eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🌐 در باره ی 🛑قسمت سوم: ❓علت اینكه اسلام را در بعضی موارد، قرار داده چیست؟ 1⃣نظر در باره ی مقام انسانی زن از نظر خلقت وآفرینش. : ⭕️💢اما قسمت اول. قرآن تنها مجموعه ی قوانین نیست. محتویات قرآن صرفاً یك سلسله مقررات و قوانین خشك بدون تفسیر نیست. در قرآن، هم قانون است و هم تاریخ و هم موعظه و هم تفسیر خلقت و هم هزاران مطلب دیگر. قرآن همان طوری كه در مواردی به شكل بیان قانون دستورالعمل معین می كند در جای دیگر وجود و هستی را تفسیر می كند، راز خلقت زمین و آسمان و گیاه و حیوان و انسان و راز موتها و حیاتها، عزتها و ذلتها، ترقیها و انحطاطها، ثروتها و فقرها را بیان می كند. 💢قرآن كتاب فلسفه نیست، اما نظر خود را در باره ی جهان و انسان و اجتماع- كه سه موضوع اساسی فلسفه است- به طور قاطع بیان كرده است. قرآن به پیروان خود تنها قانون تعلیم نمی دهد و صرفاً به موعظه و پند و اندرز نمی پردازد بلكه با تفسیر خلقت به پیروان خود طرز تفكر و جهان بینی مخصوص می دهد. زیربنای مقررات اسلامی در باره ی امور اجتماعی از قبیل مالكیت، حكومت، حقوق خانوادگی و غیره همانا تفسیری است كه از خلقت و اشیاء می كند. 👈از جمله مسائلی كه در قرآن كریم تفسیر شده است. قرآن در این زمینه سكوت نكرده و به یاوه گویان مجال نداده است كه از پیش خود برای مقررات مربوط به زن و مرد فلسفه بتراشند و مبنای این مقررات را نظر تحقیرآمیز اسلام نسبت به زن معرفی كنند. اسلام، پیشاپیش نظر خود را در باره ی زن بیان كرده است. 💢اگر بخواهیم ببینیم نظر قرآن در باره ی خلقت زن و مرد چیست، لازم است به مسأله ی سرشت زن و مرد- كه در سایر كتب مذهبی نیز مطرح است- توجه كنیم. قرآن نیز در این موضوع سكوت نكرده است. باید ببینیم قرآن زن و مرد را یك می داند یا ؛ یعنی آیا زن و مرد دارای یك طینت و سرشت می باشند و یا دارای دو طینت و سرشت؟ قرآن با كمال صراحت در آیات متعددی می فرماید كه زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر سرشت مردان آفریده ایم. ♦️قرآن در باره ی آدم اوّل می گوید: «همه ی شما را از یك پدر آفریدیم و جفت آن پدر را از جنس خود او قرار دادیم» (سوره ی نساء آیه ی 1) . در باره ی همه ی آدمیان می گوید: «خداوند از جنس خود شما برای شما همسر آفرید» (سوره ی نساء و سوره ی نحل و سوره ی روم) . 👈در قرآن از آنچه در بعضی از كتب مذهبی هست كه زن از مایه ای پست تر از مایه ی مرد آفریده شده و یا اینكه به زن جنبه ی طفیلی و چپی داده اند و گفته اند كه همسر آدمِ اوّل از عضوی از اعضای طرف چپ او آفریده شده، اثر و خبری نیست. علیهذا در اسلام نظریه ی تحقیرآمیزی نسبت به زن از لحاظ سرشت و طینت وجود ندارد. ♦️🔻یكی دیگر از نظریات تحقیرآمیزی كه در گذشته وجود داشته است و در ادبیات جهان آثار نامطلوبی بجا گذاشته است این است كه زن عنصر گناه است، از وجود زن شر و برمی خیزد، زن شیطان كوچك است. می گویند در هر گناه و جنایتی كه مردان مرتكب شده اند زنی در آن دخالت داشته است. ♦️می گویند مرد در ذات خود ازگناه مبرّاست و این زن است كه مرد را به گناه می