eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : نَحْنُ خَلَقْنَاكُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ {57}ماييم كه شما را آفريده ايم پس چرا تصديق نمى كنيد أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ {58}آيا آنچه را [كه به صورت نطفه] فرو مى ريزيد ديده ايد أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ {59}آيا شما آن را خلق مى كنيد يا ما آفريننده ايم نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ {60}ماييم كه ميان شما مرگ را مقدر كرده ايم و بر ما سبقت نتوانيد جست عَلَى أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَنُنشِئَكُمْ فِي مَا لَا تَعْلَمُونَ {61}[و مى توانيم] امثال شما را به جاى شما قرار دهيم و شما را [به صورت] آنچه نمىدانيد پديدار گردانيم ♻️♻️نکته:یعنی شما که نه قدرتی بر خلقت دارید و نه جلو مرگ را میتوانید بگیرید،برچه اساسی تکذیب میکنید؟ وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَى فَلَوْلَا تَذكَّرُونَ {62}و قطعا پديدار شدن نخستين خود را شناختيد پس چرا سر عبرت گرفتن نداريد أَفَرَأَيْتُم مَّا تَحْرُثُونَ {63}آيا آنچه را كشت مى كنيد ملاحظه كرده ايد أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ {64}آيا شما آن را [به يارى ما] زراعت مى كنيد يا ماييم كه زراعت مى كنيم لَوْ نَشَاء لَجَعَلْنَاهُ حُطَامًا فَظَلَلْتُمْ تَفَكَّهُونَ {65}اگر بخواهيم قطعا خاشاكش مىگردانيم پس در افسوس [و تعجب] مىافتيد إِنَّا لَمُغْرَمُونَ {66}[و مىگوييد] واقعا ما زيان زده ايم بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ {67}بلكه ما محروم شدگانيم أَفَرَأَيْتُمُ الْمَاء الَّذِي تَشْرَبُونَ {68}آيا آبى را كه مىنوشيد ديده ايد أَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ {69}آيا شما آن را از [دل] ابر سپيد فرود آوردهايد يا ما فرودآورنده ايم لَوْ نَشَاء جَعَلْنَاهُ أُجَاجًا فَلَوْلَا تَشْكُرُونَ {70}اگر بخواهيم آن را تلخ مىگردانيم پس چرا سپاس نمىداريد أَفَرَأَيْتُمُ النَّارَ الَّتِي تُورُونَ {71}آيا آن آتشى را كه برمىافروزيد ملاحظه كرده ايد أَأَنتُمْ أَنشَأْتُمْ شَجَرَتَهَا أَمْ نَحْنُ الْمُنشِؤُونَ {72}آيا شما [چوب] درخت آن را پديدار كرده ايد يا ما پديدآورنده ايم نَحْنُ جَعَلْنَاهَا تَذْكِرَةً وَمَتَاعًا لِّلْمُقْوِينَ {73}ما آن را [مايه] یادآوری و [وسيله] استفاده (پخت غذا،گرما،روشنایی و ..)براى بيابانگردان قرار داده ايم ♻️♻️نکته: خوردنی ها و اشامیدنی ها و رونق زندگی دنیوی و سفر و تجارت شما هم از خداست.نه خودتون. فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ {74}پس به نام پروردگار بزرگت تسبيح گوى 💢💢عصاره فرازایات(57-74): احتجاج با مکذبین قیامت که خداوند خالق انسان ونعمات حیات دنیوی،قادر به حشر است.و شما قدرتی ندارید.پس متذکر شوید،شکر کنید و تصدیق کنید. سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 موضوع بحث: ✅ و با از نگاه قرآن - يك مظلوم چه كار ميتواند كند؟مقابله به مثل،عفو،دعا،استمداد از ديگران،هجرت و... 