eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠وَ ما يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوهُ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ 🌱و هر کار خوبی انجام دهند، هرگز از (پاداش) آن محروم نمی‌شوند. (آری،) خداوند پرهیزگاران را به‌‌خوبی می‌شناسد. آل عمران -آیه115 🔷✨به كار بردن كلمه" كفر" در اينجا در برابر" شكر" است، زيرا شكر در اصل به معنی اعتراف به نعمت است و كفر و كفران به معنی انكار آن است يعنی خداوند هيچگاه اعمال نيك آنها را ناديده نخواهد گرفت.  👈 وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ‌ با اينكه خداوند بهمه چيز آگاهی دارد. در اين جمله فرموده است:" خداوند از پرهيزكاران آگاه است" گويا اين تعبير اشاره به آن است كه افراد پرهيزگار با اينكه غالبا در اقليت هستند، و مخصوصا در ميان يهوديان معاصر پيامبر اقليت ضعيفی را تشكيل می‌دادند و طبعا بايد چنين افراد قليلی به چشم نيايند اما از ديده تيزبين علم و دانش بی پايان پروردگار هرگز مخفی نمی‌مانند، و خداوند از آنها آگاه است، و اعمال نيك آنها، كم باشد يا زياد، هرگز ضايع نمی‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۵۹-۱۴۱ كَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِينَ {141} ثموديان پيامبران [خدا] را تكذيب كردند {141} إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ {142} آنگاه كه برادرشان صالح به آنان گفت آيا پروا نداريد {142} إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {143} من براى شما فرستاده‏اى در خور اعتمادم {143} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {144} از خدا پروا كنيد و فرمانم ببريد {144} وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ {145} و بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‏كنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانيان نيست {145} أَتُتْرَكُونَ فِي مَا هَاهُنَا آمِنِينَ {146} آيا (فکر میکنید)شما در آنچه اينجا داريد (باغها و کشتزارها و خانه ها که در ایات بعد ذکر شده) آسوده و ایمن رها مى‏شوید {146} فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ {147} در باغها و در كنار چشمه‏ساران {147} وَزُرُوعٍ وَنَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِيمٌ {148} و كشتزارها و خرمابنانى كه شكوفه‏هايشان لطيف است {148} وَتَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا فَارِهِينَ {149} و هنرمندانه براى خود از كوهها خانه‏هايى مى‏تراشيد {149} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {150} از خدا پروا كنيد و فرمانم ببريد {150} وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ {151} و فرمان از حدگذرندگان را پيروى مكنيد {151} الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ {152} آنان كه در زمين فساد مى‏كنند و اصلاح نمى‏كنند {152} قَالُوا إِنَّمَا أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ {153} گفتند قطعا تو از افسون‏شدگانى {153} مَا أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا فَأْتِ بِآيَةٍ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ {154} تو جز بشرى مانند ما [بيش] نيستى اگر راست مى‏گويى معجزه‏اى بياور {154} قَالَ هَذِهِ نَاقَةٌ لَّهَا شِرْبٌ وَلَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ {155} گفت اين ماده‏شترى است كه نوبتى از آب او راست و روزى معين نوبت آب شماست {155} وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَظِيمٍ {156} و به آن گزندى مرسانيد كه عذاب روزى هولناك شما را فرو مى‏گيرد {156} فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُوا نَادِمِينَ {157} پس آن را پى كردند و پشيمان گشتند {157} فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ {158} آنگاه آنان را عذاب فرو گرفت قطعا در اين [ماجرا] عبرتى است و[لى] بيشترشان ايمان‏آورنده نبودند {158} وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ {159} و در حقيقت پروردگار تو مسلط و در عین حال دارای رحمت(نسبت به مومنان) است {159} ✅عصاره فراز آیات ۱۵۹-۱۴۱ : قوم ثمود هم که با پیروی از مسرفین فساد میکردند؛رسولشان را تکذیب کرده و دعوتش به پروا از خداوند را نادیده گرفتند. ناقه معجزه ای هم که درخواست کرده بودند کشتند و با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند. این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت بیست چهارم: ⭕اقوال مختلف در زمان 👈یکی از بحث‏های چالشی این است که آغاز جعل حدیث از چه زمانی است؟ کی شروع شد؟ از چه زمانی عده‌ای به خودشان اجازه دادند حدیث جعل کنند؟ 🔻👈در این زمینه 🍂چهار قول وجود دارد🍂. 1⃣قول اول که در تاییدش روایتی از حضرت علی(ع) در بحار وجود دارد این است که؛ جعل حدیث از زمان پیامبر(ص) به صورت کمرنگ شروع شد ولی اگر جعل حدیث نبود پیامبر(ص) این مقدار نمی فرمود «من کذب علی متعمدا فلیتبوا مقعده من النار» هرکس به من دروغ ببندد جایگاهش در جهنم است این عقیده ماست. آقای هاشم معروف حسنی همین را می گوید جعل حدیث از زمان پیامبر(ص) به صورت کمرنگ شروع شد وی دو قصه را نقل می کند که جعل حدیث از زمان پیامبر(ص) شروع شد، یکی اش را می گویم؛ بنده خدایی رفت خواستگاری، دختر را به وی ندادند گفتند دختر به شوهر نمی دهیم. رفت و غروب برگشت و گفت پیامبر(ص) من را فرستاده گفته دخترتان را به این بدهید اگر ندهید عذاب بر شما نازل می شود و همین امشب مرا به داخل راه دهید، پدر دختر موافقت کرد و پسر را راه داد ولی خدمت پیامبر(ص) آمد و گفت پسری از قول شما این حرف را زده حضرت دستهایش را بالا برد و زیر بغلهایش پیدا شد زیاد ناراحت شد با حالت غضب گفت من کذب علی متعمدا..😔. 👈نمونه ای دیگر حدیثی است از حضرت علی که مرحوم مجلسی در بحار نقل کردند که حضرت علی در یک روایتی احادیث را دسته بندی کردند از جمله فرمودند: «إن في أيدي الناس حقا و باطلا و صدقا و كذبا و ناسخا و منسوخا و عاما و خاصا و محكما و متشابها و حفظا و وهما» بعد فرمود «و قد كذب على رسول الله (ص) على عهده» بر پیامبر(ص) در زمان حیاتش دروغ بسته شده «حتی قام خطیبا» تا آنجایی که پیامبر(ص) بلند شد ایستاد «فقال أيها الناس قد كثرت علي الكذابة فمن كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار ثم كذب عليه من بعده»‏ این را می رساند که 👈 قصه دروغ بستن به پیامبر(ص) از زمان حیات پیامبر(ص) بوده است. 2⃣قول دوم معتقد است که جعل حدیث اواخر خلافت شروع شد و عده ای به فکر افتادند فضیلتی برای خلفا درست کنند. 3⃣قول سوم می گوید سال 44 هجری با مرگ عثمان با شهادت علی(ع) و زمان شروع خلافت بود که جعل حدیث شکل گرفت. 4⃣قول چهارم که دکتر فُراته در کتابش می گوید این است که اواخر قرن اول سال 80 یا 90 زمان امام سجاد(ع) جعل حدیث شروع شد. 🔻👈نظر من این است که جعل حدیث رسما از زمان در سال چهل و یک هجری شروع شد شاهدی پیدا نکردیم که خلیفه اول و دوم برای خودشان یا در فضایلشان حدیثی گفته باشند. آن چیزی که من به آن رسیده‏ ام این است که رسما از زمان معاویه در سالی که به آن «عام الجماعه» سالی که معاویه به قدرت رسید شروع شد، وی بود که در شام، بنی امیه، خلفا، در مذمت امیرالمومنین و در جابجایی شان نزول آیات قرآن افرادی را استخدام و رسمی کرد و محور تعیین کرد. ولی در زمان 40 سال اول اسلام قضیه خیلی کم رنگ است حتی در زمان پیامبر(ص) گشتیم سه چهار مورد بیشتر پیدا نکردیم. 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی 💫ادامه دارد . https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ إِنَّ اللهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ یقیناً خدا به همه مردم رئوف و مهربان است 🌱 سوره حج ، آیه ۶۵ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 116 تا 121 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ را اسرار خود نسازيد 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ لا يَأْلُونَكُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ 🌱ای مسلمانان، دوست همرازی غیر از (هم‌کیشان) خود انتخاب نکنید (؛ که آنان) از هیچ شر و فسادی درباره‌ی شما کوتاهی نمی‌کنند، رنج و مشقّت شما را دوست دارند، نفرت و دشمنی از سخنانشان پیداست، و آنچه دل‌هایشان پنهان می‌کند، (از آنچه می‌گویند،) بزرگ‌تر است. اگر عقل خود را به کار بگیرید، بی‌شک (متوجه می‌شوید) که نشانه‌ها(ی دشمن) را برایتان تبیین کرده‌ایم. آل عمران - ۱۱۸ 🔷✨‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ‌ ... ‏" بطانة" در لغت به معنی لباس زيرين است، و مقابل آن" ظهارة" به- معنی لباس روئين می‌باشد. و در اينجا كنايه از" محرم اسرار" است. ‏و" خبال" در اصل به معنی از بين رفتن چيزی است، غالبا به زيانهايی كه در عقل انسان اثر می‌گذارد، گفته می‌شود. 👈 ‏اين آيه به دنبال آياتی كه مناسبات مسلمانان را با كفار بيان كرد، به يكی از مسائل حساس اشاره كرده و ضمن تشبيه لطيفی به مؤمنان هشدار داده است، كه‌ غير از هم مسلكان خود برای خود، دوست و همرازی انتخاب نكنند، و بيگانگان را از اسرار و رازهای درونی خود با خبر نسازند. يعنی كفار شايستگی دوستی شما را ندارند، و نبايد آنان دوست و محرم اسرار شما باشند. كفار در رساندن شر و فساد نسبت به مسلمانان كوتاهی نمی‌كنند (لا يَأْلُونَكُمْ خَبالًا). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ آیه۱۲۰ -آل عمران 🌱‏اگر خوبی به شما رسد، آنان را غمگين سازد و اگر بدی به شما رسد، آنها بدان شادمان می‌شوند و اگر (در برابرشان) صبر كنيد و پرهيزكار باشيد، حيله‌ی بدخواهانه‌ی آنان هيچگونه آسيبی به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام می‌دهند احاطه دارد. 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏اين آيه راه شناختِ دوست و دشمن را بيان می‌كند كه آن، توجّه به روحيات و عكس‌العمل ديگران در مواقع كاميابی و يا ناكامی مسلمانان است. در سياست خارجی نيز توجّه به محكوم كردن‌ها، تأييد و تكذيب‌ها، و انواع كمك‌ها و تبليغات، لازم است. ‏در آيات قبل، به مسلمانان سفارش كرد كه دشمنان را نه ياور همراه خود بگيرند و نه دوست خود. اين آيه می‌فرمايد: اين برخورد ممكن است تاوان سختی داشته باشد و آنان عليه شما توطئه كنند، بنابراين شما بايد اهل صبر و تقوا باشيد، تا حيله‌های آنان ضربه‌ای به شما نزند. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ حسادتِ دشمنان به قدری است كه اگر اندك خيری به شما برسد، ناراحت می‌شوند. «إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ» ‏2⃣ راه نفوذ دشمن در مسلمانان، يا ترس و طمع خودمان است و يا بی‌پروايی و بی‌تقوايی ما كه صبر و تقوا، راه چاره آن است. «إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ» ‏3⃣ در مقابله با حسودانی كه از رشد ما ناراحتند، صبر و تقوا چاره‌ساز و كليد پيروزی است. «إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ» ‏4⃣ خداوند با افشای روحيّات دشمن، به مسلمانان هم روحيّه می‌دهد و هم بيدار باش. «إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ ... لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۵۹-۱۴۱ سوره شعرا از تفسیر نور ۱- روش دعوت تمام انبیا یکی است.در داستان نوح،هود،صالح،لوط و شعیب،همه ی آنان یک کلام و یک شعار داشتند: همه می گفتند: «أَ لا تَتَّقُونَ» همه می گفتند: «فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَطِیعُونِ» همه می گفتند: «إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ» همه می گفتند: «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ» و خلاصه ی پیام همه ی آنان چند چیز بود:برادری،تقوا،پیروی از رهبر، بی توقّعی،توکّل بر خدا و اطمینان دادن به مردم که ما به نفع شما و امین شما هستیم.(پیام های این چند آیه نیز مانند پیام های آیات قبل است که درباره ی پیامبران دیگر در همین سوره عنوان شد.) ۲- به زندگی مرفّه دنیا مغرور نشوید. أَ تُتْرَکُونَ ... آمِنِینَ رفاه امروز نشانه ی رضای خداوند از شما نیست.(نعمت های مادّی پایدار نیست). ۳- در برابر سرمایه داران اسرافگر،کرنش نکنید. «لا تُطِیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِینَ» ۴- اسرافکاران،کار خودرا توجیه می کنند وخود را صالح می دانند. «لا یُصْلِحُونَ» ۵- بدتر از عصیان،توجیه کردن آن است.در برابر فرمان «أَطِیعُونِ» عصیان خود را توجیه کرده ومی گفتند:تو سحر شده ای وقابل پیروی نیستی. «الْمُسَحَّرِینَ» ۶- هر کس که به کار دیگری راضی باشد،در اجر یا گناه کار او شریک است. «فَعَقَرُوها» با اینکه یک نفر ناقه را کشت. ۷- هر ندامت وتوبه ای مقبول نیست.(توبه وندامت هنگام دیدن عذاب کارساز نیست). «نادِمِینَ - فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ» ۸- انسان می تواند حتّی با دیدن بزرگ ترین نشانه های الهی،در برابر حقّ عناد ورزد و ایمان نیاورد. «لَآیَهً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنِینَ» ۹- قهر خداوند به خاطر عمل خودماست وگرنه او مهربان است. «لَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت بیست و پنجم: چیست؟ ❓❗چرا عده‏ ای به خودشان اجازه دادند حدیث جعل کنند؟ من در کتاب خود«درسنامه وضع حدیث» هفت، هشت انگیزه را آورده‏ ام ولی در اینجا به سه، چهار مورد اشاره می کنم. 💢1⃣یکی از انگیزه‏های جعل حدیث انگیزه بود یعنی سلطنت و خلافت را بتوانند مشروعیت دهند و برای خلفا فضیلت بتراشند این خیلی بحث گسترده ‏ای است برای عمر، ابوبکر، معاویه و ابوالعباس سفاح در «تاریخ الخلفا»‏ی سیوطی، روایاتی نقل شده است ابن جوزی می گوید تمام این روایات جعلی هستند نسائی کتابی دارد به نام «فضائل امیر المومنین(ع) و خصائص علی ابن ابی طالب(ع)» که آقای نجارزادگان ترجمه ی خوبی کرد و کتاب سال هم شد نسائی در مقدمه این کتاب می گوید ما هرچه گشتیم در فضیلت معاویه روایتی پیدا نکردیم فقط یک روایت پیدا کردیم که آن هم پیامبر(ص) معاویه را نفرین کرده است. 👈انگیزه های جعل حدیث مسائل سیاسی، مشروعیت بخشیدن به خلافت خلفا، سلطنت و حذف فضائل اهل بیت(ع) از صحنه است که اینها در اهل سنت است در شیعه نیست و در این رابطه خیلی جعل حدیث شده است. 2⃣دومین عامل جعل و وضع حدیث، 🔻 ‏گرایی است فرقه‏ های کلامی، فقهی و مذهبی خیلی زیاد شد حنفی‏ ها گفتند پیغمبر(ص) فرمود اضر از محمد ابن ادریس شافعی کسی نیست شافعی‏ ها گفتند پیغمبر(ص) فرمود اضر از ابوحنیفه کسی نیست پیروان ابوحنیفه گفتند پیغمبر(ص) فرمود «ابوحنیفه هو سراج امتی» چراغ امت من ابوحنیفه است و به این ترتیب در مسائل فرقه‏ گرایی و فرقه‏ های مختلف به جعل حدیث پرداختند. 💢👈در کتاب خود جمع ‏آوری کردم که چه مقدار احادیث برای عقایدشان جعل می‏کردند. یکی برای اثبات جبر و دیگری برای اثبات روایت می‏کرد یا برای باورهای خودشان مثلا برای حدوث قرآن حدیث می آورد دیگری برای قدم قرآن. 👈 به قول ابوریه هر کجا کم می آورند حدیث جعل می‏کردند ابوریه قصه پرنده را نقل می کند می‏گوید بر هارون الرشید در حالی که کبوتربازی می کرد کسی وارد شد عده‏ای هم نشسته بودند وی تعجب کرد خلیفه با این عظمت و کبوتربازی؟! یک کسی بلند شد و گفت رسول خدا(ص) فرمود مسابقه جایز نیست مگر در سه چیز اسب، شتر و کبوتر، کبوتر را از خودش اضافه کرد 😳 هارون یک جایزه خوب به وی داد بعد از اینکه جلسه تمام شد کسی که بغل دست هارون الرشید بود به هارون گفت کبوتر را ذبح کن. گفتند چرا؟ گفت به خاطر این بر رسول خدا(ص) دروغی نسبت داده شد، خودشان می فهمیدند دروغ است. 💢🔻ابوالعباس در منبر پیامبر(ص) در مسجد النبی با کمربند مشکی، لباس، کفش و چکمه نشسته بود کسی گفت چکمه، کمربند و منبر پیامبر(ص)؟ یکی از اینها گفت قال فلان، قال فلان ما دیدیم پیامبر(ص) بر منبر نشست در حالی که کمربند و چکمه داشت.😳 🔻👈البانی اخبار جعلی را در 20 جلد جمع آوری کرده «الاحادیث الضعیفه» ابن جوزی 16 هزار حدیث جعلی در «الموضوعات» آورده است و اینها زیاد است...... 🎙حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی 💫ادامه دارد . https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
الهی من همانم بی پناهم بجز الطافتان راهی ندارم! الهی گاه گاهی یک نگاهی به این عبد ذلیلت،"کن عطائی" الهی من حقیرم، ناتوانم تویی سرور به این عالم، "خدایی"... سلاااام صبحتون بخیر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 122 تا 132 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan