eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://iporse.ir/6166184 اگر لطف بفرمایید پنجشنبه شب مورخ ،۱۸ آذر ۱۴۰۰ نماز شب اول قبر را اقامه بفرمایید. به نام جمال پسر یوسف (جمال بن یوسف) خیر دنیا و آخرت نصیب و روزی‌تان
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣7⃣ تدبر در سوره ✅ نكات تفسيري سوره شعرا آیهٔ۸۴ سورهٔ شعراء ( صفحه ۳۷۱) وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ و براى من (ابراهیم) در [ميان] آيندگان آوازه نيكو گذار ❓منظور از لسان صدق چيست؟ پاسخ ۱ 🟢یعنی آنـچـنـان كـن كـه يـاد من ( ابراهیم) در خاطره ها بماند و خط و برنامه من در ميان آيندگان ادامه يابد، اسـوه و الگـوئى بـاشم كه به من اقتدا كنند، و پايه گذار مكتبى باشم كه بوسيله آن راه تو را بياموزند، و در خط تو حركت كنند. 🟡خـداوند اين دعاى ابراهيم را نيز به اجابت رساند همانگونه كه قرآن در آیهٔ۵۰ سورهٔ مریم مى گويد: و جعلنا لهـم لسـان صـدق عـليـا: مـا بـراى ابـراهـيـم و اسـحـاق و يعقوب ذكر خير و لسان صدق برجسته و والائى قرار داديم . 🟢يادآورى مى گردد كه 🟢همانطور که در آیهٔ ۱۲۹ سورهٔ بقره ، ابراهيم بعد از بناى خانه كعبه از خدا خواست: 👈🏻ربنا و ابعث فيهم رسولا منهم يتلوا عليهم آياتك و يعلمهم الكتاب و الحـكـمـة و يـزكـيـهـم : پـروردگـارا در مـيـان فـرزنـدان مـا (مـن و اسـمـاعـيـل ) پـيـامـبرى مبعوث كن كه آيات تو را بر آنها بخواند و به آنان كتاب و حكمت بياموزد و آنها را پاكيزه كند و رشد دهد . 🟡و مى دانيم اين تقاضا با ظهور پيامبر اسلام (ص ) تحقق يافت و ذكر خير ابراهيم از اين طريق در اين امت بزرگ تداوم گرفت.. تفسير الميزان پاسخ ۲ : شعراء : ۸۴ و برای من در ميان آيندگان [=اُمت‌های بعدی] ياد صداقتی باقی گذار. ۴۷ __ ۴۷- به راستی منظور ابراهيم از «لسان صدق» که از خدا مي‌خواهد در ميان نسل‌های بعد از او باقی بماند چيست؟ آيا «نام نيک»، ذکر خير و خوشنامی در آينده را مي‌خواسته، يا مطلب فراتر از اين است؟ ترديدی نيست که به قول سعدي: نام نيکی گر بماند ز آدمي، به کزو ماند سرای زرنگار. آرزوی نام نيک داشتن بسيار مطلوب است، اما ابراهيمی که به تعبير قرآن يکسره و خالصانه به فکر خانه آخرت بود [إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَهٍ ذِكْرَى الدَّارِ- ص 46 (38:46) ] بعيد است که حتی به ذکر خير آيندگان هم از بُعد شخصی دلبسته بوده باشد. اگر آرزومند نام نيکو بود، جمله: ذکر حَسَن، ثناء جميل، ذکر جميل و امثالهم مناسب‌تر بود، اما «لسان صدق» معنائی جامع‌تر دارد. کلمة لسان در قرآن، هم به معنای زبان آمده است و هم به طور استعاره به نتيجه و محصول زبان، يعنی گفتار و پيام و عملکردی که از شخص سر مي‌زند. در اين صورت سنّت و سبک زندگی که شکل شريعت و ملة [آئين] مي‌گيرد، مي‌تواند لسان تلقی شود. از اين منظر قرآن نيز «لسان عربی مبين» ناميده شده است [شعراء 195 (26:195) ، نحل 103 (16:103) ، احقاف 12 (46:12) ]. صفت «صدق» [در لسان صدق] نيز نشانگر انطباق عمل با ادعای ايمان و صادقانه رفتار کردن است. به نظر مي‌رسد [والله اعلم] آنچه ابراهيم از خدا خواسته بود، بقای تلاش‌های توحيدی او و تأثيرش در نسل‌های بعد باشد. اين دعای ابراهيم نيز، همانند ساير دعاهايش، به استناد آيه 50 سوره مريم (19:50) [...وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیًّا] به عالي‌ترين وجه اجابت شد. در آيه 28 سوره زخرف (43:28) نيز بقای تلاش‌های توحيدي‌اش مورد تائيد قرار گرفته است: وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِیَةً فِی عَقِبِهِ... تفسير عبدالعلي بازرگان https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