🔸قسمت چهارم یکی از مصادیق بزرگ ظلم،قتل ناحق و کشتن افراد بدون دلیل(یا دفاع در برابر حمله و یا محکومیت به قتل در دادگاه صالح) است که خداوند حق و را برای صاحبان دم قرار داده است. آیه 33 سوره اسرائ چنین میفرماید:👇👇 🌺و نفسى را كه خداوند حرام كرده است جز به حق مكشيد و هر كس مظلوم كشته شود به سرپرست وى قدرتى داده ايم پس [او] نبايد در قتل زياده روى كند زيرا او [از طرف شرع] يارى شده است (۳۳)🌺 وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا ﴿۳۳﴾ 🌺 در آیه 178 سوره بقره نیز چنین آمده👇👇 🌺أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنثَى بِالأُنثَى  فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ  فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ  ✨اى كسانى كه ايمان آورده ايد در باره كشتگان بر شما [حق] قصاص مقرر شده. آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن  و هر كس كه از جانب برادر [دينى]اش [يعنى ولى مقتول] چيزى [از حق قصاص] به او گذشت شود [بايد از گذشت ولى مقتول] به طور پسنديده پيروى كند  و با [رعايت] احسان [خونبها را] به او بپردازد اين [حكم] تخفيف و رحمتى از پروردگار شماست پس هر كس بعد از آن از اندازه درگذرد وى را عذابى دردناك است (۱۷۸)🌺 در سوره مایده آیه 45 نیز از بیان حکم قصاص و عفو آن در تورات صحبت شده است.👇👇 🌸وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالأَنفَ بِالأَنفِ وَالأُذُنَ بِالأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ  فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿۴۵﴾ و در [تورات] بر آنان مقرر كرديم كه جان در مقابل جان و چشم در برابر چشم و بينى در برابر بينى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان مى باشد و زخمها [نيز به همان ترتيب] قصاصى دارند  و هر كه از آن [قصاص]درگذرد پس آن كفاره [گناهان] او خواهد بود و كسانى كه به موجب آنچه خدا نازل كرده داورى نكرده اند آنان خود ستمگرانند (۴۵)🌸 👈همانطور که میبینیم در هر دو آیه فوق ،پس از بیان حق قصاص برای اولیای دم،از حق عفو وگذشت آنها هم صحبت شده که خداوندبه منظور تشویق عفو و گذشت،آنرا به منزله کفاره گناهان نیز قلمداد کرده است. 🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟 http://yon.ir/Qp4843 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اَلْهِمْنِی التَّقوی پروردگارا به قلبم تقوی را الهام فرما کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 قرآن چه می گوید 🌹🌹 قسمت اول 🌿 در ادیان ابراهیمی مفهومی تحت عنوان تقرب به خدا یا نزدیکی به خدا وجود دارد و به یک معنا غایت تدین در این ادیان نزدیک شدن به خدا تلقی شده است؛البته این مفهوم در دوران جاهلیت هم وجود داشته و در قرآن آمده است که بت پرستان در پاسخ به این سوال که چرا بت‌ها را می‌پرستید می‌گویند ما بت‌ها را نمی پرستیم مگر برای این‌که ما را به خدا نزدیک کنند(زمر/۳) 🔹 شکی نیست که نزدیک شدن به خدا یک مفهوم مکانی نیست بلکه به این معناست که صفات خود را به صفات خدا نزدیک کنیم. خداوند صفات و ویژگی‌هایی دارد که نزدیک شدن به خدا در یک،‌ دو یا چند صفت، ما را به او نزدیک‌تر می‌کند. 🔸 در اصطلاح عرفا مراد از تقربوا الی الله،‌ تشبهوا بالله است. یعنی شبیه خدا بشوید. ببینید خدا چه ویژگی‌هایی دارد، سعی کنید آن ویژگی‌ها را در خود ایجاد کنید، یا اگر دارید تقویت کنید. از طرفی ببینید خدا چه ویژگی‌هایی ندارد و سعی کنید آن ویژگی‌ها را در خود ریشه کن کنید. عرفا برای خدا دو دسته صفت قائل بودند: 1⃣ صفات مابعدالطبیعی: یا متافیزیک، این‌ها صفاتی است که انسان اصلا نمی‌تواند به سمت و سویش برود و برای انسان امکان پذیر نیست و تنها به خدا اختصاص دارد؛ مثل واجب الوجود بودن خدا یا علت العلل بودن خدا یا محرک بلا تحرک بودن خدا. 2⃣ صفات اخلاقی: غالب صفات خدا که در کتاب‌های مقدس ذکر شده از این دسته دوم هستند. به این صفات می‌توانیم نزدیک شویم. 👈 شناختن این صفات به این درد می‌خورد که هر کسی خودش بفهمد وضع زندگی آن جهانی‌اش به چه شکل است. این صفات معیارها و سنجه‌هایی این جهانی هستند برای پیش‌بینی وضع آن جهانی، سنجه هایی برای دینداری و نزدیکی به خدا. ادامه دارد ... 👤 - سخنرانی تقرب به خدا ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
https://t.me/quranpuyan ایه وپیام تصویری
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ {75}نه [چنين است كه مى پنداريد] سوگند به جايگاههاى [ويژه و فواصل معين] ستارگان وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ {76}اگر بدانيد آن سوگندى سخت بزرگ است إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ {77}كه اين [پيام] قطعا قرآنى است ارجمند فِي كِتَابٍ مَّكْنُونٍ {78}در كتابى نهفته لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ {79}كه جز پاكشدگان بر آن دست ندارند تَنزِيلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِينَ {80}نزول یافته از جانب پروردگار جهانيان است أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنتُم مُّدْهِنُونَ {81}آيا شما اين سخن را سبك [و سست] مى گيريد وَتَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُونَ {82}و تنها نصيب خود را در تكذيب [آن] قرار مى دهيد 💢💢عصاره فراز ایات(75 -82): نکوهش که این مطالب(معاد و جزای اخروی) از کتاب والای نازل شده از جانب خدا میباشد که بهره شما تکذیب و بی توجهی به ان است. سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو سی و سه ✅دنیا، مزرعه ی آخرت 🔸کتاب حکمتها و اندرزها رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: «دنیا مزرعه ی آخرت است. » در سوره ی مباركه ی بنی اسرائیل می فرماید: 👇👇 🌺اگر كسانی نظر كوتاه داشته باشند و همت كم، و سعادت خود را در همین امور زودگذر و موقت بدانند و تنها این امور را بخواهند، ما هم در فراهم ساختن آنچه آنها می خواهند تعجیل می كنیم و به آنها می دهیم، و اگر كسانی نظر بلند و همت عالی داشته باشند و سعادت خود را محدود نكنند و آخرت و عاقبت را نیز بخواهند و برای آن عمل كنند باز هم همان مطلوب و همان مقصود را به آنها می دهیم🌺  بعد از آنكه این قسمت را ذكر می كند، می فرماید:👇👇 🌸ما همه را كمك می كنیم و مدد می رسانیم، هم این دسته و هم آن دسته را؛ عطا و بخشش پروردگار تو هرگز از هیچ موجودی قطع و بریده نمی شود؛ فیض پروردگار، عام و شامل است و هر موجودی را در راه خودش و مطابق استعدادی كه دارد پرورش می دهد و تكمیل می كند بعد از آنكه می فرماید: هركسی در هر راهی كه گام بردارد و هر مقصدی را كه جستجو كند ما به او مدد می رسانیم و فیض خود را از او دریغ نمی داریم، می فرماید: 👈به موجب اینكه ما رب عالم و پروردگار عالم هستیم و به حكم اینكه پرورش دهنده ی موجودات هستیم و یكی از شئون ما و پرورش دادن است، هر دو دسته را در راه خود تقویت و تكمیل می كنیم و پرورش می دهیم. آری، ناموس جهان این است كه هر بذری كه كاشته شود در آغوش عوامل بی منتهایی كه هست پرورش یابد و رشد كند. جهان دستگاه مساعدی است برای كشت و زرع. اعمالی كه ما در جهان انجام می دهیم از نیك و از بد، هر یك بذری است كه در مزرعه ی این جهان می افشانیم. ✳️پیغمبر اكرم فرمود: «دنیا مزرعه ی آخرت است. » هركسی آن درَود عاقبت كار كه كِشت. هیچ عملی در این جهان گم نمی شود و از بین نمی رود؛ نه تنها گم نمی شود و از بین نمی رود، بلكه آن عمل در زمین روح خود ما و در زمین اجتماع ما و بالاخره در زمین مساعد جهان- كه محفوف به هزارها عوامل است- فرو می رود و پس از مدتی می دمد و خود را بروز می دهد 🔺رسول اكرم به یگانه دختر عزیزش صدّیقه ی كبری (سلام اللّه علیها) - كه فوق العاده او را دوست می داشت و او را پاره ی جگر خود می نامید- فرمود: دختر عزیزم! خودت برای خودت عمل كن، خودت در بوستان زندگی و سعادت خودت بذرهای نیك بیفشان كه من نمی توانم تو را بی نیاز كنم و تو نمی توانی ثمره ی عمل مرا بچینی. رسول اكرم بعد از بعثت، مجلسی از بستگان نزدیك خود فراهم آورد به امر خدا كه آنها را از عواقب اعمالشان بترساند و نسبت به آنها اعلام خطر كند؛ فرمود: 🔰🔰🔰 فرزندان عبدالمطّلب! گمان مبرید و نگویید كه محمد از ماست، ما هرچه كه بخواهیم بكنیم می كنیم و به محمد به حكم آنكه پیغمبر است و فرستاده خداست پشتگرمی داریم. در دستگاه عدالت الهی كه به وزن ذره ای نیك و بد گم نمی شود، كسی نمی تواند به پشتگرمی كس دیگر مغرور شود و او را دستاویز اعمال ناشایست خود قرار دهد. شخصی از علی علیه السلام تقاضای پند و موعظه ای كرد. اولین جمله ای كه آن حضرت به او فرمود این بود: جزء آن دسته از مردم مباش كه آرزوی رسیدن به مقامات اخروی و معنوی را دارند ولی می خواهند بدون آنكه عملی انجام دهند به آن برسند؛ بدون عمل سعادتی به دست نمی آید ✨✨✨✨🌺✨✨✨✨🌺✨✨✨✨ https://telegram.me/quranpuyan
عالم امروز پر از ماتم و رنج و محن است گرد غم بر سر هر محفل و هر انجمن است این چه شور است که بر پا شده در ارض و سماء این چه سوز است که در سینه هر مرد و زن است بانگ وفریاد به گوش آید از افلاک مگر رحلت ختم رسولان و عزای حسن است 🏴وفات سید المرسلین محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و شهادت سبط اکبر ایشان امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
یا رَحمة لِلعالَمین! ای مشرق نگاه سبز زمین! اینک ماییم و دلی دردمند و بی قرار که فریاد وا رسولا سر می‌دهد. سلام صبحتان بخیر عبادات و عزاداریهایتان مقبول درگاه الاهی @quranpuyan
بنيان رسالت 🔹 وقتى قرآن را مطالعه مى كنيم صورت كامل (ص) را در آن مى بينيم؛ زيرا پيامبر(ص) در افكار و رفتارش تمام قرآن را به صورت عينى به نمايش مى گذاشت. وقتى پيامبر(ص) آيه اى را تبليغ مى كرد، اول خودش به آن عمل مى نمود. وقتى قرآن مى خواند و از صداقت قرآن با اصحاب سخن مى گفت، خود به صداقت رفتار مى كرد. هنگامى كه از امانت حرف مى زد، تر از او در مال، جان و اسرار مردم ديده نمى شد. وقتى آن حضرت درباره تسامح و با مردم سخن مى گفت، خودش مظهر كامل مدارا با مردم بود... كسانى كه مى خواهند وظايف مهمى در زندگى به عهده بگيرند، بايد خود را براى تحمل اين مسئوليت ها آماده كنند و اين كارى دشوار و مهم است. بسيارى از افراد علم بسيارى دارند ولى دروازه عقل شان را بر مردم مى بندند؛ و چون خوبى ندارند راه دل ها به اين علوم بسته مى شود. نداشتن روح، رفتار و اخلاق درست موجب مى شود كه دل هاى مردم بر روى آنان بسته شود و اين زيان كمى نيست؛ به ويژه اين كه اخلاق، اساس رسالت و دعوت الهى است. سيره اهل بيت(ع)، ص١٧٨ https://telegram.me/quranpuyan
♻️ (ع) پیشوای امام حسین (ع) امام حسن (ع) در میان ما شیعیان غریب و ناشناخته مانده است تا آنجا که برخی از مردم می پندارند که امام حسین (ع) از برادر بزرگش امام حسن (ع) افضل و برتر بوده است. در حالی که عکس این سخن صحیح است، یعنی امام حسن (ع) (سبط اکبر) از امام حسین (ع) (سبط اصغر) افضل و برتر است، چنانچه در سخنان پیامبر (ص) دقت کنیم هر حدیثی که از پیامبر(ص) در حق امام حسین (ع) نقل شده، قبل از آن در حق امام حسن (ع) روایت شده است. حدیث اول: رسول خدا (ص) فرمود: اما حسن( ع) پسرم و فرزندم و از من است و نور چشمم و روشنی قلب من و میوه دلم است و اوست که سرور جوانان بهشت و حجت خدا بر مسلمانان است، فرمان او، فرمان من و سخن او، سخن من است، هر کس از او پیروی کند، از من خواهد بود و هر کس با او مخالفت کند، از من نخواهد بود». أمالی شیخ صدوق/ ۱۷۶، مجلس ۲۴ (۲). حدیث دوم: امیرالمؤمنین در وصیتی که به امام حسن(ع) نوشته است می فرماید: «تو را بخشی از خودم، بلکه همه هستی ام یافتم، تا آنجا که گویی اگر آسیبی به تو برسد، به من رسیده و اگر مرگ تو را دریابد، مرا دریافته است». نهج البلاغه، نامه ۳۱. حدیث سوم: از امام حسین(ع) است که شب عاشورا به خواهرش زینب کبری در ضمن سخن بلندی گفت: «... وَ اَخی خَیرٌ مِنّی، برادرم از من برتر بود». تاریخ طبری ۵/۴۲۱ به نقل از: ابی مخنف و به روایت از امام سجاد(ع) ، شیخ مفید، الارشاد ۲/۹۴. حدیث چهارم: از هشام بن سالم روایت است که گفت: به امام جعفر صادق(ع) گفتم: امام حسن برتر است یا امام حسین؟ حضرت صادق(ع) در پاسخ فرمود: امام حسن برتر از امام حسین است». کمال الدین و تمام النعمۀ، شیخ صدوق، ۴۱۶ ، باب۴۰ ، حدیث۹. در ادامه همین حدیث است که راوی می پرسد اگر چنین است که می فرمایید پس چرا امام های بعدی از نسل امام حسین(ع) هستند، ولی از نسل امام حسن(ع) نیستند و امام صادق(ع) پاسخ می دهد که خداوند متعال خواسته است همان کاری را با امام حسن و امام حسین بکند که پیشتر با دو پیغمبر خویش حضرت موسی و حضرت هارون کرده بود، با اینکه حضرت موسی از حضرت هارون برتر بود، ولی پیامبران بعدی را خدا از نسل حضرت هارون قرار داد و از نسل حضرت موسی قرار نداد. حدیث پنجم: به روایت مفضل امام صادق(ع) به طریق پدرش امام باقر(ع) از پدر بزرگش امام سجاد(ع) نقل می کند که فرمود: امام حسن(ع) در زمان خودش عابدترین و زاهدترین و برترین مردم بود». 📚علامه مجلسی، بحارالانوار ۴۳/۳۳۱، باب ۱۶، حدیث اول، به نقل از: أمالی شیخ صدوق. https://telegram.me/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙ظالمان خاموش، قاتلان پنهان! ☑️ چرا امام صادق،بعد از صدسال از کربلا،هنوز قاتلان امام را زنده میداند؟آیا قاتلین،منحصر به چند نفر در ظهر عاشوراست؟ چرا در زیارت عاشورا بر ممهدین تاکید شده است؟
با سلام به مخاطبان و همراهان گرامی کانال و تسلیت ایام رحلت خاتم المرسلین همچون سالهای قبل فاصله زمانی بین سالگرد رحلت پیامبر عظیم الشان تا سالگرد میلاد ایشان را با ارسال پستهای به مطالعه و تدبر در ایاتی از قران که توصیف کننده رفتار و اعمال ایشان است اختصاص میدهیم. باشد که بتوانیم از ان اسوه حسنه بخوبی تبعیت نماییم.
به نام خدا قسمت اول ✅ (ص) براي همه جهانيان است خداوند در سوره انبيا خطاب به پيمبر اسلام فرموده است: وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ ﴿۱۰۷﴾ فولادوند: و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم در تفسير الميزان در توضيح اين آيه چنين آمده است: يعنى تو رحمتى هستى كه به سوى همه جماعتهاى بشرى فرستاده شده اى. دليل بر اينكه گفتيم همه جماعتها، جمع با الف و لام است، علاوه بر اين كه مقتضاى رسالت هم همين است. و اما اينكه چطور رحمت براى همه اهل دنيا است ؟ جهتش اين است كه دينى آورده كه در اخذ به آن سعادت اهل دنيا در دنيا و آخرتشان تاءمين است. آرى آن جناب (صلى اللّه عليه و آله و سلم) رحمت براى اهل دنيا است از جهت آثار حسنه اى كه از قيام او به دعوت حقه اش در مجتمعات بشرى به راه افتاد كه اگر وضع زندگى بشر آن روز را قبل از اينكه آن جناب مبعوث شود در نظر بگيريم و با وضعى كه پس از قيام او به خود گرفت مقايسه كنيم كاملا روشن مى گردد. سید کاظم فرهنگ http://quranpuyan.com/yaf_postst526_mHmdS-rHmt-bry-hmh-jhnyn-st.aspx
فقير و خسته به درگاهت آمدم رحمي كه جز ولاي توأم نيست هيچ دستاويز 🏴شهادت امام هشتم علی ابن موسی الرضا (ع) تسلیت باد @quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫خدایا درود فرست بر او و بر خاندانش، امامان پاکیزه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن https://telegram.me/quranpuyan
#صلوات_خاصه_امام_رضا(ع) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امام رضا (علیه‌السلام) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن @quranpuyan
از ديدگاه (ع) در كلام كوتاهى از حضرت رضا (ع) نكته اى است كه بايد شعور و غيرت را بلرزاند و حركت بدهد. حضرت به على بن شعيب مى فرمايد: «يابن شُعَيْب ارَايْتَ مَنْ احْسَن النّاسِ عيشةً؟» پسر شعيب مى دانى چه كسى زندگى بهتر را دارد؟ در برابر اين سؤال هر كس جوابى خواهد داشت. چه در بعد مادى و چه معنوى، زندگى بهتر زندگى همراه ايمان، همراه رضا، همراه يقين، همراه قرب خداست. و يا اين كه بهتر در اطاعت و تقوى و اجابت دستور حق است و يا اين كه زندگى بهتر در ثروت زياد و قدرت زياد و لذت زياد و ... است. حضرت به هيچ كدام از اين دو گونه جواب نمى پردازد و پس از واگذارى شعيب و اين كه شما آگاهتريد مى فرمايد: 🌹«مَنْ حَسُنَ عَيْشُ النَّاسِ فى عَيْشِهِ»🌹 زندگى بهتر زندگى كسانى است كه ديگران، در زندگى آنها به خوبى رسيده اند. و خوبى ديگران در باغ دست هاى آنها روييده است زندگى مادى و معنوى تو اگر با توليد و تكثير تو همراه نباشد بر تو وبال مى شود. در زندگى مادى اگر تو بهترينها را براى خودت جمع كنى و لذت و قدرت و ثروت را براى خودت بخواهى و به ديگران نرسى و پول را نپاشى و پخش نكنى، حتما منتظر باش كه حسادتها و دشمنى ها و چشمها و دستها در آشكار و پنهان، مزاحمت بشوند. و از دست و دل و دماغت بيرون بياورند، كه تا پول را نپاشى و نكارى پولى برداشت نمى كنى. و در زندگى معنوى هم اگر تو در خوبى خودت غرق بشوى و ديگران در زندگى ايمانى و تقوايى و در يقين و رضا و قرب تو سهمى نگيرند و زندگى آنها در زندگى تو شكل نگيرد، حتما تو در غربت و تنهايى خودت محاصره خواهى شد و از دست خواهى رفت. علی صفایی حائری-درسهايى از انقلاب (تقيه)، ص۱۰۲ و ۱۰۳. https://telegram.me/quranpuyan
https://t.me/quranpuyan ایه وپیام تصویری
💠 چرا امام رضا مسئولیت را پذیرفت؟ زیرا جامعه اسلامی به علت وجود سیاستمداران و سوءاستفاده‌کنندگان نمی‌تواند حکومت اسلامی حقیقی و جدی آن را در اقامه حق تحمل کند. امام حسین (ع) می‌فرماید: «الناس عبید الدنیا و الدین لحق علی السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون.» (مردم بندگان دنیا هستند و دین لقلقهٔ زبان آنان است، تا زمانی که معیشت آنان را تأمین کند، گرد آن جمع‌اند اما زمانی که آزمایش شوند، دینداران حقیقی ‌اندکند. ) مردم درباره دین سخن زیاد می‌گویند، اما زمانی که مصالح و منافعشان با دین در تعارض باشد، دینداران اندکند. اینجا دین از غیر دین تشخیص داده می‌شود. امام می‌دانست این مردمی که از او تعریف و تمجید می‌کنند توان تحمل حکومت حق را ندارند، حتی مأمون نیز چنین تحملی ندارد. کتاب «مسیره الامام السید موسی الصدر» جلد اول https://telegram.me/quranpuyan
به نام خدا قسمت دوم ✅ منظور از چيست؟آيا پيامبر بي سواد بوده است؟ آیا پیامبر امی بود؟ ادله قطعی بر امّی بودن پیامبر(ص): 1⃣((ألَّذينَ يَتَّبِعُونَ النَّبيّ الأُمِّيَّ.....))سوره اعراف آیه ۱۵۷ ،در این آیه در باره "امی" در این آیه چندین رأی ذکر شده که اکثریت آن ها حاکی از آن است که رسول خدا (ص) به خواندن و نوشتن آشنایی نداشت. برخی کلمه "امی"را به کسی تفسیر کرده اند که خواندن و نوشتن نمیدانست. عده ای می گویند:کلمه ی "امی" منسوب واژه ((امت)) است یعنی بت پرستانی که یهود نصاری آن ها را میشناختند. گروهی "امی" را منسوب به کلمه ی (ام=مادر) میداند و معنی "امی" در این صورت این است که پیامبر (ص) همانگونه که به هنگام زادن از مادر نوشتن نمیدانست به خواندن و نوشتن در زمان نبوت نیز آشنا نبود. برخی "امی" را منسوب به کلمه ((اُمِّ القُری)) یعنی مکه میدانند و بنابراین امی یعنی پیغمبری که از ((ام القری)) مکه برخواسته است.و بدون تردید اکثریت قریب به تمام اهل مکه نیز از خواندن و نوشتن بی نصیب بوده اند. 2⃣آیه وَ ما كُنْتُ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِه....)) سوره عنکبوت آیه ۴۸،که صریحاً دلالت میکند:رسول خدا (ص) قبل از نزول قرآن چیزی نخواند،و به خواندن،به هیچ وجه آشنایی نداشت و هرگز چیزی ننوشت. مرحوم سید مرتضی علم الهدی میگوید:آیه مذکور دلالت میکند که پیغمبر قبل از نبوت،نوشتن را نمیدانست اما پس از نبوت باید ما آشنایی پیغمبر به خواندن و نوشتن را تجویز کنیم یعنی ان را احتمال دهیم،چنان که این احتمال هم راه دارد که پس از نبوت نیز به خواندن و نوشتن آشنا نبوده است نسبت به هیچ یک از دو طرف قضیه _پس از نبوت_قانع نیستیم. ظاهر آیات نیز در باره امی بودن پیامبر پیش از نبوت است نه پس از بعثت و آیه خواندن و نوشتن پیامبر پیش از بعثت را نفی میکند زیرا معاندان و منکران در صورتی میتوانستند در نبوت پیامبر تردید یا ایجاد شبهه نمایند که آن حضرت پیش از بعثت نیز به نوشتن و خواندن آشنایی میداشت. اما اگر پس از بعثت این آشنایی را به دست آورده باشد نمیتواند دستاویزی برای معاندان باشد.ممکن است پیامبر اسلام خواندن و نوشتن را پس از نبوت از جبراییل فرا گرفته باشد. دکتر محمد باقر حجتی ادادمه دارد... http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2648_mnZwr-z-my-bwdn-pymbr-chyst-y-pymbr-by-swd-bwdh-st.aspx