كشاند. می گویند مستقیماً در وجود مرد راه نمی یابد و فقط از طریق زن است كه مردان را می فریبد؛ شیطان زن را وسوسه می كند و زن مرد را. می گویند آدمِ اوّل كه فریب شیطان را خورد و از بهشت سعادت بیرون رانده شد، از طریق زن بود؛ شیطان حوّا را فریفت و حوّا آدم را. قرآن داستان بهشت آدم را مطرح كرده و لی هرگز نگفته كه شیطان یا مار حوّا را فریفت و حوّا آدم را. قرآن نه حوّا را به عنوان مسؤول اصلی معرفی می كند و نه او را از حساب خارج می كند. ♦️ قرآن می گوید: به آدم گفتیم خودت و همسرت در بهشت سكنی گزینید و از میوه های آن بخورید. قرآن آنجا كه پای وسوسه ی شیطان را به میان می كشد ضمیرها را به شكل «تثنیه» می آورد، می گوید «فَوَسْوَسَ لَهُمَا اَلشَّیْطانُ » [1]شیطان آندو را وسوسه كرد «فَدَلاّهُما بِغُرُورٍ» [2]شیطان آندو را به فریب راهنمایی كرد «وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَكُما لَمِنَ اَلنّاصِحِینَ » [3]یعنی شیطان در برابر هر دو سوگند یاد كرد كه جز خیر آنها را نمی خواهد. 💢👈به این ترتیب با یك فكر رایج آن عصر و زمان كه هنوز هم در گوشه و كنار جهان بقایایی دارد، سخت به مبارزه پرداخت و را از این اتهام كه و گناه و شیطان كوچك است مبرّا كرد.  به زن نداشته است بلكه آن نظریات را مردود شناخته است. اكنون نوبت این است كه بدانیم فلسفه ی عدم تشابه حقوقی زن و مرد چیست. 1. اعراف/20. 2. اعراف/22. 3 . اعراف/21. 4. بقره/187. 💫ادامه دارد مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 131/132 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنينَ دعایش را مستجاب کردیم و او را از اندوه رهانیدیم و مؤمنان را این چنین نجات می دهیم. 🌹 سوره انبیاء ، آیه ۸۸ کـانال قـرآن پویان 🆔️ @quranpuyn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 125 تا 131 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ 🌱هر کس را که خدا بخواهد هدایت کند، دلش را برای تسلیم شدن (در برابر خدا و پذیرش اسلام) آماده می‌کند، و کسی را که بخواهد گمراه کند، سینه‌اش را چنان تنگ می‌کند که گویی (مانند کسی ست که) می‌کوشد در آسمان بالا رود (؛ ولی نمی‌تواند). این‌چنین خداوند، پلیدی (گمراهی) را بر کسانی که ایمان نمی‌آورند، قرار می‌دهد. أنعام - ۱۲۵ 🔷✨در تعقیب آیات گذشته که در زمینه مؤمنان راستین و کافران لجوج، بحث مى‏کرد در اینجا مواهب بزرگى را که در انتظار دسته اول، و بى‏توفیقیهایى را که دامنگیر دسته دوم مى‏شود شرح مى‏دهد. نخست مى‏گوید: «هر کس را خدا بخواهد هدایت کند سینه‏اش را براى پذیرش حق گشاده مى‏سازد و آن کس را که بخواهد گمراه سازد سینه‏اش را آن چنان تنگ و محدود مى‏کند که گویا مى‏خواهد به آسمان بالا رود» (فَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً کَأَنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ). و براى تأکید این موضوع اضافه مى‏کند: «خداوند این چنین، پلیدى و رجس را، بر افراد بى‏ایمان قرار مى‏دهد» و سراپاى آنها را نکبت و سلب توفیق فرا خواهد گرفت (کَذلِکَ یَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ). 🔷✨کرارا گفته‏ایم که منظور از «هدایت» و «اضلال» الهى فراهم ساختن یا از میان بردن مقدمات هدایت در مورد کسانى است که آمادگى و عدم آمادگى خود را براى پذیرش حق با اعمال و کردار خویش اثبات کرده‏اند. بنا بر اين نه دسته اول در پيمودن اين مسير مجبورند و نه دسته دوم در كار خود، و هدايت و ضلالت الهی در واقع مكمل چيزی است كه خودشان خواسته‌اند و انتخاب كرده‌اند. ‏ 🔷✨منظور از" صدر" (سينه) در اينجا روح و فكر است و اين كنايه در بسياری از موارد به كار می‌رود، و منظور از شرح (گشاده ساختن) همان‌ وسعت روح و بلندی فكر و گسترش افق عقل آدمی است، زيرا پذيرا شدن حق، احتياج به گذشتهای فراوانی از منافع شخصی دارد كه جز صاحبان ارواح وسيع و افكار بلند آمادگی برای آن نخواهند داشت. ‏🔷✨" حرج" (بر وزن حرم) به معنی تنگی فوق العاده و محدوديت شديد است، و اين حال افراد لجوج و بی‌ايمان است كه فكرشان بسيار كوتاه و روحشان فوق العاده كوچك و ناتوان است، و كمترين گذشتی در زندگی ندارند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آياتِي وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا قالُوا شَهِدْنا عَلی‌ أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ شَهِدُوا عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ (۱۳۰/انعام) 🌱‏(در قيامت به آنان گفته می‌شود:) ای گروه جنّ و انس! آيا پيامبرانی از خودتان به سويتان نيامدند تا آيات مرا بر شما بخوانند و شما را از ديدار اين روز بيمتان دهند؟ گويند: ما عليه خودمان گواهی می‌دهيم و زندگی دنيا آنان را فريب داد و بر عليه خود شهادت دادند كه كافر بوده‌اند. 🔷✨‏در اين آيه، دو اقرار از سوی كافران آمده است، يكی گواهی به آمدن پيامبران، دوّم اعتراف به كفر خويش. ‏مواقف در قيامت مختلف است؛ گاهی در موقفی كفّار ابتدا انحراف خود را انكار می‌كنند، مثل آيه‌ی ۲۳ همين سوره: «وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ»، آنگاه كه فهميدند قيامت جای انكار نيست، به گناه خود اعتراف می‌كنند. ‏🔹جنّ و انس هر دو مكلف به پذيرش دعوت انبيايند و رسولان برای هر دو نژاد آمده‌اند. «الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ» ‏🔹انذار، يكی از اهرم‌های تربيت و وظيفه‌ی پيامبران است. «وَ يُنْذِرُونَكُمْ» ‏🔹از قوی‌ترين ضامن اجرای احكام الهی برای اصلاح فرد وجامعه، ايمان به معاد است. «يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا» ‏🔹قيامت، جای كتمان وانكار نيست، لذا انسان‌ها عليه خود اقرار می‌كنند. ‏«شَهِدُوا عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ» ‏🔹دنياخواهی، عامل بی‌اعتنايی به دعوت‌های انبياست. غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ ... (فريفته شدن به دنيا، موجب فراموشی آخرت است.) ‏🔹علاقه‌ی افراطی به دنيا، انسان را به كفر می‌كشاند. غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا ... أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۲-۴۹ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- زنده ساختن مجدّد مردگان،حتّی اگر سنگ و آهن هم شده باشند،بر خدا آسان است. حِجارَهً أَوْ حَدِیداً أَوْ خَلْقاً ... ۲- معاد جسمانی است. کُونُوا حِجارَهً أَوْ حَدِیداً ... ۳- بسیاری از چیزها،تنها در ذهن و دل ما بزرگ می نماید،ولی در واقع بزرگ نیست. «یَکْبُرُ فِی صُدُورِکُمْ» ۴- دلیل انکار معاد،غفلت از قدرت الهی است. مَنْ یُعِیدُنا ... اَلَّذِی فَطَرَکُمْ ۵- افراد لجوج با شنیدن دلیل نیز از روی استهزا و انکار و استبعاد،سر تکان می دهند. «فَسَیُنْغِضُونَ إِلَیْکَ رُؤُسَهُمْ» ۶- عمر دنیا نسبت به آخرت،کم و کوتاه است و هر کس باید مرگ و قیامت را نزدیک بداند. «أَنْ یَکُونَ قَرِیباً» ۷- قیامت،روز فراخوانی عمومی مردم است. «یَدْعُوکُمْ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🌐 در باره ی 🛑قسمت چهارم: ❓علت اینكه اسلام را در بعضی موارد، قرار داده چیست؟ .2⃣- تفاوتهایی كه در هست برای چه است؟ ♦️یكی دیگر از نظریات تحقیرآمیزی كه نسبت به زن وجود داشته است در ناحیه ی است؛ می گفتند زن به بهشت نمی رود، زن مقامات معنوی و الهی را نمی تواند طی كند، زن نمی تواند به مقام قرب الهی آن طور كه مردان می رسند برسد. قرآن در آیات فراوانی تصریح كرده است كه پاداش اخروی و قرب الهی به جنسیت مربوط نیست، به ایمان و عمل مربوط است، خواه از طرف زن باشد و یا از طرف مرد. قرآن در كنار هر مرد بزرگ و قدّیسی از یك زن بزرگ و قدّیسه یاد می كند. از همسران آدم و ابراهیم و از مادران موسی و عیسی در نهایت تجلیل یاد كرده است. اگر همسران نوح و لوط را به عنوان زنانی ناشایسته برای شوهرانشان ذكر می كند، از زن فرعون نیز به عنوان زن بزرگی كه گرفتار مرد پلیدی بوده است غفلت نكرده است. گویی قرآن خواسته است در داستانهای خود توازن را حفظ كند و 💢قهرمانان داستانها را منحصر به مردان ننماید. 👈قرآن در باره ی مادر موسی می گوید: ما به مادر موسی وحی فرستادیم كه كودك را شیر بده و هنگامی كه بر جان او بیمناك شدی او را به دریا بیفكن و نگران نباش كه ما او را به سوی تو باز پس خواهیم گردانید. 👈قرآن در باره ی مریم، مادر عیسی، می گوید: كار او به آنجا كشیده شده بود كه در محراب عبادت همواره ملائكه با او سخن می گفتند و گفت وشنود می كردند، از غیب برای او روزی می رسید، كارش از لحاظ آنقدر بالا گرفته بود كه پیغمبر زمانش را در حیرت فرو برده، او را پشت سر گذاشته بود، زكریا در مقابل مریم مات و مبهوت مانده بود. 💫👈در تاریخ خود اسلام زنان قدّیسه و عالیقدر فراوانند. كمتر مردی است به پایه ی خدیجه برسد، و هیچ مردی جز پیغمبر و علی به پایه ی نمی رسد. حضرت زهرا بر فرزندان خود كه امامند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیاء برتری دارد. اسلام در سیر من الخلق الی الحق یعنی در حركت و مسافرت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست. تفاوتی كه اسلام قائل است در سیر من الحق الی الخلق است، در بازگشت از حق به سوی مردم و تحمل مسؤولیت پیغامبری است كه مرد را برای این كار مناسبتر دانسته است. 💢♦️یكی دیگر از نظریات كه نسبت به زن وجود داشته است، مربوط است به ریاضت جنسی و تقدس تجرد و عزوبت. چنانكه می دانیم در برخی آیینها رابطه ی جنسی ذاتاً پلید است. به عقیده ی پیروان آن آیینها تنها كسانی به مقامات معنوی نایل می گردند كه همه ی عمر مجرد زیست كرده باشند. یكی از پیشوایان معروف مذهبی جهان می گوید: «با تیشه ی بكارت درخت ازدواج را از بن بركنید» . همان پیشوایان ازدواج را فقط از جنبه ی دفع افسد به فاسد اجازه می دهند؛ یعنی مدعی هستند كه چون غالب افراد قادر نیستند با تجرد صبر كنند و اختیار از كفشان ربوده می شود و گرفتار فحشا می شوند و با زنان متعددی تماس پیدا می كنند، پس بهتر است ازدواج كنند تا با بیش از یك زن در تماس نباشند. ریشه ی افكار ریاضت طلبی و طرفداری از تجرد و عزوبت، بدبینی به جنس زن است؛ محبت زن را جزء مفاسد بزرگ اخلاقی به حساب می آورند. اسلام با این خرافه سخت نبرد كرد؛ ازدواج را مقدس و تجرد را پلید شمرد. اسلام را جزء ا انبیا معرفی كرد و گفت: «مِنْ اَخْلاقِ الْاَنْبِیاءِ حُبُّ النِّساءِ» . 🌹پیغمبر اكرم می فرمود: من به سه چیز علاقه دارم: بوی خوش، زن، نماز. 👌برتراند راسل می گوید: در همه ی آیینها نوعی بدبینی به علاقه ی جنسی یافت می شود مگر در اسلام؛ اسلام از نظر مصالح اجتماعی حدود و مقرراتی برای این علاقه وضع كرده اما هرگز آن را پلید نشمرده است. 💢یكی دیگر از نظریات تحقیرآمیزی كه در باره ی زن وجود داشته این است كه می گفته اند زن مقدمه ی وجود مرد است و برای مرد آفریده شده است. 💢👈اسلام هرگز چنین سخنی ندارد. اسلام اصل علت غایی را در صراحت بیان می كند. اسلام با صراحت كامل می گوید زمین و آسمان، ابر و باد، گیاه و حیوان، همه برای آفریده شده اند اما هرگز نمی گوید زن برای مرد آفریده شده است. اسلام می گوید هر یك از برای یكدیگر شده اند: ❣«هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ » [4]زنان زینت و پوشش شما هستند و شما زینت و پوشش آنها. اگر قرآن زن را مقدمه ی مرد و آفریده برای مرد می دانست قهراً در قوانین خود این جهت را در نظر می گرفت ولی چون از نظر تفسیر خلقت چنین نظری ندارد و زن را طفیلی وجود مرد نمی داند، در مقرارت خاص خود در باره ی و مرد به این مطلب نظر نداشته است [4] . بقره/187 💫ادامه دارد مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 133/134 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌱💞 أَیْنَ ابْنُ النَّبِیِّ الْمُصْطَفَى وَ ابْنُ عَلِیٍّ الْمُرْتَضَى وَ ابْنُ خَدِیجَهَ الْغَرَّاءِ وَ ابْنُ فَاطِمَهَ الْکُبْرَى بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی لَکَ الْوِقَاءُ وَ الْحِمَى یَا ابْنَ السَّادَهِ الْمُقَرَّبِینَ یَا ابْنَ النُّجَبَاءِ الْأَکْرَمِینَ یَا ابْنَ الْهُدَاهِ الْمَهْدِیِّینَ [الْمُهْتَدِینَ‏] یَا ابْنَ الْخِیَرَهِ الْمُهَذَّبِینَ یَا ابْنَ الْغَطَارِفَهِ الْأَنْجَبِینَ یَا ابْنَ الْأَطَائبِ الْمُطَهَّرِینَ . 🌸💔کجاست فرزند پیامبر برگزیده،و فرزند على‏ مرتضى،و فرزند خدیجه روشن جبین،و فرزند فاطمه کبرى؟،پدر و مادر و جانم فردایت شود،برایت سپر و حصار باشم،اى فرزند سروران مقرّب،اى فرزند نجیبان گرامى،اى فرزند راهنمایان راه یافته،اى‏ فرزند برگزیدگان پاکیزه،اى فرزند بزرگواران نجیب،اى فرزند پاکان پاکیزه، 🍃🌼فرازی از دعای ندبه 🤲 اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر . ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
- مبنای فقه سهولت در برابر فقه - مقایسه نگاه های معاصر - آثار و نتایج فقه سهولت - استناد به مبنای سهولت برای اداره کشور - ضرورت بازگشت به فقه سهولت برای برون رفت از صعوبتهای کنونی استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠❓اينكه حضرت فاطمه س از دنيا، و و را دوست دارد، چه مفهومي دارد؟ 🌹"از حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نقل شده است که می‌فرماید: 🔶«حُبِّبَ إلیَّ مِن دُنیاکُم ثَلاثٌ: تَلاوَةِ کِتابِ اللهِ، النَّظَرُ إلی وَجهِ رسول‌الله، وَالاِنفاقُ فی سَبیلِ اللهِ»؛[صحیفة الزهراء۳، ص۲۷۶] 💞من از دنیای شما سه چیز را دوست می‌دارم: تلاوت قرآن؛ نگاه به پدرم رسول خدا؛وانفاق در راه خدا. 👈 احتمال می‌دهم این‌كه حضرت زهرا(سلام الله علیها) می‌فرماید من این سه چیز را دوست می‌دارم هر كدام نمونه و بابی از و كمال باشد که در این‌جا به تحلیل کوتاهی در مورد هر یک اشاره می‌کنم: 1⃣اول: می‌دارم. این خیلی محتوا دارد؛ یعنی من دوست می‌دارم كه زن‌ها، به ظاهر و باطن قرآن عالمه بشوند، من دوست می‌دارم زن‌ها باسواد بشوند و با قرآن آشنا بشوند، علم به قرآن؛ یعنی علم به همه چیز، قرآن برای هدایت و انسان‌سازی نازل شده و كار مهمّ آن انسان‌سازی است. زهرا(سلام الله علیها) هم انسان‌سازی کرد؛ یعنی بشری ساخت كه بتواند با همه مظلومیّتش از حق خودش دفاع كند. زهرا(سلام الله علیها) می‌خواهد بفهماند من قرآن خواندن را دوست می‌دارم؛ یعنی عالمه بشوم، معلّم هم بشوم و خیال نكنید چون زن هستم باید بی‌سواد باشم! 2⃣دوم: را دوست 💞👈می‌دارم. یعنی عاطفه نسبت به خویشان كه در رأس آن، پدر است. عاطفه نسبت به حكومتِ حق كه در رأس آن رسول ‌الله(ص) است؛ عاطفه نسبت به مبلّغ احكامِ خدا و هادی جامعه كه رسول ‌الله است. به پدرم رسول ‌الله كه نگاه می‌كنم، دوست می‌دارم؛ یعنی آن جهاتی كه در پدرم وجود دارد. در حقیقت من می‌خواهم نسبت به علم، به هدایت، به علم لَدُنّی، به حاكمیّتِ حقّ، به رَحِم و پدر بودن اظهار علاقه كنم.. 3⃣سوم: من را دوست می‌دارم. 🌸👈انفاق چه امتیازی دارد که ایشان می‌فرماید من دوست می‌دارم؟! ممکن است بعضی‌ها این گونه معنا ‌كنند که فاطمه زهرا(سلام الله علیها) به كمك كردن به دیگران علاقه داشت؛ البته این یك مصداق آن است؛ اما من به نظرم می‌آید چون‌ زن، نفقه‌خور همسر است، 💎🌐 زهرا(سلام الله علیها) می‌خواهد بگوید من دوست می‌دارم كه زن‌ها چنان وضع مالی‌شان خوب بشود که مستقلاً نان‌بده باشند، نه نان‌خور صرف. می‌خواهد بفهماند شما خیال نكنید كه همیشه باید فقیر و گرسنه و محتاج باشد، ‌ایشان دوست ‌دارد زن، نان‌بده هم باشد، زن بتواند داشته باشد، 🐫🐫🛍 مثل حضرت خدیجه(سلام الله علیها) که شتران فراوانی داشت و با آنها تجارت می‌كرد و افرادی را مشغول کار می‌کرد" ✒️ايت الله صانعي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا