم عظيم علی الاطلاق، نه عظيم از يك جهت و دو جهت، لازمه‌اش اين است كه 🔻 1⃣ اختيار چنين فضلی به دست خودش باشد. 2⃣ فضلش واسع و تمام ناشدنی باشد، (چون آنچه تمام می‌شود عظيم نيست) . 3⃣ دانای به حال بندگانش باشد. (چون صاحب فضلی كه از حال محتاجان به فضل خود بی‌خبر است، فضلش عظيم كه نيست هيچ، بلكه خاصيت هم ندارد). 4⃣ بتواند فضل خود را به هر كس كه لايق دانست اختصاص دهد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan