eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چرا انسان‌ها دخالتی در انتخاب ندارند⁉️ 💠 «مَا يَوَدُّ الَّذِينَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَ لاَ الْمُشْرِکِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْکُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ اللهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ وَ اللهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» "105/بقره" 🌱 نه كسانی كه از اهل كتاب كفر ورزیدند و نه مشركان دوست نمی‌دارند خيری از جانب پروردگارتان بر شما فرود آيد؛ با آنكه خدا هركه را بخواهد به رحمت خود اختصاص می‌دهد و خدا دارای فزونی بزرگ است. 🔷✨انتخاب نبی و اختصاص این خیر و رحمت فقط از سوی ذات او شکل می‌گیرد و انسان‌ها در این انتخاب الهی دخیل نیستند: 👈«وَ اللهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ» 🔷✨باید توجه داشت که معیار انتخاب نبی هیچ‌گاه نمی‌تواند مقوله‌ای بشری باشد؛ زیرا شناخت انسان‌ها از یکدیگر دارای نقصان و کاستی است و اگر انسان‌ها بسیار نقّاد و وقّاد هم باشند و بتوانند به درون یکدیگر نقب بزنند، باز هم جز به اندکی از اندیشه‌های یکدیگر پی نخواهند برد و نمی‌توانند از جامعۀ اطراف خود شناختی جامع و حقیقی داشته باشند. 🔷✨دنیای بشری تجربه‌های بسیار تلخی را در طول سالیان دراز سپری کرده است. چه بسیار کسانی که مردمان به آنان اعتماد کردند، اما درنهایت پشیمان شدند. چه تعداد انسان‌ها که بعد از سال‌ها نقاب از چهرۀ آنان برگرفته شد و چه انتخاب‌ها که غلط از کار درآمد.یگانه‌کسی که شناخت حقیقی به ماهیت مخلوقات دارد، ذات باری‌تعالی است. اوست که می‌فرماید: 👈«إِنَّ اللهَ اصْطَفَی‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمينَ‏» 🌱به‌راستی، خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برتری داده است. 📚کتاب مشکاة، نوشته دڪتر محمدعلی انصارے ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ خبر میده از سر درون! 💠یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِینَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ كَفَرْتُم بَعْدَ إِیمَانِكُمْ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ(106) 💠وَ أَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِى رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ(107- آل عمران) 🌱روز قیامت چهره‏هایى نورانى و چهره‏هایى تاریك خواهد بود. به آنان كه چهره‏هایشان تاریك است گفته مى‏شود: چرا بعد از اینکه ایمان آوردید كافر شدید؟! 🌱پس اكنون به خاطر آن كافری که ورزیدید طعم عذاب را بچشید و به آنان هم كه چهره‏هایشان نورانى است در رحمت الهى مقیم می شوند و براى همیشه در آن میمانند. 🔷✨ این یک اصل قرآنی است که حالت و نوع زندگى انسان و نیز پاداش و كیفرهاى او در جهان دیگر در حقیقت تجسمى از اعمال و روحیات و افكار او در این جهان است. 👈 به عبارت دیگر: هر كارى كه در این جهان از انسان سر می زند آثار وسیع و گسترده‏اى در روح انسان باقى گذاشته و کم کم چهره جان او را صورتگری می کند. درک این تغییرات در دنیا برای اکثر مردم امری ناممكن است؛ ولى در قیامت که روز ظهور حق و حقیقت و آشکار شدن باطن افراد است. 🔷✨آن واقعیت نهفته در جان که در حقیقت چهره واقعی جان انسانهاست رونمایی شده و پدیدار می گردد. روسفیدى و روسیاهى در قیامت هم که این آیات به آن اشاره می کنند در حقیقت تجسّم همان حالات و روحیّات انسان در دنیاست. كسانى كه در دنیا ولایت خدا را پذیرفته و تابع دستورات او بوده‏اند؛ خداوند آنها را از ظلمات به نور مى‏برد. و در آن روز با چهره‏اى نورانى حاضر مى‏شوند؛ 🔷✨ ولى آنان كه به ولایت طاغوت گردن نهاده‏اند، طاغوت‏ها آنان را از نور به ظلماتِ هوس و تفرقه و شرك و جهل سوق مى‏دهند. و در قیامت با چهرهایی سیاه و تاریك محشور مى‏ شوند. 📚برگرفته از سایت تبیان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۴۰-۱۳۲ سوره شعرا از تفسیر نور ۱- اگر آمادگی و قابلیّت نباشد،موعظه ی انبیا نیز اثری ندارد. «سَواءٌ عَلَیْنا» ۲- سابقه و رفتار نیاکان،دلیل حقّانیّت نیست. «إِنْ هذا إِلاّ خُلُقُ الْأَوَّلِینَ» (در صورتی که مراد از «هذا» ،رفتار مشرکان باشد) ۳- تقلید نابجا و تعصّب،مانع پندپذیری است. سَواءٌ عَلَیْنا أَ وَعَظْتَ ... إِنْ هذا ... ۴- انحراف نیاکان،زمینه ی انحراف نسل های بعدی است. «إِنْ هذا إِلاّ خُلُقُ الْأَوَّلِینَ» ۵- گاهی بت پرستی و هر رفتار دیگر،جزو جوهره ی انسان می شود.(کلمه ی «خُلُقُ» به معنای روحیّه ی ثابت است) ۶- بت پرستان،انحراف خود را با شیوه ی نیاکان توجیه و از خود سلب مسئولیّت می کردند. «وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ» ۷- اکثریّت،شما را فریب ندهد.حقّ را در زیادی جمعیّت جستجو نکنید،ملاک شناخت حقّ و باطل،کمیّت نیست. «وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
،نمونه ها، ریشه‌ها و واکنشها 🛑قسمت بیست وسوم : 💢⭕ هنوز هم ادامه دارد/ 4 مرحله تاریخی . 👥👈 عضو هیئت علمی موسسه دارالحدیث قم با برشمردن 4 مرحله تاریخی برای احادیث ساختگی تاکید کرد: 🔻این احادیث مربوط به قرون گذشته نبوده بلکه در دوره معاصر نیز وجود دارد و حتی روایتی در مورد شلمچه را به امام رضا(ع) نسبت داده‌اند. 🔻روایاتی که کذب آن احراز شود موضوع و مجعول خوانده می‌شود؛ بنابراین هر حدیث ضعیفی، به علت اینکه صدق آن به دلیل راوی ناشناخته و مرسل بودن و ... احراز نشده است، جعلی نیست ولی هر حدیث جعلی، ضعیف است. 👈مهریزی با اشاره به روایات رسیده از پیامبر(ص) و ائمه(ع) در مورد احادیث جعلی که بیانگر وجود این نوع احادیث این گونه است، بیان کرد: اینکه در میان احادیث، جعلی وجود دارد فی الجمله مورد تایید است؛ البته تعداد احادیث جعلی به فرض کم بودن هم مسئله مهمی است و آثار منفی زیادی دارد؛ زیرا عمدتا جعل حدیث در جایی است که تضاد منافع اعم از مذهبی، جنسیتی، فرقه‌ای و ... وجود دارد. 💢🔻ما چهار مرحله تاریخی در مورد حدیث جعلی داریم؛ 1⃣مرحله اول اینکه آیا در زمان پیامبر(ص) و ائمه(ع) بوده که همه متفق القول بر بودن آن هستند؛ 2⃣مرحله دوم اینکه آیا این احادیث به کتب اصلی حدیثی مانند «الکافی» و «من لایحضره الفقیه» و ... راه‌یافته است؛ 3⃣مرحله سوم اینکه از فاصله کلینی تا شیخ صدوق و صاحب وسائل آیا چیزی جعل شده و 4⃣ مرحله چهارم نیز اینکه از دوره صفویه تا دوره معاصر روایت جعل شده است یا نه؟ بنده معتقدم که باید در تمام این مراحل بحث شود و صرفا آن را منحصر به دوره پیامبر(ص) و ائمه(ع) نکنیم. 👈مهریزی تصریح کرد: اخباری‌ها معتقدند که تلاش عالمان محدث و حضور ائمه معصومین(ع) سبب شد تا احادیث جعلی اصلاح شود؛ بنابراین هر چه بعد از دوره ائمه(ع) وجود دارد درست است که از جمله استرآبادی و مرحوم صاحب «وسائل الشیعة» و علامه مجلسی در آثار خویش به این مسئله تاکید کرده‌اند. افراطی‌های می‌گویند همه روایات، قطعی‌الصدور است، دیدگاه میانه می‌گوید اگرچه قطعی الصدور نیستند ولی صحیح هستند و گرایشات ملایم‌تر نیز معتقدند که اگرچه احادیث ضعیف وجود دارد ولی جایزالعمل است البته دیدگاه مخالفان با این گروه یعنی مجتهدان و فقها معتقدند که احادیث جعلی بعد از کتب اربعه نیز منتقل شده است. 💢👈این محقق و پژوهشگر حدیث بیان کرد: در فراوان روایاتی وجود دارند که در کتب اربعه حدیثی و قرون قبل از آن دیده نمی‌شود و بسا اوقات مرحوم مجلسی به صورت وجاده در نسخه‌های عتیقه و قدیمه دیده است؛ نمونه این مسئله روایت ۹ ربیع است که مجلسی از فرزند سیدبن طاووس نقل کرده ولی اثری از این نسخه برغم اینکه گفته می‌شود وجود دارد، نیست. 👈مهریزی با بیان اینکه جوامع و مجامع روایی به کتبی که در دوره صفویه جمع‌آوری شد گفته می‌شود، اظهار کرد: به نظر من در فاصله قبل تا دوره صفویه اتفاقات زیادی در جعل حدیث رخ داده است و بعد از آن نیز شاهد احادیث هستیم؛ مثلا روایتی در در مورد در اذان آمده که تا یک قرن قبل در میان احادیث ما نبوده است و اگر سیر شکل‌گیری این حدیث را نگاه کنیم، می‌بینیم به‌تدریج ایجاد شده یا روایتی در مورد به امام رضا(ع) منتسب شده است که بعد از دفاع مقدس شکل گرفت، بنابراین مسئله‌ای به روز است. مهریزی با اشاره به انواع جعل با بیان اینکه گاهی جعل در قالب یک کتاب و گاهی در قالب یک مطلب، روایت و ... شکل می‌گرفته است، تصریح کرد:همچنین عربیات، مسیحیات، یهودیات، زرتشتیات و ایرانیات در میان احادیث داریم؛ 👈 مثلا در مورد اینکه گفته‌اند وقتی نام امام زمان(عج) برده می‌شود، بلند شده بایستید و دست روی سر بگذارید؛ اصل این مطلب در کتب حدیثی گذشته هست ولی همین بخش اخیرا اضافه شده است ✒حجت الاسلام مهريزي ، نقل از سایت ایکنا 💫ادامه دارد https://b2n.ir/k99264 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
🤲💫 الهی ادای شکر تو را هیچ زبان نیست و دریای فضل ترا هیچ کران نیست و سر حقیقت تو بر هیچکس عیان نیست، 💞💫هدایت کن بر ما رهی که بهتر از آن نیست. 💫یارب ز ره راست نشانی خواهم باز بادهٔ آب و خاک جانی خواهم از نعمت خود چو بهره مندم کردی 💫در شکر گزاریت زبانی خواهم ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 109 تا 115 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلاَّ أَذیً وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ ثُمَّ لا يُنْصَرُونَ 🌱‏آنها (اهل كتاب) جز آزاری اندك، هرگز به شما زيانی نخواهند رسانيد و اگر با شما بجنگند، به شما پشت كرده و بگريزند، آنگاه هيچ ياری نشوند. آل عمران ‌- 111 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏اين آيه، به دنبال آيات گذشته، بشارت و تسلّی برای مسلمانان است كه شما در سايه‌ی‌ ايمان، وحدت و امر به معروف و نهی از منكر بيمه می‌شويد. از تهديدات دشمن نترسيد كه پيروزی با شماست و دشمن خوار و زبون است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ روحيّه‌ها را بايد تقويت كرد. «لَنْ يَضُرُّوكُمْ» ‏2⃣ مسلمانان، در سايه‌ی ايمان بيمه هستند. «لَنْ يَضُرُّوكُمْ» ‏3⃣ مخالفان شما برای نابودی شما تلاش می‌كنند، ليكن تنها به گوشه‌ای از اهداف ايذايی خود می‌رسند. «إِلَّا أَذیً» ‏4⃣ كسی‌كه ايمان ندارد، روحيّه‌ی مقاومت ندارد. «يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ» ‏5⃣ قرآن، فرار و ضعف اهل‌كتاب در برابر مسلمانان را پيشگويی می‌كند. «إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ» ‏6⃣ كسانی پيروز می‌شوند و دشمن را فراری می‌دهند كه در ايمان و امر به معروف ثابت قدم باشند. «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ ... وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ» ‏7⃣ فسق، زمينه‌ی ضعف در جبهه‌های جنگ است. «أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ ... وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ» ‏8⃣ توان دشمن را تحقير كنيد. «وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ ما يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوهُ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ 🌱و هر کار خوبی انجام دهند، هرگز از (پاداش) آن محروم نمی‌شوند. (آری،) خداوند پرهیزگاران را به‌‌خوبی می‌شناسد. آل عمران -آیه115 🔷✨به كار بردن كلمه" كفر" در اينجا در برابر" شكر" است، زيرا شكر در اصل به معنی اعتراف به نعمت است و كفر و كفران به معنی انكار آن است يعنی خداوند هيچگاه اعمال نيك آنها را ناديده نخواهد گرفت.  👈 وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ‌ با اينكه خداوند بهمه چيز آگاهی دارد. در اين جمله فرموده است:" خداوند از پرهيزكاران آگاه است" گويا اين تعبير اشاره به آن است كه افراد پرهيزگار با اينكه غالبا در اقليت هستند، و مخصوصا در ميان يهوديان معاصر پيامبر اقليت ضعيفی را تشكيل می‌دادند و طبعا بايد چنين افراد قليلی به چشم نيايند اما از ديده تيزبين علم و دانش بی پايان پروردگار هرگز مخفی نمی‌مانند، و خداوند از آنها آگاه است، و اعمال نيك آنها، كم باشد يا زياد، هرگز ضايع نمی‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۵۹-۱۴۱ كَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِينَ {141} ثموديان پيامبران [خدا] را تكذيب كردند {141} إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ {142} آنگاه كه برادرشان صالح به آنان گفت آيا پروا نداريد {142} إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {143} من براى شما فرستاده‏اى در خور اعتمادم {143} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {144} از خدا پروا كنيد و فرمانم ببريد {144} وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ {145} و بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‏كنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانيان نيست {145} أَتُتْرَكُونَ فِي مَا هَاهُنَا آمِنِينَ {146} آيا (فکر میکنید)شما در آنچه اينجا داريد (باغها و کشتزارها و خانه ها که در ایات بعد ذکر شده) آسوده و ایمن رها مى‏شوید {146} فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ {147} در باغها و در كنار چشمه‏ساران {147} وَزُرُوعٍ وَنَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِيمٌ {148} و كشتزارها و خرمابنانى كه شكوفه‏هايشان لطيف است {148} وَتَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا فَارِهِينَ {149} و هنرمندانه براى خود از كوهها خانه‏هايى مى‏تراشيد {149} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {150} از خدا پروا كنيد و فرمانم ببريد {150} وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ {151} و فرمان از حدگذرندگان را پيروى مكنيد {151} الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ {152} آنان كه در زمين فساد مى‏كنند و اصلاح نمى‏كنند {152} قَالُوا إِنَّمَا أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ {153} گفتند قطعا تو از افسون‏شدگانى {153} مَا أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا فَأْتِ بِآيَةٍ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ {154} تو جز بشرى مانند ما [بيش] نيستى اگر راست مى‏گويى معجزه‏اى بياور {154} قَالَ هَذِهِ نَاقَةٌ لَّهَا شِرْبٌ وَلَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ {155} گفت اين ماده‏شترى است كه نوبتى از آب او راست و روزى معين نوبت آب شماست {155} وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَظِيمٍ {156} و به آن گزندى مرسانيد كه عذاب روزى هولناك شما را فرو مى‏گيرد {156} فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُوا نَادِمِينَ {157} پس آن را پى كردند و پشيمان گشتند {157} فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ {158} آنگاه آنان را عذاب فرو گرفت قطعا در اين [ماجرا] عبرتى است و[لى] بيشترشان ايمان‏آورنده نبودند {158} وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ {159} و در حقيقت پروردگار تو مسلط و در عین حال دارای رحمت(نسبت به مومنان) است {159} ✅عصاره فراز آیات ۱۵۹-۱۴۱ : قوم ثمود هم که با پیروی از مسرفین فساد میکردند؛رسولشان را تکذیب کرده و دعوتش به پروا از خداوند را نادیده گرفتند. ناقه معجزه ای هم که درخواست کرده بودند کشتند و با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند. این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت بیست چهارم: ⭕اقوال مختلف در زمان 👈یکی از بحث‏های چالشی این است که آغاز جعل حدیث از چه زمانی است؟ کی شروع شد؟ از چه زمانی عده‌ای به خودشان اجازه دادند حدیث جعل کنند؟ 🔻👈در این زمینه 🍂چهار قول وجود دارد🍂. 1⃣قول اول که در تاییدش روایتی از حضرت علی(ع) در بحار وجود دارد این است که؛ جعل حدیث از زمان پیامبر(ص) به صورت کمرنگ شروع شد ولی اگر جعل حدیث نبود پیامبر(ص) این مقدار نمی فرمود «من کذب علی متعمدا فلیتبوا مقعده من النار» هرکس به من دروغ ببندد جایگاهش در جهنم است این عقیده ماست. آقای هاشم معروف حسنی همین را می گوید جعل حدیث از زمان پیامبر(ص) به صورت کمرنگ شروع شد وی دو قصه را نقل می کند که جعل حدیث از زمان پیامبر(ص) شروع شد، یکی اش را می گویم؛ بنده خدایی رفت خواستگاری، دختر را به وی ندادند گفتند دختر به شوهر نمی دهیم. رفت و غروب برگشت و گفت پیامبر(ص) من را فرستاده گفته دخترتان را به این بدهید اگر ندهید عذاب بر شما نازل می شود و همین امشب مرا به داخل راه دهید، پدر دختر موافقت کرد و پسر را راه داد ولی خدمت پیامبر(ص) آمد و گفت پسری از قول شما این حرف را زده حضرت دستهایش را بالا برد و زیر بغلهایش پیدا شد زیاد ناراحت شد با حالت غضب گفت من کذب علی متعمدا..😔. 👈نمونه ای دیگر حدیثی است از حضرت علی که مرحوم مجلسی در بحار نقل کردند که حضرت علی در یک روایتی احادیث را دسته بندی کردند از جمله فرمودند: «إن في أيدي الناس حقا و باطلا و صدقا و كذبا و ناسخا و منسوخا و عاما و خاصا و محكما و متشابها و حفظا و وهما» بعد فرمود «و قد كذب على رسول الله (ص) على عهده» بر پیامبر(ص) در زمان حیاتش دروغ بسته شده «حتی قام خطیبا» تا آنجایی که پیامبر(ص) بلند شد ایستاد «فقال أيها الناس قد كثرت علي الكذابة فمن كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار ثم كذب عليه من بعده»‏ این را می رساند که 👈 قصه دروغ بستن به پیامبر(ص) از زمان حیات پیامبر(ص) بوده است. 2⃣قول دوم معتقد است که جعل حدیث اواخر خلافت شروع شد و عده ای به فکر افتادند فضیلتی برای خلفا درست کنند. 3⃣قول سوم می گوید سال 44 هجری با مرگ عثمان با شهادت علی(ع) و زمان شروع خلافت بود که جعل حدیث شکل گرفت. 4⃣قول چهارم که دکتر فُراته در کتابش می گوید این است که اواخر قرن اول سال 80 یا 90 زمان امام سجاد(ع) جعل حدیث شروع شد. 🔻👈نظر من این است که جعل حدیث رسما از زمان در سال چهل و یک هجری شروع شد شاهدی پیدا نکردیم که خلیفه اول و دوم برای خودشان یا در فضایلشان حدیثی گفته باشند. آن چیزی که من به آن رسیده‏ ام این است که رسما از زمان معاویه در سالی که به آن «عام الجماعه» سالی که معاویه به قدرت رسید شروع شد، وی بود که در شام، بنی امیه، خلفا، در مذمت امیرالمومنین و در جابجایی شان نزول آیات قرآن افرادی را استخدام و رسمی کرد و محور تعیین کرد. ولی در زمان 40 سال اول اسلام قضیه خیلی کم رنگ است حتی در زمان پیامبر(ص) گشتیم سه چهار مورد بیشتر پیدا نکردیم. 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی 💫ادامه دارد . https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا