eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جاؤُ بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ الْكِتابِ الْمُنِيرِ 🌱‏(بنابراين) پس اگر تو را تكذيب كردند (چيز تازه‌ای نيست، زيرا) انبيای قبل از تو نيز كه همراه با معجزات و نوشته‌ها و كتاب روشنگر آمده بودند، تكذيب شدند. آل عمران - ۱۸۴ 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ آشنايی با تاريخ گذشتگان، روحيه‌ی صبر و مقاومت را در انسان بالا می‌برد. ‏«فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ» ‏2⃣ تمام انبيا، مخالفانی داشته‌اند. «كُذِّبَ رُسُلٌ» ‏3⃣ حركت انبيا در طول تاريخ، يك حركت فرهنگی، فكری و اعتقادی بوده است. «بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ الْكِتابِ» ‏4⃣ معجزات پيامبران متنوّع بوده‌اند، ولی اصول همه‌ی اديان يكی بوده است. ‏كلمه‌ی‌ «بِالْبَيِّناتِ» جمع، ولی‌ «الْكِتابِ» مفرد آمده است. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️از خسته نشويد 💠لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثِيراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ 🌱مسلماً در مورد اموال و جان‌هایتان آزمایش می‌شوید و بی‌شک از کسانی ‌که پیش از شما کتاب (آسمانی) به آنان داده شده است و (نیز) از مشرکان (سخنانِ) آزار‌(دهنده‌ی) فراوانی خواهید شنید، و اگر صبر کنید و خود را (از خشم خدا) در امان نگه دارید، (بدانید که) این از کارهایی ست که برای (انجام) آن اراده‌ی قطعی لازم است. آل عمران - ۱۸۶ 🔷✨‏لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ‌" شما در جان و مال، مورد آزمايش قرار خواهيد گرفت" و اصولا اين جهان صحنه آزمايش است و ناگزير بايد خود را آماده مقابله با حوادث و رويدادهای سخت و ناگوار كنيد، و اين در حقيقت هشدار و آماده باشی است به همه مسلمانان كه گمان نكنند حوادث سخت زندگی آنها، پايان يافته و يا مثلا با كشته شدن كعب بن اشرف، شاعر بد زبان پرخاشگر و آشوب طلب، ديگر ناراحتی و زخم- زبان از دشمن نخواهند ديد. 👈 ‏به همين جهت می‌فرمايد: وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذیً كَثِيراً: بطور مسلم در آينده از اهل كتاب (يهود و نصاری) و مشركان سخنان ناراحت كننده فراوانی خواهيد شنيد. 🔷✨‏مسئله شنيدن سخنان ناسزا از دشمن با اينكه جزء آزمايشهايی است كه در آغاز آيه آمده، ولی بخصوص در اينجا به آن تصريح شده، و اين بخاطر اهميت فوق العاده‌ای است كه اين موضوع، در روح انسانهای حساس و با شرف دارد چه- اينكه طبق جمله مشهور" زخمهای شمشير التيام‌پذيرند اما زخم زبان التيام نمی‌يابد"! وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ در اينجا وظيفه‌ای را كه مسلمانان در برابر اينگونه حوادث سخت و دردناك دارند بيان می‌كند و می‌گويد:" اگر استقامت بخرج دهيد، شكيبا باشيد، و تقوی و پرهيزكاری پيشه كنيد، اين از كارهايی است كه نتيجه آن روشن است و لذا هر انسان عاقلی بايد تصميم انجام آن را بگيرد". 🔷✨ " عزم" در لغت، به معنی" تصميم محكم" است و گاهی به هر چيز محكم نيز گفته می‌شود، بنا بر اين" مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ" به معنی كارهای شايسته‌ای است كه انسان بايد روی آن تصميم بگيرد يا به معنی هر گونه كار محكم و قابل اطمينانی است. ‏تقارن" صبر" و" تقوی" در آيه گويا اشاره به اين است كه بعضی افراد در عين استقامت و شكيبايی، زبان به ناشكری و شكايت باز می‌كنند، ولی مؤمنان واقعی صبر و استقامت را همواره با تقوی می‌آميزند، و از اين امور دورند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۹۹-۱۹۲ وَإِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ {192} و راستى كه اين [قرآن] نازل شده از پروردگار جهانيان است {192} نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ {193} روح الامين آن را بر دلت نازل كرد {193} عَلَى قَلْبِكَ {لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ {194} تا از انذاردهندگان باشى {194} بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ {195} به زبان عربى روشن {195} وَإِنَّهُ لَفِي زُبُرِ الْأَوَّلِينَ {196} و [وصف] آن در كتابهاى پيشينيان آمده است {196} أَوَلَمْ يَكُن لَّهُمْ آيَةً أَن يَعْلَمَهُ عُلَمَاء بَنِي إِسْرَائِيلَ {197} آيا اینكه علماى بنى‏اسرائيل از آن اطلاع دارند، براى آنان (مخالفان پیامبر) آیه و دلیلی روشن نيست {197} وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَى بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ {198} و اگر آن را بر برخى از غير عرب زبانان نازل مى‏كرديم (قرانی به زبان غیر عربی){198} فَقَرَأَهُ عَلَيْهِم مَّا كَانُوا بِهِ مُؤْمِنِينَ {199} و پيامبر آن را برايشان(اعراب مکه) مى‏خواند به آن ايمان نمى‏آوردند (به بهانه عربی نبودن. اما الان که این بهانه را ندارند،چرا ایمان نمی اورند){199} ♻️عصاره فراز آیات ۱۹۹-۱۹۲ : قرآن نازل شده از جانب رب العالمین و به زبان اینها یعنی عربی است.ذکر خبر قرآن در کتب پیشین و شناخت علمای بنی اسراییل از آن هم آیه و نشانه ای است . اما باز هم ایمان نمی آورند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی وپنجم: 💢⭕️پديده : نمونه‌هایی از ارجاع به کتاب‌های ناموجود: 💢1⃣1. ، اثر شیخ عبدالله به این کتاب در مساله شهادت ثالثه در اذان و اقامه استناد می‌شود و از آن چند حدیث بدین مضمون منقول است. 🔸"نویسنده‏ ی کتاب «السلافة فی امر الخلافة»، عالم نحریر شیخ عبدالله مراغی مصری که از بزرگان علمای سنی است می‌گوید: به درستی که سلمان فارسی در اذان و اقامه پس از شهادت به رسالت در زمان حیات پیغمبر خاتم (ص) اَشهَدُ اَنَّ عَلیّاً وَلیُّ اللهِ (ع) را می‌گفت. مردی بر پیغمبر اکرم وارد شد و عرض کرد، یا رسول الله، شنیدم چیزی که تا کنون نشنیده بودم. حضرت فرمود: چه شنیده‌ای؟ عرض کرد، سلمان بعد از شهادت به رسالت، شهادت به ولایت علی را می‌گفت. حضرت رسول (ص) فرمودند: چیز خوبی را شنیده‌ای. 👈و در همان کتاب است که مردی وارد بر پیغمبر اکرم (ص) شد و عرض کرد، یا رسول الله، به درستی که اباذر در اذان بعد از شهادت به رسالت، شهادت به ولایت علی بن ابی طالب می‌گوید. و می‌گوید: اَشهَدُ اَنَّ عَلیّاً وَلیُّ الله. پیغمبر اکرم (ص)، فرمود: چنین است. آیا فراموش نمودید کلام مرا در غدیر خم که هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست و هر کس عهد شکند، بر خود زیان رسانده است." 👈این استناد را نخستین بار آیة الله عبد النبی اراکی (1307 ـ 1385 ق / 1344 ش) در کتاب رسالة الهدایة که سال 1378 قمری در قم به چاپ رسیده آورده است وی پس از ذکر متن عربی دو روايت فوق، نوشته است: 🔷فقد ذکر المحدثین بعض الثقة عن الشیخ محمد طه ایضاً عن کتاب السلافة فی امر الخلافة لعبد الله المراغی المصری و سمعت شفاهاً عن المرحوم میرزا هادی الخطیب الخراسانی فی النجف.[4] ↩️دومین شخصیتی که بدان استناد جسته آیة الله سید محمد شیرازی (1347 ق / 1307 – 1380 ش) در کتاب الفقه (چاپ دوم 1408 ق) است وی پیش از نقل روایت‌ها آورده است: 🔸اما الروایات فقد روی الشیخ عبدالعظیم فی کتاب السیاسة الحسینیة فی مخطوط بالمکتبة الظاهریة بدمشق یسمی بالسلافة فی امر الخلافة تالیف الشیخ عبد الله المراغی من اعلام السنة فی القرن السابع الهجری قال و فیه روایتان ....[5] چنانکه ملاحظه می‌شود در این اثر چند تعبیر به نوشته‌های اولین ناقل اضافه شده است: 👈یک. از کتاب جدیدی به عنوان واسطه نام می‌بَرَد: السیاسة الحسینیة نوشته‏ی عبدالعظیم دو. محلی برای نسخه معرفی می‌کند: المکتبة الظاهریة بدمشق سه. زمان حیات نویسنده را مشخص کرده است: من اعلام القرن السابع الهجری پس از این کتابها این دو روایت را سید اسماعیل مرعشی (1340 ـ 1425 ق / 1383 ش) در کتاب إجماعیات فقه الشیعة که در سال 1415 ق به چاپ رسیده آورده است، ایشان می‌نویسد: 👈و روی مستفیضاً عن العالم النحریر ...[6] و در پاورقی می‌نویسد: یقال انه کان من علماء العامة فی القرن السابع الهجری ثم استبصر کما عن السید الشیرازی و الشیخ عبدالنبی العراقی.[7] در این نوشته دو ادعای جدید مطرح شده است. ↩️یک. ادعای مستفیض بودن روایت (مستفیض، روایتی است که ناقلان آن بیش از سه نفر و کمتر از حد تواتر باشد) ↩️دو. ادعای شیعه شدن نویسنده 💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی. https://b2n.ir/p52692 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ اِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ پروردگارت آنچه را اراده کند انجام می‌دهد. 🌱سوره هود ، آیه ۱۰۷ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 187 تا 194 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ 🌱کسانی را که به سبب اعمال بدشان خوشحال‌اند و دوست دارند برای کارهای نکرده‌شان ستایش شوند، به ‌هیچ وجه نجات‌یافته از عذاب نپندار. آنان، عذابی دردناک خواهند داشت. آل عمران - ۱۸۸ 🔷✨افراد زشتكار دو دسته‌اند: 🔹دسته‌ای براستی از عمل خود شرمنده‌اند، و روی طغيان غرائز، مرتكب زشتی‌ها و گناهان می‌شوند. نجات اين دسته، بسيار آسان است، زيرا هميشه بعد از انجام گناه پشيمان شده، مورد سرزنش و جدان بيدارشان قرار می‌گيرند. 🔹‏ولی دسته ديگری هستند، نه تنها احساس شرمندگی نمی‌كنند، بلكه به- قدری مغرور و از خود راضی هستند، كه از اعمال زشت و ننگينشان خوشحالند و حتی بان مباهات می‌كنند، و از آن بالاتر، مايل هستند، كه مردم، آنها را نسبت باعمال نيكی كه هرگز انجام نداده‌اند، مدح و تمجيد، كنند. آيه فوق ميگويد: 🔷✨ ‏" گمان مبريد، كه اين گونه اشخاص كه از اعمال زشت خود خوشحالند، و دوست می‌دارند، در برابر آنچه انجام نداده‌اند، از آنها تقدير شود از عذاب پروردگار بدورند، و نجات خواهند يافت" بلكه نجات برای كسانی است، كه حد اقل، از كار بد خود شرمنده‌اند و از اينكه كار نيكی نكرده‌اند، پشيمانند. وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ‌ نه تنها اين گونه اشخاص از خود راضی و مغرور اهل نجات نيستند، بلكه‌ عذاب دردناكی در انتظار آنها است. ‏از اين آيه ممكن است، استفاده شود كه فرح و سرور در برابر كار نيكی كه انسان توفيق انجام آن را يافته (اگر به صورت معتدل باشد، و مايه غرور و خودپسندی نگردد) نكوهيده نيست. 👈 و همچنين علاقه به تشويق و تقدير، در برابر كارهای نيكی كه انجام شده، آنهم اگر در حد اعتدال باشد و انگيزه اعمال او نباشد مذموم نخواهد بود، زيرا اينها غريزی انسان است. اما با اينحال، دوستان خدا و افرادی كه در سطوح عالی ايمان قرار دارند، حتی از چنان سرور و چنين تقديری خود را بدور می‌دارند. ‏آنها همواره، اعمال خود را ناچيز و كمتر از ميزان لازم می‌بينند، و خود را مقصر در برابر عظمت پروردگار، احساس می‌كنند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏رَبَّنا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ 🌱‏پروردگارا! هر كه را تو (بخاطر اعمال بدش) به دوزخ افكنی، پس بی شك او را خوار و رسوا ساخته‌ای و برای ستمگران هيچ ياوری نيست. آل عمران - ۱۹۲ 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ آتش قيامت سخت است، امّا نزد خردمندان كه خواهان كرامت انسان هستند خواری ورسوايی قيامت، دردناك‌تر از آن است. «مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ» ‏2⃣ ستمگران، از شفاعتِ ديگران محروم هستند. «ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ» ‏ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۱۹۲-۱۷۶ ۱- در انتهای داستان هرکدام از انبیا و قومشان (۶ بار) پس از بیان هلاکت و عذاب انها،جمله ان فی ذلک لایه تکرارشده است. اما در داستان حضرت ابراهیم که عذاب و هلاکتی در کار نیست، نيز اين جمله آمده است. آیه و عبرت داستان ابراهيم ،در چیست؟ به نظر میرسد دو زمینه برای عبرت گیری مشرکان مکه از داستان ابراهیم وجود دارد: 👈🏻اول مشابهت بسیار زیاد آنها با قوم ابراهیم در پرستش بتها و واکنش مشابه آنها به دعوت ابراهیم و محمد ص برای ترک بت پرستی 👈🏻دوم مردم مکه خود را پیرو ابراهیم می دانستند و بسیاری از اداب و رسوم خود را منتسب به ایشان میکردند. بیان احتجاجات ابراهیم با قومش در ترک بت پرستی(کاری که مشرکان مبتلا به آن بودند) می توانست برای مکیان تنبه آمیز باشد. ۲- اولین اشاره به اینکه علمای یهود طبق کتابهای خود،از ارسال پیامبر اسلام و کتابش مطلعند و طبق این سوره علمای یهود مکه در آن زمان،حاضر به تایید و تصدیق این موضوع بوده اند. ۳- آیه ۱۹۵ بیانگر آن است که الفاظ قرآن به زبان عربی توسط جبرییل بر پیامبر نازل شده و این نظریه که فقط معانی و مفاهیم قرآن بر پیامبر نازل شده و عبارات و الفاظ قران متعلق به پیامبر است،در تناقض با این آیه است. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی وششم: 💢⭕️پديده : نمونه هایی از ارجاع به کتب غیرواقعی 💫🔸ادامه موضوع شهادت 💢👈پس از اینها حجة الاسلام و المسلمین سید علی شهرستانی در کتاب اشهد ان علیاً ولی الله در چنین آورده است: 👈شیخ عبدالنبی عراقی ـ از مرحوم میرزا هادی خطیب خراسانی در نجف ـ و غیر او از شیخ محمد طه نجف حکایت می‌کند که از شخصی که به دینِ او اعتماد می‌شد شنید که وی بر کتاب السلافة فی امر الخلافة (اثر شیخ عبدالله مراغی مصری از علمای قرن هفتم هجری) در کتاب‌خانه مدرسه ظاهریه دمشق، دست یافت. در آن آمده بود: ...[8] ↩️و در پاورقی می‌نویسد: دو نفر به نگارنده خبر دادند که آنها از اشخاصی که این کتاب را در کتاب‌خانه ظاهریه دیده بودند، شنیدند، لیکن من علی رغم جست و جوی کتاب، بر آن دست نیافتم.[9] در این کتاب ضمن آوردن اضافاتی از قبیل این که دو نفر آن را در مکتبة ظاهریه دیده‌اند و نیز ترجمه با افزایش سخن عبدالنبی اراکی، جانب احتیاط را رعایت کرده و گفته خود با جستجو آن را نیافته‌ام. 🌼آیة الله سید علی میلانی نیز نخست ذیل عنوان «الاستدلال بالسنة علی استحباب الشهادة بالولایة فی الاذان» این دو حدیث را نقل کرده و گفته است: فی بعض کتب اصحابنا عن کتاب السلافة فی امر الخلافة للشیخ عبدالله المراغی المصری ... 🔸سپس درباره این کتاب چنین داوری کرده است: هذان خبران عن هذا الکتاب. ان تسالونی عن رایی فی هذا الکتاب، و فی هذین الخبرین، فانی لایمکننی الجزم بصحة هذین الخبرین، لانی بعد لم اعرف هذا الکتاب، و لم اطلع علی سند هذین الخبرین، و لم اعرف بعد مولف هذا الکتاب، الا انی مع ذلک لا یجوز لی ان اکذب. لا افتی علی طبق هذین الخبرین، ولکنی ایضاً لا اکذب بهما[10]. [11] ↩️آیة الله استادی در مقاله شهادت ثالثه که در سال 1395 قمری نگارش شده یعنی چهل سال قبل، سخن عبدالنبی عراقی را از کتاب الهدایة آورده ولی در پاورقی چنین مرقوم فرموده‌اند: قال بعض اساتیدنا: الاولی حذف المنقول تحت رقم 55 لانا نظن بل نطمئن بکذبه.[12] مطلب شماره 55 همان مطلب منقول از کتاب عبدالنبی عراقی است. 💢↩️در پایان بیفزایم که دو عبدالله مراغی در میان عالمان مصری شناخته شده است یکی زین الدین ابوبکر عبدالله بن حسین مراغی، مصری صوفی و فقیه سنی مدینه در قرن هشتم و نهم (727 ـ 816) و مولف کتاب «تلخیص النصرة».[13] این مراغی اولاً در قرن هفتم نمی‌زیسته و ثانیاً کتابی با عنوان السلافه بدو منسوب نیست. 👈مراغی دیگر فرزند مصطفی المراغی مفتی بزرگ مصر است که در دارالتقریب اول در قاهره عضو بوده و فقیه سرشناس است که کتاب «الزواج» وی معروف است از کتاب‌های دیگر او «العظات»، «الفتح» و«مواهب» است که با مقدمه مشایخ الازهر به‌چاپ رسیده است.[14 💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی. https://b2n.ir/p52692 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. مَنْ لا یُرْغَبُ إِلا إِلَیْهِ اى آنکه جز به سوی او رغبت و اشتیاقی نیست 🌸 دعای جوشن کبیر کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا