eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
682 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 166 تا 173 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️یڪ معنای 💠فَرِحِينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ 🌱در حالی ‌که برای آنچه خدا از فضلش به آنان داده است، خوشحال‌اند و برای کسانی (از مؤمنان) که در پی‌شان هستند و هنوز به آنان نپیوسته‌اند، شادی می‌کنند؛ زیرا (برایشان روشن شده که برادران باایمانشان که هنوز در دنیا هستند، در آخرت،) نه ترسی آنان را فرامی‌گیرد و نه اندوهگین خواهند شد. آل عمران - ۱۷۰ 🔷✨و اين جمله يعنی جمله:" أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ" جمله عجيبی است، هر قدر انسان بيشتر در آن فرو می‌رود و تدبر می‌كند دامنه معنايش وسيع‌تر می‌شود، با اينكه جمله‌ای است لطيف و رقيق و بيانی است ساده و اولين چيزی كه از معنای آن به ذهن می‌رسد اين است كه خوف و حزن از مؤمنين برداشته می‌شود و اين را هم می‌دانيم كه خوف تنها در امری فرض دارد كه اولا ممكن باشد، و ثانيا احتمال آمدنش به سوی ما معقول باشد و ثالثا اگر بيايد مقداری از سعادت ما را از بين می‌برد، سعادتی كه ما توقع داريم واجد آن باشيم و خود را واجد آن فرض می‌كنيم. 🔷✨ و همچنين حزن تنها از ناحيه حادثه‌ای است كه پيش آمده و آن نيز مقداری از سعادت كذايی ما را سلب كرده، پس بلا و يا هر محذور و گرفتاری كه فرض شود، وقتی از آن می‌ترسيم كه هنوز بر سر ما نيامده باشد و اما وقتی آمد ديگر خوف معنا ندارد، آنجا جای حزن و حسرت است، پس بعد از وقوع خوفی نيست و قبل از وقوع هم حزنی نيست. 👈 ‏پس بر طرف شدن مطلق خوف از انسان تنها وقتی فرض دارد كه هيچ يك از آنچه داريم در معرض زوال قرار نگيرد، و همچنين برطرف شدن مطلق حزن از انسان وقتی فرض دارد كه آنچه نعمت كه انسان بتواند از آن متنعم شود و لذت ببرد دارا باشد، و خدای تعالی به او افاضه كرده باشد، و نيز آنچه كه دارد در معرض زوال قرار نگيرد، و اين همان خلود سعادت برای انسان و خلود انسان در آن سعادت است. 👌‏و از همين جا واضح می‌شود كه نبودن خوف و حزن عين روزی خوردن انسان نزد خدا است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠الَّذِينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ‌. آل عمران/173 🌱مؤمنان كسانى هستند كه (چون) مردم (منافق) به ايشان گفتند: بى شك مردم (كافر مكّه) بر ضد شما گرد آمده (و بسيج شده) اند، پس از آنان بترسيد، (آنها به جاى ترس) بر ايمانشان بيافزود و گفتند: خداوند ما را كفايت مى‌كند و او چه خوب نگهبان و ياورى است. 🔷✨"عوامل تبليغاتى دشمن و برخى از مردمان ساده انديش و ترسو، به رزمندگان و مجاهدان تلقين و نصيحت مى‌كنند كه دشمن قوى است و كسى نمى‌تواند حريف آنان بشود، پس بهتر است درگير جنگ نشويد. امّا مسلمانان واقعى، بدون هيچ ترس و هراسى، با آرامش خاطر و با توكّل به خداوند، به آنان پاسخ مى‌گويند."¹ 💞امام صادق عليه السلام فرمودند: "«تعجّب مى‌كنم از كسى كه مى‌ترسد و به گفته‌ى خداوند «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ» پناه نمى‌برد»."² 🔷✨منظور از توکل سپردن کارها به خدا، و اعتماد بر لطف اوست، زیرا «توکل» از ماده «وکالت» به معنی انتخاب وکیل نمودن و اعتماد بر دیگری کردن است، بدیهی است هر قدر وکیل توانایی بیشتر و آگاهی فزون تر داشته باشد شخص موکل احساس آرامش بیشتری می کند. 👈 از آنجا که علم خدا بی پایان و تواناییش نامحدود است هنگامی که انسان توکل بر او می کند آرامش فوق العاده احساس می کند، در برابر مشکلات و حوادث مقاوم می شود، و از دشمنان نیرومند و خطرناک نمی هراسد، در سختی ها خود را در بن بست نمی بیند و پیوسته راه خود را به سوی هدف ادامه می دهد. 📚 [1] تفسیرنور 📚 [2] من‌لايحضره‌الفقيه، ج 4، ص392 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آيات ۱۹۱-۱۷۶ كَذَّبَ أَصْحَابُ الْأَيْكَةِ الْمُرْسَلِينَ {176} اصحاب ايكه فرستادگان را تكذيب كردند {176} إِذْ قَالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَلَا تَتَّقُونَ {177} آنگاه كه شعيب به آنان گفت آيا پروا نداريد {177} إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {178} من براى شما فرستاده‏اى در خور اعتمادم {178} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {179} از خدا پروا داريد و فرمانم ببريد {179} وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ {180} و بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‏كنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانيان نيست {180} أَوْفُوا الْكَيْلَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ {181} پيمانه را تمام دهيد و از كم‏فروشان مباشيد {181} وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ {182} و با ترازوى درست بسنجيد {182} وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ {183} و از ارزش اموال مردم مكاهيد و در زمين سر به فساد بر مداريد {183} وَاتَّقُوا الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِينَ {184} و از آن كس كه شما و خلق [انبوه] گذشته را آفريده است پروا كنيد {184} قَالُوا إِنَّمَا أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ {185} گفتند تو واقعا از افسون‏شدگانى {185} وَمَا أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَإِن نَّظُنُّكَ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ {186} و تو جز بشرى مانند ما [بيش] نيستى و قطعا تو را از دروغگويان مى‏دانيم {186} فَأَسْقِطْ عَلَيْنَا كِسَفًا مِّنَ السَّمَاء إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ {187} پس اگر از راستگويانى پاره‏اى از آسمان بر [سر] ما بيفكن {187} قَالَ رَبِّي أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ {188} [شعيب] گفت پروردگارم به آنچه مى‏كنيد داناتر است {188} فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمْ عَذَابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ إِنَّهُ كَانَ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ {189} پس او را تكذيب كردند و عذاب روز ابر [آتشبار] آنان را فرو گرفت به راستى آن عذاب روزى هولناك بود {189} إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ {190} قطعا در اين [عقوبت درس] عبرتى است و[لى] بيشترشان ايمان آورنده نبودند {190} وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ {191} و در حقيقت پروردگار تو مسلط و در عین حال دارای رحمت(نسبت به مومنان) است {191} ♻️ عصاره فراز آیات ۱۹۱-۱۷۶ : اصحاب ایکه هم که در معاملات کم فروشی میکردند رسولشان را تکذیب و او را کاذب و افسون شده خواندند و دعوتش به پروا از خداوند را نادیده گرفته، عذاب الهی را تکذیب و تمسخر میکردند اما با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند. این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند. آیات ۱۰۵-۹۱ را میتوان یک سیاق با عصاره زیر در نظر گرفت: سرنوشت تک تک اقوام قبلی که رسولانشان را تکذیب کرده و دعوت انها به پروا از خداوند رانادیده گرفته و با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند،نشانه و عبرت است. اما اینها(مخاطبان پیامبر) اکثرشان بازهم ایمان نمی اورند. https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی وسوم:. ♦️ 1⃣.نسبت به امام علیه السلام در حالی که تألیف خود راوی است.😳 در این مورد نمونه ی قطعی وجود ندارد، ولی به نظر می توان از تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام و نیز علل فضل بن شاذان که برخی آن را منتسب به امام رضا علیه السلام دانسته اند، یاد کرد. 2⃣.انتساب کتابی به ثقه؛ مانند کتاب سلیم بن قیس هلالی که ابن غضائری می گوید: ابان بن ابی عیاش آن را نوشته و به سلیم بن قیس هلالی منتسب کرده است. شیخ صدوق رحمه الله نیز درباره ی زید نرسی و زراد می نویسد: دو اصل حدیثی منتسب به زید نرسی و زراد، به دست محمد بن موسی همدانی وضع شده است. وی متهم به وضع و انتساب کتابی به خالد بن عبدالله نیز هست. 3⃣.دسّ و در بعضی کتب؛ یعنی در کتاب اصحاب چیزی وارد شود که از آنها نیست. 🔻شیخ مفید درباره ی کتاب سلیم می گوید: این کتاب دسّ گردیده است. نجاشی درباره ی محمد بن علی بن نعمان(مؤمن طاق) می نویسد: کتاب افعل و لا تفعل او را نزد ابن غضائری دیدم؛ ولی این کتاب بعدها دسّ گردید. 4⃣_.افزودن یا کاستن یا ای از حدیث. ⚠️خطیب بغدادی، از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده است:«إِذا رَأیْتُمْ مُعاوِیَةَ یَخْطُبُ عَلَی مِنْبَرِی فاقبَلِوه، فانّه امینٌ مأمونٌ» هرگاه مشاهده کردید معاویه بر منبرم سخن می گوید، او را پذیرا شوید و تصدیق کنید؛ زیرا وی درستکار و درخور اطمینان و معتمد است. ⚠️جالب توجه است که اصل این خبر، روایت نصر بن مزاحم در کتاب وقعة صفّین از حسن بصری، از پیامبر صلی الله علیه و آله است: ؛ چون دیدید معاویه بر منبرم سخن می گوید، او را بکشید. 💢👈چنان که دیدیم در خبر، «فاقْتُلوه» (او را بکشید) را به «فاقْبَلُوه» (او را تصدیق کنید) تغییر داده و عبارت «فإنّه امین مأمون) (زیرا که او درستکار و معتمد است) را شاهد این تغییر قرار داده اند تا اذهان مخاطبان منحرف و مجاب گردد. 💫ادامه دارد 🖋📖برگرفته از شناسایی مقوله ی وضع در حدیث تاليف حجة الاسلام دکترسیدعلی دلبری https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَرْبِ [الْكُرَبِ] وَالْبَلْوَىٰ، وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَىٰ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلىٰ خدایا تو برطرف کننده سختی‌ها و حوادث ناگواری، از تو یاری می‌طلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس 📖دعای ندبه کانال قرآن پویان 🆔 @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طهارت ترابیه ج ۲۲.mp3
10.85M
قلمرو نفی در احکام سیاسی (نفی سیاست های حَرَج زا ) 🔻 پیامبر(ص) ماندن در شعب ابی‌طالب را به کسی نکرد/ قاعده لاحرج در مسائل بین‌المللی مورد توجه است 🔹 اینگونه نیست که قاعده فقط در احکام فردی جاری باشد بلکه قرآن عدم حرج را به دین نسبت داده و این نشان می دهد که قاعده لاحرج در مسائل و اجتماعی نیز اجرا می شود. «آیا در مسائل اجتماعی هم اگر مسئله به حرج و رسید، می شود از قائده نفی حرج استفاده و حکم اسلامی را متوقف کرد؟» گفت: یکی از این مسائل امر به معروف و نهی از منکر و یکی دیگر همکاری کردن با دولت جائر و دیگری مبارزه کردن با دولت ظالم و دیگری حمایت کردن از مظلومان و یا پذیرفتن ولایت کفار است که همه احکام سیاسی هستند. گاهی اجرای این دستورات و عمل کردن به آنها حرجی است؛ یعنی هزینه سنگین دارد و شرایط زندگی را برای ما غیرقابل تحمل می کند. درس خارج فقه، استاد سروش محلاتی لینک مطلب https://fa.shafaqna.com/news/1254722/ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنام خدا 💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای قرآن پویان. به شرح زیر می باشد.👇👇 🌸🍂 تاريخچه و عوامل جعل حديث: نمونه هایی از روایات جعلی،آیا جعل حدیث تمام شده یا ادامه دارد؟ 👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5357_trykhchh-w-wml-jl-Hdyth--nmwnh-hyy-z-rwyt-jly-y-jl-Hdyth-tmm-shdh-y-dmh-drd.aspx 🌸تدبر و فهم سوره زمر: دين خالص: يعني پرستش و عبوديت فقط براي خدا. بيان مصاديقي از شرك .👇 https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5356findlastpost_tdbr-w-fhm-swrh-zmr--dyn-khlS--yny-prstsh-w-bwdyt-fqT-bry-khd--byn-mSdyqy-z-shrk.aspx#post16824 🌸تدبر و فهم آیه 120 سوره توبه: آیا هرکاری که دشمنان را عصبانی کند، مورد رضایت خداست؟! 👇 http://quranpuyan.com/yaf_postsm14662findlastpost_tdbr-w-fhm-yh-120-swrh-twbh--y-hrkhry-khh-dshmnn-r-Sbny-khnd--mwrd-rDyt-khdst.aspx#post14702 🌸آيا بنشينيم تا خدا شر متجاوزان و فاسدان را بكَنًد؟👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5347findunread_y-bnshynym-t-khd-shr-mtjwzn-w-fsdn-r-bkanand.aspx#post14676 ✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴فهرست عناوين پستهاي موضوع ، نمونه ها،ریشه ها و واکنشها در كانال 1⃣تاريخ از نگاه الميزان 2⃣ بعد از رحلت پيامبر (المیزان) 3⃣ در پذیرش بی قید هر چه نام حدیث دارد(المیزان) 4⃣ نمونه‌هاي جعل حديث و برخورد (شهيد مطهري) 5⃣ نمونه‌هاي جعل حديث و برخورد 6⃣خرافه ای در مسئله ی 7⃣سرایت این 8⃣ در نقل و ارجاع به روايات جعلي 9⃣ روایت . 0⃣1⃣ . 1⃣1⃣ . 2⃣1⃣ ريشه ورود به كتب مسلمانان، يهود است 3⃣1⃣مثالهايي از كه ازيهود به كتب اسلامي سرايت كرده است 4⃣1⃣ 5⃣1⃣ عبارت ان الحیاه عقیده و جهاد به . 6⃣1⃣ روایت است!(آيت الله يوسفي غروي) 7⃣1⃣ در روايات تفسيري : داستان حضرت (المیزان) 8⃣1⃣ روايات شان نزول (المیزان) 9⃣1⃣روايات .(المیزان) 0⃣2⃣ و در اخبار (المیزان) 1⃣2⃣ : وسيله باطل براي هدفي مقدس، نمونه موردی :احادیث (شهید مطهری) 2⃣2⃣ در برابر نقل ، (شهید مطهری) 3⃣2⃣تولید هنوز هم ادامه دارد/ 4 مرحله تاریخی (حجت الاسلام مهریزی) 4⃣2⃣ ⭕اقوال مختلف در زمان کی شروع شد؟ از چه زمانی عده‌ای به خودشان اجازه دادند حدیث جعل کنند؟ (حجت الاسلام ناصررفیعی) 5⃣2⃣ چیست؟ 6⃣2⃣ در قسمت در شیعه از طریق وارد شدند. 7⃣2⃣ در نهج البلاغه (آیت الله صادقی تهرانی ره) 8⃣2⃣ را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمی‏ ماند 9⃣2⃣ 0⃣3⃣ (حجة الاسلام دکترسیدعلی دلبری) 1⃣3⃣ بخش 2 2⃣3⃣ . 3⃣3⃣ ♻ جهت مطالعه هریک از این پستها در کانال (در تلگرام، ایتا، بله و گپ)، کافیست روی هشتگهای مربوطه کلیک کنید: شناسه کانال @quranpuyan 🔶 قسمتهای بعدی نیز هر روز ساعت 18 ارسال میشود 🔶 همچنین میتوانید کل مطالب را در تالار گفتگوهای قرآن پویان در لینکهای زیر مطالعه نمایید: https://b2n.ir/k99264 https://b2n.ir/e09729 https://b2n.ir/g00634 https://b2n.ir/y52246 https://b2n.ir/p52692
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا