eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
662 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅در آيه معروف ،منظور از چيست؟ 🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸 قول احسن کدام است ؟؟؟؟؟ در آیه ۱۸ زمر دستور داده شده که سخنان و اقوال را بشنوید و بهترین و احسنش را انتخاب کنید . اگر منظور از این «قول» سخنان تمامی ادیان و مذاهب باشد که درست نیست زیرا اکثر ادیان و مذاهب باطلند و سخنانشان هم حسن نیست که ما بخواهیم احسنش را انتخاب کنیم و اگر منظور از «قول» کتاب و سنت باشد آیا در این دو محور شریعت حسن و احسن وجود دارد که احسنش مورد امر و حسنش مورد نهى باشد. که در نتیجه بعضى از شریعت قرآن و سنت که باید پیروى کرد و بعضى دیگر را مردود دانست؟ 👈پس درنتیجه کتاب و سنت هم نیست پس منظور از این« قول» چیست؟ 🔸الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ 🔹کسانی که به سخن گوش فرا می‌دهند، پس بهترینش را پیروی می‌کنند. اینانند که خدایشان راه نموده و ایشانند، (هم)اینان اندیشمندان خالص.[۳۹:۱۸] 👈و آیا «قول» اعم از هر گونه نظرى است چه بد یا خوب؟  *⃣هرگز، زیرا اولًا این عمومیت گفتار براى عموم مؤمنان نیست که سخنان گمراه کننده را بشنوند و گمراه نشوند، بلکه این خود ویژه عالمان است، و در ثانى «احسنه» در برابر «حسن»است، و نه بد و گمراه کننده که حسنى ندارد تا سخن حق از او احسن و بهتر باشد، گرچه براى ویژگان به منظور نقض آن نیک بلکه نیکتر از نشنیدنش مى باشد. و در جمع پیروى احسن شرط ایمان عاقلانه است که نخست قرآن است و در حاشیه اش سنت قطعى و دیگر هیچ. ✳️ و آیا در این دو محور شریعت حسن و احسن وجود دارد که احسنش مورد امر و حسنش مورد نهى باشد که در نتیجه بعضى از شریعت قرآن و سنت که باید پیروى کرد و بعضى دیگر را مردود دانست؟  👈اینجا «قول» وحى در کتاب و سنت نیست، زیرا آیاتى مانند" واتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربکم" (۳۹: ۵۵) تمامى قرآن را احسن مطلق مى داند، که خود در بعد متنى بهترین کتاب است و سنتش نیز بهترین سنت است که براى کل مکلفان پیروى از این کتاب و در طول زمان و عرض مکان تکلیف واجب است. و سنتش هم- در کل- بر مبناى وحى گویا، و یا وحى رمزى قرآنى است که در اختصاص معصومان محمدى صلى الله علیه و آله است. بلکه مقصود اقوال عالمان و شرعمداران کتاب و سنت است که پیروى بهترین نظرات در میان آنان بر دیگران واجب است. ◀️زیرا کسانى که بر محور کتاب و سنت رأى مى دهند داراى درجاتى مى باشند که که اگر در موارد اختلاف مشورتى در میانشان تحقق نپذیرد احسن الاقوال که در انحصار اعلم اتقى است تنها مورد پیروى است، و در صورت مشورت که ضرورتى اسلامى است رأى اکثر مناط است، و اگر یکى اعلم و دیگرى اتقى است دومى شایسته تقلید است زیرا تقوى تعهد آور است و علم نمایانگر، و اولى از دومى به حق نزدیکتر است. ✔️ قول احسن بر دو مبناى علم و است که اعلم از نظر دریافت حکم خدا و اتقى از نظر تعهد بر دیگران مقدم است.  👈از اینجا پیداست که مسائل غیر ضرورى کلًا مورد استنباط و واجب همگانى است، که دست کم تقلید از روى بینش و استنباط است که علم و تقواى مرجع تقلید بر مبناى کتاب و سنت بایستى از همگان برتر باشد و دیگر هیچ. زنده بودن مرجع تقلید برتر شرط نیست بلکه زنده بودن رأیش مناط اصلى تقلید است، هر که رأیش زنده تر و نزدیکتر به حق است همو مرجع است گرچه مرده و در اقلیت باشد، و هر که فروتر باشد تقلیدش حرام است گرچه زنده و در اکثریت باشد.  این از نظر مقلدان، و فراتر از آنان مجتهدان نیز نباید خودرأى باشند، بلکه پس از استنباط شایسته از کتاب و سنت با مراجعه به آراء دیگر مجتهدان بایستى بهترین آراء را در نظر بگیرند، و در هر صورت جدیت خستگى ناپذیر به منظور دستیابى به قول احسن وظیفه کل مکلفان است. در جمع از آیه" فاسألوا اهل الذکر أن کنتم لاتعلمون بالبینات و الزبر ..." به خوبى پیداست که پرسش از دانایان، عالمان و شرعمداران تنها بر مبناى" بینات و زبر" است که ادله روشن و نوشته وحى مصدر اصلى و محورى هر گونه سؤال شرعى است، و دیگر هیچ. 📕 منبع : ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💠جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qp3881 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
دعاها و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 🔹وَ اجْعَلْ أَوْسَعَ رِزْقِكَ عَلَيَّ إِذَا كَبِرْتُ، 🔹وَ أَقْوَى قُوَّتِكَ فِيَّ إِذَا نَصِبْتُ. 🔸 بارخدايا! بر محمّد و خاندانش درود فرست و ارزانی دار 🔸فراخترين روزى ات را به هنگام كهنسالى، 🔸و نيرومندترين نيرويت را به هنگام رنج و درماندگى کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyanhttps://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ نكات قرآنی : “اَلَّذِینَ هُم عَنِ اللَغوِ مُعرِضُونَ” (اهل ایمان کسانی اند که از “لغو” دوری می کنند!) “لغو” فقط سخن بیهوده نیست. آن حیطه و مصادیق بسیار دارد. احساسات و عواطف بیهوده، افکار و خیالات بیهوده، عادات و عملکرد بیهوده، همه و همه از مصادیق آنند. از منظری “لغو”، هر آنچه را که “مُلغا” شده گویند. هر دو از یک ریشه اند. پرداختن به فکر ملغا شده، دامن زدن به گذشته ی ملغا شده، رفتن به راه ملغا شده، همه تحت عنوان لغو معنا می یابند. و این دنیا چون نیک به آن بنگری، مملو از لغو است. سِرشتش اینگونه است. تو تنها در کیفیت بهشتی اثری از لغو نخواهی یافت؛ “لا یَسمَعُونَ فِیها لَغوَاً و لا کِذّاباً”! و این کیفیت متعالی از حیات، خاص کسانی است که از جلوه گری های دنیا گذشته و در بی خواهشی و بی آرزویی سکنا گزیده اند. و به عبارتی دیگر میتوان گفت؛ “آن که خود حقیقی اش نیست در لغو است.” برگرفته از سایت مسعود ریاعی ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻♻♻ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : 👈فراز چهارم ایات ۲۷_۴۰ وَأَصْحَابُ الْیَمِینِ مَا أَصْحَابُ الْیَمِینِ ﴿٢٧﴾ واصحاب سعادت کدامند اصحاب سعادت فِی سِدْرٍ مَخْضُودٍ ﴿٢٨﴾ در درخت سدر بی خار وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ ﴿٢٩﴾ ودرخت موزی( که میوه اش) روی هم چیده شده اند وَظِلٍّ مَمْدُودٍ ﴿٣٠﴾ وسایه ای که گسترده است وَمَاءٍ مَسْکُوبٍ ﴿٣١﴾ وآبی که ریزان است(آبشاران) وَفَاکِهَةٍ کَثِیرَةٍ ﴿٣٢﴾ ومیوه ای که بسیار است لا مَقْطُوعَةٍ وَلا مَمْنُوعَةٍ ﴿٣٣﴾ نه قطع شده است ونه منع شده وَفُرُشٍ مَرْفُوعَةٍ﴿٣٤﴾ وهمسرانی که والامقامند إِنَّا أَنْشَأْنَاهُنَّ إِنْشَاءً ﴿٣٥﴾ همانا ما ایجاد کردیم آنها را یک نوع ایجادکردنی فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْکَارًا ﴿٣٦﴾ پس قراردادیم آنهارا دوشیزه گانی عُرُبًا أَتْرَابًا ﴿٣٧﴾ شوهردوستانی که هم سن وسالند لأصْحَابِ الْیَمِینِ ﴿٣٨﴾ برای اصحاب سعادت ثُلَّةٌ مِنَ الأوَّلِینَ ﴿٣٩﴾ گروهی که از پیشینیانند وَثُلَّةٌ مِنَ الآخِرِینَ ﴿٤٠﴾ وگروهی که از متاخراند 👌درب فراز چهارم:کیفیت وچگونگی زندگی خوش اخروی ( مکان خوب ، همنشینان خوب، همسران خوب) گروه دوم ترجمه و تدبر: خانم انصاري yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو سی و یک تفسیر سوره قسمت یازدهم از جلد پنجم کتاب ✅استدلال بر معاد از راه توحید بخش دوم 🌺«رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً» بعد «سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النّار» 🌺. به دنبال باطل نبودن خلقت فوراً مسئله ی و جهنم و این گونه امور را مطرح می كند. 🌸«رَبَّنا اِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النّارَ فَقَدْ اَخْزَیْتَهُ وَ ما لِلظّالِمینَ مِنْ اَنْصارٍ»🌸 . (اینكه اینها وقتی كه به عالم نگاه می كنند [می گویند] پروردگارا تو عالم را باطل و بیهوده نیافریدی، یعنی از نظام عالم، حقیقت می بینند و در حقیقت حاقّه را می بینند كه عین متن حق و حقیقتاست. 👈 [مفاد آیات ] این است كه اگر دنیا را از آخرت مجزّا كنیم جز یك و بازی و بازیچه چیز دیگری نیست و برای اهل دنیا كارهای حكیمانه شان هم بازی است. 🔸آیه ی «اَنَّمَا الْحَیوةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْاَمْوالِ وَ الْاَوْلادِ» همین مطلب را بیان می كند مولوی داستان خوبی در تفسیر این آیه دارد؛ می گوید:🔰🔰🔰 🔺كودكان هر چند در بازی خوشند 🔺شب كسان شان سوی خانه می كشند 🔻شب شد و شد گرمِ بازی طفل خُرد 🔻دزد ناگاهش لباس و كفش بُرد 🔶آنچنان سرگرم به این كار بیهوده ی خودش هست كه آنچه برایش لازم می آید- كه كفش و لباس است- اساساً از یادش می رود. 🔹شب شد و بازی و او شد بی مدد 🔹رو ندارد كه سوی خانه رود 👈بعد می گوید: «نی شنیدی اَنَّمَا الدُّنْیا لَعِب؟ » حكایتِ همین است. 👈«ما خَلَقْناهُما اِلّا بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ اَكْثَرَهُمْ لایَعْلَمونَ» . اول كلمه ی «لاعب» را آورد؛ اینجا نقطه ی مقابل لاعب، «حق» را ذكر می كند. خیر، آسمانها و زمین (مجموع آسمانها و زمین چون عالم عِلوی و سفلی است به صیغه ی تثنیه آورده شده. نفرمود «ما خلقناهنّ» چون آسمانها جمع است، بلكه به اعتبار اینكه همه ی آسمانها و زمین مجموع عالم علوی و سفلی را تشكیل می دهد به صورت تثنیه ذكر می كند) ما ایندو را- آسمان و زمین را- نیافریدیم اِلّا بِالْحَقّ. 👈 این «بـ» در «بالحق» را در اصطلاح ادبی «باء ملابست» می گویند. در تعبیر فارسی این طور باید بگوییم: مگر توأم با حق. حق توأم با اینهاست. نه صرفاً می گوید برای حق، اصلاً حق توأم با اینهاست. از ذات حق جز حق صادر نمی شود، از ذات حق باطل صادر نمی شود «وَ لكِنَّ اَكْثَرَهُمْ لایَعْلَمونَ» ولی اكثر این مردم اینها را نمی فهمند و نمی دانند. 🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘ https://telegram.me/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌷🌷 همراهان گرامي متدبر در قران از انجا كه هدف اصلي و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است ⬅⬅بر ان شديم تا همزمان با تدبر در هر سوره، راهكارها و توصيه هايي براي عمل به پيام ها و تعاليم ان سوره نيز پيشنهاد كنيم و با هم به انها پاي بند شويم ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند يا مايل به همكاري مي باشند خواهشمنديم به گروه زير در پيام رسان ايتا ملحق شوند http://eitaa.com/joinchat/4177723406Gc8e5fc5375
💫اللَّهُمَّ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِيدَنَا ✨پروردگارا! وعده هاى ما را به ظهور او تحقق بخش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
🌷🌷 همراهان گرامي متدبر در قران از انجا كه هدف اصلي و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است ⬅️⬅️بر ان شديم تا همزمان با تدبر در هر سوره، راهكارها و توصيه هايي براي عمل به پيام ها و تعاليم ان سوره نيز پيشنهاد كنيم و با هم به انها پاي بند شويم ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند يا مايل به همكاري مي باشند خواهشمنديم به گروه زير در پيام رسان ايتا ملحق شوند http://eitaa.com/joinchat/4177723406Gc8e5fc5375
صبح هدیه ای زیباست ازسوی خدا سوای همه هدیه هایش پاک پاک پاک چشم آلوده ای در آن بازنشده هنوز زبانی فرصت دروغ و غیبت نیافته است سلام دل‌تان به پاکی صبح افکارتان بلند و سبز صبحتون بخیر @quranpuyan
📖 آیات و جملات ✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم 2⃣ با سخن گفتن برای تأثیر بیشتر خداوند در سوره طه آیه ۴۳ به حضرت موسی و برادرش امر میکند که نزد فرعون بروند و در آیه ۴۴ که مقصود اصلی مان میباشد طرز برخورد و لحن گفتارشان را بیان میکند تا تأثیر بیشتری داشته باشد.(حتی در برخورد با فرعون برای دعوت به نیکی و ترک خودکامگی ،نرمی در سخن سفارش شده،ما به عنوان بنده های خدا در قبال سایر افراد از جمله خانواده و رهگذر و... چگونه باید باشیم) 💠 فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ‌ أَوْ يَخْشَىٰ 🔸صادقی تهرانی: «پس برایش سخنی نرم بگویید، شاید تذکر یابد یا بهراسد.» مهرداد پورشهاب http://yon.ir/Qp520 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
https://t.me/quranpuyan ایه وپیام تصویری
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ {41}وياران چپ كدامند ياران چپ فِي سَمُومٍ وَحَمِيمٍ {42}در [ميان] بادگرم وآب داغ وَظِلٍّ مِّن يَحْمُومٍ{43}و سايه اى ازدودتار لَّا بَارِدٍ وَلَا كَرِيمٍ {44}نه خنك و نه خوش إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُتْرَفِينَ {45}اينان بودند كه پيش از اين ناز پروردگان (برخوردار از نعمات) بودند. وَكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنثِ الْعَظِيمِ{46}و بر گناه بزرگ پافشارى مىكردند وَكَانُوا يَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَبْعُوثُونَ {47}و میگفتندآيا چون مرديم وخاك واستخوان شديم واقعا [باز]زنده میگردد أَوَ آبَاؤُنَا الْأَوَّلُونَ{48}يا پدران گذشته ما [نيز] قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ{49}بگو در حقيقت اولين و آخرين لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِيقَاتِ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ{50}قطعا همه در موعد روزى معلوم گرد آورده شوند ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ{51}آنگاه شما اى گمراهان دروغپرداز لَآكِلُونَ مِن شَجَرٍ مِّن زَقُّومٍ{52}قطعا از درختى كه از زقوم است خواهيدخورد فَمَالِؤُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ {53}و از آن شكمهايتان را خواهيد آكند فَشَارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ {54}و روى آن از آب جوش مىنوشيد فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ{55}[مانند] نوشيدن اشتران تشنه هَذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ{56}اين است پذيرايى(اولیه) آنان در روز جزا 💢💢عصاره فرازآیات (41-56): سرنوشت تلخ اخروی برخورداران از نعمات دنیوی که با تکذیب بعث و قیامت،برگناه اصرار میکردند.ماکولات و مشروبات زجر اور ♻️♻️♻️نکات: -اینها بجای برخورداری ازنعمات دراخرت؛در دنیا از نعمات برخوردار بودند اما ظلم کردند و بد استفاده کردند. -در فرازهای قبل که توصیف و بود،اشاره ای به اعمال و افکار دنیوی آنها نشده بود. اما در چند عامل را در سرنوشت تلخ اخروی آنها موثر میداند .چرا؟ به نظر میرسد با توجه به اینکه نیمه دوم سوره غالبا به نکوهش مکذبان معاد و احتجاج و استدلال با انها می پردازد، میتوان مخاطب اصلی سوره را مکذبان دانست که خداوند با نکوهش افکار و اعمال دنیوی انها،و مقایسه سرنوشت تلخ اخروی انها با سرنوشت مطلوب و رشک برانگیز اصحاب یمین و سابقون،قصد اصلاح انها و پرهیزدادن از تداوم رفتارشان را مدنظر دارد. سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔻🔻بيشترين مخاطبان تالار گفتگوهاي به كدام موضوعات اختصاص دارد؟❓🤔 شاخص متوسط بازديد روزانه از تقسيم مجموع بازديدهاي هر موضوع تقسيم بر تعداد روزها( از زمان ارسال اين موضوع در سايت تاكنون) بدست ميايد. تا تاريخ 11آبان 97 ترتيب نرخ بازديد 10 موضوع پرمخاطب تالار گفتگوهاي قرآن‌پويان بشرح زير است: 1-آیا زنان کفار که به مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد http://quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx 👈لازم بذكر است موضوع فوق عليرغم انكه كمتر از يكسال است در تالار ارسال شده اما بدليل رجوع زياد مخاطبان در چند ماه اخير،به رتبه نخست صعود كرده است. 2-ایه 59 سوره احزاب( ):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&= 3-اگر مردي،متوجه همسرش با مرد ديگر شد،چه بايد بكند؟ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst1618_gr-mrdy-mtwjh-zny-hmsrsh-b-mrd-dygr-shd-chh-byd-bknd.aspx 4-تفسیر و ترجمه ساده سوره :دستوراتی به مسلمانان،اهل کتاب و منافقان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2718_tfsyr--w-trjmh-sdh-swrh-ns-dstwrty-bh-mslmnn-hl-khtb-w-mnfqn.aspx 5- در اسلام و قرآن،معیارهای موسیقی حلال و حرام چیست؟ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2767_mwsyqy-dr-slm-w-qrn-myrhy-mwsyqy-Hll-w-Hrm-chyst.aspx 6-منظور از چيست؟ تفسيري متفاوت از اسمانهاي هفت گانه http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2707_mnZwr-z-hft-smn-chyst--tfsyry-mtfwt-z-smnhy-hft-gnh.aspx 7-اوقات های_یومیه در قران http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=51&= 8-حرمت خوردن به باطل(ناحق) http://www.quranpuyan.com/yaf_postst443_Hrmt-khwrdn-ml-mrdm-bh-bTl-nHq.aspx 9- قران با ترجمه فارسی بصورت فایل word و excel برای نخستین بار http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2681_mkhn-dnlwd-qrn-khrym--w-trjmh-frsy-n-bSwrt-fyl-word--w-excel-bry-nkhstyn-br.aspx 10- شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=120&= 👈شما هم ميتوانيد با بر روي لينكهاي مربوطه،موضوعات مورد علاقه خود را مطالعه نماييد.
#دعاهای_روزانه رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ پروردگارا! مرا توفيق ده تا #شكر_نعمتي را كه به من و پدر و مادرم دادي بجا آورم. @quranpuyan
📖 ‌چه‌می‌گوید‌؟ فرد مسلمان در قرآن کریم در برابر پدر و مادر در آیاتی از قران حقوق والدین بر فرزندان بیان شده و وظایفی برای فرزندان نسبت به پدر ومادر تشریح شده است. سوره احقاف آیه ۱۵ 👈و انسان را [نسبت] به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم مادرش با تحمل رنج به او باردار شد و با تحمل رنج او را به دنيا آورد 👈و باربرداشتن و از شيرگرفتن او سى ماه است تا آنگاه كه به رشد كامل خود برسد و به چهل سال برسد  مى گويد پروردگارا بر دلم بيفكن تا نعمتى را كه به من و به پدر و مادرم ارزانى داشته اى سپاس گويم و كار شايسته اى انجام دهم🙏 👈كه آن را خوش دارى و فرزندانم را برايم شايسته گردان در حقيقت من به درگاه تو توبه آوردم و من از فرمانپذيرانم (۱۵) وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ  وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ  وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ ﴿۱۵﴾ http://yon.ir/Qpm981 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
https://t.me/quranpuyan ایه وپیام تصویری
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : ❓❓رفتاروافکار اصحاب شمال در دنیا چه بود است؟ 1)مترف بودند .(آیه45) مترف يعني چه؟ "ﻣﺘﺮﻓﻴﻦ: ﺗﺠﺎﻭﺯﻛﺎﺭﺍﻥ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪ (ﺗﺮﻓﻪ ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻟﻘﻤﻪ): ﻧﻌﻤﺖ ﺍﺗﺮﺍﻑ: ﻧﻌﻤﺖ ﺩﺍﺩﻥ، ﻭﺳﻌﺖ ﺩﺍﺩﻥ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺃَﺗْﺮَﻓْﻨﺎﻫُﻢْ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺤَﻴﺎﺓِ ﺍﻟﺪﱡﻧْﻴﺎ ﻣﺆﻣﻨﻮﻥ/ 33. ﻣﺘﺮﻑ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ، ﺗﺠﺎﻭﺯﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ. " از تفسیر احسن الحدیث لفظ مترف در مجموع 6 بار در قران بکاررفته که نخستین آنها،در همین سوره واقعه است. این افراد در همه اقوام حضور داشته و موجبات نزول عذاب را فراهم میکنند. در سوره های اسرا،سبا و زخرف توصیفات کاملی از انها بیان شده است. وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا {16}سوره اسرا و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم خوشگذرانانش را وا میداريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد پس آن را [يكسره] زير و زبر كنيم وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ كَافِرُونَ {34}سوره سبا و [ما] در هيچ شهرى هشداردهندهاى نفرستاديم جز آنكه خوشگذرانان آنها گفتند ما به آنچه شما بدان فرستاده شده ايد كافريم وَقَالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ {35} و گفتند ما دارايى و فرزندانمان از همه بيشتر است و ما عذاب نخواهيم شد وَكَذَلِكَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّقْتَدُونَ {23}سوره زخرف و بدين گونه در هيچ شهرى پيش از تو هشداردهندهاى نفرستاديم مگر آنكه خوشگذرانان آن گفتند ما پدران خود را بر آيينى [و راهى] يافتهايم و ما از پى ايشان راهسپريم قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُكُم بِأَهْدَى مِمَّا وَجَدتُّمْ عَلَيْهِ آبَاءكُمْ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ كَافِرُونَ {24} گفت هر چند هدايت كنندهتر از آنچه پدران خود را بر آن يافتهايد براى شما بياورم گفتند ما [نسبت] به آنچه بدان فرستاده شده ايد كافريم یعنی مترفين از نعمات گسترده ای که در دنیا داشتند،بدرستی استفاده نکرده ،فسق ورزیدند و از توجه به پاسخگویی رفتار خود نسبت به نعمتها غافل شده(ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم)و با تفاخر به انها حتی خود را مصون از عذاب میدانستند. متعصبانه و لجوجانه بر اداب و رسوم خود پای میفشردند و حقیقت را انکار میکردند 2)بر گناه بزرگ اصرار میکردند.(ایه46) اینکه منظور از حنث عظیم چیست،بین مفسران اختلاف نظر وجود دارد. ال حنث اگر ال جنس باشد،یعنی بر مطلق هر گناه بزرگی اشاره دارد. اگر هم ال عهد باشد به یک گناه بزرگ خاص اشاره دارد که در سوره ،به صراحت مصداق ان تعیین نشده است. اما با توجه به اینکه نیمه دوم سوره غالبا به نکوهش مکذبان معاد و احتجاج و استدلال با انها می پردازد، میتوان حنث عظیم را همان تکذیب معاد و مصون دانستن خود از عذاب و جزا دانست و ایه 47 را توضیحی بر ایه 46 دانست همین مصونیت داشتن ذهنی از عذاب،راه را برای هر ظلم و گناه دیگری بر انها هموار میکرد. 3)بعث و زنده شدن مجدد انسانهادر قیامت را منکر بودند(آیه46) 4)گمراه وتکذیب کننده معادوجزای اخروی بودند (آیه51) سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو سی دو تفسیر سوره قسمت دوازدهم از جلد پنجم کتاب ✅قیامت، یوم الفصل 🌺إِنَّ یَوْمَ اَلْفَصْلِ مِیقاتُهُمْ أَجْمَعِینَ » .🌺 از عناوینی كه قرآن به داده است كلمه ی «یوم الفصل» است. فصل یعنی جدایی، البته نه جدایی به معنی فراق، جدایی به معنی ممتاز ساختن. عالم ما عالم امتزاج و اختلاط و تركیب است، نور وظلمت در اینجا با یكدیگر مخلوط هستند؛ سعید و شقی در سرنوشت یكدیگر مؤثرند؛ شقی در سرنوشت سعید ممكن است مؤثر واقع بشود؛ ولی وقتی كه آنجا رفتند دیگر عالم، عالم بدن نیست، عالم اضداد نیست، عالم تركیب نیست، آنجا دیگر عالم امتیاز و جدایی است. در اینجا اگر انسان با عطرفروش بنشیند معطر می شود و به قول فردوسی اگر با آدم ذغالی و ذغال فروش هم بنشیند سیاه می شود، البته این تمثیل است، یعنی بودن با صالحان در انسان اثر می گذارد، بودن با طالحان هم در انسان اثر می گذارد، عالم عالم تأثیر و تأثر است: 🔺صحبت صالح تو را صالح كند 🔺صحبت طالح تو را طالح كند 🔺می رود از سینه ها در سینه ها 🔺از ره پنهان صلاح و كینه ها 👈به همین معنا ما می گوییم این عالم عالم اسباب است، یعنی این عوامل اثر می گذارد. همین قدر كه انسان از این دنیا رفت به آن دنیا،  تَقَطَّعَتْ مِنْهُ الْاَسْباب، تمام این عوامل مؤثر كه یا در جهت خوبی اثر می گذاشت یا در جهت بدی، [از او] جدا می شوند و انسان تحت تأثیر هیچ عاملی قرار نمی گیرد مگر عامل باطن خودش و باطن [اعمال خودش ] ❄️آنجا دیگر طبعاً نیكان از بدان جدا می شوند (وَ امْتازُوا الْیَوْمَ اَیُّهَا الُْمجْرِمونَ) .❄️ با اینكه آنجا به یك معنا روز جمع است، اولین و آخرین با هم جمع می شوند، یعنی معیت پیدا می كنند، یعنی آن جدایی كه مثلاً مردم این زمان با مردم ده قرن پیش و مردم صد قرن بعد داشتند از میان می رود، ولی آن ارتباط و آن تأثیر و تأثری كه به موجب آن با مردم همزمان و هم مكان خودشان مجموعاً یك واحد مركب اجتماعی را به وجود می آوردند بكلی از بین می رود و لهذا هم روز جمع است و هم روز فرق، از یك نظر جمع است و از نظر دیگر فرق و امتیاز. این است كه تعبیر می فرماید:👇👇 «اِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ» . تعبیر عجیبی است! 😞 «اِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ میقاتُهُمْ اَجْمَعینَ» . میقات [یعنی ] وعده گاه. در اصل در مورد وعده گاه زمانی گفته می شود و احیاناً درمورد وعده گاه مكانی، كه میقاتهای حج را كه ما «میقات» می گوییم برای این است كه در‌ واقع وعده گاه مسلمین است كه بیایند در آنجا مُحرِم بشوند. این تعبیر قرآن هم تعبیر عجیبی است: وعده گاه عمومی همه ی مردم است. گویی نظیر آنچه قرآن در باب می گوید: 🔰🔰🔰 «وَ اِذْ اَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنی ادَمَ مِنْ ظُهورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ اَشْهَدَهُمْ عَلی اَنْفُسِهِمْ اَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالوا بَلی » یعنی در عمق همه ی مردم توحید هست و مردم در عمق فطرتشان بَلی را به زبان تكوین گفته اند، همچنین در عمق فطرت مردم چنین میعادگاهی وجود دارد. یك وقت هست مردم می آیند جمع می شوند در جایی كه اصلاً انتظارش را نداشته اند، ولی یك وقت مردم در جایی می آیند جمع می شوند كه وعده گاه است؛ البته همه ی مردم كه ایمان نداشتند ولی وعده گاه همه ی مردم است چون در عمق فطرت همه ی مردم این مطلب هست كه [دنیا] عبث نیست، باطل نیست، لعب نیست، بالأخره به جایی خواهد رسید كه این سرگشتگیها همه به پایان برسد. ♦️«اِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ میقاتُهُمْ اَجْمَعین» قیامت میقات و وعده گاه عموم مردم است. در كلمه ی «یَوْمَ الْفَصْل» عرض كردیم كه اسباب منقطع و بریده می شود، اینجا هم همان مطلب را ذكر می كند، مخصوصاً اسبابی را ذكر می كند كه مردم طمع می بندند: «یَوْمَ لا یُغْنی مَوْلیً عَنْ مَوْلیً شَیْئاً وَ لا هُمْ یُنْصَرونَ» آن روزی كه هیچ دوستی برای هیچ دوستی سود نمی تواند داشته باشد، هیچ دوستی نمی تواند دوست خودش را بی نیاز كند و به او كمك برساند. 🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 https://telegram.me/quranpuyan
قلب سخاوتمند سخنان دلنشین خدمت و مهربانی در زنـــــــدگی چیزهایى هستند که انسانیت را احیا میکنند همه ی این خوبیها را از خدای بزرگ برایتان می خواهم سلام دوستان روزتان شادوزیبا @quranpuyan