استاد اندیشمندی خلاق و مبتکر در امر فهم ،تفسیر و کشف و تفهیم حقایق قرآنی و بنيانگذار روش نويني در فهم و تفسير قران بود. در اين سالها بسياري از متدبرين قران با اصطلاحات خاص ايشان "درس" درب" "فرازبندي" و ... لذت فهم ساده قران را درك كردند. تحقيق وي در تعيين فهرستي از ترتيب نزول سوره‌ها خدمتي كم نظير از ايشان بود. او هيچگاه مقهور اقوال مشهور مفسرين متقدم و متاخر نشد و همواره بر دريافت مستقيم از متن قران و ارايه ساير متون بر قرآن تاكيد ميكرد. او تمام وقتش را در اين سالها صرف مطالعه قران و انتشار مقالات و كتب قراني نمود. اولين دوره گسترده و حضوري روش ساده فهم قران را در سال 96 با ايشان برگزار نموديم كه منشا خير و اثار فراوان بود و تا كنون درس هاي ان در حال انتشار و استفاده است. گنجه ای علاوه بر اینکه یک مفسر بزرگ قرآن در درست اندیشی و درست دیدن حقایق قرآن بود پاک زیست و از دنیا و زخارف آن بهره ای نبرد و اسیر مقام و موقعیت و ثروت ومال دنیا نگشت .«عاش سعیدا و مات سعید» اين ضايعه را به خانواده ايشان، دوستان و شاگردان مستقيم و غير مستقيم ايشان و قرآن پژوهان و جامعه قراني تسليت عرض مي كنيم. راهش پر رهرو كانال قرآن پويان
پنجشنبه شب مورخ 18 آذر ۱۴۰۰ نماز شب اول قبر را اقامه بفرمایید. به نام جمال پسر یوسف (جمال بن یوسف)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐💢انديشه‌هاي را بهتر بشناسيم. 💠به بهانه 10 اذر سالگرد شهادت آيت الله 🛑قسمت دوم: 👈 جایگاه گانه در دیدگاه . ↩الف. 💢👈درباره قوه مجریه، مدرس عقیده دارد که وظیفه اساسی قوه مجریه، مصوبه قوه مقننه است; نه دخالت در قانون گذاری. (۱۱) ↩ب. 💢👈در دیدگاه مدرس، قوه مقننه را انتخاب می کنند و کار قوه مقننه هم است; نه دخالت در حوزه های دیگر، البته قوانین وضع شده نباید تعارضی با قوانین شرع داشته باشند و ذکر این نکته هم خالی از فایده نیست که در دیدگاه شهید مدرس ، قدرت برتر در کشور مجلس می باشد و 👈 اعتقاد دارد که در مقابل هیچ چیز نمی تواند بایستد. (۱۲) ↩ج. : 👈 مدرس بخاطر جلوگیری از تداخل وظایف قوا معتقد است که در کشور، علاوه بر قوای و ، باید یک مرجع عالی و دادگاه مقتدری وجود داشته باشد که تمیز دهد که چه کسانی در مسائل مملکتی خطا کرده اند و چه کسانی خطا نکرده اند. 👈آری در اندیشه استقلال تعبیه شده، که هر کس براحتی نمی تواند در استقلال آن و در حدوده وظایف آن دخالت کند و ما در بررسی آرا و اندیشه او پیرامون شان قاضی و مختصات عدلیه، چشم انداز روشنی را از اندیشه های او در باب مساله تفکیک قوا دیدیم. استقلال قوه قضائیه و چگونگی تحصیل این استقلال و ... را در گفتار ایشان که در ذیل آمده، بخوبی می توان بافت: 💢👈«لیکن مایه و حقیقتش علم است. باید احکام شرعی و را بداند تا در عدلیه بنشیند.👈 بنده نمی گویم باشد; زیرا که مثلا قضاوت در کار نیست، عمل کردن به علم است، از باب امر به معروف و نهی از منکر. سابق بر این، یک حاکمی که یک سندی پیش او می بردند و می گفتندکه از فلان شخص طلب دارم، می فرستاد طرف را می آورد، به چوب می بست که فلان مبلغ را مطابق این سند باید بدهی، بعد که مشروطه شد، 🔻 آمدیم این مساله را اداری کردیم، گفتیم که یک محکمه ابتدایی و یک محکمه استینافی و یک (محکمه) تمیز باشد، که هفت نفر علم پیدا کنند که این شخص مدیون است و مثل سابق نباشد که به زور و قوت از او بگیرند... قضاوت محتاج به شاهد است و وظیفه پیامبر و امام و مؤمن (امتحن الله) عمل به علم است و باید معلومات داشته باشد که هر مساله را بداند، یا اگر نداند، کتب فقه را باز کند، و بفهمد که این مساله حکمش چیست ». (۱۱) محمد ترکمان، پیشین، جلد اول ، ص ۲۳۷، ۲۳۶، ۱۲) محمد ترکمان، همان، ص ۸۱ - ۸۰). 💫ادامه دارد 💻نقل از سايت باقرالعلوم کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶 «كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا آياته و ليتذكر اولوا الالباب». ص 29 ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن كنند، و خردمندان (بر اثر تدبر مطلب را دريابند و) متذكر شوند. 🌹🌹 اگر شما هم علاقه داريد كه: ☘هنگام خواندن قران ،آیات خدا و مفهوم سوره را بهتر درک کنید و لذت بیشتری ببرید ☘هنگام مطالعه ایات و سوره ها،پیام ها و درس های انها برای کاربرد در زندگی روزمره خود را استنخراج کنید 🔰🔰شما را به حضور در دوره بهتر قرآن دعوت می کنیم. ✅مخاطبان این دوره: 1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم سوره ها جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند. 2-قاریان و حافظان قرآن، مربیان و دانشجویان گرامي کلاسهای مفاهیم، قران و تفسیر که علاقه مند به فهم بهتر قران و آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند. ✅✅حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. ✅✅✅کل دوره، 8 هفته است.برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند. 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 👈 اطلاعات بيشتر در خصوص جزييات دوره و کلیپهای اموزشی در كانال اطلاع رساني دوره @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا👆 https://b2n.ir/p92928 ✅ در واتساپ👆 ✅ لینک ثبت نام : https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 🔴 مهلت ثبت نام تا 24 آذر مي باشد. ♻ ثبت نام علاقمندان تا پايان روز جمعه 19 اذر ماه سالروز تولد حضرت زينب س با 10 درصد مي باشد. 💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط نماييد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. . ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ و هنگامی که بیمار می‌ شوم او شفایم می دهد. 🌸 سوره شعراء ، آیه ۸۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 148 تا 154 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ اجازه از را دارد .درمورد او .. 💠لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللَّهُ سَمِيعاً عَلِيماً «148»نساء 🌱خداوند، آشكار كردن گفتار بد را دوست نمى‌دارد، مگر از كسى كه به او ستم شده باشد و خداوند، شنواى داناست. 💬پیام ها🔻 🔹قانون كلّى و اصلى، حرمت افشاگرى و بيان عيوب مردم است، مگر در موارد خاص. «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوء» 🔹تنها مظلوم، اجازه‌ى غيبت از ظالم را دارد، آن هم در مورد ظلم او، نه عيوب ديگرش. «1» «إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» 🔹ظالم، در جامعه‌ى اسلامى احترام ندارد، بايد محكوم و به مردم معرفى شود. لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ ... إِلَّا مَنْ ظُلِمَ‌ 🔹در تزاحم ارزش‏هاى انسانى، بايد اهم و مهم رعايت شود. ارزش‏ دفاع از مظلوم، بيش از ارزش حيا وسكوت است. لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ ... إِلَّا مَنْ ظُلِمَ‌ 🔹در موارد جواز افشاى عيوب، از مرز حقّ تجاوز نكنيد، چون خداوند شنوا و داناست. «سَمِيعاً عَلِيماً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و 💠وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّـهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً 🌱و کسانی که به خدا و پیامبرانش ایمان آوردند و میان هیچ‌یک از آنان جدایی نیفکندند، آنان‌اند که (خداوند) به‌زودی پاداششان را خواهد داد. همواره خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. نساء - ۱۵۲ 🔷✨‏توضيح اينكه: مجازات گاهی" دردناك" است (عذاب اليم) مانند شلاق زدن و آزار بدنی و گاهی" توهين آميز" است (عذاب مهين) مانند پاشيدن لجن بر لباس كسی و مانند آن و گاهی پر سر و صدا است (عذاب عظيم) مانند مجازات در حضور جمعيت، و نيز گاهی اثر آن در وجود انسان عميق است و تا مدتی باقی می‌ماند (عذاب شديد)، مانند زندانهای طويل المدة با اعمال شاقه ... و امثال آن. 🔷✨‏روشن است كه توصيف عذاب به يكی از صفات تناسبی با نوع" گناه" دارد و لذا در بسياری از آيات قرآن، مجازات ظالمان به عنوان عذاب اليم آمده است، زيرا متناسب با دردناك بودن ظلم نسبت به بندگان خدا است، و آنها كه گناهشان توهين آميز است و همچنين آنها كه دست به گناهان شديد و يا پر سر و صدا می‌زنند كيفری همانند آن دارند ولی منظور از ذكر مثالهای فوق نزديك ساختن مطلب بذهن است و گرنه مجازاتهای آن جهان قابل مقايسه با مجازاتهای اين عالم نيست. سپس به وضع مؤمنان و سرنوشت آنها اشاره كرده و می‌گويد:" كسانی كه ايمان به خدا و همه پيامبران او آورده‌اند و در ميان هيچيك از آنها تفرقه نينداختند و با اين كار،" تسليم و اخلاص" خود در برابر حق، و مبارزه با هر گونه" تعصب" نابجا را اثبات نمودند. 🔷✨البته ايمان به پيامبران و به رسميت شناختن آنها منافات با اين ندارد كه بعضی را از بعضی برتر بدانيم، زيرا تفاوت در ميان آنها همانند تفاوت ماموريتهای آنان قطعی است، منظور اين است كه در ميان پيامبران راستين، تفرقه‌ای از نظر ايمان و به رسميت شناختن نيندازيم. ‏و در پايان آيه به اين مطلب اشاره می‌شود كه اگر اين دسته از مومنان در گذشته مرتكب چنان تعصبها و تفرقه‌ها و گناهان ديگر شدند اگر ايمان خود را خالص كرده و به سوی خدا باز گردند خداوند آنها را می‌بخشد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣7⃣ تدبر در سوره ✅ نكات تفسيري سوره شعرا آيه ۲۱۹ ـ «تقلّب» به معناى جابجاشدن است، و اين جريان جابجاشدن رسول گرامى اسلام درميان ساجدان ـ و نه تنها با آنانـ مراحلى گوناگون دارد: نخست أصلاب و أرحام پدران و مادران حضرتش از آدم و حوا تا عبدالله و آمنه مى باشند، كه پيامبر بزرگوار در جاى جاى پياپى اين صُلبها و رَحِمها جابجا مى شده، و همگان موحّد و ساجدان خدا بوده اند، و اينجا «فىِ» و نه (مَعَ) بيانگر همين حقيقت است كه آن حضرت در درون اين ساجدان تا بهنگام ولادتش جابجا مى شده است، از آن هنگام نيز بگونه اى سرّى و پنهانى در ميان ساجدان ارضى و سماوى براى حق ساجد بوده است، و در مرحله سومين و آخرين تا هنگام رحلتش بعنوان ولايت و رسالت در ميان مؤمنان مكّى و مدنى همچنان ساجده بوده است، و اين هر سه قيام بر جابجا شدن در ساجدان در پرتو "حين تقوم و تقلبك فى الساجدين" مراد است، كه تمامى قيامهايش و جابجا شدن هايش براى خدا و در درون و ميان ساجدان را در بردارد، و نه تنها مقصود سجده آن حضرت در ميان سجده كنندگان است، كه اين خود افتخارى براى حضرتش نيست، تا گفته شود آنحضرت با نماز خوانان نماز هم مى خواند، بلكه برتر از اين دو جريان پيشين از قيامها و سجده هاى حضرتش پيش از رسالت است، گرچه پس از رسالت هم قيام و سجده اش بر همگان رُجحان دارد. 👈🏻 قرآن در معناى مختصر آن، شب قدر يكجا بدون الفاظ بر اين قلب نورانى فرود آمده، كه همان «انزلناه» در سوره قدر و برخى سورهاى ديگر است، ولى اينجا كه "لسان عربى مبيِن" آمده، همان تفصيلات لفظى است، زيرا معناى بدون لفظ نه لسان عربى است، و نه غير عربى، و اين تنها لفظ است كه معنا را پوشش لغوى مى دهد، و مختصراً اينجا سه روح ربانى به پيوند يكديگرند فرود آورنده قرآن كه روح امين است، و خود قران كه اصل روح است، و فرودگاه قرآن كه قلب محمدى(صلى الله عليه وآله)است، و در جمع اين مثلث عصمت ربانى پيامدش قلب رسالتى و نبوتى محمدى(صلى الله عليه وآله) است. از تفسیر فرقان https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا