eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، ریشه ها و واکنشها 🛑قسمت: بیست ویکم. : وسيله باطل براي هدفي مقدس، نمونه موردی :احادیث 💢برای اینكه مردم را هدایت و راهنمایی كند، می آید حدیثی از پیغمبر یا امام جعل می كند در حالی كه غرض شخصی ندارد بلكه غرضش هدایت مردم است😔 ولی فكر می كند كه اگر چنین حدیثی را از پیغمبر یا امام برای مردم نقل كند، مردم بهتر می پذیرند. مثلاً [با خود می گوید] مردمی كه این قدر غیبت می كنند و حرف لغو می زنند، خوب است برای اینكه غیبت نكنند و حرف لغو نگویند من بیایم حدیثی جعل كنم در فضیلت فلان دعا كه مردم این حدیث را بخوانند و به جای حرف لغو و بیهوده و غیبت بروند دعا بخوانند، یا در ثواب قرآن بگویم اگر فلان سوره ی قرآن را چهل بار پشت سر یكدیگر بخوانید فلان اثر را دارد. آیا این، كار خوبی است؟ مسألةٌ: هدف مقدس است ولی كسی می خواهد با دروغ و این هدف مقدس را تأمین كند؛ آیا این درست است یا درست نیست؟ 💢👈در تاریخ، خیلی ها بوده اند كه چنین كاری كرده اند. حدیثی است كه در اغلب كتب تفسیر نوشته اند، ظاهراً در مقدمه ی مجمع البیان هم هست و من مكرر در كتابها خوانده ام. این حدیث را از اُبَیّ بن كعب نقل می كنند در مخصوص قرائت قرآن، مثلاً برای خواندن سوره ی «سَبِّحِ اِسْمَ » فضیلت خاصی ذكر می كنند، سوره ی «هَلْ أَتاكَ حَدِیثُ اَلْغاشِیَةِ» فضیلت و ثواب دیگری، سوره ی «لَمْ یَكُنِ اَلَّذِینَ كَفَرُوا» ثواب دیگری، سوره ی بقره ثواب دیگری، سوره ی آل عمران ثواب دیگری؛ برای هر كدام یك چیزی گفته اند. همه هم از پیغمبر روایت شده. شخصی رفت از آن كسی كه این حدیث را روایت می كرد پرسید: آخر چطور است كه فقط تو این حدیث را روایت می كنی و یك نفر دیگر غیر از تو روایت نكرده؟ گفت: راستش را بخواهید من این حدیث را برای جعل كردم؛ 😳😔دیدم مردم در مجالس كه می نشینند شروع می كنند به افسانه ها و تاریخ جاهلیت را نقل كردن و اشعار جاهلیت راخواندن. دیدم وقت مردم دارد بیهوده تلف می شود. برای اینكه به جای این كار بیهوده مردم را وادار به تلاوت قرآن كنم، آمدم این حدیث را از زبان پیغمبر گفتم؛ اینكه عیبی ندارد! .😔 دیگری می آید برای فلان مقصد یك جعل می كند و فكر می كند با این خواب مردم را هدایت می كند. آیا این كارها درست است كه انسان برای هدف مقدس، از وسایل نامقدس استفاده كند؟ نه، این كار غلط است. 👈این مطلب قبلاً در ذهن خودم مكرر آمده بود، همین امروز كه باز تفسیر المیزان را در همین زمینه مطالعه می كردم دیدم ایشان ادب تبلیغ نبوت را كه از قرآن استنباط كرده اند- كه به طور كلی چه آدابی را همه ی انبیاء و از جمله رسول اكرم رعایت می كردند- از جمله همین مطلب را ذكر كرده اند كه هرگز انبیاء در سیره و روش خودشان، برای رسیدن به حق از باطل استفاده نمی كنند، برای رسیدن به حق هم از خود حق استفاده می كنند. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج16(سيره نبوي)، ص: 99 ادامه دارد https://b2n.ir/k99264 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 بَقِيَّه اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ «۸۶»‌هود 🌸آنچه خداوند برای شما باقی گذارده (از سرمایه‌های حلال)، برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید! و من، پاسدار شما (و مأمور بر اجبارتان به ایمان) نیستم! 💫قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی باورها و رفتارهای قرآنی توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح شبکه قرآن اطلاعات بيشتر در https://eitaa.com/raftarequrani
سنت نبوی در تقابل با سنت جاهلی ۲.mp3
16.35M
🔹موضوع سخنرانی: "سنت نبوی در تقابل " 🔹زمان: شنبه ۱۱ مهرماه 🔹مکان: یزد/موسسه آموزش عالی امام جواد(ع) ايا ، یک امر تاریخی بود که تمام شد؟ معیارهای جاهلیت در نگاه علی ع چیست؟ آیا شاخصهای عبادی است؟ پیروی از اشخاص بجای پیروی از حق حاکمیت جهل و جاهلان بجای عالمان ترس و ناامنی و عدم خواب راحت استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️🔴 فهرست عناوين پستهاي موضوع ، نمونه ها،ریشه ها و واکنشها در كانال 1⃣تاريخ از نگاه الميزان 2⃣ بعد از رحلت پيامبر (المیزان) 3⃣ در پذیرش بی قید هر چه نام حدیث دارد(المیزان) 4⃣ نمونه‌هاي جعل حديث و برخورد (شهيد مطهري) 5⃣ نمونه‌هاي جعل حديث و برخورد 6⃣خرافه ای در مسئله ی 7⃣سرایت این 8⃣ در نقل و ارجاع به روايات جعلي 9⃣ روایت . 0⃣1⃣ . 1⃣1⃣ . 2⃣1⃣ ريشه ورود به كتب مسلمانان، يهود است 3⃣1⃣مثالهايي از كه ازيهود به كتب اسلامي سرايت كرده است 4⃣1⃣ 5⃣1⃣ عبارت ان الحیاه عقیده و جهاد به . 6⃣1⃣ روایت است!(آيت الله يوسفي غروي) 7⃣1⃣ در روايات تفسيري : داستان حضرت (المیزان) 8⃣1⃣ روايات شان نزول (المیزان) 9⃣1⃣روايات .(المیزان) 0⃣2⃣ و در اخبار (المیزان) 1⃣2⃣ : وسيله باطل براي هدفي مقدس، نمونه موردی :احادیث (شهید مطهری) ♻ جهت مطالعه هریک از این پستها در کانال (در تلگرام، ایتا، بله و گپ)، کافیست روی هشتگهای مربوطه کلیک کنید: شناسه کانال @quranpuyan 🔶 قسمتهای بعدی نیز هر روز ساعت 18 ارسال میشود 🔶 همچنین میتوانید کل مطالب را در تالار گفتگوهای قرآن پویان در لینکهای زیر مطالعه نمایید: https://b2n.ir/k99264 https://b2n.ir/e09729 https://b2n.ir/g00634
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨ وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى و يقيناً من آمرزنده كسى هستم كه توبه كند و ايمان بياورد و كار شايسته نمايد و به راه راست رهسپار شود. 🌱 سوره طه ، آیه ۸۲ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 84 تا 91 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آيا توبه" " پذيرفته می‌شود؟ 💠إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ 🌱مگر کسانی‌ که پس از آن (که کافر شدند)، توبه کردند و (اعتقاد و رفتارشان را) اصلاح کردند (؛ که خداوند، آنان را می‌آمرزد)؛ زیرا خداوند، بسیار آمرزنده و مهربان است. آل عمران - ۸۹ 🔷✨‏" مرتد" يعنی كسی كه اسلام را پذيرفته و سپس از آن باز گشته، بر دو قسم است" مرتد فطری" و" مرتد ملی" . 🔷✨مرتد فطری به كسی گفته می‌شود كه از پدر و يا مادر مسلمان تولد يافته و يا به قول بعضی در حالی كه نطفه او منعقد شده پدر و يا مادرش مسلمان بوده‌اند و سپس او اسلام را پذيرفته و بعدا از آن برگشته است . 🔷✨ولی مرتد ملی به كسی گفته می‌شود كه از پدر و مادر مسلمان تولد نيافته بلكه خود بعد از بلوغ اسلام را پذيرفته و سپس از آن باز گشته است. توبه مرتد ملی پذيرفته می‌شود و در حقيقت مجازات او خفيف است زيرا او مسلمان زاده نيست ولی در مورد" مرتد فطری" حكم از اين شديدتر و سخت‌تر است گرچه توبه او در واقع و در پيشگاه خداوند پذيرفته می‌شود ولی اگر وضع او در دادگاه اسلام ثابت شود محكوم به اعدام خواهد شد و اموال او به عنوان ارث به ورثه مسلمان او می‌رسد و همسر او از او جدا خواهد شد و حتی توبه كردن او نمی‌تواند جلو اين احكام شديد را بگيرد! ولی همانطور كه گفتيم اين سختگيری تنها در مورد مرتد فطری آن هم در صورتی است كه مرد باشد. 👈 ‏بنا بر اين حكم مزبور در واقع يك حكم سياسی است كه برای حفظ حكومت و جامعه اسلامی و مبارزه با ايادی و عوامل بيگانه ضروری است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ برترین آیین الهی 💠‏وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ (۸۵) 🌱‏و هر كس غير از اسلام به سراغ دينی ديگر برود، پس هرگز از او قبول نمی‌شود و او در قيامت از زيانكاران خواهد بود. آل عمران ‌- ۸۵ 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏از جمله‌ی‌ «يَبْتَغِ»، استفاده می‌شود كه مراد آيه، كسانی هستند كه اسلام به گوش آنها رسيده، ولی آن را رها كرده و به سراغ ديگر مكاتب رفته‌اند. اين افراد در قيامت زيانكارند و دين آنها مورد پذيرش نيست. 🔷✨‏با توجّه به آيه‌ی ۸۱، پذيرش دين اسلام، ميثاق خداوند از همه‌ی پيامبران پيشين است ولذا با آمدن پيامبر و دين اسلام، دين ديگری غير از آن مورد قبول نيست. «فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ» ‏در آيات گذشته، سيمايی از اصول مكتب اسلام ترسيم شد كه خطوط كلّی آن عبارتند از: ‏🔹 از تمام انبيای پيشين پيمان گرفته شده تا به پيامبر بعدی ايمان آورند. ‏🔹 تمام هستی تسليم خداست و نمی‌توان غير دين الهی را پذيرفت. ‏🔹 پيروان اسلام، به تمام انبيا و كتب آسمانی ايمان دارند. 👈 ‏و در اين آيه با صراحت اعلام می‌كند: هركس غير از دين اسلام را بپذيرد، قابل قبول نيست. آری، بعد از دعوت، استدلال، مباهله واعلام همسويی با عقايد و كتب آسمانی ديگر، جای صراحت و بی‌پرده سخن گفتن است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ اسلام، ناسخ همه اديان پيشين است. «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ» ‏2⃣ رها كردن مكتبی جامع، مايه خسارتی ابدی است. «مَنْ يَبْتَغِ ... مِنَ الْخاسِرِينَ» ‏3⃣ آخرت، جلوگاه خسارت‌های واقعی است. «فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ» ‏4⃣ انتخاب اسلام، نشانه دورانديشی و نجات انسان‌است. «فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۳۱-۱۲۳ سوره شعرا از تفسیر نور ۱- تقوا،سرلوحه ی دعوت انبیا است. «أَ لا تَتَّقُونَ» ۲- رسالت انبیا برای رشد مردم است،نه سلطه بر آنها. «لَکُمْ» ۳- لحن همه ی انبیا و شیوه ی تبلیغ و محتوای مطالب و خط فکری آنان مشترک است.(تکرار آیات شاهد این سخن است). ۴- اخلاص و بی توقّعی،رمز موفقیّت است. «وَ ما أَسْئَلُکُمْ» ۵- کسی که هستی را اداره می کند،زندگی مرا نیز اداره خواهد کرد. «إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلی رَبِّ الْعالَمِینَ» ۶- نظام هستی از عوامل مختلفی تشکیل شده که همه ی آنها تحت یک تدبیر و در حال رشد هستند. «رَبِّ الْعالَمِینَ» ۷- حرص،انسان را رها نمی کند. «بِکُلِّ رِیعٍ» ۸- آنچه در چشم دنیاپرستان جلوه دارد،در نظر اولیای خدا خوار است و مردم را به خاطر آن سرزنش می کنند. أَ تَبْنُونَ ... تَعْبَثُونَ ۹- کارهای ستمگران،یا برای مطرح کردن خود است «آیَهً» یا برای بقای خود «تَخْلُدُونَ» یا استثمار و استعمار مردم است. «جَبّارِینَ» ۱۰- انتقاد قرآن از روحیّه ی کاخ نشینی و عیّاشی است،نه اصل ساختمان. «تَعْبَثُونَ» (تولید،ابتکار،هنر و بکارگیری امکانات و نیروی انسانی و...باید در مسیر نیاز واقعی باشد،نه بیهوده) ۱۱- قصرها وکاخ ها،زندگی را جاودانه نمی کنند. «تَتَّخِذُونَ مَصانِعَ لَعَلَّکُمْ تَخْلُدُونَ» ۱۲- دینداری،هم پروای قلبی است و هم اطاعت عملی. «فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَطِیعُونِ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا